چگونه فرد خوش‌بینی باشیم؟

زمان مطالعه :15 دقیقه

چکیده این مطلب : افکار منفی و رهاکردن ذهن با افکار آسیب‌زننده یکی از چالش‌های بزرگ انسان در مقابله با اتفاقات ناخوشایند است. زمانی که ذهن شروع به منفی‌بافی و بسط این افکار می‌کند زندگی شخص مختل می‌شود. گاهی این افکار زمینه‌ساز مشکلات روحی جدی‌تر مانند نشخوارهای ذهنی، افسردگی و گاهاً خودکشی می‌شود. خوش‌بینی و حذف این افکار از ذهن بهترین راهکار پیشگیری از این مشکلات است. مقابله با افکار منفی نیازمند تمرین و برنامه های روزانه است.

 

 

چگونه فرد خوش‌بینی باشیم؟

 

 

 

  • آیا شما فردی خوش‌بین هستید یا بدبین؟

  • به نظرتان چگونه می‌توان از شر منفی‌بافی خلاص شد؟


افکار منفی و رهاکردن ذهن با افکار آسیب‌زننده یکی از چالش‌های بزرگ انسان در مقابله با اتفاقات ناخوشایند است. زمانی که ذهن شروع به منفی‌بافی و بسط این افکار می‌کند زندگی شخص مختل می‌شود. گاهی این افکار زمینه‌ساز مشکلات روحی جدی‌تر مانند نشخوارهای ذهنی، افسردگی و گاهاً خودکشی می‌شود. خوش‌بینی و حذف این افکار از ذهن بهترین راهکار پیشگیری از این مشکلات است. مقابله با افکار منفی نیازمند تمرین و برنامه های روزانه است.

آیا شما فردی خوش‌بین هستید یا بدبین؟ پاسخ دادن به این سؤال در خور نحوه توجه و نگرش شما نسبت به زندگی است ، اما این هم به فرایندهای شیمیایی مغز شما هم بسیار مرتبط است. اگر احساس می کنید که فرد بدبینی هستید و می‌خواهید خوش‌بین شوید راهی وجود دارد و می‌توانید در این مقاله مشکل خود را حل کنید.

خوش‌بینی را می‌توانید به مغز خود تعلیم دهید! این کار عملی است درست مثل هرگونه عادت دیگری که از طریق تکرار کردن آن به مغز خود یاد می‌دهید. بطور کل مطالعات نشان داده‌اند که افراد خوش‌بین نسبت به افراد بدبین شادتر، فعال‌تر، سریع در حل مشکلات و ... هستند. افراد خوش‌بین از کورتیزول (هورمون استرس) کمتری نسبت به افراد بدبین هستند و در نتیجه به استرس کمتری مبتلا می‌شوند و در هنگام استرس کم شما آرامش خواهید داشت و مشکلی روان شما را تهدید نخواهد کرد.

تعداد کمی از مردم می‌خواهند برای تبدیل شدن به یک فرد مثبت به یک سفر معنوی بروند، زیرا گاهی اوقات به نظر می‌رسد که تبدیل شدن به یک فرد خوش‌بین حجم عظیمی از تلاش را می‌طلبد. این ما هستیم که تصمیم می‌گیریم در این سفر معنوی چگونه رفتار و تلاش نماییم.

اگر به دنبال تغییر رفتار و عادت‌‌های‌ خود هستید، "دوره‌ عادت‌های اتمی" اثر "جیمز کلیر" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند در اختیار شما قرار داده شده است، را از دست ندهید. در این دوره‌ی شگفت‌انگیز راه‌های ساده‌ای به شما آموزش داده خواهند شد، تا روتین روزانه‌تان را تغییر داده و به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید.

 

خوش‌بین بودن به چه معناست؟

خوش‌بینی یعنی داشتن نگرش مثبت به زندگی و دنیای اطراف. خوش‌بین‌ها دنیا را زیباتر و بهتر می‌بینند. مطمئناً در این دنیا هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که کامل است و در عین حال هیچ مشکلی در زندگی نداشته باشد و همه چیز عالی است. اما وقتی خوش‌بینی را روال خود قرار می‌دهیم، دنیا نیز خوش‌بینی خود را به ما نشان می‌دهد. برای خوش‌بین بودن باید شجاع باشی، زیرا خوش‌بینی شجاعت می‌خواهد. خوش‌بینی به معنای خوش‌بینی نیست، تیزبینی است.

ما می‌توانیم افکارمان را روی هر چیزی که قلباً باور داریم متمرکز کنیم، بالاخره می‌توانیم راهی برای تحقق آن پیدا کنیم. این واقعیت است! واقعیت گسترده‌ای که ما بخشی از آن هستیم. ما باید از محدودیت های فعلی فراتر برویم و با بازکردن چشمان خود به آنچه هنوز اتفاق نیفتاده، آن‌ها را واقعی کنیم.

 

خوش‌بینی


راه‌های تبدیل شدن به یک فرد خوش‌بین:

1) ریشه‌یابی افکار.

بدون این که ریشه افکار منفی را پیدا کنید و ندانید منشأ آن چیست، غلبه بر آن‌ها امکان‌پذیر نیست. اگر در یافتن ریشه افکارتان مشکل دارید، می‌توانید از دفتر یادداشت‌های روزانه کمک بگیرید. تمام جملات یا موقعیت‌ها را در توصیف افکار منفی بنویسید و هر زمان که آن‌ها را احساس کردید، درون دفتر یادداشت‌های روزانه بنویسید.

در زمانی که این افکار به سراغ‌تان می‌آید از خود این سؤال‌ها را بپرسید: چرا منفی فکر می‌کنم؟ آیا دارم خودم را به خاطر هیچ چیز یا چیزهای کوچک سرزنش می‌کنم؟ آیا من مشکلات کوچک را مانند مشکلات بزرگ تصور می‌کنم؟ پس از پیدا کردن ریشه مشکل‌تان به راحتی می‌توانید برای آن راه حل پیدا کنید و یا آن را رها کنید.


پیشنهاد ما برای شما: کتاب صوتی "تفکر بهتر، زندگی بهتر" و کتاب الکترونیکی "تفکر بهتر، زندگی بهتر" "اثر جول اوستین" (کلیک کنید)، ابزاری را ارائه می‌دهد که از طریق آن‌ها می‌توانید افکار و باورهای محدودکننده و مخرب را از بین ببرید و با کنترل افکارتان، زندگی خارق‌العاده‌ای برای خود و خانواده‌تان خلق کنید). باید همیشه به خاطر داشته باشید که، برای خلق زندگی خود نیازمند تغییر باورهای اشتباه و کنترل ذهن هستید.



2) پرهیز از فکر زیاد.

فکر بیش از حد به حالتی از ذهن گفته می‌شود که در آن احساس بدی به وجود می‌آورید و به همه چیزهایی که هیچ کنترلی روی آن‌ها ندارید فکر می‌کنید. افکار منفی متوقف نمی‌شوند و تا زمانی که از تفکر بیش از حد دست برندارید، به ذهن‌تان روانه می‌شوند. با این حال، باید افکار منفی را کنترل کنیم، زیرا می‌توانند باعث افسردگی شوند.

  • به جای تفکر بیش از حد سعی کنید خود را به یک فعالیت مشغول سازید.

  • از محیط‌های با جو منفی دوری کنید.

  • با افراد خوش‌بین رفت و آمد کنید.

  • مدیتیشن می‌تواند به جلوگیری از تفکر بیش از حد کمک کند.


3) بر روی راه‌حل‌ها تمرکز کنید و آنگاه؛ اقدام!

یک راه مطمئن برای منفی بودن می‌خواهید؟ نشستن و هیچ کاری نکردن! مجدداً به سؤالاتی که در بخش قبل پرسیدید، رجوع کنید. اگر برای شروع اقدام خود دچار مشکل شدید، از خود بپرسید: گام کوچک اولیه چیست؟ به بیان دیگر هرکاری که به آن فکر می‌کنید، تنها یک سؤال از خود بپرسید: اولین گام چیست؟

با این تکنیک می‌بینید که بسیاری از مسائل سخت، راحت‌تر جلوه می‌کند. سپس آن گام کوچک را به جلو بردارید. با اینکه، این گام کوچک است، می‌تواند اثر بزرگی در روحیه و افکار شما داشته باشد. مهم‌ترین چیز این است که به جلو حرکت کنیم، حتی اگر یک قدم کوچک به اندازه قدم‌های یک نوزاد باشد!

برای داشتن زندگی شادتر و به ‌دست‌آوردن افکار مثبت، باید از روش‌هایی مانند تکنیک ABC استفاده کنید. اگر شما هم کنجکاو هستید که این تکنیک دقیقاً در مورد چه مسائلی صحبت می‌کند، پس مقاله مثبت‌اندیشی با تکنیک ABC (کلیک کنید)، را مطالعه کنید.


4) قدردان و سپاسگزار باشید.

آیا می‌خواهید همیشه خوش‌بین باشید؟ یاد بگیرید که سپاسگزار باشید. افرادی که سپاسگزار هستند تقریباً همیشه خوش‌بین هستند زیرا برای آنچه که دارند سپاسگزار هستند. آن‌ها از این واقعیت قدردانی می‌کنند که می‌توانند بدون درد نفس بکشند، می‌توانند غذا بخورند، افرادی هستند که آن‌ها را دوست دارند و توانایی فکر کردن و رشد را دارند.

شکرگزاری سرچشمه بسیاری از خوشبختی‌ها در جهان است. اگر مردم سپاسگزار اموال خود بودند، هرگز کسی دزدی نمی‌کرد. اگر مردم قدردان همسرشان بودند، هیچ کس هرگز خیانت نمی‌کرد. اگر احساس غمگینی و بدبختی می‌کنید، خوش‌بین بودن بسیار دشوار می‌شود و احساس غم و بدبختی ناشی از سپاسگزار نبودن است.


5) خود را از بدبینی بیرون بکشید، نه خوش‌بین بودن.

می‌گویند بهترین راه برای تشخیص دروغگو این است که به جای یافتن نشانه‌های دروغ، به دنبال نشانه‌های حقیقت در فرد باشیم. هنگام بهینه‌سازی، همان رویکرد را به جلو و عقب در نظر بگیرید. به جای اینکه همیشه سعی کنید خوش‌بین باشید، خود را از یک موقعیت منفی بیرون بکشید. شان استفنسون و تونی رابینز هر دو می‌گویند که توانستند با تاریک‌ترین روزهای زندگی خود کنار بیایند، زمانی که به خود اجازه دادند احساس ناراحتی و منفی داشته باشند، اما به خود اجازه ندادند در آن موقعیت باقی بمانند.


6) به جای اینکه دائماً شک داشته باشید، باور کنید، اما صحت موضوع را بررسی کنید.

بخشی از یادگیری خوش‌بینی، نگاه به جنبه‌های مثبت چیزها است، اما دنیا مکان بد و خطرناکی است و نگاه کردن به جنبه‌های مثبت می‌تواند شما را در معرض خطر قرار دهد. ما طبیعتاً شک داریم زیرا ذهن ما در خطر است. به جای شک، باید باور کنید، اما بررسی کنید که درست است.

اگر دخترتان گفت که شب‌ها در خانه دوستش می‌خوابد، او را باور کنید و او را بفرستید، اما مطمئن شوید که درست می‌گوید. فراموش نکنید که می‌توانید صحت آن را بعد از یک رویداد بررسی کنید و می‌توانید آن را به طور معمول انجام دهید. مثلاً وقتی دخترتان را به مدرسه می‌برید، ممکن است دوستش را ببیند، در این صورت می‌توانید به سراغش بروید، سلام و احوالپرسی کنید و بگویید: امیدوارم دخترم پنجشنبه شب زیاد شما را اذیت نکرده باشد.


7) از خود بپرسید که از هر رویداد چه آموخته‌اید.

بیرون کشیدن خود از یک عامل منفی بسیار دشوار است. ممکن است انرژی لازم برای لبخند مصنوعی یا نگاه کردن به جنبه‌های مثبت چیزها را نداشته باشید. اگر برای شما اینطور است، باید به موقعیتی که در آن هستید فکر کنید و از خود بپرسید که از رویداد اخیر چه آموخته‌اید. آنچه یاد می‌گیرید ممکن است در آینده به شما کمکی نکند، اما مطمئناً ضرری هم ندارد. خود را مجبور کنید از آنچه اتفاق افتاده درس بگیرید، حتی اگر تنها چیزی که یاد می‌گیرید این باشد که زندگی هر از گاهی سعی می‌کند شما را زمین بزند.


8) خوش‌بینی حقیقی را با خوش‌بینی کورکورانه اشتباه نگیرید.

خوش‌بینی کورکورانه یعنی فکر کنید هیچ اتفاق بدی‌ نمی‌تواند بیفتد. این طرز فکر موجب اعتماد به نفس بیش از حد و زودباوری می‌شود و فرد را در معرض نا‌امیدی یا حتی خطر قرار می‌دهد. فردی که واقعاً خوش‌بین باشد، هیچ چالشی را نادیده نمی‌گیرد و وجود احساسات و تجربیات منفی را منکر نمی‌شود. چنین فردی به چالش‌هایی موجود در مسیرش، اذعان دارد و به خودش می‌گوید: «من می‌توانم از پسِ همه‌ی این‌ها بربیایم».

مثلاً اینکه بدون هیچ آموزش یا مطالعه‌ای در زمینه‌ی چتربازی، تصمیم به این کار بگیرید و با خودتان بگویید «هیچ اتفاق بدی نمی‌افته»، چیزی جز خوش‌بینی کورکورانه نیست، چرا که بدون اذعان داشتن به خطرات احتمالی این اقدام، خودتان را در معرض خطر قرار داده‌اید. اینگونه اقدامات، واقع‌گرایانه نیستند و موجب می‌شوند فرد به دلیل خوش‌بینی کورکورانه‌، خودش را برای مقابله با موانع و خطرات احتمالی آماده نکند.

فردی که حقیقتاً خوش‌بین باشد، ابتدا درباره‌ی چتربازی تحقیق می‌کند و می‌پذیرد چتربازی ورزش پیچیده‌ای است که به آموزش و رعایت نکات ایمنی نیاز دارد. چنین فردی به هیچ‌ وجه به دلیل مسیر دشواری که باید در پیش بگیرد تا بتواند چتربازی کند دلسرد نمی‌شود، بلکه خوش‌بین حقیقی برای خودش یک هدف تعیین می‌کند (من می‌خواهم چتربازی یاد بگیرم) و در حالی که به توانمندی‌های خود مطمئن است، همه‌ی تلاشش را برای رسیدن به هدفش به‌کار می‌گیرد.


9) دیدگاه‌ خود را در چند حوزه از زندگی بهبود ببخشید.

بدبینی اغلب از احساس درماندگی و عدم کنترل ناشی می‌شود. یک یا دو جنبه‌ی کلیدی زندگی‌ خود را که مایل به بهبود آن هستید، شناسایی کنید و همه‌ی تلاش‌ خود را در جهت تغییر به کار بگیرید. این رویکرد به شما کمک‌ می‌کند تا بار دیگر به قدرت و توانمندی‌ خود در ایجاد تغییر در زندگی روزمره‌ ایمان بیاورید.

خودتان را به‌عنوان «علت» انجام کار در نظر بگیرید و نه معلول. افراد خوش‌بین باور دارند که می‌توانند به پشتوانه‌ی زحمات و توانمندی‌هایشان بر اتفاقات یا تجربیات منفی غلبه کنند. قدم به قدم جلو بروید. قرار نیست همه چیز را یک‌باره عوض کنید. خوش‌بینی و تفکر مثبت به گرفتن نتیجه‌ی مثبت کمک می‌کند. در یک پژوهش به بازیکنان بسکتبال (همه‌ی بازیکنان شرکت‌کننده در این پژوهش مرد بودند) آموزش داده شد نتایج مثبت (مثلاً پرتاب آزاد) را به توانمندی‌های خود و نتایج منفی را به کم‌کاری‌های خود نسبت بدهند. بعد از مدتی مشاهده شد عمکرد بازیکنان به میزان قابل توجهی بهبود یافته است.

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه باورها و عواطف شما واقیعت زندگی‌تان را خلق می کنند، پیشنهاد ما برای شما "دوره ماتریکس الهی" اثر "گرگ بریدن" (کلیک کنید)، می‌باشد. این دوره، شکافی که میان اسرار دنیای کوانتومی و تجربیات روزمره‌ی ما وجود دارد، پر می‌کند.


10) تغییر محیط.

از تأثیر محیط و اطرافیان غافل نشوید. هر محیطی تأثیر خاص خودش را به همراه دارد. کسی که با او هم صحبت می‌شوید، اطلاعاتی که از رسانه‌های جمعی مثل تلویزیون، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به دست می‌آورید و سایر محیط‌های اطراف شما روی نگرش‌تان تأثیرگذار هستند. برای اینکه بتوانید در زندگی خود خوش‌بین باقی بمانید، باید بیشتر در محیط‌هایی قرار بگیرید که تأثیر مثبت روی شما می‌گذارند. اخباری که می‌شنوید را محدود کنید و از اخبار بد دور بمانید. از افرادی که دارای افکار مسموم و منفی هستند دوری کنید.

 

خوش‌بینی


11) برنامه‌ریزی و تعیین اهداف.

بسیاری از افراد درگیر افکار منفی هستند زیرا در زندگی خود هدف و مقصودی ندارند. برای خوش‌بینی و انحراف افکار منفی، هدف‌تان را پیدا کنید و در راه رسیدن به آن خوش‌بین و ثابت قدم باشید و برای تحقق آن یک استراتژی تنظیم کنید. برنامه روزانه خود را به گونه‌ای بچینید که جایی برای افکار منفی نداشته باشید. دنبال کردن هدف و نتیجه‌گیری از آن خوش‌بینی را در شما افزایش میدهد.


12) تجزیه گذشته.

برای پرهیز از اشتباهات گذشته و پیدایش خوش‌بینی به مسائلی که شما را به موقعیت کنونی‌تان کشانده است فکر کنید و به خودتان کمی زمان بدهید تا در آینده از اشتباهات مشابه پرهیز کنید. گذشته‌ای را که پشت سر گذاشته‌اید، را نمی‌توانید تغییر بدهید پس هرگاه درباره ی گذشته افکار منفی به سراغ‌تان آمد، از سرزنش خود دست بکشید و به نقاط مثبت گذشته خود فکر کنید.


13) واقع‌بین باشید.

برای مقابله با افکار منفی و رسیدن به خوش‌بینی کافیست تا با واقعیت کنار بیایید. از کاه کوه نسازید و با اتفاقات همانگونه که رخ داده‌اند مقابله کنید. به افکار منفی « نه‌» بگویید و این افکار را متوقف کنید. نگاه از زوایای جدید را یاد بگیرید و از افکار تک‌بعدی دوری کنید. نگاه صحیح به اتفاقات می‌تواند از بروز منفی‌بافی پیشگیری کند.


14) انجام فعالیت‌های مثبت.

وقتی فکر می‌کنید ناراحت و افسرده هستید، می‌توانید پادکست گوش کنید. امروزه گوش دادن به پادکست‌ها بهترین راه برای غلبه بر افکار منفی است. برخی از سخنرانان یا سخنگویان انگیزشی پادکست‌های خود را در وبلاگ یا هر منبع دیگری منتشر می‌کنند. شما می‌توانید در هرجا و هر زمان پادکست گوش دهید و این نبود محدودیت به شما در غلبه بر افکار کمک زیادی خواهد کرد.

خواندن کتاب یکی از راه‌های رسیدن به خوش‌بینی است. در واقع کتاب‌ها هرگز به شما آسیب نمی‌رسانند اما مردم این کار را انجام می‌دهند. بنابراین وقتی انسان آسیب ببینید، بسیاری از افکار منفی به ذهن او هجوم خواهند آورد. کتاب برای هر مشکلی راه حل دارد. هر زمان که با افکار منفی رو به رو شدید، می‌توانید کتاب بخوانید تا ذهن شما از افکار منفی کاملاً پاک شود.

 

15) نگذارید کمال‌گرایی، بقیه چیزها را خراب کند.

یک اشتباه رایج که مردم هنگام ایجاد تغییر در نگرش خود مرتکب می‌شوند، این است که آن‌ها فکر می‌کنند که ناگهان باید همه چیز را تغییر دهند و به انسانی از سیاره‌ای دیگر تبدیل شوند. تغییر نگرش مثبت می‌تواند تدریجی باشد. در حالی که ممکن است لیز بخورید و سکندری بخورید، ادامه دادن و پیوستگی در این روش در طول زمان، دیدگاه مثبت شما را بیشتر و بیشتر تقویت می‌کند.

اما اگر یک استاندارد غیرطبیعی و فراتر از واقعیت برای خودتان تنظیم کنید ممکن است سخت باشد که با آن زندگی کنید، در نتیجه ممکن است احساس شکست داشته باشید، از دست خودت عصبانی شوید و حتی ممکن است در جهت عکس شروع به حرکت کرده و منفی‌تر از قبل شوید!

به جای آن بر تغییرات تدریجی تمرکز کنید. اگر شما مثلاً 40 درصد احساس خوش‌بینی می‌کنید، سعی کنید آن را به 60 درصد برسانید نه 100 درصد. چون رسیدن به 100 درصد آن هم در کوتاه مدت غیر ممکن است. وقتی به آن 60 درصد رسیدید، دوباره تا 70 درصد طی برنامه‌ای تازه، پیش خواهید رفت. و الی آخر… این تمرکز بر بهبود تدریجی بسیار مهم است (اثر مرکب) و به احتمال زیاد موفقیت طولانی‌مدت و پایدار را به ارمغان می‌آورد.


16) نگرانی خود را کاهش دهید.

یکی از بزرگ‌ترین موانع برای خوش‌بینی و حرکت رو به جلو در زندگی، نگرانی‌هایی است که اغلب بیهوده هستند. دو مرحله مؤثر که کمک می‌کنند تا نگرانی‌ها را به حداقل برسانید:

  • اول از خودتان بپرسید چند تا از نگرانی‌های من تا به حال واقعاً اتفاق افتاده‌اند؟ خواهید دید که پاسخ این است: خیلی کم. بسیاری از چیزهایی که در زندگی‌تان از آن‌ها می‌ترسید هرگز اتفاق نخواهد افتاد. آن‌ها فقط کابوس یا هیولاهایی در ذهن خودتان هستند. این سؤال می‌تواند به شما کمک کند که یک بررسی واقعی انجام دهید، آرام شوید و درک کنید که به احتمال زیاد در حال ساخت کابوس خیالی دیگری هستید.

  • دوم بر روی راه‌حل‌ها و عملی که می‌توانید انجام دهید تمرکز کنید. نگرانی‌ها در یک ذهن غیر شفاف و همراه با احساس ضعف، قوی‌تر می‌شوند.


17) تمرینات ذهن‌آگاهی انجام بدهید.

ذهن‌آگاهی (mindfulness) یکی از مؤلفه‌های کلیدی خوش‌بینی است که به شما کمک‌ می‌کند در لحظه، بدون هیچ قضاوتی، به احساسات‌ خود اذعان داشته باشید. اغلب اوقات، واکنش‌های منفی زمانی بروز می‌کنند که با احساسات‌ خود بجنگید یا آنقدر مغلوب آن‌ها شوید که یادتان برود می‌توانید واکنش‌تان را نسبت به احساسات خود کنترل کنید. برای اینکه بتوانید خودتان را در زمان هجوم احساسات منفی کنترل کنید، باید روی طرز نفس کشیدن‌تان تمرکز داشته باشید، هم جسم و هم احساسات‌تان را بپذیرید و به جای انکار احساسات‌ خود از آنها درس بگیرید.

در مطالعات متعددی ثابت شده است مراقبه‌ی ذهن‌آگاهی در بهبود اضطراب و افسردگی تأثیر دارد. همچنین گفته شده است مراقبه‌ی ذهن‌آگاهی موجب تغییر رویه‌ی بدن در پاسخ به استرس می‌شود. برای بهره‌مندی از تأثیرات مثبت مراقبه (کلیک کنید)، لازم نیست حتما زمان زیادی را به انجام مراقبه اختصاص بدهید. فقط روزی ۵ دقیقه انجام مراقبه‌ی ذهن‌آگاهی کافی است تا نسبت به احساسات‌ خود آگاه‌تر شوید و آن‌ها را بپذیرید.

 

مراقبه یا مدیتیشن فعالیتی است که در آن از تکنیک‌های خاصی مانند ذهن‌آگاهی برای آموزش و تربیت توجه و هشیاری استفاده می‌شود و ماحصل آن رسیدن به یک حالت ذهنی و عاطفی آرام و پایدار است. برای شروع می‌توانید از دوره‌ی پیشرفته‌ی "دانداپانی" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند قرار دارد، استفاده کنید.


18) احساسات‌ خود را بشناسید و ببینید از اتفاقات خوب و بد چه تأثیری می‌پذیرید.

خوش‌بینی به این معنی نیست که باید همیشه شاد باشید. اینکه به اجبار سعی کنید خودتان را حتی در مواقع بحرانی شاد جلوه بدهید، رفتار اشتباهی است. در عوض، خودتان را با گستره‌ی متنوع احساساتی وفق دهید که در مقاطع مختلف زندگی بروز می‌کنند و بپذیرید احساسات منفی مانند احساسات مثبت، بخشی طبیعی از تجربیات زندگی هستند. باید آگاه باشید سرکوب کردن برخی احساسات خاص ممکن است منجر به پریشانی عاطفی شدید شود. اگر احساسات‌ خود را محدود نکنید، در مواجهه با اتفاقات غیرمنتظره‌ی آینده می‌توانید سازگارتر و کُنِشگرتر ظاهر شوید. این رویکرد به شما کمک‌ می‌کند در موقعیت‌های پیش‌بینی نشده خوش‌بین و منعطف باشید.

احساسات منفی می‌توانند در طول زمان به یک عادتِ شرطی تبدیل شوند. هرگز خودتان را به دلیل احساسات ناخوشایند سرزنش نکنید، چرا که با سرزنش کردنِ خودتان نمی‌توانید به مرحله‌ی رشد برسید و فقط در همان اتفاق پیش آمده دَرجا خواهید زد. در عوض سعی کنید بفهمید چه اوقاتی احساسات منفی به سراغ‌تان می‌آیند. برای ردیابی زمان بروز احساسات ناخوشایند می‌توانید احساسات یا افکار ناخوشایندی را که در طول روز برای‌تان اتفاق می‌افتد، در یک دفترچه‌ی شخصی یادداشت کنید. سپس زمینه‌ی بروز این احساسات و افکار ناخوشایند را به دقت بررسی کنید و به دنبال راهکارهای جایگزین برای رویارویی با این‌گونه احساسات و افکار باشید.

مثلاً فرض کنید در حال رانندگی هستید که ناگهان یک ماشین دیگر، می‌پیچید و مسیرتان را می‌بندد. حالا فرض کنید از این اتفاق عصبانی شده‌اید، طوری که دست‌ خود را روی بوق می‌گذارید و حتی سر راننده‌ی جلویی داد می‌زنید. در پایان روز، این اتفاق را به همین شکل در دفترچه‌تان یادداشت کنید. از احساس خود در آن لحظه بنویسید و واکنشی را هم که بلافاصله نشان دادید ذکر کنید. اما یادتان باشد رفتارتان را با برچسب «درست» یا «غلط» مورد قضاوت قرار ندهید و فقط به بازنویسی اتفاق پیش آمده اکتفا کنید.

سپس درباره‌ی چیزی که نوشته‌اید، اندکی تأمل کنید. آیا واکنشی که از خودتان نشان دادید، مغایر ارزش‌های مورد باور شما نبوده است؟ آیا رفتارتان با شخصیتی که از خودتان انتظار دارید، مغایرت نداشته است؟ اگر پاسخ به این پرسش‌ها مثبت بود، فکر می‌کنید کجای رفتارتان اشتباه کردید؟ به نظرتان، علت اصلی واکنش شما چه بود؟ شاید واقعاً از دست راننده‌ای که ناگهان جلوی راه‌تان سبز شد عصبانی نبودید، بلکه این فرد را قربانی عصبانیتی کردید که از جای دیگری ناشی شده بود.

یادداشت کردن اتفاقات نباید موجب درگیر شدن در احساسات منفی شود. باید از این تجربه‌ها درس بگیرید. از خودتان بپرسید: چه درسی در این تجربه هست که می‌تواند موجب رشد فردی‌ شما شود؟ آیا می‌توانید از این تجربه برای رویارویی با سایر اتفاقات کمک بگیرید؟ اگر دفعه‌ی بعد با موقعیتی مشابه مواجه شدید، چگونه رفتار خواهید کرد که مطابق ارزش‌های‌تان باشد؟ مثلاً اگر درک کنید عصبانیت‌ شما ناشی از روز پرتنشی بود، راحت‌تر می‌توانید بپذیرید دیگران هم اشتباه می‌کنند. به این ترتیب، یاد می‌گیرید بار دیگری که کسی نسبت به خودتان رفتار مشابهی پیش گرفت، با طرف مقابل همدلی کنید. اگر از قبل درباره‌ی طرز رفتارتان نسبت به موقعیت‌های تنش‌زا پیش‌فرض داشته باشید، واکنش شایسته‌تری در چنین موقعیت‌هایی از خودتان نشان خواهید داد.


پیشنهاد ما برای شما: دانشمندان معتقدند که مراقبه بهترین تمرین برای رشد شخصی و افزایش عملکرد خود می‌باشد. برای اینکه بتوانید خودتان را متحول کنید و پیشرفت‌های هیجانی، فکری و حتی معنوی در خود مشاهده کنید، و در عین حال از تمام مزایای مراقبه نیز بهرمند شوید، توصیه ما به شما "دوره‌ی 6 فاز مراقبه" اثر "ویشن لاکیانی" (کلیک کنید)، می‌باشد که توسط تیم رویال‌مایند ترجمه و تهیه شده و در اختیار شما قرار داده شده است.


 

19) مشورت با یک درمانگر.

تفکر منفی داشتن مشکل بزرگی نیست اما غالباً چیزهای کوچک بسیار بزرگ‌تر از آن چه هستند تصور می‌شوند و مسئله اصلی این است که ما افکار منفی را در مقایسه با افکار مثبت خیلی راحت قبول می‌کنیم. وقتی این مشکل جدی شد باید با پزشک یا درمانگر مشورت کنید.

 


  • خوشحال می‌شویم نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

  • اگر راهکار دیگری برای تبدیل شدن به فردی خوش‌بین، سراغ دارید برایمان بنویسید.

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

 

 

چگونه فرد خوش‌بینی باشیم؟

 

 

 

  • آیا شما فردی خوش‌بین هستید یا بدبین؟

  • به نظرتان چگونه می‌توان از شر منفی‌بافی خلاص شد؟


افکار منفی و رهاکردن ذهن با افکار آسیب‌زننده یکی از چالش‌های بزرگ انسان در مقابله با اتفاقات ناخوشایند است. زمانی که ذهن شروع به منفی‌بافی و بسط این افکار می‌کند زندگی شخص مختل می‌شود. گاهی این افکار زمینه‌ساز مشکلات روحی جدی‌تر مانند نشخوارهای ذهنی، افسردگی و گاهاً خودکشی می‌شود. خوش‌بینی و حذف این افکار از ذهن بهترین راهکار پیشگیری از این مشکلات است. مقابله با افکار منفی نیازمند تمرین و برنامه های روزانه است.

آیا شما فردی خوش‌بین هستید یا بدبین؟ پاسخ دادن به این سؤال در خور نحوه توجه و نگرش شما نسبت به زندگی است ، اما این هم به فرایندهای شیمیایی مغز شما هم بسیار مرتبط است. اگر احساس می کنید که فرد بدبینی هستید و می‌خواهید خوش‌بین شوید راهی وجود دارد و می‌توانید در این مقاله مشکل خود را حل کنید.

خوش‌بینی را می‌توانید به مغز خود تعلیم دهید! این کار عملی است درست مثل هرگونه عادت دیگری که از طریق تکرار کردن آن به مغز خود یاد می‌دهید. بطور کل مطالعات نشان داده‌اند که افراد خوش‌بین نسبت به افراد بدبین شادتر، فعال‌تر، سریع در حل مشکلات و ... هستند. افراد خوش‌بین از کورتیزول (هورمون استرس) کمتری نسبت به افراد بدبین هستند و در نتیجه به استرس کمتری مبتلا می‌شوند و در هنگام استرس کم شما آرامش خواهید داشت و مشکلی روان شما را تهدید نخواهد کرد.

تعداد کمی از مردم می‌خواهند برای تبدیل شدن به یک فرد مثبت به یک سفر معنوی بروند، زیرا گاهی اوقات به نظر می‌رسد که تبدیل شدن به یک فرد خوش‌بین حجم عظیمی از تلاش را می‌طلبد. این ما هستیم که تصمیم می‌گیریم در این سفر معنوی چگونه رفتار و تلاش نماییم.

اگر به دنبال تغییر رفتار و عادت‌‌های‌ خود هستید، "دوره‌ عادت‌های اتمی" اثر "جیمز کلیر" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند در اختیار شما قرار داده شده است، را از دست ندهید. در این دوره‌ی شگفت‌انگیز راه‌های ساده‌ای به شما آموزش داده خواهند شد، تا روتین روزانه‌تان را تغییر داده و به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید.

 

خوش‌بین بودن به چه معناست؟

خوش‌بینی یعنی داشتن نگرش مثبت به زندگی و دنیای اطراف. خوش‌بین‌ها دنیا را زیباتر و بهتر می‌بینند. مطمئناً در این دنیا هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که کامل است و در عین حال هیچ مشکلی در زندگی نداشته باشد و همه چیز عالی است. اما وقتی خوش‌بینی را روال خود قرار می‌دهیم، دنیا نیز خوش‌بینی خود را به ما نشان می‌دهد. برای خوش‌بین بودن باید شجاع باشی، زیرا خوش‌بینی شجاعت می‌خواهد. خوش‌بینی به معنای خوش‌بینی نیست، تیزبینی است.

ما می‌توانیم افکارمان را روی هر چیزی که قلباً باور داریم متمرکز کنیم، بالاخره می‌توانیم راهی برای تحقق آن پیدا کنیم. این واقعیت است! واقعیت گسترده‌ای که ما بخشی از آن هستیم. ما باید از محدودیت های فعلی فراتر برویم و با بازکردن چشمان خود به آنچه هنوز اتفاق نیفتاده، آن‌ها را واقعی کنیم.

 

خوش‌بینی


راه‌های تبدیل شدن به یک فرد خوش‌بین:

1) ریشه‌یابی افکار.

بدون این که ریشه افکار منفی را پیدا کنید و ندانید منشأ آن چیست، غلبه بر آن‌ها امکان‌پذیر نیست. اگر در یافتن ریشه افکارتان مشکل دارید، می‌توانید از دفتر یادداشت‌های روزانه کمک بگیرید. تمام جملات یا موقعیت‌ها را در توصیف افکار منفی بنویسید و هر زمان که آن‌ها را احساس کردید، درون دفتر یادداشت‌های روزانه بنویسید.

در زمانی که این افکار به سراغ‌تان می‌آید از خود این سؤال‌ها را بپرسید: چرا منفی فکر می‌کنم؟ آیا دارم خودم را به خاطر هیچ چیز یا چیزهای کوچک سرزنش می‌کنم؟ آیا من مشکلات کوچک را مانند مشکلات بزرگ تصور می‌کنم؟ پس از پیدا کردن ریشه مشکل‌تان به راحتی می‌توانید برای آن راه حل پیدا کنید و یا آن را رها کنید.


پیشنهاد ما برای شما: کتاب صوتی "تفکر بهتر، زندگی بهتر" و کتاب الکترونیکی "تفکر بهتر، زندگی بهتر" "اثر جول اوستین" (کلیک کنید)، ابزاری را ارائه می‌دهد که از طریق آن‌ها می‌توانید افکار و باورهای محدودکننده و مخرب را از بین ببرید و با کنترل افکارتان، زندگی خارق‌العاده‌ای برای خود و خانواده‌تان خلق کنید). باید همیشه به خاطر داشته باشید که، برای خلق زندگی خود نیازمند تغییر باورهای اشتباه و کنترل ذهن هستید.



2) پرهیز از فکر زیاد.

فکر بیش از حد به حالتی از ذهن گفته می‌شود که در آن احساس بدی به وجود می‌آورید و به همه چیزهایی که هیچ کنترلی روی آن‌ها ندارید فکر می‌کنید. افکار منفی متوقف نمی‌شوند و تا زمانی که از تفکر بیش از حد دست برندارید، به ذهن‌تان روانه می‌شوند. با این حال، باید افکار منفی را کنترل کنیم، زیرا می‌توانند باعث افسردگی شوند.

  • به جای تفکر بیش از حد سعی کنید خود را به یک فعالیت مشغول سازید.

  • از محیط‌های با جو منفی دوری کنید.

  • با افراد خوش‌بین رفت و آمد کنید.

  • مدیتیشن می‌تواند به جلوگیری از تفکر بیش از حد کمک کند.


3) بر روی راه‌حل‌ها تمرکز کنید و آنگاه؛ اقدام!

یک راه مطمئن برای منفی بودن می‌خواهید؟ نشستن و هیچ کاری نکردن! مجدداً به سؤالاتی که در بخش قبل پرسیدید، رجوع کنید. اگر برای شروع اقدام خود دچار مشکل شدید، از خود بپرسید: گام کوچک اولیه چیست؟ به بیان دیگر هرکاری که به آن فکر می‌کنید، تنها یک سؤال از خود بپرسید: اولین گام چیست؟

با این تکنیک می‌بینید که بسیاری از مسائل سخت، راحت‌تر جلوه می‌کند. سپس آن گام کوچک را به جلو بردارید. با اینکه، این گام کوچک است، می‌تواند اثر بزرگی در روحیه و افکار شما داشته باشد. مهم‌ترین چیز این است که به جلو حرکت کنیم، حتی اگر یک قدم کوچک به اندازه قدم‌های یک نوزاد باشد!

برای داشتن زندگی شادتر و به ‌دست‌آوردن افکار مثبت، باید از روش‌هایی مانند تکنیک ABC استفاده کنید. اگر شما هم کنجکاو هستید که این تکنیک دقیقاً در مورد چه مسائلی صحبت می‌کند، پس مقاله مثبت‌اندیشی با تکنیک ABC (کلیک کنید)، را مطالعه کنید.


4) قدردان و سپاسگزار باشید.

آیا می‌خواهید همیشه خوش‌بین باشید؟ یاد بگیرید که سپاسگزار باشید. افرادی که سپاسگزار هستند تقریباً همیشه خوش‌بین هستند زیرا برای آنچه که دارند سپاسگزار هستند. آن‌ها از این واقعیت قدردانی می‌کنند که می‌توانند بدون درد نفس بکشند، می‌توانند غذا بخورند، افرادی هستند که آن‌ها را دوست دارند و توانایی فکر کردن و رشد را دارند.

شکرگزاری سرچشمه بسیاری از خوشبختی‌ها در جهان است. اگر مردم سپاسگزار اموال خود بودند، هرگز کسی دزدی نمی‌کرد. اگر مردم قدردان همسرشان بودند، هیچ کس هرگز خیانت نمی‌کرد. اگر احساس غمگینی و بدبختی می‌کنید، خوش‌بین بودن بسیار دشوار می‌شود و احساس غم و بدبختی ناشی از سپاسگزار نبودن است.


5) خود را از بدبینی بیرون بکشید، نه خوش‌بین بودن.

می‌گویند بهترین راه برای تشخیص دروغگو این است که به جای یافتن نشانه‌های دروغ، به دنبال نشانه‌های حقیقت در فرد باشیم. هنگام بهینه‌سازی، همان رویکرد را به جلو و عقب در نظر بگیرید. به جای اینکه همیشه سعی کنید خوش‌بین باشید، خود را از یک موقعیت منفی بیرون بکشید. شان استفنسون و تونی رابینز هر دو می‌گویند که توانستند با تاریک‌ترین روزهای زندگی خود کنار بیایند، زمانی که به خود اجازه دادند احساس ناراحتی و منفی داشته باشند، اما به خود اجازه ندادند در آن موقعیت باقی بمانند.


6) به جای اینکه دائماً شک داشته باشید، باور کنید، اما صحت موضوع را بررسی کنید.

بخشی از یادگیری خوش‌بینی، نگاه به جنبه‌های مثبت چیزها است، اما دنیا مکان بد و خطرناکی است و نگاه کردن به جنبه‌های مثبت می‌تواند شما را در معرض خطر قرار دهد. ما طبیعتاً شک داریم زیرا ذهن ما در خطر است. به جای شک، باید باور کنید، اما بررسی کنید که درست است.

اگر دخترتان گفت که شب‌ها در خانه دوستش می‌خوابد، او را باور کنید و او را بفرستید، اما مطمئن شوید که درست می‌گوید. فراموش نکنید که می‌توانید صحت آن را بعد از یک رویداد بررسی کنید و می‌توانید آن را به طور معمول انجام دهید. مثلاً وقتی دخترتان را به مدرسه می‌برید، ممکن است دوستش را ببیند، در این صورت می‌توانید به سراغش بروید، سلام و احوالپرسی کنید و بگویید: امیدوارم دخترم پنجشنبه شب زیاد شما را اذیت نکرده باشد.


7) از خود بپرسید که از هر رویداد چه آموخته‌اید.

بیرون کشیدن خود از یک عامل منفی بسیار دشوار است. ممکن است انرژی لازم برای لبخند مصنوعی یا نگاه کردن به جنبه‌های مثبت چیزها را نداشته باشید. اگر برای شما اینطور است، باید به موقعیتی که در آن هستید فکر کنید و از خود بپرسید که از رویداد اخیر چه آموخته‌اید. آنچه یاد می‌گیرید ممکن است در آینده به شما کمکی نکند، اما مطمئناً ضرری هم ندارد. خود را مجبور کنید از آنچه اتفاق افتاده درس بگیرید، حتی اگر تنها چیزی که یاد می‌گیرید این باشد که زندگی هر از گاهی سعی می‌کند شما را زمین بزند.


8) خوش‌بینی حقیقی را با خوش‌بینی کورکورانه اشتباه نگیرید.

خوش‌بینی کورکورانه یعنی فکر کنید هیچ اتفاق بدی‌ نمی‌تواند بیفتد. این طرز فکر موجب اعتماد به نفس بیش از حد و زودباوری می‌شود و فرد را در معرض نا‌امیدی یا حتی خطر قرار می‌دهد. فردی که واقعاً خوش‌بین باشد، هیچ چالشی را نادیده نمی‌گیرد و وجود احساسات و تجربیات منفی را منکر نمی‌شود. چنین فردی به چالش‌هایی موجود در مسیرش، اذعان دارد و به خودش می‌گوید: «من می‌توانم از پسِ همه‌ی این‌ها بربیایم».

مثلاً اینکه بدون هیچ آموزش یا مطالعه‌ای در زمینه‌ی چتربازی، تصمیم به این کار بگیرید و با خودتان بگویید «هیچ اتفاق بدی نمی‌افته»، چیزی جز خوش‌بینی کورکورانه نیست، چرا که بدون اذعان داشتن به خطرات احتمالی این اقدام، خودتان را در معرض خطر قرار داده‌اید. اینگونه اقدامات، واقع‌گرایانه نیستند و موجب می‌شوند فرد به دلیل خوش‌بینی کورکورانه‌، خودش را برای مقابله با موانع و خطرات احتمالی آماده نکند.

فردی که حقیقتاً خوش‌بین باشد، ابتدا درباره‌ی چتربازی تحقیق می‌کند و می‌پذیرد چتربازی ورزش پیچیده‌ای است که به آموزش و رعایت نکات ایمنی نیاز دارد. چنین فردی به هیچ‌ وجه به دلیل مسیر دشواری که باید در پیش بگیرد تا بتواند چتربازی کند دلسرد نمی‌شود، بلکه خوش‌بین حقیقی برای خودش یک هدف تعیین می‌کند (من می‌خواهم چتربازی یاد بگیرم) و در حالی که به توانمندی‌های خود مطمئن است، همه‌ی تلاشش را برای رسیدن به هدفش به‌کار می‌گیرد.


9) دیدگاه‌ خود را در چند حوزه از زندگی بهبود ببخشید.

بدبینی اغلب از احساس درماندگی و عدم کنترل ناشی می‌شود. یک یا دو جنبه‌ی کلیدی زندگی‌ خود را که مایل به بهبود آن هستید، شناسایی کنید و همه‌ی تلاش‌ خود را در جهت تغییر به کار بگیرید. این رویکرد به شما کمک‌ می‌کند تا بار دیگر به قدرت و توانمندی‌ خود در ایجاد تغییر در زندگی روزمره‌ ایمان بیاورید.

خودتان را به‌عنوان «علت» انجام کار در نظر بگیرید و نه معلول. افراد خوش‌بین باور دارند که می‌توانند به پشتوانه‌ی زحمات و توانمندی‌هایشان بر اتفاقات یا تجربیات منفی غلبه کنند. قدم به قدم جلو بروید. قرار نیست همه چیز را یک‌باره عوض کنید. خوش‌بینی و تفکر مثبت به گرفتن نتیجه‌ی مثبت کمک می‌کند. در یک پژوهش به بازیکنان بسکتبال (همه‌ی بازیکنان شرکت‌کننده در این پژوهش مرد بودند) آموزش داده شد نتایج مثبت (مثلاً پرتاب آزاد) را به توانمندی‌های خود و نتایج منفی را به کم‌کاری‌های خود نسبت بدهند. بعد از مدتی مشاهده شد عمکرد بازیکنان به میزان قابل توجهی بهبود یافته است.

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه باورها و عواطف شما واقیعت زندگی‌تان را خلق می کنند، پیشنهاد ما برای شما "دوره ماتریکس الهی" اثر "گرگ بریدن" (کلیک کنید)، می‌باشد. این دوره، شکافی که میان اسرار دنیای کوانتومی و تجربیات روزمره‌ی ما وجود دارد، پر می‌کند.


10) تغییر محیط.

از تأثیر محیط و اطرافیان غافل نشوید. هر محیطی تأثیر خاص خودش را به همراه دارد. کسی که با او هم صحبت می‌شوید، اطلاعاتی که از رسانه‌های جمعی مثل تلویزیون، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به دست می‌آورید و سایر محیط‌های اطراف شما روی نگرش‌تان تأثیرگذار هستند. برای اینکه بتوانید در زندگی خود خوش‌بین باقی بمانید، باید بیشتر در محیط‌هایی قرار بگیرید که تأثیر مثبت روی شما می‌گذارند. اخباری که می‌شنوید را محدود کنید و از اخبار بد دور بمانید. از افرادی که دارای افکار مسموم و منفی هستند دوری کنید.

 

خوش‌بینی


11) برنامه‌ریزی و تعیین اهداف.

بسیاری از افراد درگیر افکار منفی هستند زیرا در زندگی خود هدف و مقصودی ندارند. برای خوش‌بینی و انحراف افکار منفی، هدف‌تان را پیدا کنید و در راه رسیدن به آن خوش‌بین و ثابت قدم باشید و برای تحقق آن یک استراتژی تنظیم کنید. برنامه روزانه خود را به گونه‌ای بچینید که جایی برای افکار منفی نداشته باشید. دنبال کردن هدف و نتیجه‌گیری از آن خوش‌بینی را در شما افزایش میدهد.


12) تجزیه گذشته.

برای پرهیز از اشتباهات گذشته و پیدایش خوش‌بینی به مسائلی که شما را به موقعیت کنونی‌تان کشانده است فکر کنید و به خودتان کمی زمان بدهید تا در آینده از اشتباهات مشابه پرهیز کنید. گذشته‌ای را که پشت سر گذاشته‌اید، را نمی‌توانید تغییر بدهید پس هرگاه درباره ی گذشته افکار منفی به سراغ‌تان آمد، از سرزنش خود دست بکشید و به نقاط مثبت گذشته خود فکر کنید.


13) واقع‌بین باشید.

برای مقابله با افکار منفی و رسیدن به خوش‌بینی کافیست تا با واقعیت کنار بیایید. از کاه کوه نسازید و با اتفاقات همانگونه که رخ داده‌اند مقابله کنید. به افکار منفی « نه‌» بگویید و این افکار را متوقف کنید. نگاه از زوایای جدید را یاد بگیرید و از افکار تک‌بعدی دوری کنید. نگاه صحیح به اتفاقات می‌تواند از بروز منفی‌بافی پیشگیری کند.


14) انجام فعالیت‌های مثبت.

وقتی فکر می‌کنید ناراحت و افسرده هستید، می‌توانید پادکست گوش کنید. امروزه گوش دادن به پادکست‌ها بهترین راه برای غلبه بر افکار منفی است. برخی از سخنرانان یا سخنگویان انگیزشی پادکست‌های خود را در وبلاگ یا هر منبع دیگری منتشر می‌کنند. شما می‌توانید در هرجا و هر زمان پادکست گوش دهید و این نبود محدودیت به شما در غلبه بر افکار کمک زیادی خواهد کرد.

خواندن کتاب یکی از راه‌های رسیدن به خوش‌بینی است. در واقع کتاب‌ها هرگز به شما آسیب نمی‌رسانند اما مردم این کار را انجام می‌دهند. بنابراین وقتی انسان آسیب ببینید، بسیاری از افکار منفی به ذهن او هجوم خواهند آورد. کتاب برای هر مشکلی راه حل دارد. هر زمان که با افکار منفی رو به رو شدید، می‌توانید کتاب بخوانید تا ذهن شما از افکار منفی کاملاً پاک شود.

 

15) نگذارید کمال‌گرایی، بقیه چیزها را خراب کند.

یک اشتباه رایج که مردم هنگام ایجاد تغییر در نگرش خود مرتکب می‌شوند، این است که آن‌ها فکر می‌کنند که ناگهان باید همه چیز را تغییر دهند و به انسانی از سیاره‌ای دیگر تبدیل شوند. تغییر نگرش مثبت می‌تواند تدریجی باشد. در حالی که ممکن است لیز بخورید و سکندری بخورید، ادامه دادن و پیوستگی در این روش در طول زمان، دیدگاه مثبت شما را بیشتر و بیشتر تقویت می‌کند.

اما اگر یک استاندارد غیرطبیعی و فراتر از واقعیت برای خودتان تنظیم کنید ممکن است سخت باشد که با آن زندگی کنید، در نتیجه ممکن است احساس شکست داشته باشید، از دست خودت عصبانی شوید و حتی ممکن است در جهت عکس شروع به حرکت کرده و منفی‌تر از قبل شوید!

به جای آن بر تغییرات تدریجی تمرکز کنید. اگر شما مثلاً 40 درصد احساس خوش‌بینی می‌کنید، سعی کنید آن را به 60 درصد برسانید نه 100 درصد. چون رسیدن به 100 درصد آن هم در کوتاه مدت غیر ممکن است. وقتی به آن 60 درصد رسیدید، دوباره تا 70 درصد طی برنامه‌ای تازه، پیش خواهید رفت. و الی آخر… این تمرکز بر بهبود تدریجی بسیار مهم است (اثر مرکب) و به احتمال زیاد موفقیت طولانی‌مدت و پایدار را به ارمغان می‌آورد.


16) نگرانی خود را کاهش دهید.

یکی از بزرگ‌ترین موانع برای خوش‌بینی و حرکت رو به جلو در زندگی، نگرانی‌هایی است که اغلب بیهوده هستند. دو مرحله مؤثر که کمک می‌کنند تا نگرانی‌ها را به حداقل برسانید:

  • اول از خودتان بپرسید چند تا از نگرانی‌های من تا به حال واقعاً اتفاق افتاده‌اند؟ خواهید دید که پاسخ این است: خیلی کم. بسیاری از چیزهایی که در زندگی‌تان از آن‌ها می‌ترسید هرگز اتفاق نخواهد افتاد. آن‌ها فقط کابوس یا هیولاهایی در ذهن خودتان هستند. این سؤال می‌تواند به شما کمک کند که یک بررسی واقعی انجام دهید، آرام شوید و درک کنید که به احتمال زیاد در حال ساخت کابوس خیالی دیگری هستید.

  • دوم بر روی راه‌حل‌ها و عملی که می‌توانید انجام دهید تمرکز کنید. نگرانی‌ها در یک ذهن غیر شفاف و همراه با احساس ضعف، قوی‌تر می‌شوند.


17) تمرینات ذهن‌آگاهی انجام بدهید.

ذهن‌آگاهی (mindfulness) یکی از مؤلفه‌های کلیدی خوش‌بینی است که به شما کمک‌ می‌کند در لحظه، بدون هیچ قضاوتی، به احساسات‌ خود اذعان داشته باشید. اغلب اوقات، واکنش‌های منفی زمانی بروز می‌کنند که با احساسات‌ خود بجنگید یا آنقدر مغلوب آن‌ها شوید که یادتان برود می‌توانید واکنش‌تان را نسبت به احساسات خود کنترل کنید. برای اینکه بتوانید خودتان را در زمان هجوم احساسات منفی کنترل کنید، باید روی طرز نفس کشیدن‌تان تمرکز داشته باشید، هم جسم و هم احساسات‌تان را بپذیرید و به جای انکار احساسات‌ خود از آنها درس بگیرید.

در مطالعات متعددی ثابت شده است مراقبه‌ی ذهن‌آگاهی در بهبود اضطراب و افسردگی تأثیر دارد. همچنین گفته شده است مراقبه‌ی ذهن‌آگاهی موجب تغییر رویه‌ی بدن در پاسخ به استرس می‌شود. برای بهره‌مندی از تأثیرات مثبت مراقبه (کلیک کنید)، لازم نیست حتما زمان زیادی را به انجام مراقبه اختصاص بدهید. فقط روزی ۵ دقیقه انجام مراقبه‌ی ذهن‌آگاهی کافی است تا نسبت به احساسات‌ خود آگاه‌تر شوید و آن‌ها را بپذیرید.

 

مراقبه یا مدیتیشن فعالیتی است که در آن از تکنیک‌های خاصی مانند ذهن‌آگاهی برای آموزش و تربیت توجه و هشیاری استفاده می‌شود و ماحصل آن رسیدن به یک حالت ذهنی و عاطفی آرام و پایدار است. برای شروع می‌توانید از دوره‌ی پیشرفته‌ی "دانداپانی" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند قرار دارد، استفاده کنید.


18) احساسات‌ خود را بشناسید و ببینید از اتفاقات خوب و بد چه تأثیری می‌پذیرید.

خوش‌بینی به این معنی نیست که باید همیشه شاد باشید. اینکه به اجبار سعی کنید خودتان را حتی در مواقع بحرانی شاد جلوه بدهید، رفتار اشتباهی است. در عوض، خودتان را با گستره‌ی متنوع احساساتی وفق دهید که در مقاطع مختلف زندگی بروز می‌کنند و بپذیرید احساسات منفی مانند احساسات مثبت، بخشی طبیعی از تجربیات زندگی هستند. باید آگاه باشید سرکوب کردن برخی احساسات خاص ممکن است منجر به پریشانی عاطفی شدید شود. اگر احساسات‌ خود را محدود نکنید، در مواجهه با اتفاقات غیرمنتظره‌ی آینده می‌توانید سازگارتر و کُنِشگرتر ظاهر شوید. این رویکرد به شما کمک‌ می‌کند در موقعیت‌های پیش‌بینی نشده خوش‌بین و منعطف باشید.

احساسات منفی می‌توانند در طول زمان به یک عادتِ شرطی تبدیل شوند. هرگز خودتان را به دلیل احساسات ناخوشایند سرزنش نکنید، چرا که با سرزنش کردنِ خودتان نمی‌توانید به مرحله‌ی رشد برسید و فقط در همان اتفاق پیش آمده دَرجا خواهید زد. در عوض سعی کنید بفهمید چه اوقاتی احساسات منفی به سراغ‌تان می‌آیند. برای ردیابی زمان بروز احساسات ناخوشایند می‌توانید احساسات یا افکار ناخوشایندی را که در طول روز برای‌تان اتفاق می‌افتد، در یک دفترچه‌ی شخصی یادداشت کنید. سپس زمینه‌ی بروز این احساسات و افکار ناخوشایند را به دقت بررسی کنید و به دنبال راهکارهای جایگزین برای رویارویی با این‌گونه احساسات و افکار باشید.

مثلاً فرض کنید در حال رانندگی هستید که ناگهان یک ماشین دیگر، می‌پیچید و مسیرتان را می‌بندد. حالا فرض کنید از این اتفاق عصبانی شده‌اید، طوری که دست‌ خود را روی بوق می‌گذارید و حتی سر راننده‌ی جلویی داد می‌زنید. در پایان روز، این اتفاق را به همین شکل در دفترچه‌تان یادداشت کنید. از احساس خود در آن لحظه بنویسید و واکنشی را هم که بلافاصله نشان دادید ذکر کنید. اما یادتان باشد رفتارتان را با برچسب «درست» یا «غلط» مورد قضاوت قرار ندهید و فقط به بازنویسی اتفاق پیش آمده اکتفا کنید.

سپس درباره‌ی چیزی که نوشته‌اید، اندکی تأمل کنید. آیا واکنشی که از خودتان نشان دادید، مغایر ارزش‌های مورد باور شما نبوده است؟ آیا رفتارتان با شخصیتی که از خودتان انتظار دارید، مغایرت نداشته است؟ اگر پاسخ به این پرسش‌ها مثبت بود، فکر می‌کنید کجای رفتارتان اشتباه کردید؟ به نظرتان، علت اصلی واکنش شما چه بود؟ شاید واقعاً از دست راننده‌ای که ناگهان جلوی راه‌تان سبز شد عصبانی نبودید، بلکه این فرد را قربانی عصبانیتی کردید که از جای دیگری ناشی شده بود.

یادداشت کردن اتفاقات نباید موجب درگیر شدن در احساسات منفی شود. باید از این تجربه‌ها درس بگیرید. از خودتان بپرسید: چه درسی در این تجربه هست که می‌تواند موجب رشد فردی‌ شما شود؟ آیا می‌توانید از این تجربه برای رویارویی با سایر اتفاقات کمک بگیرید؟ اگر دفعه‌ی بعد با موقعیتی مشابه مواجه شدید، چگونه رفتار خواهید کرد که مطابق ارزش‌های‌تان باشد؟ مثلاً اگر درک کنید عصبانیت‌ شما ناشی از روز پرتنشی بود، راحت‌تر می‌توانید بپذیرید دیگران هم اشتباه می‌کنند. به این ترتیب، یاد می‌گیرید بار دیگری که کسی نسبت به خودتان رفتار مشابهی پیش گرفت، با طرف مقابل همدلی کنید. اگر از قبل درباره‌ی طرز رفتارتان نسبت به موقعیت‌های تنش‌زا پیش‌فرض داشته باشید، واکنش شایسته‌تری در چنین موقعیت‌هایی از خودتان نشان خواهید داد.


پیشنهاد ما برای شما: دانشمندان معتقدند که مراقبه بهترین تمرین برای رشد شخصی و افزایش عملکرد خود می‌باشد. برای اینکه بتوانید خودتان را متحول کنید و پیشرفت‌های هیجانی، فکری و حتی معنوی در خود مشاهده کنید، و در عین حال از تمام مزایای مراقبه نیز بهرمند شوید، توصیه ما به شما "دوره‌ی 6 فاز مراقبه" اثر "ویشن لاکیانی" (کلیک کنید)، می‌باشد که توسط تیم رویال‌مایند ترجمه و تهیه شده و در اختیار شما قرار داده شده است.


 

19) مشورت با یک درمانگر.

تفکر منفی داشتن مشکل بزرگی نیست اما غالباً چیزهای کوچک بسیار بزرگ‌تر از آن چه هستند تصور می‌شوند و مسئله اصلی این است که ما افکار منفی را در مقایسه با افکار مثبت خیلی راحت قبول می‌کنیم. وقتی این مشکل جدی شد باید با پزشک یا درمانگر مشورت کنید.

 


  • خوشحال می‌شویم نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

  • اگر راهکار دیگری برای تبدیل شدن به فردی خوش‌بین، سراغ دارید برایمان بنویسید.

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

نظر شما درباره این مطلب

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت رویال مایند ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت رویال مایند رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام