چگونه از مقایسه کردن خود دست برداریم؟

زمان مطالعه :15 دقیقه

چکیده این مطلب : مقایسه کردن خود با دیگران به نوعی آفت انسان به شمار می‌آید. در طول تاریخ بشریت مقایسه کردن همواره وجود داشته است و انسان‌ها بسته به شرایطی که در آن قرار دارند، خود را با دیگران مقایسه می‌کنند. این تفکر و مقایسه هیچ سودی برای انسان ندارد و باعث سرخوردگی و عدم پیشرفت او خواهد شد. از طرفی آرامش درونی را به هم می‌ریزد و اجازه نمی‌دهد از داشته‌ها و زندگی خود لذت ببریم. این ویژگی اخلاقی ریشه‌هایی در زندگی ما دارد که می‌توانیم آن‌ها را بشناسیم. همانطور که اشاره شد مقایسه کردن همواره در ذات انسان وجود دارد. اما گاهی اوقات از حد طبیعی خود بیشتر می‌شود و این نابودکننده است.

 

 

 

چگونه از مقایسه کردن خود دست برداریم؟

 

 

 


یکی از رایج‌ترین و مخرب‌ترین عادت‌های روزمره شما این است که به طور مداوم زندگی و خودتان را با دیگران و زندگیشان مقایسه کنید. اگر این رفتار را کنار بگذارید، موفقیت‌های زیادی به سراغ‌تان می‌آید! اما چطور باید مقایسه خود با دیگران را کنار گذاشت؟ شما اتومبیل، خانه، شغل، کفش، پول، روابط، محبوبیت اجتماعی و غیره را مقایسه کنید. و در پایان، اعتماد به نفس خود را کاهش داده و احساسات منفی زیادی در خود ایجاد می‌کنید. پس چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ چگونه می‌توان دست از این عادت برداشت؟در این مقاله با بررسی عوامل مقایسه خود با دیگران و ارائه راهکارهایی ساده درصدد درمان این مورد می‌باشیم.


چرا خودمان را با دیگران مقایسه می‌کنیم؟

مقایسه کردن خود با دیگران به نوعی آفت انسان به شمار می‌آید. در طول تاریخ بشریت مقایسه کردن همواره وجود داشته است و انسان‌ها بسته به شرایطی که در آن قرار دارند، خود را با دیگران مقایسه می‌کنند. این تفکر و مقایسه هیچ سودی برای انسان ندارد و باعث سرخوردگی و عدم پیشرفت او خواهد شد. از طرفی آرامش درونی را به هم می‌ریزد و اجازه نمی‌دهد از داشته‌ها و زندگی خود لذت ببریم. این ویژگی اخلاقی ریشه‌هایی در زندگی ما دارد که می‌توانیم آن‌ها را بشناسیم. همانطور که اشاره شد مقایسه کردن همواره در ذات انسان وجود دارد. اما گاهی اوقات از حد طبیعی خود بیشتر می‌شود و این نابودکننده است.


مقایسه خود با دیگران رفتاری تقریباً غیرارادی است. این احساس در دوران کودکی وجود ندارد و یک کودک خیلی راحت با دیگران ارتباط برقرار کرده و بدون کوچکترین مقایسه‌ای همه را دوست دارد. اما وقتی کمی‌ بزرگ‌تر می‌شویم، جامعه و به خصوص خانواده به ما یاد می‌دهند که باید در مقایسه با دیگران بهتر باشیم. زمانی که وارد مدرسه می‌شویم، دائماً با دوستانمان از نظر درسی و انضباطی مقایسه شده و در نهایت یاد می‌گیریم که باید همیشه در حال مقایسه خود با دیگران باشیم. کم‌کم یاد می‌گیریم که برای بهتر بودن از آن‌ها باید بیشتر تلاش کنیم و دائم خود را با دیگران مقایسه کنیم.

اما واقعاً چنین چیزی ممکن است؟ اینکه همیشه بهتر از دیگران باشیم؟ حداقل در این دنیا این قضیه امکان‌پذیر نیست. اما حس رقابت و مقایسه خود با دیگران اگر با تکرار در وجودمان نهادینه شود، تبدیل به بخشی از رفتارهای ما شده و به مرور زمان اگر پیشرفت‌مان از دیگران کمتر باشد، دچار افسردگی و سرخوردگی می‌شویم و روابط اجتماعیمان را محدود خواهیم کرد. چرا که با دیدن هر شخصی سعی در مقایسه او با خودمان و تلاش برای بهتر نشان دادن خودمان خواهیم داشت. البته همانقدر که می‌تواند یک عادت بد و خطرناک باشد، از طرفی هم می‌تواند به بهتر شدن زندگی و رسیدن به اهدافمان به ما کمک کند. 

 

علل مقایسه کردن خود با دیگران:


1) عدم اعتماد به نفس کافی.

نداشتن اعتماد به نفس باعث ایجاد مشکلات زیادی در زندگی انسان می‌شود که مقایسه خود با دیگران یکی از آن‌ها است. دلیل این امر آن است که انسان خود را پایین می‌بیند و احساس می‌کند دیگران کامل و بی نقص هستند و مرتب به دنبال دلیل این امر می‌گردد.

اینکه شخص خود را از دیگران کم‌تر می‌بیند، به علت شکست و یا عدم توانایی‌های او نیست. بلکه به علت ذهنیت اشتباه نسبت به خود است. برای حل این مشکل راه‌های بسیاری وجود دارد که شرکت در جلسات روان درمانی و کمک گرفتن از یک مشاور از جمله آن‌ها به شمار می‌آید.


2) نداشتن روحیه انعطاف‌پذیر.

برخی افراد دارای روحیه انعطاف‌پذیر نیستند و این باعث می‌شود برای رسیدن به خواسته‌های خود توانایی‌های خود را در نظر نگیرند و از راه‌های کلی که از دیگران می‌بینند، تقلید کنند. این موضوع باعث مقایسه کردن خود با دیگران و ایجاد نارضایتی در خود می‌شود. درست این است فرد توانایی و ویژگی‌های خود را در نظر بگیرد و راه منحصر به فرد خود را پیدا کند و کاری به دیگران و روش آن‌ها نداشته باشد. البته این موضوع به معنای عدم الهام گرفتن و الگو برداری درست نیست.

 

مقایسه کردن

 

3. کمال‌گرایی افراطی.

کمال‌گرایی در واقع یک ویژگی شخصیتی در افراد است که باعث می‌شود انسان بخواهد در همه جنبه‌ها و در همه چیز بهترین باشد. بنابراین، مدام خود را با دیگران مقایسه می‌کند که آیا من از آن‌ها بهتر هستم یا خیر. این ویژگی اخلاقی جنبه‌های منفی بسیاری برای فرد دارد. از جمله:

  • حس نارضایتی از داشته‌های خود

  • عدم لذت بردن از زندگی

  • دوست نداشتن خود

  • تغییرات شخصیتی در فرد


4) مقایسه شدن در کودکی.

تا به حال به خاطر اینکه همکلاسی‌تان نمره ۲۰ گرفته و شما ۱۸، مقایسه شده‌اید؟ احتمالاً پاسخ‌تان مثبت است. یکی از رفتارهای سمی‌ اطرافیان مقایسه کردن است. آن‌ها همیشه شما را با شخصی بهتر از خودتان مقایسه می‌کنند. شما نیز از همان کودکی یاد گرفته‌اید، خودتان را با دیگران مقایسه کنید. احتمالاً خانواده و اطرافیان‌تان شما را با دیگران مقایسه می‌کردند تا کمی‌ بیشتر تلاش کنید. ولی نمی‌دانستند این رفتارشان چقدر به شما آسیب زده است.


راهکارهای اثربخش برای رهایی از مقایسه کردن خود با دیگران:


۱) تمرکز بیرونی را به تمرکز درونی تغییر دهید.

برگرداندن نگاه‌تان از بیرون به درون کار آسانی نیست، اما ارزش امتحان‌ کردن را دارد. باید دست از مقایسه کردن خود با دیگران بردارید، زیرا فقط خودتان می‌توانید به خودتان اعتبار ببخشید. ممکن است این کار کم‌ارزش به نظر برسد، اما بسیار مؤثر است.

اگر تاکنون این ایده را امتحان نکرده‌اید یا از تصور اینکه با خودتان تعامل داشته باشید می‌ترسید، مطمئناً اجرای این ایده در زندگی‌تان خیلی سخت خواهد بود. بهترین کار برای شروع این است که با مراقبه (کلیک کنید)، یا هر روش دیگری که می‌شناسید با خودتان خلوت کنید. سپس با این پرسش پیش بروید که «اثرات بیرونی‌ای که خواسته یا ناخواسته اجازه داده‌ام من را هدایت کنند چه هستند؟» به موقعیت‌هایی فکر کنید که باعث شده‌اند خودتان را با فرد دیگری مقایسه کنید.

مراقبه یا مدیتیشن فعالیتی است که در آن از تکنیک‌های خاصی مانند ذهن‌آگاهی برای آموزش و تربیت توجه و هشیاری استفاده می‌شود و ماحصل آن رسیدن به یک حالت ذهنی و عاطفی آرام و پایدار است. برای شروع می‌توانید از دوره‌ی پیشرفته‌ی "دانداپانی" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند قرار دارد، استفاده کنید.

آیا بیشترین زمانی که خودتان را مقایسه کرده‌اید در گشتن در صفحات رسانه‌های اجتماعی بوده؟ آیا فرد خاصی هست که دائماً از خود و زندگی‌اش تعریف می‌کند یا سؤالاتی از شما می‌پرسد که سبب می‌شود احساس کنید از او پایین‌ترید؟ یا شاید انجام بعضی کارها مثل گشت‌زنی در فروشگاه‌ها و رفتن به محله‌های ثروتمندنشین است که باعث می‌شود از زندگی‌تان ناراضی باشید.

به این مسائل بیندیشید یا درباره‌شان بنویسید. سپس تجسم کنید چه اتفاقی می‌افتاد اگر نیروها، نظرات یا افکار بیرونی روی شما اثر نمی‌گذاشتند. وقتی در حال انجام این کار هستید، هر بار که حس کردید دوباره تحت نفوذ نیروهای بیرونی هستید به جای اول برگردید و از اول آغاز کنید.


2) منبع محکمی‌ از الهام بیابید.

اشکالی ندارد یک یا دو نفر به‌ عنوان منبع الهام در زندگی‌تان باشند. این مسئله می‌تواند تا حدودی هدایت بیرونی در زندگی‌تان ایجاد کند. نیازی نیست این افراد افرادی مشهور باشند، بلکه ممکن است این منبع الهام مربی یوگا، دوستی خوب، یکی از همکاران‌تان یا فردی باشد که در مسیری مشابه شما گام برمی‌دارد. وقتی احساس ناامیدبودن می‌کنید یا مسیرتان را گم کرده‌اید و ممکن است دوباره در تلۀ مقایسه بیفتید، می‌توانید از این افراد الهام بگیرید.

 

3) شکرگزار باشید تا در تلۀ مقایسه نیفتید.

اگر خود را متعهد کنید که عمیقاً برای چیزهایی خوبی که در زندگی‌تان وجود دارند خوشحال باشید و آن‌ها را هر روز به خودتان یادآوری کنید، کم‌تر احتمال دارد در دام مقایسه گرفتار شوید. هر وقت کسی یا چیزی می‌خواهد شما را دوباره به تلۀ مقایسه بیندازد، فوراً آن چیزهای خوب را به خودتان یادآوری کنید.

به‌ علاوه، دیدن موفقیت دیگران نباید دنیای شما را به هم بریزد. حتی اگر فکر می‌کنید آن‌ها همان کاری را انجام می‌دهند که شما انجام می‌دهید، تلاش‌ها و موفقیت‌هایشان به خودشان تعلق دارد. از مقایسه کردن خود با دیگران دست بردارید، زیرا آنچه شما تجربه می‌کنید، با آنچه آن‌ها تجربه می‌کنند، تفاوت دارد. در اصل شما دارید ظاهر زندگی آنها را با باطن زندگی خودتان مقایسه می‌کنید که در واقع مقایسه اشتباهی است.

فاصله‌ گرفتن از مسیر زندگی دیگران کمک‌تان می‌کند خودتان را از این احساس که باید پیشرفت‌تان را در مقایسه با پیشرفت دیگران بسنجید نجات دهید. حسی از شادیِ درونی در خودتان ایجاد کنید تا بتوانید پیشرفت‌های خودتان را ارج بنهید. وقتی برای دیگران خوشحال می‌شوید، راحت‌تر می‌توانید برای خودتان هم خوشحال شوید. وقتی پیروزی‌های دیگران را حتی اگر کوچک باشند می‌پذیرید، می‌توانید پیروزی‌های خودتان را هم ببینید و بپذیرید.

 

4) مقایسه کردن خود با دیگران را انگیزه‌ای برای پیشرفت بدانید.

تقلای انسان برای خواستن چیزی که متعلق به دیگران است وقت هدردادن است؛ مگر اینکه چیزی که در دیگران می‌بیند و می‌خواهد واقعاً ارزشمند باشد. چه‌ کسی را بیشتر از همه تحسین می‌کنید؟ چه نوع مقایسه‌ای می‌تواند به‌ واقع برای شما مفید باشد؟ برای مثال، آیا افرادی را می‌شناسید که فوق‌العاده مهربان و باگذشت‌اند؟ آیا کسانی را می‌شناسید که با خوبی‌شان واقعاً اثر مثبتی در دنیا می‌گذارند؟ به‌ جای اینکه با افتادن در تلۀ مقایسۀ بیهوده وقت‌تان را تلف کنید، با مقایسه کردن خود با افراد مثبت‌اندیش و الهام‌بخش سعی کنید خودتان را به آنها شبیه کنید و فرد بهتری در زندگی‌تان باشید.


5) نوع نگاه به خودتان را مورد بررسی قرار دهید.

اولین مرحله در فرایند تغییر نگاه به خودتان، این است که از افکاری که در مورد خودتان دارید آگاهی پیدا کنید. بدون این آگاهی نمی‌توانید مشکلات پیش زمینه‌ای را تشخیص دهید. بعد از این که یاد گرفتید وظایف سخت را به انجام برسانید و این الگوی غلط را ترک کنید، و از رفتار خود برای تغییر آگاهی پیدا کنید، پس قطعاً راحت‌تر به اهداف‌تان دست پیدا خواهید کرد.


پیشنهاد کتاب: کتاب صوتی "تفکر بهتر، زندگی بهتر" و کتاب الکترونیکی "تفکر بهتر، زندگی بهتر" "اثر جول اوستین" (کلیک کنید)، ابزاری را ارائه می‌دهد که از طریق آن‌ها می‌توانید افکار و باورهای محدودکننده و مخرب را از بین ببرید و با کنترل افکارتان، زندگی خارق‌العاده‌ای برای خود و خانواده‌تان خلق کنید). باید همیشه به خاطر داشته باشید که، برای خلق زندگی خود نیازمند تغییر باورهای اشتباه و کنترل ذهن هستید.


 

6) خودتان و توانایی‌های‌تان را دست کم نگیرید.

افرادی که دائم خود را با دیگران مقایسه می‌کنند اغلب به علت توجه به خلاقیت‌ها و ویژگی‌های دیگران نسبت به خود و توانایی‌های شان بی توجه می‌شوند و به یک فرد منفعل که چشم و گوش و دهانش به نظرات و افکار دیگران است و از خود هیچ چیز ندارد، تبدیل می‌شوند. پس خودتان و افکار و احساسات و نظرات خود را دست کم نگیرید.

 

7) عزت‌نفس خود را ارزیابی کنید.

عزت نفس را می‌توان ارزیابی مثبت یا منفی در مورد خود فرد دانست. همه ما روز‌های بد و خوب داریم و احساسی که در مورد خودمان داریم، اغلب در طول روز تغییر پیدا می‌کند. عزت‌نفس همچنین می‌تواند آموزش داده شود تا ما بتوانیم آن را در رفتارمان به کار بگیریم و سطح زندگی خود را ارتقاء دهیم.


8) رفتار‌های مقایسه‌ای را شناسایی کنید.

رفتار مقایسه‌ای زمانی اتفاق می‌افتد که شما خودتان را با دیگران مقایسه می‌کنید و فرقی ندارد که این افراد از شما بالاتر یا پایین‌تر باشند. معمولاً ویژگی مثبت و منفی این افراد را با خودتان مقایسه می‌کنید. بعضی مقایسه‌های اجتماعی کمک کننده هستند اما رفتار‌های مقایسه‌ای غلط، به عزت‌نفس شما آسیب وارد می‌کنند.

نمونه‌ای از رفتار مثبت مقایسه‌ای، زمانی است که شما خودتان را با ویژگی‌های اخلاقی مقایسه می‌کنید که قابل تحسین هستند. سپس به جای این که به آن فرد مورد نظر به خاطر این ویژگی خوب حسادت کنید، بیشتر مشتاق می‌شوید تا خودتان به آن ویژگی برسید. نمونه‌ای از رفتار مقایسه‌ای منفی، هم زمانی است که خودتان را با کسی مقایسه می‌کنید که چیزی را داراست که شما آن را ندارید. به عنوان مثال شما به دلیل خرید ماشین جدید به این فرد حسادت می‌ورزید.

 

9) روی چیز‌هایی که دارید تمرکز کنید.

زمانی که متوجه می‌شوید خودتان را با دیگران مقایسه می‌کنید و از این کار لذت نمی‌برید، باید روی موفقیت خود تمرکز کنید. به خاطر موهبت‌هایی که در زندگی دارید، خدا را سپاس بگویید و تمرکز خود را روی چیز‌های مثبت قرار دهید تا دیگر وقت حسرت خوردن نداشته باشید.


10) مربی خود باشید.

مربیگری به شکل‌های متفاوتی وجود دارد. برخی مربی‌ها با تحقیر و فریاد برخورد می‌کنند و بعضی‌ها به رشد اصرار دارند و به ورزشکاران برای بهتر بودن کمک می‌کنند و این کارها را با عشق و حمایت انجام می‌دهند. کسی که با عشق یاد می‌دهد و حمایت می‌کند، متعادل‌ترین و به طورکلی انسانی‌تر است پی مربی خوبی برای خود باشید.


پیشنهاد ما برای شما: اگر به دنبال تغییر رفتار و عادت‌‌های‌ خود هستید، "دوره‌ عادت‌های اتمی" اثر "جیمز کلیر" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند در اختیار شما قرار داده شده است، را از دست ندهید. در این دوره‌ی شگفت‌انگیز راه‌های ساده‌ای به شما آموزش داده خواهند شد، تا روتین روزانه‌تان را تغییر داده و به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید.


 

11) به این موضوع فکر کنید که ایده‌آل بودن یک تفکر و خواسته غیرواقع‌بینانه است.

همه ما روی جنبه‌های خاصی از شاخص‌های ایده‌آل در ذهنمان تمرکز می‌کنیم، در نتیجه آن‌ها را به یک چیز فانتزی تبدیل می‌کنیم. ویژگی‌های منفی این افراد را نادیده می‌گیریم و در نتیجه بیش از حد ایده‌آل‌گرا می‌شویم. البته باید بدانید که هیچ انسانی ایده‌آل و کامل نیست.


12) برای بهبود توانایی‌های خود تلاش کنید.

برای اینکه جایگاه و ارزش خود را پیدا کنید و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید، برای بهبود توانایی‌های خود تلاش کنید و کارهایی انجام دهید که می‌تواند به پیشرفت‌تان کمک کند.

 

مقایسه کردن


13) از مقایسه به شکل مثبت استفاده کنید.

راه‌هایی را برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی انتخاب کنید که زندگی شما را پربار می‌کند. اگر می‌خواهید به موفقیت برسید، با هدف به سمت شبکه‌های اجتماعی بروید. اگر می‌خواهید از لحاظ جسمی‌ وضعیت بهتری داشته باشید، صفحات تناسب اندام و رژیم غذایی را دنبال کنید. اگر می‌خواهید ذهن و شخصیت خود را بهبود ببخشید، سعی کنید که صفحات مربوط به روانشناسی و ذهن را دنبال کنید.


14) گاهی اوقات ریسک‌پذیر باشید.

وقتی خودتان را با ابزار خودتان قضاوت کنید، برای شروع‌های کوچک آزادی بیشتری خواهید داشت و ریسک‌های افزایشی را به همراه دارید. این ریسک‌ها به شما این توانایی را می‌دهد که از خودتان بهتر شوید و از خودتان جلو بزنید. آنچه مانع می‌شود افراد از خودشان جلو بزنند این است که از ریسک کردن می‌ترسند.

 

15) خودتان را متوقف کنید.

هر زمان که متوجه شدید دوباره در حال فکر‌های مقایسه‌ای هستید، مکث کنید. البته نباید خودتان را سرزنش کنید یا احساس بد را در خود ایجاد کنید. این موضوع را بپذیرید که این افکار طبیعی هستند و به آرامی‌ تمرکز خود را روی چیز دیگری تغییر دهید.


16) از دیگران قدردانی کنید.

اگر دوستان‌تان افراد موفقی هستند به جای آنکه به موفقیت آن‌ها حسادت کنید، از موفقیت آن‌ها برای کمک به خودتان بهره مند شوید و با شبکه ای از افراد موفق به خودتان کمک کنید که به موفقیت‌های بیشتری در زندگی دست یابید.


17) روی مسیر تمرکز کنید.

هرگز با مقایسه کردن خود با دیگران به خودتان امتیاز ندهید. زندگی صحنه رقابت نیست، بلکه یک سفر است. همه ما در این سفر هستیم، باید چیزهایی را پیدا کنیم، به چیزهایی تبدیل شویم، چیزهایی را یاد بگیریم و خلق کنیم. پس تنها روی سفر زندگی تمرکز داشته باشید و هیچ گاه برای بهتر شدن از پا ننشینند.


18) دوست داشتن را یاد بگیرید.

اگر می‌خواهید به چیزهایی که دیگران دارند، دست پیدا کنید هرگز احساس کافی بودن نخواهید کرد. زیرا همیشه بیشتر می‌خواهید و این چرخه کاملاً بی‌انتهاست و باعث شادی و نشاط در شما نمی‌شود. فرقی ندارد که چه لباسی می‌خرید، چه خانه‌ای دارید و چه ماشینی خریده‌اید. در هر صورت، هیچ چیز کافی و کامل نخواهد بود. به جای آن یاد بگیرید که به چیزهایی که دارید، قانع باشید اما همیشه برای بهتر شدن تلاش کنید.


19) به برتری‌های خودتان نسبت به دیگران فکر کنید.

وقتی ذهن به سمت مقایسه خود با دیگران می‌رود، بهترین کار این است که جلوی آن را نگیریم و نترسیم. بلکه باید حواسمان را به سمت نکات مثبت خودمان متمرکز کنیم. شاید طرف مقابل شما استعداد خوبی در کاری که شما انجام می‌دهید، داشته باشد اما کمی‌ به خودتان دقت کنید، شما روابط عمومی‌ خیلی بهتری از او دارید و شاید او حسرت داشتن چنین ویژگی را داشته باشد. وقتی شما به برتری‌های خودتان فکر می‌کنید ناخودآگاه اعتمادبه‌نفس‌تان بالاتر می‌رود و حتی در کاری که مشغول به انجام آن هستید هم بهتر ظاهر می‌شوید.


20) خودتان را با استاندارد‌هایی که دارید، قضاوت کنید.

زمانی که یاد می‌گیرید از استاندارد‌های خود برای ارزیابی استفاده کنید، دیگر دست از مقایسه کردن بر می‌دارید. این تمرین شما را از مقایسه با دیگران دور می‌کند و احساس خوبی نسبت به خودتان می‌دهد. اگر تأیید کنید که لایق بهترین زندگی هستید، در نتیجه روی احساسات خود کنترل پیدا می‌کنید. پس هرگز استاندارد‌های دیگران را در زندگی خودتان پیاده نکنید.


21) مقایسه کردن خود با دیگران را یک انگیزه بدانید.

برای افزایش عزت نفس می‌توانید خود را با افراد مثبت‌اندیش و شاد مقایسه کنید. اما این مقایسه نباید بدون نتیجه و کاملاً بیهوده باشد بلکه باید در جهت رشد و سازندگی شما انجام شود. با مقایسه خود با این افراد تلاش کنید تا به فرد بهتری در زندگی تبدیل شده و از نظر روحی به این افراد شبیه شوید. این کار به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر ذهن خود را در دست بگیرید و به جای توجه به زندگی دیگران، زیبایی‌های زندگی خود را مشاهده کنید.


22) خودتان را با خودتان مقایسه کنید.

برای این که بتوانید دست از مقایسه کردن خود با دیگران بردارید، بهتر است که حال روحی و موفقیت‌های امروز خود را با کار‌هایی که دیروز انجام داده‌اید، مقایسه کنید. ضعف‌های گذشته خود را به خاطر‌آورید و از این که امروز آن ضعف را ندارید، خوشحال باشید. این کار سبب رشد و افزایش انگیزه در شما خواهد شد، با این کار تمرکز را از زندگی دیگران می‌دارید و فقط به زندگی خود توجه می‌کنید.

 

23) بر روی خود تمرکز کنید.

به جای اینکه به مقایسه کردن خود با دیگران بپردازید، بهتر است بر روی خود متمرکز شوید. شما باید از مقایسه خود با دیگران دست بردارید زیرا فقط شما هستید که می‌توانید به خودتان ارزش بدهید. این ممکن است بی‌اهمیت به نظر برسد اما بسیار مؤثر است. اگر هرگز این ایده را امتحان نکرده اید یا از تصور تعامل با خود می‌ترسید، مطمئناً اجرای این ایده در زندگی شما بسیار دشوار خواهد بود.

بهترین کار برای شروع این است که از طریق مدیتیشن یا هر روش دیگری که می‌دانید با خودتان خلوت کنید. سپس با این سوال ادامه دهید: “من به طور داوطلبانه یا ناخودآگاه به چه تأثیرات بیرونی اجازه داده ام که مرا راهنمایی کنند؟” به موقعیت‌هایی فکر کنید که باعث شده شما خود را با شخص دیگری مقایسه کنید.


پیشنهاد ما برای شما: دانشمندان معتقدند که مراقبه بهترین تمرین برای رشد شخصی و افزایش عملکرد خود می‌باشد. برای اینکه بتوانید خودتان را متحول کنید و پیشرفت‌های هیجانی، فکری و حتی معنوی در خود مشاهده کنید، و در عین حال از تمام مزایای مراقبه نیز بهرمند شوید، توصیه ما به شما "دوره‌ی 6 فاز مراقبه" اثر "ویشن لاکیانی" (کلیک کنید)، می‌باشد که توسط تیم رویال‌مایند ترجمه و تهیه شده و در اختیار شما قرار داده شده است.


آیا بیشتر وقت خود را صرف مقایسه خود از طریق سایت‌های رسانه‌های اجتماعی کرده‌اید؟ آیا فرد خاصی وجود دارد که مدام از خود و زندگیش تعریف و تمجید کند یا از شما سؤالاتی بپرسد که باعث شود شما نسبت به او احساس حقارت یا خودکم‌بینی داشته باشید؟ یا شاید چیزهایی مانند خرید و بازدید از محله‌های ثروتمند باشد که شما را از زندگی خود ناراضی می‌کند.

درباره این موضوعات فکر کنید یا بنویسید. سپس تصور کنید اگر تحت تأثیر نیروها، نظرات یا افکار بیرونی قرار نگیرید چه اتفاقی می‌افتد. در حین انجام این کار، هر بار که احساس کردید دوباره تحت تأثیر نیروهای خارجی قرار گرفته اید، به ابتدا برگردید و از نو شروع کنید. برای اینکه تمام نکات را متوجه شوید، بهتر است یادداشت‌برداری کنید.

 

سخن پایانی:

مقایسه کردن خود با دیگران در اثر عوامل مختلفی در افراد اتفاق می‌افتد. اکثر افراد این حالت را تجربه کرده‌اند و در زندگی خود را با دیگران مقایسه کرده‌اند. عواملی مانند کمبود اعتماد به نفس، نداشتن انگیزه برای پیشرفت و کمال‌گرایی می‌تواند سبب بروز این مسأله شود. افرادی که با این مشکل مواجه هستند از نظر روحی بسیار آسیب می‌بینید و به فردی بی‌انگیزه و افسرده تبدیل خواهند شد. از این رو باید به دنبال راه‌هایی مؤثر برای از بین بردن این مشکل باشید و تلاش کنید که ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خود مقایسه نکنید.

 


  • آیا شما هم جزء افرادی هستید که در موارد بسیاری خود را مورد مقایسه با دیگران قرار می‌دهید؟

  • تا به حال برای ترک این عادت تلاشی کرده‌اید؟

  • اگر اقدامی برای مقابله با مقایسه کردن خود انجام داده‌اید، برایمان بنویسید.

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

 

 

 

چگونه از مقایسه کردن خود دست برداریم؟

 

 

 


یکی از رایج‌ترین و مخرب‌ترین عادت‌های روزمره شما این است که به طور مداوم زندگی و خودتان را با دیگران و زندگیشان مقایسه کنید. اگر این رفتار را کنار بگذارید، موفقیت‌های زیادی به سراغ‌تان می‌آید! اما چطور باید مقایسه خود با دیگران را کنار گذاشت؟ شما اتومبیل، خانه، شغل، کفش، پول، روابط، محبوبیت اجتماعی و غیره را مقایسه کنید. و در پایان، اعتماد به نفس خود را کاهش داده و احساسات منفی زیادی در خود ایجاد می‌کنید. پس چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ چگونه می‌توان دست از این عادت برداشت؟در این مقاله با بررسی عوامل مقایسه خود با دیگران و ارائه راهکارهایی ساده درصدد درمان این مورد می‌باشیم.


چرا خودمان را با دیگران مقایسه می‌کنیم؟

مقایسه کردن خود با دیگران به نوعی آفت انسان به شمار می‌آید. در طول تاریخ بشریت مقایسه کردن همواره وجود داشته است و انسان‌ها بسته به شرایطی که در آن قرار دارند، خود را با دیگران مقایسه می‌کنند. این تفکر و مقایسه هیچ سودی برای انسان ندارد و باعث سرخوردگی و عدم پیشرفت او خواهد شد. از طرفی آرامش درونی را به هم می‌ریزد و اجازه نمی‌دهد از داشته‌ها و زندگی خود لذت ببریم. این ویژگی اخلاقی ریشه‌هایی در زندگی ما دارد که می‌توانیم آن‌ها را بشناسیم. همانطور که اشاره شد مقایسه کردن همواره در ذات انسان وجود دارد. اما گاهی اوقات از حد طبیعی خود بیشتر می‌شود و این نابودکننده است.


مقایسه خود با دیگران رفتاری تقریباً غیرارادی است. این احساس در دوران کودکی وجود ندارد و یک کودک خیلی راحت با دیگران ارتباط برقرار کرده و بدون کوچکترین مقایسه‌ای همه را دوست دارد. اما وقتی کمی‌ بزرگ‌تر می‌شویم، جامعه و به خصوص خانواده به ما یاد می‌دهند که باید در مقایسه با دیگران بهتر باشیم. زمانی که وارد مدرسه می‌شویم، دائماً با دوستانمان از نظر درسی و انضباطی مقایسه شده و در نهایت یاد می‌گیریم که باید همیشه در حال مقایسه خود با دیگران باشیم. کم‌کم یاد می‌گیریم که برای بهتر بودن از آن‌ها باید بیشتر تلاش کنیم و دائم خود را با دیگران مقایسه کنیم.

اما واقعاً چنین چیزی ممکن است؟ اینکه همیشه بهتر از دیگران باشیم؟ حداقل در این دنیا این قضیه امکان‌پذیر نیست. اما حس رقابت و مقایسه خود با دیگران اگر با تکرار در وجودمان نهادینه شود، تبدیل به بخشی از رفتارهای ما شده و به مرور زمان اگر پیشرفت‌مان از دیگران کمتر باشد، دچار افسردگی و سرخوردگی می‌شویم و روابط اجتماعیمان را محدود خواهیم کرد. چرا که با دیدن هر شخصی سعی در مقایسه او با خودمان و تلاش برای بهتر نشان دادن خودمان خواهیم داشت. البته همانقدر که می‌تواند یک عادت بد و خطرناک باشد، از طرفی هم می‌تواند به بهتر شدن زندگی و رسیدن به اهدافمان به ما کمک کند. 

 

علل مقایسه کردن خود با دیگران:


1) عدم اعتماد به نفس کافی.

نداشتن اعتماد به نفس باعث ایجاد مشکلات زیادی در زندگی انسان می‌شود که مقایسه خود با دیگران یکی از آن‌ها است. دلیل این امر آن است که انسان خود را پایین می‌بیند و احساس می‌کند دیگران کامل و بی نقص هستند و مرتب به دنبال دلیل این امر می‌گردد.

اینکه شخص خود را از دیگران کم‌تر می‌بیند، به علت شکست و یا عدم توانایی‌های او نیست. بلکه به علت ذهنیت اشتباه نسبت به خود است. برای حل این مشکل راه‌های بسیاری وجود دارد که شرکت در جلسات روان درمانی و کمک گرفتن از یک مشاور از جمله آن‌ها به شمار می‌آید.


2) نداشتن روحیه انعطاف‌پذیر.

برخی افراد دارای روحیه انعطاف‌پذیر نیستند و این باعث می‌شود برای رسیدن به خواسته‌های خود توانایی‌های خود را در نظر نگیرند و از راه‌های کلی که از دیگران می‌بینند، تقلید کنند. این موضوع باعث مقایسه کردن خود با دیگران و ایجاد نارضایتی در خود می‌شود. درست این است فرد توانایی و ویژگی‌های خود را در نظر بگیرد و راه منحصر به فرد خود را پیدا کند و کاری به دیگران و روش آن‌ها نداشته باشد. البته این موضوع به معنای عدم الهام گرفتن و الگو برداری درست نیست.

 

مقایسه کردن

 

3. کمال‌گرایی افراطی.

کمال‌گرایی در واقع یک ویژگی شخصیتی در افراد است که باعث می‌شود انسان بخواهد در همه جنبه‌ها و در همه چیز بهترین باشد. بنابراین، مدام خود را با دیگران مقایسه می‌کند که آیا من از آن‌ها بهتر هستم یا خیر. این ویژگی اخلاقی جنبه‌های منفی بسیاری برای فرد دارد. از جمله:

  • حس نارضایتی از داشته‌های خود

  • عدم لذت بردن از زندگی

  • دوست نداشتن خود

  • تغییرات شخصیتی در فرد


4) مقایسه شدن در کودکی.

تا به حال به خاطر اینکه همکلاسی‌تان نمره ۲۰ گرفته و شما ۱۸، مقایسه شده‌اید؟ احتمالاً پاسخ‌تان مثبت است. یکی از رفتارهای سمی‌ اطرافیان مقایسه کردن است. آن‌ها همیشه شما را با شخصی بهتر از خودتان مقایسه می‌کنند. شما نیز از همان کودکی یاد گرفته‌اید، خودتان را با دیگران مقایسه کنید. احتمالاً خانواده و اطرافیان‌تان شما را با دیگران مقایسه می‌کردند تا کمی‌ بیشتر تلاش کنید. ولی نمی‌دانستند این رفتارشان چقدر به شما آسیب زده است.


راهکارهای اثربخش برای رهایی از مقایسه کردن خود با دیگران:


۱) تمرکز بیرونی را به تمرکز درونی تغییر دهید.

برگرداندن نگاه‌تان از بیرون به درون کار آسانی نیست، اما ارزش امتحان‌ کردن را دارد. باید دست از مقایسه کردن خود با دیگران بردارید، زیرا فقط خودتان می‌توانید به خودتان اعتبار ببخشید. ممکن است این کار کم‌ارزش به نظر برسد، اما بسیار مؤثر است.

اگر تاکنون این ایده را امتحان نکرده‌اید یا از تصور اینکه با خودتان تعامل داشته باشید می‌ترسید، مطمئناً اجرای این ایده در زندگی‌تان خیلی سخت خواهد بود. بهترین کار برای شروع این است که با مراقبه (کلیک کنید)، یا هر روش دیگری که می‌شناسید با خودتان خلوت کنید. سپس با این پرسش پیش بروید که «اثرات بیرونی‌ای که خواسته یا ناخواسته اجازه داده‌ام من را هدایت کنند چه هستند؟» به موقعیت‌هایی فکر کنید که باعث شده‌اند خودتان را با فرد دیگری مقایسه کنید.

مراقبه یا مدیتیشن فعالیتی است که در آن از تکنیک‌های خاصی مانند ذهن‌آگاهی برای آموزش و تربیت توجه و هشیاری استفاده می‌شود و ماحصل آن رسیدن به یک حالت ذهنی و عاطفی آرام و پایدار است. برای شروع می‌توانید از دوره‌ی پیشرفته‌ی "دانداپانی" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند قرار دارد، استفاده کنید.

آیا بیشترین زمانی که خودتان را مقایسه کرده‌اید در گشتن در صفحات رسانه‌های اجتماعی بوده؟ آیا فرد خاصی هست که دائماً از خود و زندگی‌اش تعریف می‌کند یا سؤالاتی از شما می‌پرسد که سبب می‌شود احساس کنید از او پایین‌ترید؟ یا شاید انجام بعضی کارها مثل گشت‌زنی در فروشگاه‌ها و رفتن به محله‌های ثروتمندنشین است که باعث می‌شود از زندگی‌تان ناراضی باشید.

به این مسائل بیندیشید یا درباره‌شان بنویسید. سپس تجسم کنید چه اتفاقی می‌افتاد اگر نیروها، نظرات یا افکار بیرونی روی شما اثر نمی‌گذاشتند. وقتی در حال انجام این کار هستید، هر بار که حس کردید دوباره تحت نفوذ نیروهای بیرونی هستید به جای اول برگردید و از اول آغاز کنید.


2) منبع محکمی‌ از الهام بیابید.

اشکالی ندارد یک یا دو نفر به‌ عنوان منبع الهام در زندگی‌تان باشند. این مسئله می‌تواند تا حدودی هدایت بیرونی در زندگی‌تان ایجاد کند. نیازی نیست این افراد افرادی مشهور باشند، بلکه ممکن است این منبع الهام مربی یوگا، دوستی خوب، یکی از همکاران‌تان یا فردی باشد که در مسیری مشابه شما گام برمی‌دارد. وقتی احساس ناامیدبودن می‌کنید یا مسیرتان را گم کرده‌اید و ممکن است دوباره در تلۀ مقایسه بیفتید، می‌توانید از این افراد الهام بگیرید.

 

3) شکرگزار باشید تا در تلۀ مقایسه نیفتید.

اگر خود را متعهد کنید که عمیقاً برای چیزهایی خوبی که در زندگی‌تان وجود دارند خوشحال باشید و آن‌ها را هر روز به خودتان یادآوری کنید، کم‌تر احتمال دارد در دام مقایسه گرفتار شوید. هر وقت کسی یا چیزی می‌خواهد شما را دوباره به تلۀ مقایسه بیندازد، فوراً آن چیزهای خوب را به خودتان یادآوری کنید.

به‌ علاوه، دیدن موفقیت دیگران نباید دنیای شما را به هم بریزد. حتی اگر فکر می‌کنید آن‌ها همان کاری را انجام می‌دهند که شما انجام می‌دهید، تلاش‌ها و موفقیت‌هایشان به خودشان تعلق دارد. از مقایسه کردن خود با دیگران دست بردارید، زیرا آنچه شما تجربه می‌کنید، با آنچه آن‌ها تجربه می‌کنند، تفاوت دارد. در اصل شما دارید ظاهر زندگی آنها را با باطن زندگی خودتان مقایسه می‌کنید که در واقع مقایسه اشتباهی است.

فاصله‌ گرفتن از مسیر زندگی دیگران کمک‌تان می‌کند خودتان را از این احساس که باید پیشرفت‌تان را در مقایسه با پیشرفت دیگران بسنجید نجات دهید. حسی از شادیِ درونی در خودتان ایجاد کنید تا بتوانید پیشرفت‌های خودتان را ارج بنهید. وقتی برای دیگران خوشحال می‌شوید، راحت‌تر می‌توانید برای خودتان هم خوشحال شوید. وقتی پیروزی‌های دیگران را حتی اگر کوچک باشند می‌پذیرید، می‌توانید پیروزی‌های خودتان را هم ببینید و بپذیرید.

 

4) مقایسه کردن خود با دیگران را انگیزه‌ای برای پیشرفت بدانید.

تقلای انسان برای خواستن چیزی که متعلق به دیگران است وقت هدردادن است؛ مگر اینکه چیزی که در دیگران می‌بیند و می‌خواهد واقعاً ارزشمند باشد. چه‌ کسی را بیشتر از همه تحسین می‌کنید؟ چه نوع مقایسه‌ای می‌تواند به‌ واقع برای شما مفید باشد؟ برای مثال، آیا افرادی را می‌شناسید که فوق‌العاده مهربان و باگذشت‌اند؟ آیا کسانی را می‌شناسید که با خوبی‌شان واقعاً اثر مثبتی در دنیا می‌گذارند؟ به‌ جای اینکه با افتادن در تلۀ مقایسۀ بیهوده وقت‌تان را تلف کنید، با مقایسه کردن خود با افراد مثبت‌اندیش و الهام‌بخش سعی کنید خودتان را به آنها شبیه کنید و فرد بهتری در زندگی‌تان باشید.


5) نوع نگاه به خودتان را مورد بررسی قرار دهید.

اولین مرحله در فرایند تغییر نگاه به خودتان، این است که از افکاری که در مورد خودتان دارید آگاهی پیدا کنید. بدون این آگاهی نمی‌توانید مشکلات پیش زمینه‌ای را تشخیص دهید. بعد از این که یاد گرفتید وظایف سخت را به انجام برسانید و این الگوی غلط را ترک کنید، و از رفتار خود برای تغییر آگاهی پیدا کنید، پس قطعاً راحت‌تر به اهداف‌تان دست پیدا خواهید کرد.


پیشنهاد کتاب: کتاب صوتی "تفکر بهتر، زندگی بهتر" و کتاب الکترونیکی "تفکر بهتر، زندگی بهتر" "اثر جول اوستین" (کلیک کنید)، ابزاری را ارائه می‌دهد که از طریق آن‌ها می‌توانید افکار و باورهای محدودکننده و مخرب را از بین ببرید و با کنترل افکارتان، زندگی خارق‌العاده‌ای برای خود و خانواده‌تان خلق کنید). باید همیشه به خاطر داشته باشید که، برای خلق زندگی خود نیازمند تغییر باورهای اشتباه و کنترل ذهن هستید.


 

6) خودتان و توانایی‌های‌تان را دست کم نگیرید.

افرادی که دائم خود را با دیگران مقایسه می‌کنند اغلب به علت توجه به خلاقیت‌ها و ویژگی‌های دیگران نسبت به خود و توانایی‌های شان بی توجه می‌شوند و به یک فرد منفعل که چشم و گوش و دهانش به نظرات و افکار دیگران است و از خود هیچ چیز ندارد، تبدیل می‌شوند. پس خودتان و افکار و احساسات و نظرات خود را دست کم نگیرید.

 

7) عزت‌نفس خود را ارزیابی کنید.

عزت نفس را می‌توان ارزیابی مثبت یا منفی در مورد خود فرد دانست. همه ما روز‌های بد و خوب داریم و احساسی که در مورد خودمان داریم، اغلب در طول روز تغییر پیدا می‌کند. عزت‌نفس همچنین می‌تواند آموزش داده شود تا ما بتوانیم آن را در رفتارمان به کار بگیریم و سطح زندگی خود را ارتقاء دهیم.


8) رفتار‌های مقایسه‌ای را شناسایی کنید.

رفتار مقایسه‌ای زمانی اتفاق می‌افتد که شما خودتان را با دیگران مقایسه می‌کنید و فرقی ندارد که این افراد از شما بالاتر یا پایین‌تر باشند. معمولاً ویژگی مثبت و منفی این افراد را با خودتان مقایسه می‌کنید. بعضی مقایسه‌های اجتماعی کمک کننده هستند اما رفتار‌های مقایسه‌ای غلط، به عزت‌نفس شما آسیب وارد می‌کنند.

نمونه‌ای از رفتار مثبت مقایسه‌ای، زمانی است که شما خودتان را با ویژگی‌های اخلاقی مقایسه می‌کنید که قابل تحسین هستند. سپس به جای این که به آن فرد مورد نظر به خاطر این ویژگی خوب حسادت کنید، بیشتر مشتاق می‌شوید تا خودتان به آن ویژگی برسید. نمونه‌ای از رفتار مقایسه‌ای منفی، هم زمانی است که خودتان را با کسی مقایسه می‌کنید که چیزی را داراست که شما آن را ندارید. به عنوان مثال شما به دلیل خرید ماشین جدید به این فرد حسادت می‌ورزید.

 

9) روی چیز‌هایی که دارید تمرکز کنید.

زمانی که متوجه می‌شوید خودتان را با دیگران مقایسه می‌کنید و از این کار لذت نمی‌برید، باید روی موفقیت خود تمرکز کنید. به خاطر موهبت‌هایی که در زندگی دارید، خدا را سپاس بگویید و تمرکز خود را روی چیز‌های مثبت قرار دهید تا دیگر وقت حسرت خوردن نداشته باشید.


10) مربی خود باشید.

مربیگری به شکل‌های متفاوتی وجود دارد. برخی مربی‌ها با تحقیر و فریاد برخورد می‌کنند و بعضی‌ها به رشد اصرار دارند و به ورزشکاران برای بهتر بودن کمک می‌کنند و این کارها را با عشق و حمایت انجام می‌دهند. کسی که با عشق یاد می‌دهد و حمایت می‌کند، متعادل‌ترین و به طورکلی انسانی‌تر است پی مربی خوبی برای خود باشید.


پیشنهاد ما برای شما: اگر به دنبال تغییر رفتار و عادت‌‌های‌ خود هستید، "دوره‌ عادت‌های اتمی" اثر "جیمز کلیر" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند در اختیار شما قرار داده شده است، را از دست ندهید. در این دوره‌ی شگفت‌انگیز راه‌های ساده‌ای به شما آموزش داده خواهند شد، تا روتین روزانه‌تان را تغییر داده و به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید.


 

11) به این موضوع فکر کنید که ایده‌آل بودن یک تفکر و خواسته غیرواقع‌بینانه است.

همه ما روی جنبه‌های خاصی از شاخص‌های ایده‌آل در ذهنمان تمرکز می‌کنیم، در نتیجه آن‌ها را به یک چیز فانتزی تبدیل می‌کنیم. ویژگی‌های منفی این افراد را نادیده می‌گیریم و در نتیجه بیش از حد ایده‌آل‌گرا می‌شویم. البته باید بدانید که هیچ انسانی ایده‌آل و کامل نیست.


12) برای بهبود توانایی‌های خود تلاش کنید.

برای اینکه جایگاه و ارزش خود را پیدا کنید و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید، برای بهبود توانایی‌های خود تلاش کنید و کارهایی انجام دهید که می‌تواند به پیشرفت‌تان کمک کند.

 

مقایسه کردن


13) از مقایسه به شکل مثبت استفاده کنید.

راه‌هایی را برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی انتخاب کنید که زندگی شما را پربار می‌کند. اگر می‌خواهید به موفقیت برسید، با هدف به سمت شبکه‌های اجتماعی بروید. اگر می‌خواهید از لحاظ جسمی‌ وضعیت بهتری داشته باشید، صفحات تناسب اندام و رژیم غذایی را دنبال کنید. اگر می‌خواهید ذهن و شخصیت خود را بهبود ببخشید، سعی کنید که صفحات مربوط به روانشناسی و ذهن را دنبال کنید.


14) گاهی اوقات ریسک‌پذیر باشید.

وقتی خودتان را با ابزار خودتان قضاوت کنید، برای شروع‌های کوچک آزادی بیشتری خواهید داشت و ریسک‌های افزایشی را به همراه دارید. این ریسک‌ها به شما این توانایی را می‌دهد که از خودتان بهتر شوید و از خودتان جلو بزنید. آنچه مانع می‌شود افراد از خودشان جلو بزنند این است که از ریسک کردن می‌ترسند.

 

15) خودتان را متوقف کنید.

هر زمان که متوجه شدید دوباره در حال فکر‌های مقایسه‌ای هستید، مکث کنید. البته نباید خودتان را سرزنش کنید یا احساس بد را در خود ایجاد کنید. این موضوع را بپذیرید که این افکار طبیعی هستند و به آرامی‌ تمرکز خود را روی چیز دیگری تغییر دهید.


16) از دیگران قدردانی کنید.

اگر دوستان‌تان افراد موفقی هستند به جای آنکه به موفقیت آن‌ها حسادت کنید، از موفقیت آن‌ها برای کمک به خودتان بهره مند شوید و با شبکه ای از افراد موفق به خودتان کمک کنید که به موفقیت‌های بیشتری در زندگی دست یابید.


17) روی مسیر تمرکز کنید.

هرگز با مقایسه کردن خود با دیگران به خودتان امتیاز ندهید. زندگی صحنه رقابت نیست، بلکه یک سفر است. همه ما در این سفر هستیم، باید چیزهایی را پیدا کنیم، به چیزهایی تبدیل شویم، چیزهایی را یاد بگیریم و خلق کنیم. پس تنها روی سفر زندگی تمرکز داشته باشید و هیچ گاه برای بهتر شدن از پا ننشینند.


18) دوست داشتن را یاد بگیرید.

اگر می‌خواهید به چیزهایی که دیگران دارند، دست پیدا کنید هرگز احساس کافی بودن نخواهید کرد. زیرا همیشه بیشتر می‌خواهید و این چرخه کاملاً بی‌انتهاست و باعث شادی و نشاط در شما نمی‌شود. فرقی ندارد که چه لباسی می‌خرید، چه خانه‌ای دارید و چه ماشینی خریده‌اید. در هر صورت، هیچ چیز کافی و کامل نخواهد بود. به جای آن یاد بگیرید که به چیزهایی که دارید، قانع باشید اما همیشه برای بهتر شدن تلاش کنید.


19) به برتری‌های خودتان نسبت به دیگران فکر کنید.

وقتی ذهن به سمت مقایسه خود با دیگران می‌رود، بهترین کار این است که جلوی آن را نگیریم و نترسیم. بلکه باید حواسمان را به سمت نکات مثبت خودمان متمرکز کنیم. شاید طرف مقابل شما استعداد خوبی در کاری که شما انجام می‌دهید، داشته باشد اما کمی‌ به خودتان دقت کنید، شما روابط عمومی‌ خیلی بهتری از او دارید و شاید او حسرت داشتن چنین ویژگی را داشته باشد. وقتی شما به برتری‌های خودتان فکر می‌کنید ناخودآگاه اعتمادبه‌نفس‌تان بالاتر می‌رود و حتی در کاری که مشغول به انجام آن هستید هم بهتر ظاهر می‌شوید.


20) خودتان را با استاندارد‌هایی که دارید، قضاوت کنید.

زمانی که یاد می‌گیرید از استاندارد‌های خود برای ارزیابی استفاده کنید، دیگر دست از مقایسه کردن بر می‌دارید. این تمرین شما را از مقایسه با دیگران دور می‌کند و احساس خوبی نسبت به خودتان می‌دهد. اگر تأیید کنید که لایق بهترین زندگی هستید، در نتیجه روی احساسات خود کنترل پیدا می‌کنید. پس هرگز استاندارد‌های دیگران را در زندگی خودتان پیاده نکنید.


21) مقایسه کردن خود با دیگران را یک انگیزه بدانید.

برای افزایش عزت نفس می‌توانید خود را با افراد مثبت‌اندیش و شاد مقایسه کنید. اما این مقایسه نباید بدون نتیجه و کاملاً بیهوده باشد بلکه باید در جهت رشد و سازندگی شما انجام شود. با مقایسه خود با این افراد تلاش کنید تا به فرد بهتری در زندگی تبدیل شده و از نظر روحی به این افراد شبیه شوید. این کار به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر ذهن خود را در دست بگیرید و به جای توجه به زندگی دیگران، زیبایی‌های زندگی خود را مشاهده کنید.


22) خودتان را با خودتان مقایسه کنید.

برای این که بتوانید دست از مقایسه کردن خود با دیگران بردارید، بهتر است که حال روحی و موفقیت‌های امروز خود را با کار‌هایی که دیروز انجام داده‌اید، مقایسه کنید. ضعف‌های گذشته خود را به خاطر‌آورید و از این که امروز آن ضعف را ندارید، خوشحال باشید. این کار سبب رشد و افزایش انگیزه در شما خواهد شد، با این کار تمرکز را از زندگی دیگران می‌دارید و فقط به زندگی خود توجه می‌کنید.

 

23) بر روی خود تمرکز کنید.

به جای اینکه به مقایسه کردن خود با دیگران بپردازید، بهتر است بر روی خود متمرکز شوید. شما باید از مقایسه خود با دیگران دست بردارید زیرا فقط شما هستید که می‌توانید به خودتان ارزش بدهید. این ممکن است بی‌اهمیت به نظر برسد اما بسیار مؤثر است. اگر هرگز این ایده را امتحان نکرده اید یا از تصور تعامل با خود می‌ترسید، مطمئناً اجرای این ایده در زندگی شما بسیار دشوار خواهد بود.

بهترین کار برای شروع این است که از طریق مدیتیشن یا هر روش دیگری که می‌دانید با خودتان خلوت کنید. سپس با این سوال ادامه دهید: “من به طور داوطلبانه یا ناخودآگاه به چه تأثیرات بیرونی اجازه داده ام که مرا راهنمایی کنند؟” به موقعیت‌هایی فکر کنید که باعث شده شما خود را با شخص دیگری مقایسه کنید.


پیشنهاد ما برای شما: دانشمندان معتقدند که مراقبه بهترین تمرین برای رشد شخصی و افزایش عملکرد خود می‌باشد. برای اینکه بتوانید خودتان را متحول کنید و پیشرفت‌های هیجانی، فکری و حتی معنوی در خود مشاهده کنید، و در عین حال از تمام مزایای مراقبه نیز بهرمند شوید، توصیه ما به شما "دوره‌ی 6 فاز مراقبه" اثر "ویشن لاکیانی" (کلیک کنید)، می‌باشد که توسط تیم رویال‌مایند ترجمه و تهیه شده و در اختیار شما قرار داده شده است.


آیا بیشتر وقت خود را صرف مقایسه خود از طریق سایت‌های رسانه‌های اجتماعی کرده‌اید؟ آیا فرد خاصی وجود دارد که مدام از خود و زندگیش تعریف و تمجید کند یا از شما سؤالاتی بپرسد که باعث شود شما نسبت به او احساس حقارت یا خودکم‌بینی داشته باشید؟ یا شاید چیزهایی مانند خرید و بازدید از محله‌های ثروتمند باشد که شما را از زندگی خود ناراضی می‌کند.

درباره این موضوعات فکر کنید یا بنویسید. سپس تصور کنید اگر تحت تأثیر نیروها، نظرات یا افکار بیرونی قرار نگیرید چه اتفاقی می‌افتد. در حین انجام این کار، هر بار که احساس کردید دوباره تحت تأثیر نیروهای خارجی قرار گرفته اید، به ابتدا برگردید و از نو شروع کنید. برای اینکه تمام نکات را متوجه شوید، بهتر است یادداشت‌برداری کنید.

 

سخن پایانی:

مقایسه کردن خود با دیگران در اثر عوامل مختلفی در افراد اتفاق می‌افتد. اکثر افراد این حالت را تجربه کرده‌اند و در زندگی خود را با دیگران مقایسه کرده‌اند. عواملی مانند کمبود اعتماد به نفس، نداشتن انگیزه برای پیشرفت و کمال‌گرایی می‌تواند سبب بروز این مسأله شود. افرادی که با این مشکل مواجه هستند از نظر روحی بسیار آسیب می‌بینید و به فردی بی‌انگیزه و افسرده تبدیل خواهند شد. از این رو باید به دنبال راه‌هایی مؤثر برای از بین بردن این مشکل باشید و تلاش کنید که ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خود مقایسه نکنید.

 


  • آیا شما هم جزء افرادی هستید که در موارد بسیاری خود را مورد مقایسه با دیگران قرار می‌دهید؟

  • تا به حال برای ترک این عادت تلاشی کرده‌اید؟

  • اگر اقدامی برای مقابله با مقایسه کردن خود انجام داده‌اید، برایمان بنویسید.

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

نظر شما درباره این مطلب

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت رویال مایند ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت رویال مایند رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام