تکنیک‌های ایجاد عادات خوب!

زمان مطالعه :15 دقیقه

چکیده این مطلب : وقتی در مورد عادات صحبت می‌کنیم، یک چیز کاملاً واضح است که همه عادات خوب نیستند و بالعکس. اما آن عادات بد این پتانسیل را دارند که به طور قابل توجهی بر زندگی ما تأثیر منفی بگذارند. از سوی دیگر، عادت‌های خوب مختلف این پتانسیل را دارند که ما را در کوتاه‌مدت و درازمدت به سمت یک زندگی موفق سوق دهند.

 

 

 

تکنیک‌های ایجاد عادات خوب!

 

 

 

  • ایجاد عادت‌های خوب چگونه ممکن است؟

  • چگونه یک عادت خوب ایجاد کنیم و چگونه آن‌ها را با برخی از عادت‌های بد جایگزین کنیم؟


وقتی در مورد عادات صحبت می‌کنیم، یک چیز کاملاً واضح است که همه عادات خوب نیستند و بالعکس. اما آن عادات بد این پتانسیل را دارند که به طور قابل توجهی بر زندگی ما تأثیر منفی بگذارند. از سوی دیگر، عادت‌های خوب مختلف این پتانسیل را دارند که ما را در کوتاه‌مدت و درازمدت به سمت یک زندگی موفق سوق دهند.

فرض کنید شخصی عاشق نوشیدن الکل بعد از کار هر روز است. وقتی او این کار را به طور مداوم انجام می‌دهد، تبدیل به یک عادت بد می‌شود که قطعاً ترک آن سخت خواهد بود. علاوه بر این، احتمال افزایش مصرف در طول زمان نیز زیاد است. از سوی دیگر، اگر فردی عادت روزانه به باشگاه رفتن بعد از کار داشته باشد، مطمئناً این عادت خوبی است زیرا نه‌ تنها تناسب اندام فرد را تضمین می‌کند، بلکه او را از استرس که برای بهره‌وری در کار بسیار ضروری است دور می‌کند.

در هر دو مثال یکی از اهداف اساسی و مهم این عادت‌ها، رهایی از استرس کاری است. در صورتی که صرف نظر از تأثیر آن‌ها در کاهش استرس، یکی از این عادت‌ها مفید و یکی مخرب است. بنابراین، سؤال کلیدی این است که ایجاد عادت‌های خوب چگونه ممکن است؟ چگونه یک عادت خوب ایجاد کنیم و چگونه آن‌ها را با برخی از عادت‌های بد جایگزین کنیم؟ به گفته کارشناس رهبری، جان سی مکسول:

 

هرگز نمی‌توانید زندگی‌تان را تغییر دهید،

مگر اینکه کاری که روزانه انجام می‌دهید را تغییر دهید.

راز موفقیت شما در کارهای روزانه‌تان نهفته است

 

بر اساس تحقیقات، 300 بار تقویت مثبت لازم است تا عادتی جدید را به کاری ناخودآگاه تبدیل کند که تقریبا معادل با یک سال تمرین روزانه است! خوشبختانه همانطور که پیشتر گفتیم، همه می‌دانیم که پس از سه هفته تمرکز جدی شانس بهتری برای ایجاد یک عادت جدید در زندگی‌ داریم. معنی‌اش این است که اگر در سه هفته اول روزانه توجه ویژه‌ای به عادت جدیدمان داشته باشیم، شانس بسیار بهتری برای تبدیل آن به یک عادت همیشگی خواهیم داشت.

حقیقت این است که می‌توانید در یک‌لحظه عادتی را تغییر دهید، یا می‌توانید بعد از 10 سال هم هنوز در تلاش برای ازبین‌بردن آن باشید. اولین باری که به یک اجاق داغ دست می‌زنید، فوراً می‌فهمید که این کار هرگز به عادت‌تان تبدیل نمی‌شود! شوک و درد آنقدر عمیق است که آگاهی شما را برای همیشه تغییر می‌دهد؛ می‌دانید که در ادامه زندگی‌ اصلا سراغ اجاق داغ نخواهید رفت.

کلید کار آگاه ماندن است. اگر واقعاً مایلید که عادت خوبی را حفظ کنید، حداقل یک‌بار در روز به آن توجه کنید. در این صورت احتمال موفقیت‌تان بسیار زیاد خواهد بود. عادت‌ها بخش غیرقابل انکار زندگی هر شخص و در جهت یابی زندگی بسیار تأثیر گذار هستند. در واقع حالت و کیفیت زندگی ما، بازتابی از عادت‌های روزانه ماست و عادات ما می توانند در پیشرفت یا عدم پیشرفت ما در زندگی تأثیرگذار باشند. ترک عادت‌های بد و جایگزین کردن عادات خوب به جای آن‌ها، به هیچ وجه کار ساده‌ای نیست اما با راهکارهایی که در این بخش آورده‌ایم، می‌توانیم در خودمان عادات خوب ایجاد کنیم.


پیشنهاد ما برای شما: اگر به دنبال تغییر رفتار و عادت‌‌های‌ خود هستید، "دوره‌ عادت‌های اتمی" اثر "جیمز کلیر" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند در اختیار شما قرار داده شده است، را از دست ندهید. در این دوره‌ی شگفت‌انگیز راه‌های ساده‌ای به شما آموزش داده خواهند شد، تا روتین روزانه‌تان را تغییر داده و به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید.


 

عادت


راه و روش‌های ساده و مؤثر برای ساخت عادات خوب:


1) با چیزهای کوچک شروع کنید.

متأسفانه اکثر مردم می‌خواهند یک روزه به همه‌ چیز برسند، در نهایت هم چیزی به دست نمی‌آورند. به جای اینکه همه چیز را در مدت زمان کمی درست کنید، بهتر است کارهای کوچک و در عین حال مؤثری انجام دهید تا ذهن شما بتواند این تغییرات مثبت تدریجی را به روشی مناسب مدیریت کند.

به عنوان مثال اگر می‌خواهید وزن کم کنید، با یک روز رژیم غذایی سالم و یا از دست دادن وزن زیاد در مدت زمان کم نمی‌توانید به نتیجه دلخواه‌تان برسید، چرا که سلامت‌تان هم در کنار عوارض دیگر آن به خطر می‌افتد. دلیل این امر آن است که برای ایجاد عادت‌های خوب و جدید نیاز به عزم و اراده، استمرار، علاقه، دانش و تمرین دارید. اگر منتظر نتیجه گرفتن یک شبه باشید، ناامید خواهید شد و نتیجه‌ای نخواهید گرفت. اما اگر تمام تلاش خود را کنید و از عادت‌های کوچک شروع کنید حتماً به نتیجه مطلوب و رضایت‌بخش خواهید رسید.


2) تمام محرک‌ها و موانع خود را شناسایی کنید.

برای ایجاد عادت‌های خوب، باید ایده روشنی در مورد تمام محرک‌ها و موانع داشته باشید. اگر این کار را نکنید، احتمالاً با شکست مواجه خواهید شد. وقتی شروع به ایجاد یک عادت خوب کردید، مطمئناً روزهای بد زیادی وجود خواهد داشت که با موانع سختی‌ها برای انجام آن عادت جدید روبرو می‌شوید، اما این بدان معنا نیست که برای مقابله با آن‌ها باید به عادت‌های بد قدیمی بازگردید.

برای مثال، اگر می‌خواهید الکل را ترک کنید، اما روز بدی را در محل کار سپری کرده‌اید، نباید شما را مجبور به دست زدن به الکل فقط برای غلبه بر آن روز بد کند. چرا که این می‌تواند تمام تلاش‌هایی را که تاکنون برای رهایی از آن عادت بد انجام داده‌اید از بین ببرد. به جای این، سعی کنید راه بهتری برای کاهش استرس مانند ورزش، مدیتیشن، یا چیزی سازنده داشته باشید که به کاهش استرس کمک می‌کند و شما را شاد می‌کند.


3) روی محیط خود کار کنید.

شما هرگز نمی‌توانید اهمیت محیط را در ایجاد عادت‌های خوب انکار کنید. فرض کنید تصمیم گرفته‌اید غذای سالم بخورید، اما وقتی در یخچال خود را باز می‌کنید، تمام مواد غذایی ناسالم را در آن پیدا می‌کنید. مقاومت در برابر این همه غذای ناسالم و خوشمزه برای شما چقدر سخت خواهد بود؟

اگر روی تغییر محیط خود تمرکز نمی‌کنید، در این صورت خلاص شدن از شر عادات بد خود و جایگزینی آن‌ها با عادات بهتر می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد. پس بهتر است تغییرات مناسبی در محیط خود ایجاد کنید که با اهداف شما همخوانی داشته باشد. همچنین بهتر است در مورد مهارت نه گفتن بیشتر بیاموزید تا کنترل بیشتری بر روی افراد محیط خود نیز داشته باشید.

 

4) روی ایجاد یک روال تمرکز کنید.

اگر می‌خواهید یک عادت خوب را به زندگی خود اضافه کنید، پس باید روی انجام آن به صورت روزانه تمرکز کنید. زیرا زمانی که این کار را به طور منظم انجام دهید، نه‌تنها قادر خواهید بود آن عادت را بیشتر انجام دهید، بلکه بخشی از برنامه روزانه‌تان خواهد شد.

چارلز دوهیگ، نویسنده، می‌گوید: “کلید پیروزی ایجاد روال‌های درست است.” اجازه بدهید برایتان یک مثال بزنم: فرض کنید می‌خواهید سیگار را ترک کنید. دلیل اصلی دشوار بودن آن برای بسیاری این واقعیت است که بخشی ذاتی از روال روزانه آن‌هاست. برای ترک این عادت، باید برنامه روزانه خود را شکل دهید و چیز بهتری را جایگزین این عادت کنید.


پیشنهاد ما برای شما: دانشمندان معتقدند که مراقبه بهترین تمرین برای رشد شخصی و افزایش عملکرد خود می‌باشد. برای اینکه بتوانید خودتان را متحول کنید و پیشرفت‌های هیجانی، فکری و حتی معنوی در خود مشاهده کنید، و در عین حال از تمام مزایای مراقبه نیز بهرمند شوید، توصیه ما به شما "دوره‌ی 6 فاز مراقبه" اثر "ویشن لاکیانی" (کلیک کنید)، می‌باشد که توسط تیم رویال‌مایند ترجمه و تهیه شده و در اختیار شما قرار داده شده است.



5) لیستی از عادات خوب و اشتباهات خود بسازید.

نوشتن لیست معمولاً یک عادت خوب در نظر گرفته می‌شود، زیرا نه‌تنها به شما کمک می‌کند از پیروزی‌ها و اشتباهات کل روز خود مطلع شوید، بلکه به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را برای ایجاد عادت‌های خوب خود بهبود بخشید. هر زمان که یک عادت خوب را در زندگی خود شروع کنید، به احتمال زیاد به پیروزی‌های بسیاری در مسیر همراه با برخی اشتباهات دست خواهید یافت. اگر یک ژورنال بسازید و همه عادات خوب و اشتباهات خود را به طور جداگانه فهرست کنید، می‌توانید به راحتی در یک نگاه به همه اشتباهات نگاه کنید که با استراتژی شما برای ایجاد یک عادت خاص مطابقت نداشت. در مرحله بعد، این کار می‌تواند به شما کمک کند تا این اشتباهات را به حداقل برسانید، بنابراین می‌توانید موانع ایجاد عادت‌های خوب را از بین ببرید.

 

6) وضوح بیشتری داشته باشید.

قبل از اینکه تصمیم بگیرید یک عادت خوب را در زندگی خود بگنجانید، باید روشن باشید که چرا می‌خواهید این عادت را اتخاذ کنید، چه اهمیتی در زندگی شما دارد و چگونه به شما در دستیابی به اهداف‌تان کمک می‌کند. اگر در ذهن خود شفافیت ندارید، به راحتی گیج می‌شوید و استرس می‌گیرید. وقتی نیت شما در رابطه با یک عادت در ذهن شما روشن باشد، می‌توانید هر چیزی را برای ایجاد آن عادت خوب قربانی کنید، زیرا از نتایجی که در صورت موفقیت‌آمیز انجام دادن آن به زندگی شما خواهد رسید، به خوبی آگاه هستید.نوشتن لیست معمولاً یک عادت خوب در نظر گرفته می‌شود، زیرا نه‌تنها به شما کمک می‌کند از پیروزی‌ها و اشتباهات کل روز خود مطلع شوید، بلکه به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را برای ایجاد عادت‌های خوب خود بهبود بخشید.

 

هر زمان که یک عادت خوب را در زندگی خود شروع کنید،

به احتمال زیاد به پیروزی‌های بسیاری در مسیر

همراه با برخی اشتباهات دست خواهید یافت.

 

اگر یک ژورنال بسازید و همه عادات خوب و اشتباهات خود را به طور جداگانه فهرست کنید، می‌توانید به راحتی در یک نگاه به همه اشتباهات نگاه کنید که با استراتژی شما برای ایجاد یک عادت خاص مطابقت نداشت. در مرحله بعد، این کار می‌تواند به شما کمک کند تا این اشتباهات را به حداقل برسانید، بنابراین می‌توانید موانع ایجاد عادت‌های خوب را از بین ببرید.


7) خود را در معرض موفقیت قرار دهید.

هر عادت جدیدی باید در زندگی و شیوه زندگی‌تان اثربخش باشد. اگر در باشگاهی ورزشی ثبت‌نام کنید که فاصله زیادی از خانه‌تان دارد، قطعا به آنجا نخواهید رفت. اگر عادت به شب‌بیداری داشته باشید، و کلاس ورزشی راس ساعت 6 صبح تشکیل شود، به درد شما نمی‌خورد. باشگاه شما باید نزدیک و مناسب بوده و با برنامه روزانه‌تان سازگار باشد. اگر می‌خواهید وزن کم کنید و تغذیه سالم‌تری داشته باشید، باید مطمئن شوید که یخچال و آشپزخانه‌تان پر از غذاهای سالم است. آیا می‌خواهید هنگام گرسنگی میان‌وعده سراغ اسنک‌های آماده نروید؟ آجیل و اسنک‌های سالمی در کشو میزتان نگه دارید. ساده‌ترین چیزهایی که می‌توانید هنگام گرسنگی بخورید، غذاهای بدون هیدروکربن هستند. یکی از استراتژی‌های مورداستفاده من این است که مواد پروتئینی را در دسترس خود قرار می‌دهم. من جمعه‌ها مقدار زیادی مرغ می‌پزم و آن را برای طول هفته بسته‌بندی می‌کنم.

یکی از زیان‌بارترین و مخرب‌ترین عادات افراد در عصر جدید اعتیاد به ایمیل است. اگر سازمان‌یافته و متمرکز نباشید، روزانه ساعات زیادی را صرف مطالعه انبوهی از ایمیل‌ها می‌کنید. شما باید عادت جدیدی برای خود تعریف کنید که فقط سه بار در روز ایمیل‌تان را چک کنید. همه زنگ‌ها را خاموش کنید و وقتی در آن سه بازه زمانی نیستید، صفحه ایمیل و هر نوع زنگ دریافت ایمیل را ببندید.

 

عادت

 

8) اضافه کنید، کم نکنید.

من فکر می‌کنم «اصل افزودنی» تکنیکی بسیار موثر برای هر کسی با هر هدفی است. مثلاً اگر رژیم دارید، آنچه از رژیم‌ غذایی خود کم می‌کنید، مهم نیست، بلکه آنچه به آن اضافه می‌کنید، اهمیت دارد. مثلاً به‌جای اینکه فکر کنید باید همبرگر، شکلات یا کره را از برنامه غذایی خود حذف کنید، فکر کنید که باید سالاد، سبزیجات بخارپز و میوه‌‌های تازه را به آن اضافه کنید. در نتیجه به چیزهایی که می‌توانید بخورید فکر می‌کنید و دیگر توجه و علاقه‌ای به آنچه نمی‌توانید بخورید،‌ ندارید. نتیجه این تفکر بسیار قوی‌تر است.

یکی از دوستان من می‌خواست که عادت بد تماشای زیاد تلویزیون را ترک کند. من از او پرسیدم که اگر سه ساعت وقت آزاد داشت، دوست داشت با آن چکار کند؟ پاسخش این بود که وقتش را به بازی با فرزندانش خواهد گذراند. همچنین از او خواستم یک مورد سرگرمی را که همیشه به دنبال انجام آن بوده مشخص کند. انتخاب او عکاسی بود. او همه تجهیزات ویرایش عکس را خرید و به این وسیله توانست عکس‌های بسیار خوبی از خانواده و کودکانش بگیرد و آلبوم‌ها و فیلم‌های زیادی از آن‌ها تهیه کند که موجب شادی خود و خانواده‌اش از یادآوری خاطرات می‌شد.

از آنجا که تمرکز زیادی بر فرزندانش و عکاسی داشت، دیگر زمان و اشتیاقی برای تماشای تلویزیون نداشت. او فهمید که دلیلش برای استفاده زیاد از تلویزیون این بود که یک راه فرار ذهنی آسان از اتفاقات روز کاری پرمشغله بود. او با جایگزینی عادت بازی با فرزندان و عکاسی به‌جای تماشای تلویزیون، قدرت بیشتر و نتایج بزرگتری به‌ دست آورد. می‌توانید چه چیزی را به زندگی خود اضافه کنید که موجب غنای تجربه‌‌تان از زندگی شود؟

 

9) مسئولیت‌پذیری‌تان را به نمایش بگذارید.

من دوستی داشتم که تصمیم گرفت کنترل امور مالی خود را با اعلام هر ریالی که خرج می‌کرد، در دست بگیرد. او از خانواده، دوستان و تعداد زیادی از همکارانش خواسته بود که عادات خرج کردن او را پیگیری کنند و به همین دلیل که چشمان زیادی او را می‌پاییدند، سعی می‌کرد در امور مالی خود مسئول‌تر و منظم‌تر باشد.

یک‌بار به یکی از دوستانم کمک کردم تا سیگار را ترک کند و این کار را با اعلام این موضوع به همه افراد شرکت انجام دادم: «گوش کنید، علی می‌خواهد سیگار را ترک کند و این آخرین سیگاری است که می‌کشد!» سپس تقویم بزرگی روی دیوار بیرون اتاق او نصب کردم. هر روزی که سیگار نمی‌کشید یک علامت ضربدر قرمز بزرگ روی تقویم می‌زد. همکاران او این موضوع را فهمیدند و شروع به تشویقش کردند. دوستم به‌زودی سیگار را ترک کرد. به خانواده خود بگوئید. به دوستان خود بگوئید. بگذارید همه دنیا بداند که کلانتر جدیدی به شهر آمده است و شما مسئول راضی‌کردن او هستید.


10) عادت خود را طراحی کنید.

با بازگشت به آنچه قبلاً گفتیم، در مورد اینکه مغز شما بدون اینکه متوجه شوید عادت‌هایی ایجاد می کند، مهم است که فکر خود را در این مورد تغییر دهید. در عوض، باید آگاهانه به «طراحی» همه عادات خود فکر کنید. یک پاداش روشن در ذهن داشته باشید. از خود سؤال کنید که دلیل کار هایی که انجام می دهید چیست. اگر با خوردن بیش از حد غذای ناسالم در شب مشکل دارید، تحقیق کنید ک غذای ناسالم چه تأثیری بر مغز شما میگذارد.

پس از اینکه هدف یا دلیل عادت خود را روشن کردید، با «طراحی» محیط خود، خود را برای موفقیت آماده کنید. از نظر روانی هر چیزی را که نشانه عادت بد شماست حذف کنید. اگر شب ها غذای ناسالم می خورید، به آشپزخانه بروید و آن را در سطل زباله بیندازید. شما یک قدم به آماده سازی خود برای موفقیت نزدیک تر هستید. اکنون یک روال جدید “طراحی” کنید. به جای رفتن به آشپزخانه برای خوردن میان وعده، شاید به سراغ یخچال بروید که در آنجا یک میان وعده سالم آماده کرده اید.


پیشنهاد کتاب: کتاب صوتی "تفکر بهتر، زندگی بهتر" و کتاب الکترونیکی "تفکر بهتر، زندگی بهتر" "اثر جول اوستین" (کلیک کنید)، ابزاری را ارائه می‌دهد که از طریق آن‌ها می‌توانید افکار و باورهای محدودکننده و مخرب را از بین ببرید و با کنترل افکارتان، زندگی خارق‌العاده‌ای برای خود و خانواده‌تان خلق کنید). باید همیشه به خاطر داشته باشید که، برای خلق زندگی خود نیازمند تغییر باورهای اشتباه و کنترل ذهن هستید.


 

11) جایگزین کنید.

اگر می خواهید برخی عادات خود را کنار بگذارید، مطمئن شوید به اندازه نیازی که از دست داده اید جایگزینی برای آن پیدا می کنید.مثلاً اگر تماشای تلویزیون راهی برای آرامش تان بود، می توانید مدیتیشن یا مطالعه را به عنوان راهی برای جایگزینی همان نیاز انتخاب کنید.


12) الگو داشته باشید.

یکی دیگر از راه‌های ایجاد عادت خوب این است، از افرادی که آن عادات را دارند الگو برداری کنید. مطالعه اخیر نشان داد که داشتن یک دوست چاق نشان می دهد که احتمال چاق شدن شما بیشتر است در واقع همان چیزی می شوید که زمان زیادی را با آن می گذرانید.


13) آن را به عنوان یک آزمایش اجرا کنید.

تا یک ماه از قضاوت خودداری کنید و آن را به عنوان آزمایش در رفتار استفاده کنید. احتمال شکست در آزمایش ها وجود ندارد، آن‌ها فقط نتایج متفاوتی دارند، بنابراین دیدگاه متفاوتی در مورد تغییر عادت به شما می‌دهند.

 

14) از یادآوری‌های ذهنی برای شکستن الگو استفاده کنید.

برای از بین بردن افکار منفی، از یادآوری های ذهنی استفاده کنید مثلاً به جای گفتن " من از رفتن به باشگاه متنفر هستم"، در ذهن خود تکرار کنید که " اما من عاشق انرژی پس از تمرین درباشگاه هستم ".


15) رقابت و رفاقت.

هیچ‌چیز مثل یک رقابت دوستانه روح رقابتی شما را برنمی‌انگیزد و شما را به شناور شدن در عادت جدید سوق نمی‌دهد. اگر افراد هر روز فقط هزار قدم بیشتر بردارند، زندگیشان را تغییر می‌دهند. یک رقابت ساده هم می‌تواند میزان فعالیت افراد معمولی را تا حد قابل‌ملاحظه‌ای افزایش دهد و احساس فوق‌العاده اجتماع، تجربه مشترک و رفاقت را میان آن‌ها به وجود آورد. می‌توانید چه نوع رقابت دوستانه‌ای را با دوستان، همکاران، یا هم‌تیمی‌های خود ترتیب دهید؟ چگونه رقابت لذت‌بخش و روح رقابتی را به عادت جدید خود تزریق می‌کنید؟


سخن پایانی:

برای ایجاد عادت‌های خوب باید آن‌ها را کم‌کم انتخاب و در برنامه روزانه خود بگنجانید تا به عادت تبدیل شوند. ممکن است از کسی شنیده باشید که ایجاد یک عادت حدود 21 روز طول می‌کشد، اما در واقعیت، این‌طور نیست. برای ایجاد یک عادت خوب، به برنامه، انگیزه و روال عالی نیاز دارید. در غیر این صورت، در دنیای واقعی ایجاد عادت‌های خوب تقریباً غیرممکن است.

تنها با روزی یک درصد بهتر شدن نسبت به دیروز است که می‌توانید در طی یک سال نتایج شگفت‌انگیز خلق کنید. روزی یک درصد نسبت به دیروز کاملاً معقول و منطقی است و انجام آن کاملاً عملی است و به سختی هم نخواهید افتاد. وقتی عادتی را برای مدت طولانی تکرار می‌کنید، خود به خود تبدیل به عادت می‌شود. برای ایجاد عادت‌های خوب در زندگی خود نیازی به تلاش زیاد ندارید. این فقط مرحله شروع است که نیاز به توجه زیادی دارد. بنابراین، کمی وقت بگذارید و روی این نکات کار کنید و شروع به اضافه کردن عادت‌های خوب به زندگی خود کنید تا از آن نهایت استفاده را ببرید.

 


خوشحال می‌شویم نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

  • برایمان بنویسید، آیا تکنیک‌های گفته شده را به کار بسته‌اید؟ تأثیر مثبتی در زندگی شما داشته است؟

  • چه راهکار دیگری برای ساخت عادات خوب، پیشنهاد می‌کنید؟

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

 

 

 

تکنیک‌های ایجاد عادات خوب!

 

 

 

  • ایجاد عادت‌های خوب چگونه ممکن است؟

  • چگونه یک عادت خوب ایجاد کنیم و چگونه آن‌ها را با برخی از عادت‌های بد جایگزین کنیم؟


وقتی در مورد عادات صحبت می‌کنیم، یک چیز کاملاً واضح است که همه عادات خوب نیستند و بالعکس. اما آن عادات بد این پتانسیل را دارند که به طور قابل توجهی بر زندگی ما تأثیر منفی بگذارند. از سوی دیگر، عادت‌های خوب مختلف این پتانسیل را دارند که ما را در کوتاه‌مدت و درازمدت به سمت یک زندگی موفق سوق دهند.

فرض کنید شخصی عاشق نوشیدن الکل بعد از کار هر روز است. وقتی او این کار را به طور مداوم انجام می‌دهد، تبدیل به یک عادت بد می‌شود که قطعاً ترک آن سخت خواهد بود. علاوه بر این، احتمال افزایش مصرف در طول زمان نیز زیاد است. از سوی دیگر، اگر فردی عادت روزانه به باشگاه رفتن بعد از کار داشته باشد، مطمئناً این عادت خوبی است زیرا نه‌ تنها تناسب اندام فرد را تضمین می‌کند، بلکه او را از استرس که برای بهره‌وری در کار بسیار ضروری است دور می‌کند.

در هر دو مثال یکی از اهداف اساسی و مهم این عادت‌ها، رهایی از استرس کاری است. در صورتی که صرف نظر از تأثیر آن‌ها در کاهش استرس، یکی از این عادت‌ها مفید و یکی مخرب است. بنابراین، سؤال کلیدی این است که ایجاد عادت‌های خوب چگونه ممکن است؟ چگونه یک عادت خوب ایجاد کنیم و چگونه آن‌ها را با برخی از عادت‌های بد جایگزین کنیم؟ به گفته کارشناس رهبری، جان سی مکسول:

 

هرگز نمی‌توانید زندگی‌تان را تغییر دهید،

مگر اینکه کاری که روزانه انجام می‌دهید را تغییر دهید.

راز موفقیت شما در کارهای روزانه‌تان نهفته است

 

بر اساس تحقیقات، 300 بار تقویت مثبت لازم است تا عادتی جدید را به کاری ناخودآگاه تبدیل کند که تقریبا معادل با یک سال تمرین روزانه است! خوشبختانه همانطور که پیشتر گفتیم، همه می‌دانیم که پس از سه هفته تمرکز جدی شانس بهتری برای ایجاد یک عادت جدید در زندگی‌ داریم. معنی‌اش این است که اگر در سه هفته اول روزانه توجه ویژه‌ای به عادت جدیدمان داشته باشیم، شانس بسیار بهتری برای تبدیل آن به یک عادت همیشگی خواهیم داشت.

حقیقت این است که می‌توانید در یک‌لحظه عادتی را تغییر دهید، یا می‌توانید بعد از 10 سال هم هنوز در تلاش برای ازبین‌بردن آن باشید. اولین باری که به یک اجاق داغ دست می‌زنید، فوراً می‌فهمید که این کار هرگز به عادت‌تان تبدیل نمی‌شود! شوک و درد آنقدر عمیق است که آگاهی شما را برای همیشه تغییر می‌دهد؛ می‌دانید که در ادامه زندگی‌ اصلا سراغ اجاق داغ نخواهید رفت.

کلید کار آگاه ماندن است. اگر واقعاً مایلید که عادت خوبی را حفظ کنید، حداقل یک‌بار در روز به آن توجه کنید. در این صورت احتمال موفقیت‌تان بسیار زیاد خواهد بود. عادت‌ها بخش غیرقابل انکار زندگی هر شخص و در جهت یابی زندگی بسیار تأثیر گذار هستند. در واقع حالت و کیفیت زندگی ما، بازتابی از عادت‌های روزانه ماست و عادات ما می توانند در پیشرفت یا عدم پیشرفت ما در زندگی تأثیرگذار باشند. ترک عادت‌های بد و جایگزین کردن عادات خوب به جای آن‌ها، به هیچ وجه کار ساده‌ای نیست اما با راهکارهایی که در این بخش آورده‌ایم، می‌توانیم در خودمان عادات خوب ایجاد کنیم.


پیشنهاد ما برای شما: اگر به دنبال تغییر رفتار و عادت‌‌های‌ خود هستید، "دوره‌ عادت‌های اتمی" اثر "جیمز کلیر" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند در اختیار شما قرار داده شده است، را از دست ندهید. در این دوره‌ی شگفت‌انگیز راه‌های ساده‌ای به شما آموزش داده خواهند شد، تا روتین روزانه‌تان را تغییر داده و به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید.


 

عادت


راه و روش‌های ساده و مؤثر برای ساخت عادات خوب:


1) با چیزهای کوچک شروع کنید.

متأسفانه اکثر مردم می‌خواهند یک روزه به همه‌ چیز برسند، در نهایت هم چیزی به دست نمی‌آورند. به جای اینکه همه چیز را در مدت زمان کمی درست کنید، بهتر است کارهای کوچک و در عین حال مؤثری انجام دهید تا ذهن شما بتواند این تغییرات مثبت تدریجی را به روشی مناسب مدیریت کند.

به عنوان مثال اگر می‌خواهید وزن کم کنید، با یک روز رژیم غذایی سالم و یا از دست دادن وزن زیاد در مدت زمان کم نمی‌توانید به نتیجه دلخواه‌تان برسید، چرا که سلامت‌تان هم در کنار عوارض دیگر آن به خطر می‌افتد. دلیل این امر آن است که برای ایجاد عادت‌های خوب و جدید نیاز به عزم و اراده، استمرار، علاقه، دانش و تمرین دارید. اگر منتظر نتیجه گرفتن یک شبه باشید، ناامید خواهید شد و نتیجه‌ای نخواهید گرفت. اما اگر تمام تلاش خود را کنید و از عادت‌های کوچک شروع کنید حتماً به نتیجه مطلوب و رضایت‌بخش خواهید رسید.


2) تمام محرک‌ها و موانع خود را شناسایی کنید.

برای ایجاد عادت‌های خوب، باید ایده روشنی در مورد تمام محرک‌ها و موانع داشته باشید. اگر این کار را نکنید، احتمالاً با شکست مواجه خواهید شد. وقتی شروع به ایجاد یک عادت خوب کردید، مطمئناً روزهای بد زیادی وجود خواهد داشت که با موانع سختی‌ها برای انجام آن عادت جدید روبرو می‌شوید، اما این بدان معنا نیست که برای مقابله با آن‌ها باید به عادت‌های بد قدیمی بازگردید.

برای مثال، اگر می‌خواهید الکل را ترک کنید، اما روز بدی را در محل کار سپری کرده‌اید، نباید شما را مجبور به دست زدن به الکل فقط برای غلبه بر آن روز بد کند. چرا که این می‌تواند تمام تلاش‌هایی را که تاکنون برای رهایی از آن عادت بد انجام داده‌اید از بین ببرد. به جای این، سعی کنید راه بهتری برای کاهش استرس مانند ورزش، مدیتیشن، یا چیزی سازنده داشته باشید که به کاهش استرس کمک می‌کند و شما را شاد می‌کند.


3) روی محیط خود کار کنید.

شما هرگز نمی‌توانید اهمیت محیط را در ایجاد عادت‌های خوب انکار کنید. فرض کنید تصمیم گرفته‌اید غذای سالم بخورید، اما وقتی در یخچال خود را باز می‌کنید، تمام مواد غذایی ناسالم را در آن پیدا می‌کنید. مقاومت در برابر این همه غذای ناسالم و خوشمزه برای شما چقدر سخت خواهد بود؟

اگر روی تغییر محیط خود تمرکز نمی‌کنید، در این صورت خلاص شدن از شر عادات بد خود و جایگزینی آن‌ها با عادات بهتر می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد. پس بهتر است تغییرات مناسبی در محیط خود ایجاد کنید که با اهداف شما همخوانی داشته باشد. همچنین بهتر است در مورد مهارت نه گفتن بیشتر بیاموزید تا کنترل بیشتری بر روی افراد محیط خود نیز داشته باشید.

 

4) روی ایجاد یک روال تمرکز کنید.

اگر می‌خواهید یک عادت خوب را به زندگی خود اضافه کنید، پس باید روی انجام آن به صورت روزانه تمرکز کنید. زیرا زمانی که این کار را به طور منظم انجام دهید، نه‌تنها قادر خواهید بود آن عادت را بیشتر انجام دهید، بلکه بخشی از برنامه روزانه‌تان خواهد شد.

چارلز دوهیگ، نویسنده، می‌گوید: “کلید پیروزی ایجاد روال‌های درست است.” اجازه بدهید برایتان یک مثال بزنم: فرض کنید می‌خواهید سیگار را ترک کنید. دلیل اصلی دشوار بودن آن برای بسیاری این واقعیت است که بخشی ذاتی از روال روزانه آن‌هاست. برای ترک این عادت، باید برنامه روزانه خود را شکل دهید و چیز بهتری را جایگزین این عادت کنید.


پیشنهاد ما برای شما: دانشمندان معتقدند که مراقبه بهترین تمرین برای رشد شخصی و افزایش عملکرد خود می‌باشد. برای اینکه بتوانید خودتان را متحول کنید و پیشرفت‌های هیجانی، فکری و حتی معنوی در خود مشاهده کنید، و در عین حال از تمام مزایای مراقبه نیز بهرمند شوید، توصیه ما به شما "دوره‌ی 6 فاز مراقبه" اثر "ویشن لاکیانی" (کلیک کنید)، می‌باشد که توسط تیم رویال‌مایند ترجمه و تهیه شده و در اختیار شما قرار داده شده است.



5) لیستی از عادات خوب و اشتباهات خود بسازید.

نوشتن لیست معمولاً یک عادت خوب در نظر گرفته می‌شود، زیرا نه‌تنها به شما کمک می‌کند از پیروزی‌ها و اشتباهات کل روز خود مطلع شوید، بلکه به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را برای ایجاد عادت‌های خوب خود بهبود بخشید. هر زمان که یک عادت خوب را در زندگی خود شروع کنید، به احتمال زیاد به پیروزی‌های بسیاری در مسیر همراه با برخی اشتباهات دست خواهید یافت. اگر یک ژورنال بسازید و همه عادات خوب و اشتباهات خود را به طور جداگانه فهرست کنید، می‌توانید به راحتی در یک نگاه به همه اشتباهات نگاه کنید که با استراتژی شما برای ایجاد یک عادت خاص مطابقت نداشت. در مرحله بعد، این کار می‌تواند به شما کمک کند تا این اشتباهات را به حداقل برسانید، بنابراین می‌توانید موانع ایجاد عادت‌های خوب را از بین ببرید.

 

6) وضوح بیشتری داشته باشید.

قبل از اینکه تصمیم بگیرید یک عادت خوب را در زندگی خود بگنجانید، باید روشن باشید که چرا می‌خواهید این عادت را اتخاذ کنید، چه اهمیتی در زندگی شما دارد و چگونه به شما در دستیابی به اهداف‌تان کمک می‌کند. اگر در ذهن خود شفافیت ندارید، به راحتی گیج می‌شوید و استرس می‌گیرید. وقتی نیت شما در رابطه با یک عادت در ذهن شما روشن باشد، می‌توانید هر چیزی را برای ایجاد آن عادت خوب قربانی کنید، زیرا از نتایجی که در صورت موفقیت‌آمیز انجام دادن آن به زندگی شما خواهد رسید، به خوبی آگاه هستید.نوشتن لیست معمولاً یک عادت خوب در نظر گرفته می‌شود، زیرا نه‌تنها به شما کمک می‌کند از پیروزی‌ها و اشتباهات کل روز خود مطلع شوید، بلکه به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را برای ایجاد عادت‌های خوب خود بهبود بخشید.

 

هر زمان که یک عادت خوب را در زندگی خود شروع کنید،

به احتمال زیاد به پیروزی‌های بسیاری در مسیر

همراه با برخی اشتباهات دست خواهید یافت.

 

اگر یک ژورنال بسازید و همه عادات خوب و اشتباهات خود را به طور جداگانه فهرست کنید، می‌توانید به راحتی در یک نگاه به همه اشتباهات نگاه کنید که با استراتژی شما برای ایجاد یک عادت خاص مطابقت نداشت. در مرحله بعد، این کار می‌تواند به شما کمک کند تا این اشتباهات را به حداقل برسانید، بنابراین می‌توانید موانع ایجاد عادت‌های خوب را از بین ببرید.


7) خود را در معرض موفقیت قرار دهید.

هر عادت جدیدی باید در زندگی و شیوه زندگی‌تان اثربخش باشد. اگر در باشگاهی ورزشی ثبت‌نام کنید که فاصله زیادی از خانه‌تان دارد، قطعا به آنجا نخواهید رفت. اگر عادت به شب‌بیداری داشته باشید، و کلاس ورزشی راس ساعت 6 صبح تشکیل شود، به درد شما نمی‌خورد. باشگاه شما باید نزدیک و مناسب بوده و با برنامه روزانه‌تان سازگار باشد. اگر می‌خواهید وزن کم کنید و تغذیه سالم‌تری داشته باشید، باید مطمئن شوید که یخچال و آشپزخانه‌تان پر از غذاهای سالم است. آیا می‌خواهید هنگام گرسنگی میان‌وعده سراغ اسنک‌های آماده نروید؟ آجیل و اسنک‌های سالمی در کشو میزتان نگه دارید. ساده‌ترین چیزهایی که می‌توانید هنگام گرسنگی بخورید، غذاهای بدون هیدروکربن هستند. یکی از استراتژی‌های مورداستفاده من این است که مواد پروتئینی را در دسترس خود قرار می‌دهم. من جمعه‌ها مقدار زیادی مرغ می‌پزم و آن را برای طول هفته بسته‌بندی می‌کنم.

یکی از زیان‌بارترین و مخرب‌ترین عادات افراد در عصر جدید اعتیاد به ایمیل است. اگر سازمان‌یافته و متمرکز نباشید، روزانه ساعات زیادی را صرف مطالعه انبوهی از ایمیل‌ها می‌کنید. شما باید عادت جدیدی برای خود تعریف کنید که فقط سه بار در روز ایمیل‌تان را چک کنید. همه زنگ‌ها را خاموش کنید و وقتی در آن سه بازه زمانی نیستید، صفحه ایمیل و هر نوع زنگ دریافت ایمیل را ببندید.

 

عادت

 

8) اضافه کنید، کم نکنید.

من فکر می‌کنم «اصل افزودنی» تکنیکی بسیار موثر برای هر کسی با هر هدفی است. مثلاً اگر رژیم دارید، آنچه از رژیم‌ غذایی خود کم می‌کنید، مهم نیست، بلکه آنچه به آن اضافه می‌کنید، اهمیت دارد. مثلاً به‌جای اینکه فکر کنید باید همبرگر، شکلات یا کره را از برنامه غذایی خود حذف کنید، فکر کنید که باید سالاد، سبزیجات بخارپز و میوه‌‌های تازه را به آن اضافه کنید. در نتیجه به چیزهایی که می‌توانید بخورید فکر می‌کنید و دیگر توجه و علاقه‌ای به آنچه نمی‌توانید بخورید،‌ ندارید. نتیجه این تفکر بسیار قوی‌تر است.

یکی از دوستان من می‌خواست که عادت بد تماشای زیاد تلویزیون را ترک کند. من از او پرسیدم که اگر سه ساعت وقت آزاد داشت، دوست داشت با آن چکار کند؟ پاسخش این بود که وقتش را به بازی با فرزندانش خواهد گذراند. همچنین از او خواستم یک مورد سرگرمی را که همیشه به دنبال انجام آن بوده مشخص کند. انتخاب او عکاسی بود. او همه تجهیزات ویرایش عکس را خرید و به این وسیله توانست عکس‌های بسیار خوبی از خانواده و کودکانش بگیرد و آلبوم‌ها و فیلم‌های زیادی از آن‌ها تهیه کند که موجب شادی خود و خانواده‌اش از یادآوری خاطرات می‌شد.

از آنجا که تمرکز زیادی بر فرزندانش و عکاسی داشت، دیگر زمان و اشتیاقی برای تماشای تلویزیون نداشت. او فهمید که دلیلش برای استفاده زیاد از تلویزیون این بود که یک راه فرار ذهنی آسان از اتفاقات روز کاری پرمشغله بود. او با جایگزینی عادت بازی با فرزندان و عکاسی به‌جای تماشای تلویزیون، قدرت بیشتر و نتایج بزرگتری به‌ دست آورد. می‌توانید چه چیزی را به زندگی خود اضافه کنید که موجب غنای تجربه‌‌تان از زندگی شود؟

 

9) مسئولیت‌پذیری‌تان را به نمایش بگذارید.

من دوستی داشتم که تصمیم گرفت کنترل امور مالی خود را با اعلام هر ریالی که خرج می‌کرد، در دست بگیرد. او از خانواده، دوستان و تعداد زیادی از همکارانش خواسته بود که عادات خرج کردن او را پیگیری کنند و به همین دلیل که چشمان زیادی او را می‌پاییدند، سعی می‌کرد در امور مالی خود مسئول‌تر و منظم‌تر باشد.

یک‌بار به یکی از دوستانم کمک کردم تا سیگار را ترک کند و این کار را با اعلام این موضوع به همه افراد شرکت انجام دادم: «گوش کنید، علی می‌خواهد سیگار را ترک کند و این آخرین سیگاری است که می‌کشد!» سپس تقویم بزرگی روی دیوار بیرون اتاق او نصب کردم. هر روزی که سیگار نمی‌کشید یک علامت ضربدر قرمز بزرگ روی تقویم می‌زد. همکاران او این موضوع را فهمیدند و شروع به تشویقش کردند. دوستم به‌زودی سیگار را ترک کرد. به خانواده خود بگوئید. به دوستان خود بگوئید. بگذارید همه دنیا بداند که کلانتر جدیدی به شهر آمده است و شما مسئول راضی‌کردن او هستید.


10) عادت خود را طراحی کنید.

با بازگشت به آنچه قبلاً گفتیم، در مورد اینکه مغز شما بدون اینکه متوجه شوید عادت‌هایی ایجاد می کند، مهم است که فکر خود را در این مورد تغییر دهید. در عوض، باید آگاهانه به «طراحی» همه عادات خود فکر کنید. یک پاداش روشن در ذهن داشته باشید. از خود سؤال کنید که دلیل کار هایی که انجام می دهید چیست. اگر با خوردن بیش از حد غذای ناسالم در شب مشکل دارید، تحقیق کنید ک غذای ناسالم چه تأثیری بر مغز شما میگذارد.

پس از اینکه هدف یا دلیل عادت خود را روشن کردید، با «طراحی» محیط خود، خود را برای موفقیت آماده کنید. از نظر روانی هر چیزی را که نشانه عادت بد شماست حذف کنید. اگر شب ها غذای ناسالم می خورید، به آشپزخانه بروید و آن را در سطل زباله بیندازید. شما یک قدم به آماده سازی خود برای موفقیت نزدیک تر هستید. اکنون یک روال جدید “طراحی” کنید. به جای رفتن به آشپزخانه برای خوردن میان وعده، شاید به سراغ یخچال بروید که در آنجا یک میان وعده سالم آماده کرده اید.


پیشنهاد کتاب: کتاب صوتی "تفکر بهتر، زندگی بهتر" و کتاب الکترونیکی "تفکر بهتر، زندگی بهتر" "اثر جول اوستین" (کلیک کنید)، ابزاری را ارائه می‌دهد که از طریق آن‌ها می‌توانید افکار و باورهای محدودکننده و مخرب را از بین ببرید و با کنترل افکارتان، زندگی خارق‌العاده‌ای برای خود و خانواده‌تان خلق کنید). باید همیشه به خاطر داشته باشید که، برای خلق زندگی خود نیازمند تغییر باورهای اشتباه و کنترل ذهن هستید.


 

11) جایگزین کنید.

اگر می خواهید برخی عادات خود را کنار بگذارید، مطمئن شوید به اندازه نیازی که از دست داده اید جایگزینی برای آن پیدا می کنید.مثلاً اگر تماشای تلویزیون راهی برای آرامش تان بود، می توانید مدیتیشن یا مطالعه را به عنوان راهی برای جایگزینی همان نیاز انتخاب کنید.


12) الگو داشته باشید.

یکی دیگر از راه‌های ایجاد عادت خوب این است، از افرادی که آن عادات را دارند الگو برداری کنید. مطالعه اخیر نشان داد که داشتن یک دوست چاق نشان می دهد که احتمال چاق شدن شما بیشتر است در واقع همان چیزی می شوید که زمان زیادی را با آن می گذرانید.


13) آن را به عنوان یک آزمایش اجرا کنید.

تا یک ماه از قضاوت خودداری کنید و آن را به عنوان آزمایش در رفتار استفاده کنید. احتمال شکست در آزمایش ها وجود ندارد، آن‌ها فقط نتایج متفاوتی دارند، بنابراین دیدگاه متفاوتی در مورد تغییر عادت به شما می‌دهند.

 

14) از یادآوری‌های ذهنی برای شکستن الگو استفاده کنید.

برای از بین بردن افکار منفی، از یادآوری های ذهنی استفاده کنید مثلاً به جای گفتن " من از رفتن به باشگاه متنفر هستم"، در ذهن خود تکرار کنید که " اما من عاشق انرژی پس از تمرین درباشگاه هستم ".


15) رقابت و رفاقت.

هیچ‌چیز مثل یک رقابت دوستانه روح رقابتی شما را برنمی‌انگیزد و شما را به شناور شدن در عادت جدید سوق نمی‌دهد. اگر افراد هر روز فقط هزار قدم بیشتر بردارند، زندگیشان را تغییر می‌دهند. یک رقابت ساده هم می‌تواند میزان فعالیت افراد معمولی را تا حد قابل‌ملاحظه‌ای افزایش دهد و احساس فوق‌العاده اجتماع، تجربه مشترک و رفاقت را میان آن‌ها به وجود آورد. می‌توانید چه نوع رقابت دوستانه‌ای را با دوستان، همکاران، یا هم‌تیمی‌های خود ترتیب دهید؟ چگونه رقابت لذت‌بخش و روح رقابتی را به عادت جدید خود تزریق می‌کنید؟


سخن پایانی:

برای ایجاد عادت‌های خوب باید آن‌ها را کم‌کم انتخاب و در برنامه روزانه خود بگنجانید تا به عادت تبدیل شوند. ممکن است از کسی شنیده باشید که ایجاد یک عادت حدود 21 روز طول می‌کشد، اما در واقعیت، این‌طور نیست. برای ایجاد یک عادت خوب، به برنامه، انگیزه و روال عالی نیاز دارید. در غیر این صورت، در دنیای واقعی ایجاد عادت‌های خوب تقریباً غیرممکن است.

تنها با روزی یک درصد بهتر شدن نسبت به دیروز است که می‌توانید در طی یک سال نتایج شگفت‌انگیز خلق کنید. روزی یک درصد نسبت به دیروز کاملاً معقول و منطقی است و انجام آن کاملاً عملی است و به سختی هم نخواهید افتاد. وقتی عادتی را برای مدت طولانی تکرار می‌کنید، خود به خود تبدیل به عادت می‌شود. برای ایجاد عادت‌های خوب در زندگی خود نیازی به تلاش زیاد ندارید. این فقط مرحله شروع است که نیاز به توجه زیادی دارد. بنابراین، کمی وقت بگذارید و روی این نکات کار کنید و شروع به اضافه کردن عادت‌های خوب به زندگی خود کنید تا از آن نهایت استفاده را ببرید.

 


خوشحال می‌شویم نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

  • برایمان بنویسید، آیا تکنیک‌های گفته شده را به کار بسته‌اید؟ تأثیر مثبتی در زندگی شما داشته است؟

  • چه راهکار دیگری برای ساخت عادات خوب، پیشنهاد می‌کنید؟

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

نظر شما درباره این مطلب

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت رویال مایند ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت رویال مایند رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام