تکنیک‌های آداب معاشرت!

زمان مطالعه :20 دقیقه

چکیده این مطلب : آداب و معاشرت انعکاس کلی از رفتار شما در روابط اجتماعی و حضور در جمع است و فقط مربوط به حضور در سر میز غذا نمی‌شود. در بسیاری از موقعیت‌ها این ظاهر شما نیست که می‌تواند دیگران را به خود جلب کند، بلکه رفتارتان و طرز برخورد با آن‌هاست که شأن اجتماعی شما را بالا می‌برد و سبب می‌شود که محبوب دل‌ها شوید.

 

 

تکنیک‌های آداب معاشرت!

 

 

  • آیا تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که چرا برخی افراد در معاشرت با دیگران بهتر عمل می‌کنند؟

  • آیا آداب معاشرت برای روابط اجتماعی ما واقعاً مهم است؟

 

در این مقاله، قصد داریم به اهمیت آداب معاشرت بپردازیم و بهترین راه‌ها را برای آموزش و بهبود روابط اجتماعیمان معرفی کنیم. بدون شک، آداب معاشرت به ما کمک می‌کند تا در ارتباط با دیگران، صمیمی‌تر، مؤثرتر و متقابل‌تر عمل کنیم. پس با هم در این سفر آموزشی برویم و در نهایت تجربه‌هایی برای رشد و بهبود در معاشرت با دیگران کسب کنیم.


آداب و معاشرت انعکاس کلی از رفتار شما در روابط اجتماعی و حضور در جمع است و فقط مربوط به حضور در سر میز غذا نمی‌شود. در بسیاری از موقعیت‌ها این ظاهر شما نیست که می‌تواند دیگران را به خود جلب کند، بلکه رفتارتان و طرز برخورد با آن‌هاست که شأن اجتماعی شما را بالا می‌برد و سبب می‌شود که محبوب دل‌ها شوید.

افرادی که شما را نمی‌شناسند و فقط با شما یکبار برخورد کرده‌اند نیز می‌توانند از روی نحوه صحیح آداب و معاشرت شما شخصیت‌تان را مورد قضاوت قرار دهند، بنابراین یادگیری اصول مهم آداب معاشرت بسیار با اهمیت است. در این بخش از نمناک شما را با اصول مهم آداب معاشرت آشنا می‌کنیم.


آداب معاشرت چیست؟

آداب معاشرت، قوانینی است که در تعامل با دیگران باید رعایت کنیم. این قوانین به ما کمک می‌کنند تا با دیگران به خوبی و صمیمیت برخورد کنیم. بهتر است احترام و توجهمان را نشان دهیم و رفتارهای مؤدبانه داشته باشیم. با رعایت این آداب، روابطمان قوی‌تر و مؤثرتر خواهند بود.

 

فواید آداب معاشرت:

رعایت آداب معاشرت، دارای فواید بسیاری است. اولاً، کمک می‌کند روابط اجتماعی و کاری ما بهبود یابد و از همکاری و همبستگی بیشتری برخوردار شویم. ثانیاً، با رعایت این آداب، ما نشان می‌دهیم که احترام و توجه به دیگران داریم و این می‌تواند روحیه و انگیزه افراد را افزایش دهد. سوماً، با اجرای این آداب، ما قابلیت جذب و تأثیرگذاری بیشتری بر دیگران را خواهیم داشت و می‌توانیم رهبری و تأثیرگذاری موثرتری داشته باشیم. در نهایت، رعایت آداب معاشرت می‌تواند محیط‌های کاری و اجتماعی ما را دوستانه‌تر، مثبت‌تر و پویاتر کند.

اگر به دنبال تغییر رفتار و عادت‌‌های‌ خود هستید، "دوره‌ عادت‌های اتمی" اثر "جیمز کلیر" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند در اختیار شما قرار داده شده است، را از دست ندهید. در این دوره‌ی شگفت‌انگیز راه‌های ساده‌ای به شما آموزش داده خواهند شد، تا روتین روزانه‌تان را تغییر داده و به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید.

 

آداب معاشرت


اصول مهم آداب و معاشرت:


1) هنگام حضور در جمع بلند صحبت نکنید.

بلند صحبت کردن شما در جمع این را می‌رساند که شما توانایی صحبت کردن منطقی با دیگران را ندارید و حتما می‌خواهید حرف خودتان را به کرسی بنشانید و این عجز شما را نشان می‌دهد و باعث می‌شود اطرافیان هنگام ارتباط با شما استرس داشته باشند.


2) هیچگاه دشنام ندهید.

دشنام و ناسزاگویی نشان دهنده آن است که شما نمی‌توانید عقاید خودتان از با استفاده از واژه‌ها و لغات مناسب بیان کنید و متوسل به دشنام می‌شوید. این کار بسیار زشت و دور از نزاکت و ادب می‌باشد.


3) خودتان را با ظاهری تمیز و آراسته متمایز کنید.

برای حضور در جمع و ارتباط با دیگران ظاهری تازه و آراسته داشته باشید و لباس‌هایی بپوشید که مرتب نشان‌تان می‌دهد؛ این به آن معنی نیست که لباس گران‌قیمت به تن کنید بلکه باید نظافت را رعایت کنید و لباستان مرتب باشد. همیشه قبل از حضور در جمع دوش بگیرید و از عطر ملایمی‌استفاده کنید و اگر دوست دارید می‌توانید از زیور آلات نیز استفاده نمایید.


4) با کلاس و خوش ژست باشید.

کمرتان را صاف نگه دارید و نگاه‌تان به جلو باشد و شانه‌های‌تان را هیچگاه پایین نیندازید. وقتی که می‌نشینید، سرتان را بالا بگیرید و قوز نکنید.


پیشنهاد ما برای شما: دانشمندان معتقدند که مراقبه بهترین تمرین برای رشد شخصی و افزایش عملکرد خود می‌باشد. برای اینکه بتوانید خودتان را متحول کنید و پیشرفت‌های هیجانی، فکری و حتی معنوی در خود مشاهده کنید، و در عین حال از تمام مزایای مراقبه نیز بهرمند شوید، توصیه ما به شما "دوره‌ی 6 فاز مراقبه" اثر "ویشن لاکیانی" (کلیک کنید)، می‌باشد که توسط تیم رویال‌مایند ترجمه و تهیه شده و در اختیار شما قرار داده شده است.



5) تظاهر به دانایی نکنید.

اگر در جمعی حضور دارید که در مورد موضوعی صحبت پیش می‌آید که اطلاعی درباره اش ندارید، اظهار دانایی نکنید و نظر ندهید، بلکه درباره آن موضوع سؤال کنید و ببینید چه کسی در این مورد اطلاع خاصی دارد. این طرز رفتار سبب می‌شود دیگران احترام بیشتری به شما بگذارند.


6) لبخند بزنید.

محکم دست بدهید اما دست طرف مقابل را سریع فشرده و رها کنید. هرگز دست مخاطب را برای مدت طولانی در دست نگیرید زیرا با این کار، حریم خصوصی اشخاص را نقض می‌کنید. با دست روی شانه طرف مقابل نزنید. مردها در مقابل خانم‌ها بهتر است کمی‌ به جلو خم شده و خیلی خفیف و کوچک حالت تعظیم به خود بگیرند.

 

7) در چشمان طرف مقابل‌تان نگاه کنید.

در یک جمله خودتان را معرفی کنید و بگویید چرا در آن مراسم حضور دارید و با چه کسانی آشنا هستید. درباره شخصی که با او آشنا شده اید سؤال بپرسید، یعنی بگویید افتخار آشنایی با چه کسی را دارم؟


8) توجه نکردن.

تا حالا برای خود شما چند بار پیش آمده که با فردی وارد صحبت شوید و فرد از شما  روی برگرداند. چه احساسی داشته اید؟ این یک بی ادبی محض است. برای جلوگیری از این اتفاق سعی کنید با حالت‌های مختلف صورت و بدن طوری وانمود کنید که فرد احساس کند به موضوع علاقمند هستید. این راه یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌تواند طرف مقابل حس توجه شما را درک کند.

 

9) دست دادن محکم.

باید مراقب باشید که بیش از حد سفت هم دست ندهید زیرا محکم دست دادن زیاد هم نشانه سلطه جویی و تکبر است. اما اگر به صورت درست و مناسب این کار را انجام دهید هم اعتماد به نفس شما را می‌رساند و هم نشانگر خونگرم بودن، صداقت و فروتنی شماست.

 

10) پشت کردن به دیگران.

این کار نیز نوعی توهین است و شما به وضوح اعلام کرده اید که دوست ندارید به صحبت های دیگران گوش کنید. این کار حتی می‌تواند خشم و احساسات منفی به دنبال خود بیاورد و دیگران نسبت به شما خصمانه رفتار کنند.

 

11) سیگار کشیدن.

در گردهمایی های عمومی‌از سیگار کشیدن پرهیز کنید. امروزه هم افراد سیگاری قانونمند و هم افراد غیر سیگاری دوست ندارند در این مکان ها شاهد بوی سیگار باشند.


12) نزدیک ایستادن.

جالب است بدانید هر فردی برای خود یک حد و مرز آسایش دارد و دوست ندارد که دیگران به آن تجاوز کنند. این موضوع در مورد ایستادن هم صادق است و افرادی که خیلی نزدیک به مخاطبان یا دیگران می‌ایستند حس خوبی به طرف مقابل القا نمی‌کنند.


13) شکیبایی و صبوری.

کنترل خشم (کلیک کنید)، را تمرین کنید سعی کنید راه های شکیبایی و خونسردی را یاد بگیرید و از آن در مواقع فشار و استرس استفاده کنید. نسبت به افراد که آداب معاشرت را رعایت نمی‌کنند و رفتارهای زشت و وقیح دارند با گذشت باشید. به یاد داشته باشید فهم آن‌ها بیشتر از این نیست.

 

14) رفتار با کوچک ترها.

سعی کنید با بچه ها و کوچک‌تر‌ها طوری رفتار کنید که انگار پدر یا مادر خوانده آن‌ها هستید. آن‌ها را احترام کنید تا آن‌ها نیز شما را احترام بگذارند.

 

15) پرهیز از مسخره کردن و تحقیر دیگران.

در دنیای امروزه این کار بسیار رواج دارد. اما یک فرد عالی و دارای آداب معاشرت هرگز این کار را انجام نمی‌دهد. همچنین لطیفه‌های مربوط به نژادپرستی، اقلیت‌ها، ادیان و ملت‌ها نه می‌گوید و در برابر بدبینی مقاومت می‌کند. سعی می‌کند مجموعه غنی از افراد مختلف کشور را بپذیرید.

 

آداب معاشرت

 

16) آموزش به کودکان.

به کودکان بیاموزید که به خود و دیگران احترام بگذارند. به کودکانیاری رسانید تا نظام ارزشی سالمی‌را برای خود انتخاب کنند. مشکلات را بر سر دیگران نیندازند و راستگو باشند.

 

17) پرهیز از غیبت.

به یاد داشته باشید غیب کردن از کسی زمانی رسوایی به همراه دارد و روابط را به تیرگی و دشمنی می‌کشاند.

 

18) نوع نگاه به دیگران.

به یاد داشته باشید بیش از ۵ ثانیه مستقیماً در چشم کسی نگاه نکنید و نگاه‌تان را به فرد دیگری بیندازید.

 

19) نوع فکر و نگرش.

مراقب افکار خود باشید هر چیزی که فکر می‌کنید بر سر زبان نیاورید. برخی افکار مناسب نیستند و صدمات جبران ناپذیری به روابط شما با دیگران می‌زنند. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه باورها و عواطف شما واقیعت زندگی‌تان را خلق می کنند، پیشنهاد ما برای شما "دوره ماتریکس الهی" اثر "گرگ بریدن" (کلیک کنید)، می‌باشد. این دوره، شکافی که میان اسرار دنیای کوانتومی و تجربیات روزمره‌ی ما وجود دارد، پر می‌کند

 

20) تماس در مناسبت ها یا احوال پرسی.

برای احوال‌پرسی، پیام تبریک تولد یا سایر وقایع زندگی دوستان و فامیل تان با آن‌ها تماس بگیرید.


21) به موازات همسر خود حرکت کنید.

اینکه شما به همراه و در موازات نامزد یا همسرتان حرکت کنید و از جلو یا عقب بودن پرهیز کنید نشانه تعادل در رابطه، تساوی و تفاهم شماست و تصویر اشتباهی برای دیگران ایجاد نمی‌کند.


22) گوش دادن فعالانه.

هنگام مکالمه با افراد، بهتر است به صحبت‌های آن‌ها با دقت گوش دهید و نشان دهید که واقعاً به آنچه می‌گویند توجه می‌کنید. این نشان می‌دهد که از نظرات و دیدگاه‌های افراد احترام می‌گذارید.

 

23) بیان نظرات مثبت.

بهتر است هنگام بحث و مکالمات، نظرات مثبت خود را بیان کنید و بر لزوم واقعی آن‌ها تأکید کنید. با ابراز نظرات مثبت، شما به عنوان یک فرد خوش‌بین و حمایت‌کننده معرفی می‌شوید.


24) حرف دیگران را قطع نکنید.

در مکالمات، بهتر است سخن طرف مقابل را قطع نکنیم و اجازه دهیم تا صحبت خود را به اتمام برساند. این اظهار احترام به نظرات و دیدگاه‌های طرف مقابل است.

 

25) ساخت فضای خوش‌آیند.

بهتر است فضایی خوش‌آیند و دوستانه برای تعاملاتمان ایجاد کنیم و به دیگران احساس راحتی و خوشایندی بدهیم. ساخت فضای خوش‌آیند، نشانه از مهربانی و محبت است.


26) حفظ حدود شخصی.

بهتر است همواره حدود شخصی افراد را رعایت کنید. احترام به حریم خصوصی و انتظارات افراد، نشانه‌ای از احترام و انسجام اجتماعی شماست.

 

27) توجه به جزئیات.

توجه به جزئیات و اهمیت‌دهی به جزئیات معاشرتی، نشان می‌دهد که شما به دقت و کیفیت کار خود اهمیت می‌دهید. بهتر است در کارها و تعاملات روزمره جزئیات را رعایت کنید.

 

28) پذیرش اشتباهات و عذرخواهی.

در صورت اشتباه یا خطا، بهتر است آن را بپذیریم و عذرخواهی کنیم. این عمل، نشان از صداقت و احترام به حقوق دیگران است.

 

29) تحمل اختلافات.

بهتر است در معاشرت با افراد، تحمل اختلافات و تنوع نظرات را نشان دهید. این نشان می‌دهد که شما یک فرد منعطف و قادر به حل اختلافات هستید.

 

30) تشویق و تمجید از افراد.

شما می‌توانید با تشویق و تمجید افراد را به ارائه عملکرد بهتر ترغیب کنید. بهتر است به دستاوردها و تلاش‌های افراد توجه کنید و به آن‌ها ارزش بدهید.


31) به دیگران دستور ندهید.

متأسفانه خیلی از افراد در برخورد با دیگران خواسته های خود را دستوری بیان می‌کنند که این کار جالبی نیست. برای ارتباط و برخورد مؤثر با دیگران بهتر است خواسته ها در قالب یک پرسش بیان شود. به عنوان مثال آیا امکان داره فلان کار را برای من انجام بدهی؟ این کار علاوه بر زیبایی کلام، نفوذ بیشتری بر روی فرد خواهد گذاشت و فرد بیشتر ترغیب به انجام کار مورد نظر می‌شود.


32) رازدار باشید.

برای داشتن یک ارتباط مؤثر با دیگران رازدار بودن و حفظ اسرار آن‌ها یک اصل است. در غیر این صورت کسی از همنشینی با شما لذت نخواهد برد و از اعتبارتان کاسته خواهد شد.


33) کنترل عصبانیت در جمع.

در جمع عصبانیت خود را کنترل کنید. زمان هایی هستند که شما از فرد خاصی عصبانی و ناراحت می‌شوید. باید بتوانید خونسردی خود را حفظ کنید. نباید در حضور دیگران داد و فریاد بزنید. البته در خلوت هم این کار درستی نیست.

 

34) سؤال از میزان درآمد یا سرمایه.

در حضور جمع از میزان درآمد و سرمایه تان سخنی به میان نیاورید. حتی در مورد درآمد پدر یا همسر و … هم صحبت نکنید. علاوه بر این سؤال از دیگران در مورد حقوق و میزان درآمدشان هم کار درستی نیست.


35) نپوشیدن لباس غیر رسمی.

شما باید بدانید در هر مراسمی‌ چگونه لباس بپوشید. مثلاً لباس عروسی با لباس‌هایی که در دیگر محافل باید پوشید متفاوت است. مراسمات مختلف مانند مهمانی شام، مراسم نامزدی، تدفین، تولد و گردش هر کدام لباسی خاص و مناسب دارند. همچنین در مورد عُرف و رسوم پوشش جایی که قرار است بروید، اطلاعات کسب کنید و در صورت سردرگمی‌ از میزبان یا دوستانی که آن‌ها هم قرار است بیایند پرس‌وجو کنید. نباید برای حضور در یک محفل رسمی‌ از لباس جین استفاده کنید. در مراسم رسمی‌ مردان باید از کت و شلوار سیاه یا سفید استفاده کنند و خانم‌ها نیز بهتر است لباس بلند همراه با کفش پاشنه‌دار بپوشند.


36) متکی بودن به خودتان.

شما باید با ادب و مبادی آداب باشید، اما نباید کارهای‌تان تنها خوشایند دیگران باشد و در مقابل آن‌ها سر تعظیم فرود نیاورید، پس در برخورد با دیگران برای خودتان حد و اندازه‌ای مشخص کنید تا آن‌ها نیز از حریم شخصی‌تان آگاه شوند. این روش سبب می‌شود دیگران شما را به عنوان فردی خاص ببینند و احترام بیشتری برای شما قائل شوند.

 

37) رفتارهای مناسب در مکان‌های اجتماعی:

  • گفتن «بله» به جای «آره».

  • اگر درخواستی دارید، از واژه‌ی لطفاً استفاده کنید.

  • تشکر کنید.

  • هنگام قطع کردن یا ورود به یک مکالمه، عذرخواهی کنید.

  • صحبت دیگران را قطع نکنید.

  • وقتی کسی چیزی می‌گوید که با آن موافق نیستید، چشم‌های‌تان را گرد نکنید.

  • وقتی کسی با شما صحبت می‌کنید به سمت دیگری نگاه نکنید.

  • وقتی در حال صحبت با کسی هستید، موبایل‌تان را چک نکنید.

  • مثبت‌اندیش باشید و حرف‌های منفی و انتقادات را نزد خودتان نگهدارید.

  • از جملات مؤدبانه استفاده کنید.

  • از میزبان تشکر کنید.

  • در مکان‌های عمومی‌ از واژه‌های نامناسب استفاده نکنید.

  • بی‌ادب نباشید.


پیشنهاد ما برای شما: کتاب صوتی "تفکر بهتر، زندگی بهتر" و کتاب الکترونیکی "تفکر بهتر، زندگی بهتر" "اثر جول اوستین" (کلیک کنید)، ابزاری را ارائه می‌دهد که از طریق آن‌ها می‌توانید افکار و باورهای محدودکننده و مخرب را از بین ببرید و با کنترل افکارتان، زندگی خارق‌العاده‌ای برای خود و خانواده‌تان خلق کنید). باید همیشه به خاطر داشته باشید که، برای خلق زندگی خود نیازمند تغییر باورهای اشتباه و کنترل ذهن هستید.


 

سخن پایانی:

رعایت آداب معاشرت دارای مزایای فراوانی است. این آداب به ما کمک می‌کنند تا ارتباطاتمان با دیگران بهبود یابد و روابطمان در همه جوانب بهتر شود. با رعایت آداب معاشرت، ما می‌توانیم محترمانه و با احترام با دیگران رفتار کنیم و نشان دهیم که ارزش قائلیم به روابط انسانی. همچنین، رعایت آداب معاشرت می‌تواند به ما کمک کند در محیط کار، مصاحبه‌های شغلی و رویدادهای اجتماعی بهتر عمل کنیم و فرصت‌های موفقیت را بهبود بخشیم.

 


اگر موارد دیگری از آداب معاشرت را می‌شناسید با ما و دیگران و اشتراک بگذارید.

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

 

 

تکنیک‌های آداب معاشرت!

 

 

  • آیا تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که چرا برخی افراد در معاشرت با دیگران بهتر عمل می‌کنند؟

  • آیا آداب معاشرت برای روابط اجتماعی ما واقعاً مهم است؟

 

در این مقاله، قصد داریم به اهمیت آداب معاشرت بپردازیم و بهترین راه‌ها را برای آموزش و بهبود روابط اجتماعیمان معرفی کنیم. بدون شک، آداب معاشرت به ما کمک می‌کند تا در ارتباط با دیگران، صمیمی‌تر، مؤثرتر و متقابل‌تر عمل کنیم. پس با هم در این سفر آموزشی برویم و در نهایت تجربه‌هایی برای رشد و بهبود در معاشرت با دیگران کسب کنیم.


آداب و معاشرت انعکاس کلی از رفتار شما در روابط اجتماعی و حضور در جمع است و فقط مربوط به حضور در سر میز غذا نمی‌شود. در بسیاری از موقعیت‌ها این ظاهر شما نیست که می‌تواند دیگران را به خود جلب کند، بلکه رفتارتان و طرز برخورد با آن‌هاست که شأن اجتماعی شما را بالا می‌برد و سبب می‌شود که محبوب دل‌ها شوید.

افرادی که شما را نمی‌شناسند و فقط با شما یکبار برخورد کرده‌اند نیز می‌توانند از روی نحوه صحیح آداب و معاشرت شما شخصیت‌تان را مورد قضاوت قرار دهند، بنابراین یادگیری اصول مهم آداب معاشرت بسیار با اهمیت است. در این بخش از نمناک شما را با اصول مهم آداب معاشرت آشنا می‌کنیم.


آداب معاشرت چیست؟

آداب معاشرت، قوانینی است که در تعامل با دیگران باید رعایت کنیم. این قوانین به ما کمک می‌کنند تا با دیگران به خوبی و صمیمیت برخورد کنیم. بهتر است احترام و توجهمان را نشان دهیم و رفتارهای مؤدبانه داشته باشیم. با رعایت این آداب، روابطمان قوی‌تر و مؤثرتر خواهند بود.

 

فواید آداب معاشرت:

رعایت آداب معاشرت، دارای فواید بسیاری است. اولاً، کمک می‌کند روابط اجتماعی و کاری ما بهبود یابد و از همکاری و همبستگی بیشتری برخوردار شویم. ثانیاً، با رعایت این آداب، ما نشان می‌دهیم که احترام و توجه به دیگران داریم و این می‌تواند روحیه و انگیزه افراد را افزایش دهد. سوماً، با اجرای این آداب، ما قابلیت جذب و تأثیرگذاری بیشتری بر دیگران را خواهیم داشت و می‌توانیم رهبری و تأثیرگذاری موثرتری داشته باشیم. در نهایت، رعایت آداب معاشرت می‌تواند محیط‌های کاری و اجتماعی ما را دوستانه‌تر، مثبت‌تر و پویاتر کند.

اگر به دنبال تغییر رفتار و عادت‌‌های‌ خود هستید، "دوره‌ عادت‌های اتمی" اثر "جیمز کلیر" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند در اختیار شما قرار داده شده است، را از دست ندهید. در این دوره‌ی شگفت‌انگیز راه‌های ساده‌ای به شما آموزش داده خواهند شد، تا روتین روزانه‌تان را تغییر داده و به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید.

 

آداب معاشرت


اصول مهم آداب و معاشرت:


1) هنگام حضور در جمع بلند صحبت نکنید.

بلند صحبت کردن شما در جمع این را می‌رساند که شما توانایی صحبت کردن منطقی با دیگران را ندارید و حتما می‌خواهید حرف خودتان را به کرسی بنشانید و این عجز شما را نشان می‌دهد و باعث می‌شود اطرافیان هنگام ارتباط با شما استرس داشته باشند.


2) هیچگاه دشنام ندهید.

دشنام و ناسزاگویی نشان دهنده آن است که شما نمی‌توانید عقاید خودتان از با استفاده از واژه‌ها و لغات مناسب بیان کنید و متوسل به دشنام می‌شوید. این کار بسیار زشت و دور از نزاکت و ادب می‌باشد.


3) خودتان را با ظاهری تمیز و آراسته متمایز کنید.

برای حضور در جمع و ارتباط با دیگران ظاهری تازه و آراسته داشته باشید و لباس‌هایی بپوشید که مرتب نشان‌تان می‌دهد؛ این به آن معنی نیست که لباس گران‌قیمت به تن کنید بلکه باید نظافت را رعایت کنید و لباستان مرتب باشد. همیشه قبل از حضور در جمع دوش بگیرید و از عطر ملایمی‌استفاده کنید و اگر دوست دارید می‌توانید از زیور آلات نیز استفاده نمایید.


4) با کلاس و خوش ژست باشید.

کمرتان را صاف نگه دارید و نگاه‌تان به جلو باشد و شانه‌های‌تان را هیچگاه پایین نیندازید. وقتی که می‌نشینید، سرتان را بالا بگیرید و قوز نکنید.


پیشنهاد ما برای شما: دانشمندان معتقدند که مراقبه بهترین تمرین برای رشد شخصی و افزایش عملکرد خود می‌باشد. برای اینکه بتوانید خودتان را متحول کنید و پیشرفت‌های هیجانی، فکری و حتی معنوی در خود مشاهده کنید، و در عین حال از تمام مزایای مراقبه نیز بهرمند شوید، توصیه ما به شما "دوره‌ی 6 فاز مراقبه" اثر "ویشن لاکیانی" (کلیک کنید)، می‌باشد که توسط تیم رویال‌مایند ترجمه و تهیه شده و در اختیار شما قرار داده شده است.



5) تظاهر به دانایی نکنید.

اگر در جمعی حضور دارید که در مورد موضوعی صحبت پیش می‌آید که اطلاعی درباره اش ندارید، اظهار دانایی نکنید و نظر ندهید، بلکه درباره آن موضوع سؤال کنید و ببینید چه کسی در این مورد اطلاع خاصی دارد. این طرز رفتار سبب می‌شود دیگران احترام بیشتری به شما بگذارند.


6) لبخند بزنید.

محکم دست بدهید اما دست طرف مقابل را سریع فشرده و رها کنید. هرگز دست مخاطب را برای مدت طولانی در دست نگیرید زیرا با این کار، حریم خصوصی اشخاص را نقض می‌کنید. با دست روی شانه طرف مقابل نزنید. مردها در مقابل خانم‌ها بهتر است کمی‌ به جلو خم شده و خیلی خفیف و کوچک حالت تعظیم به خود بگیرند.

 

7) در چشمان طرف مقابل‌تان نگاه کنید.

در یک جمله خودتان را معرفی کنید و بگویید چرا در آن مراسم حضور دارید و با چه کسانی آشنا هستید. درباره شخصی که با او آشنا شده اید سؤال بپرسید، یعنی بگویید افتخار آشنایی با چه کسی را دارم؟


8) توجه نکردن.

تا حالا برای خود شما چند بار پیش آمده که با فردی وارد صحبت شوید و فرد از شما  روی برگرداند. چه احساسی داشته اید؟ این یک بی ادبی محض است. برای جلوگیری از این اتفاق سعی کنید با حالت‌های مختلف صورت و بدن طوری وانمود کنید که فرد احساس کند به موضوع علاقمند هستید. این راه یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌تواند طرف مقابل حس توجه شما را درک کند.

 

9) دست دادن محکم.

باید مراقب باشید که بیش از حد سفت هم دست ندهید زیرا محکم دست دادن زیاد هم نشانه سلطه جویی و تکبر است. اما اگر به صورت درست و مناسب این کار را انجام دهید هم اعتماد به نفس شما را می‌رساند و هم نشانگر خونگرم بودن، صداقت و فروتنی شماست.

 

10) پشت کردن به دیگران.

این کار نیز نوعی توهین است و شما به وضوح اعلام کرده اید که دوست ندارید به صحبت های دیگران گوش کنید. این کار حتی می‌تواند خشم و احساسات منفی به دنبال خود بیاورد و دیگران نسبت به شما خصمانه رفتار کنند.

 

11) سیگار کشیدن.

در گردهمایی های عمومی‌از سیگار کشیدن پرهیز کنید. امروزه هم افراد سیگاری قانونمند و هم افراد غیر سیگاری دوست ندارند در این مکان ها شاهد بوی سیگار باشند.


12) نزدیک ایستادن.

جالب است بدانید هر فردی برای خود یک حد و مرز آسایش دارد و دوست ندارد که دیگران به آن تجاوز کنند. این موضوع در مورد ایستادن هم صادق است و افرادی که خیلی نزدیک به مخاطبان یا دیگران می‌ایستند حس خوبی به طرف مقابل القا نمی‌کنند.


13) شکیبایی و صبوری.

کنترل خشم (کلیک کنید)، را تمرین کنید سعی کنید راه های شکیبایی و خونسردی را یاد بگیرید و از آن در مواقع فشار و استرس استفاده کنید. نسبت به افراد که آداب معاشرت را رعایت نمی‌کنند و رفتارهای زشت و وقیح دارند با گذشت باشید. به یاد داشته باشید فهم آن‌ها بیشتر از این نیست.

 

14) رفتار با کوچک ترها.

سعی کنید با بچه ها و کوچک‌تر‌ها طوری رفتار کنید که انگار پدر یا مادر خوانده آن‌ها هستید. آن‌ها را احترام کنید تا آن‌ها نیز شما را احترام بگذارند.

 

15) پرهیز از مسخره کردن و تحقیر دیگران.

در دنیای امروزه این کار بسیار رواج دارد. اما یک فرد عالی و دارای آداب معاشرت هرگز این کار را انجام نمی‌دهد. همچنین لطیفه‌های مربوط به نژادپرستی، اقلیت‌ها، ادیان و ملت‌ها نه می‌گوید و در برابر بدبینی مقاومت می‌کند. سعی می‌کند مجموعه غنی از افراد مختلف کشور را بپذیرید.

 

آداب معاشرت

 

16) آموزش به کودکان.

به کودکان بیاموزید که به خود و دیگران احترام بگذارند. به کودکانیاری رسانید تا نظام ارزشی سالمی‌را برای خود انتخاب کنند. مشکلات را بر سر دیگران نیندازند و راستگو باشند.

 

17) پرهیز از غیبت.

به یاد داشته باشید غیب کردن از کسی زمانی رسوایی به همراه دارد و روابط را به تیرگی و دشمنی می‌کشاند.

 

18) نوع نگاه به دیگران.

به یاد داشته باشید بیش از ۵ ثانیه مستقیماً در چشم کسی نگاه نکنید و نگاه‌تان را به فرد دیگری بیندازید.

 

19) نوع فکر و نگرش.

مراقب افکار خود باشید هر چیزی که فکر می‌کنید بر سر زبان نیاورید. برخی افکار مناسب نیستند و صدمات جبران ناپذیری به روابط شما با دیگران می‌زنند. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه باورها و عواطف شما واقیعت زندگی‌تان را خلق می کنند، پیشنهاد ما برای شما "دوره ماتریکس الهی" اثر "گرگ بریدن" (کلیک کنید)، می‌باشد. این دوره، شکافی که میان اسرار دنیای کوانتومی و تجربیات روزمره‌ی ما وجود دارد، پر می‌کند

 

20) تماس در مناسبت ها یا احوال پرسی.

برای احوال‌پرسی، پیام تبریک تولد یا سایر وقایع زندگی دوستان و فامیل تان با آن‌ها تماس بگیرید.


21) به موازات همسر خود حرکت کنید.

اینکه شما به همراه و در موازات نامزد یا همسرتان حرکت کنید و از جلو یا عقب بودن پرهیز کنید نشانه تعادل در رابطه، تساوی و تفاهم شماست و تصویر اشتباهی برای دیگران ایجاد نمی‌کند.


22) گوش دادن فعالانه.

هنگام مکالمه با افراد، بهتر است به صحبت‌های آن‌ها با دقت گوش دهید و نشان دهید که واقعاً به آنچه می‌گویند توجه می‌کنید. این نشان می‌دهد که از نظرات و دیدگاه‌های افراد احترام می‌گذارید.

 

23) بیان نظرات مثبت.

بهتر است هنگام بحث و مکالمات، نظرات مثبت خود را بیان کنید و بر لزوم واقعی آن‌ها تأکید کنید. با ابراز نظرات مثبت، شما به عنوان یک فرد خوش‌بین و حمایت‌کننده معرفی می‌شوید.


24) حرف دیگران را قطع نکنید.

در مکالمات، بهتر است سخن طرف مقابل را قطع نکنیم و اجازه دهیم تا صحبت خود را به اتمام برساند. این اظهار احترام به نظرات و دیدگاه‌های طرف مقابل است.

 

25) ساخت فضای خوش‌آیند.

بهتر است فضایی خوش‌آیند و دوستانه برای تعاملاتمان ایجاد کنیم و به دیگران احساس راحتی و خوشایندی بدهیم. ساخت فضای خوش‌آیند، نشانه از مهربانی و محبت است.


26) حفظ حدود شخصی.

بهتر است همواره حدود شخصی افراد را رعایت کنید. احترام به حریم خصوصی و انتظارات افراد، نشانه‌ای از احترام و انسجام اجتماعی شماست.

 

27) توجه به جزئیات.

توجه به جزئیات و اهمیت‌دهی به جزئیات معاشرتی، نشان می‌دهد که شما به دقت و کیفیت کار خود اهمیت می‌دهید. بهتر است در کارها و تعاملات روزمره جزئیات را رعایت کنید.

 

28) پذیرش اشتباهات و عذرخواهی.

در صورت اشتباه یا خطا، بهتر است آن را بپذیریم و عذرخواهی کنیم. این عمل، نشان از صداقت و احترام به حقوق دیگران است.

 

29) تحمل اختلافات.

بهتر است در معاشرت با افراد، تحمل اختلافات و تنوع نظرات را نشان دهید. این نشان می‌دهد که شما یک فرد منعطف و قادر به حل اختلافات هستید.

 

30) تشویق و تمجید از افراد.

شما می‌توانید با تشویق و تمجید افراد را به ارائه عملکرد بهتر ترغیب کنید. بهتر است به دستاوردها و تلاش‌های افراد توجه کنید و به آن‌ها ارزش بدهید.


31) به دیگران دستور ندهید.

متأسفانه خیلی از افراد در برخورد با دیگران خواسته های خود را دستوری بیان می‌کنند که این کار جالبی نیست. برای ارتباط و برخورد مؤثر با دیگران بهتر است خواسته ها در قالب یک پرسش بیان شود. به عنوان مثال آیا امکان داره فلان کار را برای من انجام بدهی؟ این کار علاوه بر زیبایی کلام، نفوذ بیشتری بر روی فرد خواهد گذاشت و فرد بیشتر ترغیب به انجام کار مورد نظر می‌شود.


32) رازدار باشید.

برای داشتن یک ارتباط مؤثر با دیگران رازدار بودن و حفظ اسرار آن‌ها یک اصل است. در غیر این صورت کسی از همنشینی با شما لذت نخواهد برد و از اعتبارتان کاسته خواهد شد.


33) کنترل عصبانیت در جمع.

در جمع عصبانیت خود را کنترل کنید. زمان هایی هستند که شما از فرد خاصی عصبانی و ناراحت می‌شوید. باید بتوانید خونسردی خود را حفظ کنید. نباید در حضور دیگران داد و فریاد بزنید. البته در خلوت هم این کار درستی نیست.

 

34) سؤال از میزان درآمد یا سرمایه.

در حضور جمع از میزان درآمد و سرمایه تان سخنی به میان نیاورید. حتی در مورد درآمد پدر یا همسر و … هم صحبت نکنید. علاوه بر این سؤال از دیگران در مورد حقوق و میزان درآمدشان هم کار درستی نیست.


35) نپوشیدن لباس غیر رسمی.

شما باید بدانید در هر مراسمی‌ چگونه لباس بپوشید. مثلاً لباس عروسی با لباس‌هایی که در دیگر محافل باید پوشید متفاوت است. مراسمات مختلف مانند مهمانی شام، مراسم نامزدی، تدفین، تولد و گردش هر کدام لباسی خاص و مناسب دارند. همچنین در مورد عُرف و رسوم پوشش جایی که قرار است بروید، اطلاعات کسب کنید و در صورت سردرگمی‌ از میزبان یا دوستانی که آن‌ها هم قرار است بیایند پرس‌وجو کنید. نباید برای حضور در یک محفل رسمی‌ از لباس جین استفاده کنید. در مراسم رسمی‌ مردان باید از کت و شلوار سیاه یا سفید استفاده کنند و خانم‌ها نیز بهتر است لباس بلند همراه با کفش پاشنه‌دار بپوشند.


36) متکی بودن به خودتان.

شما باید با ادب و مبادی آداب باشید، اما نباید کارهای‌تان تنها خوشایند دیگران باشد و در مقابل آن‌ها سر تعظیم فرود نیاورید، پس در برخورد با دیگران برای خودتان حد و اندازه‌ای مشخص کنید تا آن‌ها نیز از حریم شخصی‌تان آگاه شوند. این روش سبب می‌شود دیگران شما را به عنوان فردی خاص ببینند و احترام بیشتری برای شما قائل شوند.

 

37) رفتارهای مناسب در مکان‌های اجتماعی:

  • گفتن «بله» به جای «آره».

  • اگر درخواستی دارید، از واژه‌ی لطفاً استفاده کنید.

  • تشکر کنید.

  • هنگام قطع کردن یا ورود به یک مکالمه، عذرخواهی کنید.

  • صحبت دیگران را قطع نکنید.

  • وقتی کسی چیزی می‌گوید که با آن موافق نیستید، چشم‌های‌تان را گرد نکنید.

  • وقتی کسی با شما صحبت می‌کنید به سمت دیگری نگاه نکنید.

  • وقتی در حال صحبت با کسی هستید، موبایل‌تان را چک نکنید.

  • مثبت‌اندیش باشید و حرف‌های منفی و انتقادات را نزد خودتان نگهدارید.

  • از جملات مؤدبانه استفاده کنید.

  • از میزبان تشکر کنید.

  • در مکان‌های عمومی‌ از واژه‌های نامناسب استفاده نکنید.

  • بی‌ادب نباشید.


پیشنهاد ما برای شما: کتاب صوتی "تفکر بهتر، زندگی بهتر" و کتاب الکترونیکی "تفکر بهتر، زندگی بهتر" "اثر جول اوستین" (کلیک کنید)، ابزاری را ارائه می‌دهد که از طریق آن‌ها می‌توانید افکار و باورهای محدودکننده و مخرب را از بین ببرید و با کنترل افکارتان، زندگی خارق‌العاده‌ای برای خود و خانواده‌تان خلق کنید). باید همیشه به خاطر داشته باشید که، برای خلق زندگی خود نیازمند تغییر باورهای اشتباه و کنترل ذهن هستید.


 

سخن پایانی:

رعایت آداب معاشرت دارای مزایای فراوانی است. این آداب به ما کمک می‌کنند تا ارتباطاتمان با دیگران بهبود یابد و روابطمان در همه جوانب بهتر شود. با رعایت آداب معاشرت، ما می‌توانیم محترمانه و با احترام با دیگران رفتار کنیم و نشان دهیم که ارزش قائلیم به روابط انسانی. همچنین، رعایت آداب معاشرت می‌تواند به ما کمک کند در محیط کار، مصاحبه‌های شغلی و رویدادهای اجتماعی بهتر عمل کنیم و فرصت‌های موفقیت را بهبود بخشیم.

 


اگر موارد دیگری از آداب معاشرت را می‌شناسید با ما و دیگران و اشتراک بگذارید.

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

نظر شما درباره این مطلب

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت رویال مایند ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت رویال مایند رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام