چگونه وارد حالت آلفای ذهن شویم؟

زمان مطالعه :10 دقیقه

چکیده این مطلب : احتمالا بحث امواج مغزی و آلفای ذهنی برای شما آشناست. امروزه روانشناسان و مشاوران فراوانی از مطالعات خوزه سیلوا برای کنترل و هدایت ذهن برای پیشبرد اهداف و موفقیت‌ها در زندگی انسان‌ها استفاده می‌کنند‌. طبق آموزه‌های خوزه سیلوا و نتیجه تحقیقات روانشناسان بنام، ذهن انسان در یک وضعیت، بالاترین عملکرد در جذب و ارتعاش افکار قدرتمندکننده و در عین حال ضعیف‌کننده قرار دارد، که این وضعیت را حالت آلفای ذهنی می‌نامند.


 

چگونه وارد حالت آلفای ذهن شویم؟

 

 

  • آیا به این موضوع باور دارید که شما قادر هستید با قدرتِ ذهن‌تان، جسم خود را کنترل کنید؟ 

  • در مورد امواج ذهنی خود، تا به حال چیزی شنیده‌اید؟

  • به نظرتان چگونه می‌توان، ذهن خود را در جهت خواسته‌هایمان هدایت کنیم؟


احتمالا بحث امواج مغزی و آلفای ذهنی برای شما آشناست. خوزه سیلوا یکی از پیشگامان این بحث است که کتاب‌ها و روش‌های او در این زمینه به افراد زیادی کمک کرده تا به آرامش و موفقیت برسند. سیلوا تحقیقات زیادی در زمینه شباهت مغز با سیستم‌های الکترونیکی انجام داده و کتاب‌های او از جمله «کنترل جسم با کنترل ذهن» طرفداران زیادی دارد و زندگی افراد زیادی را تحت تأثیر قرار داده است.

امروزه روانشناسان و مشاوران فراوانی از مطالعات سیلوا برای کنترل و هدایت ذهن برای پیشبرد اهداف و موفقیت‌ها در زندگی انسان‌ها استفاده می‌کنند‌. طبق آموزه‌های خوزه سیلوا و نتیجه تحقیقات روانشناسان بنام، ذهن انسان در یک وضعیت، بالاترین عملکرد در جذب و ارتعاش افکار قدرتمندکننده و در عین حال ضعیف‌کننده قرار دارد:

1) بیست دقیقه قبل از خواب.

2) بیست دقیقه بعد از بیدار شدن.

این یعنی، اگر بیست دقیقه اول ابتدای روزتان، اتفاق بدی برای‌تان بیافتد و افکار شما منفی شود، احتمال دارد چنان قدرتی داشته باشند تا کل روز شما را خراب کنند؛ و برعکس… اگر خبر خوبی در ابتدای روز بشنوید و امواج آلفای ذهنی‌تان مثبت باشد، به احتمال زیاد در طول روز عملکرد بهتر و اتفاقات بهتری هم جذب می‌کنید.

دسترسی آگاهانه به امواج آلفای ذهنی و استفاده صحیح از آن تأثیر فوق‌العاده‌ای در موفقیت یا شکست ما دارد؛ در این مدت ذهن آماده‌ی پذیرش هر نوع تلقین و تجسمی است. افراد موفق از این زمان برای تجسم رؤیاهای خود و تلقین عبارات مثبت استفاده می‌کنند. البته در هر ساعتی می‌توان به وضعیت آلفای ذهنی فرو رفت و هیپونتیزم نیز نوعی حالت آلفاست. 

 

  • اگر شما از آن دسته افرادی هستید که قبل از خواب به موضوعات زیر فکر می‌کنید :

- بدهی‌ها

- روابط بد خانوادگی

- مشکلات کاری

- اتفاقات بد همان روز

- نگرانی بابت آینده

 

  • و یا وقتی صبح چشم‌تان را باز می‌کنید، چیزهایی که هنوز اتفاق نیافتاده، به صورت منفی تعبیر می‌کنید :

- می‌دانم این معامله جور نمی‌شود

- می‌دانم جواب رد می‌شنوم

- می‌دانم بازی را خراب می‌کنم

- مطمئن باشید در اغلب موارد همان اتفاقات در زندگی‌ شما رخ میدهد.

- و با خودتان می‌گوید می‌دانستم نمی‌شهود. خیر، شما نمی‌دانستید، شما خودتان آنرا ساختید!

 

اگر بخواهیم ساده‌تر بیان کنیم، بعضی افراد در حالت آلفا، یعنی زمانی که نه خواب هستند و نه هوشیاری کامل دارند، به مشکلاتشان فکر می‌کنند و متأسفانه از این حقیقت بی‌خبرند که مشکلات روزها و ماه‌های بعدشان، از همین افکار منفی به وجود می‌آید و خودشان ناخواسته اتفاقات بد را به زندگی شان دعوت کردند.

حالت آلفا زمانی است که شما در بیداری به یک حالت بسیار آرام می‌رسید. مغز شما شروع به انتشار امواج آلفا به جای بتا می‌کند، این همان چیزی است که در هنگام بیداری کامل منتشر می‌کنید. برای ورود به حالت آلفای ذهن، با آرام شدن شروع کنید و سپس به سراغ تکنیک‌های مختلفی بروید که می‌توانند شما را در حالت آلفا قرار دهند، از جمله تنفس عمیق، شمارش معکوس و تصویرسازی. بعد از اینکه ذهن خود را برای حالت آلفا آرام کردید، این به شما بستگی دارد که از کدام روش برای رسیدن به آن استفاده کنید، اگرچه خوب است که تنفس عمیق را در هر روش دیگری که انتخاب می‌کنید، بگنجانید.

 

امواج مغزی و وضعیت آلفای ذهنی:

برای درک بهتر این موضوع باید آشنایی با امواج مغزی ما که شامل بتا، آلفا، دلتا و تتا است، داشته باشید :

  • بتا به زمان هوشیاری و بیداری گفته می‌شود.

  • دلتا يعني خواب عميق كه در آن  رؤیا می‌بينيم.

  • تتا خواب نیمه عمیق است.

  • آلفا هم زمان خواب و بیداری ماست که در خلسه هستیم.

افکاری که ما در وضعیت آلفا ذهنی داریم، تأثیر زیادی بر روی زندگی ما می‌گذارد. افراد زیرک و موفق سعی می‌کنند در این حالت مراقب افکار خود باشند، تجسم‌های مثبتی (کلیک کنید)، داشته باشند و نه تنها حال خوب روزانه خود را با این افکار مثبت تضمین کنند، بلکه راه رسیدن به آرزوهایشان را هم هموارتر کنند.

برای خلق و دستیابی به اهداف و خواسته‌های‌تان، "متود سیلوا" از "ویشن لاکیانی" (کلیک کنید)، که توسط تیم رویال‌مایند ترجمه و تهیه شده است، را به شما پیشنهاد می‌کنیم. متود سیلوا به شما کمک می کند رسالت و اهداف‌تان را در زندگی کشف کنید. متوجه دلیل و هدف حقیقی حضورتان در این سیاره می‌شوید و در مسیری قدم بر می‌دارید که هر ثانیه، هر روز و هر لحظه شما را به این هدف نزدیک‌تر می‌کند. پس این اثر فوق‌العاده را از دست ندهید).

 

حالت آلفای ذهن

 

محدودیتی در این تجسم‌ها وجود ندارد:

شما می‌توانید خانه رؤیایی‌تان، شغل مورد نظرتان و … را تجسم کنید و با افکار مثبت از حالت آلفا به حالت خواب بروید. این افکار و تجسم‌ها به شما انرژی بیش‌تری برای تلاش کردن می‌دهند و چون امیدوار هستید، سعی می‌کنید دنبال راه‌های جدیدی برای رسیدن به رؤیاهای‌تان بگردید و از طرف دیگر کائنات نیز به دلیل موج مثبتی که دارید، حوادث و آدم هایی را سر راه‌تان قرار می‌دهند که برای رسیدن به اهداف‌تان به آن ها نیاز دارید.

البته رسیدن به افکار مثبت نیاز به تلاش دارد؛ شما اگر تا به امروز در وضعیت آلفای ذهنی مدام افکار و نشخوار ذهنی بد داشتید، احتمالاً ذهن شما به این افکار عادت کرده و تغییر عادت نیاز به زمان و تلاش دارد. پس اگر روزهای اول موفق نشدید، ناامید نشوید. ممکن است مدت‌ها شروع به مثبت‌اندیشی در حالت آلفا کنید ولی … یعنی قبل از این که به خواب بروید، چشمان‌تان را ببندید و سعی کنید عبارت‌های مثبت با خود تکرار کنید.

اگر به دنبال تغییر رفتار و عادت‌‌های‌ خود هستید، "دوره‌ عادت‌های اتمی" اثر "جیمز کلیر" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند در اختیار شما قرار داده شده است، را از دست ندهید. در این دوره‌ی شگفت‌انگیز راه‌های ساده‌ای به شما آموزش داده خواهند شد، تا روتین روزانه‌تان را تغییر داده و به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید.

روزهای اول انجام این کار ممکن است کمی سخت باشد. افکار منفی به شدت اذیت کند، اما رفته رفته یاد می‌گیرید از روش‌های جالبی برای کنترل ذهن استفاده کنید. اگر شما هم به دنبال مثبت کردن افکارتان هستید، می‌توانید از تکنیک‌های زیر استفاده کنید:


تکنیک‌های ورود به حالت آلفا:

1. آرام کردن ذهن و بدن 

2. کار بر روی تنفس عمیق

3. استفاده از تکنیک شمارش معکوس

4. تلاش برای تصویرسازی

5. تکنیک ورق زدن

6. سپاسگزاری 

7. موسیقی آلفای ذهنی


1) آرام کردن ذهن و بدن: 

  • زمان خوبی را انتخاب کنید.

وقتی سعی می‌کنید حالت آلفای ذهن خود را پیدا کنید، نمی‌خواهید عجله کنید، به خصوص اگر اولین بار باشد. زمانی را انتخاب کنید که در آن کار زیادی ندارید. اگر کارهایی که باید انجام شوند، مدام در زمان مراقبه (کلیک کنید)، شما مداخله می‌کنند، سعی کنید فهرستی سریع از کارهایی که باید انجام دهید، تهیه کنید تا بتوانید روی مراقبه‌ی خود تمرکز کنید.

  •  راحت باشید.

برای رفتن به حالت آلفا، باید آرام داشته باشید، به این معنی که باید کاملاً راحت باشید. یک حالت مناسب، دراز کشیدن است، بنابراین یک کاناپه یا تخت راحت پیدا کنید. همچنین می‌توانید در حالتی که راحت هستید بنشینید. اگر وقتی دراز می‌کشید خواب‌تان می‌برد، نشستن بهتر است.

  •  عوامل حواس پرتی را حذف کنید.

برای یافتن حالت آلفای ذهن، باید در مراقبه‌های‌تان تمرکزتان را حفظ کنید. در را ببندید تا حواس‌تان پرت نشود. همچنین، سعی کنید هرگونه صداهای تکراری را خاموش یا مسدود کنید. در صورت تمایل، موسیقی آرامش‌بخش را روشن کنید. بستن چشم‌ها هم می‌تواند خوب باشد.

  •  ذهن‌تان را خلوت کنید.

وقتی ذهن خود را به روی مراقبه باز می‌کنید، سعی نکنید هر فکری را که از ذهن‌تان می‌گذرد، خاموش کنید. این کار بیهوده است، زیرا مغز شما فقط با این تمایل مبارزه می‌کند. در عوض، سعی کنید یک قدم به عقب بردارید و افکاری را که از ذهن‌تان می‌گذرد، مشاهده کنید. به این ترتیب، شما در آن افکار غرق نمی‌شوید، بلکه صرفاً مشاهده می‌کنید. روی سکوتی که بخشی از فکر کردن‌تان است، تمرکز کنید و سعی کنید افکارتان را کنار بکشید. همچنین می‌توانید با نوشتن کارهایی که می‌خواهید انجام دهید، ذهن‌تان را خلوت کنید.


2) کار بر روی تنفس عمیق:

  •  از طریق بینی نفس بکشید و از راه دهان خارج کنید.

  یک نفس آرام و عمیق بکشید. در حین نفس کشیدن، مطمئن شوید که هوا را از طریق بینی خود وارد می‌کنید. به آرامی هوا را از طریق دهان بیرون دهید. در صورت نیاز، می‌توانید فقط از طریق بینی یا دهان نفس بکشید.

  •  تنفس دیافراگمی.

وقتی از دیافراگم نفس می‌کشید، نفس عمیق‌تری نسبت به نفس کشیدن از قفسه سینه می‌کشید. اگر مطمئن نیستید از کجا نفس می‌کشید، یک دست را روی سینه و یک دست را روی دیافراگم (ناحیه معده) قرار دهید. یک نفس عمیق بکشید. شما باید حرکت دستِ روی دیافراگم را بیشتر از دستِ روی سینه ببینید. اگر دیافراگم‌تان حرکت نکرد، یک نفس دیگر بکشید و سعی کنید تا جایی که می‌توانید عمیق نفس بکشید و مطمئن شوید که شکم‌تان بالا می‌آید.

  •  نفس‌های متناوب معمولی و عمیق بکشید.

  در حالی که نفس عمیق می‌کشید، سعی کنید به عقب و جلو بروید. یک یا دو نفس معمولی بکشید و سپس آرام و عمیق نفس بکشید. ببینید در احساس‌تان چه تفاوتی ایجاد می‌کند.

  •  هنگام دم و بازدم بشمارید.

برای اطمینان از اینکه نفس عمیق می‌کشید، سعی کنید هنگام دم، در دل‌تان تا هفت بشمارید. در حین بازدم، تا هشت بشمارید، که به شما کمک می‌کند هوا را به آرامی و یکنواخت بیرون دهید.

  •  در جلسات کوتاه کار کنید.

با یک جلسه‌ی ده دقیقه‌ای شروع کنید. سعی کنید یک تایمر تنظیم کنید تا مدام به ساعت نگاه نکنید. چشمان‌تان را ببندید و نفس‌های عمیق بکشید. هفت شماره دم و هشت شماره بازدم انجام دهید.


3) استفاده از تکنیک شمارش معکوس:

  • شمارش معکوس مقدماتی را آغاز کنید.

  این شمارش معکوس فقط برای این است که شما را وارد حالت ذهنی کند، که در آن بتوانید وارد یک حالت مراقبه شوید. با تصور کردن عدد 3 در ذهن شروع کنید و آن را سه بار بگویید. همین کار را با 2 و سپس 1 انجام دهید.

  • از 10 بشمارید.

اکنون شمارش معکوس رسمی را شروع می‌کنید. عدد 10 را در ذهن‌تان تصور کنید. همینطور که این کار را انجام می‌دهید فکر کنید: "من شروع به آرامش می‌کنم." پس از یک لحظه، عدد 9 را تصور کنید و فکر کنید: "من آرام‌تر می‌شوم". به مرور اعداد ادامه دهید. با هر عدد، یک عبارت آرام‌بخش‌تر، مانند "من خیلی آرامم" را بگویید، تا زمانی که به یک برسید، اینجا می‌توانید بگویید: "من کاملاً آرام و راحت هستم، کاملاً در حالت آلفا".

  •  از 100 معکوس بشمارید.

روش دیگر این است که فقط از 100 شروع کنید و معکوس بشمارید. این کار را بسیار آهسته انجام دهید و بین هر عدد حدود 2 ثانیه استراحت کنید. این شمارش معکوس آهسته می‌تواند به شما کمک کند تا در وضعیت ذهنی آلفا قرار بگیرید. سعی کنید هر عدد را با یک تنفس جفت کنید. یک عدد برای هر دم و بازدم. همچنین می‌توانید از 1 تا 100 بشمارید.

  • دوباره امتحان کنید.

  همه اولین بار به حالت آلفا نمی‌رسند. می‌توانید در همان جلسه دوباره امتحان کنید. به جای آن، بعداً هر وقت فرصتی برای شروع دوباره‌ی تکنیک‌های آرام‌سازی داشتید، دوباره امتحان کنید. اگر احساس ناامیدی کردید، سعی کنید قبل از شروعِ دوباره استراحت کنید.

 

حالت آلفای ذهن


4) تلاش برای تصویرسازی:

  • قبل از تلاش برای تصویرسازی آرام شوید.

  قبل از اینکه به سمت تصویرسازی حرکت کنید، نفس عمیق بکشید، در حین این که سعی می‌کنید وارد حالت آلفای ذهن شوید، کاملاً آرام باشید. قبل از تلاش برای تصویرسازی، یک جلسه تنفس عمیق ده دقیقه‌ای انجام دهید.  تصویرسازی، شما را از جسم‌تان خارج و وارد ذهن می‌کند. تمام توجه‌تان را روی تصویر متمرکز می‌کند، بنابراین نمی‌توانید درگیر نگرانی‌های عادی خود شوید. علاوه بر این، تصویرسازی به طور طبیعی امواج آلفای شما را بالا می‌برد.

  • از راهنما استفاده کنید.

حتی اگر در استودیو نیستید، باز هم می‌توانید از راهنمای مراقبه استفاده کنید. برنامه‌های رایگان برای تصویرسازی هدایت‌شده در دسترس هستند، و همچنین می‌توانید از سایت‌هایی مانند یوتیوب برای یافتن تصویرسازی‌های هدایت‌شده استفاده کنید.

  • به یک مقصد آرام نزدیک شوید.

  از برخی جهات، تصویرسازی فقط شکلی از رؤیاپردازی است. با یک جلسه‌ی کوتاه 5 دقیقه‌ای شروع کنید. مکانی را انتخاب کنید که آرامش یا شادی را برای شما به ارمغان بیاورد، یا برای‌تان آرامش‌بخش باشد. تصور کنید به آن مکان نزدیک می‌شوید. شما هنوز کاملاً آنجا نیستید، زیرا سفر را در ذهن خود خواهید رفت.

به عنوان مثال، شاید شما کلبه‌ی مورد علاقه خود را در جنگل انتخاب کرده باشید. چشمان خود را ببندید و تصور کنید در حال قدم زدن در مسیری هستید تا به کلبه‌‌تان برسید. سعی کنید در حین راه رفتن تمام حواس خود را جمع کنید. چه می‌بینید؟ چه احساسی دارید؟ چه بویی حس می‌کنید؟ چه می‌شنوید؟ چه چیزی را می‌توانید لمس کنید؟ زمین را زیر پای‌تان و باد سرد را روی پوست‌تان احساس کنید. درختان را بو کنید، به صدای خس‌خس پاهای‌تان در مسیر و صدای جیر‌جیر و خش‌خش پرندگان در برگ‌ها گوش کنید. با نزدیک شدن به کلبه به رنگ قهوه‌ای تیره‌ی چوب توجه کنید.

  • در سناریوی خود سفر کنید:

اکنون زمان آن است که وارد مقصدتان شوید. به نزدیک شدن به آن ادامه دهید و همینطور که از مناطق دیگر عبور می‌کنید، تمام چیزهایی را تصور کنید که حواس‌تان به شما می‌گویند. تصور کنید با حرکت در جوهای مختلف، مانند رفتن از بیرون به داخل یا حرکت از اتاقی به اتاق دیگر، چه تغییری ایجاد می‌شود.

برای مثال، در کلبه را باز کرده و وارد راهرو شوید. سوسوی نور از بالا و بوی چوبی که کلبه از آن ساخته شده است را تصور کنید. سکون و گرما را پس از بیرون بودن احساس کنید و بشنوید. تصور کنید به گوشه‌ای بچرخید و وارد جای دنجی شوید که شومینه‌ای دارد و در آن آتش روشن است. مکانی را به عنوان مقصد نهایی خود انتخاب کنید، مانند گوشه‌ی دنج یا آشپزخانه، و با حواس پنجگانه‌ی خود در آنجا مستقر شوید.


پیشنهاد ما برای شما: مراقبه یا مدیتیشن فعالیتی است که در آن از تکنیک‌های خاصی مانند ذهن‌آگاهی برای آموزش و تربیت توجه و هشیاری استفاده می‌شود و ماحصل آن رسیدن به یک حالت ذهنی و عاطفی آرام و پایدار است. برای شروع می‌توانید از دوره‌ی پیشرفته‌ی "دانداپانی" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند قرار دارد، استفاده کنید.


 

5) تکنیک ورق زدن:

برای کنترل افکار در وضعیت آلفای ذهنی. وقتی آماده خواب می‌شوید و چشم های‌تان را می‌بندید، قبل از این که کاملاً هوشیاری‌تان را از دست بدهید، افکاری سراغ شما می‌آیند.. گاهی این افکار منفی هستند؛ در این زمان باید از «ورق زدن» استفاده کنید؛ یعنی اهمیتی به فکر بد ندهید، و با ورق زدن تصاویر ذهنی به سراغ فکر بعدی خوب بروید.

و این بعدی‌ها را تا وقتی فکر مثبت پیدا کنید، ادامه دهید؛ درست مثل ورق زدن صفحات کتاب، افکار و تصاویری که در ذهن‌تان پدیدار می‌شوند را ورق بزنید. مثلاً اگر یاد بدهی‌تان افتادید خودتان را سرزنش نکنید، دنبال راه‌ حل نگردید، اصلاً تمرکزتان را روی آن نگذارید؛ خیلی راحت و آسان سفارش فکر بعدی را بدهید و سراغ یک فکر دیگر بروید. اگر آن هم منفی بود، سراغ بعدترها بروید‌. آنقدر به این کار ادامه دهید، که فکر مثبت پیدا کنید.

 

6) سپاسگزاری از جهان هستی و بخشش:

بخشش و سپاسگزاری (کلیک کنید)، دو راه حتمی و قدرتمند برای تقویت آلفای ذهنی هستند، که بارها امتحان خود را پس داده‌اند. اگر می‌خواهید درک کنید آلفای ذهنی چیست، ابتدا باید به اهمیت شکرگزاری و بخشش پی‌ببرید و بدانید که در حالتی که این دو ابزار با همدیگر ترکیب شوند، قدرتی ماورایی پیدا می‌کنند. سپاسگزاری برای هرآنچه اکنون دارید و بخشیدن خودتان و دیگران، بابت تمام اشتباهاتی که در حق شما رخ داده است، استرس ناخودآگاه زیادی را از شما دور کرده و ورود به حالت آلفای ذهنی را برای‌تان ساده‌تر می‌کند.

بدین منظور پیشنهاد می‌کنیم که، چیزی را که به شما صدمه وارد کرده است را یادداشت کنید و دقیقاً بنویسید که چه احساسی به شما دست داده است. آنگاه با خودتان همدردی کنید، برای تمام روزهای سخت و دردناکی که این اتفاق برای‌تان رقم زده، احساس ناراحتی، غم، اندوه و درک متقابل کنید و در نهایت مسببین این اتفاق را ببخشید. آنگاه متوجه می‌شوید که چه بار سنگینی از استرس و اضطراب از دوش‌تان برداشته شده است.

 

7) موسیقی آلفای ذهنی (موزیک آلفا برای خواب):

پیشنهاد می‌کنیم از موسیقی‌های ویژه‌ی آلفا استفاده کنید، این آهنگ‌ها با لرزش فرکانس‌های مختلف فرو رفتن مغز به حالت آلفا را ساده‌تر می‌کنند. می‌توانید موزیک‌های آلفا برای خواب، را آماده کنید و آن‌ها را شب‌ها قبل از خواب گوش کنید.

 

مزایای بودن در حالت آلفا چیست؟

1) بهبود سیستم ایمنی

تولید منظم امواج آلفا باعث می‌شود که سیستم ایمنی به شدت تقویت بشود چطور حالت آلفا روی سیستم ایمنی اثر می‌گذارد؟! از آنجایی که ما وقتی به حالت آلفا می‌رسیم، که ریلکس باشیم، استرس‌ها به حداقل می‌رسند. و وقتی استرس کم باشد، بدن هورمون‌های مربوط به استرس (که برای سیستم ایمنی مضر هستن) را تولید نمی‌کنند. و به این ترتیب سیستم ایمنی خودش را بازیابی و تقویت می‌کند! با دور نگه‌داشتن اضطراب و استرس و بودن در حالت آلفا، از بیماری‌هایی که توسط اضطراب و استرس به وجود می‌آیند (بیماری‌های خودایمنی، آرتریت‌ها، ام اس، سرطان و …) دور خواهید بود.


پیشنهاد ما برای شما: اگر برای‌تان سؤال است که چگونه افکار و ذهن ما به واقعیت مادی تبدیل می‌شوند، کتاب شگفت‌انگیز "از ذهن تا ماده" اثر "داسون چرچ" (کلیک کنید)، شما را به خوبی متقاعد خواهد کرد؛ پس مطالعه‌ی این کتاب فوق‌العاده را از دست ندهید.


 

2) داشتن یک ذهن مثبت

حتماً در مورد مثبت‌اندیشی چیزهایی شنیده و خوانده‌اید. بسیاری می‌گویند مثبت‌اندیشی به موضوع ایمان داشتن و باور داشتن به چیزهای خوب و مثبت بر‌می‌گردد. اما دانشمندان ثابت کرده‌اند که موضوع دیگری هم هست که باعث می‌شود تفکرات مثبت بیشتری در ذهنمان شکل بگیرد: بله! بودن در حالت آلفا ! ریتمی که در این امواج تولید می‌شود، مخصوصاً در افرادی که به ۱۰ هرتز یا پایین‌تر می‌رسند، باعث بهبود خُلق و روحیه و تولید افکار مثبت می‌شود. و همین باعث شده که فرد بیشتر مثبت‌اندیش باشد.


3) داشتن ثبات عاطفی بیشتر

همه‌ شنیده‌ایم که می‌گویند احساسات‌تان را کنترل کنید! یکی دیگر از مزایای بودن در حالت آلفا این است که با تولید بیشتر امواج آلفا (یعنی هر چقدر بیشتر وارد حالت آلفا بشویم) ثبات عاطفی بیشتری هم خواهیم داشت. یعنی در موقعیت‌های پراسترس و چالش‌زا روحیه خوبی خواهیم داشت و نیازی نیست نگران این باشیم که کنترلمان را از دست بدهیم!

 

4) توانایی حل مسئله بیشتر

یکی از برجسته‌ترین مزایای بودن در حالت آلفا همین موضوع می‌باشد! حتماً پیش آمده در موقعیتی باشید که مغزتان هنگ کرده و نتوانید به هیچ چیزی فکر کنید!؟ محققان ثابت کردند که افرادی که مغزشان امواج آلفای بیشتری تولید می‌کند، قادرند با سختیِ کمی مشکلات پیچیده را حل کنند و به اصطلاح توانایی حل مسئله خیلی قوی‌تری داشته باشند! وقتی در حالت آلفا هستیم، خیلی از گره‌های ذهنیمان آزاد می‌شوند و می‌توانیم انرژی روانی خود را صرف تمرکز روی مسئله و داشتن خلاقیت برای حل کردنش بگذاریم.

 

5) ریلکس کردن بدن و ذهن

یکی از چیزهایی که افراد به هر دری می‌زنند تا به آن دست پیدا کنند، داشتن آرامش روانی و جسمانی است! این همه قرص آرام‌بخش، مواد روانگردان، الکل، و … همه بخاطر این است، که کمی از فشارهای روانی دور شده و آرامش بگیرند. امواج آلفا به طور کاملاً طبیعی این کار را انجام می‌دهد! وقتی در حالت آلفا هستیم، این امواج فعالیت دیوانه‌وار مغز را کاهش داده، و به آن اجازه می‌دهد که ریلکس شده، و تنش‌ها را آزاد کند. 

 


خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

  • آیا بعد از مطالعه این مطالب، انگیزه کافی برای ایجاد یک معجزه و تغییر در زندگی‌تان پیدا کرده‌اید؟

  • از تکنیک‌های گفته شده در این مقاله، در جهت کنترل ذهن خود استفاده کرده‌اید؟

  • آیا با به کار بردن این تکنیک‌ها، نتایج مطلوبی کسب کرده‌اید؟

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند


 

چگونه وارد حالت آلفای ذهن شویم؟

 

 

  • آیا به این موضوع باور دارید که شما قادر هستید با قدرتِ ذهن‌تان، جسم خود را کنترل کنید؟ 

  • در مورد امواج ذهنی خود، تا به حال چیزی شنیده‌اید؟

  • به نظرتان چگونه می‌توان، ذهن خود را در جهت خواسته‌هایمان هدایت کنیم؟


احتمالا بحث امواج مغزی و آلفای ذهنی برای شما آشناست. خوزه سیلوا یکی از پیشگامان این بحث است که کتاب‌ها و روش‌های او در این زمینه به افراد زیادی کمک کرده تا به آرامش و موفقیت برسند. سیلوا تحقیقات زیادی در زمینه شباهت مغز با سیستم‌های الکترونیکی انجام داده و کتاب‌های او از جمله «کنترل جسم با کنترل ذهن» طرفداران زیادی دارد و زندگی افراد زیادی را تحت تأثیر قرار داده است.

امروزه روانشناسان و مشاوران فراوانی از مطالعات سیلوا برای کنترل و هدایت ذهن برای پیشبرد اهداف و موفقیت‌ها در زندگی انسان‌ها استفاده می‌کنند‌. طبق آموزه‌های خوزه سیلوا و نتیجه تحقیقات روانشناسان بنام، ذهن انسان در یک وضعیت، بالاترین عملکرد در جذب و ارتعاش افکار قدرتمندکننده و در عین حال ضعیف‌کننده قرار دارد:

1) بیست دقیقه قبل از خواب.

2) بیست دقیقه بعد از بیدار شدن.

این یعنی، اگر بیست دقیقه اول ابتدای روزتان، اتفاق بدی برای‌تان بیافتد و افکار شما منفی شود، احتمال دارد چنان قدرتی داشته باشند تا کل روز شما را خراب کنند؛ و برعکس… اگر خبر خوبی در ابتدای روز بشنوید و امواج آلفای ذهنی‌تان مثبت باشد، به احتمال زیاد در طول روز عملکرد بهتر و اتفاقات بهتری هم جذب می‌کنید.

دسترسی آگاهانه به امواج آلفای ذهنی و استفاده صحیح از آن تأثیر فوق‌العاده‌ای در موفقیت یا شکست ما دارد؛ در این مدت ذهن آماده‌ی پذیرش هر نوع تلقین و تجسمی است. افراد موفق از این زمان برای تجسم رؤیاهای خود و تلقین عبارات مثبت استفاده می‌کنند. البته در هر ساعتی می‌توان به وضعیت آلفای ذهنی فرو رفت و هیپونتیزم نیز نوعی حالت آلفاست. 

 

  • اگر شما از آن دسته افرادی هستید که قبل از خواب به موضوعات زیر فکر می‌کنید :

- بدهی‌ها

- روابط بد خانوادگی

- مشکلات کاری

- اتفاقات بد همان روز

- نگرانی بابت آینده

 

  • و یا وقتی صبح چشم‌تان را باز می‌کنید، چیزهایی که هنوز اتفاق نیافتاده، به صورت منفی تعبیر می‌کنید :

- می‌دانم این معامله جور نمی‌شود

- می‌دانم جواب رد می‌شنوم

- می‌دانم بازی را خراب می‌کنم

- مطمئن باشید در اغلب موارد همان اتفاقات در زندگی‌ شما رخ میدهد.

- و با خودتان می‌گوید می‌دانستم نمی‌شهود. خیر، شما نمی‌دانستید، شما خودتان آنرا ساختید!

 

اگر بخواهیم ساده‌تر بیان کنیم، بعضی افراد در حالت آلفا، یعنی زمانی که نه خواب هستند و نه هوشیاری کامل دارند، به مشکلاتشان فکر می‌کنند و متأسفانه از این حقیقت بی‌خبرند که مشکلات روزها و ماه‌های بعدشان، از همین افکار منفی به وجود می‌آید و خودشان ناخواسته اتفاقات بد را به زندگی شان دعوت کردند.

حالت آلفا زمانی است که شما در بیداری به یک حالت بسیار آرام می‌رسید. مغز شما شروع به انتشار امواج آلفا به جای بتا می‌کند، این همان چیزی است که در هنگام بیداری کامل منتشر می‌کنید. برای ورود به حالت آلفای ذهن، با آرام شدن شروع کنید و سپس به سراغ تکنیک‌های مختلفی بروید که می‌توانند شما را در حالت آلفا قرار دهند، از جمله تنفس عمیق، شمارش معکوس و تصویرسازی. بعد از اینکه ذهن خود را برای حالت آلفا آرام کردید، این به شما بستگی دارد که از کدام روش برای رسیدن به آن استفاده کنید، اگرچه خوب است که تنفس عمیق را در هر روش دیگری که انتخاب می‌کنید، بگنجانید.

 

امواج مغزی و وضعیت آلفای ذهنی:

برای درک بهتر این موضوع باید آشنایی با امواج مغزی ما که شامل بتا، آلفا، دلتا و تتا است، داشته باشید :

  • بتا به زمان هوشیاری و بیداری گفته می‌شود.

  • دلتا يعني خواب عميق كه در آن  رؤیا می‌بينيم.

  • تتا خواب نیمه عمیق است.

  • آلفا هم زمان خواب و بیداری ماست که در خلسه هستیم.

افکاری که ما در وضعیت آلفا ذهنی داریم، تأثیر زیادی بر روی زندگی ما می‌گذارد. افراد زیرک و موفق سعی می‌کنند در این حالت مراقب افکار خود باشند، تجسم‌های مثبتی (کلیک کنید)، داشته باشند و نه تنها حال خوب روزانه خود را با این افکار مثبت تضمین کنند، بلکه راه رسیدن به آرزوهایشان را هم هموارتر کنند.

برای خلق و دستیابی به اهداف و خواسته‌های‌تان، "متود سیلوا" از "ویشن لاکیانی" (کلیک کنید)، که توسط تیم رویال‌مایند ترجمه و تهیه شده است، را به شما پیشنهاد می‌کنیم. متود سیلوا به شما کمک می کند رسالت و اهداف‌تان را در زندگی کشف کنید. متوجه دلیل و هدف حقیقی حضورتان در این سیاره می‌شوید و در مسیری قدم بر می‌دارید که هر ثانیه، هر روز و هر لحظه شما را به این هدف نزدیک‌تر می‌کند. پس این اثر فوق‌العاده را از دست ندهید).

 

حالت آلفای ذهن

 

محدودیتی در این تجسم‌ها وجود ندارد:

شما می‌توانید خانه رؤیایی‌تان، شغل مورد نظرتان و … را تجسم کنید و با افکار مثبت از حالت آلفا به حالت خواب بروید. این افکار و تجسم‌ها به شما انرژی بیش‌تری برای تلاش کردن می‌دهند و چون امیدوار هستید، سعی می‌کنید دنبال راه‌های جدیدی برای رسیدن به رؤیاهای‌تان بگردید و از طرف دیگر کائنات نیز به دلیل موج مثبتی که دارید، حوادث و آدم هایی را سر راه‌تان قرار می‌دهند که برای رسیدن به اهداف‌تان به آن ها نیاز دارید.

البته رسیدن به افکار مثبت نیاز به تلاش دارد؛ شما اگر تا به امروز در وضعیت آلفای ذهنی مدام افکار و نشخوار ذهنی بد داشتید، احتمالاً ذهن شما به این افکار عادت کرده و تغییر عادت نیاز به زمان و تلاش دارد. پس اگر روزهای اول موفق نشدید، ناامید نشوید. ممکن است مدت‌ها شروع به مثبت‌اندیشی در حالت آلفا کنید ولی … یعنی قبل از این که به خواب بروید، چشمان‌تان را ببندید و سعی کنید عبارت‌های مثبت با خود تکرار کنید.

اگر به دنبال تغییر رفتار و عادت‌‌های‌ خود هستید، "دوره‌ عادت‌های اتمی" اثر "جیمز کلیر" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند در اختیار شما قرار داده شده است، را از دست ندهید. در این دوره‌ی شگفت‌انگیز راه‌های ساده‌ای به شما آموزش داده خواهند شد، تا روتین روزانه‌تان را تغییر داده و به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید.

روزهای اول انجام این کار ممکن است کمی سخت باشد. افکار منفی به شدت اذیت کند، اما رفته رفته یاد می‌گیرید از روش‌های جالبی برای کنترل ذهن استفاده کنید. اگر شما هم به دنبال مثبت کردن افکارتان هستید، می‌توانید از تکنیک‌های زیر استفاده کنید:


تکنیک‌های ورود به حالت آلفا:

1. آرام کردن ذهن و بدن 

2. کار بر روی تنفس عمیق

3. استفاده از تکنیک شمارش معکوس

4. تلاش برای تصویرسازی

5. تکنیک ورق زدن

6. سپاسگزاری 

7. موسیقی آلفای ذهنی


1) آرام کردن ذهن و بدن: 

  • زمان خوبی را انتخاب کنید.

وقتی سعی می‌کنید حالت آلفای ذهن خود را پیدا کنید، نمی‌خواهید عجله کنید، به خصوص اگر اولین بار باشد. زمانی را انتخاب کنید که در آن کار زیادی ندارید. اگر کارهایی که باید انجام شوند، مدام در زمان مراقبه (کلیک کنید)، شما مداخله می‌کنند، سعی کنید فهرستی سریع از کارهایی که باید انجام دهید، تهیه کنید تا بتوانید روی مراقبه‌ی خود تمرکز کنید.

  •  راحت باشید.

برای رفتن به حالت آلفا، باید آرام داشته باشید، به این معنی که باید کاملاً راحت باشید. یک حالت مناسب، دراز کشیدن است، بنابراین یک کاناپه یا تخت راحت پیدا کنید. همچنین می‌توانید در حالتی که راحت هستید بنشینید. اگر وقتی دراز می‌کشید خواب‌تان می‌برد، نشستن بهتر است.

  •  عوامل حواس پرتی را حذف کنید.

برای یافتن حالت آلفای ذهن، باید در مراقبه‌های‌تان تمرکزتان را حفظ کنید. در را ببندید تا حواس‌تان پرت نشود. همچنین، سعی کنید هرگونه صداهای تکراری را خاموش یا مسدود کنید. در صورت تمایل، موسیقی آرامش‌بخش را روشن کنید. بستن چشم‌ها هم می‌تواند خوب باشد.

  •  ذهن‌تان را خلوت کنید.

وقتی ذهن خود را به روی مراقبه باز می‌کنید، سعی نکنید هر فکری را که از ذهن‌تان می‌گذرد، خاموش کنید. این کار بیهوده است، زیرا مغز شما فقط با این تمایل مبارزه می‌کند. در عوض، سعی کنید یک قدم به عقب بردارید و افکاری را که از ذهن‌تان می‌گذرد، مشاهده کنید. به این ترتیب، شما در آن افکار غرق نمی‌شوید، بلکه صرفاً مشاهده می‌کنید. روی سکوتی که بخشی از فکر کردن‌تان است، تمرکز کنید و سعی کنید افکارتان را کنار بکشید. همچنین می‌توانید با نوشتن کارهایی که می‌خواهید انجام دهید، ذهن‌تان را خلوت کنید.


2) کار بر روی تنفس عمیق:

  •  از طریق بینی نفس بکشید و از راه دهان خارج کنید.

  یک نفس آرام و عمیق بکشید. در حین نفس کشیدن، مطمئن شوید که هوا را از طریق بینی خود وارد می‌کنید. به آرامی هوا را از طریق دهان بیرون دهید. در صورت نیاز، می‌توانید فقط از طریق بینی یا دهان نفس بکشید.

  •  تنفس دیافراگمی.

وقتی از دیافراگم نفس می‌کشید، نفس عمیق‌تری نسبت به نفس کشیدن از قفسه سینه می‌کشید. اگر مطمئن نیستید از کجا نفس می‌کشید، یک دست را روی سینه و یک دست را روی دیافراگم (ناحیه معده) قرار دهید. یک نفس عمیق بکشید. شما باید حرکت دستِ روی دیافراگم را بیشتر از دستِ روی سینه ببینید. اگر دیافراگم‌تان حرکت نکرد، یک نفس دیگر بکشید و سعی کنید تا جایی که می‌توانید عمیق نفس بکشید و مطمئن شوید که شکم‌تان بالا می‌آید.

  •  نفس‌های متناوب معمولی و عمیق بکشید.

  در حالی که نفس عمیق می‌کشید، سعی کنید به عقب و جلو بروید. یک یا دو نفس معمولی بکشید و سپس آرام و عمیق نفس بکشید. ببینید در احساس‌تان چه تفاوتی ایجاد می‌کند.

  •  هنگام دم و بازدم بشمارید.

برای اطمینان از اینکه نفس عمیق می‌کشید، سعی کنید هنگام دم، در دل‌تان تا هفت بشمارید. در حین بازدم، تا هشت بشمارید، که به شما کمک می‌کند هوا را به آرامی و یکنواخت بیرون دهید.

  •  در جلسات کوتاه کار کنید.

با یک جلسه‌ی ده دقیقه‌ای شروع کنید. سعی کنید یک تایمر تنظیم کنید تا مدام به ساعت نگاه نکنید. چشمان‌تان را ببندید و نفس‌های عمیق بکشید. هفت شماره دم و هشت شماره بازدم انجام دهید.


3) استفاده از تکنیک شمارش معکوس:

  • شمارش معکوس مقدماتی را آغاز کنید.

  این شمارش معکوس فقط برای این است که شما را وارد حالت ذهنی کند، که در آن بتوانید وارد یک حالت مراقبه شوید. با تصور کردن عدد 3 در ذهن شروع کنید و آن را سه بار بگویید. همین کار را با 2 و سپس 1 انجام دهید.

  • از 10 بشمارید.

اکنون شمارش معکوس رسمی را شروع می‌کنید. عدد 10 را در ذهن‌تان تصور کنید. همینطور که این کار را انجام می‌دهید فکر کنید: "من شروع به آرامش می‌کنم." پس از یک لحظه، عدد 9 را تصور کنید و فکر کنید: "من آرام‌تر می‌شوم". به مرور اعداد ادامه دهید. با هر عدد، یک عبارت آرام‌بخش‌تر، مانند "من خیلی آرامم" را بگویید، تا زمانی که به یک برسید، اینجا می‌توانید بگویید: "من کاملاً آرام و راحت هستم، کاملاً در حالت آلفا".

  •  از 100 معکوس بشمارید.

روش دیگر این است که فقط از 100 شروع کنید و معکوس بشمارید. این کار را بسیار آهسته انجام دهید و بین هر عدد حدود 2 ثانیه استراحت کنید. این شمارش معکوس آهسته می‌تواند به شما کمک کند تا در وضعیت ذهنی آلفا قرار بگیرید. سعی کنید هر عدد را با یک تنفس جفت کنید. یک عدد برای هر دم و بازدم. همچنین می‌توانید از 1 تا 100 بشمارید.

  • دوباره امتحان کنید.

  همه اولین بار به حالت آلفا نمی‌رسند. می‌توانید در همان جلسه دوباره امتحان کنید. به جای آن، بعداً هر وقت فرصتی برای شروع دوباره‌ی تکنیک‌های آرام‌سازی داشتید، دوباره امتحان کنید. اگر احساس ناامیدی کردید، سعی کنید قبل از شروعِ دوباره استراحت کنید.

 

حالت آلفای ذهن


4) تلاش برای تصویرسازی:

  • قبل از تلاش برای تصویرسازی آرام شوید.

  قبل از اینکه به سمت تصویرسازی حرکت کنید، نفس عمیق بکشید، در حین این که سعی می‌کنید وارد حالت آلفای ذهن شوید، کاملاً آرام باشید. قبل از تلاش برای تصویرسازی، یک جلسه تنفس عمیق ده دقیقه‌ای انجام دهید.  تصویرسازی، شما را از جسم‌تان خارج و وارد ذهن می‌کند. تمام توجه‌تان را روی تصویر متمرکز می‌کند، بنابراین نمی‌توانید درگیر نگرانی‌های عادی خود شوید. علاوه بر این، تصویرسازی به طور طبیعی امواج آلفای شما را بالا می‌برد.

  • از راهنما استفاده کنید.

حتی اگر در استودیو نیستید، باز هم می‌توانید از راهنمای مراقبه استفاده کنید. برنامه‌های رایگان برای تصویرسازی هدایت‌شده در دسترس هستند، و همچنین می‌توانید از سایت‌هایی مانند یوتیوب برای یافتن تصویرسازی‌های هدایت‌شده استفاده کنید.

  • به یک مقصد آرام نزدیک شوید.

  از برخی جهات، تصویرسازی فقط شکلی از رؤیاپردازی است. با یک جلسه‌ی کوتاه 5 دقیقه‌ای شروع کنید. مکانی را انتخاب کنید که آرامش یا شادی را برای شما به ارمغان بیاورد، یا برای‌تان آرامش‌بخش باشد. تصور کنید به آن مکان نزدیک می‌شوید. شما هنوز کاملاً آنجا نیستید، زیرا سفر را در ذهن خود خواهید رفت.

به عنوان مثال، شاید شما کلبه‌ی مورد علاقه خود را در جنگل انتخاب کرده باشید. چشمان خود را ببندید و تصور کنید در حال قدم زدن در مسیری هستید تا به کلبه‌‌تان برسید. سعی کنید در حین راه رفتن تمام حواس خود را جمع کنید. چه می‌بینید؟ چه احساسی دارید؟ چه بویی حس می‌کنید؟ چه می‌شنوید؟ چه چیزی را می‌توانید لمس کنید؟ زمین را زیر پای‌تان و باد سرد را روی پوست‌تان احساس کنید. درختان را بو کنید، به صدای خس‌خس پاهای‌تان در مسیر و صدای جیر‌جیر و خش‌خش پرندگان در برگ‌ها گوش کنید. با نزدیک شدن به کلبه به رنگ قهوه‌ای تیره‌ی چوب توجه کنید.

  • در سناریوی خود سفر کنید:

اکنون زمان آن است که وارد مقصدتان شوید. به نزدیک شدن به آن ادامه دهید و همینطور که از مناطق دیگر عبور می‌کنید، تمام چیزهایی را تصور کنید که حواس‌تان به شما می‌گویند. تصور کنید با حرکت در جوهای مختلف، مانند رفتن از بیرون به داخل یا حرکت از اتاقی به اتاق دیگر، چه تغییری ایجاد می‌شود.

برای مثال، در کلبه را باز کرده و وارد راهرو شوید. سوسوی نور از بالا و بوی چوبی که کلبه از آن ساخته شده است را تصور کنید. سکون و گرما را پس از بیرون بودن احساس کنید و بشنوید. تصور کنید به گوشه‌ای بچرخید و وارد جای دنجی شوید که شومینه‌ای دارد و در آن آتش روشن است. مکانی را به عنوان مقصد نهایی خود انتخاب کنید، مانند گوشه‌ی دنج یا آشپزخانه، و با حواس پنجگانه‌ی خود در آنجا مستقر شوید.


پیشنهاد ما برای شما: مراقبه یا مدیتیشن فعالیتی است که در آن از تکنیک‌های خاصی مانند ذهن‌آگاهی برای آموزش و تربیت توجه و هشیاری استفاده می‌شود و ماحصل آن رسیدن به یک حالت ذهنی و عاطفی آرام و پایدار است. برای شروع می‌توانید از دوره‌ی پیشرفته‌ی "دانداپانی" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند قرار دارد، استفاده کنید.


 

5) تکنیک ورق زدن:

برای کنترل افکار در وضعیت آلفای ذهنی. وقتی آماده خواب می‌شوید و چشم های‌تان را می‌بندید، قبل از این که کاملاً هوشیاری‌تان را از دست بدهید، افکاری سراغ شما می‌آیند.. گاهی این افکار منفی هستند؛ در این زمان باید از «ورق زدن» استفاده کنید؛ یعنی اهمیتی به فکر بد ندهید، و با ورق زدن تصاویر ذهنی به سراغ فکر بعدی خوب بروید.

و این بعدی‌ها را تا وقتی فکر مثبت پیدا کنید، ادامه دهید؛ درست مثل ورق زدن صفحات کتاب، افکار و تصاویری که در ذهن‌تان پدیدار می‌شوند را ورق بزنید. مثلاً اگر یاد بدهی‌تان افتادید خودتان را سرزنش نکنید، دنبال راه‌ حل نگردید، اصلاً تمرکزتان را روی آن نگذارید؛ خیلی راحت و آسان سفارش فکر بعدی را بدهید و سراغ یک فکر دیگر بروید. اگر آن هم منفی بود، سراغ بعدترها بروید‌. آنقدر به این کار ادامه دهید، که فکر مثبت پیدا کنید.

 

6) سپاسگزاری از جهان هستی و بخشش:

بخشش و سپاسگزاری (کلیک کنید)، دو راه حتمی و قدرتمند برای تقویت آلفای ذهنی هستند، که بارها امتحان خود را پس داده‌اند. اگر می‌خواهید درک کنید آلفای ذهنی چیست، ابتدا باید به اهمیت شکرگزاری و بخشش پی‌ببرید و بدانید که در حالتی که این دو ابزار با همدیگر ترکیب شوند، قدرتی ماورایی پیدا می‌کنند. سپاسگزاری برای هرآنچه اکنون دارید و بخشیدن خودتان و دیگران، بابت تمام اشتباهاتی که در حق شما رخ داده است، استرس ناخودآگاه زیادی را از شما دور کرده و ورود به حالت آلفای ذهنی را برای‌تان ساده‌تر می‌کند.

بدین منظور پیشنهاد می‌کنیم که، چیزی را که به شما صدمه وارد کرده است را یادداشت کنید و دقیقاً بنویسید که چه احساسی به شما دست داده است. آنگاه با خودتان همدردی کنید، برای تمام روزهای سخت و دردناکی که این اتفاق برای‌تان رقم زده، احساس ناراحتی، غم، اندوه و درک متقابل کنید و در نهایت مسببین این اتفاق را ببخشید. آنگاه متوجه می‌شوید که چه بار سنگینی از استرس و اضطراب از دوش‌تان برداشته شده است.

 

7) موسیقی آلفای ذهنی (موزیک آلفا برای خواب):

پیشنهاد می‌کنیم از موسیقی‌های ویژه‌ی آلفا استفاده کنید، این آهنگ‌ها با لرزش فرکانس‌های مختلف فرو رفتن مغز به حالت آلفا را ساده‌تر می‌کنند. می‌توانید موزیک‌های آلفا برای خواب، را آماده کنید و آن‌ها را شب‌ها قبل از خواب گوش کنید.

 

مزایای بودن در حالت آلفا چیست؟

1) بهبود سیستم ایمنی

تولید منظم امواج آلفا باعث می‌شود که سیستم ایمنی به شدت تقویت بشود چطور حالت آلفا روی سیستم ایمنی اثر می‌گذارد؟! از آنجایی که ما وقتی به حالت آلفا می‌رسیم، که ریلکس باشیم، استرس‌ها به حداقل می‌رسند. و وقتی استرس کم باشد، بدن هورمون‌های مربوط به استرس (که برای سیستم ایمنی مضر هستن) را تولید نمی‌کنند. و به این ترتیب سیستم ایمنی خودش را بازیابی و تقویت می‌کند! با دور نگه‌داشتن اضطراب و استرس و بودن در حالت آلفا، از بیماری‌هایی که توسط اضطراب و استرس به وجود می‌آیند (بیماری‌های خودایمنی، آرتریت‌ها، ام اس، سرطان و …) دور خواهید بود.


پیشنهاد ما برای شما: اگر برای‌تان سؤال است که چگونه افکار و ذهن ما به واقعیت مادی تبدیل می‌شوند، کتاب شگفت‌انگیز "از ذهن تا ماده" اثر "داسون چرچ" (کلیک کنید)، شما را به خوبی متقاعد خواهد کرد؛ پس مطالعه‌ی این کتاب فوق‌العاده را از دست ندهید.


 

2) داشتن یک ذهن مثبت

حتماً در مورد مثبت‌اندیشی چیزهایی شنیده و خوانده‌اید. بسیاری می‌گویند مثبت‌اندیشی به موضوع ایمان داشتن و باور داشتن به چیزهای خوب و مثبت بر‌می‌گردد. اما دانشمندان ثابت کرده‌اند که موضوع دیگری هم هست که باعث می‌شود تفکرات مثبت بیشتری در ذهنمان شکل بگیرد: بله! بودن در حالت آلفا ! ریتمی که در این امواج تولید می‌شود، مخصوصاً در افرادی که به ۱۰ هرتز یا پایین‌تر می‌رسند، باعث بهبود خُلق و روحیه و تولید افکار مثبت می‌شود. و همین باعث شده که فرد بیشتر مثبت‌اندیش باشد.


3) داشتن ثبات عاطفی بیشتر

همه‌ شنیده‌ایم که می‌گویند احساسات‌تان را کنترل کنید! یکی دیگر از مزایای بودن در حالت آلفا این است که با تولید بیشتر امواج آلفا (یعنی هر چقدر بیشتر وارد حالت آلفا بشویم) ثبات عاطفی بیشتری هم خواهیم داشت. یعنی در موقعیت‌های پراسترس و چالش‌زا روحیه خوبی خواهیم داشت و نیازی نیست نگران این باشیم که کنترلمان را از دست بدهیم!

 

4) توانایی حل مسئله بیشتر

یکی از برجسته‌ترین مزایای بودن در حالت آلفا همین موضوع می‌باشد! حتماً پیش آمده در موقعیتی باشید که مغزتان هنگ کرده و نتوانید به هیچ چیزی فکر کنید!؟ محققان ثابت کردند که افرادی که مغزشان امواج آلفای بیشتری تولید می‌کند، قادرند با سختیِ کمی مشکلات پیچیده را حل کنند و به اصطلاح توانایی حل مسئله خیلی قوی‌تری داشته باشند! وقتی در حالت آلفا هستیم، خیلی از گره‌های ذهنیمان آزاد می‌شوند و می‌توانیم انرژی روانی خود را صرف تمرکز روی مسئله و داشتن خلاقیت برای حل کردنش بگذاریم.

 

5) ریلکس کردن بدن و ذهن

یکی از چیزهایی که افراد به هر دری می‌زنند تا به آن دست پیدا کنند، داشتن آرامش روانی و جسمانی است! این همه قرص آرام‌بخش، مواد روانگردان، الکل، و … همه بخاطر این است، که کمی از فشارهای روانی دور شده و آرامش بگیرند. امواج آلفا به طور کاملاً طبیعی این کار را انجام می‌دهد! وقتی در حالت آلفا هستیم، این امواج فعالیت دیوانه‌وار مغز را کاهش داده، و به آن اجازه می‌دهد که ریلکس شده، و تنش‌ها را آزاد کند. 

 


خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

  • آیا بعد از مطالعه این مطالب، انگیزه کافی برای ایجاد یک معجزه و تغییر در زندگی‌تان پیدا کرده‌اید؟

  • از تکنیک‌های گفته شده در این مقاله، در جهت کنترل ذهن خود استفاده کرده‌اید؟

  • آیا با به کار بردن این تکنیک‌ها، نتایج مطلوبی کسب کرده‌اید؟

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

نظر شما درباره این مطلب

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت رویال مایند ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت رویال مایند رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام