اعتماد به نفس در محیط کار!

زمان مطالعه :15 دقیقه

چکیده این مطلب : همه می‌دانیم که صلاحیت و شایستگی برای موفقیت شغلی و رضایت شخصی در محیط کار ضروری است، اما بدون اعتماد به نفس مانند پرنده‌ای با یک بال خواهیم بود. در واقع اعتماد به نفس و صلاحیت، دو بال پرواز بر فراز آسمان موفقیت شغلی هستند. متأسفانه اغلب رهبران و مدیران اعتماد به نفس کافی ندارند. اما چگونه در محیط کار اعتماد به نفس داشته باشیم. لازم نیست تمام ساختمان روح و روان خود را بکوبیم و از نو بسازیم. با گام‌هایی کوچک، اما مؤثر می‌توانیم در محیط کار اعتماد به نفس داشته‌باشیم،

 

 

 

اعتماد به نفس در محیط کار!

 

 

 

  • چطور اعتماد به نفس خود را در محیط کار بالا ببریم؟

  • اگر در محل کار مسئولیت جدیدی به ما داده شد و اصلاً اعتماد نفس نداریم، چه کار کنیم؟

 

شما در هر شغلی که باشید، برای‌تان مهم است که به توانایی‌های‌تان ایمان و باور داشته باشید. نگرش مثبت به خود و کارتان، می‌تواند به کار باکیفیت‌تر شما بینجامد. همچنین کمک‌تان می‌کند تا به اهداف شغلی خود برسید و در محیط کار فردی خوش‌نام‌تر و حرفه‌ای‌تر جلوه کنید. در این مقاله، استراتژی‌هایی را فهرست می‌کنیم که به شما در توسعه این ذهنیت کمک می‌کند.

همه می‌دانیم که صلاحیت و شایستگی برای موفقیت شغلی و رضایت شخصی در محیط کار ضروری است، اما بدون اعتماد به نفس مانند پرنده‌ای با یک بال خواهیم بود. در واقع اعتماد به نفس و صلاحیت، دو بال پرواز بر فراز آسمان موفقیت شغلی هستند. متأسفانه اغلب رهبران و مدیران اعتماد به نفس کافی ندارند. اما چگونه در محیط کار اعتماد به نفس داشته باشیم. لازم نیست تمام ساختمان روح و روان خود را بکوبیم و از نو بسازیم. با گام‌هایی کوچک، اما مؤثر می‌توانیم در محیط کار اعتماد به نفس داشته‌باشیم:

 

راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس در محیط کار:


۱) از منطقه امن خود خارج شوید.

برای پروژه‌های جدید داوطلب شوید. با این کار مهارت‌های تازه‌ای می‌آموزید. البته علایق و سلایق خود را فراموش نکنید، ولی ضمن حمایت از خواسته‌های درونی‌تان، گاه به گاه خود را به چالش بکشید و در اتاقک امن و بی‌خطر عادات و وظایف معمولی خود اسیر نشوید. مثلاً برای سخنرانی یا ارائه‌های موجود در سازمان داوطلب شوید. با این کار اعتماد به نفس به شکل قابل توجهی رشد می‌کند. (اگر به دنبال تغییر رفتار و عادت‌‌های‌ خود هستید، "دوره‌ عادت‌های اتمی" اثر "جیمز کلیر" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند در اختیار شما قرار داده شده است، را از دست ندهید. در این دوره‌ی شگفت‌انگیز راه‌های ساده‌ای به شما آموزش داده خواهند شد، تا روتین روزانه‌تان را تغییر داده و به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید).

 

۲) چشم‌اندازی از آرزوهای‌تان داشته‌باشید.

دوست دارید چگونه باشید یا چه پست و شغلی داشته باشید. به تصورات و آرزوهای‌تان سروسامان بدهید. گلف‌بازان همیشه قبل از ضربه، به توپ و موقعیت آن پس از ضربه فکر می‌کنند و با تصور حرکت توپ، درک بهتری از نوع ضربه کسب می‌کنند. برای رسیدن به موقعیت دلخواه و کسب اعتماد به نفس لازم برای آن، باید بتوانید چشم‌انداز مناسبی از آن در آینده داشته‌ باشید. مثلاً برای اینکه مدیر موفقی بشوید، خود را در آن موقعیت تجسم و سعی کنید مانند مدیران لباس بپوشید، حرف بزنید و رفتار کنید.


۳) مهارت‌های خود را ارزیابی و بررسی کنید.

روراست باشید و مهارت‌های خود را بنویسید و همواره در تلاش باشید مهارت‌های خود را توسعه بدهید. ببینید محیط کاری‌تان به چه توانایی‌هایی نیاز دارد و تلاش کنید اولین نفر در کسب آن ویژگی‌ها و توانایی‌ها باشید. با کسب مهارت‌های متفاوت حتی فکر پرسشی نظیر «چگونه در محیط کار اعتماد به نفس داشته باشیم» هم به ذهن‌تان خطور نخواهد کرد. اریکا دوآن (Erica Dhawan)، مدیر عامل شرکت کاتنشال (cotential)، در نشست اخیر رهبری و مدیریت بانوان، به اهمیت هوش ارتباطی یعنی ترکیب افراد، شبکه‌ها، قوانین و فرایندهای مختلف برای موفقیت بیشتر پرداخته است. پس برای اینکه بدانیم چگونه در محیط کار اعتماد به نفس داشته باشیم، باید مهارت‌های مختلف ارتباط با افراد، آگاهی از قوانین و… را در خود توسعه بدهیم.

 

اعتماد به نفس


4) حد و مرزی برای خود و همکاران‌تان مشخص کنید.

مشخص کردن یک حد و مرز برای خودتان و همکاران‌تان، به شما کمک می کند که به مرور زمان اعتماد به نفس خوبی به دست بیاورید. یعنی وقتی می گویید که من از این حد نباید کمتر باشم یا به همکاران‌تان بگویید بیشتر از این حد جلو نیا و فلان کار را انجام نده، به شما حس قدرت می‌دهد و همین امر هم باعث افزایش اعتماد به نفس‌تان می‌شود.


5) کاریزماتیک باشید.

منظور از کاریزماتیک بودن این است که چند مورد را رعایت کنید:

  • آراسته و خوش تیپ باشید

  • مؤدب و خوشرو باشید

  • سر وقت باشید

  • کارها را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و ...

این کارها حتماً به شما در افزایش اعتماد به نفس کمک خواهند کرد؛ اصلاً خودتان قضاوت کنید، وقتی زیبا لباس می‌پوشید و همیشه پوشش مناسبی دارید با اعتماد به نفس‌تر هستید یا وقتی نامرتب و بی‌نظم هستید؟ اگر نمی‌دانید چطور باید کاریزماتیک، پیشنهاد می‌کنیم مقاله چگونه کاریزماتیک باشیم (کلیک کنید)، را مطالعه کنید.

 

6) اطراف‌تان را زیبا و مرتب کنید.

تمیزی اطراف شما در اعتماد به نفس‌تان بسیار تأثیرگذار است! یعنی وقتی شما میز کار خود و یا دور و بر محیط کاری خود را تمیز و آراسته کنید، حتماً انرژی مثبت‌های زیادی روانه شما خواهند شد و همین انرژی‌های مثبت، باعث افزایش اعتماد به نفس‌تان خواهند شد. باور ندارید؟ یک بار آن را امتحان کنید.


7) از کلمات تخصصی کار خود استفاده کنید.

وقتی شما در شغل خود از برخی کلمات تخصصی استفاده می‌کنید که فقط افراد حرفه‌ای می‌دانند، جایگاه شما را نزد دیگران بالا می‌برد و فکر می‌کنند که چقدر فرد حرفه‌ای و کار بلدی هستید؛ همین مورد هم طبیعی است که باید منجر به اعتماد به نفس شما شود و اتفاقات خوبی را که مد نظرتان هست رقم بزند. پس سعی کنید این اصطلاحات را بیشتر یاد بگیرید و در زمان‌های مناسب از آن‌ها استفاده کنید. فقط دقت کنید که اصلاً در این کار افراط نکنید، چون ممکن است نتیجه‌ای کاملاً برعکس داشته باشد!


8) خودتان متخصص باشید و گاهی تقلید کنید!

تا می توانید مهارت خود را افزایش دهید و سعی کنید بهترین باشید؛ اما زمان‌هایی که نمی‌توانید از خودتان کار خلاقانه‌ای انجام دهید و گامی به سوی بهتر شدن بردارید، سعی کنید از افرادی که در حیطه شما موفق هستند، تقلید کنید و کارهای مثبت آن‌ها را انجام دهید. به مرور زمان خودتان هم مانند آن‌ها می‌شوید و می‌توانید اعتماد به نفس خود را به خوبی تقویت کنید.


9) کاری کنید که دیگران هم به شما اعتماد به نفس دهند.

شما اگر یک گوشه بی‌حاشیه و آرام بنشینید و هیچ کس هم توجهش به شما جلب نشود، چطور توقع دارید دیگران از شما تعریف کنند و اعتماد به نفس‌تان را بالا ببرند؟ سعی کنید گاهی اوقات هم پرحاشیه باشید (البته از نوع مثبت) و خود را در معرض دید قرار دهید. یعنی برخی کارهایی بکنید که تحسین دیگران را برانگیزد و مجبور شوند که ازتان تعریف کنند. مورد تشویق قرار گرفتن توسط دیگران، قطعاً به شما انرژی و اعتماد به نفس و خودباوری خواهد داد و لبخند رضایت را هم بر لبان‌تان خواهد نشاند.


10) شغلی متناسب با استعدادهای‌تان انتخاب کنید.

اگر در شغلی فعالیت کنید که در آن استعداد داشته باشید و علاقه هم چاشنی آن باشد، حتماً غوغا خواهید کرد. سعی کنید هر طور که شده استعداد خود را به خوبی کشف کنید تا بدانید که شغل مناسب شما دقیقاً چیست. طبیعتاً کشف استعداد هم کار راحتی نیست و اگر در آن تخصص نداشته باشید، ممکن است مسیر زندگی خود را به کلی تغییر دهید و آرزوها و اهداف خود را نابود کنید. پس باید یک فرد یا تیم حرفه‌ای روی شما کار کند تا استعدادها و علایق اصلی شما پیدا شده و رسالت زندگی شما مشخص شود.


11) به خودتان اجازه ی اشتباه بدهید.

یکی از عواملی که باعث می شود اعتماد به نفس  در کار به شدت پایین بیاید این است که از خودمان توقع بیش از اندازه داریم. توقع داریم در ابتدای کار بدون کوچک‌ترین اشتباهی  کار را انجام دهیم در صورتی که شاید برای یادگیری کاری ممکن باشد چندین بار اشتباه کنیم و از اشتباهات خود درس بگیریم و روند آزمون و خطا را طی کنیم تا به مهارت کافی در انجام کاری برسیم.

 

12) ایجاد روابط در محیط کار.

گاهی پیش می‌آید چون در محیط کار خود ارتباطی ایجاد نکرده‌اید احساس اعتماد به نفس در کار خودتان را ندارید. شما می‌توانید با همکاران جدید و قدیمی خود در یک چهار چوب مشخص ارتباط داشته باشید. این ارتباط باعث می‌شود احساس کنید تنها نیستید و می‌توانید آن‌ها را در کارهایشان تشویق کنید و احتمالاً آن‌ها هم شما را تشویق خواهند کرد و محیطی مثبت پدید خواهد آمد.

 

اعتماد به نفس


13) تجسم خلاق.

تجسم خلاق در اغلب موارد جواب می دهد، خودتان را دقیقاً طوری تجسم کنید که انگار اعتماد به نفس بالایی در کار دارید.


پیشنهاد ما برای شما: اگر به دنبال تحقق اهداف خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم دوره‌ی فوق‌العاده "دوره‌ی جهش کوانتومی" اثر "برت گلدمن" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند در اختیار شما قرار داده شده است، را از دست ندهید. این دوره، یک برنامه آنلاین است که به کمک آن و به واسطه قدرت تجسم پیشرفته، مرحله به مرحله جهان‌های موازی را کاوش کرده، با خود برتر و نسخه‌های مختلف‌تان ملاقات کرده و از آن‌ها در خصوص تحقق اهداف و خواسته‌های‌تان راهنمایی دریافت می‌کنید.



14) آن قدر تقلید کنید تا یاد بگیرید.

در داستان‌های کودکانه، معمولاً جغد دانا به سایر حیوانات جنگل گوشزد می‌کند، شما شجاع‌تر، قوی‌تر و باهوش‌تر از آنچه فکر می‌کنید، هستید. این حرف کاملاً صحیح است و واقعیت دارد. شما شایستگی‌های فراوانی دارید، فقط باید این توانایی‌ها و شایستگی‌ها را بشناسید و کشف کنید. به خودتان اعتماد کنید، با ترس‌های‌تان روبه‌رو بشوید و از شکست نترسید. جلو بروید و اعتماد به نفس خودتان را بیشتر و بیشتر کنید.


15) محیط مناسب را خودتان خلق کنید.

وقتی محیط کار دلخواه شما نیست و شایستگی‌های شما به خوبی دیده نمی‌شود، سعی کنید با افرادی مشابه خودتان ارتباط برقرار کنید و با آن‌ها تیم مخصوص به خودتان را بسازید. در محیطی که خلق می‌کنید، ویژگی‌ها، مهارت‌ها و صلاحیت‌های شما بهتر نمود می‌یابد و سایرین نیز جذب شما خواهند‌ شد. اما در محیطی که خلق می‌کنید، صداقت را از یاد نبرید، در این صورت افراد مشابه با سرعت به سمت تیم شما متمایل می‌شوند.


16) دائماً بهتر شوید و آموزش ببینید.

آموزش دیدن در افزایش مهارت شما به شدت تأثیرگذار است؛ اعتماد به نفس به معنای داشتن مهارت در کاری است به شرطی که به آن باور هم داشته باشیم. پس طبیعی است که هر چقدر مهارت شما بیشتر شود، اعتماد به نفس‌تان هم به همان اندازه بیشتر خواهد شد. پس سعی کنید هر روز بهتر از روز قبل باشید و مهارت‌های بیشتری یاد بگیرید. همانطور که احادیث زیادی هم در این رابطه داریم که: فردی که یک روزش با روز قبل شبیه به هم است مؤمن واقعی نیست! پس حتماً دقت کنید که هر روز گامی به سوی بهتر شدن بردارید و بهترین خودتان شوید.


17) از انتقاد استقبال کنید.

بسیاری از افراد از مورد انتقاد قرار گرفتن متنفرند! البته این ویژگی در وجود تمام افراد هست و هیچ کسی وجود ندارد که از انتقاد شدن خوشحال شود! اما اگر شما به خوبی انتقادپذیر باشید و انتقادات به جا و درست را بپذیرید، حتماً می‌توانید عیب‌های کار خود را بپوشانید و در نتیجه، همان نتیجه‌ای را که می‌خواهید می‌گیرید. یعنی افزایش اعتماد به نفس…


18) بی‌خیال افکار منفی شوید!

منفی‌بافی یکی از بزرگترین سدهای اعتماد به نفس است؛ شما وقتی مدام به خودتان بگویید نمی‌توانم، این اتفاق نمی‌افتد، چرا اینجا اینطوریه و… حتماً اثری از خودباوری در وجودتان باقی نخواهد ماند و به بدترین شکل ممکن اعتماد به نفس‌تان تخریب خواهد شد! به جای این کارها، سعی کنید مثبت‌اندیشی را سرلوحه کار خود قرار دهید و مدام اتفاقات مثبت را مرور کنید.


پیشنهاد ما برای شما: دکتر "جو دیسپنزا" در کتاب "شکست عادت‌های کهنه" (کلیک کنید)، این‌گونه به احساسات اشاره می‌کند که: «ما هر بار که فکر می‌کنیم، پیامی به بدن داده می‌شود که مواد شیمیایی مخصوص و مرتبط با فکرمان تولید کند، این پیام‌ها به غده‌های بدن‌مان ارسال می‌شود، و هر کدام با توجه به فکر درون ذهن ما، مواد شیمیایی مربوطه را تولید می‌کند». بنابراین افکار ما احساسات و عواطف ما را تولید می‌کنند.



19) روی نقاط قوت خود تمرکز کنید.

وقتی روی کارهایی که در محل کار به خوبی انجام می‌دهید تمرکز می‌کنید، به شما کمک می‌کند تشخیص دهید که چه چیزی شما را به یک کارمند مؤثر تبدیل می‌کند. در حین تفکر در زمینه‌هایی که می‌خواهید بهبود دهید، اصلاح نقاط قوت فعلی می‌تواند به شما کمک کند به خودتان ایمان داشته باشید و به شما احساس غرور خواهد داد. غرور شما می‌تواند به شما انگیزه دهد تا به اهداف شغلی خود برسید.


20) اگر نمی‌دانید، سؤال بپرسید.

برای کمک به افزایش اعتماد به نفس خود در محیط کار، سعی کنید پروژه‌ها و وظایف خود را به خوبی درک کنید. اگر مطمئن نیستید که چگونه کار را انجام دهید، توضیح بخواهید و سؤال بپرسید. این می‌تواند به شما کمک کند در مورد کاری که انجام می‌دهید آگاهی بیشتری داشته باشید. این کار را قبل از پروژه انجام دهید تا در صورت درک نادرست‌تان از کار، مجبور به شروع مجدد نباشید.

 

21) موفقیت‌های خود را به خاطر بسپارید.

زمانی که نیاز به تقویت اعتماد به نفس دارید، به موفقیت‌های گذشته خود در محل کار فکر کنید. این می‌تواند شامل زمانی باشد که یک پروژه دشوار را به پایان رساندید، یک کار را در یک مهلت کوتاه تکمیل کردید یا رئیس‌تان از شما برای انجام یک کار خوب تمجید کرد. این می‌تواند به شما کمک کند تا روی جنبه‌های مثبت شغل خود تمرکز کنید.


22) روزانه جملات تأکیدی بخوانید.

تمرین کنید که به طور مکرر چیزهای مثبت را روزانه با خودتان تکرار کنید. مثلاً «به این هدف سه ماهه خواهم رسید» یا «با وجود مهلت کوتاه می‌توانم این کار دشوار را انجام دهم». به خصوص اگر این جملات تأکیدی را قبل از کار بگویید، بسیار مفید است. آن‌ها می‌توانند به شما اعتماد به نفس لازم برای آماده شدن برای کار و رسیدن به مسئولیت‌های روزانه خود را بدهند.

 

23) حرفه‌ای لباس بپوشید.

خوب لباس پوشیدن می‌تواند به شما کمک کند در محل کار احساس اهمیت بیشتری داشته باشید و بر دیدگاه شما تأثیر مثبت بگذارد. همچنین می‌تواند بر نحوه تعامل شما با دیگران و نحوه نگاه آن‌ها به شما تأثیر بگذارد. کمد لباس فعلی خود را در نظر بگیرید و اینکه آیا این کمد برای شغل و ذهنیت مثبت شما مناسب است یا خیر.


سخن پایانی:

یادتان باشد کار کردن روی اعتماد به نفس در محل کار بدون تردید می‌تواند روی شادی و رضایت از زندگی‌تان تأثیرگذار باشد. پس روی این مهارت مهم خود کار کنید. ما سعی‌مان بر این بود که در این مقاله روش‌هایی برای افزایش اعتماد به نفس در محیط کار به شما معرفی کنیم. روش‌هایی مؤثر و کاربردی. امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید و برای‌تان کاربردی باشد.

 


  • خوشحال می‌شویم دیدگاه‌ها و نظرات خود را برای ما بنویسید.

  • اگر راهکار دیگری برای بالا بردن اعتماد به نفس در محیط کار، به ذهن‌تان می‌رسد با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

 

 

 

اعتماد به نفس در محیط کار!

 

 

 

  • چطور اعتماد به نفس خود را در محیط کار بالا ببریم؟

  • اگر در محل کار مسئولیت جدیدی به ما داده شد و اصلاً اعتماد نفس نداریم، چه کار کنیم؟

 

شما در هر شغلی که باشید، برای‌تان مهم است که به توانایی‌های‌تان ایمان و باور داشته باشید. نگرش مثبت به خود و کارتان، می‌تواند به کار باکیفیت‌تر شما بینجامد. همچنین کمک‌تان می‌کند تا به اهداف شغلی خود برسید و در محیط کار فردی خوش‌نام‌تر و حرفه‌ای‌تر جلوه کنید. در این مقاله، استراتژی‌هایی را فهرست می‌کنیم که به شما در توسعه این ذهنیت کمک می‌کند.

همه می‌دانیم که صلاحیت و شایستگی برای موفقیت شغلی و رضایت شخصی در محیط کار ضروری است، اما بدون اعتماد به نفس مانند پرنده‌ای با یک بال خواهیم بود. در واقع اعتماد به نفس و صلاحیت، دو بال پرواز بر فراز آسمان موفقیت شغلی هستند. متأسفانه اغلب رهبران و مدیران اعتماد به نفس کافی ندارند. اما چگونه در محیط کار اعتماد به نفس داشته باشیم. لازم نیست تمام ساختمان روح و روان خود را بکوبیم و از نو بسازیم. با گام‌هایی کوچک، اما مؤثر می‌توانیم در محیط کار اعتماد به نفس داشته‌باشیم:

 

راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس در محیط کار:


۱) از منطقه امن خود خارج شوید.

برای پروژه‌های جدید داوطلب شوید. با این کار مهارت‌های تازه‌ای می‌آموزید. البته علایق و سلایق خود را فراموش نکنید، ولی ضمن حمایت از خواسته‌های درونی‌تان، گاه به گاه خود را به چالش بکشید و در اتاقک امن و بی‌خطر عادات و وظایف معمولی خود اسیر نشوید. مثلاً برای سخنرانی یا ارائه‌های موجود در سازمان داوطلب شوید. با این کار اعتماد به نفس به شکل قابل توجهی رشد می‌کند. (اگر به دنبال تغییر رفتار و عادت‌‌های‌ خود هستید، "دوره‌ عادت‌های اتمی" اثر "جیمز کلیر" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند در اختیار شما قرار داده شده است، را از دست ندهید. در این دوره‌ی شگفت‌انگیز راه‌های ساده‌ای به شما آموزش داده خواهند شد، تا روتین روزانه‌تان را تغییر داده و به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید).

 

۲) چشم‌اندازی از آرزوهای‌تان داشته‌باشید.

دوست دارید چگونه باشید یا چه پست و شغلی داشته باشید. به تصورات و آرزوهای‌تان سروسامان بدهید. گلف‌بازان همیشه قبل از ضربه، به توپ و موقعیت آن پس از ضربه فکر می‌کنند و با تصور حرکت توپ، درک بهتری از نوع ضربه کسب می‌کنند. برای رسیدن به موقعیت دلخواه و کسب اعتماد به نفس لازم برای آن، باید بتوانید چشم‌انداز مناسبی از آن در آینده داشته‌ باشید. مثلاً برای اینکه مدیر موفقی بشوید، خود را در آن موقعیت تجسم و سعی کنید مانند مدیران لباس بپوشید، حرف بزنید و رفتار کنید.


۳) مهارت‌های خود را ارزیابی و بررسی کنید.

روراست باشید و مهارت‌های خود را بنویسید و همواره در تلاش باشید مهارت‌های خود را توسعه بدهید. ببینید محیط کاری‌تان به چه توانایی‌هایی نیاز دارد و تلاش کنید اولین نفر در کسب آن ویژگی‌ها و توانایی‌ها باشید. با کسب مهارت‌های متفاوت حتی فکر پرسشی نظیر «چگونه در محیط کار اعتماد به نفس داشته باشیم» هم به ذهن‌تان خطور نخواهد کرد. اریکا دوآن (Erica Dhawan)، مدیر عامل شرکت کاتنشال (cotential)، در نشست اخیر رهبری و مدیریت بانوان، به اهمیت هوش ارتباطی یعنی ترکیب افراد، شبکه‌ها، قوانین و فرایندهای مختلف برای موفقیت بیشتر پرداخته است. پس برای اینکه بدانیم چگونه در محیط کار اعتماد به نفس داشته باشیم، باید مهارت‌های مختلف ارتباط با افراد، آگاهی از قوانین و… را در خود توسعه بدهیم.

 

اعتماد به نفس


4) حد و مرزی برای خود و همکاران‌تان مشخص کنید.

مشخص کردن یک حد و مرز برای خودتان و همکاران‌تان، به شما کمک می کند که به مرور زمان اعتماد به نفس خوبی به دست بیاورید. یعنی وقتی می گویید که من از این حد نباید کمتر باشم یا به همکاران‌تان بگویید بیشتر از این حد جلو نیا و فلان کار را انجام نده، به شما حس قدرت می‌دهد و همین امر هم باعث افزایش اعتماد به نفس‌تان می‌شود.


5) کاریزماتیک باشید.

منظور از کاریزماتیک بودن این است که چند مورد را رعایت کنید:

  • آراسته و خوش تیپ باشید

  • مؤدب و خوشرو باشید

  • سر وقت باشید

  • کارها را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و ...

این کارها حتماً به شما در افزایش اعتماد به نفس کمک خواهند کرد؛ اصلاً خودتان قضاوت کنید، وقتی زیبا لباس می‌پوشید و همیشه پوشش مناسبی دارید با اعتماد به نفس‌تر هستید یا وقتی نامرتب و بی‌نظم هستید؟ اگر نمی‌دانید چطور باید کاریزماتیک، پیشنهاد می‌کنیم مقاله چگونه کاریزماتیک باشیم (کلیک کنید)، را مطالعه کنید.

 

6) اطراف‌تان را زیبا و مرتب کنید.

تمیزی اطراف شما در اعتماد به نفس‌تان بسیار تأثیرگذار است! یعنی وقتی شما میز کار خود و یا دور و بر محیط کاری خود را تمیز و آراسته کنید، حتماً انرژی مثبت‌های زیادی روانه شما خواهند شد و همین انرژی‌های مثبت، باعث افزایش اعتماد به نفس‌تان خواهند شد. باور ندارید؟ یک بار آن را امتحان کنید.


7) از کلمات تخصصی کار خود استفاده کنید.

وقتی شما در شغل خود از برخی کلمات تخصصی استفاده می‌کنید که فقط افراد حرفه‌ای می‌دانند، جایگاه شما را نزد دیگران بالا می‌برد و فکر می‌کنند که چقدر فرد حرفه‌ای و کار بلدی هستید؛ همین مورد هم طبیعی است که باید منجر به اعتماد به نفس شما شود و اتفاقات خوبی را که مد نظرتان هست رقم بزند. پس سعی کنید این اصطلاحات را بیشتر یاد بگیرید و در زمان‌های مناسب از آن‌ها استفاده کنید. فقط دقت کنید که اصلاً در این کار افراط نکنید، چون ممکن است نتیجه‌ای کاملاً برعکس داشته باشد!


8) خودتان متخصص باشید و گاهی تقلید کنید!

تا می توانید مهارت خود را افزایش دهید و سعی کنید بهترین باشید؛ اما زمان‌هایی که نمی‌توانید از خودتان کار خلاقانه‌ای انجام دهید و گامی به سوی بهتر شدن بردارید، سعی کنید از افرادی که در حیطه شما موفق هستند، تقلید کنید و کارهای مثبت آن‌ها را انجام دهید. به مرور زمان خودتان هم مانند آن‌ها می‌شوید و می‌توانید اعتماد به نفس خود را به خوبی تقویت کنید.


9) کاری کنید که دیگران هم به شما اعتماد به نفس دهند.

شما اگر یک گوشه بی‌حاشیه و آرام بنشینید و هیچ کس هم توجهش به شما جلب نشود، چطور توقع دارید دیگران از شما تعریف کنند و اعتماد به نفس‌تان را بالا ببرند؟ سعی کنید گاهی اوقات هم پرحاشیه باشید (البته از نوع مثبت) و خود را در معرض دید قرار دهید. یعنی برخی کارهایی بکنید که تحسین دیگران را برانگیزد و مجبور شوند که ازتان تعریف کنند. مورد تشویق قرار گرفتن توسط دیگران، قطعاً به شما انرژی و اعتماد به نفس و خودباوری خواهد داد و لبخند رضایت را هم بر لبان‌تان خواهد نشاند.


10) شغلی متناسب با استعدادهای‌تان انتخاب کنید.

اگر در شغلی فعالیت کنید که در آن استعداد داشته باشید و علاقه هم چاشنی آن باشد، حتماً غوغا خواهید کرد. سعی کنید هر طور که شده استعداد خود را به خوبی کشف کنید تا بدانید که شغل مناسب شما دقیقاً چیست. طبیعتاً کشف استعداد هم کار راحتی نیست و اگر در آن تخصص نداشته باشید، ممکن است مسیر زندگی خود را به کلی تغییر دهید و آرزوها و اهداف خود را نابود کنید. پس باید یک فرد یا تیم حرفه‌ای روی شما کار کند تا استعدادها و علایق اصلی شما پیدا شده و رسالت زندگی شما مشخص شود.


11) به خودتان اجازه ی اشتباه بدهید.

یکی از عواملی که باعث می شود اعتماد به نفس  در کار به شدت پایین بیاید این است که از خودمان توقع بیش از اندازه داریم. توقع داریم در ابتدای کار بدون کوچک‌ترین اشتباهی  کار را انجام دهیم در صورتی که شاید برای یادگیری کاری ممکن باشد چندین بار اشتباه کنیم و از اشتباهات خود درس بگیریم و روند آزمون و خطا را طی کنیم تا به مهارت کافی در انجام کاری برسیم.

 

12) ایجاد روابط در محیط کار.

گاهی پیش می‌آید چون در محیط کار خود ارتباطی ایجاد نکرده‌اید احساس اعتماد به نفس در کار خودتان را ندارید. شما می‌توانید با همکاران جدید و قدیمی خود در یک چهار چوب مشخص ارتباط داشته باشید. این ارتباط باعث می‌شود احساس کنید تنها نیستید و می‌توانید آن‌ها را در کارهایشان تشویق کنید و احتمالاً آن‌ها هم شما را تشویق خواهند کرد و محیطی مثبت پدید خواهد آمد.

 

اعتماد به نفس


13) تجسم خلاق.

تجسم خلاق در اغلب موارد جواب می دهد، خودتان را دقیقاً طوری تجسم کنید که انگار اعتماد به نفس بالایی در کار دارید.


پیشنهاد ما برای شما: اگر به دنبال تحقق اهداف خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم دوره‌ی فوق‌العاده "دوره‌ی جهش کوانتومی" اثر "برت گلدمن" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند در اختیار شما قرار داده شده است، را از دست ندهید. این دوره، یک برنامه آنلاین است که به کمک آن و به واسطه قدرت تجسم پیشرفته، مرحله به مرحله جهان‌های موازی را کاوش کرده، با خود برتر و نسخه‌های مختلف‌تان ملاقات کرده و از آن‌ها در خصوص تحقق اهداف و خواسته‌های‌تان راهنمایی دریافت می‌کنید.



14) آن قدر تقلید کنید تا یاد بگیرید.

در داستان‌های کودکانه، معمولاً جغد دانا به سایر حیوانات جنگل گوشزد می‌کند، شما شجاع‌تر، قوی‌تر و باهوش‌تر از آنچه فکر می‌کنید، هستید. این حرف کاملاً صحیح است و واقعیت دارد. شما شایستگی‌های فراوانی دارید، فقط باید این توانایی‌ها و شایستگی‌ها را بشناسید و کشف کنید. به خودتان اعتماد کنید، با ترس‌های‌تان روبه‌رو بشوید و از شکست نترسید. جلو بروید و اعتماد به نفس خودتان را بیشتر و بیشتر کنید.


15) محیط مناسب را خودتان خلق کنید.

وقتی محیط کار دلخواه شما نیست و شایستگی‌های شما به خوبی دیده نمی‌شود، سعی کنید با افرادی مشابه خودتان ارتباط برقرار کنید و با آن‌ها تیم مخصوص به خودتان را بسازید. در محیطی که خلق می‌کنید، ویژگی‌ها، مهارت‌ها و صلاحیت‌های شما بهتر نمود می‌یابد و سایرین نیز جذب شما خواهند‌ شد. اما در محیطی که خلق می‌کنید، صداقت را از یاد نبرید، در این صورت افراد مشابه با سرعت به سمت تیم شما متمایل می‌شوند.


16) دائماً بهتر شوید و آموزش ببینید.

آموزش دیدن در افزایش مهارت شما به شدت تأثیرگذار است؛ اعتماد به نفس به معنای داشتن مهارت در کاری است به شرطی که به آن باور هم داشته باشیم. پس طبیعی است که هر چقدر مهارت شما بیشتر شود، اعتماد به نفس‌تان هم به همان اندازه بیشتر خواهد شد. پس سعی کنید هر روز بهتر از روز قبل باشید و مهارت‌های بیشتری یاد بگیرید. همانطور که احادیث زیادی هم در این رابطه داریم که: فردی که یک روزش با روز قبل شبیه به هم است مؤمن واقعی نیست! پس حتماً دقت کنید که هر روز گامی به سوی بهتر شدن بردارید و بهترین خودتان شوید.


17) از انتقاد استقبال کنید.

بسیاری از افراد از مورد انتقاد قرار گرفتن متنفرند! البته این ویژگی در وجود تمام افراد هست و هیچ کسی وجود ندارد که از انتقاد شدن خوشحال شود! اما اگر شما به خوبی انتقادپذیر باشید و انتقادات به جا و درست را بپذیرید، حتماً می‌توانید عیب‌های کار خود را بپوشانید و در نتیجه، همان نتیجه‌ای را که می‌خواهید می‌گیرید. یعنی افزایش اعتماد به نفس…


18) بی‌خیال افکار منفی شوید!

منفی‌بافی یکی از بزرگترین سدهای اعتماد به نفس است؛ شما وقتی مدام به خودتان بگویید نمی‌توانم، این اتفاق نمی‌افتد، چرا اینجا اینطوریه و… حتماً اثری از خودباوری در وجودتان باقی نخواهد ماند و به بدترین شکل ممکن اعتماد به نفس‌تان تخریب خواهد شد! به جای این کارها، سعی کنید مثبت‌اندیشی را سرلوحه کار خود قرار دهید و مدام اتفاقات مثبت را مرور کنید.


پیشنهاد ما برای شما: دکتر "جو دیسپنزا" در کتاب "شکست عادت‌های کهنه" (کلیک کنید)، این‌گونه به احساسات اشاره می‌کند که: «ما هر بار که فکر می‌کنیم، پیامی به بدن داده می‌شود که مواد شیمیایی مخصوص و مرتبط با فکرمان تولید کند، این پیام‌ها به غده‌های بدن‌مان ارسال می‌شود، و هر کدام با توجه به فکر درون ذهن ما، مواد شیمیایی مربوطه را تولید می‌کند». بنابراین افکار ما احساسات و عواطف ما را تولید می‌کنند.



19) روی نقاط قوت خود تمرکز کنید.

وقتی روی کارهایی که در محل کار به خوبی انجام می‌دهید تمرکز می‌کنید، به شما کمک می‌کند تشخیص دهید که چه چیزی شما را به یک کارمند مؤثر تبدیل می‌کند. در حین تفکر در زمینه‌هایی که می‌خواهید بهبود دهید، اصلاح نقاط قوت فعلی می‌تواند به شما کمک کند به خودتان ایمان داشته باشید و به شما احساس غرور خواهد داد. غرور شما می‌تواند به شما انگیزه دهد تا به اهداف شغلی خود برسید.


20) اگر نمی‌دانید، سؤال بپرسید.

برای کمک به افزایش اعتماد به نفس خود در محیط کار، سعی کنید پروژه‌ها و وظایف خود را به خوبی درک کنید. اگر مطمئن نیستید که چگونه کار را انجام دهید، توضیح بخواهید و سؤال بپرسید. این می‌تواند به شما کمک کند در مورد کاری که انجام می‌دهید آگاهی بیشتری داشته باشید. این کار را قبل از پروژه انجام دهید تا در صورت درک نادرست‌تان از کار، مجبور به شروع مجدد نباشید.

 

21) موفقیت‌های خود را به خاطر بسپارید.

زمانی که نیاز به تقویت اعتماد به نفس دارید، به موفقیت‌های گذشته خود در محل کار فکر کنید. این می‌تواند شامل زمانی باشد که یک پروژه دشوار را به پایان رساندید، یک کار را در یک مهلت کوتاه تکمیل کردید یا رئیس‌تان از شما برای انجام یک کار خوب تمجید کرد. این می‌تواند به شما کمک کند تا روی جنبه‌های مثبت شغل خود تمرکز کنید.


22) روزانه جملات تأکیدی بخوانید.

تمرین کنید که به طور مکرر چیزهای مثبت را روزانه با خودتان تکرار کنید. مثلاً «به این هدف سه ماهه خواهم رسید» یا «با وجود مهلت کوتاه می‌توانم این کار دشوار را انجام دهم». به خصوص اگر این جملات تأکیدی را قبل از کار بگویید، بسیار مفید است. آن‌ها می‌توانند به شما اعتماد به نفس لازم برای آماده شدن برای کار و رسیدن به مسئولیت‌های روزانه خود را بدهند.

 

23) حرفه‌ای لباس بپوشید.

خوب لباس پوشیدن می‌تواند به شما کمک کند در محل کار احساس اهمیت بیشتری داشته باشید و بر دیدگاه شما تأثیر مثبت بگذارد. همچنین می‌تواند بر نحوه تعامل شما با دیگران و نحوه نگاه آن‌ها به شما تأثیر بگذارد. کمد لباس فعلی خود را در نظر بگیرید و اینکه آیا این کمد برای شغل و ذهنیت مثبت شما مناسب است یا خیر.


سخن پایانی:

یادتان باشد کار کردن روی اعتماد به نفس در محل کار بدون تردید می‌تواند روی شادی و رضایت از زندگی‌تان تأثیرگذار باشد. پس روی این مهارت مهم خود کار کنید. ما سعی‌مان بر این بود که در این مقاله روش‌هایی برای افزایش اعتماد به نفس در محیط کار به شما معرفی کنیم. روش‌هایی مؤثر و کاربردی. امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید و برای‌تان کاربردی باشد.

 


  • خوشحال می‌شویم دیدگاه‌ها و نظرات خود را برای ما بنویسید.

  • اگر راهکار دیگری برای بالا بردن اعتماد به نفس در محیط کار، به ذهن‌تان می‌رسد با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

نظر شما درباره این مطلب

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت رویال مایند ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت رویال مایند رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام