تقویت اعتماد به نفس!

زمان مطالعه :15 دقیقه

چکیده این مطلب : اعتماد به نفس می‌تواند به یک حس کلی اعتماد در توانایی شما برای کنترل زندگی اشاره داشته باشد و یا ممکن است واکنش در یک موقعیت خاص باشد. به عنوان مثال، ممکن است در زمینه خاصی از تخصص اعتماد به نفس بالایی داشته باشید، اما در زمینه‌های دیگر اعتماد به نفس کمتری داشته باشید.

 

 

تقویت اعتماد به نفس!

 

 

  • آیا به خود و توانایی‌های خود اعتماد دارید؟

  • آیا نسبت به خود احساس رضایت دارید؟

  • آیا فکر می‌کنید که در زمینه‌ای خاص نسبت به خود اعتماد با نفس بالایی دارید؟


اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس می‌تواند به یک حس کلی اعتماد در توانایی شما برای کنترل زندگی اشاره داشته باشد و یا ممکن است واکنش در یک موقعیت خاص باشد. به عنوان مثال، ممکن است در زمینه خاصی از تخصص اعتماد به نفس بالایی داشته باشید، اما در زمینه‌های دیگر اعتماد به نفس کمتری داشته باشید.

انجمن روانشناسی آمریکا اعتماد به نفس را اینگونه تعریف می کند: «اعتقاد به اینکه فرد می‌تواند با موفقیت خواسته‌های یک کار را برآورده کند». داشتن سطح سالم اعتماد به نفس می تواند به شما کمک کند تا در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود موفق‌تر شوید. برای مثال، تحقیقات نشان داده است که افرادی که اعتماد به نفس بیشتری دارند، از نظر تحصیلی پیشرفت بیشتری دارند. اعتماد به نفس می تواند در انگیزه پیگیری اهداف شما نیز نقش داشته باشد و حتی سطح اعتماد شما بر نحوه ارائه خود به دیگران تأثیر بگذارد.

برای خلق و دستیابی به اهداف و خواسته‌های‌تان، "متود سیلوا" از "ویشن لاکیانی" (کلیک کنید)، که توسط تیم رویال‌مایند ترجمه و تهیه شده است، را به شما پیشنهاد می‌کنیم. متود سیلوا به شما کمک می کند رسالت و اهداف‌تان را در زندگی کشف کنید. متوجه دلیل و هدف حقیقی حضورتان در این سیاره می‌شوید و در مسیری قدم بر می‌دارید که هر ثانیه، هر روز و هر لحظه شما را به این هدف نزدیک‌تر می‌کند. پس این اثر فوق‌العاده را از دست ندهید.


اهمیت افزایش اعتماد به نفس در سنین مختلف:

انسان در سنین مختلف، جهان‌بینی‌های متفاوتی نیز دارد. همانطور که سلیقه و ذائقه غذایی ما، نوع لباس پوشیدن ما و سبک زندگی ما در سنین مختلف تغییر می‌کند، نیاز ما به انواع مختلف و سطوح متفاوتی از اعتماد به نفس در سنین مختلف، فرق دارد. بنابراین اگر در دوره نوجوانی، در مورد موضوعی مثل اعتماد به نفس آموزش دیده‌ایم، نباید فکر کنیم دیگر کارمان تمام است و می‌توانیم برای تمام عمر از آن آموزش‌ها استفاده کنیم.

وقتی جوان‌تر می‌شویم نیاز داریم مجدداً آموزش ببینیم و تمرینات بیشتری در این باره بگذرانیم. به همین ترتیب، در میانسالی و حتی کهنسالی نیز نباید از آموزش غافل شویم. چون آموزش است که می‌تواند تا پایان عمر، برای ما رضایت خاطر بیشتری برای زندگی به ارمغان بیاورد. هرگز از آموزش دست نکشید.


روش‌های تقویت و افزایش اعتماد به نفس:

1) لباسی را بپوشید که به شما احساس خوب می‌دهد.

بهتر است در اولین گام برای افزایش اعتماد به نفس خود، از ظاهرتان شروع کنید. لباس‌هایی را انتخاب کنید و بپوشید که به شما احساس خوب و خاص بودن می‌دهند. وقتی از نظر خودتان در بهترین حالت ممکن باشید، همه عیوب و کاستی‌ها را نادیده می‌گیرید و به خودتان می‌بالید. پوشیدن لباس‌هایی که به شما احساس خوبی می‌دهند باعث می‌شوند که شما با اعتماد به نفس مطلوبی در اجتماعات و مهمانی ها حضور پیدا کنید. اگر اهل مد هستید، به سبک‌هایی که برای شما مناسب‌تر است، اکتفا کنید. مسلماً هر آنچه که مد است مورد پسند همه افراد نیست. آنچه که مورد پسند شما است انتخاب کنید.


پیشنهاد ما برای شما: دکتر "جو دیسپنزا" در کتاب "شکست عادت‌های کهنه" (کلیک کنید)، این‌گونه به احساسات اشاره می‌کند که: «ما هر بار که فکر می‌کنیم، پیامی به بدن داده می‌شود که مواد شیمیایی مخصوص و مرتبط با فکرمان تولید کند، این پیام‌ها به غده‌های بدن‌مان ارسال می‌شود، و هر کدام با توجه به فکر درون ذهن ما، مواد شیمیایی مربوطه را تولید می‌کند». بنابراین افکار ما احساسات و عواطف ما را تولید می‌کنند.



2) نقاط قوت خود را بنویسید.

برای افزایش اعتماد به نفس بهتر است یک لیست از نقاط قوت و نکات مثبت خود تهیه کنید. هر کسی در زمینه‌های مختلف و متفاوت با دیگران خوب است. مثلاً ممکن است شما یک آشپز عالی باشید اما خواهرتان یک معلم خوب باشد. پس روی نقاط قوت خود تمرکز کنید. هر کاری را که خوب انجام می‌دهید در لیست خود بنویسید و به استعدادها و توانایی‌های خود افتخار کنید. هنگامی که احساس می کنید اعتماد به نفس ندارید و ناراحت هستید، به نوشته‌های خود نگاهی بیندازید. آن‌ها را با صدای بلند برای خود بخوانید. این کار به شما یادآوری می‌کند که چقدر فوق‌العاده هستید و اعتماد به نفس بالایی را در شما ایجاد می‌کند.


3) از مقایسه خود با دیگران دست بردارید.

آیا ظاهر خود را با دوستان، اقوام یا سایر افراد معروف مقایسه می کنید؟ اگرچه بر اساس نظریه مقایسه اجتماعی انجام مقایسه طبیعی است. اما به احتمال زیاد به افزایش اعتماد به نفس شما کمکی نکرده و حتی ممکن است اثر معکوس داشته باشد. وقتی متوجه می‌شوید که در حال مقایسه کردن هستید، ابتدا به خود یادآوری کنید که انجام این کار مفید نیست و زندگی یک رقابت نیست. اگر نسبت به زندگی دیگران حسادت می کنید، یادآوری نقاط قوت و موفقیت‌های خود نیز مفید است. برای یادآوری بهتر زمینه‌هایی در زندگی که در آن برکت دارید، یک دفتر خاطرات سپاسگزاری داشته باشید. این می‌تواند به شما کمک کند تا روی زندگی خود در مقابل تمرکز بر زندگی دیگران تمرکز کنید.

 

اعتماد به نفس

 

4) اطراف خود را با افراد مثبت احاطه کنید.

به این فکر کنید که دوستان‌تان چه احساسی در شما ایجاد می‌کنند. آیا شما را بالا می‌برند یا پایین می‌آورند؟ آیا آن‌ها دائماً شما را قضاوت می‌کنند یا شما را همانطور که هستید می‌پذیرند؟ افرادی که با آن‌ها وقت می‌گذرانید می‌توانند بر افکار و نگرش‌های شما در مورد خودتان تأثیر بگذارند. بنابراین، اگر بعد از معاشرت با شخص خاصی احساس بدی نسبت به خود دارید، ممکن است زمان خداحافظی فرا رسیده باشد.

در عوض، اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که شما را دوست دارند و بهترین‌ها را برای شما می‌خواهند. به دنبال افرادی باشید که مثبت‌اندیش هستند و می‌توانند به تقویت اعتماد به نفس شما کمک کنند. اعتماد به نفس و مثبت‌اندیشی باعث بهبود کیفیت زندگی افراد می‌شود.

اگر به دنبال تغییر رفتار و عادت‌‌های‌ خود هستید، "دوره‌ عادت‌های اتمی" اثر "جیمز کلیر" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند در اختیار شما قرار داده شده است، را از دست ندهید. در این دوره‌ی شگفت‌انگیز راه‌های ساده‌ای به شما آموزش داده خواهند شد، تا روتین روزانه‌تان را تغییر داده و به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید.

 

5) با خود مهربان باشید.

شفقت به خود مستلزم این است که وقتی اشتباه می‌کنید یا شکست می‌خورید، با مهربانی با خود رفتار کنید. این به شما امکان می‌دهد از نظر عاطفی انعطاف‌پذیرتر شده و احساسات چالش‌برانگیز را بهتر هدایت کنید. همچنین، مهربانی و شفقت با خود ارتباط را با خود فرد و دیگران تقویت می‌کند.

 

6) خودگویی مثبت را تمرین کنید.

خودگویی منفی می‌تواند توانایی‌های شما را محدود کند و اعتماد به نفس شما را با متقاعد کردن ضمیر ناخودآگاه‌تان به اینکه “نمی‌توانید از عهده چیزی برآیید” یا “خیلی سخت است” و “حتی نباید تلاش کنید” را کاهش دهد. از سوی دیگر، صحبت با خود به شکل خوش‌بینانه می‌تواند شفقت به خود را تقویت کند و به شما کمک کند بر شک و تردید خود غلبه کنید. بنابراین برای افزایش اعتماد به نفس به صحبت‌های ذهنی با خود توجه کرده و سپس راهی برای تبدیل این افکار به خودگویی مثبت پیدا کنید .


7) ثبت دستاوردهای خود.

برای خود یک دفترچه یادداشت فیزیکی تهیه کنید یا یک فایل آنلاین ایجاد کنید و دستاوردهای خود را ثبت کنید. همه آن‌ها را ثبت کنید، به خصوص موارد کوچک، زیرا آنها جمع می‌شوند. بازخورد خوبی را که از دیگران دریافت می‌کنید حفظ کنید. تشکر از یک دوست، ایمیل کاری خوب، کار خوب یک مدیر، یا زمانی که همکاران‌تان برای شما تلاش بیشتری کردند.

آن‌ها را روی یک برگه یادداشت کنید. نوشتن آن‌ها به شما کمک می‌کند تا آن‌ها را بشناسید، که باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید. علاوه بر این، دیدن دستاوردهای خود به صورت نوشته شده به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که چقدر پیشرفت کرده‌اید، تأثیر مثبتی که هر روز دارید و در کل چقدر به دست آورده‌اید. به جای لیست کارهایی که باید اینجام بدهید حالا لیست کارهایی که انجام داده اید را دارید.


8) سندرم ایمپاستر خود را صدا کنید.

در واقع این امر نسبتاً رایج است. ۷۰ درصد از مردم احساس بی کفایتی داشته اند و زمانی متوجه این حس شده اند. وقتی آن صدای آزاردهنده کوچک که به شما می‌گوید به اندازه کافی خوب نیستید و هر اتفاق خوبی که برای شما می‌افتد شانس است، آن را فرا بخوانید. به عنوان مثال، تصدیق کنید که این اتفاق می‌افتد و آن صدای آزاردهنده را از صدای واقعی خود جدا کنید و به او بگویید ساکت شود.

وظیفه شما این است که راه خود را برای تغییر داستان منفی که منتقد درونی به شما می‌گوید پیدا کنید. به دنبال شواهدی باشید که ثابت کنید آنچه منتقد درونی شما می‌گوید اشتباه است. برای مثال، اگر فکر می‌کنید که شکست خورده‌اید، از خود بپرسید: «چه شواهدی وجود دارد که این فکر را تأیید کند که من شکست خورده ‌ام؟» و چه مدرکی وجود دارد که این فکر را که من شکست خورده‌ام را تأیید نمی‌کند؟».

 

9) مربی شوید.

مربی بودن فقط برای افراد بسیار ارشد و باتجربه نیست، همیشه شخصی وجود دارد که می‌توانید به او کمک کنید. کمک به شخص دیگری می‌تواند تجربه بسیار مفیدی باشد. شما چیزهای زیادی یاد خواهید گرفت و همچنین متوجه خواهید شد که چقدر می‌توانید برای دیگران ارزش قائل شوید که به نوبه خود می تواند به شما کمک کند اعتماد به نفس پیدا کنید. بسیاری از صنایع دارای نوعی برنامه یا طرح مربی هستند. اگر برای شما اینطور نیست، چرا فقط دنبالش نمی‌روید و خودتان را بیرون نمی‌آورید؟ برای مثال، می‌توانید در اینترانت یا لینکدین پست کنید که به دنبال راهنمایی شخصی هستید.

 

10) تعریف و تمجید را بپذیرید.

اگر کسی به شما بگوید «کارتان عالی بود» یا «شما عالی به نظر می‌آیید» ، آیا می‌گویید متشکرم و احساس خوبی به شما دست می‌دهد یا خجالت می‌‌کشید و به شخص دیگری اعتبار می‌دهید؟ اگر از شنیدن تعریف‌ها و قبول کردن آنها دوری می‌کنید، بهتر است که رویه خود را تغییر دهید. نسبت به تعریف‌ها پذیرش داشته باشید و به آن‌ها احساس خوبی داشته باشید. دفعه بعد که کسی از شما تعریف و تمجید کرد، لبخند بزنید، تشکر کنید و حس خوبی را که با این پذیرش همراه است، داشته باشید. (و آن را در گزارش دستاوردهای خود یادداشت کنید!).

 

11) ظاهرسازی کنید تا زمانی که آن را واقعی کنید.

نحوه نگاه و رفتار و احساس شما ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. مثل انسان های موفق لباس بپوشید. اگر به دفتر کار یا جلسه‌ای بروید که هوشمند به نظر می‌رسد (هوشمند به معنای چیزهای مختلف در زمینه‌های مختلف است)، شما متفاوت از زمانی که برای یک بعد از ظهر جمعه معمولی آماده می‌شوید، درک می‌شوید.

من با کسی کار می‌کردم که همیشه کت و شلوار سر کار می‌پوشید، زیرا همیشه آماده بود تا در جایگاه تأثیرگذاری قرار بگیرند. یک روز، او مجبور شد در جلسه هیئت مدیره به جای رئیسش حاضر شود. اگر شیک و رسمی لباس نمی پوشید این فرصت به او داده نمی شد. علاوه بر لباسی که می‌پوشید، برای به دست آوردن اعتماد به نفس، به زبان بدن خود توجه کنید و درست بایستید، لبخند بزنید و آهسته صحبت کنید.


12) بپرسید چرا؟

«چرا؟» به علت اصلی عدم اعتماد به نفس خود برسید. چه چیزی باعث آن می‌شود؟ وقتی «چرا» را شناسایی کردید؟ می‌توانید شروع به مقابله با آن کنید. اغلب، فقدان اعتماد به نفس به فقدان یا فقدان درک شده از دانش مرتبط است، بنابراین تمرکز بر چیزی را که نمی‌دانید متوقف کنید. اگر می‌خواهید اعتماد به نفس داشته باشید، روی چیزهایی که می‌دانید و ارزشی که برای‌تان به ارمغان می‌آورید تمرکز کنید.

 

اعتماد به نفس


13) آماده باشید.

هر چه بیشتر تمرین کنید، موفقیت بیشتری کسب خواهید کرد. خیلی خوب است نه؟ به دست آوردن اعتماد به نفس حاصل تمرین است. آماده باشید، ارائه را تمرین کنید، صورت جلسه را بخوانید، درباره فردی که ملاقات می‌کنید، تحقیق کنید. مالکوم گلدول در کتاب خود به نام Outliers در مورد این موضوع صحبت می‌کند که تمرین مورد نیاز برای استاد شدن مهارت شما ۱۰ هزار ساعت است؛ بنابراین ساعت‌ها وقت بگذارید و اعتماد به نفس به دست آورید.


14) با خودتان “بیش از حد صادق” باشید.

آقای دکتر هوپرت: “بیش از حد صادقانه” با خود برخورد کردن، یک روش ساده و روزمره برای اعمال اعتماد به نفس است. وی گفت: “به عنوان مثال ، بگذارید بگوییم کسی از شما می‌پرسد چه کاری برای سرگرمی انجام می‌دهید یا چه کاری برای گذران زندگی خود انجام می‌دهید.” اگر متوجه شدید که زبان خود را گاز می‌گیرید یا چیزی را پنهان می‌کنید، این را ارزیابی کنید. این نشانه این است که یا انجام آن کار را متوقف کنید یا به احتمال زیاد، آن قسمت از خودتان را بپذیرید و مالکش باشید.


15) حالت نشستن و راه رفتن شما مؤثر است.

حواستان باشد که حالت الان شما روی احساس‌تان نسبت به خودتان تأثیرگذار است. تحقیقات دانشگاه ایالتی اوهایو نشان می‌دهد که نشستن به صورت ساده و صاف می‌تواند به شما اعتماد به نفس بیشتری نسبت به آن چه انجام می‌دهید، بدهد.

 

16) بالا و پایین کردن سر.

بالا و پایین کردن سر تنها برای علامت دادن ( بله یا خیر ) یا گرم کردن در کلاس ورزشی مفید نیست. تحقیقات نشان داده است بالا و پایین کردن سر در واقع باعث افزایش اعتماد به نفس در افکار نیز می‌شود. پس به راحتی هر زمان که خواستید شروع به بالا و پایین کردن سر خود کنید. فقط کافیست به این فکر کنید که با این حرکت به مغز خود می گویید بله ما می‌تونیم!


17) تجسم کنید.

از تخیل خود برای تقویت اعتماد به نفس کمک بگیرید. متخصصان بر این باورند داشتن تمرینات تصور ذهنی (مانند تجسم اینکه در یک مسابقه مهم گل زدید یا از پس یک کار بزرگ بر آمدید) می‌تواند درجه اطمینان در فرد را بالا ببرد و او را از نظر ذهنی برای گرفتن نتیجه آماده کند. سعی کنید برای خود اهداف فوق‌العاده خاص تعیین کنید و از تمام جزئیات آن مطلع شوید. تحقیقات نشان داده هر چقدر در مورد موفقیت آینده جزئیات بیشتری بدانید در به ثمر رساندن هدف خود موفق تر خواهید بود و تصور کنید که بدستش آوردید.


پیشنهاد ما برای شما: اگر به دنبال تحقق اهداف خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم دوره‌ی فوق‌العاده "دوره‌ی جهش کوانتومی" اثر "برت گلدمن" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند در اختیار شما قرار داده شده است، را از دست ندهید. این دوره، یک برنامه آنلاین است که به کمک آن و به واسطه قدرت تجسم پیشرفته، مرحله به مرحله جهان‌های موازی را کاوش کرده، با خود برتر و نسخه‌های مختلف‌تان ملاقات کرده و از آن‌ها در خصوص تحقق اهداف و خواسته‌های‌تان راهنمایی دریافت می‌کنید.


 

 

18) لیدر خود باشید.

گفتیم که تجسم کردن می تواند به کسب نتایج موفقیت‌آمیز کمک کند، اما در کنارش باید تصدیق خود نیز وجود داشته باشد. به خود روحیه بدهید واین اطمینان را در خود به وجود بیاورید که از شکست‌های گذشته درس گرفته‌اید و حالا آماده‌ی موفق شدن هستید. وقتی از درون خود را تشویق کنید، اعتماد به نفس‌تان بالا می‌رود و عملکرد بهتری خواهید داشت.


19) جسورانه و جذاب صحبت کنید.

سخنرانان خوب، با اعتماد به نفس، با ثبات و با یک ریتم مناسب صحبت می‌کنند. آنها یاد گرفته‌اند در صحبت کردن تأثیرگذارتر باشند، به جای اینکه حین سخنرانی تپق بزنند و گیر کنند، شمرده حرف می‌زنند و بین صحبت‌هایشان مکث می‌کنند. یک لحن جسورانه، جذاب و در عین حال مؤدبانه برای صحبت کردن انتخاب کنید تا اعتماد به نفس‌تان را نمایش بدهید. اینطوری عزت‌نفس‌تان بیشتر می‌شود و به خودتان ایمان می‌آورید. برای اینکه جدی به نظر برسید، خیلی هیجان‌زده و عصبی نباشید و زیادی نخندید. اگر مردم حس رهبری را در شما ببینند به صحبت‌های‌تان بیشتر توجه می‌کنند.


20) یادگیری، آموزش و کسب دانش را متوقف نکنید.

یادگیری و تحقیق به ما کمک می‌کند برای مدیریت شرایط و انجام کارها به توانایی‌های خود اعتماد کنیم. اگر بدانیم چگونه و چرا کارها را انجام دهیم، اطلاعتمان بیش‌تر شده، احساس آمادگی می‌کنیم و باعث بالا رفتن اعتماد به نفس ما می‌شود. گاهی یادگیری عمیق و کسب دانش اعتماد به‌ نفسمان را درباره‌ی توانایی‌هایمان کم می‌کند در این صورت باید دانش را با تجربه ترکیب کنیم.

هنگامی که از آموخته‌هایمان استفاده می‌کنیم تئوری را به عمل تبدیل می‌کنیم و این کار باعث بالا رفتن اعتماد به نفس ما می‌شود. برای مثال هنگامی که زوجین برای اولین بار بچه‌دار می‌شوند عصبی شده و اعتماد به‌ نفسشان کم می‌شود. آن‌های می‌توانند با خواندن وب‌سایت‌های مرتبط، خرید کتاب یا صحبت با والدین دیگر در این مورد اطلاعات کسب کنند.


21) قاطعیت داشته‌ باشید.

قاطع بودن یعنی به باورها و اصول‌تان پایبند باشید؛ همچنین به این معنا است که اگر باور دارید کاری درست است (و نه دلیل تحت فشار بودن) می‌توانید ذهن و باورتان را تغییر دهید. قاطعیت، اعتماد به‌ نفس و عزت‌نفس ارتباط نزدیکی با هم دارند. معمولاً تقویت اعتماد به نفس، باعث تقویت قاطعیت می‌شوند.


22) از بدن خود مراقبت کنید.

هنگامی که با بدن خود بدرفتاری کنید، به سختی می‌توانید نسبت به خودتان حس خوشایندی داشته باشید. تمرین خودمراقبتی، عملی سازنده برای ذهن، جسم و روح است. انجام آن احساس خوبی به شما می‌دهد. در نتیجه، به افزایش اعتماد به نفس شما کمک می‌کند. خودمراقبتی بخش مهمی از حس اعتماد به نفس است. آنچه را برای داشتن حس خوشایند نسبت به خودتان و توانایی‌های‌تان مورد نیاز است، بشناسید و از دریافت آن اطمینان حاصل کنید. در اینجا به معرفی چند روش خودمراقبتی می‌پردازیم که در ارتباط با افزایش اعتماد به نفس هستند. توجه و خودمراقبتی جسم از اهمیت بسزایی برخوردار است. هنگامی که می‌دانید کار مثبتی برای ذهن، بدن و روح خود انجام می‌دهید، طبیعتاً احساس اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. در اینجا چند روش مراقبت از خود در ارتباط با سطوح بالاتر اعتماد به نفس آورده شده است:

  • رژیم غذایی: تغذیه سالم مزیت‌های فراوانی دارد که شامل افزایش اعتماد به نفس و عزت‌نفس بیش‌تر می‌شود. هنگامی که مواد مغذی غنی را به بدن خود می‌رسانید، احساس سالم‌تر بودن و قوی‌تر بودن می‌کنید و پرانرژی‌تر هستید. این موارد باعث می‌شوند که حس بهتری نسبت به خودتان داشته‌باشید؛

  • ورزش: مطالعات همیشه نشان داده‌اند که فعالیت‌های فیزیکی باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود. به عنوان مثال، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ نشان داد که فعالیت فیزیکی منظم باعث می‌شود شرکت‌کنندگان تصویر بدنی بهتری از خود داشته‌باشند. بهبود تصویر بدنی موجب افزایش اعتماد به نفس می‌شود؛

  • مدیتیشن: مدیتیشن علاوه بر این که راهی برای افزایش آرامش است، می‌تواند با چند روش به کمک افزایش اعتماد به نفس نیز بیاید. در درجه اول، مدیتیشن به شما کمک می‌کند خود را بشناسید و بپذیرید. مدیتیشن همچنین به شما می‌آموزد که چگونه خودگویی‌های منفی را متوقف کنید و از صداهای ذهنی که اعتماد به نفس شما را دچار مشکل می‌کند، جدا شوید؛

  • خواب: کم‌خوابی اثرات بدی بر احساسات شما دارد. برعکس، یک خواب باکیفیت، با ویژگی‌های شخصیتی مثبت از جمله خوش‌بینی و عزت نفس مرتبط است.

 


پیشنهاد ما برای شما: برای داشتن یک زندگی موفق مهم‌ترین فاکتور داشتن خواب با کیفیت و انرژی کافی در طول روز است. در پکیج خواب شاهانه (کلیک کنید)، با آموزش اصول و جزئیات سلامت خواب و رویابینی، کاری می‌کند که شما تبدیل به یک متخصص خواب شوید و از طرفی خواب و رویابینی را به بخشی از مسیر موفقیت خودتان تبدیل کنید!


 

23) چیزی را که‌ می‌خواهید درخواست کنید.

اگر برای چیزی درخواست نکنید، احتمالاً آن را کسب نمی‌کنید. ممکن است برای بیش از ۲ سال در یک سازمان کار کنید، بدون اینکه شاهد افزایش حقوق خود باشید. اگر در انجام کارتان موفق بوده‌اید، می‌توانید درخواست پاداش یا افزایش حقوق داشته باشید.


24) بدانید چه زمانی باید نه بگویید.

در حالی که انجام کارهایی که در آن‌ها مهارت دارید می‌تواند اعتماد به نفس شما را تقویت کند، تشخیص موقعیت‌هایی که می‌تواند باعث کاهش اعتماد به نفس شما شود به همان اندازه مهم است. نه گفتن به فعالیت هایی که باعث از بین رفتن اعتماد به نفس شما می‌شود، اشکالی ندارد. مطمئناً نمی‌خواهید از انجام کاری که باعث ناراحتی شما می‌شود اجتناب کنید، زیرا ناراحتی اغلب بخشی از فرآیند رشد شخصی است. در عین حال، هیچ اشکالی ندارد که مرزهای خود را بشناسید و به آنها پایبند باشید.

دفعه بعد که کسی انجام کاری را پیشنهاد کرد که می‌دانید اعتماد به نفس شما را کاهش می‌دهد، با احترام پیشنهاد او را رد کنید. البته لازم نیست برای همیشه از آن فعالیت اجتناب کنید. هنگامی که یاد گرفتید چگونه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، ممکن است آنقدر قوی باشید که دوباره آن را امتحان کنید، بدون اینکه به اعتماد به نفس خود آسیبی وارد شود.


25) اهداف واقع‌بینانه تعیین کنید.

مشخص شده است که تعیین اهداف بلندمدت و عدم دستیابی به آنها به سطح اعتماد آسیب می‌رساند. عکس این موضوع نیز به اثبات رسیده است که هرچه بیشتر به اهداف خود دست یابید، اعتماد به نفس و توانایی‌های‌تان بیشتر می‌شود. برای تعیین اهداف واقع‌بینانه، آنچه را که می‌خواهید به دست آورید، بنویسید. بعد از خود بپرسید چه شانسی برای رسیدن به آن دارید. اگر احتمال دستیابی به هدف بسیار کم بود، بهتر است هدفی واقعی‌تر و دست یافتنی‌تر انتخاب کنید.


پیشنهاد ما برای شما: اکهارت تل به عنوان یکی از الهام‌بخش‌ترین رهبران معنوی دنیای امروز شناخته می‌شود. "اکهارت تل" در "دوره آفرینش رؤیاها" (کلیک کنید)، به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه می‌توان با تغییر حالت آگاهی، شرایط بیرونی را تغییر داد. یاد می‌گیرید که چطور از اعماق وجودتان و با قدرتی نشأت گرفته از هوش خلاق کائنات، اهداف و خواسته‌های‌تان را خلق کنید.


 

سخن آخر:

اعتماد به نفس، اعتقاد ما نسبت به مهارتمان در انجام کارهاست و می‌توان آن را تقویت کرد. کافیست اراده کنیم و با تمرین مهارت‌های خود را افزایش دهیم. اعتماد به نفس جسارت ما را بیشتر می‌کند و فرصت‌های بیشتری در اختیار ما می‌گذارد. بنابراین سعی کنید اعتماد به نفس خود را با این روش ها بالا ببرید:

نقاط قوت خود را بشناسید و بر آنها تأکید کنید. به خاطر تلاش ها و پیشرفت های‌تان به خودتان پاداش دهید و ستایش کنید. وقتی به مانعی برخورد کردید، با مهربانی و شفقت با خود رفتار کنید. به شکست فکر نکنید اهداف واقع‌بینانه و قابل دستیابی را تعیین کنید. انتظار کمال نداشته باشید؛ غیرممکن است که در تمام جنبه‌های زندگی کامل باشید. زمانی که احساسات شدیدی دارید، سرعت خود را کم کنید و به طور منطقی در مورد موقعیت فکر کنید. در مورد خود، افراد و موقعیت ها فرضیات را به چالش بکشید. بدانید که تجربیات منفی گذشته زندگی آینده شما را تعیین نمی‌کند. احساسات، اعتقادات و نیازهای خود را مستقیماً و محترمانه بیان کنید. یاد بگیرید به درخواست‌های غیرمنطقی نه بگویید. در صورت نیاز به کمک بیشتر، مشاوره فردی نیز می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس شما کمک کند.

 


برایمان بنویسید با توجه با مطالب گفته شده، آیا اعتماد به نفس خوبی نسبت به خود و کارهای‌تان دارید؟

  • آیا اقدامات بالا را برای بهبود اعتماد به نفس خود انجام داده‌‌اید؟

  • آیا انجام نکات گفته شده در این مقاله، تأثیر مثبتی در اعتماد به نفس شما داشته است؟

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

 

 

تقویت اعتماد به نفس!

 

 

  • آیا به خود و توانایی‌های خود اعتماد دارید؟

  • آیا نسبت به خود احساس رضایت دارید؟

  • آیا فکر می‌کنید که در زمینه‌ای خاص نسبت به خود اعتماد با نفس بالایی دارید؟


اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس می‌تواند به یک حس کلی اعتماد در توانایی شما برای کنترل زندگی اشاره داشته باشد و یا ممکن است واکنش در یک موقعیت خاص باشد. به عنوان مثال، ممکن است در زمینه خاصی از تخصص اعتماد به نفس بالایی داشته باشید، اما در زمینه‌های دیگر اعتماد به نفس کمتری داشته باشید.

انجمن روانشناسی آمریکا اعتماد به نفس را اینگونه تعریف می کند: «اعتقاد به اینکه فرد می‌تواند با موفقیت خواسته‌های یک کار را برآورده کند». داشتن سطح سالم اعتماد به نفس می تواند به شما کمک کند تا در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود موفق‌تر شوید. برای مثال، تحقیقات نشان داده است که افرادی که اعتماد به نفس بیشتری دارند، از نظر تحصیلی پیشرفت بیشتری دارند. اعتماد به نفس می تواند در انگیزه پیگیری اهداف شما نیز نقش داشته باشد و حتی سطح اعتماد شما بر نحوه ارائه خود به دیگران تأثیر بگذارد.

برای خلق و دستیابی به اهداف و خواسته‌های‌تان، "متود سیلوا" از "ویشن لاکیانی" (کلیک کنید)، که توسط تیم رویال‌مایند ترجمه و تهیه شده است، را به شما پیشنهاد می‌کنیم. متود سیلوا به شما کمک می کند رسالت و اهداف‌تان را در زندگی کشف کنید. متوجه دلیل و هدف حقیقی حضورتان در این سیاره می‌شوید و در مسیری قدم بر می‌دارید که هر ثانیه، هر روز و هر لحظه شما را به این هدف نزدیک‌تر می‌کند. پس این اثر فوق‌العاده را از دست ندهید.


اهمیت افزایش اعتماد به نفس در سنین مختلف:

انسان در سنین مختلف، جهان‌بینی‌های متفاوتی نیز دارد. همانطور که سلیقه و ذائقه غذایی ما، نوع لباس پوشیدن ما و سبک زندگی ما در سنین مختلف تغییر می‌کند، نیاز ما به انواع مختلف و سطوح متفاوتی از اعتماد به نفس در سنین مختلف، فرق دارد. بنابراین اگر در دوره نوجوانی، در مورد موضوعی مثل اعتماد به نفس آموزش دیده‌ایم، نباید فکر کنیم دیگر کارمان تمام است و می‌توانیم برای تمام عمر از آن آموزش‌ها استفاده کنیم.

وقتی جوان‌تر می‌شویم نیاز داریم مجدداً آموزش ببینیم و تمرینات بیشتری در این باره بگذرانیم. به همین ترتیب، در میانسالی و حتی کهنسالی نیز نباید از آموزش غافل شویم. چون آموزش است که می‌تواند تا پایان عمر، برای ما رضایت خاطر بیشتری برای زندگی به ارمغان بیاورد. هرگز از آموزش دست نکشید.


روش‌های تقویت و افزایش اعتماد به نفس:

1) لباسی را بپوشید که به شما احساس خوب می‌دهد.

بهتر است در اولین گام برای افزایش اعتماد به نفس خود، از ظاهرتان شروع کنید. لباس‌هایی را انتخاب کنید و بپوشید که به شما احساس خوب و خاص بودن می‌دهند. وقتی از نظر خودتان در بهترین حالت ممکن باشید، همه عیوب و کاستی‌ها را نادیده می‌گیرید و به خودتان می‌بالید. پوشیدن لباس‌هایی که به شما احساس خوبی می‌دهند باعث می‌شوند که شما با اعتماد به نفس مطلوبی در اجتماعات و مهمانی ها حضور پیدا کنید. اگر اهل مد هستید، به سبک‌هایی که برای شما مناسب‌تر است، اکتفا کنید. مسلماً هر آنچه که مد است مورد پسند همه افراد نیست. آنچه که مورد پسند شما است انتخاب کنید.


پیشنهاد ما برای شما: دکتر "جو دیسپنزا" در کتاب "شکست عادت‌های کهنه" (کلیک کنید)، این‌گونه به احساسات اشاره می‌کند که: «ما هر بار که فکر می‌کنیم، پیامی به بدن داده می‌شود که مواد شیمیایی مخصوص و مرتبط با فکرمان تولید کند، این پیام‌ها به غده‌های بدن‌مان ارسال می‌شود، و هر کدام با توجه به فکر درون ذهن ما، مواد شیمیایی مربوطه را تولید می‌کند». بنابراین افکار ما احساسات و عواطف ما را تولید می‌کنند.



2) نقاط قوت خود را بنویسید.

برای افزایش اعتماد به نفس بهتر است یک لیست از نقاط قوت و نکات مثبت خود تهیه کنید. هر کسی در زمینه‌های مختلف و متفاوت با دیگران خوب است. مثلاً ممکن است شما یک آشپز عالی باشید اما خواهرتان یک معلم خوب باشد. پس روی نقاط قوت خود تمرکز کنید. هر کاری را که خوب انجام می‌دهید در لیست خود بنویسید و به استعدادها و توانایی‌های خود افتخار کنید. هنگامی که احساس می کنید اعتماد به نفس ندارید و ناراحت هستید، به نوشته‌های خود نگاهی بیندازید. آن‌ها را با صدای بلند برای خود بخوانید. این کار به شما یادآوری می‌کند که چقدر فوق‌العاده هستید و اعتماد به نفس بالایی را در شما ایجاد می‌کند.


3) از مقایسه خود با دیگران دست بردارید.

آیا ظاهر خود را با دوستان، اقوام یا سایر افراد معروف مقایسه می کنید؟ اگرچه بر اساس نظریه مقایسه اجتماعی انجام مقایسه طبیعی است. اما به احتمال زیاد به افزایش اعتماد به نفس شما کمکی نکرده و حتی ممکن است اثر معکوس داشته باشد. وقتی متوجه می‌شوید که در حال مقایسه کردن هستید، ابتدا به خود یادآوری کنید که انجام این کار مفید نیست و زندگی یک رقابت نیست. اگر نسبت به زندگی دیگران حسادت می کنید، یادآوری نقاط قوت و موفقیت‌های خود نیز مفید است. برای یادآوری بهتر زمینه‌هایی در زندگی که در آن برکت دارید، یک دفتر خاطرات سپاسگزاری داشته باشید. این می‌تواند به شما کمک کند تا روی زندگی خود در مقابل تمرکز بر زندگی دیگران تمرکز کنید.

 

اعتماد به نفس

 

4) اطراف خود را با افراد مثبت احاطه کنید.

به این فکر کنید که دوستان‌تان چه احساسی در شما ایجاد می‌کنند. آیا شما را بالا می‌برند یا پایین می‌آورند؟ آیا آن‌ها دائماً شما را قضاوت می‌کنند یا شما را همانطور که هستید می‌پذیرند؟ افرادی که با آن‌ها وقت می‌گذرانید می‌توانند بر افکار و نگرش‌های شما در مورد خودتان تأثیر بگذارند. بنابراین، اگر بعد از معاشرت با شخص خاصی احساس بدی نسبت به خود دارید، ممکن است زمان خداحافظی فرا رسیده باشد.

در عوض، اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که شما را دوست دارند و بهترین‌ها را برای شما می‌خواهند. به دنبال افرادی باشید که مثبت‌اندیش هستند و می‌توانند به تقویت اعتماد به نفس شما کمک کنند. اعتماد به نفس و مثبت‌اندیشی باعث بهبود کیفیت زندگی افراد می‌شود.

اگر به دنبال تغییر رفتار و عادت‌‌های‌ خود هستید، "دوره‌ عادت‌های اتمی" اثر "جیمز کلیر" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند در اختیار شما قرار داده شده است، را از دست ندهید. در این دوره‌ی شگفت‌انگیز راه‌های ساده‌ای به شما آموزش داده خواهند شد، تا روتین روزانه‌تان را تغییر داده و به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید.

 

5) با خود مهربان باشید.

شفقت به خود مستلزم این است که وقتی اشتباه می‌کنید یا شکست می‌خورید، با مهربانی با خود رفتار کنید. این به شما امکان می‌دهد از نظر عاطفی انعطاف‌پذیرتر شده و احساسات چالش‌برانگیز را بهتر هدایت کنید. همچنین، مهربانی و شفقت با خود ارتباط را با خود فرد و دیگران تقویت می‌کند.

 

6) خودگویی مثبت را تمرین کنید.

خودگویی منفی می‌تواند توانایی‌های شما را محدود کند و اعتماد به نفس شما را با متقاعد کردن ضمیر ناخودآگاه‌تان به اینکه “نمی‌توانید از عهده چیزی برآیید” یا “خیلی سخت است” و “حتی نباید تلاش کنید” را کاهش دهد. از سوی دیگر، صحبت با خود به شکل خوش‌بینانه می‌تواند شفقت به خود را تقویت کند و به شما کمک کند بر شک و تردید خود غلبه کنید. بنابراین برای افزایش اعتماد به نفس به صحبت‌های ذهنی با خود توجه کرده و سپس راهی برای تبدیل این افکار به خودگویی مثبت پیدا کنید .


7) ثبت دستاوردهای خود.

برای خود یک دفترچه یادداشت فیزیکی تهیه کنید یا یک فایل آنلاین ایجاد کنید و دستاوردهای خود را ثبت کنید. همه آن‌ها را ثبت کنید، به خصوص موارد کوچک، زیرا آنها جمع می‌شوند. بازخورد خوبی را که از دیگران دریافت می‌کنید حفظ کنید. تشکر از یک دوست، ایمیل کاری خوب، کار خوب یک مدیر، یا زمانی که همکاران‌تان برای شما تلاش بیشتری کردند.

آن‌ها را روی یک برگه یادداشت کنید. نوشتن آن‌ها به شما کمک می‌کند تا آن‌ها را بشناسید، که باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید. علاوه بر این، دیدن دستاوردهای خود به صورت نوشته شده به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که چقدر پیشرفت کرده‌اید، تأثیر مثبتی که هر روز دارید و در کل چقدر به دست آورده‌اید. به جای لیست کارهایی که باید اینجام بدهید حالا لیست کارهایی که انجام داده اید را دارید.


8) سندرم ایمپاستر خود را صدا کنید.

در واقع این امر نسبتاً رایج است. ۷۰ درصد از مردم احساس بی کفایتی داشته اند و زمانی متوجه این حس شده اند. وقتی آن صدای آزاردهنده کوچک که به شما می‌گوید به اندازه کافی خوب نیستید و هر اتفاق خوبی که برای شما می‌افتد شانس است، آن را فرا بخوانید. به عنوان مثال، تصدیق کنید که این اتفاق می‌افتد و آن صدای آزاردهنده را از صدای واقعی خود جدا کنید و به او بگویید ساکت شود.

وظیفه شما این است که راه خود را برای تغییر داستان منفی که منتقد درونی به شما می‌گوید پیدا کنید. به دنبال شواهدی باشید که ثابت کنید آنچه منتقد درونی شما می‌گوید اشتباه است. برای مثال، اگر فکر می‌کنید که شکست خورده‌اید، از خود بپرسید: «چه شواهدی وجود دارد که این فکر را تأیید کند که من شکست خورده ‌ام؟» و چه مدرکی وجود دارد که این فکر را که من شکست خورده‌ام را تأیید نمی‌کند؟».

 

9) مربی شوید.

مربی بودن فقط برای افراد بسیار ارشد و باتجربه نیست، همیشه شخصی وجود دارد که می‌توانید به او کمک کنید. کمک به شخص دیگری می‌تواند تجربه بسیار مفیدی باشد. شما چیزهای زیادی یاد خواهید گرفت و همچنین متوجه خواهید شد که چقدر می‌توانید برای دیگران ارزش قائل شوید که به نوبه خود می تواند به شما کمک کند اعتماد به نفس پیدا کنید. بسیاری از صنایع دارای نوعی برنامه یا طرح مربی هستند. اگر برای شما اینطور نیست، چرا فقط دنبالش نمی‌روید و خودتان را بیرون نمی‌آورید؟ برای مثال، می‌توانید در اینترانت یا لینکدین پست کنید که به دنبال راهنمایی شخصی هستید.

 

10) تعریف و تمجید را بپذیرید.

اگر کسی به شما بگوید «کارتان عالی بود» یا «شما عالی به نظر می‌آیید» ، آیا می‌گویید متشکرم و احساس خوبی به شما دست می‌دهد یا خجالت می‌‌کشید و به شخص دیگری اعتبار می‌دهید؟ اگر از شنیدن تعریف‌ها و قبول کردن آنها دوری می‌کنید، بهتر است که رویه خود را تغییر دهید. نسبت به تعریف‌ها پذیرش داشته باشید و به آن‌ها احساس خوبی داشته باشید. دفعه بعد که کسی از شما تعریف و تمجید کرد، لبخند بزنید، تشکر کنید و حس خوبی را که با این پذیرش همراه است، داشته باشید. (و آن را در گزارش دستاوردهای خود یادداشت کنید!).

 

11) ظاهرسازی کنید تا زمانی که آن را واقعی کنید.

نحوه نگاه و رفتار و احساس شما ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. مثل انسان های موفق لباس بپوشید. اگر به دفتر کار یا جلسه‌ای بروید که هوشمند به نظر می‌رسد (هوشمند به معنای چیزهای مختلف در زمینه‌های مختلف است)، شما متفاوت از زمانی که برای یک بعد از ظهر جمعه معمولی آماده می‌شوید، درک می‌شوید.

من با کسی کار می‌کردم که همیشه کت و شلوار سر کار می‌پوشید، زیرا همیشه آماده بود تا در جایگاه تأثیرگذاری قرار بگیرند. یک روز، او مجبور شد در جلسه هیئت مدیره به جای رئیسش حاضر شود. اگر شیک و رسمی لباس نمی پوشید این فرصت به او داده نمی شد. علاوه بر لباسی که می‌پوشید، برای به دست آوردن اعتماد به نفس، به زبان بدن خود توجه کنید و درست بایستید، لبخند بزنید و آهسته صحبت کنید.


12) بپرسید چرا؟

«چرا؟» به علت اصلی عدم اعتماد به نفس خود برسید. چه چیزی باعث آن می‌شود؟ وقتی «چرا» را شناسایی کردید؟ می‌توانید شروع به مقابله با آن کنید. اغلب، فقدان اعتماد به نفس به فقدان یا فقدان درک شده از دانش مرتبط است، بنابراین تمرکز بر چیزی را که نمی‌دانید متوقف کنید. اگر می‌خواهید اعتماد به نفس داشته باشید، روی چیزهایی که می‌دانید و ارزشی که برای‌تان به ارمغان می‌آورید تمرکز کنید.

 

اعتماد به نفس


13) آماده باشید.

هر چه بیشتر تمرین کنید، موفقیت بیشتری کسب خواهید کرد. خیلی خوب است نه؟ به دست آوردن اعتماد به نفس حاصل تمرین است. آماده باشید، ارائه را تمرین کنید، صورت جلسه را بخوانید، درباره فردی که ملاقات می‌کنید، تحقیق کنید. مالکوم گلدول در کتاب خود به نام Outliers در مورد این موضوع صحبت می‌کند که تمرین مورد نیاز برای استاد شدن مهارت شما ۱۰ هزار ساعت است؛ بنابراین ساعت‌ها وقت بگذارید و اعتماد به نفس به دست آورید.


14) با خودتان “بیش از حد صادق” باشید.

آقای دکتر هوپرت: “بیش از حد صادقانه” با خود برخورد کردن، یک روش ساده و روزمره برای اعمال اعتماد به نفس است. وی گفت: “به عنوان مثال ، بگذارید بگوییم کسی از شما می‌پرسد چه کاری برای سرگرمی انجام می‌دهید یا چه کاری برای گذران زندگی خود انجام می‌دهید.” اگر متوجه شدید که زبان خود را گاز می‌گیرید یا چیزی را پنهان می‌کنید، این را ارزیابی کنید. این نشانه این است که یا انجام آن کار را متوقف کنید یا به احتمال زیاد، آن قسمت از خودتان را بپذیرید و مالکش باشید.


15) حالت نشستن و راه رفتن شما مؤثر است.

حواستان باشد که حالت الان شما روی احساس‌تان نسبت به خودتان تأثیرگذار است. تحقیقات دانشگاه ایالتی اوهایو نشان می‌دهد که نشستن به صورت ساده و صاف می‌تواند به شما اعتماد به نفس بیشتری نسبت به آن چه انجام می‌دهید، بدهد.

 

16) بالا و پایین کردن سر.

بالا و پایین کردن سر تنها برای علامت دادن ( بله یا خیر ) یا گرم کردن در کلاس ورزشی مفید نیست. تحقیقات نشان داده است بالا و پایین کردن سر در واقع باعث افزایش اعتماد به نفس در افکار نیز می‌شود. پس به راحتی هر زمان که خواستید شروع به بالا و پایین کردن سر خود کنید. فقط کافیست به این فکر کنید که با این حرکت به مغز خود می گویید بله ما می‌تونیم!


17) تجسم کنید.

از تخیل خود برای تقویت اعتماد به نفس کمک بگیرید. متخصصان بر این باورند داشتن تمرینات تصور ذهنی (مانند تجسم اینکه در یک مسابقه مهم گل زدید یا از پس یک کار بزرگ بر آمدید) می‌تواند درجه اطمینان در فرد را بالا ببرد و او را از نظر ذهنی برای گرفتن نتیجه آماده کند. سعی کنید برای خود اهداف فوق‌العاده خاص تعیین کنید و از تمام جزئیات آن مطلع شوید. تحقیقات نشان داده هر چقدر در مورد موفقیت آینده جزئیات بیشتری بدانید در به ثمر رساندن هدف خود موفق تر خواهید بود و تصور کنید که بدستش آوردید.


پیشنهاد ما برای شما: اگر به دنبال تحقق اهداف خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم دوره‌ی فوق‌العاده "دوره‌ی جهش کوانتومی" اثر "برت گلدمن" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند در اختیار شما قرار داده شده است، را از دست ندهید. این دوره، یک برنامه آنلاین است که به کمک آن و به واسطه قدرت تجسم پیشرفته، مرحله به مرحله جهان‌های موازی را کاوش کرده، با خود برتر و نسخه‌های مختلف‌تان ملاقات کرده و از آن‌ها در خصوص تحقق اهداف و خواسته‌های‌تان راهنمایی دریافت می‌کنید.


 

 

18) لیدر خود باشید.

گفتیم که تجسم کردن می تواند به کسب نتایج موفقیت‌آمیز کمک کند، اما در کنارش باید تصدیق خود نیز وجود داشته باشد. به خود روحیه بدهید واین اطمینان را در خود به وجود بیاورید که از شکست‌های گذشته درس گرفته‌اید و حالا آماده‌ی موفق شدن هستید. وقتی از درون خود را تشویق کنید، اعتماد به نفس‌تان بالا می‌رود و عملکرد بهتری خواهید داشت.


19) جسورانه و جذاب صحبت کنید.

سخنرانان خوب، با اعتماد به نفس، با ثبات و با یک ریتم مناسب صحبت می‌کنند. آنها یاد گرفته‌اند در صحبت کردن تأثیرگذارتر باشند، به جای اینکه حین سخنرانی تپق بزنند و گیر کنند، شمرده حرف می‌زنند و بین صحبت‌هایشان مکث می‌کنند. یک لحن جسورانه، جذاب و در عین حال مؤدبانه برای صحبت کردن انتخاب کنید تا اعتماد به نفس‌تان را نمایش بدهید. اینطوری عزت‌نفس‌تان بیشتر می‌شود و به خودتان ایمان می‌آورید. برای اینکه جدی به نظر برسید، خیلی هیجان‌زده و عصبی نباشید و زیادی نخندید. اگر مردم حس رهبری را در شما ببینند به صحبت‌های‌تان بیشتر توجه می‌کنند.


20) یادگیری، آموزش و کسب دانش را متوقف نکنید.

یادگیری و تحقیق به ما کمک می‌کند برای مدیریت شرایط و انجام کارها به توانایی‌های خود اعتماد کنیم. اگر بدانیم چگونه و چرا کارها را انجام دهیم، اطلاعتمان بیش‌تر شده، احساس آمادگی می‌کنیم و باعث بالا رفتن اعتماد به نفس ما می‌شود. گاهی یادگیری عمیق و کسب دانش اعتماد به‌ نفسمان را درباره‌ی توانایی‌هایمان کم می‌کند در این صورت باید دانش را با تجربه ترکیب کنیم.

هنگامی که از آموخته‌هایمان استفاده می‌کنیم تئوری را به عمل تبدیل می‌کنیم و این کار باعث بالا رفتن اعتماد به نفس ما می‌شود. برای مثال هنگامی که زوجین برای اولین بار بچه‌دار می‌شوند عصبی شده و اعتماد به‌ نفسشان کم می‌شود. آن‌های می‌توانند با خواندن وب‌سایت‌های مرتبط، خرید کتاب یا صحبت با والدین دیگر در این مورد اطلاعات کسب کنند.


21) قاطعیت داشته‌ باشید.

قاطع بودن یعنی به باورها و اصول‌تان پایبند باشید؛ همچنین به این معنا است که اگر باور دارید کاری درست است (و نه دلیل تحت فشار بودن) می‌توانید ذهن و باورتان را تغییر دهید. قاطعیت، اعتماد به‌ نفس و عزت‌نفس ارتباط نزدیکی با هم دارند. معمولاً تقویت اعتماد به نفس، باعث تقویت قاطعیت می‌شوند.


22) از بدن خود مراقبت کنید.

هنگامی که با بدن خود بدرفتاری کنید، به سختی می‌توانید نسبت به خودتان حس خوشایندی داشته باشید. تمرین خودمراقبتی، عملی سازنده برای ذهن، جسم و روح است. انجام آن احساس خوبی به شما می‌دهد. در نتیجه، به افزایش اعتماد به نفس شما کمک می‌کند. خودمراقبتی بخش مهمی از حس اعتماد به نفس است. آنچه را برای داشتن حس خوشایند نسبت به خودتان و توانایی‌های‌تان مورد نیاز است، بشناسید و از دریافت آن اطمینان حاصل کنید. در اینجا به معرفی چند روش خودمراقبتی می‌پردازیم که در ارتباط با افزایش اعتماد به نفس هستند. توجه و خودمراقبتی جسم از اهمیت بسزایی برخوردار است. هنگامی که می‌دانید کار مثبتی برای ذهن، بدن و روح خود انجام می‌دهید، طبیعتاً احساس اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. در اینجا چند روش مراقبت از خود در ارتباط با سطوح بالاتر اعتماد به نفس آورده شده است:

  • رژیم غذایی: تغذیه سالم مزیت‌های فراوانی دارد که شامل افزایش اعتماد به نفس و عزت‌نفس بیش‌تر می‌شود. هنگامی که مواد مغذی غنی را به بدن خود می‌رسانید، احساس سالم‌تر بودن و قوی‌تر بودن می‌کنید و پرانرژی‌تر هستید. این موارد باعث می‌شوند که حس بهتری نسبت به خودتان داشته‌باشید؛

  • ورزش: مطالعات همیشه نشان داده‌اند که فعالیت‌های فیزیکی باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود. به عنوان مثال، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ نشان داد که فعالیت فیزیکی منظم باعث می‌شود شرکت‌کنندگان تصویر بدنی بهتری از خود داشته‌باشند. بهبود تصویر بدنی موجب افزایش اعتماد به نفس می‌شود؛

  • مدیتیشن: مدیتیشن علاوه بر این که راهی برای افزایش آرامش است، می‌تواند با چند روش به کمک افزایش اعتماد به نفس نیز بیاید. در درجه اول، مدیتیشن به شما کمک می‌کند خود را بشناسید و بپذیرید. مدیتیشن همچنین به شما می‌آموزد که چگونه خودگویی‌های منفی را متوقف کنید و از صداهای ذهنی که اعتماد به نفس شما را دچار مشکل می‌کند، جدا شوید؛

  • خواب: کم‌خوابی اثرات بدی بر احساسات شما دارد. برعکس، یک خواب باکیفیت، با ویژگی‌های شخصیتی مثبت از جمله خوش‌بینی و عزت نفس مرتبط است.

 


پیشنهاد ما برای شما: برای داشتن یک زندگی موفق مهم‌ترین فاکتور داشتن خواب با کیفیت و انرژی کافی در طول روز است. در پکیج خواب شاهانه (کلیک کنید)، با آموزش اصول و جزئیات سلامت خواب و رویابینی، کاری می‌کند که شما تبدیل به یک متخصص خواب شوید و از طرفی خواب و رویابینی را به بخشی از مسیر موفقیت خودتان تبدیل کنید!


 

23) چیزی را که‌ می‌خواهید درخواست کنید.

اگر برای چیزی درخواست نکنید، احتمالاً آن را کسب نمی‌کنید. ممکن است برای بیش از ۲ سال در یک سازمان کار کنید، بدون اینکه شاهد افزایش حقوق خود باشید. اگر در انجام کارتان موفق بوده‌اید، می‌توانید درخواست پاداش یا افزایش حقوق داشته باشید.


24) بدانید چه زمانی باید نه بگویید.

در حالی که انجام کارهایی که در آن‌ها مهارت دارید می‌تواند اعتماد به نفس شما را تقویت کند، تشخیص موقعیت‌هایی که می‌تواند باعث کاهش اعتماد به نفس شما شود به همان اندازه مهم است. نه گفتن به فعالیت هایی که باعث از بین رفتن اعتماد به نفس شما می‌شود، اشکالی ندارد. مطمئناً نمی‌خواهید از انجام کاری که باعث ناراحتی شما می‌شود اجتناب کنید، زیرا ناراحتی اغلب بخشی از فرآیند رشد شخصی است. در عین حال، هیچ اشکالی ندارد که مرزهای خود را بشناسید و به آنها پایبند باشید.

دفعه بعد که کسی انجام کاری را پیشنهاد کرد که می‌دانید اعتماد به نفس شما را کاهش می‌دهد، با احترام پیشنهاد او را رد کنید. البته لازم نیست برای همیشه از آن فعالیت اجتناب کنید. هنگامی که یاد گرفتید چگونه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، ممکن است آنقدر قوی باشید که دوباره آن را امتحان کنید، بدون اینکه به اعتماد به نفس خود آسیبی وارد شود.


25) اهداف واقع‌بینانه تعیین کنید.

مشخص شده است که تعیین اهداف بلندمدت و عدم دستیابی به آنها به سطح اعتماد آسیب می‌رساند. عکس این موضوع نیز به اثبات رسیده است که هرچه بیشتر به اهداف خود دست یابید، اعتماد به نفس و توانایی‌های‌تان بیشتر می‌شود. برای تعیین اهداف واقع‌بینانه، آنچه را که می‌خواهید به دست آورید، بنویسید. بعد از خود بپرسید چه شانسی برای رسیدن به آن دارید. اگر احتمال دستیابی به هدف بسیار کم بود، بهتر است هدفی واقعی‌تر و دست یافتنی‌تر انتخاب کنید.


پیشنهاد ما برای شما: اکهارت تل به عنوان یکی از الهام‌بخش‌ترین رهبران معنوی دنیای امروز شناخته می‌شود. "اکهارت تل" در "دوره آفرینش رؤیاها" (کلیک کنید)، به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه می‌توان با تغییر حالت آگاهی، شرایط بیرونی را تغییر داد. یاد می‌گیرید که چطور از اعماق وجودتان و با قدرتی نشأت گرفته از هوش خلاق کائنات، اهداف و خواسته‌های‌تان را خلق کنید.


 

سخن آخر:

اعتماد به نفس، اعتقاد ما نسبت به مهارتمان در انجام کارهاست و می‌توان آن را تقویت کرد. کافیست اراده کنیم و با تمرین مهارت‌های خود را افزایش دهیم. اعتماد به نفس جسارت ما را بیشتر می‌کند و فرصت‌های بیشتری در اختیار ما می‌گذارد. بنابراین سعی کنید اعتماد به نفس خود را با این روش ها بالا ببرید:

نقاط قوت خود را بشناسید و بر آنها تأکید کنید. به خاطر تلاش ها و پیشرفت های‌تان به خودتان پاداش دهید و ستایش کنید. وقتی به مانعی برخورد کردید، با مهربانی و شفقت با خود رفتار کنید. به شکست فکر نکنید اهداف واقع‌بینانه و قابل دستیابی را تعیین کنید. انتظار کمال نداشته باشید؛ غیرممکن است که در تمام جنبه‌های زندگی کامل باشید. زمانی که احساسات شدیدی دارید، سرعت خود را کم کنید و به طور منطقی در مورد موقعیت فکر کنید. در مورد خود، افراد و موقعیت ها فرضیات را به چالش بکشید. بدانید که تجربیات منفی گذشته زندگی آینده شما را تعیین نمی‌کند. احساسات، اعتقادات و نیازهای خود را مستقیماً و محترمانه بیان کنید. یاد بگیرید به درخواست‌های غیرمنطقی نه بگویید. در صورت نیاز به کمک بیشتر، مشاوره فردی نیز می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس شما کمک کند.

 


برایمان بنویسید با توجه با مطالب گفته شده، آیا اعتماد به نفس خوبی نسبت به خود و کارهای‌تان دارید؟

  • آیا اقدامات بالا را برای بهبود اعتماد به نفس خود انجام داده‌‌اید؟

  • آیا انجام نکات گفته شده در این مقاله، تأثیر مثبتی در اعتماد به نفس شما داشته است؟

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

نظر شما درباره این مطلب

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت رویال مایند ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت رویال مایند رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام