بهترین زمان برای مراقبه!

زمان مطالعه :10 دقیقه

چکیده این مطلب : در واقع، بهترین زمان برای مراقبه بستگی به سبک زندگی شما و آنچه که از مراقبه‌ی خود به دست می‌آورید، دارد. نشان داده شده است که انجام منظم مراقبه تأثیرات مثبتی بر سلامتی می‌گذارد. مراقبه به بهبود تمرکز، کاهش سطح استرس، و افزایش کیفیت خواب کمک می‌کند. این مزایا متناسب با تعهد شما به نشستن به مراقبه خواهد بود. به همین دلیل مهم است که زمانی را پیدا کنید که مناسب سبک زندگی‌تان باشد.

 

بهترین زمان برای مراقبه!

 

 

  • آیا انجام مراقبه جزء برنامه روزانه زندگی‌تان می‌باشد؟

  • معمولاً چه زمانی را در طول روز به مراقبه اختصاص می‌دهید؟

  • به نظر شما بهترین زمان مراقبه، چه زمانی‌ست؟


مراقبه (کلیک کنید)، به ما کمک می‌کند تا قدرت درونی، انعطافپذیری و تمرکز خود را کشف و پرورش دهیم. اما حتی اگر ارزش مراقبه را درک کنیم، همیشه پیدا کردن زمانی برای آن کار آسانی نیست. و حتی اگر تصمیم بگیریم وقت بگذاریم، ممکن است فکر کنیم چه بخشی از روز برای به مراقبه نشستن بهتر است. 

(مراقبه یا مدیتیشن فعالیتی است که در آن از تکنیک‌های خاصی مانند ذهن‌آگاهی برای آموزش و تربیت توجه و هشیاری استفاده می‌شود و ماحصل آن رسیدن به یک حالت ذهنی و عاطفی آرام و پایدار است. برای شروع می‌توانید از دوره‌ی پیشرفته‌ی "دانداپانی" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند قرار دارد، استفاده کنید).

در واقع، بهترین زمان برای مراقبه بستگی به سبک زندگی شما و آنچه که از مراقبه‌ی خود به دست می‌آورید، دارد. نشان داده شده است که انجام منظم مراقبه تأثیرات مثبتی بر سلامتی می‌گذارد. مراقبه به بهبود تمرکز، کاهش سطح استرس، و افزایش کیفیت خواب کمک می‌کند. این مزایا متناسب با تعهد شما به نشستن به مراقبه خواهد بود. به همین دلیل مهم است که زمانی را پیدا کنید که مناسب سبک زندگی‌تان باشد.


- چه زمانی مراقبه کنیم و آیا بهترین زمان وجود دارد؟

پس بهترین زمان برای مراقبه چه زمانی است، صبح یا عصر؟ متخصصان مراقبه همگی موافق‌اند که لحظه‌ی ایده‌آل مراقبه از فردی به فرد دیگر متفاوت است. با این وجود، زمان‌های خاصی از روز بهترین انتخاب‌ها هستند. در اینجا هفت مورد از آن‌ها آمده‌ است:

1. مراقبه در صبح:

صبح اغلب بهترین زمان برای مراقبه در نظر گرفته می‌شود، زیرا ذهن آرام و شاداب است. بسیاری از ما نیز کمتر در ساعات اولیه‌ی صبح چرت می‌زنیم. افرادی که هر روز مراقبه می‌کنند، ارزش مراقبه‌ی صبحگاهی را می‌دانند و از آن لذت می‌برند، زیرا قبل از شروع فعالیت‌ها و حواس‌پرتی‌های روز، حالتی آرام و سازنده ایجاد می‌کند. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند، قبل از صبحانه به مراقبه بنشینند. می‌توانید مراقبه سپاسگزاری (کلیک کنید)، صبحگاهی را امتحان کنید.

ترانگرام گیالوا  متخصص مراقبه در مقاله خود تحت عنوان 10 نکته برتر در مورد نحوه‌ی مراقبه، مزایای مراقبه در صبح را توضیح می‌دهد: وقتی از خواب بیدار می‌شویم، احساس شادابی می‌کنیم. هنوز به چیزهای زیادی فکر نمی‌کنیم یا نگران کارهایی که امروز باید انجام دهیم، نیستیم. اگر اول صبح یک مراقبه‌ی کوتاه انجام دهیم، احتمالاً در انجام مراقبه‌ی منظم موفق خواهیم شد. و مزایای مثبت آن مراقبه صبحگاهی در طول روز با ما خواهد ماند.

برای مبتدیان ممکن است پیدا کردن زمانی برای مراقبه در صبح دشوار باشد، به خصوص زمانی که استرس و مسئولیت‌ها نمی‌گذارد به مراقبه عادت کنند. شاید برای آن‌ها خوب باشد بدون اینکه الزاماً جلسه کامل به مراقبه بنشینند، فقط در چند نفس آگاهانه بکشند و تا هر وقت که راحت هستند، آگاه بمانند. شاید خوب باشد یک دوره آنلاین رایگان مراقبه برای مبتدیان را امتحان کنند. 

2. مراقبه در غروب:

اتمام یک روز کاری با مراقبه می‌تواند به شما کمک کند تا آرام باشید و برای یک خواب خوب شبانه آماده شوید. همچنین اگر مشکل خواب دارید و قبل از خواب بیش از حد درگیر رویدادهای روزانه هستید، این زمانِ بسیار خوبی برای انجام مراقبه است. اگر بعضی اوقات مشکل خواب دارید، سعی کنید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه قبل از خواب مراقبه کنید. همچنین می‌توانید تمرینات تنفسی انجام دهید یا به مراقبه هدایت‌شده‌ای گوش دهید تا به شما کمک کند آرام شوید و آسوده بخوابید.

3. مراقبه بعد از کار:

برخی از افراد ترجیح می‌دهند بلافاصله پس از بازگشت از محل کار به خانه مراقبه انجام دهند و دلیل خوبی هم دارد. اگر شغل شما از نظر جسمی سخت یا از نظر ذهنی چالش‌برانگیز است، مراقبه یک راه عالی برای کاهش تنشی است که در طول روزِ کاری در بدن و ذهن ایجاد می‌شود. اگر یک زمان منظم با کیفیت به «خودتان» اختصاص دهید، می‌توانید بعد از اتمام کار برای سایر چیزهای مهم زندگی‌تان، از جمله عزیزان‌تان و فعالیت‌های تفریحی، آمادگی بیشتری داشته باشید.

 

مراقبه بعد از کار، یک مرز مفید و واضح

بین زندگی کاری فعال و زندگی شخصی شما ایجاد می‌کند.

 

4. مراقبه در زمان ناهار:

بیشتر مراقبه‌کنندگان جلسات اصلی خود را صبح یا عصر انجام می‌دهند، اما مراقبه در زمان ناهار نیز می‌تواند یک استراحت بسیار ضروری را از شلوغی کار ارائه دهد. خواه تازه یک جلسه‌ی خسته‌کننده کارکنان را تمام کرده باشید و خواه در حال آماده شدن برای ملاقات با مشتری باشید، مراقبه در ظهر به عنوان یک استرس‌زدای مؤثر عمل می‌کند. همچنین به شل شدن عضلاتی که در اثر "پشت میزنشینی" زیاد سفت می‌شوند، کمک می‌کند. حتی چند دقیقه اینجا چند دقیقه آنجا، در طول روزِ کاری می‌تواند مفید باشد.

 

مراقبه را بخشی از برنامه روزانه خود قرار دهید.

 

تعداد محل‌های کار که دارای اتاق مخصوص یوگا یا مراقبه هستند رو به افزایش است. بسیاری از کارفرمایان متوجه شده‌اند که دادن فضا و فرصت به پرسنل خود برای خارج شدن از فضای مجازی، آسایش، خلاقیت و بهره‌وری کارکنان را افزایش می‌دهد. تایم ناهار می‌تواند زمان خوبی برای دنبال کردن مراقبه‌های هدایت‌شده مانند مراقبه‌های هدایت‌شده 2.5، 5 یا 10 دقیقه‌ای Mindworks باشد، زیرا انجام آن‌ها در یک بازه‌ی زمانی مشخص، تمرین مراقبه را آسان می‌کند.

5. مراقبه در زمان استرس و فشار:

بطور قطع لحظاتی پیش می‌آید که چه در محل کار و چه در خانه احساس خستگی می‌کنیم. وقتی این اتفاق می‌افتد، به‌ جای استفاده از راه‌ حل‌های معمول (رسانه‌های اجتماعی، رفتن به سراغ مشروبات، برنامه‌های تلویزیونی بی‌محتوا، یک ظرف بزرگ بستنی، مواد مخدر و غیره) برای این که توجه خود را به چیز دیگری بدهید، چرا سعی نکنید توجه‌تان را به درون متمرکز کنید؟ سعی کنید از تایمر مراقبه Mindworks استفاده کنید، مکث کنید و برای یک یا دو دقیقه با هشیاری نفس بکشید و هر زمان که می‌خواهید ذهن خود را تازه کنید. 

با گذشت زمان، انجام مراقبه به ماهیت دوم تبدیل می‌شود و متوجه می‌شویم که چه زمانی باید فقط مکث کنیم، مشاهده کنیم و لحظه‌ای آگاهانه داشته باشیم. این مکث می‌تواند به ما کمک کند تا با موقعیت‌های استرس‌زا به طرزی سازنده‌تر و مفیدتر کنار بیاییم.

 

ذهن‌آگاهی به ما می‌آموزد که ما می‌توانیم آنچه را که در ذهن و بدنمان می‌گذرد

بدون نیاز به واکنش مشاهده کنیم.

 

6. مراقبه قبل از خواب:

در مورد اینکه آیا شب‌ها زمان مناسبی بر ای مراقبه‌ی منظم هست یا خیر، اتفاق‌نظر واقعی وجود ندارد. برای برخی از افراد، این زمانی است که واقعاً می‌توانند تمدد اعصاب کنند: کار روزانه تمام شده است، بچه‌ها خوابند، سگشان را به پیاده‌روی برده‌اند، و اوضاع عموماً ساکت‌تر است. اگر از مراقبه شبانه لذت می‌برید و می‌توانید هوشیار، آگاه و متمرکز بمانید، ممکن است زمان مناسب برای شما این باشد.

اما اگر به این دلیل نشسته مراقبه می‌کنید که یک آرام‌بخش خوب است، در تفکرتان تجدید نظر کنید. جوهر ذهن‌آگاهی، "آگاه بودن" است، و اگر به خواب بروید نمی‌توانید هوشیار و آگاه باشید. با این اوصاف، یک جلسه کوتاه مراقبه قبل از خواب می‌تواند برای کسانی که زمان اصلی فعالیت آنها در طول روز است، مفید باشد.

 

مراقبه حتی در دوزهای کم، به بدن و روح یادآوری می‌کند

که گاهی اوقات بهترین کاری که می‌توان انجام داد، صرفاً رها کردن است.

 

7. مراقبه بعد از تمرینات ورزشی:

مدیتیشن همچنین می‌تواند راهی عالی برای سرد کردن بدن بعد از تمرین ورزشی باشد. اگر بعد از رفتن به باشگاه، سالن یوگا یا پیاده‌روی احساس استرس یا هیجان‌زدگی دارید، برای چند دقیقه آرام بنشینید و روی تنفس خود تمرکز کنید. این تمرین ساده می‌تواند به تمرکز ذهن شما کمک کرده و بروز هرگونه تنش پس از تمرین را کاهش دهد.


- چگونه بهترین زمان برای مراقبه را پیدا کنیم؟

شاید از خود بپرسید، بهترین زمان برای مراقبه چه زمانی است؟ یا، چگونه می‌توانم زمانی را برای مراقبه اختصاص دهم، در حالی که بیش از حد تحت فشار هستم و کارهای خیلی زیادی دارم؟ حقیقت این است که مراقبه می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به شما برای یافتن حس آرامش و شفافیت ذهنی باشد، به‌ ویژه زمانی که احساس می‌کنید عصبانی هستید و کنترل خود را از دست داده‌اید. در اینجا چند نکته برای یافتن بهترین زمان برای مراقبه آمده است، حتی زمانی که فکر می‌کنید آنقدر مشغول هستید که نمی‌توانید به زور برای آن وقت باز کنید.


- چرا یافتن زمان مراقبه مهم است؟

یک ضرب‌المثل قدیمی هست که می‌گوید اگر نمی‌توانید 10 دقیقه در روز برای مراقبه پیدا کنید، احتمالاً به 20 دقیقه نیاز دارید. به عبارت دیگر، اگر زندگی آنقدر شلوغ است که نمی‌توانید 10 دقیقه را با هوشیاری و حضور صرف کنید، احتمالاً این نشانه‌ای است که باید مکث کنید و اولویت‌های‌تان را دوباره ارزیابی کنید. ممکن است لازم باشد در برخی از زمینه‌های زندگی‌تان عقب‌نشینی کنید تا جایی برای فعالیت‌های ارزشمندتر و سالم‌تر باز کنید، مانند مراقبت از ذهن‌تان. اگر دائماً تحت تأثیر افکار و احساسات دشوار هستید، چگونه می‌توانید انتظار داشته باشید که استرس ناشی از بسیاری از تعهدات و مسئولیت‌ها را مدیریت کنید؟

این تحقیق بر تأثیر منفی‌ای که اولویت ندادن به ذهن‌مان می‌تواند بر زندگی ما داشته باشد، تأکید می‌کند. روانشناسان دانشگاه هاروارد دریافتند که مردم تقریباً 47 درصد از ساعات بیداری خود را صرف فکر کردن می‌کنند. این سرگردانی مداوم ذهن عامل مستقیم نارضایتی است. فکر کردن در مورد چیزهایی که در گذشته اتفاق افتاده است، ممکن است در آینده اتفاق بیفتد یا ممکن است هرگز اتفاق نیفتد، تقریباً در نیمی از مواقع می‌تواند آسیب جدی به سلامت روان وارد کند.

به هر حال، شما هر روز از ذهن‌تان برای چیزهای زیادی استفاده می‌کنید، به عنوان مثال: فکر کردن، خلاق بودن، حل مشکلات، تعامل با دیگران. شما به ذهن‌تان مدیون هستید که زمانی را برای مراقبه پیدا کنید تا بتوانید لحظه‌ی اکنون را دریابید و قدر آن را بدانید و توانایی بهترین عملکرد را در هر کاری که انجام می‌دهید، داشته باشید.

نه تنها این، بلکه هزاران مطالعه نشان می‌دهد که مراقبه ذهن‌آگاهی می‌تواند تأثیرات مثبت قابل توجهی بر سلامت ذهنی، جسمی و عاطفی از جمله کاهش استرس، خواب سالم و آرام، افزایش تمرکز و ایجاد همدلی داشته باشد. از طریق مراقبه، در واقع می‌توانید مغز خود را برای تقویت ویژگی‌های مثبت مانند تصمیم‌گیری و همدلی، و کاهش ویژگی‌های منفی مانند ترس و اضطراب، دوباره سیم‌کشی کنید. بنابراین، با اضافه کردن مراقبه به لیست کارهای خود، در نهایت مقداری از استرس و هرج و مرج را از بین می‌برید.


پیشنهاد ما برای شما: دانشمندان معتقدند که مراقبه بهترین تمرین برای رشد شخصی و افزایش عملکرد خود می‌باشد. برای اینکه بتوانید خودتان را متحول کنید و پیشرفت‌های هیجانی، فکری و حتی معنوی در خود مشاهده کنید، و در عین حال از تمام مزایای مراقبه نیز بهرمند شوید، توصیه ما به شما "دوره‌ی 6 فاز مراقبه" اثر "ویشن لاکیانی" (کلیک کنید)، می‌باشد که توسط مجموعه‌ی رویال‌مایند ترجمه و تهیه شده و در اختیار شما قرار داده شده است.



- بهترین زمان برای مراقبه:

اگر چه مراقبه در هر ساعت از روز می‌تواند مفید باشد، بسیاری از مردم صبح را بهترین زمان برای مراقبه می‌دانند، زیرا معمولاً بخشی از روز است که کمترین حواس‌پرتی را دارد. وقتی آن را قبل از هر کاری انجام می‌دهید، مطمئن می‌شوید که واقعاً اتفاق می‌افتد. هنگامی که آن را به تعویق می‌اندازید، در لابلای شلوغی‌های روز ممکن است به راحتی آن را از لیست کارهای‌تان حذف کنید.

به علاوه، مراقبه در صبح می‌تواند یک راه انگیزشی و سازنده برای شروع روز باشد. وقتی اول روز مراقبه می‌کنید، خود را در مسیری قرار می‌دهید که یک روز موفق داشته باشید، و بهترین فرصت را به خود می‌دهید تا کاملاً آگاه باشید، کاملاً بیدار باشید، کاملاً آرام باشید و مطمئن باشید که می‌توانید هر چیزی را که زندگی در مسیرتان قرار می‌دهد، مدیریت کنید. بدین ترتیب، بسیاری از افراد احساس می‌کنند باید این را جزئی از برنامه‌ی صبحگاهی‌شان قرار دهند، کاری که همیشه و بدون توجه به برنامه‌های پیش‌بینی‌ نشده انجام می‌دهند.

البته، مراقبه در صبح ممکن است برای همه کارساز نباشد. اگر برای شما اینطور است، اشکالی ندارد. بهترین زمان برای مراقبه زمانی است که بتوانید آن را در اولویت قرار دهید. آیا معمولاً بعد از ناهار پیاده‌روی می کنید یا عصر استراحت می‌کنید؟ هر دوی آن‌ها می‌توانند زمان‌های ایده‌آلی برای مراقبه باشند، فقط تمام تلاش خود را بکنید تا خود را به انجام آن متعهد کنید و مطمئن شوید که هیچ چیز مانع آن نمی‌شود.

 

مراقبه را جزئی از برنامه روزانه خود قرار دهید.


- نکاتی برای یافتن زمان مراقبه:

1) یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از اینکه همیشه می‌توانید بدون توجه به برنامه‌تان زمانی برای مراقبه پیدا کنید، این است که همیشه آن را در «همان زمان و همان مکان» انجام دهید، زمانی که می‌دانید کمترین حواس‌پرتی را خواهید داشت.

2) راه دیگر این است که آن را به فعالیت دیگری وصل کنید (عادت لنگر) که از قبل به عنوان بخشی از برنامه‌ی روزانه فعلی خود انجام می‌دادید. به عنوان مثال، "به محض اینکه مسواک زدنم تمام شد، پنج دقیقه مراقبه خواهم کرد." تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از عادات لنگر می‌تواند بسیار موثر باشد: زمانی که بخشی از برنامه روزانه شما شود، اجتناب از انجام آن دشوار خواهد بود.

 

کلید ایجاد یک عادت و حفظ آن این است که

انجام آن را به بخشی از برنامه‌ی روزانه خود تبدیل کنید.

 

وقتی سعی می‌کنید زمانی برای مراقبه پیدا کنید، انعطاف پذیر بودن نیز مهم است. همه‌ی روزها مثل هم نیستند، که می‌تواند به این معنی باشد که شما باید مراقبه‌ی خود را به مکان یا زمان دیگری منتقل کنید. سعی کنید تسلیم وسوسه نشوید که کلاً بی‌خیال آن شوید. و البته اگر یک جلسه را از دست دادید از آن بیزار نشوید و خودتان را سرزنش نکنید. در عوض، روی بازگشت به مسیر تمرکز کنید: فردا چه کاری باید انجام دهید تا مطمئن شوید که می‌توانید زمانی را برای مراقبه پیدا کنید؟

 

- 2 نکته مهم در مورد زمان مراقبه وجود دارد:

  • متعهد باشید: اول از همه اینکه، هر زمانی را هم که انتخاب کردید، به آن متعهد باشید و مخصوصا در 30/40 روز اول، آن را به هر بهانه‌ای عقب نیندازید.

  • منعطف باشید: دوم اینکه اگر روزی به هر دلیلی نتوانستید مدیتیشن کنید، نسبت به آن دلسرد نشوید و دوباره از روز بعد، طی روتین قبلی جلو بروید.

 

- چند دقیقه مراقبه کنیم؟

اگر به طور دقیق بخواهید، یک تمرین مراقبه 10 الی 15 دقیقه‌ای انتخاب بسیار خوب و متعادلی است. اما خب با توجه به ظرفیتی که افراد دارند و البته تجربه‌شان در مراقبه، ممکن است بعضی افراد نهایتاً بتوانند یک تمرین 5 دقیقه‌ای را تجربه کنند و بعضی دیگر حتی از 15 دقیقه هم بسیار فراتر بروند. بنابراین در ابتدا احتمالاً زمان کمی را به مراقبه می‌گذرانید، اما در ادامه هر بار تمرین‌تان به بیشتر از 10 دقیقه می‌رسد. در هر حال در مورد این موضوع خیلی وسواسی عمل نکنید.


پیشنهاد ما برای شما: دوره پیشرفته‌ی دیسپنزا (کلیک کنید)، ترکیبی است از جدیدترین اطلاعات علمی، بررسی‌های موردی و مراقبه‌های پیشرفته‌ای که می توانید برای غلبه کردن بر چالش‌های مختلف در جنبه‌های گوناگون زندگی از آن‌ها بهره بگیرید. دکتر جو دیسپنزا به شما یاد می‌دهد که میدان کوانتوم، میدانی نامرئی از جنس نور، اطلاعات و فرکانس است که در ورای مکان و زمان وجود دارد. شما خواهید آموخت انرژی خود را تغییر دهید و آن را با امکانی که از قبل در میدان کوانتوم وجود دارد، هم‌ارتعاش کرده و آینده‌ی مورد نظرتان را جذب کنید. 


 

- چگونه مراقبه را به یک عادت روزانه تبدیل کنیم؟

مهم نیست چه زمانی از روز را به مراقبه اختصاص می‌دهید، در ادامه نکاتی را با شما در میان خواهیم گذاشت که به کمک آن‌ها می‌توانید مراقبه را به یک عادت روزانه تبدیل کنید و بتوانید به آن پایبند باشید:

۱. یک هدف واقع‌بینانه برای خود تعیین کنید:

اگر فقط می‌توانید چند دقیقه در روز مراقبه کنید، اشکالی ندارد. بهتر است هر روز به مدت حداقل سه دقیقه مراقبه کنید تا اینکه فقط یک بار در ماه اما به مدت یک ساعت این کار را انجام دهید! هر چند حتی انجام دادن آن یک بار در ماه هم بهتر از هرگز انجام ندادن مراقبه است.

۲. قدم‌های کوچک اما پیوسته بردارید:

حتی اگر انجام مراقبه برای سه دقیقه متوالی دشوار به نظر می‌رسد، تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا زمانی را برای آن در روز پیدا کنید و انجامش دهید. شما می‌توانید از استراتژی‌های زیر کمک بگیرید:

  • زنگ هشداری (آلارم) را روی تلفن همراه خود تنظیم کنید و چند زمان مشخص یک دقیقه‌ای در طول روز را فقط به فکر کردن درباره عملکرد ذهن خود بپردازید.

  • در حین رانندگی، هر جا که چراغ قرمز شد، مکث کنید و فقط بر نفس کشیدن خود تمرکز کنید.

  • قبل از پیاده شدن از ماشین در محل کار یا هنگام نشستن جلوی کامپیوتر، مقداری مکث کنید.

  • اگر اهداف خود را تعیین کنیم و آن‌ها را اولویت‌بندی نماییم، همیشه زمانی برای مراقبه وجود خواهد داشت.

۳. از اپلیکیشن‌ها استفاده کنید:

شروع و پایبندی به مراقبه می‌تواند دشوار باشد. بنابراین می‌توانید از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های تلفن همراه خود، کمک بگیرید. این برنامه‌ها حاوی تمرینات منظمی هستند که شما را در رسیدن به هدف یاری می‌دهند.

 


برای ما از تجربیات خود در زمینه مراقبه بنویسید.

  • آیا موفق شده‌اید که مراقبه را بخشی از برنامه روزانه خود قرار دهید؟

  • شما چه زمانی را برای انجام مراقبه ترجیح می‌دهید؟

  • کدامیک از زمان‌های مراقبه گفته شده در این مقاله را امتحان کرده‌اید؟ آیا تأثیر مثبتی برای شما به همراه داشته است؟

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

 

بهترین زمان برای مراقبه!

 

 

  • آیا انجام مراقبه جزء برنامه روزانه زندگی‌تان می‌باشد؟

  • معمولاً چه زمانی را در طول روز به مراقبه اختصاص می‌دهید؟

  • به نظر شما بهترین زمان مراقبه، چه زمانی‌ست؟


مراقبه (کلیک کنید)، به ما کمک می‌کند تا قدرت درونی، انعطافپذیری و تمرکز خود را کشف و پرورش دهیم. اما حتی اگر ارزش مراقبه را درک کنیم، همیشه پیدا کردن زمانی برای آن کار آسانی نیست. و حتی اگر تصمیم بگیریم وقت بگذاریم، ممکن است فکر کنیم چه بخشی از روز برای به مراقبه نشستن بهتر است. 

(مراقبه یا مدیتیشن فعالیتی است که در آن از تکنیک‌های خاصی مانند ذهن‌آگاهی برای آموزش و تربیت توجه و هشیاری استفاده می‌شود و ماحصل آن رسیدن به یک حالت ذهنی و عاطفی آرام و پایدار است. برای شروع می‌توانید از دوره‌ی پیشرفته‌ی "دانداپانی" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند قرار دارد، استفاده کنید).

در واقع، بهترین زمان برای مراقبه بستگی به سبک زندگی شما و آنچه که از مراقبه‌ی خود به دست می‌آورید، دارد. نشان داده شده است که انجام منظم مراقبه تأثیرات مثبتی بر سلامتی می‌گذارد. مراقبه به بهبود تمرکز، کاهش سطح استرس، و افزایش کیفیت خواب کمک می‌کند. این مزایا متناسب با تعهد شما به نشستن به مراقبه خواهد بود. به همین دلیل مهم است که زمانی را پیدا کنید که مناسب سبک زندگی‌تان باشد.


- چه زمانی مراقبه کنیم و آیا بهترین زمان وجود دارد؟

پس بهترین زمان برای مراقبه چه زمانی است، صبح یا عصر؟ متخصصان مراقبه همگی موافق‌اند که لحظه‌ی ایده‌آل مراقبه از فردی به فرد دیگر متفاوت است. با این وجود، زمان‌های خاصی از روز بهترین انتخاب‌ها هستند. در اینجا هفت مورد از آن‌ها آمده‌ است:

1. مراقبه در صبح:

صبح اغلب بهترین زمان برای مراقبه در نظر گرفته می‌شود، زیرا ذهن آرام و شاداب است. بسیاری از ما نیز کمتر در ساعات اولیه‌ی صبح چرت می‌زنیم. افرادی که هر روز مراقبه می‌کنند، ارزش مراقبه‌ی صبحگاهی را می‌دانند و از آن لذت می‌برند، زیرا قبل از شروع فعالیت‌ها و حواس‌پرتی‌های روز، حالتی آرام و سازنده ایجاد می‌کند. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند، قبل از صبحانه به مراقبه بنشینند. می‌توانید مراقبه سپاسگزاری (کلیک کنید)، صبحگاهی را امتحان کنید.

ترانگرام گیالوا  متخصص مراقبه در مقاله خود تحت عنوان 10 نکته برتر در مورد نحوه‌ی مراقبه، مزایای مراقبه در صبح را توضیح می‌دهد: وقتی از خواب بیدار می‌شویم، احساس شادابی می‌کنیم. هنوز به چیزهای زیادی فکر نمی‌کنیم یا نگران کارهایی که امروز باید انجام دهیم، نیستیم. اگر اول صبح یک مراقبه‌ی کوتاه انجام دهیم، احتمالاً در انجام مراقبه‌ی منظم موفق خواهیم شد. و مزایای مثبت آن مراقبه صبحگاهی در طول روز با ما خواهد ماند.

برای مبتدیان ممکن است پیدا کردن زمانی برای مراقبه در صبح دشوار باشد، به خصوص زمانی که استرس و مسئولیت‌ها نمی‌گذارد به مراقبه عادت کنند. شاید برای آن‌ها خوب باشد بدون اینکه الزاماً جلسه کامل به مراقبه بنشینند، فقط در چند نفس آگاهانه بکشند و تا هر وقت که راحت هستند، آگاه بمانند. شاید خوب باشد یک دوره آنلاین رایگان مراقبه برای مبتدیان را امتحان کنند. 

2. مراقبه در غروب:

اتمام یک روز کاری با مراقبه می‌تواند به شما کمک کند تا آرام باشید و برای یک خواب خوب شبانه آماده شوید. همچنین اگر مشکل خواب دارید و قبل از خواب بیش از حد درگیر رویدادهای روزانه هستید، این زمانِ بسیار خوبی برای انجام مراقبه است. اگر بعضی اوقات مشکل خواب دارید، سعی کنید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه قبل از خواب مراقبه کنید. همچنین می‌توانید تمرینات تنفسی انجام دهید یا به مراقبه هدایت‌شده‌ای گوش دهید تا به شما کمک کند آرام شوید و آسوده بخوابید.

3. مراقبه بعد از کار:

برخی از افراد ترجیح می‌دهند بلافاصله پس از بازگشت از محل کار به خانه مراقبه انجام دهند و دلیل خوبی هم دارد. اگر شغل شما از نظر جسمی سخت یا از نظر ذهنی چالش‌برانگیز است، مراقبه یک راه عالی برای کاهش تنشی است که در طول روزِ کاری در بدن و ذهن ایجاد می‌شود. اگر یک زمان منظم با کیفیت به «خودتان» اختصاص دهید، می‌توانید بعد از اتمام کار برای سایر چیزهای مهم زندگی‌تان، از جمله عزیزان‌تان و فعالیت‌های تفریحی، آمادگی بیشتری داشته باشید.

 

مراقبه بعد از کار، یک مرز مفید و واضح

بین زندگی کاری فعال و زندگی شخصی شما ایجاد می‌کند.

 

4. مراقبه در زمان ناهار:

بیشتر مراقبه‌کنندگان جلسات اصلی خود را صبح یا عصر انجام می‌دهند، اما مراقبه در زمان ناهار نیز می‌تواند یک استراحت بسیار ضروری را از شلوغی کار ارائه دهد. خواه تازه یک جلسه‌ی خسته‌کننده کارکنان را تمام کرده باشید و خواه در حال آماده شدن برای ملاقات با مشتری باشید، مراقبه در ظهر به عنوان یک استرس‌زدای مؤثر عمل می‌کند. همچنین به شل شدن عضلاتی که در اثر "پشت میزنشینی" زیاد سفت می‌شوند، کمک می‌کند. حتی چند دقیقه اینجا چند دقیقه آنجا، در طول روزِ کاری می‌تواند مفید باشد.

 

مراقبه را بخشی از برنامه روزانه خود قرار دهید.

 

تعداد محل‌های کار که دارای اتاق مخصوص یوگا یا مراقبه هستند رو به افزایش است. بسیاری از کارفرمایان متوجه شده‌اند که دادن فضا و فرصت به پرسنل خود برای خارج شدن از فضای مجازی، آسایش، خلاقیت و بهره‌وری کارکنان را افزایش می‌دهد. تایم ناهار می‌تواند زمان خوبی برای دنبال کردن مراقبه‌های هدایت‌شده مانند مراقبه‌های هدایت‌شده 2.5، 5 یا 10 دقیقه‌ای Mindworks باشد، زیرا انجام آن‌ها در یک بازه‌ی زمانی مشخص، تمرین مراقبه را آسان می‌کند.

5. مراقبه در زمان استرس و فشار:

بطور قطع لحظاتی پیش می‌آید که چه در محل کار و چه در خانه احساس خستگی می‌کنیم. وقتی این اتفاق می‌افتد، به‌ جای استفاده از راه‌ حل‌های معمول (رسانه‌های اجتماعی، رفتن به سراغ مشروبات، برنامه‌های تلویزیونی بی‌محتوا، یک ظرف بزرگ بستنی، مواد مخدر و غیره) برای این که توجه خود را به چیز دیگری بدهید، چرا سعی نکنید توجه‌تان را به درون متمرکز کنید؟ سعی کنید از تایمر مراقبه Mindworks استفاده کنید، مکث کنید و برای یک یا دو دقیقه با هشیاری نفس بکشید و هر زمان که می‌خواهید ذهن خود را تازه کنید. 

با گذشت زمان، انجام مراقبه به ماهیت دوم تبدیل می‌شود و متوجه می‌شویم که چه زمانی باید فقط مکث کنیم، مشاهده کنیم و لحظه‌ای آگاهانه داشته باشیم. این مکث می‌تواند به ما کمک کند تا با موقعیت‌های استرس‌زا به طرزی سازنده‌تر و مفیدتر کنار بیاییم.

 

ذهن‌آگاهی به ما می‌آموزد که ما می‌توانیم آنچه را که در ذهن و بدنمان می‌گذرد

بدون نیاز به واکنش مشاهده کنیم.

 

6. مراقبه قبل از خواب:

در مورد اینکه آیا شب‌ها زمان مناسبی بر ای مراقبه‌ی منظم هست یا خیر، اتفاق‌نظر واقعی وجود ندارد. برای برخی از افراد، این زمانی است که واقعاً می‌توانند تمدد اعصاب کنند: کار روزانه تمام شده است، بچه‌ها خوابند، سگشان را به پیاده‌روی برده‌اند، و اوضاع عموماً ساکت‌تر است. اگر از مراقبه شبانه لذت می‌برید و می‌توانید هوشیار، آگاه و متمرکز بمانید، ممکن است زمان مناسب برای شما این باشد.

اما اگر به این دلیل نشسته مراقبه می‌کنید که یک آرام‌بخش خوب است، در تفکرتان تجدید نظر کنید. جوهر ذهن‌آگاهی، "آگاه بودن" است، و اگر به خواب بروید نمی‌توانید هوشیار و آگاه باشید. با این اوصاف، یک جلسه کوتاه مراقبه قبل از خواب می‌تواند برای کسانی که زمان اصلی فعالیت آنها در طول روز است، مفید باشد.

 

مراقبه حتی در دوزهای کم، به بدن و روح یادآوری می‌کند

که گاهی اوقات بهترین کاری که می‌توان انجام داد، صرفاً رها کردن است.

 

7. مراقبه بعد از تمرینات ورزشی:

مدیتیشن همچنین می‌تواند راهی عالی برای سرد کردن بدن بعد از تمرین ورزشی باشد. اگر بعد از رفتن به باشگاه، سالن یوگا یا پیاده‌روی احساس استرس یا هیجان‌زدگی دارید، برای چند دقیقه آرام بنشینید و روی تنفس خود تمرکز کنید. این تمرین ساده می‌تواند به تمرکز ذهن شما کمک کرده و بروز هرگونه تنش پس از تمرین را کاهش دهد.


- چگونه بهترین زمان برای مراقبه را پیدا کنیم؟

شاید از خود بپرسید، بهترین زمان برای مراقبه چه زمانی است؟ یا، چگونه می‌توانم زمانی را برای مراقبه اختصاص دهم، در حالی که بیش از حد تحت فشار هستم و کارهای خیلی زیادی دارم؟ حقیقت این است که مراقبه می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به شما برای یافتن حس آرامش و شفافیت ذهنی باشد، به‌ ویژه زمانی که احساس می‌کنید عصبانی هستید و کنترل خود را از دست داده‌اید. در اینجا چند نکته برای یافتن بهترین زمان برای مراقبه آمده است، حتی زمانی که فکر می‌کنید آنقدر مشغول هستید که نمی‌توانید به زور برای آن وقت باز کنید.


- چرا یافتن زمان مراقبه مهم است؟

یک ضرب‌المثل قدیمی هست که می‌گوید اگر نمی‌توانید 10 دقیقه در روز برای مراقبه پیدا کنید، احتمالاً به 20 دقیقه نیاز دارید. به عبارت دیگر، اگر زندگی آنقدر شلوغ است که نمی‌توانید 10 دقیقه را با هوشیاری و حضور صرف کنید، احتمالاً این نشانه‌ای است که باید مکث کنید و اولویت‌های‌تان را دوباره ارزیابی کنید. ممکن است لازم باشد در برخی از زمینه‌های زندگی‌تان عقب‌نشینی کنید تا جایی برای فعالیت‌های ارزشمندتر و سالم‌تر باز کنید، مانند مراقبت از ذهن‌تان. اگر دائماً تحت تأثیر افکار و احساسات دشوار هستید، چگونه می‌توانید انتظار داشته باشید که استرس ناشی از بسیاری از تعهدات و مسئولیت‌ها را مدیریت کنید؟

این تحقیق بر تأثیر منفی‌ای که اولویت ندادن به ذهن‌مان می‌تواند بر زندگی ما داشته باشد، تأکید می‌کند. روانشناسان دانشگاه هاروارد دریافتند که مردم تقریباً 47 درصد از ساعات بیداری خود را صرف فکر کردن می‌کنند. این سرگردانی مداوم ذهن عامل مستقیم نارضایتی است. فکر کردن در مورد چیزهایی که در گذشته اتفاق افتاده است، ممکن است در آینده اتفاق بیفتد یا ممکن است هرگز اتفاق نیفتد، تقریباً در نیمی از مواقع می‌تواند آسیب جدی به سلامت روان وارد کند.

به هر حال، شما هر روز از ذهن‌تان برای چیزهای زیادی استفاده می‌کنید، به عنوان مثال: فکر کردن، خلاق بودن، حل مشکلات، تعامل با دیگران. شما به ذهن‌تان مدیون هستید که زمانی را برای مراقبه پیدا کنید تا بتوانید لحظه‌ی اکنون را دریابید و قدر آن را بدانید و توانایی بهترین عملکرد را در هر کاری که انجام می‌دهید، داشته باشید.

نه تنها این، بلکه هزاران مطالعه نشان می‌دهد که مراقبه ذهن‌آگاهی می‌تواند تأثیرات مثبت قابل توجهی بر سلامت ذهنی، جسمی و عاطفی از جمله کاهش استرس، خواب سالم و آرام، افزایش تمرکز و ایجاد همدلی داشته باشد. از طریق مراقبه، در واقع می‌توانید مغز خود را برای تقویت ویژگی‌های مثبت مانند تصمیم‌گیری و همدلی، و کاهش ویژگی‌های منفی مانند ترس و اضطراب، دوباره سیم‌کشی کنید. بنابراین، با اضافه کردن مراقبه به لیست کارهای خود، در نهایت مقداری از استرس و هرج و مرج را از بین می‌برید.


پیشنهاد ما برای شما: دانشمندان معتقدند که مراقبه بهترین تمرین برای رشد شخصی و افزایش عملکرد خود می‌باشد. برای اینکه بتوانید خودتان را متحول کنید و پیشرفت‌های هیجانی، فکری و حتی معنوی در خود مشاهده کنید، و در عین حال از تمام مزایای مراقبه نیز بهرمند شوید، توصیه ما به شما "دوره‌ی 6 فاز مراقبه" اثر "ویشن لاکیانی" (کلیک کنید)، می‌باشد که توسط مجموعه‌ی رویال‌مایند ترجمه و تهیه شده و در اختیار شما قرار داده شده است.



- بهترین زمان برای مراقبه:

اگر چه مراقبه در هر ساعت از روز می‌تواند مفید باشد، بسیاری از مردم صبح را بهترین زمان برای مراقبه می‌دانند، زیرا معمولاً بخشی از روز است که کمترین حواس‌پرتی را دارد. وقتی آن را قبل از هر کاری انجام می‌دهید، مطمئن می‌شوید که واقعاً اتفاق می‌افتد. هنگامی که آن را به تعویق می‌اندازید، در لابلای شلوغی‌های روز ممکن است به راحتی آن را از لیست کارهای‌تان حذف کنید.

به علاوه، مراقبه در صبح می‌تواند یک راه انگیزشی و سازنده برای شروع روز باشد. وقتی اول روز مراقبه می‌کنید، خود را در مسیری قرار می‌دهید که یک روز موفق داشته باشید، و بهترین فرصت را به خود می‌دهید تا کاملاً آگاه باشید، کاملاً بیدار باشید، کاملاً آرام باشید و مطمئن باشید که می‌توانید هر چیزی را که زندگی در مسیرتان قرار می‌دهد، مدیریت کنید. بدین ترتیب، بسیاری از افراد احساس می‌کنند باید این را جزئی از برنامه‌ی صبحگاهی‌شان قرار دهند، کاری که همیشه و بدون توجه به برنامه‌های پیش‌بینی‌ نشده انجام می‌دهند.

البته، مراقبه در صبح ممکن است برای همه کارساز نباشد. اگر برای شما اینطور است، اشکالی ندارد. بهترین زمان برای مراقبه زمانی است که بتوانید آن را در اولویت قرار دهید. آیا معمولاً بعد از ناهار پیاده‌روی می کنید یا عصر استراحت می‌کنید؟ هر دوی آن‌ها می‌توانند زمان‌های ایده‌آلی برای مراقبه باشند، فقط تمام تلاش خود را بکنید تا خود را به انجام آن متعهد کنید و مطمئن شوید که هیچ چیز مانع آن نمی‌شود.

 

مراقبه را جزئی از برنامه روزانه خود قرار دهید.


- نکاتی برای یافتن زمان مراقبه:

1) یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از اینکه همیشه می‌توانید بدون توجه به برنامه‌تان زمانی برای مراقبه پیدا کنید، این است که همیشه آن را در «همان زمان و همان مکان» انجام دهید، زمانی که می‌دانید کمترین حواس‌پرتی را خواهید داشت.

2) راه دیگر این است که آن را به فعالیت دیگری وصل کنید (عادت لنگر) که از قبل به عنوان بخشی از برنامه‌ی روزانه فعلی خود انجام می‌دادید. به عنوان مثال، "به محض اینکه مسواک زدنم تمام شد، پنج دقیقه مراقبه خواهم کرد." تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از عادات لنگر می‌تواند بسیار موثر باشد: زمانی که بخشی از برنامه روزانه شما شود، اجتناب از انجام آن دشوار خواهد بود.

 

کلید ایجاد یک عادت و حفظ آن این است که

انجام آن را به بخشی از برنامه‌ی روزانه خود تبدیل کنید.

 

وقتی سعی می‌کنید زمانی برای مراقبه پیدا کنید، انعطاف پذیر بودن نیز مهم است. همه‌ی روزها مثل هم نیستند، که می‌تواند به این معنی باشد که شما باید مراقبه‌ی خود را به مکان یا زمان دیگری منتقل کنید. سعی کنید تسلیم وسوسه نشوید که کلاً بی‌خیال آن شوید. و البته اگر یک جلسه را از دست دادید از آن بیزار نشوید و خودتان را سرزنش نکنید. در عوض، روی بازگشت به مسیر تمرکز کنید: فردا چه کاری باید انجام دهید تا مطمئن شوید که می‌توانید زمانی را برای مراقبه پیدا کنید؟

 

- 2 نکته مهم در مورد زمان مراقبه وجود دارد:

  • متعهد باشید: اول از همه اینکه، هر زمانی را هم که انتخاب کردید، به آن متعهد باشید و مخصوصا در 30/40 روز اول، آن را به هر بهانه‌ای عقب نیندازید.

  • منعطف باشید: دوم اینکه اگر روزی به هر دلیلی نتوانستید مدیتیشن کنید، نسبت به آن دلسرد نشوید و دوباره از روز بعد، طی روتین قبلی جلو بروید.

 

- چند دقیقه مراقبه کنیم؟

اگر به طور دقیق بخواهید، یک تمرین مراقبه 10 الی 15 دقیقه‌ای انتخاب بسیار خوب و متعادلی است. اما خب با توجه به ظرفیتی که افراد دارند و البته تجربه‌شان در مراقبه، ممکن است بعضی افراد نهایتاً بتوانند یک تمرین 5 دقیقه‌ای را تجربه کنند و بعضی دیگر حتی از 15 دقیقه هم بسیار فراتر بروند. بنابراین در ابتدا احتمالاً زمان کمی را به مراقبه می‌گذرانید، اما در ادامه هر بار تمرین‌تان به بیشتر از 10 دقیقه می‌رسد. در هر حال در مورد این موضوع خیلی وسواسی عمل نکنید.


پیشنهاد ما برای شما: دوره پیشرفته‌ی دیسپنزا (کلیک کنید)، ترکیبی است از جدیدترین اطلاعات علمی، بررسی‌های موردی و مراقبه‌های پیشرفته‌ای که می توانید برای غلبه کردن بر چالش‌های مختلف در جنبه‌های گوناگون زندگی از آن‌ها بهره بگیرید. دکتر جو دیسپنزا به شما یاد می‌دهد که میدان کوانتوم، میدانی نامرئی از جنس نور، اطلاعات و فرکانس است که در ورای مکان و زمان وجود دارد. شما خواهید آموخت انرژی خود را تغییر دهید و آن را با امکانی که از قبل در میدان کوانتوم وجود دارد، هم‌ارتعاش کرده و آینده‌ی مورد نظرتان را جذب کنید. 


 

- چگونه مراقبه را به یک عادت روزانه تبدیل کنیم؟

مهم نیست چه زمانی از روز را به مراقبه اختصاص می‌دهید، در ادامه نکاتی را با شما در میان خواهیم گذاشت که به کمک آن‌ها می‌توانید مراقبه را به یک عادت روزانه تبدیل کنید و بتوانید به آن پایبند باشید:

۱. یک هدف واقع‌بینانه برای خود تعیین کنید:

اگر فقط می‌توانید چند دقیقه در روز مراقبه کنید، اشکالی ندارد. بهتر است هر روز به مدت حداقل سه دقیقه مراقبه کنید تا اینکه فقط یک بار در ماه اما به مدت یک ساعت این کار را انجام دهید! هر چند حتی انجام دادن آن یک بار در ماه هم بهتر از هرگز انجام ندادن مراقبه است.

۲. قدم‌های کوچک اما پیوسته بردارید:

حتی اگر انجام مراقبه برای سه دقیقه متوالی دشوار به نظر می‌رسد، تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا زمانی را برای آن در روز پیدا کنید و انجامش دهید. شما می‌توانید از استراتژی‌های زیر کمک بگیرید:

  • زنگ هشداری (آلارم) را روی تلفن همراه خود تنظیم کنید و چند زمان مشخص یک دقیقه‌ای در طول روز را فقط به فکر کردن درباره عملکرد ذهن خود بپردازید.

  • در حین رانندگی، هر جا که چراغ قرمز شد، مکث کنید و فقط بر نفس کشیدن خود تمرکز کنید.

  • قبل از پیاده شدن از ماشین در محل کار یا هنگام نشستن جلوی کامپیوتر، مقداری مکث کنید.

  • اگر اهداف خود را تعیین کنیم و آن‌ها را اولویت‌بندی نماییم، همیشه زمانی برای مراقبه وجود خواهد داشت.

۳. از اپلیکیشن‌ها استفاده کنید:

شروع و پایبندی به مراقبه می‌تواند دشوار باشد. بنابراین می‌توانید از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های تلفن همراه خود، کمک بگیرید. این برنامه‌ها حاوی تمرینات منظمی هستند که شما را در رسیدن به هدف یاری می‌دهند.

 


برای ما از تجربیات خود در زمینه مراقبه بنویسید.

  • آیا موفق شده‌اید که مراقبه را بخشی از برنامه روزانه خود قرار دهید؟

  • شما چه زمانی را برای انجام مراقبه ترجیح می‌دهید؟

  • کدامیک از زمان‌های مراقبه گفته شده در این مقاله را امتحان کرده‌اید؟ آیا تأثیر مثبتی برای شما به همراه داشته است؟

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

نظر شما درباره این مطلب

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت رویال مایند ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت رویال مایند رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام