روتین صبحگاهی افراد موفق!

زمان مطالعه :15 دقیقه

چکیده این مطلب : ابتدای صبح می‌تواند فضای کل روز شما را تعیین کند. در اصل شیوه آغاز کردن یک روز می‌تواند تعیین کند که شما یک روز پربار یا روزی کسل کننده را در پیش روی خواهید داشت. به علاوه صبح‌ها می‌توانند در میزان قدرت، روحیه، شادی و تمرکز شما نقشی بسیار مهم و بنیادی و همچنین پایه‌ای ایفا کنند. داشتن یک روتین صبحگاهی خوب می‌تواند به شما کمک‌های زیادی کند. کمک می‌کند احساس آرامش، قدرت و کنترل بیشتری بر روی زمان خود داشته باشید.

 

 

روتین صبحگاهی افراد موفق

 

 

  • روز خودتان را چطور آغاز می‌کنید؟

  •  چگونه به استقبال صبح می‌روید؟

  • در مسیر تعیین اهداف روزانه خود چه فاکتورهایی را در نظر می‌گیرید؟

 

ابتدای صبح می‌تواند فضای کل روز شما را تعیین کند. در اصل شیوه آغاز کردن یک روز می‌تواند تعیین کند که شما یک روز پربار یا روزی کسل کننده را در پیش روی خواهید داشت. به علاوه صبح‌ها می‌توانند در میزان قدرت، روحیه، شادی و تمرکز شما نقشی بسیار مهم و بنیادی و همچنین پایه‌ای ایفا کنند. داشتن یک روتین صبحگاهی خوب می‌تواند به شما کمک‌های زیادی کند. کمک می‌کند احساس آرامش، قدرت و کنترل بیشتری بر روی زمان خود داشته باشید. همچنین داشتن روتین صبحگاهی کمک می‌کند که از استرس و فشار‌های ناشی از آن دور بمانید.

 

درک اهمیت تنظیم روتین صبحگاهی:

بسیاری از افراد بزرگ و قدرتمند دنیا به اهمیت صبح‌ها و روتین صبحگاهی پی‌برده‌اند. آن‌ها آن را راهی برای دستیابی به فرصت‌ها و موفقیت‌های جدید می‌دانند. تمامی رهبران بزرگ و به علاوه افراد ثروتمند و مهم در جهان، مانند بنجامین فرانکلین، بیل گیتس و اپرا وینفری، قبل از هشت صبح از تخت‌خواب خودشان خارج می‌شوند. این افراد روتین‌ صبحگاهی خودشان را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که انرژی، بهره‌وری و خلاقیت آن‌ها را در طول روز به حداکثر ممکن می‌رساند. 

روتین صبحگاهی یکی از ویژگی‌های افراد موفق است. شما می‌توانید تا آخرین دقیقه در رخت‌خواب بمانید و دست آخر هم با صبحانه‌‌ای نصفه و نیمه و وسایلی که مطمئن نیستید شامل همه آنچه که نیاز دارید هست یا نه، خانه را ترک کنید. راه دیگری هم وجود دارد. می‌توانید روزتان را با عادات و روتین صبحگاهی منحصر به فرد خودتان آغاز کنید. یک روتین صبحگاهی که مختص به شخص شماست و به توسعه فردی و رسیدن به اهداف‌تان کمک می‌کند. با این کار همواره یک قدم از دیگران جلوتر خواهید بود. زیرا از زمان خود نهایت استفاده را برده‌اید. اما یک روتین صبحگاهی خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟  در این مقاله چند روتین صبحگاهی که می‌تواند شروع کننده یک روز عالی باشد را باهم بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

 

روتین‌های زندگی، عادت‌های شما را می‌سازند

و عادت‌ها، شخصیت و آینده شما را مشخص می‌کنند.

 

آیا برای بهره‌وری باید زود بیدار شوید؟

این سؤال در میان بسیاری از افراد رایج است. به نظر می‌رسد همه آن‌ها تأکید می‌کنند که چقدر عالی است که ساعت ۵ صبح بیدار شوید و فعالیت کنید. زود بیدار شدن فواید زیادی دارد. مزایایی مانند عدم حواس پرتی، افزایش نیرو و حس پیشرو بودن. با این حال، یک مشکل وجود دارد. اگر به اندازه کافی نخوابید، بیدار شدن در ساعت ۵ صبح بی‌فایده است. وقتی خسته هستید، بهره‌وری ندارید. به این ترتیب فکر کنید: آیا ترجیح می‌دهید ساعت ۵ صبح از خواب بیدار شوید و کاری را انجام دهید که چهار ساعت طول می‌کشد زیرا خسته هستید. یا اینکه به اندازه کافی بخوابید، ساعت ۸ صبح از خواب بیدار شوید و در عرض یک ساعت آن را کامل کنید زیرا به خوبی استراحت کرده‌اید. در هر صورت، شما ساعت ۹:۰۰ صبح آماده هستید.

مهمترین چیز این است که از اولین ساعات روز خود استفاده کنید که پربازده‌ترین ساعات روز هستند. صرف نظر از اینکه چه زمانی بلند می‌شوید. در نهایت، این مربوط به زمانی نیست که از خواب بیدار می‌شوید. این مربوط به کاری است که وقتی بیدار هستید انجام می‌دهید. مطمئناً، زود بیدار شدن برای بسیاری از افراد کارساز است، به خصوص اگر قبل از کار نیاز به انجام کاری داشته باشید. با این حال، مطمئن شوید که خواب کافی دارید.

شما چه خودتان را فرد سحرخیزی بدانید چه ندانید، در هر صورت "کتاب معجزه سحرخیزی" اثر "هال الرود" (کلیک کنید)، کاری می‌کند که هر روز صبح با حداکثر انرژی و انگیزه از خواب بیدار شوید و به دنبال تحقق اهداف‌تان بروید. این کتاب فوق‌العاده توسط مجموعه رویال‌مایند تهیه و ترجمه شده و در اختیار شما قرار گرفته است.

باور کردنی نیست که با چند تغییر کوچک، زندگی و شخصیت شما چه تغییرات بزرگی را تجربه می‌کنند. پس اگر از شرایط امروزتان راضی نیستید یا به دنبال بهتر شدن هستید، باید روتین‌های‌تان را تغییر دهید و چه بهتر که با روتین‌های صبحگاهی شروع کنید. برخی از روتین‌های ساده‌ای که همه ما می‌توانیم در ابتدای روز داشته باشیم را در ادامه معرفی می‌کنیم:

 

1) شب راحت بخوابید.

با توجه به اینکه 35.2 درصد از کل بزرگسالان 7 ساعت یا کمتر در شب می‌خوابند، استراحت شبانه خوب برای بهره‌وری بسیار مهم است. برای بسیاری از ما، 8 ساعت خواب کامل در هر شب نیاز به کمی برنامه‌ریزی دارد. تکنیک‌هایی می‌توانند به شما کمک کنند هر شب 8 ساعت بخوابید و روز بعد سرحال بیدار شوید. در مورد استراحت با کیفیت چند نکته وجود دارد، که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • در پایان روز آرام شوید: از فعالیت‌های سنگین مانند ورزش و بلند کردن اجسام سنگین تا پایان روز خودداری کنید. در عوض، برای رفع فشار حمام آب گرم بگیرید یا برای ایجاد خواب‌آلودگی کتاب بخوانید.

  • خاموش کردن تلویزیون در زمان تعیین شده: زمانی را برای خاموش کردن تلویزیون و سایر وسایل الکترونیکی تنظیم کنید. در عوض، روی مبل یا در رخت‌خواب با یک فنجان نوشیدنی گرم بدون کافئین راحت دراز بکشید.

  • ساعت زنگ‌دار خود را به طور مناسب تنظیم کنید: برای اطمینان از اینکه به خوبی استراحت می‌کنید، زنگ ساعت خود را برای 8 ساعت یا بیشتر پس از خواب تنظیم کنید.

 


پیشنهاد ما برای شما: اگر دوست دارید در طول شب، خوابی عمیق و آرام و بدون وقفه داشته باشید تا بتوانید به حداکثر بهره‌وری در زندگی خود دست پیدا کنید، دوره‌ی فوق‌العاده "استادی در خواب" اثر "دکتر مایکل بروس" (کلیک کنید)، را از دست ندهید. در این دوره یاد خواهید گرفت که از جدیدترین علم خواب برای شناسایی زمان خواب ایده‌آل‌تان و تعداد ساعات خوابی که ذهن و بدن شما واقعاً نیاز دارند، استفاده کنید.


 

2) بدن خود را با یک صبحانه سالم تغذیه کنید.

ما نمی‌توانیم به اندازه کافی روی این موضوع تأکید داشته باشیم، اما صبحانه واقعاً مهم‌ترین وعدۀ غذایی روز است. هرچند مدتی طول کشید تا متوجه این موضوع بشویم. اگر هر روز صبح با عجله از در بیرون بروید و فقط یک فنجان قهوه در دست داشته باشید، تا اواسط صبح، احساس خستگی و بدخلقی خواهید کرد.

پس تصمیم بگیرید تغییری در روتین صبحگاهی خود ایجاد کنید. برای تهیۀ یک صبحانۀ سالم کمی زودتر از خواب بیدار بشوید. به نظر می‌رسد، خوردن یک صبحانه مغذی نه تنها به بدن شما انرژی می‌دهد، بلکه مغز شما را نیز تأمین می‌کند. این کار شما را برای یک روز پربار آماده می‌کند و آن گرسنگی‌های آزاردهنده را از شما دور می‌کند. بنابراین، هر چقدر که ممکن است که حذف صبحانه در زمان عجله وسوسه‌انگیز باشد، سعی کنید این کار را نکنید. هر روز صبح چند دقیقه اضافی برای تغذیه بدن خود به مواد مغذی مورد نیاز خود اختصاص بدهید.

 

روتین صبحگاهی

 

3) یک لیوان آب بنوشید.

ممکن است که فکر کنید: واقعاً؟ چجوری نوشیدن آب می‌تواند من را شادتر کند؟ خوب، این فقط برای رفع تشنگی شما نیست. هیدراته ماندن فواید زیادی دارد، از جمله بهبود خلق‌وخو و سطح انرژی شما. پس از یک خواب طولانی شبانه، بدن شما اغلب در صبح کم آب می‌شود. از دست دادنِ آب بدن باعث می‌شود احساس خستگی و تنبلی کنید.

با نوشیدنِ یک لیوان آب در اولین زمانی که از خواب بیدار می‌شوید، بدن خود را آبرسانی می‌کنید و به عملکرد بهتر آن کمک می‌کنید. بنابراین قبل از رسیدن به فنجان قهوه سعی کنید یک لیوان آب بنوشید. این یک عادت ساده است که می‌تواند تفاوت زیادی در احساس شما در طول روز ایجاد کند.

بعد از یک شب خواب، بدن شما نیاز به آب خواهد داشت. تنفس و تعرق، دو چیز که در هنگام خواب برای ما اتفاق می‌افتد باعث از بین رفتن مایعات بدن می‌شود. از دست دادن مایعات می‌تواند منجر به کم آبی شود، که خود می‌تواند موجب سرگیجه، ضعف و یا در موارد جدی باعث سردرگمی شود. خوردن یک لیوان آب در هنگام صبح، تضمین می‌کند که بدن شما هیدراته باقی می‌ماند، یعنی آب کافی در طول روز به سلول‌های بدن می‌رسد و ذهن شما برای آنچه پیش روست، هشیار خواهد بود. برای کمک به هیدراته ماندن بدن در تمام طول روز، شما باید هر روز مقدار دقیقی آب بنوشید.

 

4) تخت‌خواب‌تان را مرتب کنید.

این یک عادت کوچک، اما قدرتمند است. برای اینکه در صبح احساس موفقیت کنید، نیازی به انجام تمرینات تپنده قلب ندارید. در عوض، نویسنده پرفروش و دریاسالار چهار ستاره ویلیام مک ریون چیز ساده‌تری را پیشنهاد می‌کند: تخت‌خواب خود را مرتب کنید.

او در آوریل امسال در مصاحبه‌ای با Business Insider گفت: «این فقط به نوعی انداختن روکش‌ها روی بالش نیست. یک کار کوچک در اولین ساعات روز هست که به خوبی انجامش می‌دهید و بعد روزتان را آغاز می‌کنید. و به طور ناخودآگاه حس موفقیت و افتخار به شما دست می‌دهد. و این واقعاً همان چیزی است که من فکر می‌کنم حال‌تان را برای بقیه روز تعیین می‌کند. این موضوع یک ساعت طول نمی‌کشد، و با این حال شما این حس موفقیت را دریافت می‌کنید.


پیشنهاد کتاب: کتاب الکترونیکی "تختت را مرتب کن" اثر "ویلیام مک ریون".


 

5) روز خودتان را با شکرگزاری شروع کنید.

کسی نیست که در مورد قدرت فوق‌العاده شکرگزاری (کلیک کنید)، چیزی نداند! قدردانی از خداوند روتینی قدرتمند است که باعث می‌شود تا تمرکزتان روی نکات مثبت باشد. صبح خود را با فکر کردن به چیزی که واقعاًً برای آن شکرگزار هستید و احساس خوبی به شما می‌دهد آغاز کنید. انجام این کار در اول صبح ما را پر از احساس عشق کرده و باعث می‌شود ذهن ما روی افکار قدرتمند و سازنده متمرکز بشود.

آن چیزی که می‌خواهید بابتش شکرگزاری کنید می‌تواند به سادگی یک تخت گرم، یک فنجان قهوه داغ یا لبخند یکی از عزیزان باشد. پس در نوشتن شکرگزاری‌ روزانه‌تان زیاد سخت‌گیر نباشید و وسواس به خرج ندهید. به خاطر نعمت‌های کوچک زندگی‌تون هم شکرگزار باشید. 

یک لحظه وقت گذاشتن برای شکرگزاری این موهبت‌ها می‌تواند تمرکز شما را از آنچه در زندگی‌تان اشتباه است به آنچه درست پیش می‌رود تغییر بدهد. مانند روشن کردن یک کلید شادی در مغزتان هست. برای این کار نیازی به ژورنال‌ها یا اپلیکیشن‌های شیک ندارید، فقط می‌توانید چند دقیقه بیشتر در رخت‌خواب دراز بکشید و حداقل به سه چیز فکر کنید که امروز به خاطر آن سپاس‌گزار هستید.

شروع روز با سپاس‌گزاری می‌تواند باعث شود احساس مثبت‌تری داشته باشید، استرس را کاهش می‌دهد و خلق‌و‌خوی شما را بهبود می‌بخشد. بنابراین، قبل از اینکه از رخت‌خواب بیرون بیایید و با عجله وارد روز خودتان بشوید، لحظه‌ای را به قدردانی از چیزهای خوب زندگی خود اختصاص بدهید. این کار می‌تواند ریتم زندگی‌تان را برای تجربه یک روز شادتر و موفق‌تر تنظیم کند.

 

هر روز صبح طلوع دوباره خوشبختی و امیدی دیگر است

عشق و شکرگزاری را در قلبت مهمان کن،

بی‌شک شکوفه‌های خوشبختی در زندگیت گل خواهند داد

 

6) انجام مراقبه برای سلامت روان.

می‌توان گفت اگر سلامت روان نداشته باشید، چیزی ندارید. این موضوع کاملاً درست است. سلامت روان موضوعی است که اغلب نادیده گرفته می شود. از آنجایی که صبح شما قسمت زیادی از روز شما را تعیین می‌کند، مهم است که آن را خوب شروع کنید. اگر صبح وقت خود را صرف مراقبت از سلامت روان خود کنید، بیشترین سود را با روان سالم خواهید داشت.

یکی دیگر از راه های عالی برای شروع خوب صبح، انجام یک تمرین تمرکز حواس یا مراقبه (کلیک کنید)، است. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا در حال بمانید و دیگر نگران گذشته یا آینده نباشید. همچنین بسیاری از تمرینات عالی دیگر برای مبارزه با اضطراب، تفکر بیش از حد، استرس و غیره وجود دارد. هر کاری که انجام می‌دهید، صبح یک چهارچوب زمانی عالی برای انجام آن است. وقتی به ایده‌های روتین صبحگاهی خود فکر می‌کنید، این‌ها موارد مهمی هستند که باید در نظر بگیرید.

با مراقبه،  ذهن و جسم خود را آرام کنید. چند دقیقه روی تنفس خود متمرکز شوید و از جریان افکار خود فاصله بگیرید. با خودتان به خلوتی فرو بروید و اینگونه با استرس خداحافظی کنید. از این گذشته، مراقبه تمرکز و بهره‌وری شما را بالا می‌برد. سبک زندگی خود را تغییر دهید، شاید سرنوشت توسعه فردی خود را هم تغییر دادید.

 

7) چند نفس عمیق بکشید.

تنفس عمیق یا تنفس شکمی، یکی از روش‌های تمدد اعصاب و مراقبه است. همچنین از نظر علمی، مغز را تقویت می‌کند و محدوده‌ی توجه و تمرکز را بهبود می‌بخشد. پس معطل نکنید و با نفس کشیدن، استرس را از خودتان دور کنید. مراقبه یا مدیتیشن فعالیتی است که در آن از تکنیک‌های خاصی برای رسیدن به یک حالت ذهنی و عاطفی آرام و پایدار استفاده می‌شود. برای شروع می‌توانید از دوره‌ی پیشرفته‌ی "دانداپانی" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند قرار دارد، استفاده کنید.

 

8) حرکات جسمانی ساده انجام بدهید.

ورزش فقط برای حفظ فرم بدن شما نیست، بلکه راهی فوق‌العاده برای تقویت خلق‌و‌خوی شماست. برای تجربه و داشتن این فواید لازم نیست در ماراتن بدوید یا وزنه‌های سنگین بلند کنید. بلکه حتی یک کشش سریع ۱۰ دقیقه‌ای یا پیاده‌روی در اطراف بلوک می‌تواند خون شما را پمپاژ کند و هورمون‌های مربوط به احساس شادی و سرزندگی که همه ما دوستشون داریم را آزاد کند.

اگر انسان ماجراجویی هستید، چرا تمرینات یوگا یا کلاس‌های رقص را امتحان نمی‌کنید؟ ورزش نباید خسته کننده باشد! هر چیزی که باعث بشود شما هم لذت ببرید و هم حرکات جسمانی داشته باشید، خوب است. فعالیت جسمانی و ورزشی را پیدا کنید که از آن لذت می‌برید، و تبدیل آن به بخشی از برنامه صبحگاهی خود بسیار آسان‌تر خواهد بود.

به یاد داشته باشید، هدف این نیست که یک ورزشکار المپیکی بشوید. بلکه قرار است فقط بدن‌تان را از خواب بیدار کنید و شروع روز خود با مقداری انرژی مثبت و احساس شادی بیشتر شروع کنید. بنابراین، لباس‌های تمرینی مورد علاقه خود را بپوشید، کمی موسیقی شاد پخش کنید و حرکت کنید!

 

9) قورباغه خود را اول قورت بدهید.

اول صبح، سخت‌ترین کار خود را به اتمام برسانید. اینگونه بقیه‌ی روز، خیال‌تان راحت است. این تکنیک نویسنده و گوینده‌ی معروف، برایان تریسی (Brian Tracy)، به این معنی است که «سخت‌ترین کارتان را همان اول انجام دهید». وقتی صبح خود را با یک کار سخت مثل یک پروژه (همان قورباغه‌ی خودتان) شروع می‌کنید، بقیه‌ی روز در مقایسه با آن، بسیار عالی به نظر می‌رسد.


10) به موسیقی مورد علاقه‌تان گوش بدهید.

موسیقی این قدرت را دارد که خلق‌و‌خوی ما را فوراً تغییر بدهد و سطح ارتعاش انرژیمان را سریع بالا ببرد. گوش دادن به آهنگ‌های مورد علاقه‌تان در صبح می‌تواند به شما کمک کند روز خود را با یک انرژی مثبت شروع کنید. خواه پاپ، راک، کلاسیک یا جاز باشد، اگر شما را خوشحال می‌کند، دکمه پخش را بزنید! فقط یادتان باشد اگر موسیقی با کلام هست، دارای شعری مثبت باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که گوش دادن به موسیقی مورد علاقه شما در واقع می‌تواند دوپامین، یک انتقالدهنده عصبی مرتبط با احساس لذت و شادی را در مغز شما آزاد کند. بنابراین، این فقط در مورد لذت بردن از موسیقی نیست، بلکه در مورد پاسخ‌های فیزیولوژیکی مثبتی است که آن را تحریک می‌کند. بنابراین چرا یک لیست پخش صبحگاهی پر از آهنگ‌هایی ایجاد نمی‌کنید که احساس خوبی به شما می‌دهد؟ می‌توانید در حین آماده شدن یا در حین رفت‌وآمد گوش بدهید. این یک راه ساده و در عین حال مؤثر برای پاشیدن کمی شادی به صبح‌های شماست.

 

روتین صبحگاهی


11) ارتباط با کسانی که دوستشان دارید.

در زندگی پرمشغله خود، اغلب فراموش می‌کنیم که برای افرادی که بیشترین اهمیت را برای ما دارند، وقت بگذاریم. اما، شروع روزتان با برقراری ارتباط با عزیزان‌تان می‌تواند قلب‌تان را پر از شادی‌ کند و باعث بشود احساس کنید که دوست دارید و ارزشمند هستید.

این می‌تواند به سادگی یک آغوش گرم از طرف شریک زندگی‌تان، گپ‌زدن سریع با بچه‌های‌تان در وعده صبحانه یا حتی تماس تلفنی با والدین یا یک دوست صمیمی باشد. این فعل و انفعالات، هر چقدر هم کوتاه باشند، ما را به یاد عشق و حمایتی که در زندگی خود داریم، می‌آورند.

در واقع، مطالعات نشان دادند که ارتباطات اجتماعی می‌تواند شادی و رفاه کلی ما را افزایش بدهد. بنابراین، هر روز صبح یک لحظه برای ارتباط با کسانی که دوستشان دارید، وقت بگذارید. این راه خوبی برای شروع روز شماست و می‌تواند باعث بشود شما احساس شادی و آرامش بیشتری داشته باشید.


12) استفاده از وسایل الکترونیکی را محدود کنید.

اعتراف می‌کنیم، وسوسه‌انگیز است که اول صبح گوشی خود را در دست بگیرید و ایمیل‌ها یا رسانه‌های اجتماعی را مرور کنید. اما شروع روز با سیل اطلاعات، که بیشتر آن‌ها غیرضروری است، باعث می‌شود احساس غمگینی، استرس و اضطراب کنیم. بنابراین، تصمیم بگیرید تغییری ایجاد کنید. یک قانون تعیین کنید: تا 1 ساعت بعد از بیداری، هیچ خبری از هیچگونه وسیله الکترونیکی، گوشی، تلویزیون و… نباشد! در عوض، از آن زمان برای تمرکز روی خود استفاده کنید، چه ورزش، مطالعه یا صرفاً فقط لذت بردن از صبحانه.

نتیجه؟ روزتان را با آرامش و تمرکز بیشتر شروع می‌کنید. جای تعجب است که این تغییر کوچک چقدر می‌تواند تفاوت ایجاد کند. بنابراین اگر به‌ دنبال راهی آسان برای شروع روزتان با شادی بیشتر هستید، سعی کنید زمان صبح خود را با صفحه نمایش کاهش بدهید. در عوض از آن زمان برای خود استفاده کنید. از حس خوبی که دارد تعجب خواهید کرد.


13) سکوت را در آغوش بگیرید.

ممکن است که کمی عجیب باشد، اما اعتماد کنید. زندگی ما مملوء از سر و صدای دائمی است، از وزوز تلفن‌هایمان گرفته تا پچ‌پچ‌های تلویزیون و… گاهی این موضوع می‌تواند خسته کننده باشد. گاهی اوقات چیزی که واقعاً به آن نیاز داریم کمی سکوت است. در مورد مدیتیشن‌های خاص صحبت نمی‌کنم (البته اگر این کار را انجام می‌دهید، آن را ادامه بدهید که عالی هست).

در مورد این صحبت می‌کنیم که هر روز صبح برای چند دقیقه ساکت بنشینید و اجازه بدهید افکارتان بدون هیچ مزاحمتی جاری شوند. گاهی آسان نیست! احتمالاً ذهن شما از یک فکر به فکر دیگر خواهد پرید. حتی ممکن است که کمی احساس ناراحتی کنید. اشکالی ندارد. نکته این است که هر روز چند لحظه آرام بشینید و اجازه بدهید افکارتان جاری باشند و شما فقط به آن‌ها نگاه کنید.

تعجب خواهید کرد که چقدر با احساس طراوت می‌توانید روز خود را با کمی سکوت شروع کنید. این می‌تواند به پاکسازی ذهن شما و ایجاد یک لحن آرام برای بقیه روز کمک کننده باشد. برای اینکه ترس، استرس، اضطراب و آشوبِ درونی را از روتین روزمره‌تان کنار بگذارید و بجای آن‌ها وضعیت هیجانی‌تان را آزادانه انتخاب کنید و احساس خوشبختی، خلاقیت و آرامش‌تان را به حداکثر برسانید،  "دکتر داسون چرچ" در "دوره‌ی مغز عارف" (کلیک کنید)، ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای تحقق این انقلابِ درونی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا آرامش و شادی برای‌تان مانند نفس کشیدن راحت و آسان شود.

 

14) برای روز خود برنامه‌ داشته باشید.

همیشه برنامه‌ریزی کنید. بدانید چه چیزی در پیش است و باید در طول روز با چه چیزی مقابله کنید. اجازه بدهید به شما بگوییم، با چند دقیقه هر روز صبح برای برنامه‌ریزی روزتان، واقعاً می‌تواند به از بین بردنِ استرس و اضطراب شما کمک کند. صبح با فنجان قهوه‌تان بنشینید و لیستی از کارهایی که باید انجام دهید را بنویسید. اهداف خود را برای روز تعیین و آن‌ها را اولویت‌بندی کنید. به این ترتیب، به صورت تقریبی می‌دانید امروز چه کاری و چه زمانی باید انجام بشود. این امر به شما کمک می‌کند روزی مرتب‌تر داشته باشید و متمرکزتر باقی بمانید.

اما بیشتر از آن، به ما حس کنترل روز و قدرت را می‌دهد. و باور کنید یا نه، این احساس کنترل می‌تواند منجر به رضایت و شادی بیشتر بشود. بنابراین، آن را امتحان کنید! هر روز صبح یک لحظه برای برنامه‌ریزی روزتان وقت بگذارید. لازم نیست جزئیات باشد، فقط یک طرح کلی از آنچه می‌خواهید به دست آورید.

 

15) مهربانی و عشق‌ورزی به خودتان.

این چیزی است که باید روی آن کار کنید. ما اغلب ظالم‌ترین منتقدان خودمان هستیم. ما خودمان را به خاطر کوچکترین اشتباهات سرزنش می‌کنیم، خودمان را به خاطر برآورده نکردن انتظارات غیرواقعی تنبیه می‌کنیم و به طور کلی فقط خودمان را سرزنش می‌‌کنیم. خوب، اکنون زمان آن است که این کار را متوقف کنید.

روزتان را با مهربانی با خود شروع کنید. در آینه نگاه کنید و نکات مثبت واقعی خود را به خودتان یادآور بشوید. تلاش‌ها و پیشرفت‌های خود را هر چقدر هم که کوچک به نظر برسند، هر روز صبح به خودتان بگویید. این یک روتین صبحگاهی قدرتمند برای افزایش عزت‌نفس نیز می‌باشد.

 مهم‌تر از همه، خودتان را به خاطر اشتباهات ببخشید. شما انسان هستید و  هر لحظه بهترین کاری را که می‌توانید را انجام می‌دهید. با همان مهربانی و درکی که به دوست‌تان نکات مثبتش را می‌گویید، به خودتان هم نکات مثبت خود را بگویید. این یک تغییر کوچک، می‌تواند تفاوت زیادی در احساس شما نسبت به خودتان و روزتان ایجاد کند.

 

16) به پیاده‌روی سریع بروید.

بیرون رفتن و قرار گرفتن در معرض نور طبیعی، بدن شما را مجبور می‌کند که ریتم خود را برای یک روز جدید تنظیم کنید، به گفته بنیاد خواب ملی، پیاده‌روی می‌تواند انرژی شما را افزایش دهد. به‌ علاوه، شواهد زیادی نشان می‌دهد که پیاده‌روی شما را سالم نگه می‌دارد. مطالعه‌ای از حدود 72000 زن نشان داد که 3 ساعت پیاده‌روی در هفته خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته را 35% کاهش می‌دهد. بهترین بخش پیاده‌روی این است که کاملاً رایگان است و فقط نیاز به یک جفت کفش دارد!

 

17) کتاب بخوانید.

هر صبح یک کتاب (مجله یا روزنامه) بخوانید. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مطالعه کردن باعث کاهش استرس و افزایش همدلی با دیگران می‌شود، خصوصیتی که برای تعاملات شما با دوستان، خانواده و همکاران در طول روز بسیار مهم است. بسیار زیباست که قبل از اینکه وارد یک روز شلوغ و پرکار شوید، روزتان را با فعالیتی آرامش‌بخش شروع کنید. از طرفی کتاب خواندن از این جهت نیز اهمیت دارد که بسیاری از موفق‌ترین افراد جهان عادت به کتاب خوانی به‌ صورت منظم دارند. طبق گفته بیزنس اینسایدر، بیل گیتس در هفته یک کتاب می‌خواند.

 

18) روز را با خلق یک اثر آغاز کنید.

این اثر می‌تواند هر چیزی باشد. چند بیت شعر می‌تواند تصویر فوق‌العاده‌ای در ذهن شما خلق کند. چند خط در دفتر خود یادداشت بنویسید. برای وبلاگ خود پستی بنویسید حتی یک طراحی کوچک هم می‌تواند عالی باشد. اگر همه این کارها سخت است، برای چند دقیقه روز رؤیایی خود را تصور کنید و آن را با جزئیات کامل بنویسید. کم‌کم خلاقیت نهفته در وجودتان را پیدا می‌کنید و از اینکه چه آثاری می‌توانید خلق کنید، شگفت‌زده می‌شوید. صبح‌ها از هر وقت دیگری خلاق‌تر هستید.

 

19) به خودتان در آیینه لبخند بزنید و ژست قدرت بگیرید.

با توجه به فرضیه‌ی بازخورد چهره‌ی داروین (Darwin): بیان آزاد همراه با نشانه‌های ظاهری یک احساس‌، آن را تشدید می‌کند. معنی‌اش هم خیلی ساده است؛ لبخند زدن، خوشحال‌تان می‌کند. بیشتر بخندید. بسیاری از افراد، این ایده‌ی پیشگامانه‌ی اِمی کادی (Amy Cuddy) را قبول دارند و آن را راهی برای افزایش شجاعت، اعتماد به نفس و رفاه می‌بینند. به توصیه‌ی او که خیلی هم آسان است: ما فقط به دو دقیقه در روز احتیاج داریم.

 

روتین صبحگاهی مناسب سبک زندگی شما چیست؟

قشنگی ماجرا همین‌ جاست. شما تنها کسی هستید که در این مورد تصمیم‌گیری می‌کنید. البته که می‌توانید از روتین صبحگاهی دیگران هم کمک بگیرید. اما توسعه فردی شما مسیر متفاوتی خواهد داشت. برای موفقیت سبک زندگی خود را در نظر بگیرید. عادت صبحگاهی باید حال شما را عوض کند و به توسعه فردی و اهداف شما مربوط باشد.

 

چگونه روال صبحگاهی خود را بسازید؟

همانطور که در ابتدا گفتم، همه ما متفاوت هستیم؛ بنابراین، روال‌های مختلف صبحگاهی به طور متفاوتی به ما خدمت می‌کند. به همین دلیل است که ما ایده‌های روتین صبحگاهی را به شما ندادیم. ما شما را با یک سری عناصر آشنا کردیم که می‌توانید آن‌ها را آزمایش کنید تا یک روال خوب برای شما ایجاد شود.

یک روال صبحگاهی خوب شما را به خوبی برای روز آماده می‌کند. شما را آرام، شاد، پرانرژی و آماده برای روز می‌کند. هر چه زودتر حال و هوای خوب خود را بدست آورید، روز بهتری خواهید داشت. توصیه می‌کنیم از هر چیزی که استرس‌زا، ناامید‌کننده یا نیاز به عجله دارد، اجتناب کنید. همیشه آزاردهنده است که وقت صبح آرام خود را فدای آن کنید.

به این مقاله نگاهی بیندازید و برخی از آن‌ها را در یک آزمایش قرار دهید. شاید فردا صبح خود را با یک لیوان آب، مرتب کردن رخت‌خواب و تمرکز سریع شروع کنید. شاید زود بیدار شوید و در اطراف بلوک بدوید. هر چیزی که برای شما خوب باشد. امیدوارم این نکات به شما بینشی در مورد یک روال صبح خوب و پراهمیت بدهد. شروع خوب صبح، قسمت زیادی از روز را تعیین می‌کند، بنابراین از آن به خوبی استفاده کنید. در آخر، روز پربار و سراسر آرامش را برای شما آرزو می‌کنیم!

 

سخن پایانی:

اغلب، روزهای ما شلوغ و پرمشغله است و امکان دارد روزمان کاملاً برعکس آن چیزی که برنامه‌ریزی کردیم، پیش برود. اما با این حال، مهم است که ما برای ساعات بیداری‌ و زندگیمان، برنامه‌ای داشته باشیم. هر چه باشد، هیچ‌کس نمی‌خواهد در یک چرخ همستر، همیشه بدود و بی‌هیچ نقشه‌ای، به هیچ جایی نرسد. درست است؟

ساختن یک هدف، با ذهنی آرام و بدنی سالم شروع می‌شود. و یک زندگی منظم و خوب، از روتین صبح‌گاهی ما شروع می‌شود. برای اینکه بتوانیم در این دنیای پر هرج‌و‌مرج زندگی کنیم و هر روز، همه‌ی تلاش خود را بکنیم، ابتدا باید یاد بگیریم که به درستی از خودمان مراقبت کنیم.

نقل‌قول محبوب آریانا هافینگتون، همه چیز را به زیبایی جمع‌بندی می‌کند: مردم گه‌گاهی گوشه‌گیری می‌کنند، حالا در کشوری، لب ساحلی، یا کنار دشت و تپه‌هایی. اما هیچ‌ جایی آرام‌تر و بی‌دردسرتر از ذهن خود ما نیست. بنابراین، هرگاه نیاز داشتید، گوشه‌گیری کنید تا بتوانید خود را تجدید ‌کنید.

 


برایمان از روال صبحگاهی خود بنویسید.

  • کدامیک از موارد گفته شده را برای شروع روز خود رعایت می‌کردید؟

  • آیا توانسته‌اید روتین صبحگاهی مناسب سبک زندگی خود را پیدا کنید؟

  • تأثیر داشتن روال صبحگاهی را در عملکرد و پیشرفت خود دیده‌اید؟

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

 

 

روتین صبحگاهی افراد موفق

 

 

  • روز خودتان را چطور آغاز می‌کنید؟

  •  چگونه به استقبال صبح می‌روید؟

  • در مسیر تعیین اهداف روزانه خود چه فاکتورهایی را در نظر می‌گیرید؟

 

ابتدای صبح می‌تواند فضای کل روز شما را تعیین کند. در اصل شیوه آغاز کردن یک روز می‌تواند تعیین کند که شما یک روز پربار یا روزی کسل کننده را در پیش روی خواهید داشت. به علاوه صبح‌ها می‌توانند در میزان قدرت، روحیه، شادی و تمرکز شما نقشی بسیار مهم و بنیادی و همچنین پایه‌ای ایفا کنند. داشتن یک روتین صبحگاهی خوب می‌تواند به شما کمک‌های زیادی کند. کمک می‌کند احساس آرامش، قدرت و کنترل بیشتری بر روی زمان خود داشته باشید. همچنین داشتن روتین صبحگاهی کمک می‌کند که از استرس و فشار‌های ناشی از آن دور بمانید.

 

درک اهمیت تنظیم روتین صبحگاهی:

بسیاری از افراد بزرگ و قدرتمند دنیا به اهمیت صبح‌ها و روتین صبحگاهی پی‌برده‌اند. آن‌ها آن را راهی برای دستیابی به فرصت‌ها و موفقیت‌های جدید می‌دانند. تمامی رهبران بزرگ و به علاوه افراد ثروتمند و مهم در جهان، مانند بنجامین فرانکلین، بیل گیتس و اپرا وینفری، قبل از هشت صبح از تخت‌خواب خودشان خارج می‌شوند. این افراد روتین‌ صبحگاهی خودشان را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که انرژی، بهره‌وری و خلاقیت آن‌ها را در طول روز به حداکثر ممکن می‌رساند. 

روتین صبحگاهی یکی از ویژگی‌های افراد موفق است. شما می‌توانید تا آخرین دقیقه در رخت‌خواب بمانید و دست آخر هم با صبحانه‌‌ای نصفه و نیمه و وسایلی که مطمئن نیستید شامل همه آنچه که نیاز دارید هست یا نه، خانه را ترک کنید. راه دیگری هم وجود دارد. می‌توانید روزتان را با عادات و روتین صبحگاهی منحصر به فرد خودتان آغاز کنید. یک روتین صبحگاهی که مختص به شخص شماست و به توسعه فردی و رسیدن به اهداف‌تان کمک می‌کند. با این کار همواره یک قدم از دیگران جلوتر خواهید بود. زیرا از زمان خود نهایت استفاده را برده‌اید. اما یک روتین صبحگاهی خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟  در این مقاله چند روتین صبحگاهی که می‌تواند شروع کننده یک روز عالی باشد را باهم بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

 

روتین‌های زندگی، عادت‌های شما را می‌سازند

و عادت‌ها، شخصیت و آینده شما را مشخص می‌کنند.

 

آیا برای بهره‌وری باید زود بیدار شوید؟

این سؤال در میان بسیاری از افراد رایج است. به نظر می‌رسد همه آن‌ها تأکید می‌کنند که چقدر عالی است که ساعت ۵ صبح بیدار شوید و فعالیت کنید. زود بیدار شدن فواید زیادی دارد. مزایایی مانند عدم حواس پرتی، افزایش نیرو و حس پیشرو بودن. با این حال، یک مشکل وجود دارد. اگر به اندازه کافی نخوابید، بیدار شدن در ساعت ۵ صبح بی‌فایده است. وقتی خسته هستید، بهره‌وری ندارید. به این ترتیب فکر کنید: آیا ترجیح می‌دهید ساعت ۵ صبح از خواب بیدار شوید و کاری را انجام دهید که چهار ساعت طول می‌کشد زیرا خسته هستید. یا اینکه به اندازه کافی بخوابید، ساعت ۸ صبح از خواب بیدار شوید و در عرض یک ساعت آن را کامل کنید زیرا به خوبی استراحت کرده‌اید. در هر صورت، شما ساعت ۹:۰۰ صبح آماده هستید.

مهمترین چیز این است که از اولین ساعات روز خود استفاده کنید که پربازده‌ترین ساعات روز هستند. صرف نظر از اینکه چه زمانی بلند می‌شوید. در نهایت، این مربوط به زمانی نیست که از خواب بیدار می‌شوید. این مربوط به کاری است که وقتی بیدار هستید انجام می‌دهید. مطمئناً، زود بیدار شدن برای بسیاری از افراد کارساز است، به خصوص اگر قبل از کار نیاز به انجام کاری داشته باشید. با این حال، مطمئن شوید که خواب کافی دارید.

شما چه خودتان را فرد سحرخیزی بدانید چه ندانید، در هر صورت "کتاب معجزه سحرخیزی" اثر "هال الرود" (کلیک کنید)، کاری می‌کند که هر روز صبح با حداکثر انرژی و انگیزه از خواب بیدار شوید و به دنبال تحقق اهداف‌تان بروید. این کتاب فوق‌العاده توسط مجموعه رویال‌مایند تهیه و ترجمه شده و در اختیار شما قرار گرفته است.

باور کردنی نیست که با چند تغییر کوچک، زندگی و شخصیت شما چه تغییرات بزرگی را تجربه می‌کنند. پس اگر از شرایط امروزتان راضی نیستید یا به دنبال بهتر شدن هستید، باید روتین‌های‌تان را تغییر دهید و چه بهتر که با روتین‌های صبحگاهی شروع کنید. برخی از روتین‌های ساده‌ای که همه ما می‌توانیم در ابتدای روز داشته باشیم را در ادامه معرفی می‌کنیم:

 

1) شب راحت بخوابید.

با توجه به اینکه 35.2 درصد از کل بزرگسالان 7 ساعت یا کمتر در شب می‌خوابند، استراحت شبانه خوب برای بهره‌وری بسیار مهم است. برای بسیاری از ما، 8 ساعت خواب کامل در هر شب نیاز به کمی برنامه‌ریزی دارد. تکنیک‌هایی می‌توانند به شما کمک کنند هر شب 8 ساعت بخوابید و روز بعد سرحال بیدار شوید. در مورد استراحت با کیفیت چند نکته وجود دارد، که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • در پایان روز آرام شوید: از فعالیت‌های سنگین مانند ورزش و بلند کردن اجسام سنگین تا پایان روز خودداری کنید. در عوض، برای رفع فشار حمام آب گرم بگیرید یا برای ایجاد خواب‌آلودگی کتاب بخوانید.

  • خاموش کردن تلویزیون در زمان تعیین شده: زمانی را برای خاموش کردن تلویزیون و سایر وسایل الکترونیکی تنظیم کنید. در عوض، روی مبل یا در رخت‌خواب با یک فنجان نوشیدنی گرم بدون کافئین راحت دراز بکشید.

  • ساعت زنگ‌دار خود را به طور مناسب تنظیم کنید: برای اطمینان از اینکه به خوبی استراحت می‌کنید، زنگ ساعت خود را برای 8 ساعت یا بیشتر پس از خواب تنظیم کنید.

 


پیشنهاد ما برای شما: اگر دوست دارید در طول شب، خوابی عمیق و آرام و بدون وقفه داشته باشید تا بتوانید به حداکثر بهره‌وری در زندگی خود دست پیدا کنید، دوره‌ی فوق‌العاده "استادی در خواب" اثر "دکتر مایکل بروس" (کلیک کنید)، را از دست ندهید. در این دوره یاد خواهید گرفت که از جدیدترین علم خواب برای شناسایی زمان خواب ایده‌آل‌تان و تعداد ساعات خوابی که ذهن و بدن شما واقعاً نیاز دارند، استفاده کنید.


 

2) بدن خود را با یک صبحانه سالم تغذیه کنید.

ما نمی‌توانیم به اندازه کافی روی این موضوع تأکید داشته باشیم، اما صبحانه واقعاً مهم‌ترین وعدۀ غذایی روز است. هرچند مدتی طول کشید تا متوجه این موضوع بشویم. اگر هر روز صبح با عجله از در بیرون بروید و فقط یک فنجان قهوه در دست داشته باشید، تا اواسط صبح، احساس خستگی و بدخلقی خواهید کرد.

پس تصمیم بگیرید تغییری در روتین صبحگاهی خود ایجاد کنید. برای تهیۀ یک صبحانۀ سالم کمی زودتر از خواب بیدار بشوید. به نظر می‌رسد، خوردن یک صبحانه مغذی نه تنها به بدن شما انرژی می‌دهد، بلکه مغز شما را نیز تأمین می‌کند. این کار شما را برای یک روز پربار آماده می‌کند و آن گرسنگی‌های آزاردهنده را از شما دور می‌کند. بنابراین، هر چقدر که ممکن است که حذف صبحانه در زمان عجله وسوسه‌انگیز باشد، سعی کنید این کار را نکنید. هر روز صبح چند دقیقه اضافی برای تغذیه بدن خود به مواد مغذی مورد نیاز خود اختصاص بدهید.

 

روتین صبحگاهی

 

3) یک لیوان آب بنوشید.

ممکن است که فکر کنید: واقعاً؟ چجوری نوشیدن آب می‌تواند من را شادتر کند؟ خوب، این فقط برای رفع تشنگی شما نیست. هیدراته ماندن فواید زیادی دارد، از جمله بهبود خلق‌وخو و سطح انرژی شما. پس از یک خواب طولانی شبانه، بدن شما اغلب در صبح کم آب می‌شود. از دست دادنِ آب بدن باعث می‌شود احساس خستگی و تنبلی کنید.

با نوشیدنِ یک لیوان آب در اولین زمانی که از خواب بیدار می‌شوید، بدن خود را آبرسانی می‌کنید و به عملکرد بهتر آن کمک می‌کنید. بنابراین قبل از رسیدن به فنجان قهوه سعی کنید یک لیوان آب بنوشید. این یک عادت ساده است که می‌تواند تفاوت زیادی در احساس شما در طول روز ایجاد کند.

بعد از یک شب خواب، بدن شما نیاز به آب خواهد داشت. تنفس و تعرق، دو چیز که در هنگام خواب برای ما اتفاق می‌افتد باعث از بین رفتن مایعات بدن می‌شود. از دست دادن مایعات می‌تواند منجر به کم آبی شود، که خود می‌تواند موجب سرگیجه، ضعف و یا در موارد جدی باعث سردرگمی شود. خوردن یک لیوان آب در هنگام صبح، تضمین می‌کند که بدن شما هیدراته باقی می‌ماند، یعنی آب کافی در طول روز به سلول‌های بدن می‌رسد و ذهن شما برای آنچه پیش روست، هشیار خواهد بود. برای کمک به هیدراته ماندن بدن در تمام طول روز، شما باید هر روز مقدار دقیقی آب بنوشید.

 

4) تخت‌خواب‌تان را مرتب کنید.

این یک عادت کوچک، اما قدرتمند است. برای اینکه در صبح احساس موفقیت کنید، نیازی به انجام تمرینات تپنده قلب ندارید. در عوض، نویسنده پرفروش و دریاسالار چهار ستاره ویلیام مک ریون چیز ساده‌تری را پیشنهاد می‌کند: تخت‌خواب خود را مرتب کنید.

او در آوریل امسال در مصاحبه‌ای با Business Insider گفت: «این فقط به نوعی انداختن روکش‌ها روی بالش نیست. یک کار کوچک در اولین ساعات روز هست که به خوبی انجامش می‌دهید و بعد روزتان را آغاز می‌کنید. و به طور ناخودآگاه حس موفقیت و افتخار به شما دست می‌دهد. و این واقعاً همان چیزی است که من فکر می‌کنم حال‌تان را برای بقیه روز تعیین می‌کند. این موضوع یک ساعت طول نمی‌کشد، و با این حال شما این حس موفقیت را دریافت می‌کنید.


پیشنهاد کتاب: کتاب الکترونیکی "تختت را مرتب کن" اثر "ویلیام مک ریون".


 

5) روز خودتان را با شکرگزاری شروع کنید.

کسی نیست که در مورد قدرت فوق‌العاده شکرگزاری (کلیک کنید)، چیزی نداند! قدردانی از خداوند روتینی قدرتمند است که باعث می‌شود تا تمرکزتان روی نکات مثبت باشد. صبح خود را با فکر کردن به چیزی که واقعاًً برای آن شکرگزار هستید و احساس خوبی به شما می‌دهد آغاز کنید. انجام این کار در اول صبح ما را پر از احساس عشق کرده و باعث می‌شود ذهن ما روی افکار قدرتمند و سازنده متمرکز بشود.

آن چیزی که می‌خواهید بابتش شکرگزاری کنید می‌تواند به سادگی یک تخت گرم، یک فنجان قهوه داغ یا لبخند یکی از عزیزان باشد. پس در نوشتن شکرگزاری‌ روزانه‌تان زیاد سخت‌گیر نباشید و وسواس به خرج ندهید. به خاطر نعمت‌های کوچک زندگی‌تون هم شکرگزار باشید. 

یک لحظه وقت گذاشتن برای شکرگزاری این موهبت‌ها می‌تواند تمرکز شما را از آنچه در زندگی‌تان اشتباه است به آنچه درست پیش می‌رود تغییر بدهد. مانند روشن کردن یک کلید شادی در مغزتان هست. برای این کار نیازی به ژورنال‌ها یا اپلیکیشن‌های شیک ندارید، فقط می‌توانید چند دقیقه بیشتر در رخت‌خواب دراز بکشید و حداقل به سه چیز فکر کنید که امروز به خاطر آن سپاس‌گزار هستید.

شروع روز با سپاس‌گزاری می‌تواند باعث شود احساس مثبت‌تری داشته باشید، استرس را کاهش می‌دهد و خلق‌و‌خوی شما را بهبود می‌بخشد. بنابراین، قبل از اینکه از رخت‌خواب بیرون بیایید و با عجله وارد روز خودتان بشوید، لحظه‌ای را به قدردانی از چیزهای خوب زندگی خود اختصاص بدهید. این کار می‌تواند ریتم زندگی‌تان را برای تجربه یک روز شادتر و موفق‌تر تنظیم کند.

 

هر روز صبح طلوع دوباره خوشبختی و امیدی دیگر است

عشق و شکرگزاری را در قلبت مهمان کن،

بی‌شک شکوفه‌های خوشبختی در زندگیت گل خواهند داد

 

6) انجام مراقبه برای سلامت روان.

می‌توان گفت اگر سلامت روان نداشته باشید، چیزی ندارید. این موضوع کاملاً درست است. سلامت روان موضوعی است که اغلب نادیده گرفته می شود. از آنجایی که صبح شما قسمت زیادی از روز شما را تعیین می‌کند، مهم است که آن را خوب شروع کنید. اگر صبح وقت خود را صرف مراقبت از سلامت روان خود کنید، بیشترین سود را با روان سالم خواهید داشت.

یکی دیگر از راه های عالی برای شروع خوب صبح، انجام یک تمرین تمرکز حواس یا مراقبه (کلیک کنید)، است. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا در حال بمانید و دیگر نگران گذشته یا آینده نباشید. همچنین بسیاری از تمرینات عالی دیگر برای مبارزه با اضطراب، تفکر بیش از حد، استرس و غیره وجود دارد. هر کاری که انجام می‌دهید، صبح یک چهارچوب زمانی عالی برای انجام آن است. وقتی به ایده‌های روتین صبحگاهی خود فکر می‌کنید، این‌ها موارد مهمی هستند که باید در نظر بگیرید.

با مراقبه،  ذهن و جسم خود را آرام کنید. چند دقیقه روی تنفس خود متمرکز شوید و از جریان افکار خود فاصله بگیرید. با خودتان به خلوتی فرو بروید و اینگونه با استرس خداحافظی کنید. از این گذشته، مراقبه تمرکز و بهره‌وری شما را بالا می‌برد. سبک زندگی خود را تغییر دهید، شاید سرنوشت توسعه فردی خود را هم تغییر دادید.

 

7) چند نفس عمیق بکشید.

تنفس عمیق یا تنفس شکمی، یکی از روش‌های تمدد اعصاب و مراقبه است. همچنین از نظر علمی، مغز را تقویت می‌کند و محدوده‌ی توجه و تمرکز را بهبود می‌بخشد. پس معطل نکنید و با نفس کشیدن، استرس را از خودتان دور کنید. مراقبه یا مدیتیشن فعالیتی است که در آن از تکنیک‌های خاصی برای رسیدن به یک حالت ذهنی و عاطفی آرام و پایدار استفاده می‌شود. برای شروع می‌توانید از دوره‌ی پیشرفته‌ی "دانداپانی" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند قرار دارد، استفاده کنید.

 

8) حرکات جسمانی ساده انجام بدهید.

ورزش فقط برای حفظ فرم بدن شما نیست، بلکه راهی فوق‌العاده برای تقویت خلق‌و‌خوی شماست. برای تجربه و داشتن این فواید لازم نیست در ماراتن بدوید یا وزنه‌های سنگین بلند کنید. بلکه حتی یک کشش سریع ۱۰ دقیقه‌ای یا پیاده‌روی در اطراف بلوک می‌تواند خون شما را پمپاژ کند و هورمون‌های مربوط به احساس شادی و سرزندگی که همه ما دوستشون داریم را آزاد کند.

اگر انسان ماجراجویی هستید، چرا تمرینات یوگا یا کلاس‌های رقص را امتحان نمی‌کنید؟ ورزش نباید خسته کننده باشد! هر چیزی که باعث بشود شما هم لذت ببرید و هم حرکات جسمانی داشته باشید، خوب است. فعالیت جسمانی و ورزشی را پیدا کنید که از آن لذت می‌برید، و تبدیل آن به بخشی از برنامه صبحگاهی خود بسیار آسان‌تر خواهد بود.

به یاد داشته باشید، هدف این نیست که یک ورزشکار المپیکی بشوید. بلکه قرار است فقط بدن‌تان را از خواب بیدار کنید و شروع روز خود با مقداری انرژی مثبت و احساس شادی بیشتر شروع کنید. بنابراین، لباس‌های تمرینی مورد علاقه خود را بپوشید، کمی موسیقی شاد پخش کنید و حرکت کنید!

 

9) قورباغه خود را اول قورت بدهید.

اول صبح، سخت‌ترین کار خود را به اتمام برسانید. اینگونه بقیه‌ی روز، خیال‌تان راحت است. این تکنیک نویسنده و گوینده‌ی معروف، برایان تریسی (Brian Tracy)، به این معنی است که «سخت‌ترین کارتان را همان اول انجام دهید». وقتی صبح خود را با یک کار سخت مثل یک پروژه (همان قورباغه‌ی خودتان) شروع می‌کنید، بقیه‌ی روز در مقایسه با آن، بسیار عالی به نظر می‌رسد.


10) به موسیقی مورد علاقه‌تان گوش بدهید.

موسیقی این قدرت را دارد که خلق‌و‌خوی ما را فوراً تغییر بدهد و سطح ارتعاش انرژیمان را سریع بالا ببرد. گوش دادن به آهنگ‌های مورد علاقه‌تان در صبح می‌تواند به شما کمک کند روز خود را با یک انرژی مثبت شروع کنید. خواه پاپ، راک، کلاسیک یا جاز باشد، اگر شما را خوشحال می‌کند، دکمه پخش را بزنید! فقط یادتان باشد اگر موسیقی با کلام هست، دارای شعری مثبت باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که گوش دادن به موسیقی مورد علاقه شما در واقع می‌تواند دوپامین، یک انتقالدهنده عصبی مرتبط با احساس لذت و شادی را در مغز شما آزاد کند. بنابراین، این فقط در مورد لذت بردن از موسیقی نیست، بلکه در مورد پاسخ‌های فیزیولوژیکی مثبتی است که آن را تحریک می‌کند. بنابراین چرا یک لیست پخش صبحگاهی پر از آهنگ‌هایی ایجاد نمی‌کنید که احساس خوبی به شما می‌دهد؟ می‌توانید در حین آماده شدن یا در حین رفت‌وآمد گوش بدهید. این یک راه ساده و در عین حال مؤثر برای پاشیدن کمی شادی به صبح‌های شماست.

 

روتین صبحگاهی


11) ارتباط با کسانی که دوستشان دارید.

در زندگی پرمشغله خود، اغلب فراموش می‌کنیم که برای افرادی که بیشترین اهمیت را برای ما دارند، وقت بگذاریم. اما، شروع روزتان با برقراری ارتباط با عزیزان‌تان می‌تواند قلب‌تان را پر از شادی‌ کند و باعث بشود احساس کنید که دوست دارید و ارزشمند هستید.

این می‌تواند به سادگی یک آغوش گرم از طرف شریک زندگی‌تان، گپ‌زدن سریع با بچه‌های‌تان در وعده صبحانه یا حتی تماس تلفنی با والدین یا یک دوست صمیمی باشد. این فعل و انفعالات، هر چقدر هم کوتاه باشند، ما را به یاد عشق و حمایتی که در زندگی خود داریم، می‌آورند.

در واقع، مطالعات نشان دادند که ارتباطات اجتماعی می‌تواند شادی و رفاه کلی ما را افزایش بدهد. بنابراین، هر روز صبح یک لحظه برای ارتباط با کسانی که دوستشان دارید، وقت بگذارید. این راه خوبی برای شروع روز شماست و می‌تواند باعث بشود شما احساس شادی و آرامش بیشتری داشته باشید.


12) استفاده از وسایل الکترونیکی را محدود کنید.

اعتراف می‌کنیم، وسوسه‌انگیز است که اول صبح گوشی خود را در دست بگیرید و ایمیل‌ها یا رسانه‌های اجتماعی را مرور کنید. اما شروع روز با سیل اطلاعات، که بیشتر آن‌ها غیرضروری است، باعث می‌شود احساس غمگینی، استرس و اضطراب کنیم. بنابراین، تصمیم بگیرید تغییری ایجاد کنید. یک قانون تعیین کنید: تا 1 ساعت بعد از بیداری، هیچ خبری از هیچگونه وسیله الکترونیکی، گوشی، تلویزیون و… نباشد! در عوض، از آن زمان برای تمرکز روی خود استفاده کنید، چه ورزش، مطالعه یا صرفاً فقط لذت بردن از صبحانه.

نتیجه؟ روزتان را با آرامش و تمرکز بیشتر شروع می‌کنید. جای تعجب است که این تغییر کوچک چقدر می‌تواند تفاوت ایجاد کند. بنابراین اگر به‌ دنبال راهی آسان برای شروع روزتان با شادی بیشتر هستید، سعی کنید زمان صبح خود را با صفحه نمایش کاهش بدهید. در عوض از آن زمان برای خود استفاده کنید. از حس خوبی که دارد تعجب خواهید کرد.


13) سکوت را در آغوش بگیرید.

ممکن است که کمی عجیب باشد، اما اعتماد کنید. زندگی ما مملوء از سر و صدای دائمی است، از وزوز تلفن‌هایمان گرفته تا پچ‌پچ‌های تلویزیون و… گاهی این موضوع می‌تواند خسته کننده باشد. گاهی اوقات چیزی که واقعاً به آن نیاز داریم کمی سکوت است. در مورد مدیتیشن‌های خاص صحبت نمی‌کنم (البته اگر این کار را انجام می‌دهید، آن را ادامه بدهید که عالی هست).

در مورد این صحبت می‌کنیم که هر روز صبح برای چند دقیقه ساکت بنشینید و اجازه بدهید افکارتان بدون هیچ مزاحمتی جاری شوند. گاهی آسان نیست! احتمالاً ذهن شما از یک فکر به فکر دیگر خواهد پرید. حتی ممکن است که کمی احساس ناراحتی کنید. اشکالی ندارد. نکته این است که هر روز چند لحظه آرام بشینید و اجازه بدهید افکارتان جاری باشند و شما فقط به آن‌ها نگاه کنید.

تعجب خواهید کرد که چقدر با احساس طراوت می‌توانید روز خود را با کمی سکوت شروع کنید. این می‌تواند به پاکسازی ذهن شما و ایجاد یک لحن آرام برای بقیه روز کمک کننده باشد. برای اینکه ترس، استرس، اضطراب و آشوبِ درونی را از روتین روزمره‌تان کنار بگذارید و بجای آن‌ها وضعیت هیجانی‌تان را آزادانه انتخاب کنید و احساس خوشبختی، خلاقیت و آرامش‌تان را به حداکثر برسانید،  "دکتر داسون چرچ" در "دوره‌ی مغز عارف" (کلیک کنید)، ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای تحقق این انقلابِ درونی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا آرامش و شادی برای‌تان مانند نفس کشیدن راحت و آسان شود.

 

14) برای روز خود برنامه‌ داشته باشید.

همیشه برنامه‌ریزی کنید. بدانید چه چیزی در پیش است و باید در طول روز با چه چیزی مقابله کنید. اجازه بدهید به شما بگوییم، با چند دقیقه هر روز صبح برای برنامه‌ریزی روزتان، واقعاً می‌تواند به از بین بردنِ استرس و اضطراب شما کمک کند. صبح با فنجان قهوه‌تان بنشینید و لیستی از کارهایی که باید انجام دهید را بنویسید. اهداف خود را برای روز تعیین و آن‌ها را اولویت‌بندی کنید. به این ترتیب، به صورت تقریبی می‌دانید امروز چه کاری و چه زمانی باید انجام بشود. این امر به شما کمک می‌کند روزی مرتب‌تر داشته باشید و متمرکزتر باقی بمانید.

اما بیشتر از آن، به ما حس کنترل روز و قدرت را می‌دهد. و باور کنید یا نه، این احساس کنترل می‌تواند منجر به رضایت و شادی بیشتر بشود. بنابراین، آن را امتحان کنید! هر روز صبح یک لحظه برای برنامه‌ریزی روزتان وقت بگذارید. لازم نیست جزئیات باشد، فقط یک طرح کلی از آنچه می‌خواهید به دست آورید.

 

15) مهربانی و عشق‌ورزی به خودتان.

این چیزی است که باید روی آن کار کنید. ما اغلب ظالم‌ترین منتقدان خودمان هستیم. ما خودمان را به خاطر کوچکترین اشتباهات سرزنش می‌کنیم، خودمان را به خاطر برآورده نکردن انتظارات غیرواقعی تنبیه می‌کنیم و به طور کلی فقط خودمان را سرزنش می‌‌کنیم. خوب، اکنون زمان آن است که این کار را متوقف کنید.

روزتان را با مهربانی با خود شروع کنید. در آینه نگاه کنید و نکات مثبت واقعی خود را به خودتان یادآور بشوید. تلاش‌ها و پیشرفت‌های خود را هر چقدر هم که کوچک به نظر برسند، هر روز صبح به خودتان بگویید. این یک روتین صبحگاهی قدرتمند برای افزایش عزت‌نفس نیز می‌باشد.

 مهم‌تر از همه، خودتان را به خاطر اشتباهات ببخشید. شما انسان هستید و  هر لحظه بهترین کاری را که می‌توانید را انجام می‌دهید. با همان مهربانی و درکی که به دوست‌تان نکات مثبتش را می‌گویید، به خودتان هم نکات مثبت خود را بگویید. این یک تغییر کوچک، می‌تواند تفاوت زیادی در احساس شما نسبت به خودتان و روزتان ایجاد کند.

 

16) به پیاده‌روی سریع بروید.

بیرون رفتن و قرار گرفتن در معرض نور طبیعی، بدن شما را مجبور می‌کند که ریتم خود را برای یک روز جدید تنظیم کنید، به گفته بنیاد خواب ملی، پیاده‌روی می‌تواند انرژی شما را افزایش دهد. به‌ علاوه، شواهد زیادی نشان می‌دهد که پیاده‌روی شما را سالم نگه می‌دارد. مطالعه‌ای از حدود 72000 زن نشان داد که 3 ساعت پیاده‌روی در هفته خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته را 35% کاهش می‌دهد. بهترین بخش پیاده‌روی این است که کاملاً رایگان است و فقط نیاز به یک جفت کفش دارد!

 

17) کتاب بخوانید.

هر صبح یک کتاب (مجله یا روزنامه) بخوانید. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مطالعه کردن باعث کاهش استرس و افزایش همدلی با دیگران می‌شود، خصوصیتی که برای تعاملات شما با دوستان، خانواده و همکاران در طول روز بسیار مهم است. بسیار زیباست که قبل از اینکه وارد یک روز شلوغ و پرکار شوید، روزتان را با فعالیتی آرامش‌بخش شروع کنید. از طرفی کتاب خواندن از این جهت نیز اهمیت دارد که بسیاری از موفق‌ترین افراد جهان عادت به کتاب خوانی به‌ صورت منظم دارند. طبق گفته بیزنس اینسایدر، بیل گیتس در هفته یک کتاب می‌خواند.

 

18) روز را با خلق یک اثر آغاز کنید.

این اثر می‌تواند هر چیزی باشد. چند بیت شعر می‌تواند تصویر فوق‌العاده‌ای در ذهن شما خلق کند. چند خط در دفتر خود یادداشت بنویسید. برای وبلاگ خود پستی بنویسید حتی یک طراحی کوچک هم می‌تواند عالی باشد. اگر همه این کارها سخت است، برای چند دقیقه روز رؤیایی خود را تصور کنید و آن را با جزئیات کامل بنویسید. کم‌کم خلاقیت نهفته در وجودتان را پیدا می‌کنید و از اینکه چه آثاری می‌توانید خلق کنید، شگفت‌زده می‌شوید. صبح‌ها از هر وقت دیگری خلاق‌تر هستید.

 

19) به خودتان در آیینه لبخند بزنید و ژست قدرت بگیرید.

با توجه به فرضیه‌ی بازخورد چهره‌ی داروین (Darwin): بیان آزاد همراه با نشانه‌های ظاهری یک احساس‌، آن را تشدید می‌کند. معنی‌اش هم خیلی ساده است؛ لبخند زدن، خوشحال‌تان می‌کند. بیشتر بخندید. بسیاری از افراد، این ایده‌ی پیشگامانه‌ی اِمی کادی (Amy Cuddy) را قبول دارند و آن را راهی برای افزایش شجاعت، اعتماد به نفس و رفاه می‌بینند. به توصیه‌ی او که خیلی هم آسان است: ما فقط به دو دقیقه در روز احتیاج داریم.

 

روتین صبحگاهی مناسب سبک زندگی شما چیست؟

قشنگی ماجرا همین‌ جاست. شما تنها کسی هستید که در این مورد تصمیم‌گیری می‌کنید. البته که می‌توانید از روتین صبحگاهی دیگران هم کمک بگیرید. اما توسعه فردی شما مسیر متفاوتی خواهد داشت. برای موفقیت سبک زندگی خود را در نظر بگیرید. عادت صبحگاهی باید حال شما را عوض کند و به توسعه فردی و اهداف شما مربوط باشد.

 

چگونه روال صبحگاهی خود را بسازید؟

همانطور که در ابتدا گفتم، همه ما متفاوت هستیم؛ بنابراین، روال‌های مختلف صبحگاهی به طور متفاوتی به ما خدمت می‌کند. به همین دلیل است که ما ایده‌های روتین صبحگاهی را به شما ندادیم. ما شما را با یک سری عناصر آشنا کردیم که می‌توانید آن‌ها را آزمایش کنید تا یک روال خوب برای شما ایجاد شود.

یک روال صبحگاهی خوب شما را به خوبی برای روز آماده می‌کند. شما را آرام، شاد، پرانرژی و آماده برای روز می‌کند. هر چه زودتر حال و هوای خوب خود را بدست آورید، روز بهتری خواهید داشت. توصیه می‌کنیم از هر چیزی که استرس‌زا، ناامید‌کننده یا نیاز به عجله دارد، اجتناب کنید. همیشه آزاردهنده است که وقت صبح آرام خود را فدای آن کنید.

به این مقاله نگاهی بیندازید و برخی از آن‌ها را در یک آزمایش قرار دهید. شاید فردا صبح خود را با یک لیوان آب، مرتب کردن رخت‌خواب و تمرکز سریع شروع کنید. شاید زود بیدار شوید و در اطراف بلوک بدوید. هر چیزی که برای شما خوب باشد. امیدوارم این نکات به شما بینشی در مورد یک روال صبح خوب و پراهمیت بدهد. شروع خوب صبح، قسمت زیادی از روز را تعیین می‌کند، بنابراین از آن به خوبی استفاده کنید. در آخر، روز پربار و سراسر آرامش را برای شما آرزو می‌کنیم!

 

سخن پایانی:

اغلب، روزهای ما شلوغ و پرمشغله است و امکان دارد روزمان کاملاً برعکس آن چیزی که برنامه‌ریزی کردیم، پیش برود. اما با این حال، مهم است که ما برای ساعات بیداری‌ و زندگیمان، برنامه‌ای داشته باشیم. هر چه باشد، هیچ‌کس نمی‌خواهد در یک چرخ همستر، همیشه بدود و بی‌هیچ نقشه‌ای، به هیچ جایی نرسد. درست است؟

ساختن یک هدف، با ذهنی آرام و بدنی سالم شروع می‌شود. و یک زندگی منظم و خوب، از روتین صبح‌گاهی ما شروع می‌شود. برای اینکه بتوانیم در این دنیای پر هرج‌و‌مرج زندگی کنیم و هر روز، همه‌ی تلاش خود را بکنیم، ابتدا باید یاد بگیریم که به درستی از خودمان مراقبت کنیم.

نقل‌قول محبوب آریانا هافینگتون، همه چیز را به زیبایی جمع‌بندی می‌کند: مردم گه‌گاهی گوشه‌گیری می‌کنند، حالا در کشوری، لب ساحلی، یا کنار دشت و تپه‌هایی. اما هیچ‌ جایی آرام‌تر و بی‌دردسرتر از ذهن خود ما نیست. بنابراین، هرگاه نیاز داشتید، گوشه‌گیری کنید تا بتوانید خود را تجدید ‌کنید.

 


برایمان از روال صبحگاهی خود بنویسید.

  • کدامیک از موارد گفته شده را برای شروع روز خود رعایت می‌کردید؟

  • آیا توانسته‌اید روتین صبحگاهی مناسب سبک زندگی خود را پیدا کنید؟

  • تأثیر داشتن روال صبحگاهی را در عملکرد و پیشرفت خود دیده‌اید؟

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

نظر شما درباره این مطلب

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت رویال مایند ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت رویال مایند رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام