زمان مطالعه :20 دقیقه
چکیده این مطلب : مهم نیست که تازه شروع کردهاید یا فردی حرفهای هستید و از قدیم کسبوکارتان را داشتهاید، برای موفقیت باید یک سری قوانین را رعایت کنید. به نظر شما چرا افرادی مثل بیل گیتس، آنتونی رابینز، اینشتین یا حتی والت دیزنی اینقدر محبوب و مشهور شدهاند؟ مسلماً به خاطر دستاوردهایی که داشتهاند. اما همیشه وقتی به سخنان بزرگان در مورد کسبوکار نگاهی میاندازیم، میبینیم که یک سری عامل خاص و تکراری وجود دارد که همه بلا استثناء آنها را اجرا کردهاند.
موفقیت در کسبوکار از نگاه برایان تریسی
یک کارآفرین برای رسیدن به موفقیت باید چه رازها و نکاتی را بداند؟
آیا رازهایی هست که مطمئن باشیم با رعایت آنها به اهدافمان میرسیم؟
باورتان میشود طبق آماری که اداره آمار کار ایالات متحده ارائه داده است، تقریباً 20% از مشاغلی که جدیدا راهاندازی میشوند در دو سال اول، 45% از کسبوکارها در پنج سال اول و 65% از آنها در طول 10 سال اول شکست میخورند؟! و تنها 25% از کسبوکارهای جدید بیش از 15 سال عمر میکنند! اما چه اتفاقی میافتد که خیلی از کسبوکارها با چنین شکستهایی روبهرو میشوند و برخی هم مثل فیسبوک اینقدر سریع پیشرفت میکنند و تبدیل به غولهایی میشوند که کسی یارای رقابت با آنها را ندارد؟ بله دانستن رازهای موفقیت در کسبوکار به مدیران کمک میکند چنین تجربههای مثبت و موفقی داشته باشند.
اگر دوست دارید جزو این 25% باشید، باید راه های موفقیت در کسبوکار را بدانید و آنها را به خوبی اجرا کنید. مهم نیست در چه سنی کسبوکارتان را راه بیندازید، در چه زمینهای کار کنید یا چه هدفی داشته باشید، مهم این است که نهایت تلاشتان را برای رسیدن به هدف داشته باشید و روی زیبای موفقیت را ببینید. با ما برای طی کردن راه موفقیت در کسبوکار همراه باشید.
مهم نیست که تازه شروع کردهاید یا فردی حرفهای هستید و از قدیم کسبوکارتان را داشتهاید، برای موفقیت باید یک سری قوانین را رعایت کنید. به نظر شما چرا افرادی مثل بیل گیتس، آنتونی رابینز، اینشتین یا حتی والت دیزنی اینقدر محبوب و مشهور شدهاند؟ مسلماً به خاطر دستاوردهایی که داشتهاند. اما همیشه وقتی به سخنان بزرگان در مورد کسبوکار نگاهی میاندازیم، میبینیم که یک سری عامل خاص و تکراری وجود دارد که همه بلا استثناء آنها را اجرا کردهاند.
مثلاً اکثر افراد موفق روتین خاص و ثابتی در برنامه روزانه خود دارند. هر روز صبح زود بیدار میشوند، نرمش میکنند یا مراقبه (کلیک کنید)، انجام میدهند. شوق به کار، علاقه و پشتکار، فاکتورهایی هستند که درون هر فرد موفقی وجود دارد. مگر تعداد برنامهنویسان و نابغههایی که بتوانند یک شبکه اجتماعی خاص درست کنند کم است؟ اما همه مارک زاکربرگ و رید هافمن نمیشوند! این افراد ویژگیهایی دارند که آنها را در تاریخ تَک کرده است و مثل آنها خیلی کم است.
شاید شانس یکی از کم اهمیتترین و یک عامل خیالی در میان اصول موفقیت در کسبوکار باشد. برخلاف خیلی از افراد که فکر میکنند افراد موفق شانس و اقبال داشتهاند، کارآفرینان موفق میدانند چطور باید فکر و عمل کنند، فرصتها را اصطلاحاً خیلی سریع شکار میکنند و رازهای موفقیت در کسبوکار را شناختهاند.
رازهای شگفتانگیز موفقیت برای کارآفرینان از نگاه برایان تریسی:
یکی از نکاتی که کارآفرینان برای رسیدن به موفقیت و تحقق اهداف خود باید مد نظر قرار دهند، توجه به خودانگاره یا خودپنداره است که برایان تریسی به آن، «Self-concept» میگوید. به احتمال زیاد این سؤال در ذهن شما نقش بسته است که خودپنداره یا خودانگاره چیست؟
خودانگاره، به بیان ساده همان تصویر ذهنی است که ما از خودمان داریم. روانشناسان به نحوه درک ما از رفتار، تواناییها و ویژگیهای منحصر به فردمان، خودانگاره میگویند. فرض کنید کسی به خودش میگوید: «من، لیاقت ثروتمند شدن را دارم. من مدیر خوبی برای کسبوکارم هستم و میتوانم بیزینسم را در دل بحرانها به سرمنزل مقصود برسانم».
در این حالت، فرد خودانگاره خودش را در حوزه کسبوکار و کارآفرینی بیان میکند. ما در شکل دادن به خودانگاره خود، نقش مهم و فعالی را ایفا میکنیم و به همین دلیل باید مراقب باشیم که چه خودپندارهای برای خودمان میسازیم. اگر بتوانیم به توانمندیها و شایستگیهای خود ایمان بیاوریم و قبول کنیم که میتوانیم کارآفرین موفق و ثروتمندی باشیم، اولین گام را برای تبدیل این خودانگاره به خود واقعیمان برداشتهایم.
کارآفرینی که خودش را فردی بازنده و ناتوان میپندارد و بر این باور است که اگر دست به طلا بزند خاکستر میشود، چگونه میتواند کسبوکاری پویا و توانا داشته باشد و در این بازار پررقابت و پیچیده، کشتی بیزینس خود را نوحوار هدایت کند و به ساحل موفقیت برساند؟
پیشنهاد کتاب: کتاب صوتی "تفکر بهتر، زندگی بهتر" و کتاب الکترونیکی "تفکر بهتر، زندگی بهتر" "اثر جول اوستین" (کلیک کنید)، ابزاری را ارائه میدهد که از طریق آنها میتوانید افکار و باورهای محدودکننده و مخرب را از بین ببرید و با کنترل افکارتان، زندگی خارقالعادهای برای خود و خانوادهتان خلق کنید). باید همیشه به خاطر داشته باشید که، برای خلق زندگی خود نیازمند تغییر باورهای اشتباه و کنترل ذهن هستید.
برایان تریسی، همه کارآفرینان را به داشتن چشماندازی روشن و شفاف دعوت میکند و شفافیت را نخستین راز موفقیت کارآفرینان میداند. او بر این باور است که کارآفرین باید درک شفافی از شخصیت کنونی، شخصیت ایدهآل و اهدافش داشته باشد و بداند که چه میخواهد و قصد دارد به چه مقصدی برسد.
در آینده میخواهید چه شخصیتی داشته باشید؟ چه چیزی در زندگی و کسبوکار برای شما اهمیت دارد؟ برای چه چیزهایی میجنگید و رنج میکشید؟ برایان تریسی میگوید جایی خواندم: «تا زمانی که نمیدانی اگر یک ساعت به پایان عمرت مانده باشد، دقیقاً چه کاری انجام میدهی، آماده زندگی کردن نیستی!».
یک کارآفرین تحولخواه و موفقیتدوست، باید چشمانداز مشخصی برای خودش و کسبوکارش داشته باشد. این چشمانداز شفاف به شما و منابع انسانی کسبوکارتان انگیزه میدهد تا برای رسیدن به موفقیت تجاری، تلاشهای دشوار و درخشانی از خودتان به نمایش بگذارید و با تمام قوا به میدان بیایید. پیتر دراکر، نابغه فراموشنشدنی و بیمانند علم مدیریت نوین در این زمینه میگوید: «حتی اگر میخواهید کسبوکارتان را روی میز آشپرخانه راه اندازی کنید، باید چشماندازی برای تبدیل شدن به یک رهبر جهانی در حوزه فعالیت خود داشته باشید. در غیر این صورت، احتمالاً به موفقیت دست نخواهید یافت».
در سراسر تاریخ، افراد، کسبوکارها و حکومتهایی که از افراد باتجربه، دانا و صاحبنظر کمک گرفتهاند، به موفقیتهای چشمگیر و ارزشمندی دست یافتهاند. امروز هم مشورت کردن با افراد باتجربه و بهرهگیری از توصیههای خردمندانه این افراد برای کسبوکارها و کارآفرینان، راهگشا و ثمربخش است و میتواند سرعت رشد و پیشرفت کسبوکار را چندین برابر کند.
مشورت با افراد صاحبنظر در قالب جلسات منتورینگ یا کوچینگ، بسیار راهگشا و تأثیرگذار است و میتواند کسبوکارتان را در مسیری درست و هوشمندانه قرار دهد. خردورزی در کسبوکار، یک رمز موفقیت کارآفرینان محسوب میشوند و با استفاده از دیدگاهها، پیشنهادها و انتقادهای افراد باتجربه و دانا میتوان این خردورزی را به یکی از استراتژیهای بیزینس تبدیل کرد.
یکی از رازهای مهم و ارزشمندی که کارآفرینان برای رسیدن به ثروت و موفقیت باید مد نظر داشته باشند، مدیریت درآمدها و هزینههاست. کسب درآمد همواره دشوار است؛ ولی وقتی موقع پول خرج کردن میشود، میبینیم که درآمدهایمان به راحتی خرج میشود. برای جلوگیری از هدر رفتن منابع مالی، باید یک برنامهریزی مالی دقیق و حرفهای داشته باشیم و درآمدها و هزینههایمان را ریزبینانه مدیریت کنید.
مطالعات نشان میدهد که بزرگترین چالش 33 درصد از صاحبان کسبوکارهای کوچک، نداشتن سرمایه و ناتوانی در مدیریت منابع مالی است. اگر واقعاً خواهان راه اندازی یک کسبوکار پیشرو هستید، هوش مالی خود را افزایش دهید و از مشاوران مالی حرفهای کمک بگیرید.
همچنین سعی کنید حسابداری را یاد بگیرید و پس از اینکه درآمد بیزینستان به حد معقولی رسید، یک حسابدار حرفهای استخدام کنید تا منابع مالی کسبوکارتان را به بهترین شکل مدیریت کند. از نظر برایان تریسی، پول درآوردن مثل این است که یک زمین ماسهای را با میخ حفر کنید. این در حالی است که از دست دادن پول، مثل ریختن آب روی ماسه، راحت و بیدردسر است. اگر میخواهید به کارآفرینی موفق و توانمند تبدیل شوید، تا حد توان از ریسکهای بیحاصل و بیمعنا دوری کنید؛ زیرا این ریسکها باعث بر باد رفتن سرمایه میشود و در نهایت باعث مرگ بیزینس شما خواهد شد.
پیشنهاد ما برای شما: پکیج مدار ثروت (کلیک کنید)، برای آموزش دادن مغز شما طراحی شده است تا کاری کند که در مدار ثروتمندان قرار بگیرید! حالا شما یک برنامه انقلابی در دست دارید که با استفاده از جدیدترین و قدرتمندترین تکنولوژیهای ثابت شدهی علمی و توسط دو تن از اساتید بزرگ این حوزه به شما کمک میکند، مجموعهای از باورها و عادتهای جدیدی را در خودتان ایجاد کنید تا به کمکشان به سادگی پول بیشتری به دست آورید.
برای اینکه بتوانید در عرصه کسبوکار به موفقیت برسید و بیزینس خود را به یک موتور تولید ثروت تبدیل کنید، باید از دانش، مهارت و تخصص به یکی از قلههای صنعت خود تبدیل شوید. به عقیده برایان تریسی، یکی از رازهای موفقیت کارآفرینان این است که در بین 10 درصد برتر صنعت و حوزه فعالیت خود باشند.
یکی از مهمترین نکاتی که شما را از نظر دانش و عملکرد، به یکی از قلههای صنعتتان تبدیل میکند، یادگیری مداوم و مستمر است. برایان تریسی در مورد یادگیری مستمر میگوید: «کمترین شرط لازم و ضروری برای موفقیت در هر زمینهای که در آن فعالیت میکنید، یادگیری مداوم و مستمر است؛ بنابراین برای موفقیت، ناگزیر هستید که هر روز چیز جدیدی یاد بگیرید».
جیم کالینز، نویسنده کتاب از خوب به عالی (Good To Great) درباره برتری برخی شرکتها بر سایر شرکتهای حاضر در یک صنعت مشخص، صحبت میکند. او بر این باور است که برای تبدیل کردن کسبوکارتان به یک بیزینس موفق و عالی، باید سه شرط را در کسبوکار خود محقق کنید:
حوزه فعالیت شما باید چیزی باشد که واقعاً نسبت به آن اشتیاق داشته باشید و عاشقش باشید. اگر عاشق کارتان نباشید، بعید است در 10 درصد برتر آن حوزه، قرار بگیرید.
باید سراغ حوزههایی بروید که در عین برتر بودن در آن، امکان سبقت گرفتن از 90 درصد کسبوکارهای آن حوزه وجود داشته باشد؛ یعنی ابتدا حوزهای که میخواهید در آن کارآفرینی کنید را در نظر بگیرید و بررسی کنید که آیا امکان قرار گرفتن در بین 10 درصد برتر این حوزه وجود دارد یا خیر!
محصولات و خدماتی به مردم ارائه دهید که برای مشتریان، مفید و برای شما، سودآور باشد. با تحقق این شرط، میتوانید به اهداف مالی مورد نظر خود جامه عمل و واقعیت بپوشانید.
درک نقاط ضعف و محدودیتهای کسبوکارها و تلاش برای رفع و از میان برداشتن آنها، یکی از نکات مهمی است که برایان تریسی روی آن تأکید ویژه دارد. گاهی مواقع نقاط ضعف یک بیزینس، رفعشدنی و حذفشدنی نیست و مدیران باید راهی برای کنار آمدن با آن و کم کردن تأثیر آن پیدا کنند.
بعضی از موانع و محدودیتها در کسبوکار، قابلیت شناسایی و حذف دارند. کافی است کارآفرینان روی کسبوکار خود تمرکز کنند و فرایندهای آن را با دقت مورد بررسی قرار دهند. توجه داشته باشید که یک سری از موانع، محدودیتها و نقاط ضعف کسبوکارتان، از درون، افکار و نگرش شما سرچشمه میگیرد. اگر بتوانید این محدودیتهای درونی را حل کنید، خواهید دید که با چه سرعت چشمگیری رشد و پیشرفت خواهید کرد.
برایان تریسی بر این باور است که قانون 20/80 یا اصل پارتو، در مورد محدودیتها و نقاط ضعف یک کسبوکار صادق است. او اعتقاد دارد که 80 درصد دلایل ناکامی افراد در دستیابی به اهدافشان، به افکار، باورها و نگرش آنها بستگی دارد و تنها 20 درصد این دلایل به شرایط خارجی وابسته است. با این تفاصیل، برای رسیدن به موفقیت باید روی افکار و باورهای خود با جدیت کار کنیم و اجازه ندهیم که باورهای محدودکننده، خودشان را در قالب موانع و محدودیتهای خارجی به ما نشان دهند و سد راه موفقیتمان شوند.
اگر میخواهید بدانید که چگونه باورها و عواطف شما واقیعت زندگیتان را خلق می کنند، پیشنهاد ما برای شما "دوره ماتریکس الهی" اثر "گرگ بریدن" (کلیک کنید)، میباشد. این دوره، شکافی که میان اسرار دنیای کوانتومی و تجربیات روزمرهی ما وجود دارد، پر میکند
از نظر برایان تریسی، موفقیت، حاصل کشف اولویتها و تمرکز روی آنهاست. اگر کسی بتواند مهمترین اولویت و هدف بیزینس خود را درک و تا لحظه دستیابی به هدف روی آن تمرکز کند، احتمال موفقیت او در حوزه کسبوکار به میزان چشمگیری افزایش مییابد؛ زیرا تمرکز روی مهمترین هدف تا زمان تحقق آن، یکی از مهمترین رازهای موفقیت کارآفرینان است.
برایان تریسی راهی برای تقویت تمرکز به ما آموزش میدهد. بسیاری از افرادی که به این روش عمل کردهاند، نتایج گهربار آن را دیدهاند. برایان تریسی هر روز بعد از بیدار شدن از خواب و پیش از شروع فعالیتهایش، 10 مورد از کارهایی که میخواهد آن روز انجام دهد را روی کاغذ مینویسد.
در گام بعدی کارهایش را بر اساس اولویت و اهمیت، از 1 تا 10 عددگذاری میکند؛ به گونهای که مهمترین کار با عدد 1 و کماهمیتترین کار با عدد 10 مشخص میشود. آقای تریسی پس از اولویتبندی کارها، بلافاصله آنها را آغاز میکند. او به قدری منظم، منضبط و متمرکز کار میکند تا مهمترین کار یا اولویت اول روزش، کامل شود.
او بر این باور است که عادت به تکمیل مهمترین کار روز، میتواند بهرهوری افراد را دو تا سه برابر افزایش دهد و قدرت آنها برای انجام سایر کارها را چندین برابر کند. تریسی معتقد است که باید سختترین کارهای روز را زودتر از بقیه کارها انجام دهیم؛ زیرا وقتی دشوارترین کار را انجام نمیدهیم، همواره ترس از انجام دادن آن، ما را به سوی اهمالکاری و کاهش شدید بهرهوری سوق میدهد.
مجموعه پژوهشی معروف CB Insight، 101 کسبوکار کوچک و شکستخورده را مورد بررسی قرار داد تا مهمترین دلیل شکست آنها را دریابد. پژوهشگران این مجموعه پس از مطالعات و بررسیهای فراوان دریافتند که تقریباً نیمی از این شرکتها (42 درصد)، به این دلیل تعطیل شدند که تقاضایی برای محصولات و خدمات آنها در بازار وجود نداشته است.
درک تقاضای مخاطبان هدف و آمیختن آن با خلاقیت میتواند یک کارآفرین و کسبوکار او را به موفقیتی چشمگیر و زودهنگام برساند. در دنیای امروز، وقتی یک کسبوکار به موفقیت میرسد، بسیاری از کارآفرینان دیگر فوراً و بدون خلاقیت از روش آن بیزینس موفق، تقلید میکنند. این روش در اغلب مواقع جواب نمیدهد؛
چون اگر بین بیزینس شما و رقبا، هیچ تمایز و تفاوتی نباشد، دلیلی ندارد که مشتریان و مخاطبان هدف، سایر کسبوکارها را رها کنند و سراغ شما بیایند. یکی دیگر از مزایای نوآوری و خلاقیت، کاهش هزینههای کسبوکار و کاهش قیمت نهایی محصولات و خدمات است. این کار باعث میشود که مشتریان بیشتری از ما خرید کنند و سودآوری کسبوکارمان افزایش یابد.
یکی از رازهای موفقیت کارآفرینان این است که وقتی به مشکل یا به مانعی برخورد میکنند، به جای یافتن مقصر، تمرکز خود را روی یافتن راهکار و راه حل میگذارند. آنها با تکیه بر خلاقیت، تجربه و نوآوری خود و دیگران، تلاش میکنند که موانع را به بهترین شکل از جلوی راه خود بردارند و مسیر را برای پیشرفت بیزینس خود باز کنند.
وینستون چرچیل، سیاستمدار بینظیر انگلیسی میگوید: «بهراستی که شجاعت، مهمترین فضیلت است؛ زیرا همه چیزهای دیگر به آن وابسته است». دنیای کارآفرینی، پر از ریسک فراز و نشیب است و پذیرش این ریسکها، به شجاعت فراوانی نیاز دارد. شجاعت(کلیک کنید)، یکی رموز شگفتانگیزی است که موفقیت کارآفرینان را رقم میزند و به آنها جرئت میدهد که برای دستیابی به اهداف خود گام بردارند.
(برای خلق و دستیابی به اهداف و خواستههایتان، "متود سیلوا" از "ویشن لاکیانی" (کلیک کنید)، که توسط تیم رویالمایند ترجمه و تهیه شده است، را به شما پیشنهاد میکنیم. متود سیلوا به شما کمک می کند رسالت و اهدافتان را در زندگی کشف کنید. متوجه دلیل و هدف حقیقی حضورتان در این سیاره میشوید و در مسیری قدم بر میدارید که هر ثانیه، هر روز و هر لحظه شما را به این هدف نزدیکتر میکند. پس این اثر فوقالعاده را از دست ندهید).
کسانی که در مسیر کارآفرینی قرار میگیرند و به حرکت در این مسیر ادامه میدهند، شجاعت فوقالعادهای دارند؛ شجاعتی که سایر مردم از آن بهرهای نبردهاند. اصلاً کلمه کارآفرین به کسی اطلاق میشود که ریسکهای یک سرمایهگذاری جدید را به امید دستیابی به سود، میپذیرد؛ بنابراین مفهوم «کارآفرینی» با «ریسک» با هم عجین شده است.
اگر میخواهید در مقام یک کارآفرین، طعم شیرین موفقیت و پیروزی را بچشید، ناگزیر هستید که ریسکهای کارآفرینی را به جان بخرید و راهکاری برای تحمل آنها پیدا کنید. مطالعات نشان میدهد که 90 درصد مردم، هرگز شجاعت کافی برای سرمایهگذاری روی یک کسبوکار جدید را ندارند و نمیتوانند در مسیرهای نو و تازه قدم بگذارند. همچنین اکثر افراد، شجاعت تحمل عدم قطعیت و ماندن در کسبوکاری که سرنوشتش مشخص نیست را ندارند.
خوشحال میشویم برایمان بنویسید، شما چه رازی برای موفقیت کارآفرینان سراغ دارید؟
برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.
موفقیت در کسبوکار از نگاه برایان تریسی
یک کارآفرین برای رسیدن به موفقیت باید چه رازها و نکاتی را بداند؟
آیا رازهایی هست که مطمئن باشیم با رعایت آنها به اهدافمان میرسیم؟
باورتان میشود طبق آماری که اداره آمار کار ایالات متحده ارائه داده است، تقریباً 20% از مشاغلی که جدیدا راهاندازی میشوند در دو سال اول، 45% از کسبوکارها در پنج سال اول و 65% از آنها در طول 10 سال اول شکست میخورند؟! و تنها 25% از کسبوکارهای جدید بیش از 15 سال عمر میکنند! اما چه اتفاقی میافتد که خیلی از کسبوکارها با چنین شکستهایی روبهرو میشوند و برخی هم مثل فیسبوک اینقدر سریع پیشرفت میکنند و تبدیل به غولهایی میشوند که کسی یارای رقابت با آنها را ندارد؟ بله دانستن رازهای موفقیت در کسبوکار به مدیران کمک میکند چنین تجربههای مثبت و موفقی داشته باشند.
اگر دوست دارید جزو این 25% باشید، باید راه های موفقیت در کسبوکار را بدانید و آنها را به خوبی اجرا کنید. مهم نیست در چه سنی کسبوکارتان را راه بیندازید، در چه زمینهای کار کنید یا چه هدفی داشته باشید، مهم این است که نهایت تلاشتان را برای رسیدن به هدف داشته باشید و روی زیبای موفقیت را ببینید. با ما برای طی کردن راه موفقیت در کسبوکار همراه باشید.
مهم نیست که تازه شروع کردهاید یا فردی حرفهای هستید و از قدیم کسبوکارتان را داشتهاید، برای موفقیت باید یک سری قوانین را رعایت کنید. به نظر شما چرا افرادی مثل بیل گیتس، آنتونی رابینز، اینشتین یا حتی والت دیزنی اینقدر محبوب و مشهور شدهاند؟ مسلماً به خاطر دستاوردهایی که داشتهاند. اما همیشه وقتی به سخنان بزرگان در مورد کسبوکار نگاهی میاندازیم، میبینیم که یک سری عامل خاص و تکراری وجود دارد که همه بلا استثناء آنها را اجرا کردهاند.
مثلاً اکثر افراد موفق روتین خاص و ثابتی در برنامه روزانه خود دارند. هر روز صبح زود بیدار میشوند، نرمش میکنند یا مراقبه (کلیک کنید)، انجام میدهند. شوق به کار، علاقه و پشتکار، فاکتورهایی هستند که درون هر فرد موفقی وجود دارد. مگر تعداد برنامهنویسان و نابغههایی که بتوانند یک شبکه اجتماعی خاص درست کنند کم است؟ اما همه مارک زاکربرگ و رید هافمن نمیشوند! این افراد ویژگیهایی دارند که آنها را در تاریخ تَک کرده است و مثل آنها خیلی کم است.
شاید شانس یکی از کم اهمیتترین و یک عامل خیالی در میان اصول موفقیت در کسبوکار باشد. برخلاف خیلی از افراد که فکر میکنند افراد موفق شانس و اقبال داشتهاند، کارآفرینان موفق میدانند چطور باید فکر و عمل کنند، فرصتها را اصطلاحاً خیلی سریع شکار میکنند و رازهای موفقیت در کسبوکار را شناختهاند.
رازهای شگفتانگیز موفقیت برای کارآفرینان از نگاه برایان تریسی:
یکی از نکاتی که کارآفرینان برای رسیدن به موفقیت و تحقق اهداف خود باید مد نظر قرار دهند، توجه به خودانگاره یا خودپنداره است که برایان تریسی به آن، «Self-concept» میگوید. به احتمال زیاد این سؤال در ذهن شما نقش بسته است که خودپنداره یا خودانگاره چیست؟
خودانگاره، به بیان ساده همان تصویر ذهنی است که ما از خودمان داریم. روانشناسان به نحوه درک ما از رفتار، تواناییها و ویژگیهای منحصر به فردمان، خودانگاره میگویند. فرض کنید کسی به خودش میگوید: «من، لیاقت ثروتمند شدن را دارم. من مدیر خوبی برای کسبوکارم هستم و میتوانم بیزینسم را در دل بحرانها به سرمنزل مقصود برسانم».
در این حالت، فرد خودانگاره خودش را در حوزه کسبوکار و کارآفرینی بیان میکند. ما در شکل دادن به خودانگاره خود، نقش مهم و فعالی را ایفا میکنیم و به همین دلیل باید مراقب باشیم که چه خودپندارهای برای خودمان میسازیم. اگر بتوانیم به توانمندیها و شایستگیهای خود ایمان بیاوریم و قبول کنیم که میتوانیم کارآفرین موفق و ثروتمندی باشیم، اولین گام را برای تبدیل این خودانگاره به خود واقعیمان برداشتهایم.
کارآفرینی که خودش را فردی بازنده و ناتوان میپندارد و بر این باور است که اگر دست به طلا بزند خاکستر میشود، چگونه میتواند کسبوکاری پویا و توانا داشته باشد و در این بازار پررقابت و پیچیده، کشتی بیزینس خود را نوحوار هدایت کند و به ساحل موفقیت برساند؟
پیشنهاد کتاب: کتاب صوتی "تفکر بهتر، زندگی بهتر" و کتاب الکترونیکی "تفکر بهتر، زندگی بهتر" "اثر جول اوستین" (کلیک کنید)، ابزاری را ارائه میدهد که از طریق آنها میتوانید افکار و باورهای محدودکننده و مخرب را از بین ببرید و با کنترل افکارتان، زندگی خارقالعادهای برای خود و خانوادهتان خلق کنید). باید همیشه به خاطر داشته باشید که، برای خلق زندگی خود نیازمند تغییر باورهای اشتباه و کنترل ذهن هستید.
برایان تریسی، همه کارآفرینان را به داشتن چشماندازی روشن و شفاف دعوت میکند و شفافیت را نخستین راز موفقیت کارآفرینان میداند. او بر این باور است که کارآفرین باید درک شفافی از شخصیت کنونی، شخصیت ایدهآل و اهدافش داشته باشد و بداند که چه میخواهد و قصد دارد به چه مقصدی برسد.
در آینده میخواهید چه شخصیتی داشته باشید؟ چه چیزی در زندگی و کسبوکار برای شما اهمیت دارد؟ برای چه چیزهایی میجنگید و رنج میکشید؟ برایان تریسی میگوید جایی خواندم: «تا زمانی که نمیدانی اگر یک ساعت به پایان عمرت مانده باشد، دقیقاً چه کاری انجام میدهی، آماده زندگی کردن نیستی!».
یک کارآفرین تحولخواه و موفقیتدوست، باید چشمانداز مشخصی برای خودش و کسبوکارش داشته باشد. این چشمانداز شفاف به شما و منابع انسانی کسبوکارتان انگیزه میدهد تا برای رسیدن به موفقیت تجاری، تلاشهای دشوار و درخشانی از خودتان به نمایش بگذارید و با تمام قوا به میدان بیایید. پیتر دراکر، نابغه فراموشنشدنی و بیمانند علم مدیریت نوین در این زمینه میگوید: «حتی اگر میخواهید کسبوکارتان را روی میز آشپرخانه راه اندازی کنید، باید چشماندازی برای تبدیل شدن به یک رهبر جهانی در حوزه فعالیت خود داشته باشید. در غیر این صورت، احتمالاً به موفقیت دست نخواهید یافت».
در سراسر تاریخ، افراد، کسبوکارها و حکومتهایی که از افراد باتجربه، دانا و صاحبنظر کمک گرفتهاند، به موفقیتهای چشمگیر و ارزشمندی دست یافتهاند. امروز هم مشورت کردن با افراد باتجربه و بهرهگیری از توصیههای خردمندانه این افراد برای کسبوکارها و کارآفرینان، راهگشا و ثمربخش است و میتواند سرعت رشد و پیشرفت کسبوکار را چندین برابر کند.
مشورت با افراد صاحبنظر در قالب جلسات منتورینگ یا کوچینگ، بسیار راهگشا و تأثیرگذار است و میتواند کسبوکارتان را در مسیری درست و هوشمندانه قرار دهد. خردورزی در کسبوکار، یک رمز موفقیت کارآفرینان محسوب میشوند و با استفاده از دیدگاهها، پیشنهادها و انتقادهای افراد باتجربه و دانا میتوان این خردورزی را به یکی از استراتژیهای بیزینس تبدیل کرد.
یکی از رازهای مهم و ارزشمندی که کارآفرینان برای رسیدن به ثروت و موفقیت باید مد نظر داشته باشند، مدیریت درآمدها و هزینههاست. کسب درآمد همواره دشوار است؛ ولی وقتی موقع پول خرج کردن میشود، میبینیم که درآمدهایمان به راحتی خرج میشود. برای جلوگیری از هدر رفتن منابع مالی، باید یک برنامهریزی مالی دقیق و حرفهای داشته باشیم و درآمدها و هزینههایمان را ریزبینانه مدیریت کنید.
مطالعات نشان میدهد که بزرگترین چالش 33 درصد از صاحبان کسبوکارهای کوچک، نداشتن سرمایه و ناتوانی در مدیریت منابع مالی است. اگر واقعاً خواهان راه اندازی یک کسبوکار پیشرو هستید، هوش مالی خود را افزایش دهید و از مشاوران مالی حرفهای کمک بگیرید.
همچنین سعی کنید حسابداری را یاد بگیرید و پس از اینکه درآمد بیزینستان به حد معقولی رسید، یک حسابدار حرفهای استخدام کنید تا منابع مالی کسبوکارتان را به بهترین شکل مدیریت کند. از نظر برایان تریسی، پول درآوردن مثل این است که یک زمین ماسهای را با میخ حفر کنید. این در حالی است که از دست دادن پول، مثل ریختن آب روی ماسه، راحت و بیدردسر است. اگر میخواهید به کارآفرینی موفق و توانمند تبدیل شوید، تا حد توان از ریسکهای بیحاصل و بیمعنا دوری کنید؛ زیرا این ریسکها باعث بر باد رفتن سرمایه میشود و در نهایت باعث مرگ بیزینس شما خواهد شد.
پیشنهاد ما برای شما: پکیج مدار ثروت (کلیک کنید)، برای آموزش دادن مغز شما طراحی شده است تا کاری کند که در مدار ثروتمندان قرار بگیرید! حالا شما یک برنامه انقلابی در دست دارید که با استفاده از جدیدترین و قدرتمندترین تکنولوژیهای ثابت شدهی علمی و توسط دو تن از اساتید بزرگ این حوزه به شما کمک میکند، مجموعهای از باورها و عادتهای جدیدی را در خودتان ایجاد کنید تا به کمکشان به سادگی پول بیشتری به دست آورید.
برای اینکه بتوانید در عرصه کسبوکار به موفقیت برسید و بیزینس خود را به یک موتور تولید ثروت تبدیل کنید، باید از دانش، مهارت و تخصص به یکی از قلههای صنعت خود تبدیل شوید. به عقیده برایان تریسی، یکی از رازهای موفقیت کارآفرینان این است که در بین 10 درصد برتر صنعت و حوزه فعالیت خود باشند.
یکی از مهمترین نکاتی که شما را از نظر دانش و عملکرد، به یکی از قلههای صنعتتان تبدیل میکند، یادگیری مداوم و مستمر است. برایان تریسی در مورد یادگیری مستمر میگوید: «کمترین شرط لازم و ضروری برای موفقیت در هر زمینهای که در آن فعالیت میکنید، یادگیری مداوم و مستمر است؛ بنابراین برای موفقیت، ناگزیر هستید که هر روز چیز جدیدی یاد بگیرید».
جیم کالینز، نویسنده کتاب از خوب به عالی (Good To Great) درباره برتری برخی شرکتها بر سایر شرکتهای حاضر در یک صنعت مشخص، صحبت میکند. او بر این باور است که برای تبدیل کردن کسبوکارتان به یک بیزینس موفق و عالی، باید سه شرط را در کسبوکار خود محقق کنید:
حوزه فعالیت شما باید چیزی باشد که واقعاً نسبت به آن اشتیاق داشته باشید و عاشقش باشید. اگر عاشق کارتان نباشید، بعید است در 10 درصد برتر آن حوزه، قرار بگیرید.
باید سراغ حوزههایی بروید که در عین برتر بودن در آن، امکان سبقت گرفتن از 90 درصد کسبوکارهای آن حوزه وجود داشته باشد؛ یعنی ابتدا حوزهای که میخواهید در آن کارآفرینی کنید را در نظر بگیرید و بررسی کنید که آیا امکان قرار گرفتن در بین 10 درصد برتر این حوزه وجود دارد یا خیر!
محصولات و خدماتی به مردم ارائه دهید که برای مشتریان، مفید و برای شما، سودآور باشد. با تحقق این شرط، میتوانید به اهداف مالی مورد نظر خود جامه عمل و واقعیت بپوشانید.
درک نقاط ضعف و محدودیتهای کسبوکارها و تلاش برای رفع و از میان برداشتن آنها، یکی از نکات مهمی است که برایان تریسی روی آن تأکید ویژه دارد. گاهی مواقع نقاط ضعف یک بیزینس، رفعشدنی و حذفشدنی نیست و مدیران باید راهی برای کنار آمدن با آن و کم کردن تأثیر آن پیدا کنند.
بعضی از موانع و محدودیتها در کسبوکار، قابلیت شناسایی و حذف دارند. کافی است کارآفرینان روی کسبوکار خود تمرکز کنند و فرایندهای آن را با دقت مورد بررسی قرار دهند. توجه داشته باشید که یک سری از موانع، محدودیتها و نقاط ضعف کسبوکارتان، از درون، افکار و نگرش شما سرچشمه میگیرد. اگر بتوانید این محدودیتهای درونی را حل کنید، خواهید دید که با چه سرعت چشمگیری رشد و پیشرفت خواهید کرد.
برایان تریسی بر این باور است که قانون 20/80 یا اصل پارتو، در مورد محدودیتها و نقاط ضعف یک کسبوکار صادق است. او اعتقاد دارد که 80 درصد دلایل ناکامی افراد در دستیابی به اهدافشان، به افکار، باورها و نگرش آنها بستگی دارد و تنها 20 درصد این دلایل به شرایط خارجی وابسته است. با این تفاصیل، برای رسیدن به موفقیت باید روی افکار و باورهای خود با جدیت کار کنیم و اجازه ندهیم که باورهای محدودکننده، خودشان را در قالب موانع و محدودیتهای خارجی به ما نشان دهند و سد راه موفقیتمان شوند.
اگر میخواهید بدانید که چگونه باورها و عواطف شما واقیعت زندگیتان را خلق می کنند، پیشنهاد ما برای شما "دوره ماتریکس الهی" اثر "گرگ بریدن" (کلیک کنید)، میباشد. این دوره، شکافی که میان اسرار دنیای کوانتومی و تجربیات روزمرهی ما وجود دارد، پر میکند
از نظر برایان تریسی، موفقیت، حاصل کشف اولویتها و تمرکز روی آنهاست. اگر کسی بتواند مهمترین اولویت و هدف بیزینس خود را درک و تا لحظه دستیابی به هدف روی آن تمرکز کند، احتمال موفقیت او در حوزه کسبوکار به میزان چشمگیری افزایش مییابد؛ زیرا تمرکز روی مهمترین هدف تا زمان تحقق آن، یکی از مهمترین رازهای موفقیت کارآفرینان است.
برایان تریسی راهی برای تقویت تمرکز به ما آموزش میدهد. بسیاری از افرادی که به این روش عمل کردهاند، نتایج گهربار آن را دیدهاند. برایان تریسی هر روز بعد از بیدار شدن از خواب و پیش از شروع فعالیتهایش، 10 مورد از کارهایی که میخواهد آن روز انجام دهد را روی کاغذ مینویسد.
در گام بعدی کارهایش را بر اساس اولویت و اهمیت، از 1 تا 10 عددگذاری میکند؛ به گونهای که مهمترین کار با عدد 1 و کماهمیتترین کار با عدد 10 مشخص میشود. آقای تریسی پس از اولویتبندی کارها، بلافاصله آنها را آغاز میکند. او به قدری منظم، منضبط و متمرکز کار میکند تا مهمترین کار یا اولویت اول روزش، کامل شود.
او بر این باور است که عادت به تکمیل مهمترین کار روز، میتواند بهرهوری افراد را دو تا سه برابر افزایش دهد و قدرت آنها برای انجام سایر کارها را چندین برابر کند. تریسی معتقد است که باید سختترین کارهای روز را زودتر از بقیه کارها انجام دهیم؛ زیرا وقتی دشوارترین کار را انجام نمیدهیم، همواره ترس از انجام دادن آن، ما را به سوی اهمالکاری و کاهش شدید بهرهوری سوق میدهد.
مجموعه پژوهشی معروف CB Insight، 101 کسبوکار کوچک و شکستخورده را مورد بررسی قرار داد تا مهمترین دلیل شکست آنها را دریابد. پژوهشگران این مجموعه پس از مطالعات و بررسیهای فراوان دریافتند که تقریباً نیمی از این شرکتها (42 درصد)، به این دلیل تعطیل شدند که تقاضایی برای محصولات و خدمات آنها در بازار وجود نداشته است.
درک تقاضای مخاطبان هدف و آمیختن آن با خلاقیت میتواند یک کارآفرین و کسبوکار او را به موفقیتی چشمگیر و زودهنگام برساند. در دنیای امروز، وقتی یک کسبوکار به موفقیت میرسد، بسیاری از کارآفرینان دیگر فوراً و بدون خلاقیت از روش آن بیزینس موفق، تقلید میکنند. این روش در اغلب مواقع جواب نمیدهد؛
چون اگر بین بیزینس شما و رقبا، هیچ تمایز و تفاوتی نباشد، دلیلی ندارد که مشتریان و مخاطبان هدف، سایر کسبوکارها را رها کنند و سراغ شما بیایند. یکی دیگر از مزایای نوآوری و خلاقیت، کاهش هزینههای کسبوکار و کاهش قیمت نهایی محصولات و خدمات است. این کار باعث میشود که مشتریان بیشتری از ما خرید کنند و سودآوری کسبوکارمان افزایش یابد.
یکی از رازهای موفقیت کارآفرینان این است که وقتی به مشکل یا به مانعی برخورد میکنند، به جای یافتن مقصر، تمرکز خود را روی یافتن راهکار و راه حل میگذارند. آنها با تکیه بر خلاقیت، تجربه و نوآوری خود و دیگران، تلاش میکنند که موانع را به بهترین شکل از جلوی راه خود بردارند و مسیر را برای پیشرفت بیزینس خود باز کنند.
وینستون چرچیل، سیاستمدار بینظیر انگلیسی میگوید: «بهراستی که شجاعت، مهمترین فضیلت است؛ زیرا همه چیزهای دیگر به آن وابسته است». دنیای کارآفرینی، پر از ریسک فراز و نشیب است و پذیرش این ریسکها، به شجاعت فراوانی نیاز دارد. شجاعت(کلیک کنید)، یکی رموز شگفتانگیزی است که موفقیت کارآفرینان را رقم میزند و به آنها جرئت میدهد که برای دستیابی به اهداف خود گام بردارند.
(برای خلق و دستیابی به اهداف و خواستههایتان، "متود سیلوا" از "ویشن لاکیانی" (کلیک کنید)، که توسط تیم رویالمایند ترجمه و تهیه شده است، را به شما پیشنهاد میکنیم. متود سیلوا به شما کمک می کند رسالت و اهدافتان را در زندگی کشف کنید. متوجه دلیل و هدف حقیقی حضورتان در این سیاره میشوید و در مسیری قدم بر میدارید که هر ثانیه، هر روز و هر لحظه شما را به این هدف نزدیکتر میکند. پس این اثر فوقالعاده را از دست ندهید).
کسانی که در مسیر کارآفرینی قرار میگیرند و به حرکت در این مسیر ادامه میدهند، شجاعت فوقالعادهای دارند؛ شجاعتی که سایر مردم از آن بهرهای نبردهاند. اصلاً کلمه کارآفرین به کسی اطلاق میشود که ریسکهای یک سرمایهگذاری جدید را به امید دستیابی به سود، میپذیرد؛ بنابراین مفهوم «کارآفرینی» با «ریسک» با هم عجین شده است.
اگر میخواهید در مقام یک کارآفرین، طعم شیرین موفقیت و پیروزی را بچشید، ناگزیر هستید که ریسکهای کارآفرینی را به جان بخرید و راهکاری برای تحمل آنها پیدا کنید. مطالعات نشان میدهد که 90 درصد مردم، هرگز شجاعت کافی برای سرمایهگذاری روی یک کسبوکار جدید را ندارند و نمیتوانند در مسیرهای نو و تازه قدم بگذارند. همچنین اکثر افراد، شجاعت تحمل عدم قطعیت و ماندن در کسبوکاری که سرنوشتش مشخص نیست را ندارند.
خوشحال میشویم برایمان بنویسید، شما چه رازی برای موفقیت کارآفرینان سراغ دارید؟
برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.