مدیریتِ ترس از پول خرج کردن

زمان مطالعه :15 دقیقه

چکیده این مطلب : بیشتر مردم نگران پول هستند و حتی برخی از آنها ترس از پول خرج کردن دارند. بیشتر اوقات به پول فکر می‌کنند و نگران آن هستند. ترس از پول خرج کردن که به نام کرومتوفوبیا یا کروماتوفوبیا شناخته می‌شود، یک ترس غیرعادی و مداوم از خرج کردن پول یا رفتن به سمت آن است. این افراد می‌ترسند که ممکن است پولی را که دارند سوء مدیریت کنند. همچنین ممکن است احساس کنند که پول آنها را به قول معروف شرور می‌کند.

 

 مدیریتِ ترس از پول خرج کردن

(کرومتوفوبیا)

 

 

• آیا دیدن پول احساسات شما را برانگیخته می‌کند؟

• هر چند وقت یکبار نگران امور مالی خود می‌شوید؟


بیشتر مردم نگران پول هستند و حتی برخی از آنها ترس از پول خرج کردن دارند. بیشتر اوقات به پول فکر می‌کنند و نگران آن هستند. حداقل 70 درصد از آمریکایی ها بدهکار هستند و ارزش خالص دارایی حداقل 15 درصد از آن‌ها منفی است. بیشتر افراد بدهکار از آینده می‌ترسند، این طبیعی است.

ترس از پول خرج کردن که به نام کرومتوفوبیا یا کروماتوفوبیا شناخته می‌شود، یک ترس غیرعادی و مداوم از خرج کردن پول یا رفتن به سمت آن است. کسانی که از این عارضه رنج می‌برند، وقتی پول نقد دارند، اضطراب غیرمنطقی دارند. این افراد می‌ترسند که ممکن است پولی را که دارند سوء مدیریت کنند. همچنین ممکن است احساس کنند که پول آنها را به قول معروف شرور می‌کند.

کروموفوبیا اصطلاحی از دو کلمه یونانی Chrimata  و Phobos (پول و ترس) است. کلمه chromatophobia ممکن است از chroma به معنای رنگ در یونانی و Phobos به معنای ترس درست شده باشد. سکه‌های قدیمی رنگ‌های درخشانی داشتند، از جمله طلا، نقره، مس و برنز.


ترس طبیعی از پول چیست؟

وقتی پول در آوردن سخت باشد، بیشتر افراد احساس تنش می‌کنند و اضطراب به وجود می‌آید. با این حال، برخی از افراد حتی وقتی پول کافی دارند، هر روز نگران پول هستند. اگر این اضطراب شش ماه یا بیشتر طول بکشد، ممکن است یک اختلال اضطرابی مرتبط با پول داشته باشید.

بسیاری از افرادی که کرومتوفوبیا دارند آن را تشخیص نمی‌دهند. این افراد در هنگام دست زدن به پول، احساس اضطراب مفرط دارند. اگر این شرایط را دارید، متوجه خواهید شد که دائماً نگران قبض ها، هزینه‌ها و هر چیز دیگری که نیاز به خرج کردن دارد، هستید. این عارضه می‌تواند بر روابط، سلامت، خواب و توانایی تفکر شفاف تأثیر بگذارد. همچنین ممکن است زمانی که به خرج کردن پول فکر می‌کنید، احساس تحریک‌پذیری کنید.


پیشنهاد رایگان کتاب:  "کتاب پول شاد" اثر "کن هوندا"


 

علائم کروموفوبیا چیست؟

کروماتوفوبیا مانند سایر ترس‌های غیرمنطقی همچون آراکنوفوبیا، کلاستروفوبیا و آگورافوبیا یک ترس اغراق‌آمیز است. مبتلایان علائم مختلفی را نشان می‌دهند که شدت آنها با هم فرق دارد. این‌ها برخی از رایج‌ترین انواع علائم کروموفوبیا هستند:
 

  • پرهیز از افکار پولی

ممکن است عادت‌های ناسالم پس‌انداز و خرج کردن داشته باشید که باعث ایجاد کروماتوفوبیا در شما می‌شود. این موضوع برای افرادی اتفاق می‌افتد که در خرج کردن پول مردد هستند، حتی برای صورت حساب‌هایی که مهم و ضروری هستند. ترس از خرج کردن پول ممکن است از این واقعیت ناشی شود که فرد می‌ترسد، در صورتِ خرج کردن پولش تمام شود.

برخی دیگر نمی‌توانن پول را به خوبی مدیریت کنند، بنابراین از پس‌انداز کردن و پرداخت صورت حساب‌ها دست می‌کشند. (برای دستیابی به ثروت، بهبود وضعیت مالی و ایجاد ذهنیت رفاه و فراوانی پیشنهاد ما به شما دوره‌ی فوق‌العاده "میراث باب پراکتور" (کلیک کنید)، می‌باشد. این دوره برای تمام کسانی است که کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید را مطالعه کرده‌اند، اما هنوز نتوانسته اند کدی را که در صفحات این کتاب در میان جملات پنهان شده است، پیدا کنند).

 

  • دوری کردن از فعالیت‌هایی که از آنها لذت می‌برید

اگر متوجه شوید که همیشه از فعالیت‌هایی که از آنها لذت می‌برید، صرفاً به این دلیل که برای شما هزینه دارند اجتناب می‌کنید، ممکن است از ترس خرج کردن پول رنج ببرید. ممکن است از فعالیت‌های مهم خانوادگی یا فردی مانند رفتن به سینما با خانواده، جلسات شنا و بسیاری دیگر صرف نظر کنید. اگر این کار را به دلیل ترس از خرج کردن پول انجام دهید، ممکن است کروماتوفوبیا داشته باشید.

 

  • میل مدام به شمردن پول

برای اکثر مردم عادی است که هفته‌ای یک بار و گاهی حتی هر روز یک بار حساب‌های بانکی خود را چک کنند. با این حال، اگر مجبور باشید هر چند دقیقه یکبار حساب بانکی خود را چک کنید، ممکن است دچار اختلال شده باشید. اگر مجبور باشید هر روز چندین بار پول‌های موجود در کیف خود را بشمارید و دوباره بشمارید و با دیدن آنچه دارید مضطرب شوید، ممکن است دچار کروماتوفوبیا شوید.

 

  • امتناع از دست زدن به پول

برخی از مبتلایان از دست زدن به پول خودداری می‌کنند. مبتلایان به کرومتوفوبیا از نظر عاطفی با دیدن پول نقد تحریک می‌شوند یا می‌ترسند که ممکن است از میکروب‌های پول بیمار شوند. امتناع از دست زدن به پول می تواند فعالیت‌های روزمره را با چالش مواجه کند.

 

  • افکار افسرده‌ کننده

ترس از پول باعث ایجاد احساس شدید اضطراب، ناامیدی و در موارد شدید افسردگی می‌شود. اگر اوضاع مالی شما باعث اضطراب شدید می‌شود، باید از یک متخصص کمک بگیرید.
 

  • علائم فیزیکی

در برخی موارد، اگر از این بیماری رنج می‌برید، ممکن است علائم فیزیکی داشته باشید. این علائم فیزیکی عبارتند از:

- لرزش و انقباض عضلانی

- تعریق

- حالت تهوع

-  سردرد

- خشکی دهان

- تنگی نفس

-  تنش و درد عضلانی

- اسهال

اگر هر یک از علائم بالا را دارید، فوراً به پزشک متخصص مراجعه کنید. طبیعی است که مشکلات شما را نگران کنند، اما این بدان معنا نیست که شما از پول می‌ترسید. اضطراب فراگیر دوام نمی‌آورد. اگر استرس مالی آرامش را از شما بگیرد و برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، باید به دنبال کمک باشید. در موارد شدید، کرومتوفوبیا می‌تواند بر فعالیت‌های روزمره، روابط، سلامت و کار شما تأثیر بگذارد. اگر حتی زمانی که مریض هستید یا نیاز به رفتن به محل کار دارید، نمی‌توانید پول خرج کنید، این وضعیت بر تمام جنبه‌های زندگی شما تأثیر می‌گذارد.

 

.بگذارید پول با شما کمک کند تا زندگی‌تان را تغییر دهید


چه کسانی از کروموفوبیا رنج می‌برند؟

همه افراد در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. بزرگسالان در هر سنی می توانند به محض شروع به کسب درآمد از این بیماری رنج ببرند. این وضعیت در میان افراد فقیر و متوسط رایج است، زیرا آنها نگران هستند که ممکن است پول کافی برای خرج کردن در آینده نداشته باشند.

ژن‌های موجود در یک خانواده ممکن است برخی افراد را در معرض خطر بیشتر اختلالات اضطرابی از جمله ترس از خرج کردن پول قرار دهند. پیشینه، تجربیات و اطرافیان شما نیز بر اینکه آیا شما از این عارضه رنج می‌برید، تأثیر می‌گذارد. انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز شما و سایر ساختارهای درون مغزتان بخشی از احساس اضطراب و نگرانی هستند. هیچ آزمایش آزمایشگاهی نمی‌تواند تأیید کند که شما فوبیا دارید. به همین دلیل، متخصصان به علائم شما تکیه می‌کنند. ممکن است سؤالات متعددی از شما بپرسند:


• هر چند وقت یکبار نگران امور مالی خود می‌شوید؟

• چه مدت است که این نگرانی ادامه دارد؟

• آیا اضطراب بر کار، روابط و سایر جنبه های زندگی‌تان تأثیر می‌گذارد؟

• آیا دیدن پول احساسات شما را برانگیخته می‌کند؟

اگر شرایط به حدی شدید است که بر کار و سلامت شما تأثیر بگذارد، باید از یک روان درمانگر کمک بگیرید.

 

چه چیزی باعث کروموفوبیا می‌شود؟

هر مورد با مورد دیگر فرق دارد. مورد شما ممکن است ناشی از تجربیات و سابقه خانوادگی شما باشد. برای موارد دیگر، ممکن است تربیت دلیل نگرانی و اضطراب باشد. در زیر برخی از شایع‌ترین علل احتمالی کرومتوفوبیا آورده شده است:

 

  • تابوی پول:

آیا می‌دانستید که تا 70 درصد از آمریکایی‌ها گفتگوهای پولی را صمیمی‌تر از مکالمات جنسی می‌دانند؟ بیشتر افراد احساس می‌کنند که صحبت کردن در مورد پول ترسناک است. این به معنای فکر کردن به آینده و شکست‌هایی است که ممکن است همراه آن باشد همچنین پول قدرتمند است، می‌تواند نشانگر جایگاه و موفقیت باشد.

افرادی که پول کافی ندارند، ممکن است احساس ناامنی کنند و اکثر افراد هرگز احساس نمی‌کنند که به اندازه کافی پول دارند. وقتی در مورد مشکلات پولی صحبت می‌کنید، حل کردن آن‌ها آسان‌تر است، اما بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که بحث پول را پیش نکشند. این عدم تمایل به صحبت در مورد پول می‌تواند منجر به کرومتوفوبیا شود.

 

  • نگرانی از خرج کردن به دلیل طرز فکر کمبود:

همه می‌دانند که پول یک منبع کمیاب است و نیاز است که برای آن برنامه‌ریزی شود. با این حال، وقتی نگرانی برای این منبع کمیاب شدید باشد، ممکن است شما کرومتوفوبیا داشته باشید. وقتی کسی می‌ترسد که ممکن است پول کافی برای روزهای آینده نداشته باشد، هزینه‌های خود را کاهش می‌دهد. نگرانی از اینکه ممکن است پول‌تان تمام شود باعث می‌شود که نقشه‌ای برای پول خود نکشید و در عوض کلاً آن را خرج نکنید.

 

  • گره زدن پول به ساعات کارکرد:

اگر همیشه تعداد ساعات کار را با پولی که به دست می‌آورید محاسبه کنید، ممکن است در خرج کردن آن مردد شوید. اگر همیشه ساعت‌ها کار می‌کنید، احتمالاً ‌بخواهید پول کمتری نسبت به یک ساعت درآمد خرج کنید.

 

  • پیچیدگی پول:

موضوع پول چیز پیش‌ پا‌ افتاده‌ای نیست. برخی از افراد عباراتی را که صورت حساب‌های بانکی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری دوجانبه، سهام، اوراق قرضه و وام‌های مسکن استفاده می‌کنند، درک نمی‌کنند. به جای درک این موضوع، برخی افراد تصمیم می‌گیرند آنها را به کلی نادیده بگیرند و از خرج کردن پولشان اجتناب کنند. نادیده گرفتن مسائل مالی کار را آسان نمی‌کند و می تواند وضعیت مالی و آینده شما را به خطر بیندازد.


 کروموفوبیا در مردان شایع‌تر است یا زنان؟

ترس از پول روی مردان و زنان با شدت یکسانی تأثیر نمی‌گذارد. مردان نسبت به وضعیت مالی خود احساس استرس و اضطراب می‌کنند. با این حال، زنان بیشتر در معرض خطر هستند یا سطوح بالاتری از اضطراب را تجربه می‌کنند. بیشتر زنان از چالش‌های مالی به عنوان دغدغه اصلی خود یاد می‌کنند. چالش‌های مالی در رأس مسائل بهداشتی و خانوادگی قرار می‌گیرند، زیرا احساس می‌کنید زمانی که پول دارید، می‌توانید از عهده مراقبت‌های پزشکی برآیید.

به طور کلی زنان کمتر از مردان درآمد دارند و حدود هفت سال بیشتر از مردان عمر می‌کنند. به همین دلیل، یک زن باید بیشتر از یک مرد برای بازنشستگی پس‌انداز کند، اما اغلب اوقات درآمد او کمتر از یک مرد است. همچنین به احتمال زیاد زنان مراقب اصلی فرزندان خود هستند و عموماً افراد بیشتری از نظر مالی به آن‌ها وابسته هستند. تمام مسئولیت‌های مالی می‌تواند باعث اضطراب بیشتر در زنان شود.

تعداد زنانی که به طور پاره وقت و با حقوق کمتر کار می‌کنند، نسبت به همتایان مرد خود با مشاغل تمام وقت و طرح بازنشستگی بیشتر است. تقریباً همه زنانی که بچه‌دار شدن را انتخاب می‌کنند، به دلیل بارداری و تعهدات زمانی تربیت فرزندان، کارشان را از دست می‌دهند.

مدتی که آن‌ها دور از نیروی کار می‌گذرانند به معنای فرصت‌های شغلی کمتر، درآمد کمتر و پول بازنشستگی کمتر است. به دلایل ذکر شده در بالا، از نظر آماری، زنان بیشتری از کرومتوفوبیا رنج می‌برند. برخی از زنان وقتی با اعداد و ارقام سر و کار پیدا می‌کنند، دچار اضطراب می‌شوند. اضطراب ریاضی می‌تواند برخی از زنان را از تصمیم‌گیری مالی باز دارد. نگرانی این زنان در صورت مداوم بودن به فوبیا تبدیل می‌شود و آنها را مجبور می‌کند از خرج کردن پول خودداری کنند.


7 راه برای مدیریت کروموفوبیا:

همه باید به مسائل مالی خود توجه داشته باشند. این تنها راه برای دور ماندن از بدهی فلج‌کننده و رسیدگی به قبوض است. با این حال، اگر فکر کردن به پول یا دیدن آن شما را دچار ترس و اضطراب می‌کند، باید به دنبال کمک باشید یا راهی آسان برای دور زدن ترس پیدا کنید. در اینجا چند نکته مفید برای مبارزه با ترس از خرج کردن پول آورده شده است:

1. یک بودجه‌بندی داشته باشید:

اکثر مبتلایان به کرومتوفوبیا می‌ترسند که بیش از حد خرج کنند و چیزی برای آینده نداشته باشند. برای جلوگیری از خرج کردن یا فکر کردن در مورد آن، باید یک بودجه‌بندی ماهانه ایجاد کنید و به آن پایبند باشید. بودجه‌بندی به شما این امکان را می‌دهد که مرزهای مخارج‌تان را بدون اینکه از نیازهای زندگی خود بگذرید، بررسی کنید.

می‌توانید از یک اپلیکیشن بودجه‌بندی برای کمک به مدیریت پول خود استفاده کنید. این اپلیکیشن‌ها می‌توانند به کارت‌های اعتباری، حساب بانکی و سایر حساب‌های مالی شما متصل شوند تا مخارج‌تان را کنترل کنند و در صورت نیاز به شما پیشنهاد دهند. این اپلیکیشن‌ها همچنین زمانی که به بودجه تعیین شده‌تان نزدیک می‌شوید یا زمانی که شروع به خرج کردن می‌کنید، به شما هشدار می‌دهند.

 

2. یک صندوق اضطراری داشته باشید:

صندوق اضطراری در مورد هزینه‌های پیش‌بینی نشده‌ی بزرگ به شما کمک می‌کند. بیش از 28 درصد از آمریکایی‌ها هیچ پولی برای موارد اضطراری کنار نگذاشته‌اند. بدتر از آن، 49 درصد از کانادایی‌های بین 18 تا 44 سال پس‌انداز اضطراری ندارند. نداشتن پول برای مواقع اضطراری، می‌تواند باعث نگرانی و اضطراب شود. اگر احساس می‌کنید که در صورت بروز شرایط اضطراری هرگز پول کافی نخواهید داشت، ممکن است این احساس به کرومتوفوبیا تبدیل شود.

اگر می‌ترسید پول کافی برای مقابله با شرایط اضطراری که ممکن است برای‌تان پیش بیاید نداشته باشید، باید یک صندوق اضطراری ایجاد کنید. شما باید تعیین کنید که چقدر می‌توانید پس‌انداز کنید و بلافاصله از بودجه‌بندی فوق شروع کنید. برنامه‌ی پس‌انداز شما باید هر پروژه‌ای را که ممکن است داشته باشید، در نظر بگیرد تا همه چیز را برای مواقع اضطراری پس‌انداز نکنید.

داشتن صندوق اضطراری خیال شما را راحت می‌کند و می‌تواند اضطراب‌های مالی شما را کاهش دهد، زمانی که می‌دانید پول کافی برای فوریت‌های پزشکی، بلایای طبیعی، مخارج پیش‌بینی نشده‌ی وسایل نقلیه، تعمیرات خانه و هر هزینه غیرمنتظره دیگری دارید.


3. برای پرداخت قبوض خود، از روش پراخت خودکار استفاده کنید:

صورت‌حساب‌ها ممکن است اکثر افراد را دچار اضطراب کنند. اگر تمام صورت‌حساب‌ها را روی پرداخت خودکار تنظیم کنید، نیازی نیست وارد حساب بانکی‌تان شوید و پول انتقال بدهید. اگر صورتحساب ها را به صورت خودکار پرداخت کنید، ممکن است از خرج کردن پول نترسید. زمانی که وام دارید پرداخت خودکار عالی عمل می‌کند زیرا وام‌ها معمولاً هر ماه یک مبلغ مشخص هستند.

پرداخت خودکار صورت‌حساب‌های‌تان بدون هیچ اقدامی از جانب شما ذهن‌تان را آزاد می‌کند تا روی چیزهایی که می‌توانید کنترل کنید، مانند بودجه‌بندی و پس‌انداز، تمرکز کنید. اکثر شرکت‌ها در زمان سررسید پرداخت و پس از پرداخت، یک اعلان ایمیل برای شما ارسال می‌کنند، بنابراین شما اصلاً نیازی به بررسی حساب بانکی خود ندارید. حتی اگر سعی کنید از نگاه کردن به حساب بانکی‌تان اجتناب کنید، باز هم باید ماهی یک بار حساب را باز کنید. این برای اطمینان از عدم وجود خطای فنی و پرداخت صورت حساب های شما است.


4. وقتی نیاز به گرفتن وام دارید گزینه‌ها را با هم مقایسه کنید:

بدهکار شدن باید با احتیاط انجام شود، زیرا بدهکاری می‌تواند در شما اضطراب ایجاد کند و باعث ایجاد کرومتوفوبیا شود. در چند مورد قابل توجیه، مانند خرید خانه، ممکن است به وام نیاز داشته باشید. زمانی که نیاز دارید خانه بخرید، به دانشگاه بروید یا کسب و کارتان را راه‌اندازی کنید، وام به شما کمک می‌کند.

با این حال، به خاطر داشته باشید که بازپرداخت وام دانشجویی با مبلغ خیلی زیاد ممکن است چندین دهه طول بکشد. هنگام درخواست وام دانشجویی این را در نظر داشته باشید و سعی کنید حداقل وام ممکن را بگیرید. قبل از گرفتن وام، همه گزینه‌های موجود را با هم مقایسه کنید تا مطمئن شوید که مقرون به صرفه‌ترین آنها را انتخاب کرده‌اید.

اگر مناسب‌ترین وام را بگیرید، مدیریت آن آسان‌تر خواهد بود، زیرا بیش از حد لازم برای پرداخت سود هزینه نمی‌کنید. پس از دریافت وام، باید برنامه‌ای برای پرداخت اقساط‌‌‌تان ایجاد کنید. یک برنامه‌ی خوب به شما کمک می‌کند تا وام خود را فوراً حل کرده و در اسرع وقت آن را پرداخت کنید.

اگر پرداخت اقساط‌‌تان بیشتر درآمد شما را به خود اختصاص دهد، ممکن است احساس اضطراب کنید زیرا شاید نتوانید حداقل هزینه‌های خود را پرداخت کنید. اگر چنین است، تلفیق بدهی یا هر گزینه دیگری که بدهی‌تان را قابل مدیریت کند در نظر بگیرید. هر گزینه‌ای را که انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که بدهی‌تان را بیشتر نمی‌کند یا مرتکب اشتباهِ گرفتن وام‌های بیشتر نمی‌شود.

 

.در مسیر پولدار شدن بر ترس‌های‌تان غلبه کنید تا متوجه قدرتمندی خود بشوید


5. اهداف مالی بلند‌مدت تعیین کنید:

تعیین اهداف مانند داشتن بودجه‌بندی است. این کار کمک می‌کند تا هزینه‌های اضافی را به حداقل برسانید و پس‌انداز و پول‌تان را هدفمند می‌کند. داشتن برنامه اضطراب شما را نیز کاهش می‌دهد و شما را قادر می‌سازد تا روی چیزهایی که مهم هستند تمرکز کنید. اهداف مالی شما باید تصویر روشنی از نحوه پرداخت بدهی‌های‌تان و افزایش پس‌انداز به شما ارائه دهد.

وقتی برنامه‌ریزی می‌کنید، باید اطمینان حاصل کنید که آینده‌تان را تصور کرده‌اید و شروع به برداشتن گام‌های عملی برای دستیابی به اهداف آینده‌تان می‌کنید. اهداف خود برای هرگونه پس‌انداز شخصی، دوران بازنشستگی و درآمدتان را در نظر بگیرید تا یک برنامه‌ی خرج و مخارج خیلی خوب داشته باشید.


6. با یک متخصص صحبت کنید: 

اگر وضعیت مالی‌تان تغییر نمی‌کند، ممکن است لازم باشد بگردید یک متخصص پیدا کنید و با او صحبت کنید. اگر بیش از حد اضطراب دارید و نمی‌توانید امور مالی‌تان را کنترل کنید، با یک مشاور اعتباری صحبت کنید. مشاور به شما کمک می‌کند تا بهترین گزینه را برای تثبیت اقساط‌‌تان پیدا کنید.

این کارشناسان همچنین می‌توانند شما را با راه‌های استقلال مالی که هرگز فکرش را نمی‌کردید آشنا کنند. این باعث صرفه‌جویی در زمان، انرژی و هزینه‌تان می شود. اگر کرومتوفوبیا بر خواب، کار، روابط و سلامت شما تأثیر بگذارد، یک متخصص سلامت روان می‌تواند به شما کمک کند. درمانگر به شما کمک می‌کند تا علت ترس از پول را شناسایی کرده و در مدیریت آن راهنمایی‌تان کند. اگر می‌ترسید برای درمانگر پول خرج کنید، می‌توانید جلسات درمانی آنلاین را رزرو کنید، که ممکن است مقرون به صرفه‌تر از مراجعه‌ی حضوری باشد.


7. درباره پول بیشتر بیاموزید و منابع جدید درآمد را پیدا کنید:

یکی از بزرگترین دلایلی که افراد از خرج کردن پول می‌ترسند این است که احساس می‌کنند پول کافی ندارند. افزایش منابع درآمد می‌تواند به شما کمک کند تا اضطراب را به حداقل برسانید و امور مالی خود را مرتب کنید. می‌توانید با یادگیری بیشتر در مورد پول و چگونگی چند برابر کردن آن شروع کنید. می‌توانید در مورد منابع درآمد غیرفعال مانند اوراق قرضه، سهام و بسیاری دیگر پرس‌و‌جو کنید. ایجاد یک منبع درآمد اضافی مانند شغل دوم، راه‌اندازی یک کسب‌وکار یا ارتقای شغلی می‌تواند به شما در مقابله با نگرانی‌های مالی کمک کند.


روان‌درمانی و کروموفوبیا:

روان‌درمانی زمانی مفید است که اضطراب و استرس منجر به افسردگی شود. درمانگر شما را از طریق درمانِ شناختی-رفتاری برای شناسایی علل این بیماری و نحوه درمان آن‌ها راهنمایی می‌کند. ممکن است مجبور شوید تمریناتی مانند نوشتن افکاری که منجر به نگرانی‌تان می‌شود، انجام دهید تا درمانگر بتواند به شما کمک کند. با انجام این کار، همچنین یاد خواهید گرفت که چگونه خودتان را آرام کنید.


آیا برای ترس از خرج کردن پول به دارو نیاز دارید؟

بر اساس راه‌های درمانی فعلی برای ترس از خرج کردن پول، اکثر موارد به دارو به عنوان نوعی درمان نیاز ندارند. با این حال، اگر اضطراب به افسردگی تبدیل شود، داروهای تحت نظر پزشک ممکن است بخشی از برنامه‌ی درمانی شما باشد. درمانگر ممکن است داروهای ضد افسردگی را توصیه کند که اضطراب شما را کاهش می‌دهد.

اگر کرومتوفوبیای شما خفیف باشد، ممکن است نیازی به مصرف هیچ دارویی نداشته باشید. ممکن است تنها چیزی که برای راحتی بیشتر شما لازم است، گرفتن یک بودجه‌بندی مالی برای پول‌تان و دانستن نحوه کنترل مخارج و پس‌اندازتان باشد. نکته اصلی این است که اگر ترس شما باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی‌تان می‌شود، از پزشک کمک بگیرید.

 

مراقبت از خود در مقابل کروموفوبیا:

اگر خرج کردن پول در شما اضطراب ایجاد می‌کند، باید راهی برای مراقبت از خودتان پیدا کنید تا اضطراب‌تان را کاهش دهید. افرادی که قهوه زیاد می‌خورند باید بدانند که کافئین می‌تواند اضطراب را بالا ببرد. همچنین باید از مواد مخدر غیرقانونی و هر چیز دیگری که ممکن است اضطراب را بدتر کند اجتناب کنید.

استراحت زیاد، ورزش روزانه و غذای سالم می‌تواند به مبارزه با اضطراب کمک کند. اگر این وضعیت آرامش را به هم می‌زند، تکنیک‌های آرامش‌بخشی را پیدا کنید که برای‌تان مفید باشد، مانند مدیتیشن (کلیک کنید) و یوگا. تمرینات بدنی متوسط، مانند پیاده‌روی نیز می‌تواند به شما کمک کند آرامش داشته باشید.

کرومتوفوبیا اگر رفع نشود می‌تواند منجر به اختلالات پانیک، فوبیای اجتماعی و اختلالات استرس پس از سانحه شود. اختلال پانیک زمانی است که فرد دچار حملات ناگهانی ترس شدید می‌شود. اختلالات هراس می‌تواند باعث تپش قلب، سرگیجه، تعریق، حالت تهوع و درد قفسه سینه شود.

اختلال استرس پس از سانحه، افرادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که تجربه های شخصی مرگباری را تجربه کرده‌اند. اگر این اختلال باعث کرومتوفوبیای شما شود، ممکن است تا زمانی که شما سعی در درمان این بیماری داشته باشید یادآوری واضح تجربه‌ی آسیب‌زا ادامه داشته باشد. در موارد شدید، این وضعیت می‌تواند فرد را بسیار تحریک‌پذیر کند.

اختلالات اضطراب اجتماعی اغلب افراد مبتلا به کرومتوفوبیا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این اختلال ناشی از ترس از تحت فشار قرار گرفتن برای خرج کردن پول در محیط‌های جمعی است. اختلال اضطراب اجتماعی باعث می‌شود در محیط های جمعی معمولی احساس وحشت کنید. علائم شایع اضطراب اجتماعی عرق کردن، سرخ شدن و حالت تهوع در مکان‌های جمعی است.


نقشه پول، ابزاری برای مدیریت ترس از خرج کردن پول:

نقشه پول به شما کمک می‌کند امور مالی‌تان را سر و سامان بدهید، زیرا طرحی است از هزینه‌ها و پس‌انداز شما در هر ماه. بدون نقشه پولی یا بودجه‌بندی، ممکن است از این باورهای محدود‌کننده که خودتان می‌توانید امور مالی‌تان را مرتب نگه دارید، عبور نکنید. اگر به کوته‌بینی ادامه بدهید، ممکن است نگرانی‌تان منجر به ترس از خرج کردن پول شود.

 

نقشه پولی، وضعیت مالی فعلی و

همچنین اهداف مالی آینده‌تان را به شما نشان می‌دهد.

 

درک وضعیت مالی فعلی‌تان به کاهش ترس شما از هزینه کردن کمک می‌کند. اگر احساس کردید ترس از خرج کردن پول دارد به درون‌تان رخنه می‌کند، باید دوباره به نقشه‌ی پولی‌تان نگاه کنید و ببینید چقدر باید خرج کنید و چقدر پس‌انداز کنید. با توجه دقیق به برنامه‌ی مالی‌تان، می‌توانید به سرعت تعیین کنید که آیا خرج کردن پول برای یک مورد خاص با برنامه کلی شما مطابقت دارد یا خیر. با نقشه‌ی پولی، شما فقط از خرج کردن پول خودداری می‌کنید زیرا تصمیم‌تان این است، نه به دلیل این که می‌ترسید.

 


پیشنهاد ما برای شما: پیش‌ از این، هیچ دوره‌ای برای آموزش دادن مغز طراحی نشده بود تا کاری کند که برنده بازی پول و ثروت شوید! حالا شما یک برنامه انقلابی در دست دارید که با استفاده از جدیدترین و قدرتمندترین تکنولوژی‌های ثابت شده‌‌ی علمی کمک می‌کند، مجموعه‌ای از باورها و عادت‌های جدیدی را در خودتان ایجاد کنید تا به کمکشان به ‌سادگی پول و ثروت بیشتری به دست آورید. پس دوره فوق‌العاده "برنده شدن در بازی پول" اثر "جان آساراف" (کلیک کنید)، را از دست ندهید.



کدام صورت‌حساب‌ها افراد را نگران می‌کنند؟

حدود 25 درصد از کل آمریکایی‌ها اغلب نگران پول هستند. حدود 54 درصد از آمریکایی‌ها نگران بازنشستگی خود هستند، در حالی که 51 درصد نگران هزینه‌های پزشکی غیرمنتظره هستند. همچنین 36 درصد از آمریکایی‌ها نگران هزینه‌های دانشگاه هستند و همین درصد نگران قبض‌های ماهانه هستند.

حدود 30 درصد از آمریکایی‌ها نگران رهن و اجاره هستند، در حالی که 20 درصد نگران پرداخت کارت اعتباری هستند. اگر در هر یک از گروه‌های فوق قرار بگیرید، نگرانی‌تان ممکن است کرومتوفوبیا را تشدید کند. با ترس از خرج کردن پول، ممکن است آنقدر نگران شوید که باعث مشکلات سلامتی شود. این نگرانی همچنین ممکن است منجر به سایر اختلالات اضطرابی شود.


نتیجه‌گیری:

ترس از خرج کردن پول می تواند همه را تحت تأثیر قرار دهد. ممکن است شما یک کارگر یدی باشید که این شرایط را دارد یا یک مدیر عامل با حقوق شش رقمی. با اینکه این شرایط در سطوح کم درآمد و طبقه متوسط که احساس می‌کنند پول کافی ندارند شایع‌تر است، همه در معرض خطر هستند.

اگر حقوق‌تان به زور کفاف یک ماه‌تان را می‌دهد، ممکن است فکر کنید پول‌تان تمام می‌شود. حتی افراد ثروتمند نیز می‌توانند احساس کنند که ارتقای سبک زندگی‌شان بر آینده آنها تأثیر می‌گذارد. هیچ راه خاصی برای مدیریت ترس از خرج کردن پول وجود ندارد. روشی که برای مدیریت این ترس انتخاب می‌کنید باید به دلیل کرومتوفوبیای شما بپردازد.

اگر به نظر می‌رسد آینده‌ی مالی شما ناپایدار است، می‌توانید با نظم بخشیدن به امور مالی و برنامه‌ریزی آن را اصلاح کنید. شما می توانید با استفاده از نقشه‌ی بودجه‌بندی یا پول این کار را انجام دهید. اگر ترس شما از پول ناشی از تجارب گذشته است، ممکن است مجبور باشید قبل از پرداختن به ترس از خرج کردن پول، این آسیب را حل و فصل کنید.

اگر دیگر نمی‌توانید با اضطراب خود کنار بیایید، به خصوص اگر منجر به افسردگی شود، باید کمک بخواهید. یک کارشناس مالی و یک روان‌درمانگر می‌توانند به شما در حل این چالش‌ها کمک کنند. یک متخصص مالی به شما کمک می‌کند تا امور مالی خود را مدیریت کنید، در حالی که یک روان‌درمانگر به شما کمک می‌کند اضطراب‌تان را کنترل کنید.

 


  • آیا تا به حال نگرانی بیش از حد در مورد امور مالی، زندگی‌تان را مختل کرده است؟ 

  • آیا تا به حال از تکنیک‌های فوق برای مدیریت آن استفاده کرده‌اید؟

  • به نظر شما راه حل‌های گفته شده تا چه حد می‌تواند اثر بخش باشد؟

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

 

 مدیریتِ ترس از پول خرج کردن

(کرومتوفوبیا)

 

 

• آیا دیدن پول احساسات شما را برانگیخته می‌کند؟

• هر چند وقت یکبار نگران امور مالی خود می‌شوید؟


بیشتر مردم نگران پول هستند و حتی برخی از آنها ترس از پول خرج کردن دارند. بیشتر اوقات به پول فکر می‌کنند و نگران آن هستند. حداقل 70 درصد از آمریکایی ها بدهکار هستند و ارزش خالص دارایی حداقل 15 درصد از آن‌ها منفی است. بیشتر افراد بدهکار از آینده می‌ترسند، این طبیعی است.

ترس از پول خرج کردن که به نام کرومتوفوبیا یا کروماتوفوبیا شناخته می‌شود، یک ترس غیرعادی و مداوم از خرج کردن پول یا رفتن به سمت آن است. کسانی که از این عارضه رنج می‌برند، وقتی پول نقد دارند، اضطراب غیرمنطقی دارند. این افراد می‌ترسند که ممکن است پولی را که دارند سوء مدیریت کنند. همچنین ممکن است احساس کنند که پول آنها را به قول معروف شرور می‌کند.

کروموفوبیا اصطلاحی از دو کلمه یونانی Chrimata  و Phobos (پول و ترس) است. کلمه chromatophobia ممکن است از chroma به معنای رنگ در یونانی و Phobos به معنای ترس درست شده باشد. سکه‌های قدیمی رنگ‌های درخشانی داشتند، از جمله طلا، نقره، مس و برنز.


ترس طبیعی از پول چیست؟

وقتی پول در آوردن سخت باشد، بیشتر افراد احساس تنش می‌کنند و اضطراب به وجود می‌آید. با این حال، برخی از افراد حتی وقتی پول کافی دارند، هر روز نگران پول هستند. اگر این اضطراب شش ماه یا بیشتر طول بکشد، ممکن است یک اختلال اضطرابی مرتبط با پول داشته باشید.

بسیاری از افرادی که کرومتوفوبیا دارند آن را تشخیص نمی‌دهند. این افراد در هنگام دست زدن به پول، احساس اضطراب مفرط دارند. اگر این شرایط را دارید، متوجه خواهید شد که دائماً نگران قبض ها، هزینه‌ها و هر چیز دیگری که نیاز به خرج کردن دارد، هستید. این عارضه می‌تواند بر روابط، سلامت، خواب و توانایی تفکر شفاف تأثیر بگذارد. همچنین ممکن است زمانی که به خرج کردن پول فکر می‌کنید، احساس تحریک‌پذیری کنید.


پیشنهاد رایگان کتاب:  "کتاب پول شاد" اثر "کن هوندا"


 

علائم کروموفوبیا چیست؟

کروماتوفوبیا مانند سایر ترس‌های غیرمنطقی همچون آراکنوفوبیا، کلاستروفوبیا و آگورافوبیا یک ترس اغراق‌آمیز است. مبتلایان علائم مختلفی را نشان می‌دهند که شدت آنها با هم فرق دارد. این‌ها برخی از رایج‌ترین انواع علائم کروموفوبیا هستند:
 

  • پرهیز از افکار پولی

ممکن است عادت‌های ناسالم پس‌انداز و خرج کردن داشته باشید که باعث ایجاد کروماتوفوبیا در شما می‌شود. این موضوع برای افرادی اتفاق می‌افتد که در خرج کردن پول مردد هستند، حتی برای صورت حساب‌هایی که مهم و ضروری هستند. ترس از خرج کردن پول ممکن است از این واقعیت ناشی شود که فرد می‌ترسد، در صورتِ خرج کردن پولش تمام شود.

برخی دیگر نمی‌توانن پول را به خوبی مدیریت کنند، بنابراین از پس‌انداز کردن و پرداخت صورت حساب‌ها دست می‌کشند. (برای دستیابی به ثروت، بهبود وضعیت مالی و ایجاد ذهنیت رفاه و فراوانی پیشنهاد ما به شما دوره‌ی فوق‌العاده "میراث باب پراکتور" (کلیک کنید)، می‌باشد. این دوره برای تمام کسانی است که کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید را مطالعه کرده‌اند، اما هنوز نتوانسته اند کدی را که در صفحات این کتاب در میان جملات پنهان شده است، پیدا کنند).

 

  • دوری کردن از فعالیت‌هایی که از آنها لذت می‌برید

اگر متوجه شوید که همیشه از فعالیت‌هایی که از آنها لذت می‌برید، صرفاً به این دلیل که برای شما هزینه دارند اجتناب می‌کنید، ممکن است از ترس خرج کردن پول رنج ببرید. ممکن است از فعالیت‌های مهم خانوادگی یا فردی مانند رفتن به سینما با خانواده، جلسات شنا و بسیاری دیگر صرف نظر کنید. اگر این کار را به دلیل ترس از خرج کردن پول انجام دهید، ممکن است کروماتوفوبیا داشته باشید.

 

  • میل مدام به شمردن پول

برای اکثر مردم عادی است که هفته‌ای یک بار و گاهی حتی هر روز یک بار حساب‌های بانکی خود را چک کنند. با این حال، اگر مجبور باشید هر چند دقیقه یکبار حساب بانکی خود را چک کنید، ممکن است دچار اختلال شده باشید. اگر مجبور باشید هر روز چندین بار پول‌های موجود در کیف خود را بشمارید و دوباره بشمارید و با دیدن آنچه دارید مضطرب شوید، ممکن است دچار کروماتوفوبیا شوید.

 

  • امتناع از دست زدن به پول

برخی از مبتلایان از دست زدن به پول خودداری می‌کنند. مبتلایان به کرومتوفوبیا از نظر عاطفی با دیدن پول نقد تحریک می‌شوند یا می‌ترسند که ممکن است از میکروب‌های پول بیمار شوند. امتناع از دست زدن به پول می تواند فعالیت‌های روزمره را با چالش مواجه کند.

 

  • افکار افسرده‌ کننده

ترس از پول باعث ایجاد احساس شدید اضطراب، ناامیدی و در موارد شدید افسردگی می‌شود. اگر اوضاع مالی شما باعث اضطراب شدید می‌شود، باید از یک متخصص کمک بگیرید.
 

  • علائم فیزیکی

در برخی موارد، اگر از این بیماری رنج می‌برید، ممکن است علائم فیزیکی داشته باشید. این علائم فیزیکی عبارتند از:

- لرزش و انقباض عضلانی

- تعریق

- حالت تهوع

-  سردرد

- خشکی دهان

- تنگی نفس

-  تنش و درد عضلانی

- اسهال

اگر هر یک از علائم بالا را دارید، فوراً به پزشک متخصص مراجعه کنید. طبیعی است که مشکلات شما را نگران کنند، اما این بدان معنا نیست که شما از پول می‌ترسید. اضطراب فراگیر دوام نمی‌آورد. اگر استرس مالی آرامش را از شما بگیرد و برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، باید به دنبال کمک باشید. در موارد شدید، کرومتوفوبیا می‌تواند بر فعالیت‌های روزمره، روابط، سلامت و کار شما تأثیر بگذارد. اگر حتی زمانی که مریض هستید یا نیاز به رفتن به محل کار دارید، نمی‌توانید پول خرج کنید، این وضعیت بر تمام جنبه‌های زندگی شما تأثیر می‌گذارد.

 

.بگذارید پول با شما کمک کند تا زندگی‌تان را تغییر دهید


چه کسانی از کروموفوبیا رنج می‌برند؟

همه افراد در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. بزرگسالان در هر سنی می توانند به محض شروع به کسب درآمد از این بیماری رنج ببرند. این وضعیت در میان افراد فقیر و متوسط رایج است، زیرا آنها نگران هستند که ممکن است پول کافی برای خرج کردن در آینده نداشته باشند.

ژن‌های موجود در یک خانواده ممکن است برخی افراد را در معرض خطر بیشتر اختلالات اضطرابی از جمله ترس از خرج کردن پول قرار دهند. پیشینه، تجربیات و اطرافیان شما نیز بر اینکه آیا شما از این عارضه رنج می‌برید، تأثیر می‌گذارد. انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز شما و سایر ساختارهای درون مغزتان بخشی از احساس اضطراب و نگرانی هستند. هیچ آزمایش آزمایشگاهی نمی‌تواند تأیید کند که شما فوبیا دارید. به همین دلیل، متخصصان به علائم شما تکیه می‌کنند. ممکن است سؤالات متعددی از شما بپرسند:


• هر چند وقت یکبار نگران امور مالی خود می‌شوید؟

• چه مدت است که این نگرانی ادامه دارد؟

• آیا اضطراب بر کار، روابط و سایر جنبه های زندگی‌تان تأثیر می‌گذارد؟

• آیا دیدن پول احساسات شما را برانگیخته می‌کند؟

اگر شرایط به حدی شدید است که بر کار و سلامت شما تأثیر بگذارد، باید از یک روان درمانگر کمک بگیرید.

 

چه چیزی باعث کروموفوبیا می‌شود؟

هر مورد با مورد دیگر فرق دارد. مورد شما ممکن است ناشی از تجربیات و سابقه خانوادگی شما باشد. برای موارد دیگر، ممکن است تربیت دلیل نگرانی و اضطراب باشد. در زیر برخی از شایع‌ترین علل احتمالی کرومتوفوبیا آورده شده است:

 

  • تابوی پول:

آیا می‌دانستید که تا 70 درصد از آمریکایی‌ها گفتگوهای پولی را صمیمی‌تر از مکالمات جنسی می‌دانند؟ بیشتر افراد احساس می‌کنند که صحبت کردن در مورد پول ترسناک است. این به معنای فکر کردن به آینده و شکست‌هایی است که ممکن است همراه آن باشد همچنین پول قدرتمند است، می‌تواند نشانگر جایگاه و موفقیت باشد.

افرادی که پول کافی ندارند، ممکن است احساس ناامنی کنند و اکثر افراد هرگز احساس نمی‌کنند که به اندازه کافی پول دارند. وقتی در مورد مشکلات پولی صحبت می‌کنید، حل کردن آن‌ها آسان‌تر است، اما بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که بحث پول را پیش نکشند. این عدم تمایل به صحبت در مورد پول می‌تواند منجر به کرومتوفوبیا شود.

 

  • نگرانی از خرج کردن به دلیل طرز فکر کمبود:

همه می‌دانند که پول یک منبع کمیاب است و نیاز است که برای آن برنامه‌ریزی شود. با این حال، وقتی نگرانی برای این منبع کمیاب شدید باشد، ممکن است شما کرومتوفوبیا داشته باشید. وقتی کسی می‌ترسد که ممکن است پول کافی برای روزهای آینده نداشته باشد، هزینه‌های خود را کاهش می‌دهد. نگرانی از اینکه ممکن است پول‌تان تمام شود باعث می‌شود که نقشه‌ای برای پول خود نکشید و در عوض کلاً آن را خرج نکنید.

 

  • گره زدن پول به ساعات کارکرد:

اگر همیشه تعداد ساعات کار را با پولی که به دست می‌آورید محاسبه کنید، ممکن است در خرج کردن آن مردد شوید. اگر همیشه ساعت‌ها کار می‌کنید، احتمالاً ‌بخواهید پول کمتری نسبت به یک ساعت درآمد خرج کنید.

 

  • پیچیدگی پول:

موضوع پول چیز پیش‌ پا‌ افتاده‌ای نیست. برخی از افراد عباراتی را که صورت حساب‌های بانکی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری دوجانبه، سهام، اوراق قرضه و وام‌های مسکن استفاده می‌کنند، درک نمی‌کنند. به جای درک این موضوع، برخی افراد تصمیم می‌گیرند آنها را به کلی نادیده بگیرند و از خرج کردن پولشان اجتناب کنند. نادیده گرفتن مسائل مالی کار را آسان نمی‌کند و می تواند وضعیت مالی و آینده شما را به خطر بیندازد.


 کروموفوبیا در مردان شایع‌تر است یا زنان؟

ترس از پول روی مردان و زنان با شدت یکسانی تأثیر نمی‌گذارد. مردان نسبت به وضعیت مالی خود احساس استرس و اضطراب می‌کنند. با این حال، زنان بیشتر در معرض خطر هستند یا سطوح بالاتری از اضطراب را تجربه می‌کنند. بیشتر زنان از چالش‌های مالی به عنوان دغدغه اصلی خود یاد می‌کنند. چالش‌های مالی در رأس مسائل بهداشتی و خانوادگی قرار می‌گیرند، زیرا احساس می‌کنید زمانی که پول دارید، می‌توانید از عهده مراقبت‌های پزشکی برآیید.

به طور کلی زنان کمتر از مردان درآمد دارند و حدود هفت سال بیشتر از مردان عمر می‌کنند. به همین دلیل، یک زن باید بیشتر از یک مرد برای بازنشستگی پس‌انداز کند، اما اغلب اوقات درآمد او کمتر از یک مرد است. همچنین به احتمال زیاد زنان مراقب اصلی فرزندان خود هستند و عموماً افراد بیشتری از نظر مالی به آن‌ها وابسته هستند. تمام مسئولیت‌های مالی می‌تواند باعث اضطراب بیشتر در زنان شود.

تعداد زنانی که به طور پاره وقت و با حقوق کمتر کار می‌کنند، نسبت به همتایان مرد خود با مشاغل تمام وقت و طرح بازنشستگی بیشتر است. تقریباً همه زنانی که بچه‌دار شدن را انتخاب می‌کنند، به دلیل بارداری و تعهدات زمانی تربیت فرزندان، کارشان را از دست می‌دهند.

مدتی که آن‌ها دور از نیروی کار می‌گذرانند به معنای فرصت‌های شغلی کمتر، درآمد کمتر و پول بازنشستگی کمتر است. به دلایل ذکر شده در بالا، از نظر آماری، زنان بیشتری از کرومتوفوبیا رنج می‌برند. برخی از زنان وقتی با اعداد و ارقام سر و کار پیدا می‌کنند، دچار اضطراب می‌شوند. اضطراب ریاضی می‌تواند برخی از زنان را از تصمیم‌گیری مالی باز دارد. نگرانی این زنان در صورت مداوم بودن به فوبیا تبدیل می‌شود و آنها را مجبور می‌کند از خرج کردن پول خودداری کنند.


7 راه برای مدیریت کروموفوبیا:

همه باید به مسائل مالی خود توجه داشته باشند. این تنها راه برای دور ماندن از بدهی فلج‌کننده و رسیدگی به قبوض است. با این حال، اگر فکر کردن به پول یا دیدن آن شما را دچار ترس و اضطراب می‌کند، باید به دنبال کمک باشید یا راهی آسان برای دور زدن ترس پیدا کنید. در اینجا چند نکته مفید برای مبارزه با ترس از خرج کردن پول آورده شده است:

1. یک بودجه‌بندی داشته باشید:

اکثر مبتلایان به کرومتوفوبیا می‌ترسند که بیش از حد خرج کنند و چیزی برای آینده نداشته باشند. برای جلوگیری از خرج کردن یا فکر کردن در مورد آن، باید یک بودجه‌بندی ماهانه ایجاد کنید و به آن پایبند باشید. بودجه‌بندی به شما این امکان را می‌دهد که مرزهای مخارج‌تان را بدون اینکه از نیازهای زندگی خود بگذرید، بررسی کنید.

می‌توانید از یک اپلیکیشن بودجه‌بندی برای کمک به مدیریت پول خود استفاده کنید. این اپلیکیشن‌ها می‌توانند به کارت‌های اعتباری، حساب بانکی و سایر حساب‌های مالی شما متصل شوند تا مخارج‌تان را کنترل کنند و در صورت نیاز به شما پیشنهاد دهند. این اپلیکیشن‌ها همچنین زمانی که به بودجه تعیین شده‌تان نزدیک می‌شوید یا زمانی که شروع به خرج کردن می‌کنید، به شما هشدار می‌دهند.

 

2. یک صندوق اضطراری داشته باشید:

صندوق اضطراری در مورد هزینه‌های پیش‌بینی نشده‌ی بزرگ به شما کمک می‌کند. بیش از 28 درصد از آمریکایی‌ها هیچ پولی برای موارد اضطراری کنار نگذاشته‌اند. بدتر از آن، 49 درصد از کانادایی‌های بین 18 تا 44 سال پس‌انداز اضطراری ندارند. نداشتن پول برای مواقع اضطراری، می‌تواند باعث نگرانی و اضطراب شود. اگر احساس می‌کنید که در صورت بروز شرایط اضطراری هرگز پول کافی نخواهید داشت، ممکن است این احساس به کرومتوفوبیا تبدیل شود.

اگر می‌ترسید پول کافی برای مقابله با شرایط اضطراری که ممکن است برای‌تان پیش بیاید نداشته باشید، باید یک صندوق اضطراری ایجاد کنید. شما باید تعیین کنید که چقدر می‌توانید پس‌انداز کنید و بلافاصله از بودجه‌بندی فوق شروع کنید. برنامه‌ی پس‌انداز شما باید هر پروژه‌ای را که ممکن است داشته باشید، در نظر بگیرد تا همه چیز را برای مواقع اضطراری پس‌انداز نکنید.

داشتن صندوق اضطراری خیال شما را راحت می‌کند و می‌تواند اضطراب‌های مالی شما را کاهش دهد، زمانی که می‌دانید پول کافی برای فوریت‌های پزشکی، بلایای طبیعی، مخارج پیش‌بینی نشده‌ی وسایل نقلیه، تعمیرات خانه و هر هزینه غیرمنتظره دیگری دارید.


3. برای پرداخت قبوض خود، از روش پراخت خودکار استفاده کنید:

صورت‌حساب‌ها ممکن است اکثر افراد را دچار اضطراب کنند. اگر تمام صورت‌حساب‌ها را روی پرداخت خودکار تنظیم کنید، نیازی نیست وارد حساب بانکی‌تان شوید و پول انتقال بدهید. اگر صورتحساب ها را به صورت خودکار پرداخت کنید، ممکن است از خرج کردن پول نترسید. زمانی که وام دارید پرداخت خودکار عالی عمل می‌کند زیرا وام‌ها معمولاً هر ماه یک مبلغ مشخص هستند.

پرداخت خودکار صورت‌حساب‌های‌تان بدون هیچ اقدامی از جانب شما ذهن‌تان را آزاد می‌کند تا روی چیزهایی که می‌توانید کنترل کنید، مانند بودجه‌بندی و پس‌انداز، تمرکز کنید. اکثر شرکت‌ها در زمان سررسید پرداخت و پس از پرداخت، یک اعلان ایمیل برای شما ارسال می‌کنند، بنابراین شما اصلاً نیازی به بررسی حساب بانکی خود ندارید. حتی اگر سعی کنید از نگاه کردن به حساب بانکی‌تان اجتناب کنید، باز هم باید ماهی یک بار حساب را باز کنید. این برای اطمینان از عدم وجود خطای فنی و پرداخت صورت حساب های شما است.


4. وقتی نیاز به گرفتن وام دارید گزینه‌ها را با هم مقایسه کنید:

بدهکار شدن باید با احتیاط انجام شود، زیرا بدهکاری می‌تواند در شما اضطراب ایجاد کند و باعث ایجاد کرومتوفوبیا شود. در چند مورد قابل توجیه، مانند خرید خانه، ممکن است به وام نیاز داشته باشید. زمانی که نیاز دارید خانه بخرید، به دانشگاه بروید یا کسب و کارتان را راه‌اندازی کنید، وام به شما کمک می‌کند.

با این حال، به خاطر داشته باشید که بازپرداخت وام دانشجویی با مبلغ خیلی زیاد ممکن است چندین دهه طول بکشد. هنگام درخواست وام دانشجویی این را در نظر داشته باشید و سعی کنید حداقل وام ممکن را بگیرید. قبل از گرفتن وام، همه گزینه‌های موجود را با هم مقایسه کنید تا مطمئن شوید که مقرون به صرفه‌ترین آنها را انتخاب کرده‌اید.

اگر مناسب‌ترین وام را بگیرید، مدیریت آن آسان‌تر خواهد بود، زیرا بیش از حد لازم برای پرداخت سود هزینه نمی‌کنید. پس از دریافت وام، باید برنامه‌ای برای پرداخت اقساط‌‌‌تان ایجاد کنید. یک برنامه‌ی خوب به شما کمک می‌کند تا وام خود را فوراً حل کرده و در اسرع وقت آن را پرداخت کنید.

اگر پرداخت اقساط‌‌تان بیشتر درآمد شما را به خود اختصاص دهد، ممکن است احساس اضطراب کنید زیرا شاید نتوانید حداقل هزینه‌های خود را پرداخت کنید. اگر چنین است، تلفیق بدهی یا هر گزینه دیگری که بدهی‌تان را قابل مدیریت کند در نظر بگیرید. هر گزینه‌ای را که انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که بدهی‌تان را بیشتر نمی‌کند یا مرتکب اشتباهِ گرفتن وام‌های بیشتر نمی‌شود.

 

.در مسیر پولدار شدن بر ترس‌های‌تان غلبه کنید تا متوجه قدرتمندی خود بشوید


5. اهداف مالی بلند‌مدت تعیین کنید:

تعیین اهداف مانند داشتن بودجه‌بندی است. این کار کمک می‌کند تا هزینه‌های اضافی را به حداقل برسانید و پس‌انداز و پول‌تان را هدفمند می‌کند. داشتن برنامه اضطراب شما را نیز کاهش می‌دهد و شما را قادر می‌سازد تا روی چیزهایی که مهم هستند تمرکز کنید. اهداف مالی شما باید تصویر روشنی از نحوه پرداخت بدهی‌های‌تان و افزایش پس‌انداز به شما ارائه دهد.

وقتی برنامه‌ریزی می‌کنید، باید اطمینان حاصل کنید که آینده‌تان را تصور کرده‌اید و شروع به برداشتن گام‌های عملی برای دستیابی به اهداف آینده‌تان می‌کنید. اهداف خود برای هرگونه پس‌انداز شخصی، دوران بازنشستگی و درآمدتان را در نظر بگیرید تا یک برنامه‌ی خرج و مخارج خیلی خوب داشته باشید.


6. با یک متخصص صحبت کنید: 

اگر وضعیت مالی‌تان تغییر نمی‌کند، ممکن است لازم باشد بگردید یک متخصص پیدا کنید و با او صحبت کنید. اگر بیش از حد اضطراب دارید و نمی‌توانید امور مالی‌تان را کنترل کنید، با یک مشاور اعتباری صحبت کنید. مشاور به شما کمک می‌کند تا بهترین گزینه را برای تثبیت اقساط‌‌تان پیدا کنید.

این کارشناسان همچنین می‌توانند شما را با راه‌های استقلال مالی که هرگز فکرش را نمی‌کردید آشنا کنند. این باعث صرفه‌جویی در زمان، انرژی و هزینه‌تان می شود. اگر کرومتوفوبیا بر خواب، کار، روابط و سلامت شما تأثیر بگذارد، یک متخصص سلامت روان می‌تواند به شما کمک کند. درمانگر به شما کمک می‌کند تا علت ترس از پول را شناسایی کرده و در مدیریت آن راهنمایی‌تان کند. اگر می‌ترسید برای درمانگر پول خرج کنید، می‌توانید جلسات درمانی آنلاین را رزرو کنید، که ممکن است مقرون به صرفه‌تر از مراجعه‌ی حضوری باشد.


7. درباره پول بیشتر بیاموزید و منابع جدید درآمد را پیدا کنید:

یکی از بزرگترین دلایلی که افراد از خرج کردن پول می‌ترسند این است که احساس می‌کنند پول کافی ندارند. افزایش منابع درآمد می‌تواند به شما کمک کند تا اضطراب را به حداقل برسانید و امور مالی خود را مرتب کنید. می‌توانید با یادگیری بیشتر در مورد پول و چگونگی چند برابر کردن آن شروع کنید. می‌توانید در مورد منابع درآمد غیرفعال مانند اوراق قرضه، سهام و بسیاری دیگر پرس‌و‌جو کنید. ایجاد یک منبع درآمد اضافی مانند شغل دوم، راه‌اندازی یک کسب‌وکار یا ارتقای شغلی می‌تواند به شما در مقابله با نگرانی‌های مالی کمک کند.


روان‌درمانی و کروموفوبیا:

روان‌درمانی زمانی مفید است که اضطراب و استرس منجر به افسردگی شود. درمانگر شما را از طریق درمانِ شناختی-رفتاری برای شناسایی علل این بیماری و نحوه درمان آن‌ها راهنمایی می‌کند. ممکن است مجبور شوید تمریناتی مانند نوشتن افکاری که منجر به نگرانی‌تان می‌شود، انجام دهید تا درمانگر بتواند به شما کمک کند. با انجام این کار، همچنین یاد خواهید گرفت که چگونه خودتان را آرام کنید.


آیا برای ترس از خرج کردن پول به دارو نیاز دارید؟

بر اساس راه‌های درمانی فعلی برای ترس از خرج کردن پول، اکثر موارد به دارو به عنوان نوعی درمان نیاز ندارند. با این حال، اگر اضطراب به افسردگی تبدیل شود، داروهای تحت نظر پزشک ممکن است بخشی از برنامه‌ی درمانی شما باشد. درمانگر ممکن است داروهای ضد افسردگی را توصیه کند که اضطراب شما را کاهش می‌دهد.

اگر کرومتوفوبیای شما خفیف باشد، ممکن است نیازی به مصرف هیچ دارویی نداشته باشید. ممکن است تنها چیزی که برای راحتی بیشتر شما لازم است، گرفتن یک بودجه‌بندی مالی برای پول‌تان و دانستن نحوه کنترل مخارج و پس‌اندازتان باشد. نکته اصلی این است که اگر ترس شما باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی‌تان می‌شود، از پزشک کمک بگیرید.

 

مراقبت از خود در مقابل کروموفوبیا:

اگر خرج کردن پول در شما اضطراب ایجاد می‌کند، باید راهی برای مراقبت از خودتان پیدا کنید تا اضطراب‌تان را کاهش دهید. افرادی که قهوه زیاد می‌خورند باید بدانند که کافئین می‌تواند اضطراب را بالا ببرد. همچنین باید از مواد مخدر غیرقانونی و هر چیز دیگری که ممکن است اضطراب را بدتر کند اجتناب کنید.

استراحت زیاد، ورزش روزانه و غذای سالم می‌تواند به مبارزه با اضطراب کمک کند. اگر این وضعیت آرامش را به هم می‌زند، تکنیک‌های آرامش‌بخشی را پیدا کنید که برای‌تان مفید باشد، مانند مدیتیشن (کلیک کنید) و یوگا. تمرینات بدنی متوسط، مانند پیاده‌روی نیز می‌تواند به شما کمک کند آرامش داشته باشید.

کرومتوفوبیا اگر رفع نشود می‌تواند منجر به اختلالات پانیک، فوبیای اجتماعی و اختلالات استرس پس از سانحه شود. اختلال پانیک زمانی است که فرد دچار حملات ناگهانی ترس شدید می‌شود. اختلالات هراس می‌تواند باعث تپش قلب، سرگیجه، تعریق، حالت تهوع و درد قفسه سینه شود.

اختلال استرس پس از سانحه، افرادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که تجربه های شخصی مرگباری را تجربه کرده‌اند. اگر این اختلال باعث کرومتوفوبیای شما شود، ممکن است تا زمانی که شما سعی در درمان این بیماری داشته باشید یادآوری واضح تجربه‌ی آسیب‌زا ادامه داشته باشد. در موارد شدید، این وضعیت می‌تواند فرد را بسیار تحریک‌پذیر کند.

اختلالات اضطراب اجتماعی اغلب افراد مبتلا به کرومتوفوبیا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این اختلال ناشی از ترس از تحت فشار قرار گرفتن برای خرج کردن پول در محیط‌های جمعی است. اختلال اضطراب اجتماعی باعث می‌شود در محیط های جمعی معمولی احساس وحشت کنید. علائم شایع اضطراب اجتماعی عرق کردن، سرخ شدن و حالت تهوع در مکان‌های جمعی است.


نقشه پول، ابزاری برای مدیریت ترس از خرج کردن پول:

نقشه پول به شما کمک می‌کند امور مالی‌تان را سر و سامان بدهید، زیرا طرحی است از هزینه‌ها و پس‌انداز شما در هر ماه. بدون نقشه پولی یا بودجه‌بندی، ممکن است از این باورهای محدود‌کننده که خودتان می‌توانید امور مالی‌تان را مرتب نگه دارید، عبور نکنید. اگر به کوته‌بینی ادامه بدهید، ممکن است نگرانی‌تان منجر به ترس از خرج کردن پول شود.

 

نقشه پولی، وضعیت مالی فعلی و

همچنین اهداف مالی آینده‌تان را به شما نشان می‌دهد.

 

درک وضعیت مالی فعلی‌تان به کاهش ترس شما از هزینه کردن کمک می‌کند. اگر احساس کردید ترس از خرج کردن پول دارد به درون‌تان رخنه می‌کند، باید دوباره به نقشه‌ی پولی‌تان نگاه کنید و ببینید چقدر باید خرج کنید و چقدر پس‌انداز کنید. با توجه دقیق به برنامه‌ی مالی‌تان، می‌توانید به سرعت تعیین کنید که آیا خرج کردن پول برای یک مورد خاص با برنامه کلی شما مطابقت دارد یا خیر. با نقشه‌ی پولی، شما فقط از خرج کردن پول خودداری می‌کنید زیرا تصمیم‌تان این است، نه به دلیل این که می‌ترسید.

 


پیشنهاد ما برای شما: پیش‌ از این، هیچ دوره‌ای برای آموزش دادن مغز طراحی نشده بود تا کاری کند که برنده بازی پول و ثروت شوید! حالا شما یک برنامه انقلابی در دست دارید که با استفاده از جدیدترین و قدرتمندترین تکنولوژی‌های ثابت شده‌‌ی علمی کمک می‌کند، مجموعه‌ای از باورها و عادت‌های جدیدی را در خودتان ایجاد کنید تا به کمکشان به ‌سادگی پول و ثروت بیشتری به دست آورید. پس دوره فوق‌العاده "برنده شدن در بازی پول" اثر "جان آساراف" (کلیک کنید)، را از دست ندهید.



کدام صورت‌حساب‌ها افراد را نگران می‌کنند؟

حدود 25 درصد از کل آمریکایی‌ها اغلب نگران پول هستند. حدود 54 درصد از آمریکایی‌ها نگران بازنشستگی خود هستند، در حالی که 51 درصد نگران هزینه‌های پزشکی غیرمنتظره هستند. همچنین 36 درصد از آمریکایی‌ها نگران هزینه‌های دانشگاه هستند و همین درصد نگران قبض‌های ماهانه هستند.

حدود 30 درصد از آمریکایی‌ها نگران رهن و اجاره هستند، در حالی که 20 درصد نگران پرداخت کارت اعتباری هستند. اگر در هر یک از گروه‌های فوق قرار بگیرید، نگرانی‌تان ممکن است کرومتوفوبیا را تشدید کند. با ترس از خرج کردن پول، ممکن است آنقدر نگران شوید که باعث مشکلات سلامتی شود. این نگرانی همچنین ممکن است منجر به سایر اختلالات اضطرابی شود.


نتیجه‌گیری:

ترس از خرج کردن پول می تواند همه را تحت تأثیر قرار دهد. ممکن است شما یک کارگر یدی باشید که این شرایط را دارد یا یک مدیر عامل با حقوق شش رقمی. با اینکه این شرایط در سطوح کم درآمد و طبقه متوسط که احساس می‌کنند پول کافی ندارند شایع‌تر است، همه در معرض خطر هستند.

اگر حقوق‌تان به زور کفاف یک ماه‌تان را می‌دهد، ممکن است فکر کنید پول‌تان تمام می‌شود. حتی افراد ثروتمند نیز می‌توانند احساس کنند که ارتقای سبک زندگی‌شان بر آینده آنها تأثیر می‌گذارد. هیچ راه خاصی برای مدیریت ترس از خرج کردن پول وجود ندارد. روشی که برای مدیریت این ترس انتخاب می‌کنید باید به دلیل کرومتوفوبیای شما بپردازد.

اگر به نظر می‌رسد آینده‌ی مالی شما ناپایدار است، می‌توانید با نظم بخشیدن به امور مالی و برنامه‌ریزی آن را اصلاح کنید. شما می توانید با استفاده از نقشه‌ی بودجه‌بندی یا پول این کار را انجام دهید. اگر ترس شما از پول ناشی از تجارب گذشته است، ممکن است مجبور باشید قبل از پرداختن به ترس از خرج کردن پول، این آسیب را حل و فصل کنید.

اگر دیگر نمی‌توانید با اضطراب خود کنار بیایید، به خصوص اگر منجر به افسردگی شود، باید کمک بخواهید. یک کارشناس مالی و یک روان‌درمانگر می‌توانند به شما در حل این چالش‌ها کمک کنند. یک متخصص مالی به شما کمک می‌کند تا امور مالی خود را مدیریت کنید، در حالی که یک روان‌درمانگر به شما کمک می‌کند اضطراب‌تان را کنترل کنید.

 


  • آیا تا به حال نگرانی بیش از حد در مورد امور مالی، زندگی‌تان را مختل کرده است؟ 

  • آیا تا به حال از تکنیک‌های فوق برای مدیریت آن استفاده کرده‌اید؟

  • به نظر شما راه حل‌های گفته شده تا چه حد می‌تواند اثر بخش باشد؟

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

نظر شما درباره این مطلب

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت رویال مایند ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت رویال مایند رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام