چاکرای دوم | تقویت و پاکسازی چاکرای خاجی + تمرین ویدیویی

زمان مطالعه : 15 دقیقه

چکیده این مطلب : چاکرای دوم با نام چاکرای ساکرال مرکز مسائل جنسی، لذت و روابط است. این چاکرا مهم‌ترین مرکزی است که در مسئله‌ی تولید مثل دخالت دارد. در این مقاله می‌خواهیم با استفاده از آموزه‌های آنودیا جودیث به شناخت کامل این چاکرا و چالش‌ها و موانع آن بپردازیم و با تمرین‌هایی ساده اما اثربخش آن را تقویت کنیم.

شناخت چاکرای دوم  |  چاکرای خاجی (ساکرال)
 

 

آیا درباره چاکرای دوم یا همان چاکرای ساکرال چیزی می‌دانید؟

می‌دانید چه عواملی در شکل‌گیری این چاکرا تأثیر دارند؟

چالش‌های این چاکرا چیست؟ چه چیزهایی باعث انسداد این چاکرا می‌شود؟

احساسات چه تأثیری بر این چاکرا می‌گذارد؟ و چگونه میتوان انسداد این چاکرا را برطرف کرد؟

در ادامه‌ی شناخت چاکراها، بعد از چاکرای اول به چاکرای دوم می‌رسیم که به آن چاکرای ساکرال یا چاکرای خاجی نیز می‌گویند. این چاکرا مرکز مسائل جنسی، لذت و روابط به حساب می‌آید. مهم‌ترین مرکزی است که در مسئله‌ی تولید مثل دخالت دارد و احساسات در این چاکرا نقش بسیار مهمی دارند.
در این مقاله به شناخت کاملی از چاکرای دوم می‌رسیم. از مواردی که تا به حال مانع انرژی این چاکرا شده صحبت خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که پاکسازی و آزادسازی انرژی این چاکرا (چاکرای خاجی یا ساکرال) چه کمک بزرگی در زندگی به شما خواهد کرد! با ما همراه باشید تا به بهترین شکل چاکرای دوم خود را تقویت کنید.

 

چاکرای دوم یا چاکرای خاجی چیست؟

اول از هرچیزی باید بدانیم که این چاکرا در کدام قسمت از بدن ما قرار دارد. چاکرای دوم یا چاکرای ساکرال در شکم، میان ناف و چین و شکن لگن قرار دارد. این چاکرا شامل قسمت پایینی کمر، لگن و اندام‌های جنسی است و همچنین رنگ مربوط به این چاکرا رنگ نارنجی است. نام دیگر این چاکرا «سوادهیستانا» به معنای مأمن و مکان شخصی است.

پس از اینکه با متعادل کردن چاکرای اول انرژی وارد بدن‌مان شد، گام بعدی آن است که این انرژی را در بدن حرکت دهیم. پس، از زمین به سراغ آب می‌رویم. هر چیزی که خشک باشد طراوت خود را از دست می‌دهد. هدف چاکرای دوم احساس کردن، حرکت دادن و جاری ساختن انرژی و افزایش ظرفیت شما برای لذت بردن است. به همین دلیل است که المان چاکرای دوم «آب» است. برای طراوت بخشیدن به زندگی خود باید چاکرای دوم را باز کرده و آب را در زندگی جاری کنیم.


 مطالعه بیشتر:   اگر می خواهید تمام چاکراهایتان را پاکسازی کنید از چاکرای ریشه شروع کنید. برای پاکسازی و تقویت چاکرای ریشه، مقاله‌ی چاکرای اول (کلیک کنید) را مطالعه کنید.  


چاکرای دوم که با نام دیگر خاجی نیز شناخته می‌شود، مرکز مسائل جنسی، لذت، روابط و احساسات به حساب می‌آید و مهم‌ترین مرکزی است که در مسئله‌ی تولید مثل دخالت دارد. نکته‌ی جالب اینکه این چاکرا همانطور که در فرزندآوری و آفرینش انسان نقش دارد، در آفرینش هنری نیز نقش به سزایی دارد و فعال بودن این چاکرا به بروز خلاقیت و استعدادهای هنری کمک می‌کند.

 

 خصوصیات چاکرای دوم در یک نگاه 

  • نام دیگر چاکرای دوم: ساکرال، خاجی
  • چاکرای دوم کجاست: در شکم، میان ناف و چین و شکن لگن
  • المان چاکرای دوم: آب
  • نام اصلی چاکرای خاجی: « سوادهیستانا » به معنای « مأمن و مکان شخصی»
  • رنگ چاکرای خاجی: نارنجی
  • چالش چاکرای دوم: غلبه بر بی احساسی و احساس گناه
  • موهبت چاکرای دوم: لذت بردن
  • غده‌ی چاکرای خاجی: غدد جنسی

 

نشانه فعالیت و عدم فعالیت در چاکرای دوم یا چاکرای خاجی چیست؟

فعالیت بیش از حد: فعالیت زیاد این چاکرا به معنی آب زیاد در جریان است و احساسات بیش از اندازه در ما جریان داره. خیلی عاطفی و احساسی می‌شویم.

فعالیت کم این چاکرا: در این حالت ممکن است ندانیم که چه احساسی داریم. از درک احساسات خود عاجزیم و دیگران ما را بی‌احساس خطاب می‌کنند. و یا ممکن است احساس کنید زندگی شما سرد و کسالت‌بار است.

تعادل در چاکرای دوم: تبدیل می‌شوید به فردی ریلکس، آرام و باهوش. احساست خود را به درستی و متعادل ابراز می‌کنید. با خود و دیگران ارتباط خوبی دارید و دنیا خود اطرافتان را به خوبی درک می‌کنید و تبدیل به فردی خلاق می‌شوید.

حال که با این چاکرا تا حدودی آشنا شدیم، در ادامه می‌خواهیم بدانیم که این چاکرا چگونه شکل گرفته زیرا یکی از مهم‌ترین عوامل جهت اینکه بدانید آیا چاکرای شما متعادل است یا خیر این است که بدانید این چاکرا چگونه در زندگی شما شکل گرفته و در زمان شکل‌گیری این چاکرا در چه وضعیتی بودید. پس با اطلاعاتی که در ادامه می‌خوانید به عوامل تاثیرگذار در انسداد چاکرای دوم پی می‌برید.

انسداد چاکرای دوم یا چاکرای خاجی


چاکرای دوم چگونه شکل می‌گیرد؟

برای چاکرای اول با «زمین» ارتباط گرفتیم و مدیریت کردن بدن‌مان را آموختیم و عمده این کار را در اولین سال زندگی انجام دادیم، این کار با برنامه ریزی چاکرای دوم که در شش ماهگی اتفاق می‌افتد، هم‌پوشانی دارد. در این برهه توانایی چشم‌ها ارتقا پیدا می‌کند و علاوه بر دیدن اشیاء نزدیک، به توانایی دیدن اتاق و اطراف‌مان می‌رسیم. این دوره تقریباً مقارن با زمانی است که عضلات بدن کودک برای نگهداشتن و نشستن قدرتمند می‌شود. ما می‌توانیم بشینیم و اطراف‌مان را ببینیم و مسلماً چیزی به نام «کنجکاوی» درون ما شکل می‌گیرد.

زمان شکل‌گیری این چاکرا در سن 6 ماهگی تا 2 سالگی است. در این برهه شما دوست دارید جهان را از نظر احساسی کاوش کنید، انجام یک سری کارها به شما لذت می‌دهد و انجام کارهای دیگری برای شما درد به همراه خواهد داشت، بنابراین به گونه‌ای شما در این برهه سواد عاطفی کسب می‌کنید و با دیگران نیز ارتباط عاطفی برقرار می‌کنید. وقتی احساسی به ما دست می‌دهد و والدین ما به آن عکس‌العمل نشان می‌دهند و می‌گویند: «اون خوشحاله، ناراحته یا عصبانیه»، این موضوع باعث می‌شود که ما یاد بگیریم احساسات خودمان را تشخیص دهیم و اینگونه سواد عاطفی پیدا کنیم.
زمانی که کودک توانایی حرکت کردن را پیدا کرد، چاکرای دوم فعال می‌شود. زمانی که کودک شروع به گردش و تحرک کرد می‌آموزد که چه چیزی لذت‌بخش و یا چه چیزی دردناک است، چه چیزی خوب و یا چه چیزی بد است. از آنجایی که او هنوز به ابزار سخن گفتن مجهز نشده است، به کمک احساساتش ارتباط برقرار می‌کند. کودک در این جستجو و کنجکاوی چه چیزی به دست می‌آورد؟ حواس پنجگانه.
حواس ما دروازه‌هایی هستند که دنیای بیرون را به درون ما می‌آورند. ما اینگونه درک می‌کنیم، می‌بینیم، می‌شنویم، استشمام می‌کنیم و لمس می‌کنیم، کاری که کودک از همان ابتدا انجام می‌دهد و اینگونه دنیا را درک می‌کند.

در این برهه شما توانایی صحبت کردن ندارید، اما «زبان احساسات» دارید و با احساسات‌تان با دیگران ارتباط می‌گیرید، اگر چیزی مانند پوشک‌تان شما را اذیت کند، نمی‌توانید با کلام به مادرتان بگویید که «پوشک من را عوض کن» بلکه فقط جیغ می‌زنید و گریه می‌کنید، در این حالت شما با «زبان احساسات» خودتان می‌فهمانید که چیزی شما را ناراحت کرده، اگر کسانی که از شما مراقبت می‌کنند، با زبان احساسی شما به خوبی ارتباط برقرار کنند، به نیازهایتان رسیدگی کنند و ناراحتی شما را به شادی تبدیل کنند، سیستم عصبی به حالت اولیه برمی‌گرده و سیستم لیمبیک به شما می‌گوید همه چیز خوب است و احساس خوبی دارید.

ما می‌خواهیم با والدین‌مان ارتباط عاطفی برقرار کنیم و وقتی در خانه این موضوع اتفاق می‌افتد، احساس آرامش و لذتی خواهیم داشت که فراتر از احساس امنیت است. در واقع یک احساس لذت از بودن و تجربه‌ی حواس است. بنابراین مهم است که در این برهه از نظر احساسی در چه وضعیتی بوده باشید و چه احساساتی را بیشتر تجربه کرده‌اید.

هدف چاکرای دوم ایجاد تحرک و جریان داشتن است. به همین دلیل المان چاکرای دوم «آب» است. آب از جاری بودن سخن می‌گوید و کمترین مقاومت را دارد، آب جریان پیدا می‌کند و هر جا از زمین که باشد، شکل آن را می‌گیرد. ما هم می‌خواهیم مانند آب، جاری و سرزنده باشیم.
ارتباط این چاکرا با روان ما در «احساس کردن» است. «احساس کردن» جنبه‌ای از آگاهی و راهنمای مهم ما در مسیرمان است. بنابراین مهم‌ترین عامل تأثیرگذار روی این چاکرا احساسات ماست که شامل لذت و درد و ... خیلی از احساساتی است که در طول روز آن‌ها را تجربه می‌کنیم.

حال که با نحوه شکل‌گیری این چاکرا آشنا شدید، در ادامه می‌خواهیم با چالش‌های این چاکرا آشنا شویم و ببینیم ممکن است با چه چالش‌هایی در مورد این چاکرا روبه‌رو شویم و چه عواملی موجب انسداد آن می‌شود.

 

چاکرای دوم و احساسات

 

موانع و انسداد چاکرای دوم چیست؟  |  این موانع چگونه شکل می‌گیرند؟


همانطور که در بخش‌های قبل مطالعه کردید، احساسات نقش مهمی در این چاکرا دارند. بنابراین یکی از دلایل اینکه در طول روز با احساسات خود دست و پنجه نرم می‌کنیم و بیشتر اوقات حال خوبی نداریم انسداد این چاکرا است. بیاید ببینیم چه عواملی از کودکی باعث انسداد این چاکرا می‌شوند:

1. انکار حالات احساسی کودک: همانطور که مطالعه کردید، شکل‌گیری این چاکرا در زمان 6 ماهگی تا 2 سالگی انجام می‌شود و در این برهه زمانی به بعضی از بچه‌ها در مورد احساسات‌شان سخت گرفته می‌شود، مثلاً به آن‌ها می‌گویند: «تو همیشه گریه می‌کنی، تو همیشه اذیت می‌کنی.» اینگونه احساسات ما انکار می‌شوند و از مأمن خودمان دور می‌شویم.

2. بودن در محیطی نامطلوب و دردناک: اگر محیط زندگی ما ناامن و پر از خشم و خشونت باشد، ما مجبور می‌شویم تحرک‌مان را محدود کنیم و در زندگی، حرکت داشتن و پیشرفت کردن دچار مشکل خواهیم شد.

3. بیش از حد احساسی یا بی‌احساس بودن خانواده: ما زبان احساسی خانواده خود را یدک می‌کشیم و اگر خانواده بیش از حد احساسی باشند، ما هم همان را یاد می‌گیریم و اگر خانواده بی‌احساس و سخت‌گیری داشته باشیم، زبان احساسی را به خوبی یاد نمی‌گیریم. این‌ها برنامه‌هایی است که به چاکرای دوم داده می‌شود.

 

سوال مهم 1:  انسداد و بسته بودن چاکرا دوم یا همان چاکرای خاجی چه مشکلاتی را در ذهن و روان ما به بار می‌آورد؟

•    افسردگی و فقدان انگیزه: انسداد این چاکرا باعث می‌شود که فرد از زندگی لذت نبرد و دچار افسردگی و فقدان انگیزه شود. کاهش لذت زندگی باعث می‌شود فرد به رفتارهای هوس‌بازانه و لذت‌های زودگذر روی بیاورد. بنابراین می‌توان بروز رفتارهای اعتیادآور را به انسداد این چاکرا ربط داد.

•    احساس گناه: همچنین انسداد این چاکرا می‌تواند به شکل احساس گناه و تقصیرکاری نیز ظاهر شود. علاوه بر این، انسداد این چاکرا در روابط نیز مشکل ایجاد می‌کند.

•    ترس از دست دادن: انسداد این چاکرا باعث می‌شود که فرد احساس ترس را وارد روابط خودش کند، «ترسِ از دست دادن». در این حالت فرد مدام می‌ترسد که طرف مقابل را از دست بدهد و به همین دلیل احساس حسادت می‌کند و رفتارهای آزاردهنده‌ای را در قبال همسر و نزدیکانش بروز می‌دهد.

•    اعتیاد: ممکن است به خاطر نداشتن یک زندگی لذت‌بخش، خودمان را در لذت‌های دیگر غرق کنیم، خودمان را غرق خوردن غذاها، مشروب و ... کنیم و لذت واقعی خودمان را نادیده بگیریم و اغلب احساس خوبی نداشته باشیم.

در این شرایط ما از مأمن خودمان دور می‌شویم، از دیگران و دنیای اطرافمان دور می‌شویم. در فرهنگی که ابراز احساسات، لذت‌ها و روابط جنسی را انکار می‌کند، ما ارتباط خودمان را با همه چیز از دست می‌دهیم. ما حتی ارتباط با خودمان را نیز از دست خواهیم داد. احساسات ما از تعادل خارج شده و در نتیجه چاکرای دوم ما نیز از تعادل خارج خواهد شد و همانطور که گفته شد ممکن است برای داشتن یک زندگی لذت بخش به اعتیاد غذایی، مشروب و یا مواد مخدر، پورنوگرافی و ... رو بیاوریم و در اغلب عمر خود احساس خوبی نداشته باشیم.

سوال مهم 2: عدم تعادل چاکرای دوم چه مشکلاتی را در بدن به وجود می‌آورد؟

فعالیت زیاد این چاکرا بدن را از حالت متناسب خود خارج می‌کند. شکم بیرون می زند و بدنی شل و خیلی نرم خواهید داشت به صورتی که ماهیچه‌های شما آویزانند و محکم نیستند. گاهی اوقات استخوان‌های لگن بیش از حد جلو می‌آیند و از فرم درست خارج می‌شویم.
فعالت کم این چاکرا باعث میشه کمر و باسن ما سفت باشند، آزاد نباشند و به خوبی حرکت نکنند. همچنین ممکن است در مفاصل خود احساس خشکی و فشار کنیم. در دهان احساس خشکی و سنگینی خواهید کرد.
پس علاوه بر بی‌انگیزگی و عدم تعادل احساسات، مشکلاتی نیز در بدن رخ می‌دهد که به اختصار در ادامه آورده شده:

•    بدن شل یا خیلی سفت
•    توان حرکتی پایین
•    ماهیچه‌ی شل و یا خشکی و درد مفاصل (خصوصا در کمر و لگن)
•    سنگینی و خشکی در دهان
•    ایجاد اختلال‌های جنسی (افراط یا تفریط)
•    اعتیاد به پرخوری، مشروبات الکی و مواد مخدر


همچنین انسداد در این چاکرا مانع جریان انرژی به چاکرای سوم که منبع قدرت است می شود. اما با متعادل کردن این چاکرا جریان سالم از انرژی را داریم که می‌توانیم احساسات خود را عمیقا حس کنیم. بدنمان سالم است، احساس زنده بودن می‌کنیم و از بودن خود شاد هستیم.
حال که با موانع و مشلات انسداد چاکرای دوم آشنا شدیم، زمان تمرینات فیزیکی و ذهنی است.

 

مزایای چاکرای دوم

 

 پاکسازی چاکرای خاجی 

حال به تمرین‌های فیزیکی و معنوی می‌رسیم که برای پاکسازی و ایجاد تعادل در چاکرای خاجی باید انجام دهید. در ادامه به تمریناتی خواهیم پرداخت تا بتوانید بهتر روی مسئله احساس گناه یا بی احساسی که چالش چاکرای دوم یا همان چاکرای خاجی است کار کنید. سپس با تمرینات یوگا و ذهن آگاهی می توانید برای پاکسازی و تقویت این چاکرا اقدام کنید و لذت را به زندگی خود بیاورید.

اگر احساس غالب شما احساس گناه یا حسادت است و اگر احساس می‌کنید که از زندگی لذت نمی‌برید، به احتمال زیاد چاکرای دوم‌تان مسدود شده است و نیاز به پاکسازی دارد. به عنوان مثال با خودتان می‌گویید: «نباید این را بخواهم، نباید این احساس را داشته باشم، درست نیست این نیاز را داشته باشم».

با داشتن احساس گناه اتفاقات و چیزهای مختلف را سفید و سیاه، خوب و بد و درست و غلط می‌بینید اما در حقیقت طبیعت فراتر از این‌هاست. احساس گناه جریان انرژی را متوقف می‌کند. این از ترس مجازات شدن و ترس از قضاوت می‌آید که باید کارها را به بهترین نحو انجام دهیم. اما این ترس اگر بیش از حد باشد اجازه نمی‌دهد احساس خودتان را داشته باشید و از زندگی لذت ببرید. در این حالت برای از بین بردن موانع و احساس گناه و حسادت دو کار باید انجام دهید:

1. اولین کاری که می‌توانید بکنید این است که برای کاری که از آن لذت می‌برید یک برنامه بریزید و آن را انجام دهید. این کار ممکن است بیرون رفتن برای شام، یک حمام آب گرم در کنار شمع‌های روشن، درست کردن یک نوشیدنی مقوی و مورد علاقه برای خودتان و یا یک قرار جذاب شبانه باشد. سعی کنید احساس شادمانی و لذت را در درون خودتان به وجود آورید تا این چاکرا متعادل شود.

2. یکی دیگر از کارهایی که برای غلبه بر این موانع می‌توانید انجام دهید این است که مأمن درونی خودتان را پیدا کنید و با آن ارتباط بگیرید. این حالت یک حالت احساسی است که در پوست و بدن و دنیای خودمان احساس راحتی می‌کنیم و در نتیجه انرژی راحت و نامحدودی در بدن‌مان جاری می‌شود.

 

 تمرین جاری کردن احساسات 

ما می‌خواهیم ریشه‌های چاکرای اول را با تحرک چاکرای دوم آبیاری کنیم. پس حق خودتان را برای داشتن احساسات به رسمیت بشناسید. نه لازم است که شدیدا آن‌ها را ابراز کنید و نه اینکه سرکوبشان کنید. احساسات را به عنوان نوعی اطلاعات تلقی کنید که از بدنتان سرچشمه می‌گیرند تا شما را به کمال برسانند.

  • در جایی ساکت و آرام بنشینید. تمرکز کنید و به احساس خود توجه کنید. چه چیزی باعث می‌شود به وجود بیاید و به آن فکر کنید؟ فقط شاهد ماجرا باشید و احساساتتان را بپذیرید. بپذیرید که آسیب دیدید، بپذیرید که درد کشیدید، شادید، خوشحالید. این کار باعث انسجام احساسات شما می‌شود، به خودتان متصل می‌شوید و از گسستگی به وحدت درونی می‌رسید.
  • به این سوالات فکر کنید: زبان عاطفی خانواده‌ی شما چه بوده است؟ ایا اجازه داشتید که احساسات خود را بیان کنید؟ آیا احساسات خود را با کسی در میان می‌گذارید؟ کسی بوده که حمایتتان کند؟ نتیجه چه بوده؟ آیا بی از حد احساسی شدید یا  بیش از حد آن‌ها را انکار کردید و از احساسات خود فرار کردید؟
  • محل انسداد این انرژی را در بدن پیدا کنید. شاید نفستان را حبس کرده باشد و یا عضلاتتان را منقبض کرده باشد. شاید موجب گرفتگی معده یا روده‌تان شده یا دستتان را جمع کرده. فقط ببینید این انرژی کجاست و اجازه دهید جریان انرژی در بدنتان جاری شود. هر چیزی که باعث ایجاد آن احساس شده به عنوان یک موهبت در نظر بگیرید تا شما را به مأمن وجودتان برساند.

نکته‌ی مهم این است که در لاک قربانی بودن نروید، فقط آن احساس را حس کنید. چراکه آن احساس فقط نیاز به جاری شدن دارد. زمانی که متوجه به وجود آمدن احساسی در درون خود می‌شوید، آن را عمیقاً احساس کنید. توجه خود را از اتفاقی که باعث بروز این احساسات در شما شده بردارید و به جای آن بر بار احساسی و بار عاطفی آن تمرکز کنید. توجه کنید که این احساس در کدام قسمت از بدن شما وجود دارد و قرار است چه کاری انجام دهد.

 

 1.  تمرین بیوانرژیک برای تقویت چاکرای دوم 

در ادامه تمرینات بیوانرژیک برای تقویت چاکرای دوم آماده است که بخشی از حرکات یوگا است. برای تخلیه انرژی این چاکرا دو حرکت خوابیده پروانه و حرکت پالس بدن را می توانید انجام دهید که در ابتدای ویدیوی زیر آمده است. در ادامه حرکات یوگا را یاد خواهید گرفت که باعث پاکسازی بیشتر و تقویت چاکرای دوم (ساکرال یا خاجی) خواهد شد. ویدیوی زیر را تماشا کنید:

توجه: اگر مشکل و دردی در بدن دارید تمرینات فیزیکی را که در ویدیوی زیر آمده به آرامی انجام دهید و یا با مربی ورزشی خود مشورت کنید. 

حرکات یوگا برای پاکسازی و تقویت چاکرای خاجی

 

 2.  تمرین معنوی برای تقویت چاکرای دوم  

چالش این چاکرا ایجاد احساس گناه و بی‌احساسی در صورت انسداد آن است و موهبتی که با خود دارد ابراز درست احساسات، لذت و لذت بردن است. اما جامعه ابراز احساسات را نوعی ضعف تلقی می‌کند و  ممکن است در مقابل احساسات ما بگویند «خودت را جمع و جور کن». یا وقتی عزیزی را از دست می‌دهیم با خود می‌گوییم من نباید گریه کنم یا دیگران تلاش می‌کنند ما را ساکت کنند. و اینگونه مدام احساسات خود را نادیده می‌گیریم و احساسات سرکوب می‌شوند.

نکته مهم این است که در زمین هم سیل داریم هم خشکسالی. پس باید جریان آب را متعادل کنیم. وقتی احساسات را در خودمان نگه‌میداریم، دچار بی‌احساسی و کرخت شدن می‌شویم یا همچون سیلی خروشان همه چیز را خراب می‌کنیم. گاهی ممکن است در این شرایط به دنبال روابط احساسی اشتباه برویم تا بتوانیم این بی حسی را درمان کنیم.

دکتر جان پرسکات درمورد بسیاری از فرهنگ های مختلف تحقیق کرده است. او متوجه شد که در فرهنگ‌هایی که به لذت بردن و همچنین روابط جنسی بها داده می‌شود، خشونت کمی نیز دیده می‌شود. و برعکس فرهنگ‌هایی که احساسات، لذت‌ها و همینطور روابط جنسی را سرکوب می‌کردند، خشونت بیشتری داشتند. پس اگر به لذت، رضایت و شادی اجازه دهیم به چاکرای دوم ما وارد شوند ما موجودات شادتری خواهیم بود. دیگر با هم درگیر نمی‌شویم. با چیزهایی که به ما آسیب زدند ارتباط می‌گیریم و برای تغییر دادنشان قدرت می‌گیریم.

گفتیم عدم تعادل در این چاکرا موجب می شود یا بیش از حد احساسی شویم یا بی احساس. اگر فردی احساسی هستید و زیاد ابراز احساسات می‌کنید، باید کمی ریلکس کنید. مجبور نیستید موقع عصبانیت طرف مقابلتان را تخریب کنید. مجبور نیستید سه روز متوالی گریه کنید و مجبور نیستید اطرافیانتان را از ابراز عشق و علاقه‌تان خفه کنید. می‌توانید احساسات را در خود نگه دارید تا در شما جاری شوند. و اگر فردی سرد یا بی احساس تلقی می شوید و احساسات خود را درونتان نگه می دارید باید تمرین کنید که آن‌ها را ابراز کنید و احساساتتان را با دنیای بیرون به اشتراک بگذارید.

پس یا باید خوددار باشید و یا احساساتتان را بیشتر ابراز کنید. از هم اکنون تصمیم بگیرید موارد زیر را انجام دهید تا هر چه بیشتر به تقویت و پاکسازی چاکرای دوم خود کمک کنید.

 

راه متعادل کردن چاکرای دوم چیست؟

 

1.    قضاوت کردن ممنوع: از قضاوت کردن احساسات خود و دیگران دست بکشید و به جای آن همراهی و همدردی را تمرین کنید. به یکدیگر گوش دهید احساساتتان را با یکدیگر رد و بدل کنید. 

2.    احساساتتان را به رسمیت بشناسید. به احساساتتان اجازه‌ی جاری شدن دهید و به اطلاعاتی که می‌خواهند به ما بدهند توجه کنید. (این کر را می‌توانید در مراقبه‌هایتان نیز انجام دهید و اجازه دهید احساسات با شما صحبت کنند). 

 

3.     مراقبه پاکسازی چاکرای خاجی: تنفس نور نارنجی رنگ. در جایی ساکت و آرام بنشینید، چشمانتان را ببندید و چند نفس عمیق بکشید.

  • حالا تصور کنید نوری لطیف و نارنجی رنگ را تنفس می‌کنید. این نور لطیف سراسر بدن شما را روشن و پاک می‌کند.
  • چند ثانیه نفس خود را نگه دارید و تصور کنید نور به همه جا می‌رسد، موانع را پیدا می‌کند و کمک می‌کند که آن را از بدن خارج کنید.
  • سپس در هنگام بازدم هوای خاکستری رنگِ موانع را به بیرون فوت کنید.
  • دوباره به هنگام دم نور نارنجی درخشان را وارد بدن کنید و از این کار لذت ببرید. با کمک آن انسداد و موانع را پاک کنید و نفس خاکستری را خارج کنید.
  • این کار را تا جایی انجام دهید که احساس کنید سراسر نور و لذت و زیبایی هستید.

 

4.    عبارات تأکیدی چاکرای دوم (خاجی): در این تمرین آخر عبارات تأکیدی مهمی آمده است که می‌توانید برای بهبود و تقویت چاکرای دوم خود استفاده کنید.

  • من سزاوار لذت هستم.
  • احساس خوبی دارم.
  • من احساسات جنسی خود را در آغوش می کشم و گرامی می دارم.
  • احساساتم را به خوبی احساس می کنم.
  • من به احساساتم گوش می دهم.
  • زندگی لذت بخش است.

(یادتان باشد تکرار طوطی‌وار جملات تأکیدی کمکی به شما نمی‌کند. بلکه باید آن را احساس کنید و خودتان را در آن حالت جدید تصور کنید و با حالت وجودی جدید زندگی کنید.)

 



بسیار خوب. با چاکرای دوم و موانع و راه‌های آزادسازی انرژی در آن آشنا شدیم و دیدیم که انسداد آن چقدر زندگی را برای ما سخت می‌کند. پس سعی کنید در طول روز به احساسات خود توجه و آن‌ها را درک کنید، به این نکته مهم توجه داشته باشید که قرار نیست همیشه لذت یا همیشه درد داشته باشید، تعادل مهم‌ترین شاخصه برای هر چاکرا است. هر روز تمرین کنید که متوجه احساساتتان باشید و از آن‌ها آگاه شوید. با نوشتن یا تمرین یوگا می‌توانید این کار را انجام دهید و اجازه‌ی جاری شدن را به احساسات خود دهید.

فراموش نکنید که  احساسات خوب و بد وجود ندارد. ما احساسات خود را انتخاب نمی‌کنیم اما می‌توانیم انتخاب کنیم که درمورد آن‌ها چه کار کنیم. پس تمرینات ساده‌ی این مقاله را دست کم نگیرید. اجازه دهید با پاکسازی و تقویت چاکرای دوم جریان مهربانی قدرت بگیرد تا بتوانیم جهان را تغییر دهیم.

 


وضعیت چاکرای دوم شما چگونه است؟ در تعادل است یا عدم تعادل؟ شما را بی احساس میدانند یا بی احساس؟ و یا اینکه شما یک فرد پرانگیزه و شاداب در میان دوستانتان هستید؟ در بخش کامنت، نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید و با دیگر دوستانتان بدون هیچ قضاوتی صحبت کنید تا چاکرای دوم شما تقویت شود.

 


برای ثبت نظر ارزشمند خود، به پایین صفحه مراجعه کنید. 👇👇

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

شناخت چاکرای دوم  |  چاکرای خاجی (ساکرال)
 

 

آیا درباره چاکرای دوم یا همان چاکرای ساکرال چیزی می‌دانید؟

می‌دانید چه عواملی در شکل‌گیری این چاکرا تأثیر دارند؟

چالش‌های این چاکرا چیست؟ چه چیزهایی باعث انسداد این چاکرا می‌شود؟

احساسات چه تأثیری بر این چاکرا می‌گذارد؟ و چگونه میتوان انسداد این چاکرا را برطرف کرد؟

در ادامه‌ی شناخت چاکراها، بعد از چاکرای اول به چاکرای دوم می‌رسیم که به آن چاکرای ساکرال یا چاکرای خاجی نیز می‌گویند. این چاکرا مرکز مسائل جنسی، لذت و روابط به حساب می‌آید. مهم‌ترین مرکزی است که در مسئله‌ی تولید مثل دخالت دارد و احساسات در این چاکرا نقش بسیار مهمی دارند.
در این مقاله به شناخت کاملی از چاکرای دوم می‌رسیم. از مواردی که تا به حال مانع انرژی این چاکرا شده صحبت خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که پاکسازی و آزادسازی انرژی این چاکرا (چاکرای خاجی یا ساکرال) چه کمک بزرگی در زندگی به شما خواهد کرد! با ما همراه باشید تا به بهترین شکل چاکرای دوم خود را تقویت کنید.

 

چاکرای دوم یا چاکرای خاجی چیست؟

اول از هرچیزی باید بدانیم که این چاکرا در کدام قسمت از بدن ما قرار دارد. چاکرای دوم یا چاکرای ساکرال در شکم، میان ناف و چین و شکن لگن قرار دارد. این چاکرا شامل قسمت پایینی کمر، لگن و اندام‌های جنسی است و همچنین رنگ مربوط به این چاکرا رنگ نارنجی است. نام دیگر این چاکرا «سوادهیستانا» به معنای مأمن و مکان شخصی است.

پس از اینکه با متعادل کردن چاکرای اول انرژی وارد بدن‌مان شد، گام بعدی آن است که این انرژی را در بدن حرکت دهیم. پس، از زمین به سراغ آب می‌رویم. هر چیزی که خشک باشد طراوت خود را از دست می‌دهد. هدف چاکرای دوم احساس کردن، حرکت دادن و جاری ساختن انرژی و افزایش ظرفیت شما برای لذت بردن است. به همین دلیل است که المان چاکرای دوم «آب» است. برای طراوت بخشیدن به زندگی خود باید چاکرای دوم را باز کرده و آب را در زندگی جاری کنیم.


 مطالعه بیشتر:   اگر می خواهید تمام چاکراهایتان را پاکسازی کنید از چاکرای ریشه شروع کنید. برای پاکسازی و تقویت چاکرای ریشه، مقاله‌ی چاکرای اول (کلیک کنید) را مطالعه کنید.  


چاکرای دوم که با نام دیگر خاجی نیز شناخته می‌شود، مرکز مسائل جنسی، لذت، روابط و احساسات به حساب می‌آید و مهم‌ترین مرکزی است که در مسئله‌ی تولید مثل دخالت دارد. نکته‌ی جالب اینکه این چاکرا همانطور که در فرزندآوری و آفرینش انسان نقش دارد، در آفرینش هنری نیز نقش به سزایی دارد و فعال بودن این چاکرا به بروز خلاقیت و استعدادهای هنری کمک می‌کند.

 

 خصوصیات چاکرای دوم در یک نگاه 

  • نام دیگر چاکرای دوم: ساکرال، خاجی
  • چاکرای دوم کجاست: در شکم، میان ناف و چین و شکن لگن
  • المان چاکرای دوم: آب
  • نام اصلی چاکرای خاجی: « سوادهیستانا » به معنای « مأمن و مکان شخصی»
  • رنگ چاکرای خاجی: نارنجی
  • چالش چاکرای دوم: غلبه بر بی احساسی و احساس گناه
  • موهبت چاکرای دوم: لذت بردن
  • غده‌ی چاکرای خاجی: غدد جنسی

 

نشانه فعالیت و عدم فعالیت در چاکرای دوم یا چاکرای خاجی چیست؟

فعالیت بیش از حد: فعالیت زیاد این چاکرا به معنی آب زیاد در جریان است و احساسات بیش از اندازه در ما جریان داره. خیلی عاطفی و احساسی می‌شویم.

فعالیت کم این چاکرا: در این حالت ممکن است ندانیم که چه احساسی داریم. از درک احساسات خود عاجزیم و دیگران ما را بی‌احساس خطاب می‌کنند. و یا ممکن است احساس کنید زندگی شما سرد و کسالت‌بار است.

تعادل در چاکرای دوم: تبدیل می‌شوید به فردی ریلکس، آرام و باهوش. احساست خود را به درستی و متعادل ابراز می‌کنید. با خود و دیگران ارتباط خوبی دارید و دنیا خود اطرافتان را به خوبی درک می‌کنید و تبدیل به فردی خلاق می‌شوید.

حال که با این چاکرا تا حدودی آشنا شدیم، در ادامه می‌خواهیم بدانیم که این چاکرا چگونه شکل گرفته زیرا یکی از مهم‌ترین عوامل جهت اینکه بدانید آیا چاکرای شما متعادل است یا خیر این است که بدانید این چاکرا چگونه در زندگی شما شکل گرفته و در زمان شکل‌گیری این چاکرا در چه وضعیتی بودید. پس با اطلاعاتی که در ادامه می‌خوانید به عوامل تاثیرگذار در انسداد چاکرای دوم پی می‌برید.

انسداد چاکرای دوم یا چاکرای خاجی


چاکرای دوم چگونه شکل می‌گیرد؟

برای چاکرای اول با «زمین» ارتباط گرفتیم و مدیریت کردن بدن‌مان را آموختیم و عمده این کار را در اولین سال زندگی انجام دادیم، این کار با برنامه ریزی چاکرای دوم که در شش ماهگی اتفاق می‌افتد، هم‌پوشانی دارد. در این برهه توانایی چشم‌ها ارتقا پیدا می‌کند و علاوه بر دیدن اشیاء نزدیک، به توانایی دیدن اتاق و اطراف‌مان می‌رسیم. این دوره تقریباً مقارن با زمانی است که عضلات بدن کودک برای نگهداشتن و نشستن قدرتمند می‌شود. ما می‌توانیم بشینیم و اطراف‌مان را ببینیم و مسلماً چیزی به نام «کنجکاوی» درون ما شکل می‌گیرد.

زمان شکل‌گیری این چاکرا در سن 6 ماهگی تا 2 سالگی است. در این برهه شما دوست دارید جهان را از نظر احساسی کاوش کنید، انجام یک سری کارها به شما لذت می‌دهد و انجام کارهای دیگری برای شما درد به همراه خواهد داشت، بنابراین به گونه‌ای شما در این برهه سواد عاطفی کسب می‌کنید و با دیگران نیز ارتباط عاطفی برقرار می‌کنید. وقتی احساسی به ما دست می‌دهد و والدین ما به آن عکس‌العمل نشان می‌دهند و می‌گویند: «اون خوشحاله، ناراحته یا عصبانیه»، این موضوع باعث می‌شود که ما یاد بگیریم احساسات خودمان را تشخیص دهیم و اینگونه سواد عاطفی پیدا کنیم.
زمانی که کودک توانایی حرکت کردن را پیدا کرد، چاکرای دوم فعال می‌شود. زمانی که کودک شروع به گردش و تحرک کرد می‌آموزد که چه چیزی لذت‌بخش و یا چه چیزی دردناک است، چه چیزی خوب و یا چه چیزی بد است. از آنجایی که او هنوز به ابزار سخن گفتن مجهز نشده است، به کمک احساساتش ارتباط برقرار می‌کند. کودک در این جستجو و کنجکاوی چه چیزی به دست می‌آورد؟ حواس پنجگانه.
حواس ما دروازه‌هایی هستند که دنیای بیرون را به درون ما می‌آورند. ما اینگونه درک می‌کنیم، می‌بینیم، می‌شنویم، استشمام می‌کنیم و لمس می‌کنیم، کاری که کودک از همان ابتدا انجام می‌دهد و اینگونه دنیا را درک می‌کند.

در این برهه شما توانایی صحبت کردن ندارید، اما «زبان احساسات» دارید و با احساسات‌تان با دیگران ارتباط می‌گیرید، اگر چیزی مانند پوشک‌تان شما را اذیت کند، نمی‌توانید با کلام به مادرتان بگویید که «پوشک من را عوض کن» بلکه فقط جیغ می‌زنید و گریه می‌کنید، در این حالت شما با «زبان احساسات» خودتان می‌فهمانید که چیزی شما را ناراحت کرده، اگر کسانی که از شما مراقبت می‌کنند، با زبان احساسی شما به خوبی ارتباط برقرار کنند، به نیازهایتان رسیدگی کنند و ناراحتی شما را به شادی تبدیل کنند، سیستم عصبی به حالت اولیه برمی‌گرده و سیستم لیمبیک به شما می‌گوید همه چیز خوب است و احساس خوبی دارید.

ما می‌خواهیم با والدین‌مان ارتباط عاطفی برقرار کنیم و وقتی در خانه این موضوع اتفاق می‌افتد، احساس آرامش و لذتی خواهیم داشت که فراتر از احساس امنیت است. در واقع یک احساس لذت از بودن و تجربه‌ی حواس است. بنابراین مهم است که در این برهه از نظر احساسی در چه وضعیتی بوده باشید و چه احساساتی را بیشتر تجربه کرده‌اید.

هدف چاکرای دوم ایجاد تحرک و جریان داشتن است. به همین دلیل المان چاکرای دوم «آب» است. آب از جاری بودن سخن می‌گوید و کمترین مقاومت را دارد، آب جریان پیدا می‌کند و هر جا از زمین که باشد، شکل آن را می‌گیرد. ما هم می‌خواهیم مانند آب، جاری و سرزنده باشیم.
ارتباط این چاکرا با روان ما در «احساس کردن» است. «احساس کردن» جنبه‌ای از آگاهی و راهنمای مهم ما در مسیرمان است. بنابراین مهم‌ترین عامل تأثیرگذار روی این چاکرا احساسات ماست که شامل لذت و درد و ... خیلی از احساساتی است که در طول روز آن‌ها را تجربه می‌کنیم.

حال که با نحوه شکل‌گیری این چاکرا آشنا شدید، در ادامه می‌خواهیم با چالش‌های این چاکرا آشنا شویم و ببینیم ممکن است با چه چالش‌هایی در مورد این چاکرا روبه‌رو شویم و چه عواملی موجب انسداد آن می‌شود.

 

چاکرای دوم و احساسات

 

موانع و انسداد چاکرای دوم چیست؟  |  این موانع چگونه شکل می‌گیرند؟


همانطور که در بخش‌های قبل مطالعه کردید، احساسات نقش مهمی در این چاکرا دارند. بنابراین یکی از دلایل اینکه در طول روز با احساسات خود دست و پنجه نرم می‌کنیم و بیشتر اوقات حال خوبی نداریم انسداد این چاکرا است. بیاید ببینیم چه عواملی از کودکی باعث انسداد این چاکرا می‌شوند:

1. انکار حالات احساسی کودک: همانطور که مطالعه کردید، شکل‌گیری این چاکرا در زمان 6 ماهگی تا 2 سالگی انجام می‌شود و در این برهه زمانی به بعضی از بچه‌ها در مورد احساسات‌شان سخت گرفته می‌شود، مثلاً به آن‌ها می‌گویند: «تو همیشه گریه می‌کنی، تو همیشه اذیت می‌کنی.» اینگونه احساسات ما انکار می‌شوند و از مأمن خودمان دور می‌شویم.

2. بودن در محیطی نامطلوب و دردناک: اگر محیط زندگی ما ناامن و پر از خشم و خشونت باشد، ما مجبور می‌شویم تحرک‌مان را محدود کنیم و در زندگی، حرکت داشتن و پیشرفت کردن دچار مشکل خواهیم شد.

3. بیش از حد احساسی یا بی‌احساس بودن خانواده: ما زبان احساسی خانواده خود را یدک می‌کشیم و اگر خانواده بیش از حد احساسی باشند، ما هم همان را یاد می‌گیریم و اگر خانواده بی‌احساس و سخت‌گیری داشته باشیم، زبان احساسی را به خوبی یاد نمی‌گیریم. این‌ها برنامه‌هایی است که به چاکرای دوم داده می‌شود.

 

سوال مهم 1:  انسداد و بسته بودن چاکرا دوم یا همان چاکرای خاجی چه مشکلاتی را در ذهن و روان ما به بار می‌آورد؟

•    افسردگی و فقدان انگیزه: انسداد این چاکرا باعث می‌شود که فرد از زندگی لذت نبرد و دچار افسردگی و فقدان انگیزه شود. کاهش لذت زندگی باعث می‌شود فرد به رفتارهای هوس‌بازانه و لذت‌های زودگذر روی بیاورد. بنابراین می‌توان بروز رفتارهای اعتیادآور را به انسداد این چاکرا ربط داد.

•    احساس گناه: همچنین انسداد این چاکرا می‌تواند به شکل احساس گناه و تقصیرکاری نیز ظاهر شود. علاوه بر این، انسداد این چاکرا در روابط نیز مشکل ایجاد می‌کند.

•    ترس از دست دادن: انسداد این چاکرا باعث می‌شود که فرد احساس ترس را وارد روابط خودش کند، «ترسِ از دست دادن». در این حالت فرد مدام می‌ترسد که طرف مقابل را از دست بدهد و به همین دلیل احساس حسادت می‌کند و رفتارهای آزاردهنده‌ای را در قبال همسر و نزدیکانش بروز می‌دهد.

•    اعتیاد: ممکن است به خاطر نداشتن یک زندگی لذت‌بخش، خودمان را در لذت‌های دیگر غرق کنیم، خودمان را غرق خوردن غذاها، مشروب و ... کنیم و لذت واقعی خودمان را نادیده بگیریم و اغلب احساس خوبی نداشته باشیم.

در این شرایط ما از مأمن خودمان دور می‌شویم، از دیگران و دنیای اطرافمان دور می‌شویم. در فرهنگی که ابراز احساسات، لذت‌ها و روابط جنسی را انکار می‌کند، ما ارتباط خودمان را با همه چیز از دست می‌دهیم. ما حتی ارتباط با خودمان را نیز از دست خواهیم داد. احساسات ما از تعادل خارج شده و در نتیجه چاکرای دوم ما نیز از تعادل خارج خواهد شد و همانطور که گفته شد ممکن است برای داشتن یک زندگی لذت بخش به اعتیاد غذایی، مشروب و یا مواد مخدر، پورنوگرافی و ... رو بیاوریم و در اغلب عمر خود احساس خوبی نداشته باشیم.

سوال مهم 2: عدم تعادل چاکرای دوم چه مشکلاتی را در بدن به وجود می‌آورد؟

فعالیت زیاد این چاکرا بدن را از حالت متناسب خود خارج می‌کند. شکم بیرون می زند و بدنی شل و خیلی نرم خواهید داشت به صورتی که ماهیچه‌های شما آویزانند و محکم نیستند. گاهی اوقات استخوان‌های لگن بیش از حد جلو می‌آیند و از فرم درست خارج می‌شویم.
فعالت کم این چاکرا باعث میشه کمر و باسن ما سفت باشند، آزاد نباشند و به خوبی حرکت نکنند. همچنین ممکن است در مفاصل خود احساس خشکی و فشار کنیم. در دهان احساس خشکی و سنگینی خواهید کرد.
پس علاوه بر بی‌انگیزگی و عدم تعادل احساسات، مشکلاتی نیز در بدن رخ می‌دهد که به اختصار در ادامه آورده شده:

•    بدن شل یا خیلی سفت
•    توان حرکتی پایین
•    ماهیچه‌ی شل و یا خشکی و درد مفاصل (خصوصا در کمر و لگن)
•    سنگینی و خشکی در دهان
•    ایجاد اختلال‌های جنسی (افراط یا تفریط)
•    اعتیاد به پرخوری، مشروبات الکی و مواد مخدر


همچنین انسداد در این چاکرا مانع جریان انرژی به چاکرای سوم که منبع قدرت است می شود. اما با متعادل کردن این چاکرا جریان سالم از انرژی را داریم که می‌توانیم احساسات خود را عمیقا حس کنیم. بدنمان سالم است، احساس زنده بودن می‌کنیم و از بودن خود شاد هستیم.
حال که با موانع و مشلات انسداد چاکرای دوم آشنا شدیم، زمان تمرینات فیزیکی و ذهنی است.

 

مزایای چاکرای دوم

 

 پاکسازی چاکرای خاجی 

حال به تمرین‌های فیزیکی و معنوی می‌رسیم که برای پاکسازی و ایجاد تعادل در چاکرای خاجی باید انجام دهید. در ادامه به تمریناتی خواهیم پرداخت تا بتوانید بهتر روی مسئله احساس گناه یا بی احساسی که چالش چاکرای دوم یا همان چاکرای خاجی است کار کنید. سپس با تمرینات یوگا و ذهن آگاهی می توانید برای پاکسازی و تقویت این چاکرا اقدام کنید و لذت را به زندگی خود بیاورید.

اگر احساس غالب شما احساس گناه یا حسادت است و اگر احساس می‌کنید که از زندگی لذت نمی‌برید، به احتمال زیاد چاکرای دوم‌تان مسدود شده است و نیاز به پاکسازی دارد. به عنوان مثال با خودتان می‌گویید: «نباید این را بخواهم، نباید این احساس را داشته باشم، درست نیست این نیاز را داشته باشم».

با داشتن احساس گناه اتفاقات و چیزهای مختلف را سفید و سیاه، خوب و بد و درست و غلط می‌بینید اما در حقیقت طبیعت فراتر از این‌هاست. احساس گناه جریان انرژی را متوقف می‌کند. این از ترس مجازات شدن و ترس از قضاوت می‌آید که باید کارها را به بهترین نحو انجام دهیم. اما این ترس اگر بیش از حد باشد اجازه نمی‌دهد احساس خودتان را داشته باشید و از زندگی لذت ببرید. در این حالت برای از بین بردن موانع و احساس گناه و حسادت دو کار باید انجام دهید:

1. اولین کاری که می‌توانید بکنید این است که برای کاری که از آن لذت می‌برید یک برنامه بریزید و آن را انجام دهید. این کار ممکن است بیرون رفتن برای شام، یک حمام آب گرم در کنار شمع‌های روشن، درست کردن یک نوشیدنی مقوی و مورد علاقه برای خودتان و یا یک قرار جذاب شبانه باشد. سعی کنید احساس شادمانی و لذت را در درون خودتان به وجود آورید تا این چاکرا متعادل شود.

2. یکی دیگر از کارهایی که برای غلبه بر این موانع می‌توانید انجام دهید این است که مأمن درونی خودتان را پیدا کنید و با آن ارتباط بگیرید. این حالت یک حالت احساسی است که در پوست و بدن و دنیای خودمان احساس راحتی می‌کنیم و در نتیجه انرژی راحت و نامحدودی در بدن‌مان جاری می‌شود.

 

 تمرین جاری کردن احساسات 

ما می‌خواهیم ریشه‌های چاکرای اول را با تحرک چاکرای دوم آبیاری کنیم. پس حق خودتان را برای داشتن احساسات به رسمیت بشناسید. نه لازم است که شدیدا آن‌ها را ابراز کنید و نه اینکه سرکوبشان کنید. احساسات را به عنوان نوعی اطلاعات تلقی کنید که از بدنتان سرچشمه می‌گیرند تا شما را به کمال برسانند.

  • در جایی ساکت و آرام بنشینید. تمرکز کنید و به احساس خود توجه کنید. چه چیزی باعث می‌شود به وجود بیاید و به آن فکر کنید؟ فقط شاهد ماجرا باشید و احساساتتان را بپذیرید. بپذیرید که آسیب دیدید، بپذیرید که درد کشیدید، شادید، خوشحالید. این کار باعث انسجام احساسات شما می‌شود، به خودتان متصل می‌شوید و از گسستگی به وحدت درونی می‌رسید.
  • به این سوالات فکر کنید: زبان عاطفی خانواده‌ی شما چه بوده است؟ ایا اجازه داشتید که احساسات خود را بیان کنید؟ آیا احساسات خود را با کسی در میان می‌گذارید؟ کسی بوده که حمایتتان کند؟ نتیجه چه بوده؟ آیا بی از حد احساسی شدید یا  بیش از حد آن‌ها را انکار کردید و از احساسات خود فرار کردید؟
  • محل انسداد این انرژی را در بدن پیدا کنید. شاید نفستان را حبس کرده باشد و یا عضلاتتان را منقبض کرده باشد. شاید موجب گرفتگی معده یا روده‌تان شده یا دستتان را جمع کرده. فقط ببینید این انرژی کجاست و اجازه دهید جریان انرژی در بدنتان جاری شود. هر چیزی که باعث ایجاد آن احساس شده به عنوان یک موهبت در نظر بگیرید تا شما را به مأمن وجودتان برساند.

نکته‌ی مهم این است که در لاک قربانی بودن نروید، فقط آن احساس را حس کنید. چراکه آن احساس فقط نیاز به جاری شدن دارد. زمانی که متوجه به وجود آمدن احساسی در درون خود می‌شوید، آن را عمیقاً احساس کنید. توجه خود را از اتفاقی که باعث بروز این احساسات در شما شده بردارید و به جای آن بر بار احساسی و بار عاطفی آن تمرکز کنید. توجه کنید که این احساس در کدام قسمت از بدن شما وجود دارد و قرار است چه کاری انجام دهد.

 

 1.  تمرین بیوانرژیک برای تقویت چاکرای دوم 

در ادامه تمرینات بیوانرژیک برای تقویت چاکرای دوم آماده است که بخشی از حرکات یوگا است. برای تخلیه انرژی این چاکرا دو حرکت خوابیده پروانه و حرکت پالس بدن را می توانید انجام دهید که در ابتدای ویدیوی زیر آمده است. در ادامه حرکات یوگا را یاد خواهید گرفت که باعث پاکسازی بیشتر و تقویت چاکرای دوم (ساکرال یا خاجی) خواهد شد. ویدیوی زیر را تماشا کنید:

توجه: اگر مشکل و دردی در بدن دارید تمرینات فیزیکی را که در ویدیوی زیر آمده به آرامی انجام دهید و یا با مربی ورزشی خود مشورت کنید. 

حرکات یوگا برای پاکسازی و تقویت چاکرای خاجی

 

 2.  تمرین معنوی برای تقویت چاکرای دوم  

چالش این چاکرا ایجاد احساس گناه و بی‌احساسی در صورت انسداد آن است و موهبتی که با خود دارد ابراز درست احساسات، لذت و لذت بردن است. اما جامعه ابراز احساسات را نوعی ضعف تلقی می‌کند و  ممکن است در مقابل احساسات ما بگویند «خودت را جمع و جور کن». یا وقتی عزیزی را از دست می‌دهیم با خود می‌گوییم من نباید گریه کنم یا دیگران تلاش می‌کنند ما را ساکت کنند. و اینگونه مدام احساسات خود را نادیده می‌گیریم و احساسات سرکوب می‌شوند.

نکته مهم این است که در زمین هم سیل داریم هم خشکسالی. پس باید جریان آب را متعادل کنیم. وقتی احساسات را در خودمان نگه‌میداریم، دچار بی‌احساسی و کرخت شدن می‌شویم یا همچون سیلی خروشان همه چیز را خراب می‌کنیم. گاهی ممکن است در این شرایط به دنبال روابط احساسی اشتباه برویم تا بتوانیم این بی حسی را درمان کنیم.

دکتر جان پرسکات درمورد بسیاری از فرهنگ های مختلف تحقیق کرده است. او متوجه شد که در فرهنگ‌هایی که به لذت بردن و همچنین روابط جنسی بها داده می‌شود، خشونت کمی نیز دیده می‌شود. و برعکس فرهنگ‌هایی که احساسات، لذت‌ها و همینطور روابط جنسی را سرکوب می‌کردند، خشونت بیشتری داشتند. پس اگر به لذت، رضایت و شادی اجازه دهیم به چاکرای دوم ما وارد شوند ما موجودات شادتری خواهیم بود. دیگر با هم درگیر نمی‌شویم. با چیزهایی که به ما آسیب زدند ارتباط می‌گیریم و برای تغییر دادنشان قدرت می‌گیریم.

گفتیم عدم تعادل در این چاکرا موجب می شود یا بیش از حد احساسی شویم یا بی احساس. اگر فردی احساسی هستید و زیاد ابراز احساسات می‌کنید، باید کمی ریلکس کنید. مجبور نیستید موقع عصبانیت طرف مقابلتان را تخریب کنید. مجبور نیستید سه روز متوالی گریه کنید و مجبور نیستید اطرافیانتان را از ابراز عشق و علاقه‌تان خفه کنید. می‌توانید احساسات را در خود نگه دارید تا در شما جاری شوند. و اگر فردی سرد یا بی احساس تلقی می شوید و احساسات خود را درونتان نگه می دارید باید تمرین کنید که آن‌ها را ابراز کنید و احساساتتان را با دنیای بیرون به اشتراک بگذارید.

پس یا باید خوددار باشید و یا احساساتتان را بیشتر ابراز کنید. از هم اکنون تصمیم بگیرید موارد زیر را انجام دهید تا هر چه بیشتر به تقویت و پاکسازی چاکرای دوم خود کمک کنید.

 

راه متعادل کردن چاکرای دوم چیست؟

 

1.    قضاوت کردن ممنوع: از قضاوت کردن احساسات خود و دیگران دست بکشید و به جای آن همراهی و همدردی را تمرین کنید. به یکدیگر گوش دهید احساساتتان را با یکدیگر رد و بدل کنید. 

2.    احساساتتان را به رسمیت بشناسید. به احساساتتان اجازه‌ی جاری شدن دهید و به اطلاعاتی که می‌خواهند به ما بدهند توجه کنید. (این کر را می‌توانید در مراقبه‌هایتان نیز انجام دهید و اجازه دهید احساسات با شما صحبت کنند). 

 

3.     مراقبه پاکسازی چاکرای خاجی: تنفس نور نارنجی رنگ. در جایی ساکت و آرام بنشینید، چشمانتان را ببندید و چند نفس عمیق بکشید.

  • حالا تصور کنید نوری لطیف و نارنجی رنگ را تنفس می‌کنید. این نور لطیف سراسر بدن شما را روشن و پاک می‌کند.
  • چند ثانیه نفس خود را نگه دارید و تصور کنید نور به همه جا می‌رسد، موانع را پیدا می‌کند و کمک می‌کند که آن را از بدن خارج کنید.
  • سپس در هنگام بازدم هوای خاکستری رنگِ موانع را به بیرون فوت کنید.
  • دوباره به هنگام دم نور نارنجی درخشان را وارد بدن کنید و از این کار لذت ببرید. با کمک آن انسداد و موانع را پاک کنید و نفس خاکستری را خارج کنید.
  • این کار را تا جایی انجام دهید که احساس کنید سراسر نور و لذت و زیبایی هستید.

 

4.    عبارات تأکیدی چاکرای دوم (خاجی): در این تمرین آخر عبارات تأکیدی مهمی آمده است که می‌توانید برای بهبود و تقویت چاکرای دوم خود استفاده کنید.

  • من سزاوار لذت هستم.
  • احساس خوبی دارم.
  • من احساسات جنسی خود را در آغوش می کشم و گرامی می دارم.
  • احساساتم را به خوبی احساس می کنم.
  • من به احساساتم گوش می دهم.
  • زندگی لذت بخش است.

(یادتان باشد تکرار طوطی‌وار جملات تأکیدی کمکی به شما نمی‌کند. بلکه باید آن را احساس کنید و خودتان را در آن حالت جدید تصور کنید و با حالت وجودی جدید زندگی کنید.)

 



بسیار خوب. با چاکرای دوم و موانع و راه‌های آزادسازی انرژی در آن آشنا شدیم و دیدیم که انسداد آن چقدر زندگی را برای ما سخت می‌کند. پس سعی کنید در طول روز به احساسات خود توجه و آن‌ها را درک کنید، به این نکته مهم توجه داشته باشید که قرار نیست همیشه لذت یا همیشه درد داشته باشید، تعادل مهم‌ترین شاخصه برای هر چاکرا است. هر روز تمرین کنید که متوجه احساساتتان باشید و از آن‌ها آگاه شوید. با نوشتن یا تمرین یوگا می‌توانید این کار را انجام دهید و اجازه‌ی جاری شدن را به احساسات خود دهید.

فراموش نکنید که  احساسات خوب و بد وجود ندارد. ما احساسات خود را انتخاب نمی‌کنیم اما می‌توانیم انتخاب کنیم که درمورد آن‌ها چه کار کنیم. پس تمرینات ساده‌ی این مقاله را دست کم نگیرید. اجازه دهید با پاکسازی و تقویت چاکرای دوم جریان مهربانی قدرت بگیرد تا بتوانیم جهان را تغییر دهیم.

 


وضعیت چاکرای دوم شما چگونه است؟ در تعادل است یا عدم تعادل؟ شما را بی احساس میدانند یا بی احساس؟ و یا اینکه شما یک فرد پرانگیزه و شاداب در میان دوستانتان هستید؟ در بخش کامنت، نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید و با دیگر دوستانتان بدون هیچ قضاوتی صحبت کنید تا چاکرای دوم شما تقویت شود.

 


برای ثبت نظر ارزشمند خود، به پایین صفحه مراجعه کنید. 👇👇

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

نظر شما درباره این مطلب

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت رویال مایند ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت رویال مایند رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام