بهترین روش پاکسازی چاکرای ریشه + تمرین ویدیویی یوگا

زمان مطالعه : 15 دقیقه

چکیده این مطلب : مطمئناً تا به حال درباره چاکراها مطالبی شنیده‌اید. چاکراها موضوعی هستند که بیشتر مردم درباره آن صحبت می‌کنند و یا حداقل یک بار کلمه «چاکرا» به گوش‌شان خورده است. اما سوال اصلی این است که «چاکراها چی هستند و قرار است به ما در زندگی چه کمکی کنند؟»، در این مقاله می‌خواهیم با استفاده از آموزه‌های آنودیا جودیث به شناخت کامل چاکرای اول یا همان «چاکرای ریشه» بپردازیم.

شناخت چاکرای اول  |  چاکرای ریشه

 

به سوالت زیر فکر کنید:

  • چه حسی به بدنتان دارید؟

  • آیا برای سلامت خودتان ارزش قائل می شوید؟ ورزش می کنید چون بدنتان را دوست دارید یا چون بدنتان را دوست ندارید؟

  • امنیت چی؟ احساس امنیت می کنید یا همیشه ترسی درون شماست؟

  • باورهای شما درمورد پول چیست؟ چه افکاری نسبت به ثروت و فراوانی در دنیا دارید؟

 

انسداد چاکرای اول (چاکرای ریشه) از کودکی میتواند زندگی ما را تحت تأثیر قرار دهد. پس مهم است که با این چاکرا آشنا شویم نحوه شکلگیری آن را متوجه شویم و پس از آشنا شدن با موانع و انسداد آن شروع بعه پاکسازی میکنیم. با ما همراه باشید تا به بهترین شکل با این چاکرا آشنا شوید. در این مقاله از مواردی که از کودکی تا به حال مانع انرژی این چاکرا شده صحبت خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که پاکسازی چاکرای ریشه و آزادسازی انرژی اولین چاکرایتان چه کمک بزرگی در زندگی به شما خواهد کرد! تمرینات یوگای چاکرای ریشه و ذهن آگاهی در آخر مقاله را حتما انجام دهید. 👇

 

چاکرای اول چیست؟

چاکرای اول بدن ما، «چاکرای ریشه» یا «چاکرای پایه» نامیده می‌شود. مکان این چاکرا پایه ستون فقرات، پرینه و ناحیه پاها است. المان این چاکرا «زمین» است. و نام اصلی آن «مولادهارا» به معنای «تکیه‌گاه ریشه» یا «تکیه‌گاه پایه» است. چاکرای اول یا چاکرای ریشه پایین‌ترین چاکرا است و روی استخوان دنبالچه قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم از روبه‌رو به این چاکرا نگاه کنیم، کمی بالاتر از آلت تناسلی و در خط وسط بدن قرار می‌گیرد. این چاکرا چشمه‌یِ پرقدرت انرژی حیاتی است و از طریق آن می‌توانیم بیشترین انرژی را از زمین دریافت کنیم. انرژی خفته یا کندالینی در همین چاکرا قرار دارد، رنگ مربوط به این چاکرا رنگ قرمز است.

 

 خصوصیات چاکرای اول در یک نگاه 

  • نام چاکرای اول: ریشه
  • چاکرای ریشه کجاست: پایه ستون فقرات، پرینه و ناحیه پاها
  • المان چاکرای اول: زمین
  • نام اصلی چاکرای اول چیست: «مولادهارا» به معنای «تکیه‌گاه ریشه» یا «تکیه‌گاه پایه»
  • رنگ چاکرای اول: قرمز
  • چالش و سختی چاکرای اول: غلبه بر احساس ترس
  • موهبت چاکرای اول: رفاه، ثبات و امنیت.
  • غده‌ی مربوط به چاکرای ریشه: غده فوق کلیوی

 

ممکن است این سوال به ذهن شما خطور کرده باشد که: «چرا زمین المان این چاکرا است و چه ارتباطی با کارکرد این چاکرا دارد؟»

پاسخ: چاکرای اول و چاکرای هفتم از نظر انرژیایی با هم شباهت دارند. هر دو، در دو سر مسیر چاکراها قرار دارند. اما اگر قرار است پلی تا بهشت بسازیم، باید فنداسیون و پایه آن که روی زمین قرار دارد محکم باشد. وظیفه چاکرای ریشه ایجاد بعد جسمانی ما است تا ما را به زمین متصل کند. زمین مقدسی که سرچشمه همه چیز است. به ریشه‌های گیاهان فکر کنید، گلدان گل را در خودش نگه می‌دارد، خاک را اطراف ریشه‌های آن محکم می‌کند و به گل استحکام و ثبات می‌بخشد، همین قاطعانه نگه‌داشتن است که به ما برای رشد ثبات می‌دهد. برای رشد کردن و بالا رفتن به ریشه‌هایی عمیق نیاز داریم. چاکرای اول با ریشه، حیات و وجود خاکی ما در ارتباط است.

 

بسته شدن چاکرای اول

 

نشانه‌های تعادل و عدم تعادل در چاکرای ریشه چیست؟

فعالیت کم و زیاد این چاکرا تغییراتی را در ما و درنتیجه در دنیای اطرافمان به وجود می‌آورد:

  • فعالیت کم چاکرای اول: کاهش انرژی این چاکرا باعث می‌شود سطح انرژی فرد پایین بیاید، دچار انزوا و افسردگی شود، اعتماد به نفس نداشته باشد و نسبت به دیگران نیز بی‌اعتماد شود. بنابراین کم‌فعالی این چاکرا باعث بروز افسردگی، احساس ترس و ناامنی و نگرانی دائمی می‌شود. در این حالت نمی توانید ثروتی خلق کنید و با فقر و ترس زندگی خواهید کرد. با فعالیت کم این چاکرا شما بعد جسمانی‌تان را نادیده می‌گیرید و تمرکز رو از جسم برداشته و روی ذهن می‌برید. در ذهن و تخیلات خود زندگی می‌کنید. در این حالت اکثر افراد بسیار خلاق و باهوشند اما به جسمشان توجهی ندارند. جسم و مخصوصا پاهایشان لاغر و نحیف می شود و خیلی سخت می‌توانند به احساس ترس و بی اعتمادیشان غلبه کنند.

 

  • فعالیت بیش از حد چاکرای اول: فعالیت بیش از حد این چاکرا نیز می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. با توجه به نقش این چاکرا در احساس اعتماد به نفس، بیش‌فعالی آن باعث اعتماد به نفس بیش از حد و خودشیفتگی می‌شود. فرد در این حالت، سرشت خاکی خود را از یاد می‌برد و به همین دلیل حرص و طمع وجودش را فرا می‌گیرد. گاهی این حرص و طمع باعث می شود فرد کل زندگی خود را از دست بهدهد مشکل دیگری که برای این افراد ایجاد می‌شود، کاهش صبر و تحمل و غلبه‌ی عصبانیت و پرخاشگری است، که در اثر غرور ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر با افزایش انرژی این چاکرا زیادی به بعد فیزیکی و جسمانی خود متصل می‌شوید و بیش از حد به غریزه‌ی بقا توجه می‌کنید. این غریزه به شما می‌گوید که باید بیش از حد غذا بخورید و در تمام زندگی درگیرش می‌شوید.

 

  • تعادل در چاکرای اول: افرادی که چاکرای اول‌شان متعادل است، انرژی حیاتی و اراده‌ی بالایی دارند و احساس اعتماد و اطمینان بالایی نسبت به خودشان و دیگران دارند. در این حالت به خودتان اعتماد می‌کنید و سرعت رشد و پیشرفت شما بیشتر می‌شود. همچنین پاهایی قدرتمند خواهید داشت که نشان اتصال خوب به زمین است. وقتی به زمین متصل میشوید ثروت و فراوانی زمین نیز به سمت شما خواهد آمد.

تا اینجا به خوبی با این چاکرا آشنا شدیم و در ادامه می‌خواهیم بدانیم اصلاً این چاکرا چگونه در بدن ما شکل گرفته است. دانستن این موضوع به ما کمک می کند که متوجه شویم بر روی چه چیزی کار کنیم تا انرژی این چاکرا آزاد شود و رو به سوی کمال و تعالی حرکت کنیم.

 

چاکرای اول چگونه شکل می‌گیرد؟

هر چاکرایی مراحل ایجاد و تکامل دارد که در آن برنامه اولیه چاکرا در ذهن، بدن و سیستم عصبی حک می‌شود.
این چاکرا به تولد و نخستین سال زندگی شما مربوط می‌شود. زمانی که شما به تازگی به این دنیا وارد می‌شوید و زندگی جسمانی را تجربه می‌کنید، در این سال ما نحوه کارکرد بدن و چگونگی کار کردن انگشتان دست و پا را یاد می‌گیریم. یاد می‌گیریم چگونه سرمان را بالا نگهداریم، چگونه غذا بخوریم و یاد می‌گیریم که تنهایی نمی‌توانیم از پس کارهایمان بربیاییم.
همانطور که گفته شد المان این چاکرا «زمین» است، به عبارت دیگر زمانی که شما خودتان را روی کره زمین پیدا می‌کنید و می‌توانید روی این کره احساس امنیت یا ناامنی کنید، این چاکرا شکل می‌گیرد.
در این سال ما بدن خودمان را کشف می‌کنیم و مدام این سوال را از خودمان می‌پرسیم: «آیا من امنیت دارم؟» پس اولین چیزی که در زندگی ما ایجاد می‌شود: اعتماد در برابر بی‌اعتمادی است.

در این سن، تمام نیازهای مربوط به بقای شما توسط والدین یا افرادی که از شما مراقبت می‌کنند تأمین می‌شود. در صورتی که این نیازها به گونه‌ای که باید برآورده شوند، نتیجه آن ایجاد احساس امنیت و ثبات یافتن در بعد جسمانی است. اما در صورتی که این نیازها به درستی تامین نشوند، احساس ترس و ناامنی شکل می‌گیرد. به این صورت، چاکرای اول از نظر انرژیایی منقبض می‌شود و ممکن است بعدها خود را در قالب مازاد انرژی (انرژی بیش از حد از زمین، و سنگین شدن) و یا کمبود انرژی (انرژی کم از زمین، و قطع ارتباط با زمین) نشان دهد.

وقتی که به دنیا می‌آییم اولین چالشی که با آن روبه‌رو می‌شویم، «بقا» است. ما به طور غریزی تمایل به بقا داریم و زمانی که نوزاد هستیم، بقای ما به افرادی که از ما مراقبت می‌کنند، بستگی دارد. می‌توان گفت مازاد یا کمبود انرژی در این چاکرا ناشی از رفتار والدین و اطرافیان شما در زمان کودکی است.
اگر در این سال نتوانیم اعتماد کنیم، همه چیز در هسته منقبض و هسته متراکمی ایجاد می‌شود که فضایی برای نگهداشتن انرژی ندارد و در نتیجه تمام انرژی از چاکرای ریشه دور می‌شود و به سمت سر می‌آید. در این حالت سیستم عصبی احساس امنیت نمی‌کند تا خودش را شکوفا کند.

در خصوص تجربه تولد خود چه می‌دانید؟ به آن فکر کنید و توجه کنید که این تجربه چگونه ممکن است بر امروز شما (از نظر احساس امنیت، ایمن بودن، ارزش داشتن، و مسائل مالی) تاثیرگذار بوده باشد. در صورتی که والدین شما در قید حیات هستند می‌توانید در این باره از آن‌ها سوال کنید. اگر این مرحله به خوبی پیش رود، در ما اعتمادی شکل می‌گیرد که جهان هرچه به آن نیاز داریم را در اختیارمان قرار می‌دهد.

 

هدف چاکرای ریشه،
متصل کردن ما به زمین، دادن ثبات و استحکام به ما،
ایجاد و مدیریت کردن انرژی و توانمند کردن ما برای داشتن
فراوانی، امنیت، اعتماد و رفاه است.

 

هر چاکرایی چالش‌ها و موانعی در سر راه خود برای رشد و پویایی می‌بیند، در ادامه می‌خواهیم به چالش‌های و موانع چاکرای ریشه بپردازیم و ببینیم چگونه می‌توانیم به راه‌حلی برای برداشتن این موانع برسیم و انسداد چاکرای ریشه را برطرف کنیم.

 

احساس امنیت با چاکرای ریشه

 

موانع و انسداد چاکرای اول چیست؟  |  این موانع چگونه شکل می‌گیرند؟

در بخش قبل گفتیم که چاکرای ریشه در کودکی و معمولاً در سال اول زندگی ما شکل می‌گیرد و امنیت یا ناامنی ما در آن زمان روی چاکرای ریشه تأثیر بالایی می‌گذارد، حال می‌خواهیم بدانیم که چه چیزهایی باعث انسداد چاکرای ریشه می‌شوند:

1. اگر اولین سال زندگی‌مان خوب پیش نرود و احساس امنیت نکنیم:
    اگر کسانی که از ما مراقبت می‌کردند مشغله داشتند و همین موضوع باعث شده که از شما خوب مراقبت نشود یا اگر در محیط خشن و پرسروصدایی بزرگ شده باشید سیستم عصبی ما آرام نخواهد گرفت و نمی‌تواند به خوبی با زمین ارتباط برقرار کند.

2. اگر مادرتان رابطه خوبی با شما نداشته یا در کودکی مشکلات تغذیه‌ای داشتید، تمام این‌ها می‌توانند چاکرای اول شما را با مشکل روبه‌رو کند.

3. ممکن است کودک احساس کند که به این مکان تعلق ندارد یا کسی او را نمی‌خواهد، شاید مادر یا پدر شما در مورد داشتن فرزند کاملاً مطمئن نبوده، در هر حال از این تصمیم ناراحت بوده و شما این موضوع را از زمانی که در رحم مادرتان بودید و بعد از تولد فهمیدید، در این حالت احساس ناخواسته بودن کردید و این به چاکرای اول شما آسیب زده.
 

با بررسی موارد بالا می‌توان به این نتیجه رسید که چالش اصلی چاکرای ریشه «ترس» است.
اگر در بیشتر مواقع احساس ناامنی و ترس داریم، می‌توان گفت این موضوع به کودکی ما و زمان شکل‌گیری چاکرای ریشه برمی‌گردد و ممکن است از همان زمان ترس و ناامنی را در وجود خودمان پرورانده باشیم. اگر در کودکی احساس امنیت نکنیم، این ترس در هسته بدن ما انقباض ایجاد می‌کند و ترس در ساختار بدن ما قرار خواهد گرفت. این موضوع باعث می شود نتوانید به خوبی ریلکس کنید و احساس ترس به سراغ‌تان می‌آید. و اینگونه ترس به یک عادت در بدن ما تبدیل می‌شود.

وقتی مردم به شدت می‌ترسند در بیرون خودشان به دنبال راه‌حل می‌گردند و به شدت هشیار می‌شوند. مثلا می‌گویند «باید این در را قفل کنم، باید دوباره چک کنم، یا از این مسیر نروم، یا ای کاش با کارفرما صحبت نکنم». این هشیاری بیش از حد باعث می‌شود انرژی زیادی از بدن‌شان خارج شود و مانع از این می‌شود که انرژی مورد نیاز برای تغذیه وجودتان را جذب کنید. البته درست است که ما نمی‌خواهیم به همه چیز اعتماد کنیم. می‌خواهیم منطقی و کاملا عاقلانه عمل کنیم.

اما به این نکته توجه کنید: «ترسیدن شما، نمی‌تواند دلیلی بر این باشد که چیزی برای ترسیدن وجود دارد.» 
اگر کمی برای خودتان وقت بگذارید و ترس‌هایی که تا به حال درگیر آن بودید را بررسی کنید، خواهید دید که خیلی از ترس‌های شما بی‌دلیل بوده و نیازی نبوده که انقدر احساس ترس و ناامنی کنید، اولین قدم برای رفع این مسئله، همین آگاهی است که در 90 درصد مواقع واقعاً چیزی برای ترسیدن وجود ندارد.

 

چاکرای اول و خلق ثروت

انسداد چاکرای اول و عدم امنیت می‌تواند وضعیت مالی شما را تحت تأثیر قرار دهد. این ترس، فراوانی را از شما دور می‌کند. در واقع شما با دستان خود فرصت‌ها را نابود می‌کنید و می‌ترسید به جلو حرکت کنید. وقتی ترس داشته باشید مانع پیشرفتتان می‌شوید. فرصت‌ها را نمی‌بینید و اگر ببینید پس می‌زنید. تلاش نمی‌کنید چیزی را بیاموزید چون ترس دارید؛ از نیاموختن، از بلد نبودن، از کم بودن، از شکست، از آینده ... و این ترس‌ها و ناامنی ها زندگی شما را مختل می‌کنند.
به دلیل آسیب‌های کودکی اعتماد‌به‌نفس و عزت‌نفس شما آسیب می‌بیند و اگر تغییر نکنید و به این روند ادامه دهید در یک چرخه باطل گیر می‌افتید. می‌ترسید و درونتان ترس دارید، پس نه به خودتان اعتماد دارید و نه به دیگران و دنیای اطرافتان و هیچ قدمی برنمیدارید. دوباره احساس ترس و ناامنی شماا بیشتر می‌شود. تنها می‌شوید. هیچ ارتباطی با دیگران برقرار نمی‌کنید و نمی‌توانید از همکاری و فرصت‌ها بهره ببرید. و تا ابد در این چرخه گیر می‌افتید.

عکس این قضیه هم ممکن است برای شما رخ دهد. ممکن است به شدت خودشیفته شوید و خود را برترین عالم بدانید. اینگونه درمورد مائل مالی نه اموزش می بینید و نه مشورت می کنید و خود را در چاه غرور می اندازید. وقتی فعالیت این چاکرا زیاد باشد حرص و طمع شما زیاد می شود و تمام زندگی خود را به باد دهید. در هر دو صورت عدم تعادل در چاکرای اول موجب فقر شما می شود. ترس زندگی فقیرانه ای برای شما به همراه دارد.

اما زمین سرشار از فراوانی است. به هر کجا نگاه کنید پر از فرصت است. زمانی که اتصال خود را با زمین دوباره برقرار کنید فراوانی و ثروت نیز به همراه آن به زندگی شما خواهد آمد. پاکسازی چاکرای اول باعث می‌شود به فراوانی‌های زمین متصل شوید، داشته‌هایتان را ببینید و قدردان آن‌ها باشید. و با کمک داشته‌هایتان فراوانی بیشتری را به زندگی بیاورید. زمین برای شما فراوانی زیادی با خود دارد.


 
 باز کردن چاکرای اول و فراوانی

 

 پاکسازی چاکرای ریشه 

حال به تمرین‌های فیزیکی و معنوی می‌رسیم که برای پاکسازی و ایجاد تعادل در چاکرای اول باید انجام دهید. این تمرینات انرژی‌بخش را حتما در روال زندگی خود قرار دهید تا فراوانی را به زندگی دعوت کنید. در ادامه به تمریناتی خواهیم پرداخت تا بتوانید بهتر روی مسئله ترس که چالش چاکرای اول یا همان چاکرای ریشه است کار کنید. سپس با تمرینات یوگا و ذهن آگاهی می توانید برای پاکسازی و تقویت چاکرای ریشه اقدام کنید و امنیت، ثروت و فراوانی را به زندگی خود بیاورید.

 

 تمرین: تغییر معنای ترس به «نیروی زندگی» 


1. این هفته برای انجام کاری که از انجام دادن آن هراس دارید، اقدام کنید. از چه کاری و چه چیزی بیشتر از همه هراس دارید؟ چه چیزی شما را از انجام دادن این کار و یا داشتن آن چیز باز می‌دارد؟ این ترس شما از کجا سرچشمه می‌گیرد؟

2. تغییر دیدگاه: ترسیدن را به معنای زنده بودن در نظر بگیرید. به منظور مقابله با ترس خود، اقدامی انجام دهید (انجام تمرین‌هایی به منظور تمرکز بر روی لحظه حال، عبارات تاکیدی آرامش بخش، بیان کردن عقاید خود، تخلیه انرژی، و غیره.) و ترس خود را به ایمان تبدیل نمایید.

توضیح بیشتر: زمانی که این چاکرا را متعادل می‌کنید، به خودتان و دنیای اطراف‌تان اعتماد می‌کنید. ما نمی‌توانیم دنیای بیرون‌مان را کنترل کنیم اما چیزی که زندگی به ما داده است را می‌توانیم کنترل کنیم و اینطوری بقای ما همان چیزی خواهد شد که باید باشد و پایه و ریشه‌ای برای بقیه عمرمان ایجاد می‌کنیم. پس به ترس به عنوان یک سیستم فوق‌العاده برای انتقال انرژی نگاه کنید و با آن دوست شوید. نگویید مشکل از منه که می‌ترسم! بلکه بگویید این نیروی زندگی من است که از اولین چاکرای من جاری می‌شود؛ بالا می‌آید و به تمام بدنم می‌رسد. این کار ترس را به دوست ما تبدیل می‌کند. تعبیر خود را از واژه ترس به «نیروی زندگی» تغییر دهید. به جای تمرکز روی رخ دادن اتفاقات بد، تصاویری از اتفاقات خوب در ذهنتان داشته باشید. هرگاه ترس به سراغ شما آمد بگویید «بسیار عالی، قرار است یک مرحله قوی‌تر شوم و به تکامل بیشتر برسم؛ اتفاقات خوب منتظر من نشسته‌اند.»

نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه کنید این است که به سرزنش کردن خود را پایان دهید. سرزنش کردن باعث بی‌اعتمادی به خود می‌شود و انرژی چاکرای اول را کاهش می‌دهد. این به معنای خودخواهی و انجام رفتارهای ناپسند نیست، بلکه به این معنی است که دوست و یار خود باشید و در مواقعی که اشتباهی از شما سر می‌زند به جای سرزنش با خودتان همدلی کنید و درصدد جبران برآیید. به این معنی است که خودتان را دست کم نگیرید و هر کار کوچکی که انجام می‌دهید به جای بی ‌ارزش کردن آن و سرزنش خود، با تمام وجود خودتان را تشویق کنید. کسی باشید که در شرایط سخت هم خودش را دوست دارد.

 

 1.  تمرینات بیوانرژیک برای تقویت چاکرای ریشه   

فعالیت این چاکرا و تغییرات بدن را بیشتر در پاها می‌بینیم. فعالیت کم چاکرا باعث ایجاد پاهای لاغر می‌شود که به خوبی به زمین متصل نمی‌شوند. اما فعالیت خوب چاکرای اول باعث ایجاد پاهای محکم، قدرتمند و عضلانی می‌شود که نشانه‌ی اتصال به زمین است. پاها ریشه‌ی اتصال ما به زمینند که به بدن ما ثبات می‌بخشند.

در ادامه تمریناتی برای ارتباط گرفتن با زمین آماده است که باعث می‌شود حس امنیت بیشتری داشته باشید. هر چه بیشتر تمرینات بیوانرژیک و یوگا انجام دهید ریشه ترس و کمبود را در زندگی پیدا می‌کنید و تغییرات بیشتری را ایجاد می‌کنید.

توجه: اگر مشکل و دردی در بدن دارید تمرینات فیزیکی را که در ویدیوی زیر آمده به آرامی انجام دهید و یا با مربی ورزشی خود مشورت کنید.

حرکات یوگا برای پاکسازی چاکرای ریشه

 

 2.   تمرین معنوی برای تقویت چاکرای ریشه  

ما در جهان بحران‌های فرهنگی، بحران‌های زیستی، بحران‌های مالی و بحران بهداشتی داریم و تمام این‌ها از مشکل در چاکرای ریشه‌ی ما ناشی می‌شوند که در مقیاس بزرگ ظاهر شده‌اند. ترس آدم‌ها را در کمبود نگه می‌دارد و باعث می‌شود همدیگر را به چشم دشمن ببینند و یا اینکه از ترس بقیه همه چیز را برای خودشان نگه‌دارند. تمام این‌ها باعث می‌شود دنیا جایی باشد که در آن احساس امنیت نکنیم و فرهنگ طمع و سلطه‌طلبی ایجاد شود. اما اگر سمت ریشه‌ها برویم احساس می‌کنیم همه چیز کافی است، طبیعت پر از فراوانی است. فرهنگی که برپایه‌ی فراوانی نباشد نمی‌تواند ما را با فرایندهای طبیعی زمین ارتباط دهد. اگر به فراوانی باور نداریم و احساس کمبود می‌کنیم، در ارتباطمان با طبیعت مشکلی وجود دارد.

اما راه‌حل چیست؟ راه باز کردن چاکرای ریشه چیست؟

1. بودن در طبیعت: از آنجا که سیستم عصبی ما برای طبیعت و دنیای طبیعی طراحی شده، وقت گذراندن در طبیعت مثل یک مدیتیشن عمیق ارتباطمان را با زمین احیا می‌کند و اینگونه روح و افکارمان را پاکسازی می‌کنیم. انگار که یک ماساژ درونی داشتیم. بودن در طبیعت بدنمان را ریلکس می‌کند، می‌توانیم هوای تازه به بدن برسانیم، زیبایی‌ها را لمس کنیم و اینطوری در بدن همه چیز از نو تنظیم می‌شود.
پس هر جایی که زندگی می‌کنید یک جای ساکت و آروم را پیدا کنید تا بتوانید پاهایتان را روی زمین بگذارید، درختان را ببینید و به طبیعت نگاه کنید. حتما حتما حتما در هفته زمانی را به بودن در طبیعت اختصاص دهید تا از زندگی پرهیاهو و پراضطراب شهری دور شوید و از طبیعت انرژی بگیرید. برای چند دقیقه هم که شده مدتی را از زندگی شهری دور شوید تا انرژی شفابخش به درون شما بیاید. 

 

2. تنفس نور قرمز شفابخش: در جایی ساکت و آرام بنشینید، چشمانتان را ببندید و چند نفس عمیق بکشید.

  • حالا تصور کنید نوری لطیف و قرمز رنگ را تنفس می‌کنید. این نور لطیف سراسر بدن شما را روشن و پاک می‌کند.
  • چند ثانیه نفس خود را نگه دارید و تصور کنید نور به همه جا می‌رسد، موانع را پیدا می‌کند و کمک می‌کند که آن را از بدن خارج کنید.
  • سپس در هنگام بازدم هوای خاکستری رنگِ موانع را به بیرون فوت کنید.
  • دوباره به هنگام دم نور قرمز درخشان را وارد بدن کنید و با کمک آن انسداد و موانع را پاک کنید و نفس خاکستری را خارج کنید.
  • این کار را تا جایی انجام دهید که احساس کنید سراسر نور و زیبایی هستید.

 

3. عبارات تاکیدی برای چاکرای ریشه: میتوانید قبل از اینکه مراقبه تنفس نور قرمز را شروع کنید عبارات تأکیدی زیر را بخوانید و هنگام مراقبه از آن‌ها استفاده کنید. جملاتی را انتخاب کنید که تأثیر بیشتری از آن می‌گیرید. اینگونه به خودتان امنیت دهید. 

  • اینجا برای من امن است
  • من بدنم رو دوست دارم و به خرد اون اعتماد دارم
  • من به خودم و بدنم اعتماد دارم و می‌تونم از پس مشکلات بربیام
  • بدن من همیشه با منه و هیچوقت من رو تنها نمی‌ذاره پس عاشقانه دوستش دارم
  • من با بدنم احساس راحتی می‌کنم.

(یادتان باشد تکرار طوطی‌وار جملات تأکیدی کمکی به شما نمی‌کند. بلکه باید آن را احساس کنید و خودتان را در آن حالت جدید تصور کنید و با حالت وجودی جدید زندگی کنید.)

 

4. داشته‌هایتان را ببینید: اکثر ما به حدی در خواسته ها و نداشته ها غرق شده ایم که چیزهای ارزشمندی که الان داریم را نمی بینیم. باید عادت شکرگزاری را به زندگی خود بیاورید تا فراوانی و ثروت را بیش از پیش ببینید. هر روز 10 مورد از داشته های خود را بنویسید و با تمام وجود شکرگزار آنها باشید. لیست شما با هر روز دیگر باید فرق داشته باشد. هر روز داشته های روز قبل را مرور کنید و 10 مورد جدید بنویسید

5. آگاهانه غذا بخورید. تمرین کنید که آگاهانه غذا بخورید. سرعت غذا خوردنتان را کم کنید و از هر لقمه‌ی آن لذت ببرید. (غذاهای مقوی انتخاب کنید تا بتوانید برای پاکسازی چاکراها بدنتان را سلامت نگه‌دارید.)

 



بسیار خوب! در این مقاله با چاکرای اول یا ریشه آشنا شدید، مکان آن را شناختید و متوجه شدید که موانع چگونه سد راه انرژی شفابخش این چاکرا می‌شود. همچنین تمرین‌هایی فیزیکی و روحانی را فرا گرفتید تا چاکرای اول را پاکسازی کنید و امنیت، فراوانی و ثروت و سلامتی را به دنیای خود بیاورید.

در آخر توصیه می‌کنیم حتما مراقبه را در برنامه روزانه خود قرار دهید. به خودتان سخت نگیرید. تنها کافی است چشمان خود را ببندید و چند دقیقه‌ی کوتاه به نفس خود توجه کنید و عمیق نفس بکشید. سپس برای روزهای بعد چند ثانیه بیشتر زمان بگذارید تا «عادت مراقبه» بدون اینکه متوجه شوید برای شما راحت و راحت‌تر شود. همچنین می‌توانید فایل‌های مراقبه‌ی دوره اسرار مراقبه را گوش دهید. این فایل‌ها با پس زمینه‌ی صدای طبیعت و صدای دلنشین گوینده که شما را راهنمایی میکند، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که شما هر روز 30 ثانیه بیشتر مراقبه کنید و در آخر دوره تبدیل به مراقبه‌گری حرفه‌ای شوید. حتما روزانه تمرینات مراقبه، شکرگزاری و طبیعت‌گردی را علاوه بر تمرین فیزیکی که در ویدیوی بالا آمده در روال زندگی انجام دهید تا تغییر را در زندگی مشاهده کنید.

 



نظرتان درمورد چاکرای ریشه چیست؟ یک بار دیگر موانع و چالش های چاکرای اول را مرور کنید. آیا شما هم در کودکی احساس ناامنی و ترس داشتید؟ آیا با بدنتان احساس راحتی نمی کنید؟ تا به حال چه کارهایی برای بهبود این موارد کرده اید؟ اگر از پیش با این چاکرا آشنا بودید و کارهایی در زندگی خود با استفاده از بهبود و تقویت این چاکرا کردید، حتماً در قسمت نظرات تجربیات خود را با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید. با آرزوی داشتن احساس امنیت و آرامش همیشگی برای تک‌تک شما عزیزان.

 

برای ثبت نظر ارزشمند خود، به پایین صفحه مراجعه کنید. 👇👇

 

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

شناخت چاکرای اول  |  چاکرای ریشه

 

به سوالت زیر فکر کنید:

  • چه حسی به بدنتان دارید؟

  • آیا برای سلامت خودتان ارزش قائل می شوید؟ ورزش می کنید چون بدنتان را دوست دارید یا چون بدنتان را دوست ندارید؟

  • امنیت چی؟ احساس امنیت می کنید یا همیشه ترسی درون شماست؟

  • باورهای شما درمورد پول چیست؟ چه افکاری نسبت به ثروت و فراوانی در دنیا دارید؟

 

انسداد چاکرای اول (چاکرای ریشه) از کودکی میتواند زندگی ما را تحت تأثیر قرار دهد. پس مهم است که با این چاکرا آشنا شویم نحوه شکلگیری آن را متوجه شویم و پس از آشنا شدن با موانع و انسداد آن شروع بعه پاکسازی میکنیم. با ما همراه باشید تا به بهترین شکل با این چاکرا آشنا شوید. در این مقاله از مواردی که از کودکی تا به حال مانع انرژی این چاکرا شده صحبت خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که پاکسازی چاکرای ریشه و آزادسازی انرژی اولین چاکرایتان چه کمک بزرگی در زندگی به شما خواهد کرد! تمرینات یوگای چاکرای ریشه و ذهن آگاهی در آخر مقاله را حتما انجام دهید. 👇

 

چاکرای اول چیست؟

چاکرای اول بدن ما، «چاکرای ریشه» یا «چاکرای پایه» نامیده می‌شود. مکان این چاکرا پایه ستون فقرات، پرینه و ناحیه پاها است. المان این چاکرا «زمین» است. و نام اصلی آن «مولادهارا» به معنای «تکیه‌گاه ریشه» یا «تکیه‌گاه پایه» است. چاکرای اول یا چاکرای ریشه پایین‌ترین چاکرا است و روی استخوان دنبالچه قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم از روبه‌رو به این چاکرا نگاه کنیم، کمی بالاتر از آلت تناسلی و در خط وسط بدن قرار می‌گیرد. این چاکرا چشمه‌یِ پرقدرت انرژی حیاتی است و از طریق آن می‌توانیم بیشترین انرژی را از زمین دریافت کنیم. انرژی خفته یا کندالینی در همین چاکرا قرار دارد، رنگ مربوط به این چاکرا رنگ قرمز است.

 

 خصوصیات چاکرای اول در یک نگاه 

  • نام چاکرای اول: ریشه
  • چاکرای ریشه کجاست: پایه ستون فقرات، پرینه و ناحیه پاها
  • المان چاکرای اول: زمین
  • نام اصلی چاکرای اول چیست: «مولادهارا» به معنای «تکیه‌گاه ریشه» یا «تکیه‌گاه پایه»
  • رنگ چاکرای اول: قرمز
  • چالش و سختی چاکرای اول: غلبه بر احساس ترس
  • موهبت چاکرای اول: رفاه، ثبات و امنیت.
  • غده‌ی مربوط به چاکرای ریشه: غده فوق کلیوی

 

ممکن است این سوال به ذهن شما خطور کرده باشد که: «چرا زمین المان این چاکرا است و چه ارتباطی با کارکرد این چاکرا دارد؟»

پاسخ: چاکرای اول و چاکرای هفتم از نظر انرژیایی با هم شباهت دارند. هر دو، در دو سر مسیر چاکراها قرار دارند. اما اگر قرار است پلی تا بهشت بسازیم، باید فنداسیون و پایه آن که روی زمین قرار دارد محکم باشد. وظیفه چاکرای ریشه ایجاد بعد جسمانی ما است تا ما را به زمین متصل کند. زمین مقدسی که سرچشمه همه چیز است. به ریشه‌های گیاهان فکر کنید، گلدان گل را در خودش نگه می‌دارد، خاک را اطراف ریشه‌های آن محکم می‌کند و به گل استحکام و ثبات می‌بخشد، همین قاطعانه نگه‌داشتن است که به ما برای رشد ثبات می‌دهد. برای رشد کردن و بالا رفتن به ریشه‌هایی عمیق نیاز داریم. چاکرای اول با ریشه، حیات و وجود خاکی ما در ارتباط است.

 

بسته شدن چاکرای اول

 

نشانه‌های تعادل و عدم تعادل در چاکرای ریشه چیست؟

فعالیت کم و زیاد این چاکرا تغییراتی را در ما و درنتیجه در دنیای اطرافمان به وجود می‌آورد:

  • فعالیت کم چاکرای اول: کاهش انرژی این چاکرا باعث می‌شود سطح انرژی فرد پایین بیاید، دچار انزوا و افسردگی شود، اعتماد به نفس نداشته باشد و نسبت به دیگران نیز بی‌اعتماد شود. بنابراین کم‌فعالی این چاکرا باعث بروز افسردگی، احساس ترس و ناامنی و نگرانی دائمی می‌شود. در این حالت نمی توانید ثروتی خلق کنید و با فقر و ترس زندگی خواهید کرد. با فعالیت کم این چاکرا شما بعد جسمانی‌تان را نادیده می‌گیرید و تمرکز رو از جسم برداشته و روی ذهن می‌برید. در ذهن و تخیلات خود زندگی می‌کنید. در این حالت اکثر افراد بسیار خلاق و باهوشند اما به جسمشان توجهی ندارند. جسم و مخصوصا پاهایشان لاغر و نحیف می شود و خیلی سخت می‌توانند به احساس ترس و بی اعتمادیشان غلبه کنند.

 

  • فعالیت بیش از حد چاکرای اول: فعالیت بیش از حد این چاکرا نیز می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. با توجه به نقش این چاکرا در احساس اعتماد به نفس، بیش‌فعالی آن باعث اعتماد به نفس بیش از حد و خودشیفتگی می‌شود. فرد در این حالت، سرشت خاکی خود را از یاد می‌برد و به همین دلیل حرص و طمع وجودش را فرا می‌گیرد. گاهی این حرص و طمع باعث می شود فرد کل زندگی خود را از دست بهدهد مشکل دیگری که برای این افراد ایجاد می‌شود، کاهش صبر و تحمل و غلبه‌ی عصبانیت و پرخاشگری است، که در اثر غرور ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر با افزایش انرژی این چاکرا زیادی به بعد فیزیکی و جسمانی خود متصل می‌شوید و بیش از حد به غریزه‌ی بقا توجه می‌کنید. این غریزه به شما می‌گوید که باید بیش از حد غذا بخورید و در تمام زندگی درگیرش می‌شوید.

 

  • تعادل در چاکرای اول: افرادی که چاکرای اول‌شان متعادل است، انرژی حیاتی و اراده‌ی بالایی دارند و احساس اعتماد و اطمینان بالایی نسبت به خودشان و دیگران دارند. در این حالت به خودتان اعتماد می‌کنید و سرعت رشد و پیشرفت شما بیشتر می‌شود. همچنین پاهایی قدرتمند خواهید داشت که نشان اتصال خوب به زمین است. وقتی به زمین متصل میشوید ثروت و فراوانی زمین نیز به سمت شما خواهد آمد.

تا اینجا به خوبی با این چاکرا آشنا شدیم و در ادامه می‌خواهیم بدانیم اصلاً این چاکرا چگونه در بدن ما شکل گرفته است. دانستن این موضوع به ما کمک می کند که متوجه شویم بر روی چه چیزی کار کنیم تا انرژی این چاکرا آزاد شود و رو به سوی کمال و تعالی حرکت کنیم.

 

چاکرای اول چگونه شکل می‌گیرد؟

هر چاکرایی مراحل ایجاد و تکامل دارد که در آن برنامه اولیه چاکرا در ذهن، بدن و سیستم عصبی حک می‌شود.
این چاکرا به تولد و نخستین سال زندگی شما مربوط می‌شود. زمانی که شما به تازگی به این دنیا وارد می‌شوید و زندگی جسمانی را تجربه می‌کنید، در این سال ما نحوه کارکرد بدن و چگونگی کار کردن انگشتان دست و پا را یاد می‌گیریم. یاد می‌گیریم چگونه سرمان را بالا نگهداریم، چگونه غذا بخوریم و یاد می‌گیریم که تنهایی نمی‌توانیم از پس کارهایمان بربیاییم.
همانطور که گفته شد المان این چاکرا «زمین» است، به عبارت دیگر زمانی که شما خودتان را روی کره زمین پیدا می‌کنید و می‌توانید روی این کره احساس امنیت یا ناامنی کنید، این چاکرا شکل می‌گیرد.
در این سال ما بدن خودمان را کشف می‌کنیم و مدام این سوال را از خودمان می‌پرسیم: «آیا من امنیت دارم؟» پس اولین چیزی که در زندگی ما ایجاد می‌شود: اعتماد در برابر بی‌اعتمادی است.

در این سن، تمام نیازهای مربوط به بقای شما توسط والدین یا افرادی که از شما مراقبت می‌کنند تأمین می‌شود. در صورتی که این نیازها به گونه‌ای که باید برآورده شوند، نتیجه آن ایجاد احساس امنیت و ثبات یافتن در بعد جسمانی است. اما در صورتی که این نیازها به درستی تامین نشوند، احساس ترس و ناامنی شکل می‌گیرد. به این صورت، چاکرای اول از نظر انرژیایی منقبض می‌شود و ممکن است بعدها خود را در قالب مازاد انرژی (انرژی بیش از حد از زمین، و سنگین شدن) و یا کمبود انرژی (انرژی کم از زمین، و قطع ارتباط با زمین) نشان دهد.

وقتی که به دنیا می‌آییم اولین چالشی که با آن روبه‌رو می‌شویم، «بقا» است. ما به طور غریزی تمایل به بقا داریم و زمانی که نوزاد هستیم، بقای ما به افرادی که از ما مراقبت می‌کنند، بستگی دارد. می‌توان گفت مازاد یا کمبود انرژی در این چاکرا ناشی از رفتار والدین و اطرافیان شما در زمان کودکی است.
اگر در این سال نتوانیم اعتماد کنیم، همه چیز در هسته منقبض و هسته متراکمی ایجاد می‌شود که فضایی برای نگهداشتن انرژی ندارد و در نتیجه تمام انرژی از چاکرای ریشه دور می‌شود و به سمت سر می‌آید. در این حالت سیستم عصبی احساس امنیت نمی‌کند تا خودش را شکوفا کند.

در خصوص تجربه تولد خود چه می‌دانید؟ به آن فکر کنید و توجه کنید که این تجربه چگونه ممکن است بر امروز شما (از نظر احساس امنیت، ایمن بودن، ارزش داشتن، و مسائل مالی) تاثیرگذار بوده باشد. در صورتی که والدین شما در قید حیات هستند می‌توانید در این باره از آن‌ها سوال کنید. اگر این مرحله به خوبی پیش رود، در ما اعتمادی شکل می‌گیرد که جهان هرچه به آن نیاز داریم را در اختیارمان قرار می‌دهد.

 

هدف چاکرای ریشه،
متصل کردن ما به زمین، دادن ثبات و استحکام به ما،
ایجاد و مدیریت کردن انرژی و توانمند کردن ما برای داشتن
فراوانی، امنیت، اعتماد و رفاه است.

 

هر چاکرایی چالش‌ها و موانعی در سر راه خود برای رشد و پویایی می‌بیند، در ادامه می‌خواهیم به چالش‌های و موانع چاکرای ریشه بپردازیم و ببینیم چگونه می‌توانیم به راه‌حلی برای برداشتن این موانع برسیم و انسداد چاکرای ریشه را برطرف کنیم.

 

احساس امنیت با چاکرای ریشه

 

موانع و انسداد چاکرای اول چیست؟  |  این موانع چگونه شکل می‌گیرند؟

در بخش قبل گفتیم که چاکرای ریشه در کودکی و معمولاً در سال اول زندگی ما شکل می‌گیرد و امنیت یا ناامنی ما در آن زمان روی چاکرای ریشه تأثیر بالایی می‌گذارد، حال می‌خواهیم بدانیم که چه چیزهایی باعث انسداد چاکرای ریشه می‌شوند:

1. اگر اولین سال زندگی‌مان خوب پیش نرود و احساس امنیت نکنیم:
    اگر کسانی که از ما مراقبت می‌کردند مشغله داشتند و همین موضوع باعث شده که از شما خوب مراقبت نشود یا اگر در محیط خشن و پرسروصدایی بزرگ شده باشید سیستم عصبی ما آرام نخواهد گرفت و نمی‌تواند به خوبی با زمین ارتباط برقرار کند.

2. اگر مادرتان رابطه خوبی با شما نداشته یا در کودکی مشکلات تغذیه‌ای داشتید، تمام این‌ها می‌توانند چاکرای اول شما را با مشکل روبه‌رو کند.

3. ممکن است کودک احساس کند که به این مکان تعلق ندارد یا کسی او را نمی‌خواهد، شاید مادر یا پدر شما در مورد داشتن فرزند کاملاً مطمئن نبوده، در هر حال از این تصمیم ناراحت بوده و شما این موضوع را از زمانی که در رحم مادرتان بودید و بعد از تولد فهمیدید، در این حالت احساس ناخواسته بودن کردید و این به چاکرای اول شما آسیب زده.
 

با بررسی موارد بالا می‌توان به این نتیجه رسید که چالش اصلی چاکرای ریشه «ترس» است.
اگر در بیشتر مواقع احساس ناامنی و ترس داریم، می‌توان گفت این موضوع به کودکی ما و زمان شکل‌گیری چاکرای ریشه برمی‌گردد و ممکن است از همان زمان ترس و ناامنی را در وجود خودمان پرورانده باشیم. اگر در کودکی احساس امنیت نکنیم، این ترس در هسته بدن ما انقباض ایجاد می‌کند و ترس در ساختار بدن ما قرار خواهد گرفت. این موضوع باعث می شود نتوانید به خوبی ریلکس کنید و احساس ترس به سراغ‌تان می‌آید. و اینگونه ترس به یک عادت در بدن ما تبدیل می‌شود.

وقتی مردم به شدت می‌ترسند در بیرون خودشان به دنبال راه‌حل می‌گردند و به شدت هشیار می‌شوند. مثلا می‌گویند «باید این در را قفل کنم، باید دوباره چک کنم، یا از این مسیر نروم، یا ای کاش با کارفرما صحبت نکنم». این هشیاری بیش از حد باعث می‌شود انرژی زیادی از بدن‌شان خارج شود و مانع از این می‌شود که انرژی مورد نیاز برای تغذیه وجودتان را جذب کنید. البته درست است که ما نمی‌خواهیم به همه چیز اعتماد کنیم. می‌خواهیم منطقی و کاملا عاقلانه عمل کنیم.

اما به این نکته توجه کنید: «ترسیدن شما، نمی‌تواند دلیلی بر این باشد که چیزی برای ترسیدن وجود دارد.» 
اگر کمی برای خودتان وقت بگذارید و ترس‌هایی که تا به حال درگیر آن بودید را بررسی کنید، خواهید دید که خیلی از ترس‌های شما بی‌دلیل بوده و نیازی نبوده که انقدر احساس ترس و ناامنی کنید، اولین قدم برای رفع این مسئله، همین آگاهی است که در 90 درصد مواقع واقعاً چیزی برای ترسیدن وجود ندارد.

 

چاکرای اول و خلق ثروت

انسداد چاکرای اول و عدم امنیت می‌تواند وضعیت مالی شما را تحت تأثیر قرار دهد. این ترس، فراوانی را از شما دور می‌کند. در واقع شما با دستان خود فرصت‌ها را نابود می‌کنید و می‌ترسید به جلو حرکت کنید. وقتی ترس داشته باشید مانع پیشرفتتان می‌شوید. فرصت‌ها را نمی‌بینید و اگر ببینید پس می‌زنید. تلاش نمی‌کنید چیزی را بیاموزید چون ترس دارید؛ از نیاموختن، از بلد نبودن، از کم بودن، از شکست، از آینده ... و این ترس‌ها و ناامنی ها زندگی شما را مختل می‌کنند.
به دلیل آسیب‌های کودکی اعتماد‌به‌نفس و عزت‌نفس شما آسیب می‌بیند و اگر تغییر نکنید و به این روند ادامه دهید در یک چرخه باطل گیر می‌افتید. می‌ترسید و درونتان ترس دارید، پس نه به خودتان اعتماد دارید و نه به دیگران و دنیای اطرافتان و هیچ قدمی برنمیدارید. دوباره احساس ترس و ناامنی شماا بیشتر می‌شود. تنها می‌شوید. هیچ ارتباطی با دیگران برقرار نمی‌کنید و نمی‌توانید از همکاری و فرصت‌ها بهره ببرید. و تا ابد در این چرخه گیر می‌افتید.

عکس این قضیه هم ممکن است برای شما رخ دهد. ممکن است به شدت خودشیفته شوید و خود را برترین عالم بدانید. اینگونه درمورد مائل مالی نه اموزش می بینید و نه مشورت می کنید و خود را در چاه غرور می اندازید. وقتی فعالیت این چاکرا زیاد باشد حرص و طمع شما زیاد می شود و تمام زندگی خود را به باد دهید. در هر دو صورت عدم تعادل در چاکرای اول موجب فقر شما می شود. ترس زندگی فقیرانه ای برای شما به همراه دارد.

اما زمین سرشار از فراوانی است. به هر کجا نگاه کنید پر از فرصت است. زمانی که اتصال خود را با زمین دوباره برقرار کنید فراوانی و ثروت نیز به همراه آن به زندگی شما خواهد آمد. پاکسازی چاکرای اول باعث می‌شود به فراوانی‌های زمین متصل شوید، داشته‌هایتان را ببینید و قدردان آن‌ها باشید. و با کمک داشته‌هایتان فراوانی بیشتری را به زندگی بیاورید. زمین برای شما فراوانی زیادی با خود دارد.


 
 باز کردن چاکرای اول و فراوانی

 

 پاکسازی چاکرای ریشه 

حال به تمرین‌های فیزیکی و معنوی می‌رسیم که برای پاکسازی و ایجاد تعادل در چاکرای اول باید انجام دهید. این تمرینات انرژی‌بخش را حتما در روال زندگی خود قرار دهید تا فراوانی را به زندگی دعوت کنید. در ادامه به تمریناتی خواهیم پرداخت تا بتوانید بهتر روی مسئله ترس که چالش چاکرای اول یا همان چاکرای ریشه است کار کنید. سپس با تمرینات یوگا و ذهن آگاهی می توانید برای پاکسازی و تقویت چاکرای ریشه اقدام کنید و امنیت، ثروت و فراوانی را به زندگی خود بیاورید.

 

 تمرین: تغییر معنای ترس به «نیروی زندگی» 


1. این هفته برای انجام کاری که از انجام دادن آن هراس دارید، اقدام کنید. از چه کاری و چه چیزی بیشتر از همه هراس دارید؟ چه چیزی شما را از انجام دادن این کار و یا داشتن آن چیز باز می‌دارد؟ این ترس شما از کجا سرچشمه می‌گیرد؟

2. تغییر دیدگاه: ترسیدن را به معنای زنده بودن در نظر بگیرید. به منظور مقابله با ترس خود، اقدامی انجام دهید (انجام تمرین‌هایی به منظور تمرکز بر روی لحظه حال، عبارات تاکیدی آرامش بخش، بیان کردن عقاید خود، تخلیه انرژی، و غیره.) و ترس خود را به ایمان تبدیل نمایید.

توضیح بیشتر: زمانی که این چاکرا را متعادل می‌کنید، به خودتان و دنیای اطراف‌تان اعتماد می‌کنید. ما نمی‌توانیم دنیای بیرون‌مان را کنترل کنیم اما چیزی که زندگی به ما داده است را می‌توانیم کنترل کنیم و اینطوری بقای ما همان چیزی خواهد شد که باید باشد و پایه و ریشه‌ای برای بقیه عمرمان ایجاد می‌کنیم. پس به ترس به عنوان یک سیستم فوق‌العاده برای انتقال انرژی نگاه کنید و با آن دوست شوید. نگویید مشکل از منه که می‌ترسم! بلکه بگویید این نیروی زندگی من است که از اولین چاکرای من جاری می‌شود؛ بالا می‌آید و به تمام بدنم می‌رسد. این کار ترس را به دوست ما تبدیل می‌کند. تعبیر خود را از واژه ترس به «نیروی زندگی» تغییر دهید. به جای تمرکز روی رخ دادن اتفاقات بد، تصاویری از اتفاقات خوب در ذهنتان داشته باشید. هرگاه ترس به سراغ شما آمد بگویید «بسیار عالی، قرار است یک مرحله قوی‌تر شوم و به تکامل بیشتر برسم؛ اتفاقات خوب منتظر من نشسته‌اند.»

نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه کنید این است که به سرزنش کردن خود را پایان دهید. سرزنش کردن باعث بی‌اعتمادی به خود می‌شود و انرژی چاکرای اول را کاهش می‌دهد. این به معنای خودخواهی و انجام رفتارهای ناپسند نیست، بلکه به این معنی است که دوست و یار خود باشید و در مواقعی که اشتباهی از شما سر می‌زند به جای سرزنش با خودتان همدلی کنید و درصدد جبران برآیید. به این معنی است که خودتان را دست کم نگیرید و هر کار کوچکی که انجام می‌دهید به جای بی ‌ارزش کردن آن و سرزنش خود، با تمام وجود خودتان را تشویق کنید. کسی باشید که در شرایط سخت هم خودش را دوست دارد.

 

 1.  تمرینات بیوانرژیک برای تقویت چاکرای ریشه   

فعالیت این چاکرا و تغییرات بدن را بیشتر در پاها می‌بینیم. فعالیت کم چاکرا باعث ایجاد پاهای لاغر می‌شود که به خوبی به زمین متصل نمی‌شوند. اما فعالیت خوب چاکرای اول باعث ایجاد پاهای محکم، قدرتمند و عضلانی می‌شود که نشانه‌ی اتصال به زمین است. پاها ریشه‌ی اتصال ما به زمینند که به بدن ما ثبات می‌بخشند.

در ادامه تمریناتی برای ارتباط گرفتن با زمین آماده است که باعث می‌شود حس امنیت بیشتری داشته باشید. هر چه بیشتر تمرینات بیوانرژیک و یوگا انجام دهید ریشه ترس و کمبود را در زندگی پیدا می‌کنید و تغییرات بیشتری را ایجاد می‌کنید.

توجه: اگر مشکل و دردی در بدن دارید تمرینات فیزیکی را که در ویدیوی زیر آمده به آرامی انجام دهید و یا با مربی ورزشی خود مشورت کنید.

حرکات یوگا برای پاکسازی چاکرای ریشه

 

 2.   تمرین معنوی برای تقویت چاکرای ریشه  

ما در جهان بحران‌های فرهنگی، بحران‌های زیستی، بحران‌های مالی و بحران بهداشتی داریم و تمام این‌ها از مشکل در چاکرای ریشه‌ی ما ناشی می‌شوند که در مقیاس بزرگ ظاهر شده‌اند. ترس آدم‌ها را در کمبود نگه می‌دارد و باعث می‌شود همدیگر را به چشم دشمن ببینند و یا اینکه از ترس بقیه همه چیز را برای خودشان نگه‌دارند. تمام این‌ها باعث می‌شود دنیا جایی باشد که در آن احساس امنیت نکنیم و فرهنگ طمع و سلطه‌طلبی ایجاد شود. اما اگر سمت ریشه‌ها برویم احساس می‌کنیم همه چیز کافی است، طبیعت پر از فراوانی است. فرهنگی که برپایه‌ی فراوانی نباشد نمی‌تواند ما را با فرایندهای طبیعی زمین ارتباط دهد. اگر به فراوانی باور نداریم و احساس کمبود می‌کنیم، در ارتباطمان با طبیعت مشکلی وجود دارد.

اما راه‌حل چیست؟ راه باز کردن چاکرای ریشه چیست؟

1. بودن در طبیعت: از آنجا که سیستم عصبی ما برای طبیعت و دنیای طبیعی طراحی شده، وقت گذراندن در طبیعت مثل یک مدیتیشن عمیق ارتباطمان را با زمین احیا می‌کند و اینگونه روح و افکارمان را پاکسازی می‌کنیم. انگار که یک ماساژ درونی داشتیم. بودن در طبیعت بدنمان را ریلکس می‌کند، می‌توانیم هوای تازه به بدن برسانیم، زیبایی‌ها را لمس کنیم و اینطوری در بدن همه چیز از نو تنظیم می‌شود.
پس هر جایی که زندگی می‌کنید یک جای ساکت و آروم را پیدا کنید تا بتوانید پاهایتان را روی زمین بگذارید، درختان را ببینید و به طبیعت نگاه کنید. حتما حتما حتما در هفته زمانی را به بودن در طبیعت اختصاص دهید تا از زندگی پرهیاهو و پراضطراب شهری دور شوید و از طبیعت انرژی بگیرید. برای چند دقیقه هم که شده مدتی را از زندگی شهری دور شوید تا انرژی شفابخش به درون شما بیاید. 

 

2. تنفس نور قرمز شفابخش: در جایی ساکت و آرام بنشینید، چشمانتان را ببندید و چند نفس عمیق بکشید.

  • حالا تصور کنید نوری لطیف و قرمز رنگ را تنفس می‌کنید. این نور لطیف سراسر بدن شما را روشن و پاک می‌کند.
  • چند ثانیه نفس خود را نگه دارید و تصور کنید نور به همه جا می‌رسد، موانع را پیدا می‌کند و کمک می‌کند که آن را از بدن خارج کنید.
  • سپس در هنگام بازدم هوای خاکستری رنگِ موانع را به بیرون فوت کنید.
  • دوباره به هنگام دم نور قرمز درخشان را وارد بدن کنید و با کمک آن انسداد و موانع را پاک کنید و نفس خاکستری را خارج کنید.
  • این کار را تا جایی انجام دهید که احساس کنید سراسر نور و زیبایی هستید.

 

3. عبارات تاکیدی برای چاکرای ریشه: میتوانید قبل از اینکه مراقبه تنفس نور قرمز را شروع کنید عبارات تأکیدی زیر را بخوانید و هنگام مراقبه از آن‌ها استفاده کنید. جملاتی را انتخاب کنید که تأثیر بیشتری از آن می‌گیرید. اینگونه به خودتان امنیت دهید. 

  • اینجا برای من امن است
  • من بدنم رو دوست دارم و به خرد اون اعتماد دارم
  • من به خودم و بدنم اعتماد دارم و می‌تونم از پس مشکلات بربیام
  • بدن من همیشه با منه و هیچوقت من رو تنها نمی‌ذاره پس عاشقانه دوستش دارم
  • من با بدنم احساس راحتی می‌کنم.

(یادتان باشد تکرار طوطی‌وار جملات تأکیدی کمکی به شما نمی‌کند. بلکه باید آن را احساس کنید و خودتان را در آن حالت جدید تصور کنید و با حالت وجودی جدید زندگی کنید.)

 

4. داشته‌هایتان را ببینید: اکثر ما به حدی در خواسته ها و نداشته ها غرق شده ایم که چیزهای ارزشمندی که الان داریم را نمی بینیم. باید عادت شکرگزاری را به زندگی خود بیاورید تا فراوانی و ثروت را بیش از پیش ببینید. هر روز 10 مورد از داشته های خود را بنویسید و با تمام وجود شکرگزار آنها باشید. لیست شما با هر روز دیگر باید فرق داشته باشد. هر روز داشته های روز قبل را مرور کنید و 10 مورد جدید بنویسید

5. آگاهانه غذا بخورید. تمرین کنید که آگاهانه غذا بخورید. سرعت غذا خوردنتان را کم کنید و از هر لقمه‌ی آن لذت ببرید. (غذاهای مقوی انتخاب کنید تا بتوانید برای پاکسازی چاکراها بدنتان را سلامت نگه‌دارید.)

 



بسیار خوب! در این مقاله با چاکرای اول یا ریشه آشنا شدید، مکان آن را شناختید و متوجه شدید که موانع چگونه سد راه انرژی شفابخش این چاکرا می‌شود. همچنین تمرین‌هایی فیزیکی و روحانی را فرا گرفتید تا چاکرای اول را پاکسازی کنید و امنیت، فراوانی و ثروت و سلامتی را به دنیای خود بیاورید.

در آخر توصیه می‌کنیم حتما مراقبه را در برنامه روزانه خود قرار دهید. به خودتان سخت نگیرید. تنها کافی است چشمان خود را ببندید و چند دقیقه‌ی کوتاه به نفس خود توجه کنید و عمیق نفس بکشید. سپس برای روزهای بعد چند ثانیه بیشتر زمان بگذارید تا «عادت مراقبه» بدون اینکه متوجه شوید برای شما راحت و راحت‌تر شود. همچنین می‌توانید فایل‌های مراقبه‌ی دوره اسرار مراقبه را گوش دهید. این فایل‌ها با پس زمینه‌ی صدای طبیعت و صدای دلنشین گوینده که شما را راهنمایی میکند، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که شما هر روز 30 ثانیه بیشتر مراقبه کنید و در آخر دوره تبدیل به مراقبه‌گری حرفه‌ای شوید. حتما روزانه تمرینات مراقبه، شکرگزاری و طبیعت‌گردی را علاوه بر تمرین فیزیکی که در ویدیوی بالا آمده در روال زندگی انجام دهید تا تغییر را در زندگی مشاهده کنید.

 



نظرتان درمورد چاکرای ریشه چیست؟ یک بار دیگر موانع و چالش های چاکرای اول را مرور کنید. آیا شما هم در کودکی احساس ناامنی و ترس داشتید؟ آیا با بدنتان احساس راحتی نمی کنید؟ تا به حال چه کارهایی برای بهبود این موارد کرده اید؟ اگر از پیش با این چاکرا آشنا بودید و کارهایی در زندگی خود با استفاده از بهبود و تقویت این چاکرا کردید، حتماً در قسمت نظرات تجربیات خود را با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید. با آرزوی داشتن احساس امنیت و آرامش همیشگی برای تک‌تک شما عزیزان.

 

برای ثبت نظر ارزشمند خود، به پایین صفحه مراجعه کنید. 👇👇

 

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

نظر شما درباره این مطلب

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت رویال مایند ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت رویال مایند رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام