رازهایی برای زندگی شادتر!

زمان مطالعه :20 دقیقه

چکیده این مطلب : شما می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه زندگی شادتر و موفق‌تری داشته باشید. این شگفت‌انگیز است زیرا شادی کاملاً در کنترل شماست. فقط باید بدانید شادی به عوامل بیرونی بستگی ندارد. بلکه شما با تغییر نگرش نسبت به زندگی و بهبود طرز فکرتان می‌توانید زندگی شادی بسازید. و این اقدام نیاز به سه مرحله دارد همه چیز را رها کنید، خود را کشف کنید و برای تغییر اقدام کنید. باید همه چیزهایی را که مانعی برای ایجاد یک زندگی شاد است را رها کنید. بخش‌های پنهان از وجود خود را کشف کنید و اقداماتی لازم برای داشتن بهترین زندگی را روی دست بگیرید.

 

 

رازهایی برای زندگی شادتر! 

 

 

  • آیا در زندگی فرد شادی هستید؟

  • تعریف شما از زندگی شاد چیست؟

  • آیا زندگی شاد به معنای زندگی بی‌نقص است؟

 

شادی معنی و هدف زندگی است، کل هدف و پایان وجود انسان. این جمله را ارسطو بیش از 2000 سال پیش گفته است اما هنوز هم حقیقت دارد. هدف حقیقی در زندگی چیست؟ این نیست که تا وقتی زنده ایم، شاد و خوشحال باشیم؟ شادی یکی از مهمترین اهداف زندگی انسان است اما هنوز هم برای بسیاری از افراد به نظر می‌رسد که دست نیافتنی باشد. می‌توانیم با این فکر که اگر ماشین خوب و خانه‌ی بزرگی بخرم، می‌توانم خوشحال باشم، خودمان را فریب دهیم اما در حقیقت، خوشحالی برای همه‌ی ما دست یافتنی است، همین الان!

شما می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه زندگی شادتر و موفق‌تری داشته باشید. این شگفت‌انگیز است زیرا شادی کاملاً در کنترل شماست. فقط باید بدانید شادی به عوامل بیرونی بستگی ندارد. بلکه شما با تغییر نگرش نسبت به زندگی و بهبود طرز فکرتان می‌توانید زندگی شادی بسازید. و این اقدام نیاز به سه مرحله دارد همه چیز را رها کنید، خود را کشف کنید و برای تغییر اقدام کنید. باید همه چیزهایی را که مانعی برای ایجاد یک زندگی شاد است را رها کنید. بخش‌های پنهان از وجود خود را کشف کنید و اقداماتی لازم برای داشتن بهترین زندگی را روی دست بگیرید.


آیا زندگی شاد به معنای زندگی بی‌نقص است؟

شادی در زندگی به‌ معنای زندگی‌ کردن در حال و پاسخ به نیاز خود در همان لحظه است. همچنین داشتن تعادل‌ در زندگی و تمرکز روی نکات مثبت می‌تواند به شادی واقعی در زندگی منجر شود. با این‌ حال نکته مهمی‌ که باید به آن توجه داشته باشید، این است که سطح شادی در زندگی همیشه ثابت نیست. در واقع شما در طول زندگی بسته به اتفاقات مختلفی که برای‌تان رخ می‌دهد، طیف وسیعی از احساسات را تجربه می‌کنید، با این حال می‌توانید به‌ طور میانگین یک زندگی شاد داشته باشید.

کتاب ده درصد شادتر، به همین موضوع می‌پردازد و به شما می‌گوید هنگامی‌ که کاری از دست‌تان برنمی‌آید، دلیلی برای ناراحتی وجود ندارد: فراموش نکنید که هر چیزی که در زندگی شما وجود دارد، می‌تواند نسخه بهتری نیز داشته باشد. ولی مسئله اینجا است که هیچ پایانی برای این بهتربودن وجودن ندارد. بنابراین سعی کنید، دست از مقایسه بردارید. زندگی هیچ کس (تأکید می‌کنیم، هیچ کس) کامل نیست. شاید شما نتوانید درآمد خود را از یک حد مشخص بیشتر کنید یا شریک عاطفی‌تان را دقیقاً شبیه کسی انتخاب کنید که در رؤیاهای‌تان می‌دیدید؛ اما این بدان معنا نیست که نمی‌توانید زندگی شادی داشته باشید.


پیشنهاد ما برای شما: دکتر "جو دیسپنزا" در کتاب "شکست عادت‌های کهنه" (کلیک کنید)، این‌گونه به احساسات اشاره می‌کند که: «ما هر بار که فکر می‌کنیم، پیامی به بدن داده می‌شود که مواد شیمیایی مخصوص و مرتبط با فکرمان تولید کند، این پیام‌ها به غده‌های بدن‌مان ارسال می‌شود، و هر کدام با توجه به فکر درون ذهن ما، مواد شیمیایی مربوطه را تولید می‌کند». بنابراین افکار ما احساسات و عواطف ما را تولید می‌کنند.


 

زندگی شاد


تکنیک های شاد زیستن:

اول از همه بگذارید یک نکته بسیار مهم در مورد شادی را به شما بگویم: طبق تحقیقات دانشمندان، 80 درصد حس خوب یا همان شادی در ذهن انسان شکل می‌گیرد و 20 درصدش نسبت به شرایط تعیین می‌شود. این یعنی ممکن است 2 نفر در یک شرایط قرار گرفته باشند، اما یکی از آن‌ها به شدت لذت ببرد و دیگری احساس نارضایتی کند. در ادامه و با مطالعه تکنیک‌های شاد زیستن بهتر متوجه این موضوع می‌شویم:


1) شاد زیستن را به چیزی گره نزنید.

این موضوع خیلی مهمی‌ است که شاد زیستن خودتان را به چیزی گره نزنید. خیلی از آدم‌ها برای داشتن یک زندگی شاد، نیاز به وجود عوامل بیرونی زیادی دارند و در اصل این عوامل را خودشان تعیین کرده‌اند. یک نفر خوشحال بودنش را به ماشین مدل بالا گره زده، نفر دیگر به خرید خانه چند صد متری، آن یکی به بودن در فلان شرایط آب‌و‌هوایی و حتی یک نفر هم فکر می‌کند با وجود فلان انسان در زندگی‌اش، می‌تواند شاد باشد. با توجه به اینکه 80 درصد از حس شادی بنابر احساسات درونی ما است و نه شرایط بیرونی، ما نباید آن را به مسائل بیرون از زندگی خودمان گره بزنیم. ما باید سعی کنیم در هر لحظه، از قسمت مثبت زندگی خودمان لذت ببریم.


2) تمرین شکرگزاری کنید.

یکی دیگر از راه‌های ساده برای شاد بودن، انجام تمرینات شکرگزاری (کلیک کنید)، است. شاید در نگاه اول تصور کنید که این تکنیک خیلی خوبی نیست اما مطمئن باشید بعد از یک دوره 1 هفته‌ای انجام تمرین، دیدگاه‌تان به شدت نسبت به این موضوع تغییر پیدا می‌کند. قبول کنید که همه ما انسان‌ها بهانه‌های زیادی برای شکرگزاری در زندگی داریم. با تمرین شکرگذاری ما به خودمان یادآور می‌شویم که چقدر نعمت و فراوانی اطرافمان وجود دارد. ما یاد می‌گیریم قدردان همین نعمت‌ها بوده از داشتنشان لذت ببریم.

اما چطور تمرین شکرگزاری کنیم؟ می‌توانید هر روز صبح بعد از بیدار شدن، 5 نعمتی که از خدا بابت داشتنشان سپاسگزارید را روی یک کاغذ یا دفترچه یادداشت موبایل‌تان بنویسید. همینطور می‌توانید هر شب قبل از خواب، به بهترین اتفاق روز فکر کرده و بابت آن از خدا شکرگزاری کنید. باز هم یادآوری می‌کنم که تا انجام یک هفته‌ای این تمرین، لطفاً در موردش قضاوت نکنید. اگر بازخورد خوبی از آن گرفتید، می‌توانید از کتاب فوق العاده «معجزه شکرگزاری» اثر «راندا برن» هم استفاده کنید.


3) برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کنید.

به طور کلی انجام هرکاری که به انسان احساس ارزشمند بودن بدهد، باعث افزایش حس شاد زیستن می‌شود. از جمله این کارها، هدف‌گذاری و علاوه بر آن، برنامه‌ریزی است. زمانی که شما طبق اصول پیشرفته هدف‌گذاری کرده و به مرور به آن‌ها دست پیدا کنید، احساس ارزشمندی زیادی را به دست می‌آورید. علاوه بر این زمانی که بتوانید بعد از مدتی برنامه‌ریزی مداوم و آزمون و خطا به یک برنامه صحیح دست پیدا کنید، زندگی‌تان بهتر و آرام‌تر از قبل جلو رفته و حس به شدت خوبی به دست می‌آورید؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم که حتماً در مورد این 2 مفهوم اطلاعاتی کسب کنید.


پیشنهاد ما برای شما: اکهارت تل به عنوان یکی از الهام‌بخش‌ترین رهبران معنوی دنیای امروز شناخته می‌شود. "اکهارت تل" در "دوره آفرینش رؤیاها" (کلیک کنید)، به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه می‌توان با تغییر حالت آگاهی، شرایط بیرونی را تغییر داد. یاد می‌گیرید که چطور از اعماق وجودتان و با قدرتی نشأت گرفته از هوش خلاق کائنات، اهداف و خواسته‌های‌تان را خلق کنید.



4) از اخبار بد دوری کنید.

می‌دانید در دنیا چقدر اتفاقات جذاب و خوشایند در حال رخ دادن است؟ امروز در یکی از کشورهای آفریقایی در حدود چند هزار اصله درخت کاشته شد، چند روز قبل در همین تهران چند میلیون تومان برای آزادی زندانیان گلریزان کردند، در اروپا چند خیِر به فقرا کمک‌های میلیاردی کردند و چندین کودک کم‌توان به کمک مردم به کلاس‌های درس رفتند.

خب، کدام یکی از این اخبار خوب را در تلویزیون، رادیو یا شبکه‌های مجازی خوانده یا شنیده‌اید؟ هیچ کدام! اما به جای آنها چه چیزی را شنیده‌اید؟ در فلان حادثه مرگبار… در حادثه آتش سوزی کشورِ… در جنگِ… در اصل رسانه‌ها کاری به اخبار خوب ندارند، چون اخبار خوب خواهان ندارد! رسانه‌ها دوست دارند اخبار حاشیه‌ای را منتشر کرده تا مردم را به سمت خودشان جذب کنند.

زمانی که حدود 30 دقیقه از وقت‌تان را پای تلویزیون صرف می‌کنید و فقط اخبار بد و ناراحت کننده می‌بینید، انتظار دارید که بتوانید یک زندگی شاد را هم تجربه کنید؟ به نظر باید تا جای ممکن از این اخبار بد که هیچ کدام حتی کوچکترین کمکی هم به شما نمی‌کند، دوری کنید! از همین حالا شروع کرده و کانال‌ها و پیج‌های خبری اینستاگرام و تلگرام را مسدود کنید، پس از آن به مرور سراغ کم کردن عادت مشاهده تلویزیون بروید.

 

5) ببخشید و فراموش کنید.

نگه داشتن یک کینه در دل‌تان به خود شما بیشتر آسیب می‌زند تا کسی که باعث ناراحتی شما شده است. از خودتان بپرسید اگر گذشته را فراموش کنم چه می‌شود؟ و وقتی برای چند ثانیه از ناراحتی و عصبانیت‌تان کم شد ببینید چه احساسی دارید. بجای آن بیشتر روی آینده ی درخشان تان تمرکز کنید تا احساس خوبی داشته باشید.


6) خودتان باشید.

اگر همیشه سعی کنید مطابق خواسته ی دیگران رفتار کنید یا خود حقیقی‌تان را مخفی کنید، هیچگاه احساس خوبی نخواهید داشت. فرار کردن از خود حقیقی باعث می‌شود در زندگی احساس حقارت و محدودیت کنید. پس چگونه می‌توانیم خودمان باشیم؟ محیط زندگی مان نقش مهمی‌ برای حل این موضوع ایفا می‌کند.

راه حل: با دوستان و افرادی که از شما حمایت می‌کنند وقت بگذرانید. با افرادی که از رؤیاها و ارزش‌ها و خودتان پشتیبانی می‌کنند وقت بیشتری بگذرانید. در عوض از افراد ایرادگیر و کسانیکه همیشه از شما انتقاد می‌کنند دور باشید. عزت نفس خود را تقویت کنید: اعتماد بنفس بالا، احساس ارزشمندی و خودباوری در ما ایجاد می‌کند و بر تمام ابعاد زندگی مان تأثیر مثبتی دارد. اگر می‌خواهید در زندگی خودتان باشید و از نشان دادن چهره واقعی تان نترسید، اعتماد بنفس خود را تقویت کنید. یکی از راه‌های تقویت عزت نفس این است که هر چیز خوبی در مورد خود می‌دانید بنویسید و خوبی‌ها و نقاط قوت‌تان را یادداشت کنید.

 

7) آب بنوشید.

شروع روز با یک لیوان آب ممکن است خیلی پیش پاافتاده به نظر برسد، اما تأثیر آن عمیق است. بعد از ساعت‌ها خواب، بدن ما به طور طبیعی کم آب می‌شود. نوشیدن آب اول صبح متابولیسم ما را شروع می‌کند، مغز ما را سوخت می‌دهد و به دفع سموم کمک می‌کند.

 

8) صبحانه خود را آگاهانه بخورید.

با عجله غذا خوردن پیام اشتباهی را به بدنمان می‌رساند؛ اینکه تغذیه‌ام اهمیتی ندارد و در نتیجه من مهم نیستم. اما باید حین صبحانه خوردن به طعم ها، بافت‌ها و حتی رنگ‌های بشقاب‌تان توجه کنید. این عمل نه‌ تنها غذا خوردن را لذت‌بخش می‌کند، بلکه تمرکز حواس‌تان را هم در طول روز بیشتر می‌کند. شگفت‌انگیز است که چگونه یک تغییر ساده در روال می‌تواند منجر به درک عمیق‌تر شادی‌های کوچک زندگی شود.

 

9) ورزش کنید تا انرژی بگیرید.

احتمالاً صد بار شنیده اید: ورزش برای شما خوب است. با این حال، این فقط برای حفظ اندام یا کاهش وزن نیست. فعالیت بدنی، به خصوص در صبح، می‌تواند خلق‌وخوی و سطح انرژی شما را برای کل روز به میزان قابل توجهی افزایش دهد. به نظر می‌رسد که تنها ۲۰ دقیقه ورزش متوسط، مانند پیاده روی سریع یا دویدن، مغز شما را به ترشح اندورفین تحریک می‌کند، مواد شیمیایی که به عنوان مسکن طبیعی و بالابرنده خلق‌وخو عمل می‌کنند. چه یوگا باشد، چه دویدن سریع، یا حتی رقصیدن با آهنگ‌های مورد علاقه‌تان، حرکت دادن بدن اولین چیزی است که می‌تواند به شما کمک کند روز را با یک انفجار مثبت و انرژی شروع کنید.

 

10) ارتباطات خود را تقویت کنید.

در شلوغی صبح، فراموش کردن افراد اطرافمان آسان است. ما اغلب آنقدر روی فهرست کار‌های خود متمرکز هستیم که حضور آرام شریک زندگی یا لبخند خواب آلود کودکمان را نادیده می‌گیریم. اما یک لحظه وقت گذاشتن برای برقراری ارتباط واقعی با کسانی که به آن‌ها اهمیت می‌دهیم، می‌تواند به روزمان گرما ببخشد.

یک در آغوش گرفتن ساده، یک «صبح بخیر» صمیمانه، یا چند دقیقه صرف گوش دادن به صحبت‌های کسی که رؤیا‌ها یا نگرانی‌هایش را به اشتراک می‌گذارد، ممکن است کوچک به نظر برسد، اما این اعمال ارتباطی مانند رشته‌هایی هستند که تار و پود روابط ما را قوی‌تر می‌کنند. آن‌ها به ما یادآوری می‌کنند که ما در این دنیا تنها نیستیم و حضور ما برای دیگران معنادار است.

 

11) قدرت خواندن را دست‌کم نگیرید.

یکی دیگر از عادت‌هایی که می‌تواند باعث آرامش و شادی شما شود، مطالعه در صبح است. در طوفان اطلاعاتی که هر روز با آن روبرو هستیم، انتخاب گذراندن بخشی از صبح با یک کتاب ممکن است عجیب و روشنفکرانه به نظر برسد. با این حال، اختصاص حتی چند دقیقه به مطالعه می‌تواند در‌هایی را به روی جهان ها، ایده‌ها و دیدگاه‌های جدید باز کند. اگر واقعا می‌خواهید در زندگی شاد باشید، این ۱۰ کار را در ۲ ساعت اول روز انجام دهید.

 

12) بنویسید.

درست مانند خواندن، نوشتن هم در صبح می‌تواند به طور باورنکردنی تمرکز شما را در طول روز افزایش دهد. این تمرینی است که به شما این امکان را می‌دهد تا افکار، نگرانی‌ها، رؤیا‌ها و ایده‌های‌تان را روی کاغذ بیاورید، جایی که قابل کنترل‌تر و کمتر دلهره‌آور می‌شوند. این کار کمک می‌کند تا احساسات را پردازش و اهداف‌تان را تعیین کنید. بعضی روز‌ها ممکن است فقط چند خط باشد، روز‌های دیگر چندین صفحه، اما هر کلمه به مسیر شما به سمت خوشبختی کمک می‌کند.


13) ذهن‌آگاهی را تمرین کنید.

ذهن‌آگاهی هنر حضور کامل در لحظه است که آن را بدون قضاوت در آغوش می‌گیرید. از هر فرد شادی که می‌شناسید در مورد عادات صبحگاهی‌اش بپرسید، و به احتمال زیاد، تمرین ذهن‌آگاهی را شامل می‌شود. هر روز صبح، زمانی را به تمرین تمرکز حواس از طریق مراقبه یا صرفاً ساکت نشستن در حالی که روی نفس‌تان تمرکز می‌کنید، اختصاص دهید. این تمرین به شما یاد می‌دهد که قدر حال را بدانید نه اینکه در حسرت گذشته یا نگرانی در مورد آینده گم شوید.


 پیشنهاد ما برای شما: مراقبه یا مدیتیشن فعالیتی است که در آن از تکنیک‌های خاصی مانند ذهن‌آگاهی برای آموزش و تربیت توجه و هشیاری استفاده می‌شود و ماحصل آن رسیدن به یک حالت ذهنی و عاطفی آرام و پایدار است. برای شروع می‌توانید از دوره‌ی پیشرفته‌ی "دانداپانی" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند قرار دارد، استفاده کنید.


 

ذهن آگاهی به از بین بردن افکار منفی

و تمرکز بر لحظه حال کمک زیادی می‌کند.

 

14) فضایی هدفمند آماده کنید.

در نهایت، ایجاد محیطی که به شما حال خوب دهد، می‌تواند بیش از آنچه انتظار دارید بر شادی شما تأثیر بگذارد. این بدان معنی است که فضای اطراف خود را مرتب کنید؛ تخت‌خواب‌تان را مرتب کنید، وسایل را تمیز کنید و مرتب بچینید. تختخواب به معنای تعیین هدف برای انجام کار‌های کوچکی است که زندگی منظم، متفکرانه، مسئولانه، متعادل یا موفقی را به همراه دارد. علاوه بر ایجاد حس سریع موفقیت روزانه، برخی افراد خوابیدن را آرام‌بخش می‌دانند.


15) اعتمادبه‌نفس خود را افزایش دهید.

اگر اعتمادبه‌نفس نداشته باشید، فکر می‌کنید در شما مشکلی وجود دارد و شما قادر نیستید، یک زندگی شاد برای خود بسازید. سعی کنید با خودتان مهربان باشید و اگر اشتباهی مرتکب شدید، خود را ببخشید. همچنین سعی کنید موفقیت‌های خود را جشن بگیرید.


16) مهارت نه‌ گفتن را یاد بگیرید.

نه! گاهی گفتن همین دو حرف ساده خیلی سخت می‌شود. اگر نتوانید به برخی از افراد و کارها نه بگویید، از آن چیزهایی که واقعاً برای شما مهم و ضروری است، عقب می‌مانید. نه‌ گفتن مهارت مهمی‌ است که به ایجاد تعادل در زندگی‌تان کمک می‌کند. 


17) خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.

وقتی خودتان را با دیگران مقایسه می‌کنید، احساس ناخوشایندی به سراغ شما می‌آید و این مسئله زندگی را به کام شما تلخ می‌کند. برای آن که دیگر خودتان را با دیگران مقایسه نکنید، ممکن است به کمی‌ زمان و تمرین نیاز داشته باشید. کارهایی مثل تنفس عمیق و ژورنال‌نویسی می‌تواند در این زمینه برای رسیدن به زندگی شاد به شما کمک کند. اگر نتوانستید این مسئله را مدیریت کنید به یک تراپیست مراجعه کنید.

 

زندگی شاد


18) روی عزم و اراده خود کار کنید.

اگر می‌خواهید یک زندگی شاد داشته باشید، باید بتوانید روی عزم و اراده خود کار کنید. قبلاً در یک مقاله دیگر از نحوه انجام این کار صحبت کرده‌ایم. این مهارت به شما کمک می‌کند تا سبک زندگی سالمی‌داشته باشید. برای مثال سیگار را ترک کنید یا به یک رژیم غذایی سالم متعهد بمانید. با این‌ حال باید بدانید که اراده دارای یک منبع محدود است که می‌تواند تمام شود. کاری که شما باید بکنید این است که انرژی فعال‌سازی را کمتر کنید.

 

19) مثبت‌اندیش باشید.

اگر می‌خواهید زندگی شادی داشته باشید، باید دست از منفی‌نگری بردارید. برای این کار سعی کنید با افراد مثبت وقت بگذرانید؛ موفقیت‌های خود را دست‌کم نگیرید؛ آینده مثبتی برای خود تصویر کنید و بررسی کنید برای رسیدن به این آینده باید چه اقدامی‌انجام دهید.

البته به یاد داشته باشید که مثبت‌اندیشی به این معنا نیست که چشم‌تان را روی اتفاقات بد و ناگوار ببندید. این اتفاقات بخشی از زندگی شما هستند. آن‌ها را بپذیرید؛ به خود کمی‌ فرصت دهید؛ برای آن چه پیش آمده، مدتی ناراحتی کنید و از تظاهر به خوشحالی بپرهیزید. سپس برای بهبودی خود تلاش کنید.


20) بین جنبه‌های مختلف زندگی تعادل ایجاد کنید.

کارکردن زمان زیادی را از شما می‌گیرد. اما شغل شما نباید به تمام زندگی‌تان تبدیل شود. سعی کنید به بخش‌های دیگر زندگی خود هم توجه کنید. برای خانواده خود وقت بگذارید؛ به دوستان‌تان اهمیت دهید؛ تفریح کنید و سلامتی خود را فراموش نکنید.

 

21) احساسات خود را مدیریت کنید.

با کنترل و مدیریت احساسات می‌توانید زندگی شاد و سرشار از سلامتی داشته باشید و افسردگی و اضطراب کمتری تجربه کنید. زمانی که ثبات عاطفی دارید، می‌توانید بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنید؛ همدلی شما افزایش می‌یابد و عزت‌نفس بیشتری دارید. کارهایی مثل مراقبه، صحبت با خانواده، گوش‌کردن به موسیقی، خواب کافی و… می‌توانند مفید باشد.

 

22) کمال‌گرایی را رها کنید.

هیچ چیز به اندازه تلاش بی وقفه برای کامل شدن یا کامل بودن، شادی و رشد را کند نمی‌کند. بلکه کمال گرایی شما را متوقف می‌کند. تلاش بی پایان، سرهم‌بندی‌ها و تغییرات برای بی‌نقص بودن، هرگز شما را خوشحال نخواهد کرد. زیرا کامل و بی‌نقص شدن دست نیافتنی است.

شما می‌توانید تصور کنید که کامل هستید. اما اگر دائماً به دنبال کمال‌گرایی باشید، تنها نقص‌های بیشتری خواهید یافت. و هر چه پیش تر می‌روید، بیشتر به این که کامل و بی‌نقص نیستید پی می‌برید. و آن وقت این حس منفی را نمی‌توان با هیچ تغییر و تحولی پر کرد. بلکه باید نواقص را با عشق و پذیرش خود قبول کرد. تلاش برای انجام همه کارها را رها کنید. کمی‌ هم به خود وقت بدهید از این که همه چیز به خوبی پیش نرفته و یا کاری باقی مانده ناراحت نباشید. بپذیرید که همه چیز را نمی‌شود کامل کرد. اینگونه از کاهش میزان استرس شگفت‌زده خواهید شد.

برای اینکه ترس، استرس، اضطراب و آشوبِ درونی را از روتین روزمره‌تان کنار بگذارید و بجای آن‌ها وضعیت هیجانی‌تان را آزادانه انتخاب کنید و احساس خوشبختی، خلاقیت و آرامش‌تان را به حداکثر برسانید،  "دکتر داسون چرچ" در "دوره‌ی مغز عارف" (کلیک کنید)، ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای تحقق این انقلابِ درونی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا آرامش و شادی برای‌تان مانند نفس کشیدن راحت و آسان شود.

 

23) سعی نکنید بگویید همه چیز را می‌دانید.

همانطور که به سنین نوجوانی و بزرگسالی می‌رسیم، همه فکر می‌کنیم در مورد همه چیز می‌دانیم. در حالی که ندانستن به معنای ضعیف و آسیب‌پذیر بودن نیست. ذهنیت بسته یعنی همین که شما همه چیز را می‌دانید و همیشه حق با شماست. با این طرز فکر شما هرگز نمی‌توانید یاد بگیرید، رشد کنید و تغییر ایجاد کنید.

اگر جستجوگر نباشید و با گفتن جملاتی مانند: “من این را نمی‌دانستم”. “نظر شما در این مورد چیست؟”. و “آیا این درست است، یا این چیزی است که من در تمام زندگی خود می‌دانم؟” بیگانه باشید، همیشه عقب می‌مانید. واقعیت این است که باید خود را زیر سؤال ببرید، زیرا ممکن است ایده ها و فکرهای شما تکراری و قدیمی‌ باشد. در صورتی که شما با سؤال از خود می‌توانید بهتر عمل کنید.


24) شفقت به خود را کشف کنید.

زندگی سخت، گیج‌کننده و آشفته است. شما خدا نیستید تا همه چیز را بدانید، شما هم فردی هستید مانند بقیه که تلاش می‌کنید در مورد همه چیز بدانید. ولی در این بین به خود استراحت دهید. شما مجبور نیستید همه چیز را بفهمید. بلکه همیشه با خودتان با مهربانی صحبت کنید، حتی بعد از این که کار اشتباهی انجام دادید. از اشتباهات خود درس بگیرید و با خود مهربان باشید، اینگونه بسیار شادتر خواهید بود. به هر حال، وقتی کسی در ذهن شما زندگی می‌کند که دائماً نسبت به شما بدبین و ناراضی است. خوشحال و شاد بودن سخت تر می‌شود.


25) منطقه امن و راحت خود را ترک کنید.

برای این که زندگی کامل و بی‌نقص‌تری داشته باشید، باید منطقه راحت و امن خود را ترک کنید و به اهداف خود برسید. هر چیزی که می‌خواهید و آرزویش را دارید، طرف دیگر این منطقه امن قرار دارد. هرچند ممکن است ترس و شادی متضاد هم به نظر برسند، اما اینطور نیست. ترس تنها قدمی‌ است که به شما کمک می‌کند تا به ظرف شیرینی که خوشبختی است برسید. برای رسیدن به آنجا، باید آن قدر شجاع باشید که روی پله بروید و خطر سقوط را به جان بخرید.

اگر به دنبال راهی برای رسیدن به آرزوها و اهداف‌تان هستید، کتاب "ماورای طبیعی شدن" اثر "دکتر جو دیسپنزا" (کلیک کنید)، برای شماست. شما پس از بهره‌مندی از آن‌، دیگر آن انسان سابق نخواهید بود و به معنای واقعی به کلید آفرینش  و خلق رؤیاها و اهداف‌تان دست خواهید یافت.


26) کاری که خوشحال‌تان می‌کند را انجام دهید.

قرار نیست همه بفهمند که شما چه کار می‌کنید. گاهی افراد اطراف شما سعی می‌کنند به شما بگویند که کارتان دیوانگی است یا شما را از تصمیم تان باز دارند. با این حال، اگر کاری باعث خوشحالی و رضایت شما می‌شود، انجامش دهید. و به دیگران ثابت کنید که اشتباه می‌کنند. افراد مبتکر خود مرزها را کنار می‌گذارند و چیزهای جدید کشف و ابداع می‌کنند. و این برای زندگی شما نیز صدق می‌کند. شما هم یک فرد مبتکر هستید. پروژه شما زندگی شماست، و باید بخواهید با وجود صداهای منفی مسیر زندگی تان، راه خود را ادامه دهید و به آن چه می‌خواهید دست پیدا کنید.


27) اجتماعی باشید و با دیگران تماس فیزیکی برقرار کنید.

تماس فیزیکی با کسی که دوستش دارید به‌ صورت خودکار استرس را از بین می‌برد. در آغوش گرفتن و گرفتن دست‌ افرادی که دوستشان دارید، باعث درمان هر دوی‌ شما می‌شود. در واقع طی مطالعه‌ای که توسط ژورنال پزشکی مکمل و جایگزین انجام شد، محققان دریافته‌اند که ماساژ می‌تواند سیستم ایمنی بدن و رضایت از زندگی را افزایش دهد. شما می‌توانید با یک ماساژ حرفه‌ای از مزایای سیستم ایمنی بهره‌مند شوید. اگر دوست یا شریک زندگی‌تان نمی‌تواند به‌ خوبی شما را ماساژ دهد، نزدیک ماساژور حرفه‌ای بروید.

 

28) بخشنده باشید.

راه‌هایی هرچند کوچک پیدا کنید تا به دیگران چیزی ببخشید. به جای اینکه حرف بزنید، گوش شنوایی داشته باشید، به‌ دوستی که نیازمند است کمک کنید یا در خیریه‌ی محل خود مشغول شوید. با این کارها به مشکلات خود از دیدی دیگر نگاه خواهید کرد و وقتی بفهمید که قادرید با کمک خود چه تغییری در زندگی دیگران ایجاد کنید، حس بهتری نسبت به خود خواهید داشت.


29) لبخند زدن را تمرین کنید.

با یک تمرین بسیار آسان می‌توانید مغزتان را گول بزنید تا حس شادی کند:‌ فقط لبخند بزنید. باور ندارید؟ خب امتحانش کنید! علت این شادی این است که در برنامه‌ریزی عصبی-زبان‌شناختی، یک محرک (که در اینجا لبخند است) به مغز علامت می‌دهد تا همان احساساتی را تجربه کند که به هنگام استفاده از آن عضلات تجربه می‌کرد.


30) «عدد جادویی خواب» خود را بیابید.

طبق مطالعه‌ای که در Harvard Business Reiview منتشر شده است، به‌ نظر می‌رسد که عدد جادوییِ ساعات مورد نیاز برای خواب در اکثر بزرگسالان، هفت ساعت در طول شب است. خواب کافی شما را قادر خواهد ساخت تا بهتر کار کنید و بر چالش‌های روزمره‌ی زندگی بیشتر فائق آیید. حتی اگر یک ساعت کمتر از این مقدار بخوابید، سلامت‌تان به خطر خواهد افتاد.

برای داشتن یک زندگی موفق مهم‌ترین فاکتور داشتن خواب با کیفیت و انرژی کافی در طول روز است. در پکیج خواب شاهانه (کلیک کنید)، با آموزش اصول و جزئیات سلامت خواب و رویابینی، کاری می‌کند که شما تبدیل به یک متخصص خواب شوید و از طرفی خواب و رویابینی را به بخشی از مسیر موفقیت خودتان تبدیل کنید!


31) آفتاب بگیرید.

بسیاری از افراد، دارای اختلال عاطفی فصلی هستند؛ بدین معنی که در فصولی که آفتاب کمتر است افسرده می‌شوند. حتی اگر شما به این اختلال دچار نباشید، ممکن است که از فقدان آفتاب و نور خورشید تأثیر بپذیرید. حداقل روزی یک ربع بیرون بروید؛ می‌توانید در یک روز سرد قدم بزنید تا حداقل نور آفتاب به صورت‌تان بخورد. نور خورشید به بدن شما کمک می‌کند تا ویتامین ‌D تولید کند، ویتامینی که بسیاری از مردم از کمبود آن رنج می‌برند.


32) با تفریح احساسات‌ و هیجانات‌تان را خالی کنید.

خواه تیم مورد علاقه‌تان را تشویق می‌کنید یا در تعطیلات دیوانه‌بازی در می‌آورید باید بدانید که کار خوبی می‌کنید، چرا که انجام مداوم این کارها شما را آرام‌تر می‌کند. در اروپای قرون وسطی، تعطیلات سوپاپ اطمینان کشاورزان بود تا با تخلیه‌ی هیجانات خود فکر شورش را از سر بیرون کنند. البته شما کشاورز شورشی نیستید. اما می‌توانید مهمانی برگزار کنید و طی آن هیجانات خود را تخلیه کنید. در آن حین زندگی را هم جدی نگیرید.


سخن پایانی:

اگر سعی دارید که شادتر و سالم‌تر باشید، ایجاد تغییرات ضروری به عهده‌ی خود شماست. کار خود را با نکاتی آغاز کنید که برای‌تان جذابیت بیشتری دارند و بقیه‌ی نکات را هر از گاهی به کار ببندید. دفتر یادداشتی داشته باشید و تغییراتی را که در زندگی خود ایجاد کرده‌اید در آن بنویسید و بیان کنید که چطور توانسته‌اند به شما کمک کنند. وقتی ناامید می‌شوید، مطالبی را که یادداشت کرده‌اید مرور کنید تا به خود یادآوری نمایید که چه کارهایی کرده‌اید.

تعریفی که دیوید تورئو از شاد زندگی کردن ارائه می‌دهد بسیار مشهور است. وی می‌گوید: “شادی مثل یک پروانه است. هرچقدر بیشتر آن را تعقیب کنید، بیشتر از شما فاصله می‌گیرد، اما اگر توجه خود را به چیزهای دیگر معطوف نمایید، نزدیک آمده و درست روی شانه شما می‌نشیند”. این متن به این معنی است که شما باید تلاش کنید تا با کوچک ترین کارها احساس شادی را به درون خود بیاورید. شاد بودن برای هر فردی متفاوت است و ممکن است شما با پیدا کردن شغل مورد علاقه‌تان احساس شادی کنید.

همانطور که گفتیم زندگی همیشه می‌تواند بهتر از آن چیزی باشد که اکنون هست. شاید شما حتی بعد از این که روی تمام این مهارت‌ها هم کار کردید، باز هم به همان زندگی ایده‌آلی که می‌خواستید، نرسید. اما با کسب این مهارت‌ها می‌توانید زندگی خود را بهبود دهید و یک رضایت قابل قبولی از زندگی داشته باشید.

 


  • از بین مهارت‌هایی که در این مقاله به شما معرفی کردیم برای اینکه بتوانید زندگی شاد خود را بسازید، روی کدام یک باید بیشتر کار کنید؟

  • اگر بخواهید فقط یکی از این مهارت‌ها را انتخاب کنید، آن مهارت کدام است؟

  • فکر می‌کنید که چه کارهای دیگری را می‌توان برای شادتر بودن انجام داد که در این لیست نیامده است؟

  • آیا شما برای شادتر بودن نکات دیگری دارید که با ما در میان بگذارید؟

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

 

 

رازهایی برای زندگی شادتر! 

 

 

  • آیا در زندگی فرد شادی هستید؟

  • تعریف شما از زندگی شاد چیست؟

  • آیا زندگی شاد به معنای زندگی بی‌نقص است؟

 

شادی معنی و هدف زندگی است، کل هدف و پایان وجود انسان. این جمله را ارسطو بیش از 2000 سال پیش گفته است اما هنوز هم حقیقت دارد. هدف حقیقی در زندگی چیست؟ این نیست که تا وقتی زنده ایم، شاد و خوشحال باشیم؟ شادی یکی از مهمترین اهداف زندگی انسان است اما هنوز هم برای بسیاری از افراد به نظر می‌رسد که دست نیافتنی باشد. می‌توانیم با این فکر که اگر ماشین خوب و خانه‌ی بزرگی بخرم، می‌توانم خوشحال باشم، خودمان را فریب دهیم اما در حقیقت، خوشحالی برای همه‌ی ما دست یافتنی است، همین الان!

شما می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه زندگی شادتر و موفق‌تری داشته باشید. این شگفت‌انگیز است زیرا شادی کاملاً در کنترل شماست. فقط باید بدانید شادی به عوامل بیرونی بستگی ندارد. بلکه شما با تغییر نگرش نسبت به زندگی و بهبود طرز فکرتان می‌توانید زندگی شادی بسازید. و این اقدام نیاز به سه مرحله دارد همه چیز را رها کنید، خود را کشف کنید و برای تغییر اقدام کنید. باید همه چیزهایی را که مانعی برای ایجاد یک زندگی شاد است را رها کنید. بخش‌های پنهان از وجود خود را کشف کنید و اقداماتی لازم برای داشتن بهترین زندگی را روی دست بگیرید.


آیا زندگی شاد به معنای زندگی بی‌نقص است؟

شادی در زندگی به‌ معنای زندگی‌ کردن در حال و پاسخ به نیاز خود در همان لحظه است. همچنین داشتن تعادل‌ در زندگی و تمرکز روی نکات مثبت می‌تواند به شادی واقعی در زندگی منجر شود. با این‌ حال نکته مهمی‌ که باید به آن توجه داشته باشید، این است که سطح شادی در زندگی همیشه ثابت نیست. در واقع شما در طول زندگی بسته به اتفاقات مختلفی که برای‌تان رخ می‌دهد، طیف وسیعی از احساسات را تجربه می‌کنید، با این حال می‌توانید به‌ طور میانگین یک زندگی شاد داشته باشید.

کتاب ده درصد شادتر، به همین موضوع می‌پردازد و به شما می‌گوید هنگامی‌ که کاری از دست‌تان برنمی‌آید، دلیلی برای ناراحتی وجود ندارد: فراموش نکنید که هر چیزی که در زندگی شما وجود دارد، می‌تواند نسخه بهتری نیز داشته باشد. ولی مسئله اینجا است که هیچ پایانی برای این بهتربودن وجودن ندارد. بنابراین سعی کنید، دست از مقایسه بردارید. زندگی هیچ کس (تأکید می‌کنیم، هیچ کس) کامل نیست. شاید شما نتوانید درآمد خود را از یک حد مشخص بیشتر کنید یا شریک عاطفی‌تان را دقیقاً شبیه کسی انتخاب کنید که در رؤیاهای‌تان می‌دیدید؛ اما این بدان معنا نیست که نمی‌توانید زندگی شادی داشته باشید.


پیشنهاد ما برای شما: دکتر "جو دیسپنزا" در کتاب "شکست عادت‌های کهنه" (کلیک کنید)، این‌گونه به احساسات اشاره می‌کند که: «ما هر بار که فکر می‌کنیم، پیامی به بدن داده می‌شود که مواد شیمیایی مخصوص و مرتبط با فکرمان تولید کند، این پیام‌ها به غده‌های بدن‌مان ارسال می‌شود، و هر کدام با توجه به فکر درون ذهن ما، مواد شیمیایی مربوطه را تولید می‌کند». بنابراین افکار ما احساسات و عواطف ما را تولید می‌کنند.


 

زندگی شاد


تکنیک های شاد زیستن:

اول از همه بگذارید یک نکته بسیار مهم در مورد شادی را به شما بگویم: طبق تحقیقات دانشمندان، 80 درصد حس خوب یا همان شادی در ذهن انسان شکل می‌گیرد و 20 درصدش نسبت به شرایط تعیین می‌شود. این یعنی ممکن است 2 نفر در یک شرایط قرار گرفته باشند، اما یکی از آن‌ها به شدت لذت ببرد و دیگری احساس نارضایتی کند. در ادامه و با مطالعه تکنیک‌های شاد زیستن بهتر متوجه این موضوع می‌شویم:


1) شاد زیستن را به چیزی گره نزنید.

این موضوع خیلی مهمی‌ است که شاد زیستن خودتان را به چیزی گره نزنید. خیلی از آدم‌ها برای داشتن یک زندگی شاد، نیاز به وجود عوامل بیرونی زیادی دارند و در اصل این عوامل را خودشان تعیین کرده‌اند. یک نفر خوشحال بودنش را به ماشین مدل بالا گره زده، نفر دیگر به خرید خانه چند صد متری، آن یکی به بودن در فلان شرایط آب‌و‌هوایی و حتی یک نفر هم فکر می‌کند با وجود فلان انسان در زندگی‌اش، می‌تواند شاد باشد. با توجه به اینکه 80 درصد از حس شادی بنابر احساسات درونی ما است و نه شرایط بیرونی، ما نباید آن را به مسائل بیرون از زندگی خودمان گره بزنیم. ما باید سعی کنیم در هر لحظه، از قسمت مثبت زندگی خودمان لذت ببریم.


2) تمرین شکرگزاری کنید.

یکی دیگر از راه‌های ساده برای شاد بودن، انجام تمرینات شکرگزاری (کلیک کنید)، است. شاید در نگاه اول تصور کنید که این تکنیک خیلی خوبی نیست اما مطمئن باشید بعد از یک دوره 1 هفته‌ای انجام تمرین، دیدگاه‌تان به شدت نسبت به این موضوع تغییر پیدا می‌کند. قبول کنید که همه ما انسان‌ها بهانه‌های زیادی برای شکرگزاری در زندگی داریم. با تمرین شکرگذاری ما به خودمان یادآور می‌شویم که چقدر نعمت و فراوانی اطرافمان وجود دارد. ما یاد می‌گیریم قدردان همین نعمت‌ها بوده از داشتنشان لذت ببریم.

اما چطور تمرین شکرگزاری کنیم؟ می‌توانید هر روز صبح بعد از بیدار شدن، 5 نعمتی که از خدا بابت داشتنشان سپاسگزارید را روی یک کاغذ یا دفترچه یادداشت موبایل‌تان بنویسید. همینطور می‌توانید هر شب قبل از خواب، به بهترین اتفاق روز فکر کرده و بابت آن از خدا شکرگزاری کنید. باز هم یادآوری می‌کنم که تا انجام یک هفته‌ای این تمرین، لطفاً در موردش قضاوت نکنید. اگر بازخورد خوبی از آن گرفتید، می‌توانید از کتاب فوق العاده «معجزه شکرگزاری» اثر «راندا برن» هم استفاده کنید.


3) برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کنید.

به طور کلی انجام هرکاری که به انسان احساس ارزشمند بودن بدهد، باعث افزایش حس شاد زیستن می‌شود. از جمله این کارها، هدف‌گذاری و علاوه بر آن، برنامه‌ریزی است. زمانی که شما طبق اصول پیشرفته هدف‌گذاری کرده و به مرور به آن‌ها دست پیدا کنید، احساس ارزشمندی زیادی را به دست می‌آورید. علاوه بر این زمانی که بتوانید بعد از مدتی برنامه‌ریزی مداوم و آزمون و خطا به یک برنامه صحیح دست پیدا کنید، زندگی‌تان بهتر و آرام‌تر از قبل جلو رفته و حس به شدت خوبی به دست می‌آورید؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم که حتماً در مورد این 2 مفهوم اطلاعاتی کسب کنید.


پیشنهاد ما برای شما: اکهارت تل به عنوان یکی از الهام‌بخش‌ترین رهبران معنوی دنیای امروز شناخته می‌شود. "اکهارت تل" در "دوره آفرینش رؤیاها" (کلیک کنید)، به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه می‌توان با تغییر حالت آگاهی، شرایط بیرونی را تغییر داد. یاد می‌گیرید که چطور از اعماق وجودتان و با قدرتی نشأت گرفته از هوش خلاق کائنات، اهداف و خواسته‌های‌تان را خلق کنید.



4) از اخبار بد دوری کنید.

می‌دانید در دنیا چقدر اتفاقات جذاب و خوشایند در حال رخ دادن است؟ امروز در یکی از کشورهای آفریقایی در حدود چند هزار اصله درخت کاشته شد، چند روز قبل در همین تهران چند میلیون تومان برای آزادی زندانیان گلریزان کردند، در اروپا چند خیِر به فقرا کمک‌های میلیاردی کردند و چندین کودک کم‌توان به کمک مردم به کلاس‌های درس رفتند.

خب، کدام یکی از این اخبار خوب را در تلویزیون، رادیو یا شبکه‌های مجازی خوانده یا شنیده‌اید؟ هیچ کدام! اما به جای آنها چه چیزی را شنیده‌اید؟ در فلان حادثه مرگبار… در حادثه آتش سوزی کشورِ… در جنگِ… در اصل رسانه‌ها کاری به اخبار خوب ندارند، چون اخبار خوب خواهان ندارد! رسانه‌ها دوست دارند اخبار حاشیه‌ای را منتشر کرده تا مردم را به سمت خودشان جذب کنند.

زمانی که حدود 30 دقیقه از وقت‌تان را پای تلویزیون صرف می‌کنید و فقط اخبار بد و ناراحت کننده می‌بینید، انتظار دارید که بتوانید یک زندگی شاد را هم تجربه کنید؟ به نظر باید تا جای ممکن از این اخبار بد که هیچ کدام حتی کوچکترین کمکی هم به شما نمی‌کند، دوری کنید! از همین حالا شروع کرده و کانال‌ها و پیج‌های خبری اینستاگرام و تلگرام را مسدود کنید، پس از آن به مرور سراغ کم کردن عادت مشاهده تلویزیون بروید.

 

5) ببخشید و فراموش کنید.

نگه داشتن یک کینه در دل‌تان به خود شما بیشتر آسیب می‌زند تا کسی که باعث ناراحتی شما شده است. از خودتان بپرسید اگر گذشته را فراموش کنم چه می‌شود؟ و وقتی برای چند ثانیه از ناراحتی و عصبانیت‌تان کم شد ببینید چه احساسی دارید. بجای آن بیشتر روی آینده ی درخشان تان تمرکز کنید تا احساس خوبی داشته باشید.


6) خودتان باشید.

اگر همیشه سعی کنید مطابق خواسته ی دیگران رفتار کنید یا خود حقیقی‌تان را مخفی کنید، هیچگاه احساس خوبی نخواهید داشت. فرار کردن از خود حقیقی باعث می‌شود در زندگی احساس حقارت و محدودیت کنید. پس چگونه می‌توانیم خودمان باشیم؟ محیط زندگی مان نقش مهمی‌ برای حل این موضوع ایفا می‌کند.

راه حل: با دوستان و افرادی که از شما حمایت می‌کنند وقت بگذرانید. با افرادی که از رؤیاها و ارزش‌ها و خودتان پشتیبانی می‌کنند وقت بیشتری بگذرانید. در عوض از افراد ایرادگیر و کسانیکه همیشه از شما انتقاد می‌کنند دور باشید. عزت نفس خود را تقویت کنید: اعتماد بنفس بالا، احساس ارزشمندی و خودباوری در ما ایجاد می‌کند و بر تمام ابعاد زندگی مان تأثیر مثبتی دارد. اگر می‌خواهید در زندگی خودتان باشید و از نشان دادن چهره واقعی تان نترسید، اعتماد بنفس خود را تقویت کنید. یکی از راه‌های تقویت عزت نفس این است که هر چیز خوبی در مورد خود می‌دانید بنویسید و خوبی‌ها و نقاط قوت‌تان را یادداشت کنید.

 

7) آب بنوشید.

شروع روز با یک لیوان آب ممکن است خیلی پیش پاافتاده به نظر برسد، اما تأثیر آن عمیق است. بعد از ساعت‌ها خواب، بدن ما به طور طبیعی کم آب می‌شود. نوشیدن آب اول صبح متابولیسم ما را شروع می‌کند، مغز ما را سوخت می‌دهد و به دفع سموم کمک می‌کند.

 

8) صبحانه خود را آگاهانه بخورید.

با عجله غذا خوردن پیام اشتباهی را به بدنمان می‌رساند؛ اینکه تغذیه‌ام اهمیتی ندارد و در نتیجه من مهم نیستم. اما باید حین صبحانه خوردن به طعم ها، بافت‌ها و حتی رنگ‌های بشقاب‌تان توجه کنید. این عمل نه‌ تنها غذا خوردن را لذت‌بخش می‌کند، بلکه تمرکز حواس‌تان را هم در طول روز بیشتر می‌کند. شگفت‌انگیز است که چگونه یک تغییر ساده در روال می‌تواند منجر به درک عمیق‌تر شادی‌های کوچک زندگی شود.

 

9) ورزش کنید تا انرژی بگیرید.

احتمالاً صد بار شنیده اید: ورزش برای شما خوب است. با این حال، این فقط برای حفظ اندام یا کاهش وزن نیست. فعالیت بدنی، به خصوص در صبح، می‌تواند خلق‌وخوی و سطح انرژی شما را برای کل روز به میزان قابل توجهی افزایش دهد. به نظر می‌رسد که تنها ۲۰ دقیقه ورزش متوسط، مانند پیاده روی سریع یا دویدن، مغز شما را به ترشح اندورفین تحریک می‌کند، مواد شیمیایی که به عنوان مسکن طبیعی و بالابرنده خلق‌وخو عمل می‌کنند. چه یوگا باشد، چه دویدن سریع، یا حتی رقصیدن با آهنگ‌های مورد علاقه‌تان، حرکت دادن بدن اولین چیزی است که می‌تواند به شما کمک کند روز را با یک انفجار مثبت و انرژی شروع کنید.

 

10) ارتباطات خود را تقویت کنید.

در شلوغی صبح، فراموش کردن افراد اطرافمان آسان است. ما اغلب آنقدر روی فهرست کار‌های خود متمرکز هستیم که حضور آرام شریک زندگی یا لبخند خواب آلود کودکمان را نادیده می‌گیریم. اما یک لحظه وقت گذاشتن برای برقراری ارتباط واقعی با کسانی که به آن‌ها اهمیت می‌دهیم، می‌تواند به روزمان گرما ببخشد.

یک در آغوش گرفتن ساده، یک «صبح بخیر» صمیمانه، یا چند دقیقه صرف گوش دادن به صحبت‌های کسی که رؤیا‌ها یا نگرانی‌هایش را به اشتراک می‌گذارد، ممکن است کوچک به نظر برسد، اما این اعمال ارتباطی مانند رشته‌هایی هستند که تار و پود روابط ما را قوی‌تر می‌کنند. آن‌ها به ما یادآوری می‌کنند که ما در این دنیا تنها نیستیم و حضور ما برای دیگران معنادار است.

 

11) قدرت خواندن را دست‌کم نگیرید.

یکی دیگر از عادت‌هایی که می‌تواند باعث آرامش و شادی شما شود، مطالعه در صبح است. در طوفان اطلاعاتی که هر روز با آن روبرو هستیم، انتخاب گذراندن بخشی از صبح با یک کتاب ممکن است عجیب و روشنفکرانه به نظر برسد. با این حال، اختصاص حتی چند دقیقه به مطالعه می‌تواند در‌هایی را به روی جهان ها، ایده‌ها و دیدگاه‌های جدید باز کند. اگر واقعا می‌خواهید در زندگی شاد باشید، این ۱۰ کار را در ۲ ساعت اول روز انجام دهید.

 

12) بنویسید.

درست مانند خواندن، نوشتن هم در صبح می‌تواند به طور باورنکردنی تمرکز شما را در طول روز افزایش دهد. این تمرینی است که به شما این امکان را می‌دهد تا افکار، نگرانی‌ها، رؤیا‌ها و ایده‌های‌تان را روی کاغذ بیاورید، جایی که قابل کنترل‌تر و کمتر دلهره‌آور می‌شوند. این کار کمک می‌کند تا احساسات را پردازش و اهداف‌تان را تعیین کنید. بعضی روز‌ها ممکن است فقط چند خط باشد، روز‌های دیگر چندین صفحه، اما هر کلمه به مسیر شما به سمت خوشبختی کمک می‌کند.


13) ذهن‌آگاهی را تمرین کنید.

ذهن‌آگاهی هنر حضور کامل در لحظه است که آن را بدون قضاوت در آغوش می‌گیرید. از هر فرد شادی که می‌شناسید در مورد عادات صبحگاهی‌اش بپرسید، و به احتمال زیاد، تمرین ذهن‌آگاهی را شامل می‌شود. هر روز صبح، زمانی را به تمرین تمرکز حواس از طریق مراقبه یا صرفاً ساکت نشستن در حالی که روی نفس‌تان تمرکز می‌کنید، اختصاص دهید. این تمرین به شما یاد می‌دهد که قدر حال را بدانید نه اینکه در حسرت گذشته یا نگرانی در مورد آینده گم شوید.


 پیشنهاد ما برای شما: مراقبه یا مدیتیشن فعالیتی است که در آن از تکنیک‌های خاصی مانند ذهن‌آگاهی برای آموزش و تربیت توجه و هشیاری استفاده می‌شود و ماحصل آن رسیدن به یک حالت ذهنی و عاطفی آرام و پایدار است. برای شروع می‌توانید از دوره‌ی پیشرفته‌ی "دانداپانی" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند قرار دارد، استفاده کنید.


 

ذهن آگاهی به از بین بردن افکار منفی

و تمرکز بر لحظه حال کمک زیادی می‌کند.

 

14) فضایی هدفمند آماده کنید.

در نهایت، ایجاد محیطی که به شما حال خوب دهد، می‌تواند بیش از آنچه انتظار دارید بر شادی شما تأثیر بگذارد. این بدان معنی است که فضای اطراف خود را مرتب کنید؛ تخت‌خواب‌تان را مرتب کنید، وسایل را تمیز کنید و مرتب بچینید. تختخواب به معنای تعیین هدف برای انجام کار‌های کوچکی است که زندگی منظم، متفکرانه، مسئولانه، متعادل یا موفقی را به همراه دارد. علاوه بر ایجاد حس سریع موفقیت روزانه، برخی افراد خوابیدن را آرام‌بخش می‌دانند.


15) اعتمادبه‌نفس خود را افزایش دهید.

اگر اعتمادبه‌نفس نداشته باشید، فکر می‌کنید در شما مشکلی وجود دارد و شما قادر نیستید، یک زندگی شاد برای خود بسازید. سعی کنید با خودتان مهربان باشید و اگر اشتباهی مرتکب شدید، خود را ببخشید. همچنین سعی کنید موفقیت‌های خود را جشن بگیرید.


16) مهارت نه‌ گفتن را یاد بگیرید.

نه! گاهی گفتن همین دو حرف ساده خیلی سخت می‌شود. اگر نتوانید به برخی از افراد و کارها نه بگویید، از آن چیزهایی که واقعاً برای شما مهم و ضروری است، عقب می‌مانید. نه‌ گفتن مهارت مهمی‌ است که به ایجاد تعادل در زندگی‌تان کمک می‌کند. 


17) خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.

وقتی خودتان را با دیگران مقایسه می‌کنید، احساس ناخوشایندی به سراغ شما می‌آید و این مسئله زندگی را به کام شما تلخ می‌کند. برای آن که دیگر خودتان را با دیگران مقایسه نکنید، ممکن است به کمی‌ زمان و تمرین نیاز داشته باشید. کارهایی مثل تنفس عمیق و ژورنال‌نویسی می‌تواند در این زمینه برای رسیدن به زندگی شاد به شما کمک کند. اگر نتوانستید این مسئله را مدیریت کنید به یک تراپیست مراجعه کنید.

 

زندگی شاد


18) روی عزم و اراده خود کار کنید.

اگر می‌خواهید یک زندگی شاد داشته باشید، باید بتوانید روی عزم و اراده خود کار کنید. قبلاً در یک مقاله دیگر از نحوه انجام این کار صحبت کرده‌ایم. این مهارت به شما کمک می‌کند تا سبک زندگی سالمی‌داشته باشید. برای مثال سیگار را ترک کنید یا به یک رژیم غذایی سالم متعهد بمانید. با این‌ حال باید بدانید که اراده دارای یک منبع محدود است که می‌تواند تمام شود. کاری که شما باید بکنید این است که انرژی فعال‌سازی را کمتر کنید.

 

19) مثبت‌اندیش باشید.

اگر می‌خواهید زندگی شادی داشته باشید، باید دست از منفی‌نگری بردارید. برای این کار سعی کنید با افراد مثبت وقت بگذرانید؛ موفقیت‌های خود را دست‌کم نگیرید؛ آینده مثبتی برای خود تصویر کنید و بررسی کنید برای رسیدن به این آینده باید چه اقدامی‌انجام دهید.

البته به یاد داشته باشید که مثبت‌اندیشی به این معنا نیست که چشم‌تان را روی اتفاقات بد و ناگوار ببندید. این اتفاقات بخشی از زندگی شما هستند. آن‌ها را بپذیرید؛ به خود کمی‌ فرصت دهید؛ برای آن چه پیش آمده، مدتی ناراحتی کنید و از تظاهر به خوشحالی بپرهیزید. سپس برای بهبودی خود تلاش کنید.


20) بین جنبه‌های مختلف زندگی تعادل ایجاد کنید.

کارکردن زمان زیادی را از شما می‌گیرد. اما شغل شما نباید به تمام زندگی‌تان تبدیل شود. سعی کنید به بخش‌های دیگر زندگی خود هم توجه کنید. برای خانواده خود وقت بگذارید؛ به دوستان‌تان اهمیت دهید؛ تفریح کنید و سلامتی خود را فراموش نکنید.

 

21) احساسات خود را مدیریت کنید.

با کنترل و مدیریت احساسات می‌توانید زندگی شاد و سرشار از سلامتی داشته باشید و افسردگی و اضطراب کمتری تجربه کنید. زمانی که ثبات عاطفی دارید، می‌توانید بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنید؛ همدلی شما افزایش می‌یابد و عزت‌نفس بیشتری دارید. کارهایی مثل مراقبه، صحبت با خانواده، گوش‌کردن به موسیقی، خواب کافی و… می‌توانند مفید باشد.

 

22) کمال‌گرایی را رها کنید.

هیچ چیز به اندازه تلاش بی وقفه برای کامل شدن یا کامل بودن، شادی و رشد را کند نمی‌کند. بلکه کمال گرایی شما را متوقف می‌کند. تلاش بی پایان، سرهم‌بندی‌ها و تغییرات برای بی‌نقص بودن، هرگز شما را خوشحال نخواهد کرد. زیرا کامل و بی‌نقص شدن دست نیافتنی است.

شما می‌توانید تصور کنید که کامل هستید. اما اگر دائماً به دنبال کمال‌گرایی باشید، تنها نقص‌های بیشتری خواهید یافت. و هر چه پیش تر می‌روید، بیشتر به این که کامل و بی‌نقص نیستید پی می‌برید. و آن وقت این حس منفی را نمی‌توان با هیچ تغییر و تحولی پر کرد. بلکه باید نواقص را با عشق و پذیرش خود قبول کرد. تلاش برای انجام همه کارها را رها کنید. کمی‌ هم به خود وقت بدهید از این که همه چیز به خوبی پیش نرفته و یا کاری باقی مانده ناراحت نباشید. بپذیرید که همه چیز را نمی‌شود کامل کرد. اینگونه از کاهش میزان استرس شگفت‌زده خواهید شد.

برای اینکه ترس، استرس، اضطراب و آشوبِ درونی را از روتین روزمره‌تان کنار بگذارید و بجای آن‌ها وضعیت هیجانی‌تان را آزادانه انتخاب کنید و احساس خوشبختی، خلاقیت و آرامش‌تان را به حداکثر برسانید،  "دکتر داسون چرچ" در "دوره‌ی مغز عارف" (کلیک کنید)، ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای تحقق این انقلابِ درونی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا آرامش و شادی برای‌تان مانند نفس کشیدن راحت و آسان شود.

 

23) سعی نکنید بگویید همه چیز را می‌دانید.

همانطور که به سنین نوجوانی و بزرگسالی می‌رسیم، همه فکر می‌کنیم در مورد همه چیز می‌دانیم. در حالی که ندانستن به معنای ضعیف و آسیب‌پذیر بودن نیست. ذهنیت بسته یعنی همین که شما همه چیز را می‌دانید و همیشه حق با شماست. با این طرز فکر شما هرگز نمی‌توانید یاد بگیرید، رشد کنید و تغییر ایجاد کنید.

اگر جستجوگر نباشید و با گفتن جملاتی مانند: “من این را نمی‌دانستم”. “نظر شما در این مورد چیست؟”. و “آیا این درست است، یا این چیزی است که من در تمام زندگی خود می‌دانم؟” بیگانه باشید، همیشه عقب می‌مانید. واقعیت این است که باید خود را زیر سؤال ببرید، زیرا ممکن است ایده ها و فکرهای شما تکراری و قدیمی‌ باشد. در صورتی که شما با سؤال از خود می‌توانید بهتر عمل کنید.


24) شفقت به خود را کشف کنید.

زندگی سخت، گیج‌کننده و آشفته است. شما خدا نیستید تا همه چیز را بدانید، شما هم فردی هستید مانند بقیه که تلاش می‌کنید در مورد همه چیز بدانید. ولی در این بین به خود استراحت دهید. شما مجبور نیستید همه چیز را بفهمید. بلکه همیشه با خودتان با مهربانی صحبت کنید، حتی بعد از این که کار اشتباهی انجام دادید. از اشتباهات خود درس بگیرید و با خود مهربان باشید، اینگونه بسیار شادتر خواهید بود. به هر حال، وقتی کسی در ذهن شما زندگی می‌کند که دائماً نسبت به شما بدبین و ناراضی است. خوشحال و شاد بودن سخت تر می‌شود.


25) منطقه امن و راحت خود را ترک کنید.

برای این که زندگی کامل و بی‌نقص‌تری داشته باشید، باید منطقه راحت و امن خود را ترک کنید و به اهداف خود برسید. هر چیزی که می‌خواهید و آرزویش را دارید، طرف دیگر این منطقه امن قرار دارد. هرچند ممکن است ترس و شادی متضاد هم به نظر برسند، اما اینطور نیست. ترس تنها قدمی‌ است که به شما کمک می‌کند تا به ظرف شیرینی که خوشبختی است برسید. برای رسیدن به آنجا، باید آن قدر شجاع باشید که روی پله بروید و خطر سقوط را به جان بخرید.

اگر به دنبال راهی برای رسیدن به آرزوها و اهداف‌تان هستید، کتاب "ماورای طبیعی شدن" اثر "دکتر جو دیسپنزا" (کلیک کنید)، برای شماست. شما پس از بهره‌مندی از آن‌، دیگر آن انسان سابق نخواهید بود و به معنای واقعی به کلید آفرینش  و خلق رؤیاها و اهداف‌تان دست خواهید یافت.


26) کاری که خوشحال‌تان می‌کند را انجام دهید.

قرار نیست همه بفهمند که شما چه کار می‌کنید. گاهی افراد اطراف شما سعی می‌کنند به شما بگویند که کارتان دیوانگی است یا شما را از تصمیم تان باز دارند. با این حال، اگر کاری باعث خوشحالی و رضایت شما می‌شود، انجامش دهید. و به دیگران ثابت کنید که اشتباه می‌کنند. افراد مبتکر خود مرزها را کنار می‌گذارند و چیزهای جدید کشف و ابداع می‌کنند. و این برای زندگی شما نیز صدق می‌کند. شما هم یک فرد مبتکر هستید. پروژه شما زندگی شماست، و باید بخواهید با وجود صداهای منفی مسیر زندگی تان، راه خود را ادامه دهید و به آن چه می‌خواهید دست پیدا کنید.


27) اجتماعی باشید و با دیگران تماس فیزیکی برقرار کنید.

تماس فیزیکی با کسی که دوستش دارید به‌ صورت خودکار استرس را از بین می‌برد. در آغوش گرفتن و گرفتن دست‌ افرادی که دوستشان دارید، باعث درمان هر دوی‌ شما می‌شود. در واقع طی مطالعه‌ای که توسط ژورنال پزشکی مکمل و جایگزین انجام شد، محققان دریافته‌اند که ماساژ می‌تواند سیستم ایمنی بدن و رضایت از زندگی را افزایش دهد. شما می‌توانید با یک ماساژ حرفه‌ای از مزایای سیستم ایمنی بهره‌مند شوید. اگر دوست یا شریک زندگی‌تان نمی‌تواند به‌ خوبی شما را ماساژ دهد، نزدیک ماساژور حرفه‌ای بروید.

 

28) بخشنده باشید.

راه‌هایی هرچند کوچک پیدا کنید تا به دیگران چیزی ببخشید. به جای اینکه حرف بزنید، گوش شنوایی داشته باشید، به‌ دوستی که نیازمند است کمک کنید یا در خیریه‌ی محل خود مشغول شوید. با این کارها به مشکلات خود از دیدی دیگر نگاه خواهید کرد و وقتی بفهمید که قادرید با کمک خود چه تغییری در زندگی دیگران ایجاد کنید، حس بهتری نسبت به خود خواهید داشت.


29) لبخند زدن را تمرین کنید.

با یک تمرین بسیار آسان می‌توانید مغزتان را گول بزنید تا حس شادی کند:‌ فقط لبخند بزنید. باور ندارید؟ خب امتحانش کنید! علت این شادی این است که در برنامه‌ریزی عصبی-زبان‌شناختی، یک محرک (که در اینجا لبخند است) به مغز علامت می‌دهد تا همان احساساتی را تجربه کند که به هنگام استفاده از آن عضلات تجربه می‌کرد.


30) «عدد جادویی خواب» خود را بیابید.

طبق مطالعه‌ای که در Harvard Business Reiview منتشر شده است، به‌ نظر می‌رسد که عدد جادوییِ ساعات مورد نیاز برای خواب در اکثر بزرگسالان، هفت ساعت در طول شب است. خواب کافی شما را قادر خواهد ساخت تا بهتر کار کنید و بر چالش‌های روزمره‌ی زندگی بیشتر فائق آیید. حتی اگر یک ساعت کمتر از این مقدار بخوابید، سلامت‌تان به خطر خواهد افتاد.

برای داشتن یک زندگی موفق مهم‌ترین فاکتور داشتن خواب با کیفیت و انرژی کافی در طول روز است. در پکیج خواب شاهانه (کلیک کنید)، با آموزش اصول و جزئیات سلامت خواب و رویابینی، کاری می‌کند که شما تبدیل به یک متخصص خواب شوید و از طرفی خواب و رویابینی را به بخشی از مسیر موفقیت خودتان تبدیل کنید!


31) آفتاب بگیرید.

بسیاری از افراد، دارای اختلال عاطفی فصلی هستند؛ بدین معنی که در فصولی که آفتاب کمتر است افسرده می‌شوند. حتی اگر شما به این اختلال دچار نباشید، ممکن است که از فقدان آفتاب و نور خورشید تأثیر بپذیرید. حداقل روزی یک ربع بیرون بروید؛ می‌توانید در یک روز سرد قدم بزنید تا حداقل نور آفتاب به صورت‌تان بخورد. نور خورشید به بدن شما کمک می‌کند تا ویتامین ‌D تولید کند، ویتامینی که بسیاری از مردم از کمبود آن رنج می‌برند.


32) با تفریح احساسات‌ و هیجانات‌تان را خالی کنید.

خواه تیم مورد علاقه‌تان را تشویق می‌کنید یا در تعطیلات دیوانه‌بازی در می‌آورید باید بدانید که کار خوبی می‌کنید، چرا که انجام مداوم این کارها شما را آرام‌تر می‌کند. در اروپای قرون وسطی، تعطیلات سوپاپ اطمینان کشاورزان بود تا با تخلیه‌ی هیجانات خود فکر شورش را از سر بیرون کنند. البته شما کشاورز شورشی نیستید. اما می‌توانید مهمانی برگزار کنید و طی آن هیجانات خود را تخلیه کنید. در آن حین زندگی را هم جدی نگیرید.


سخن پایانی:

اگر سعی دارید که شادتر و سالم‌تر باشید، ایجاد تغییرات ضروری به عهده‌ی خود شماست. کار خود را با نکاتی آغاز کنید که برای‌تان جذابیت بیشتری دارند و بقیه‌ی نکات را هر از گاهی به کار ببندید. دفتر یادداشتی داشته باشید و تغییراتی را که در زندگی خود ایجاد کرده‌اید در آن بنویسید و بیان کنید که چطور توانسته‌اند به شما کمک کنند. وقتی ناامید می‌شوید، مطالبی را که یادداشت کرده‌اید مرور کنید تا به خود یادآوری نمایید که چه کارهایی کرده‌اید.

تعریفی که دیوید تورئو از شاد زندگی کردن ارائه می‌دهد بسیار مشهور است. وی می‌گوید: “شادی مثل یک پروانه است. هرچقدر بیشتر آن را تعقیب کنید، بیشتر از شما فاصله می‌گیرد، اما اگر توجه خود را به چیزهای دیگر معطوف نمایید، نزدیک آمده و درست روی شانه شما می‌نشیند”. این متن به این معنی است که شما باید تلاش کنید تا با کوچک ترین کارها احساس شادی را به درون خود بیاورید. شاد بودن برای هر فردی متفاوت است و ممکن است شما با پیدا کردن شغل مورد علاقه‌تان احساس شادی کنید.

همانطور که گفتیم زندگی همیشه می‌تواند بهتر از آن چیزی باشد که اکنون هست. شاید شما حتی بعد از این که روی تمام این مهارت‌ها هم کار کردید، باز هم به همان زندگی ایده‌آلی که می‌خواستید، نرسید. اما با کسب این مهارت‌ها می‌توانید زندگی خود را بهبود دهید و یک رضایت قابل قبولی از زندگی داشته باشید.

 


  • از بین مهارت‌هایی که در این مقاله به شما معرفی کردیم برای اینکه بتوانید زندگی شاد خود را بسازید، روی کدام یک باید بیشتر کار کنید؟

  • اگر بخواهید فقط یکی از این مهارت‌ها را انتخاب کنید، آن مهارت کدام است؟

  • فکر می‌کنید که چه کارهای دیگری را می‌توان برای شادتر بودن انجام داد که در این لیست نیامده است؟

  • آیا شما برای شادتر بودن نکات دیگری دارید که با ما در میان بگذارید؟

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

نظر شما درباره این مطلب

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت رویال مایند ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت رویال مایند رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام