زمان مطالعه :10 دقیقه
چکیده این مطلب : بسیاری از مواقع شکایت میکنیم که زمان کمی برای خواندن مطالب مختلف از جمله روزنامه و کتابهای مورد علاقهمان داریم یا آنقدر کند میخوانیم که بعد از مدت کوتاهی خسته میشویم، در حالی که پیشرفت زیادی در مطالعه نداشتهایم. همانطور که میدانید برتری دنیای امروز ما، دستیابی به بیشترین حجم اطلاعات در کمترین زمان ممکن است. یکی از راههای کسب اطلاعات، «خواندن» است. بر خلاف تصور بسیاری از ما، خواندن هم نوعی مهارت است که با تکنیک و تمرین درست، قابل بهبود و سرعتبخشی است و افراد به جایی میرسند که در کنار تندخوانی، مطالب را فراموش نمیکنند.
تکنیکهای تندخوانی!
چگونه میتوان در زمان کمتر، کتابهای بیشتری خواند؟
تندخوانی چیست و چطور سرعت مطالعه را چندین برابر میکند؟
چگونه میتوان در مطالعه، تمرکز بالاتری داشت و بدون خستگی زودهنگام مطالب بیشتری خواند؟
نقطه شروع تحولات، باز کردن کتابها و مطالعه آنهاست. در زمینه علمی و درس، موفقیتهای شغلی، بهبود روابط فردی، اجتماعی و خلاصه بهترین گنجها، کتابهایی هستند که در اختیارمان است. اگر بخواهیم از این گنجها مثالی بزنیم، همه پیامبران، دانشمندان، نویسندگان بزرگ و بسیاری که نامی از آنها بر جای مانده از خودشان کتابی به یادگار گذاشتهاند. از این رو قدرت کتاب و مطالعه کردن بسیار زیاد است.
بسیاری از مواقع شکایت میکنیم که زمان کمی برای خواندن مطالب مختلف از جمله روزنامه و کتابهای مورد علاقهمان داریم یا آنقدر کند میخوانیم که بعد از مدت کوتاهی خسته میشویم، در حالی که پیشرفت زیادی در مطالعه نداشتهایم. همانطور که میدانید برتری دنیای امروز ما، دستیابی به بیشترین حجم اطلاعات در کمترین زمان ممکن است. یکی از راههای کسب اطلاعات، «خواندن» است. بر خلاف تصور بسیاری از ما، خواندن هم نوعی مهارت است که با تکنیک و تمرین درست، قابل بهبود و سرعتبخشی است و افراد به جایی میرسند که در کنار تندخوانی، مطالب را فراموش نمیکنند. بنابراین میتوانیم بیشترین مطالب را در کمترین زمان ممکن بخوانیم اگر و فقط اگر به روشها و تکنیکهای درست مهارت تندخوانی آشنا باشیم.
خواندن مهارتی است که با چشمها، گوشها، دهان و مغز ما مرتبط است. «ریچارد نوردکوئیست» (Richard Nordquist) ، سرعت خواندن را سرعتی میداند که فرد، متن نوشتاری (چاپی یا الکترونیکی) را در واحد زمانی خاص میخواند. همچنین سرعت خواندن، به تخمین «استنلی دی.فرانک» (Stanley D. Frank) در سال 1990، برای اکثریت افراد، به طور متوسط بین 200 تا 250 کلمه در دقیقه است.
بنابراین، به نقل از «ابی مارکس بیل» (Abby Marks Beale) ، متخصص تندخوانی و نویسنده کتاب «چطور طی 10 روز، سریعتر بخوانیم؟» در سال 2001، میتوانیم تندخوانی را مجموعهای از استراتژیهای فعال، ذهنی و آگاهانه تعریف کنیم که به فرد اجازه میدهند در شرایط خاص سرعت مطالعه خود را بالا برده یا پایین آورد. این مهارت، به ما کمک میکند تا علاوه بر استفاده کارآمدتر و بهینهتر از چشمها، گوشها، دهان و مغزمان، سرعت مطالعه خود را به طرز چشمگیری افزایش دهیم و حتی تا دو الی سه برابر سرعت فعلی برسانیم در حالیکه درک مطلب خود را نیز بالاتر بردهایم.
تندخوانی فقط روشی برای کتابخوانی نیست بلکه تندخوانی در نهایت با تقویت و پرورش مغز، به یک سبک زندگی آرامتر و بدون تنش منجر میشود. تندخوانی ترکیبی از افزایش توانمندی چشم و قدرت ارتباط آن با مغز است که با تمارین متفاوت چشم و مغز در انسان شکل میگیرد.
پیشنهاد ما برای شما: "دورهی ابرمغز" اثر "جیم کوییک" (کلیک کنید)، به گونه ای طراحی شده است تا بتوانید حافظهی ابرانسانیِ خود را از بند محدودیتها رها کنید، و تمرکز و سرعتِ یادگیری را در خود افزایش دهید. دورهی ابرمغز یک برنامهی هشت هفتهای است که تنها با صرفِ 15 تا 20 دقیقه در روز، به همراه جیم کوییک میتوانید ابزارها و تکنیکهایِ مورد استفادهی وی را برای تقویتِ حافظه، تمرکز و ظرفیتِ یادگیریِ خود بیاموزید.
تا به حال پیش آمده کتابی را بخوانید و از آن لذت نبرید؟ افرادی را میشناسیم که کتاب خواندن را کنار گذاشتهاند، بخاطر یک تجربه بد. فقط به این دلیل که یک کتاب بد و کسالتآور خواندهاند. تندخواندن باعث میشود شما بیشتر کتاب بخوانید. حتما مرا بازخواست میکنید که بر چه مبنایی این ادعا را میکنم؟ باید بگوییم اولاً فراگیران زیادی داشتهایم و بسیار دیدهایم افرادی که پس از یادگیری این مهارت تحولی شگفتانگیز در مطالعاتشان ایجاد شده و در نتیجه زندگی و کیفیت زندگیشان به کلی بهبود و متعالی گشته است.
ثانیاً افرادی که تندخوانی بلدند، کتابهایی را انتخاب میکنند که از آن لذت میبرند. شما وقتی کندخوان باشید، نمیتوانید در عرض یک ساعت کل کتاب را مرور کنید و متوجه شوید آیا مناسب سلیقه شما هست یا خیر اما افراد تندخوان با پیشخوانی و مرور کلمات کلیدی، متوجه موضوع و فن نگارش نویسنده میشوند و در نتیجه تصمیم میگیرند آیا ارزش دارد روزهایشان را همراه با کتاب بگذرانند یا خیر؟
پیش از آنکه بدانیم چگونه تندخوانی کنیم باید با هدف از این کار آشنا شویم. افزایش سرعت مطالعه و درک مطلب، افزایش تمرکز و قدرت حافظه از جمله اهداف تندخوانی محسوب میشوند. میزان مهارت شما در تندخوانی، به تمرینهایی که انجام میدهید وابسته است. هر چه تمرین و تکرار شما بیشتر باشد، به همان میزان سرعتتان نیز افزایش پیدا میکند.
توجه کنید که در تندخوانی افزایش سرعت در کنار افزایش درک مطلب انجام میشود. تندخواندنی که در آن درک مطلب نداشته باشید، فایدهای ندارد. به طورکلی قرار است با این مهارت، مطالعه مؤثر داشته باشید. منظور از مطالعه مؤثر سرعت بالا، درک مطلب بالا، تمرکز بالا در هنگام مطالعه، سپردن مطالب به حافظه بلندمدت و بازیابی آنها است. میتوان گفت این تکنیک قابلیت اثرگذاری در تمام جوانب زندگی شما را دارد.
دانشمندان معتقدند که مراقبه بهترین تمرین برای رشد شخصی و افزایش عملکرد خود میباشد. برای اینکه بتوانید خودتان را متحول کنید و پیشرفتهای هیجانی، فکری و حتی معنوی در خود مشاهده کنید، و در عین حال از تمام مزایای مراقبه نیز بهرمند شوید، توصیه ما به شما "دورهی 6 فاز مراقبه" اثر "ویشن لاکیانی" (کلیک کنید)، میباشد که توسط تیم رویالمایند ترجمه و تهیه شده و در اختیار شما قرار داده شده است.
در نگاه اول بین خواندن و مطالعه کردن تفاوتی نیست. با جستجویی ساده میتوانیم متوجه این موضوع شویم که خواندن یعنی قرائت کردن یا بلندخوانی بدون درک مفهوم، ولی مطالعه کردن یعنی نگاه کردن به چیزی تا درک کردن و فهم آن مطلب. دانستن همین تفاوت کمک میکند تا بتوانیم تندخوانی را بسیار راحتتر بپذیریم و انجام دهیم. پس هدف از داشتن روش مطالعه، داشتن روشی است تا از زمان خود برای فهم بیشتر مطالب استفاده کنیم.
مراحل تندخوانی مقدماتی شامل ۴ مرحله اصلی است. با انجام همین مراحل شما میتوانید سرعت مطالعه خود را بین ۲ تا ۳ برابر افزایش دهید.
اولین قدم تندخوانی: گرم کردن چشمها.
۱ـ استفاده از برنامههای الکترونیک مخصوص این کار طراحی شده است.
۲ـ استفاده از انگشتان خود: یک هشت انگلیسی (۸) را به صورت برعکس (افقی) با انگشتان خود روبروی صورت ترسیم کنید. این تمرین را به مدت ۲ دقیقه قبل از شروع زمان مطالعه انجام دهید. ۱ دقیقه دوم را برعکس حالت اولی انجام دهید. پس یادتان باشد چشم هم مانند بقیه عضلات قبل از مسابقه، بایستی گرم شده و آماده مطالعه شود.
دومین قدم تندخوانی: توقف هنگام مطالعه ممنوع
هنگامیکه موقع مطالعه کردن به کلمهای میرسیم و متوجه آن نمیشویم، توقف میکنیم تا معنی آن را متوجه شویم. این عادت یکی از پر تکرارترین روشهای ناصحیح هنگام مطالعه است. حالا راه مقابله با این چنین عادتی چیست؟ هنگامیکه به این کلمات و عبارتها رسیدیم یک علامت زیر آن کشیده و رد میشویم.
بعد از اتمام زمان مطالعه، برگشته و روی نقاطی که علامتگذاری کردیم با تمرکز بیشتر وقت میگذاریم. پس یادتان باشد در هنگام مطالعه به روش تندخوانی، مکث و توقف روی کلمات ممنوع! است.
سومین قدم تندخوانی: هنگام مطالعه به عقب برنگردید.
دومین عادت ناصحیح هنگام مطالعه، برگشتن مداوم به عقب است. وقتی مشغول مطالعه هستیم، به اول فصل، اول صفحه، اول پاراگراف، اول جمله و … برمیگردیم تا متوجه منظور متن شویم. عبارتی که بسیار پرتکرار شنیدهام این است: خوب میخوام بیشتر متوجه بشم، هنوز کامل نفهمیدم.
پرسشی که از این افراد هنگام این سؤال میپرسیم این است، چه روشی برای آزمون گرفتن از خودت در هنگام مطالعه داری، که به صورت مداوم به عقب برمیگردی؟ پس هنگام تندخوانی یادتان باشد هنگام مطالعه، عدم برگشتن به عقب روی کتابها را باید رعایت کنیم.
چهارمین قدم تندخوانی: بلند نخوانید!
در سنین پایین (منظور اولین سالهای مدرسه است) برای اینکه بچهها بتوانند به راحتی بخوانند و بیشتر یاد بگیرند، به آنها یاد داده میشود تا کتابها را بلند بخوانند. دقیقا همین عادت تا بزرگسالی با بچهها مانده و با افزایش حجم کتابها میخواهند بلند بلند خوانده و یاد هم بگیرند! پس مورد چهارم که در تندخوانی لازم و ضروری است، عدم بلندخوانی، لب زدن، زمزمه کردن و … هنگام مطالعه است.
اگر به دنبال تغییر رفتار و عادتهای خود هستید، "دوره عادتهای اتمی" اثر "جیمز کلیر" (کلیک کنید)، که در سایت رویالمایند در اختیار شما قرار داده شده است، را از دست ندهید. در این دورهی شگفتانگیز راههای سادهای به شما آموزش داده خواهند شد، تا روتین روزانهتان را تغییر داده و به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید.
در مورد تندخوانی، حرفهای زیادی گفته میشود. چه موافق و چه مخالف. اما همه ما یک هدف داریم؛ میخواهیم در مطالعه قدرتمند شویم. کتاب در دستانمان مانند خمیری شود در دستان نانوا. متوجه باشیم این کتاب قرار است به کدام نیاز ما پاسخ دهد و قرار است با چه سرعتی خوانده شود؟ پس باید همه روشهای خواندن را فرابگیریم و ببینیم با کدام روش لذت بیشتری میبریم. اگر شما یک اتومیبیلران حرفهای باشید و اتومیبیلی داشته باشید که ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت برود، آیا همیشه با ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت با آن حرکت میکنید؟ نکته همینجاست…
حقیقت اول: این است که تندخوانی، به معنای واقعی تندخواندن نیست. بلکه حرفهای خواندن و با قدرت خواندن است. یعنی ما کتاب را طوری بخوانیم که هم متوجه شویم و هم در یادمان بسپاریم و هم زمانی را هدر ندهیم. این گونه است که راندمان مطالعه افزایش مییابد و در واقع ما نسبت به قبل تندتر میخوانیم.
حقیقت دوم: این است که کسی نمیتواند بگوید سرعت مطالعهاش فلان عدد است. چون سرعت مطالعه شما برای هر کتاب بسته به نوع نگارش و موضوع آن متفاوت خواهد بود. مثلا اگر روزنامه را با ۴۰۰ کلمه بر دقیقه میخوانید، ممکن است فلسفه را با ۱۰۰ کلمه، داستان را سیصد کلمه و متن انگلیسی را با ۲۵ کلمه بر دقیقه مطالعه کنید.
حقیقت سوم: این که قرار نیست تندخواندن جلوی لذت بردن مارا از مطالعه بگیرید. ممکن است ما با کتابی روبهرو باشیم که متنی زیبا و غنی دارد. شاید بخواهیم متوقف شویم؛ آن را یادداشت یاهایلایت کنیم؛ عکس بگیریم.
حقیقت چهارم: که میخواهیم با شما در میان بگذاریم تفاوت Study (مطالعه کردن) و reading (خواندن) است. ما در فارسی هر دو را به یک مفهوم استفاده میکنیم . اما باید بدانیم مطالعه کردن برای درس خواندن و تحقیقات است. جایی که لازم است همه کتاب را از اول تا آخر بخوانیم. اشتباه ما این است که فکر میکنیم همه کتابها را باید Study کنیم در حالی که اغلب کتابهایی که در زندگی یک فرد کتایخوان خوانده میشوند، reading میشوند. یعنی لزوماً از اول تا آخر خوانده نمیشود. لزوماً همهاش خوانده نمیشود. و اصلاً مهم نیست که محتوای آن را حفظ کنیم یا نه. مهم مفهومیاست که از آن وارد مغز ما میشود که یا قرار است مشکلی از ما را حل کند یا قرار است دانشی بدهد و یا لذتی!
در آموزش تندخوانی سرعت مطالعه را به صورت تعداد كلمات در دقیقه میسنجند. مثلاً میگویند فلانی در دقیقه 100 كلمه میخواند و یا شخص دیگر در دقیقه 2000 كلمه میخواند. برای افزایش سرعت خواندن باید دو کار را خوب انجام دهید:
1) افزایش حوزه دید
2) اصلاح حرکت چشم
هر چقدر حوزه دید شما بیشتر باشد، با یک نگاه کلمات بیشتری به ذهنتان میسپارید و سریعتر میخوانید. شما یاد گرفته اید که یک کلمه را با یک نگاه بخوانید، ولی اگر کمی تمرین کنید به راحتی چندین کلمه را با یک نگاه میبینید و سرعت خواندن خود را چند برابر میکنید. اگر حرکت چشم شما هم اصلاح شود، میتوانید توقفهای چشمیرا از بین ببرید و سرعت خواندن را به طرز معجزه آسایی زیاد کنید.
1) بیایید اولین قدم را در آموزش تندخوانی برداریم، در جایی بنشینید و بدون اینكه سر را تكان دهید تا آنجا كه میتوانید چشمها را به سمت راست بچرخانید و دید خود را به همان سمت متمركز كنید، سپس به آرامیچشمها را به سمت چپ ببرید و سمت چپ را نگاه كنید.
بعد از آن در حالی كه همچنان سر ثابت و رو به جلو است چشمها را بالا ببرید و بعد به آرامی پایین بیاورید. اكنون با شماره 1 به سمت راست، با 2 به سمت چپ، با 3 به بالا و با 4 به پایین نگاه كنید… با این كار چشمها ورزش میكنند و كمكم حوزهی دیدتان گستردهتر میشود. بعد از هر چند بار كه این تمرین را انجام دادید یك بار چشمها را باز و بسته كنید تا خستگی آنها رفع شود.
2) هر تمرینی که انجام میدهید، بعد از آن در یک دقیقه یک متن را با درک مطلب کم بخوانید و در جدول زیر بنویسید. توجه داشته باشید که در مراحل اولیه نیازی به توجه به معنا و مفهوم مطالب نیست. در این مراحل هدف این است که حرکت چشم اصلاح شود و سرعت بالا برود. بعد از این مراحل میتوانید با درک بالا و با سرعت بالا مطالب را بخوانید.
این تمرین تأثیر بسیار زیادی برای گسترش حوزه دید و تمركز شما دارد. بنابراین با جدیت تمام آن را انجام بدهید. یکی از دلایل مهم کندخواندن وجود توقفهای زیاد در بین کلمات است. روشی که ما برای از بین بردن توقفهای چشمی ایجاد کردهایم سیاه خوانی است.
1) تمرین سیاهخوانی
به اشکال و عبارات بیمفهوم زیر نگاه کنید. انگشت خود را زیر خطوط بگذارید و از راست به چپ، چشم خود را حرکت دهید. در این تمرین هدف این نیست که چیزی بفهمید، بلکه هدف این است که چشم یاد بگیرد بدون توقف حرکت کند.
2) تمرین سیاهخوانی
یك كتاب باز كنید. انگشت اشارهی خود را زیر اولین كلمهی اولین خط قرار بدهید و بدون درک مطلب دست را جلو ببرید و هم زمان بدون تكان خوردن سر، چشم را نیز از روی كلمات حركت بدهید تا سیاهیای از كلمات ببینید. فعلاً به درك مطالب توجه نكنید و فقط چشم را حركت بدهید و دست را به عنوان راهنمای چشم در نظر بگیرید. این تمرین بسیار مهم است، چون دست مثل یك افسار چشم را حركت میدهد.
انگار چشم سوار انگشت شده است و از روی كلمات عبور میكند. وقتی به پایان خط رسیدید، سریع انگشت را بردارید و زیر خط بعد بگذارید و با چشم آن خط را دنبال كنید به همین ترتیب به خطهای پایین بروید. تأكید میكنیم در این مرحله اصلاً به درک مطلب توجه نكنید.
برای این كه توجهتان به درك كلمات و مطلب معطوف نشود، بهتر است برای بار اول از یك صفحهی انگلیسی، عربی و یا هر زبان دیگری كه ناآشناست، استفاده كنید كه چیزی از معنای آن متوجه نشوید و فقط سیاهی كلمات را ببینید و دست را حركت دهید.
بعد از انجام چندین صفحه از این تمرین سرعت خواندن (فعلاً دیدن كلمات) را محاسبه كنید و در جدول زیر یادداشت كنید. توجه داشته باشید كه در این جا منظور از سرعت خواندن تعداد كلماتی است كه در یك دقیقه دیدهاید، بدون این كه توجهی به درك آنها داشته باشید.
3) اصلاح حركت چشم برای رفع توقفهای آن
یك كتاب داستانی و یا یك كتاب ساده كه كمتر عكس و نمودار داشته باشد باز كنید و انگشت اشارهی خو را زیر اولین خط قرار بدهید و زیر خطها دست ببرید و با چشم خطها را نگاه كنید. انگشت را به راحتی حركت بدهید و با چشم بالای انگشت كه نوشتهها هستند را دنبال كنید.
همچنان که قبلاً گفتهایم خواندن مربوط به مغز است و با این تمرینات میخواهیم چشم را عادت دهیم كه تصاویر بیشتری به مغز مخابره كند. بنابراین توجهی به درک مطالب نداشته باشید و فقط تمرین كنید تا پس از مدتی و در زمان مناسب مطالب را هم بفهمید.
پیشنهاد ما برای شما: دکتر "جو دیسپنزا" در کتاب "شکست عادتهای کهنه" (کلیک کنید)، اینگونه به احساسات اشاره میکند که: «ما هر بار که فکر میکنیم، پیامی به بدن داده میشود که مواد شیمیایی مخصوص و مرتبط با فکرمان تولید کند، این پیامها به غدههای بدنمان ارسال میشود، و هر کدام با توجه به فکر درون ذهن ما، مواد شیمیایی مربوطه را تولید میکند». بنابراین افکار ما احساسات و عواطف ما را تولید میکنند.
توجه:
1- هنگام دست بردن زیر خطوط به راحتی در جایی بنشینید و سعی كنید كه حركت دست و چشمتان را هماهنگ كنید تا هیچ كدام زودتر از دیگری حركت نكند.
2- فقط چشمها راحركت بدهید و سر و بدن را در حالت راحت و بدون حركت نگه دارید.
3- در ابتدا و برای سه چهار صفحهی اول هر خط را در سه ثانیه تمام كنید؛ یعنی در ذهن خود 1،3،2 بگویید و همزمان یك خط را تمام كنید، بعد از آن برای سه چهار صفحهی دیگر هر خط را در 2 ثانیه تمام كنید و نهایتاً پس از آن در یك ثانیه یك خط را تمام كنید. حدود 50 صفحه را با روش دست بردن و به همین صورت بخوانید (نگاه كنید) و بعد از آن تمرین زیر را انجام بدهید.
تمرین شماره 1)
یکی از تمریناتی که در کلاسهای آموزش تندخوانی به کار میبریم به این شرح است: ساعت زنگ دار و یا موبایل خود را برای دو دقیقه تنظیم كنید و یا از كسی بخواهید كه دو دقیقه زمان بگیرد. از ابتدای یكی از صفحات كتاب داستانی و یا یك كتاب ساده با روش دست بردن شروع به خواندن كنید و چندان به درك مطلب توجهی نكنید. فقط تلاش كنید كه كلمات را تشخیص دهید و یك دید خیلی كلی از مطالب به دست آورید.
در تمرین درس قبل فقط سیاهی كلمات را میدیدید، ولی اینجا آرامتر دست را جلو میبرید تا خیلی سریع كلمات را تشخیص دهید. نگران درك مطالب نباشید پس از مدتی با سرعت زیاد مطالب را به طور كامل یاد خواهید گرفت. پس از پایان دو دقیقه به هر جای مطلب كه رسیدید یک نقطه بگذارید و تعداد خطهایی را كه خواندهاید محاسبه كنید و كلمات دو تا از خطهای كامل را بشمارید و میانگین آنها را به دست آورید. تمام كلمات از جمله حروف اضافه و ربط را دو كلمه در نظر بگیرید.
اكنون تعداد خطهای كامل (هر دو نیم خط را یك خط كامل در نظر بگیرید) را در تعداد میانگین كلمات یك خط ضرب كنید و بر دو تقسیم كنید (چون دو دقیقه خواندهاید)، سرعت مطالعه در یك دقیقه به دست میآید: سرعت مطالعه:……………… این سرعت را در جدول پیشرفت تمرینات بنویسید.
این تمرین تأثیر بسیار زیادی برای اصلاح حركت چشم و از بین بردن توقفهای چشم دارد و سرعت خواندن را به طرز چشمگیری افزایش میدهد. زمان را برای یك دقیقه تنظیم كنید. یك صفحه را باز كنید و به همان روش قبلی و با حداكثر سرعتی كه میتوانید شروع به خواندن كنید و فقط در نظر داشته باشید كه چند نكتهی كلی از متن پیدا كنید.
توجه داشته باشید كه لب خوانی نكنید و یا با صدای بلند نخوانید. فقط با چشم به خطوطی كه تند و تند از بالای انگشت پرواز میكنند نگاه كنید. پس از یك دقیقه به هر جای متن كه رسیدید علامت 1 بگذارید و سرعت مطالعهی خود را محاسبه كنید و در جدول پیشرفت تمرینات جلسهی دوم بنویسید.
حال از شماره 1 به میزان 5 خط بشمارید و جلوتر بروید و شمارهی 2 بگذارید. اكنون باید دوباره همان مطلب را بخوانید ولی این بار 5 خط بیشتر بخوانید و به شماره 2 برسید. اگر زودتر از یك دقیقه به شمارهی 2 رسیدید دوباره برگردید و از اول به هر میزانی كه رسیدید از همان مطلب بخوانید ولی از شماره 2 جلوتر نروید.
اكنون از شمارهی 2 به میزان 5 خط جلوتر بروید و شماره 3 بگذارید. این بار نیز مثل دفعهی قبل از اول متن شروع به خواندن كنید و تا شمارهی 3 در عرض یك دقیقه بخوانید. بعد از آن از شماره 3 به میزان 5 خط جلوتر بروید و شمارهی 4 بگذارید و مطلب را تا شمارهی 4 در یك دقیقه بخوانید و بعد از آن 5 خط دیگر جلوتر بروید و شمارهی 5 بگذارید و تمام مطلب را در یك دقیقه بخوانید.
هدف از این تمرین علاوه بر بالا بردن سرعت، انعطافپذیر كردن خواندن نیز است؛ بدین معنی كه بعداً كه میخواهید مطالعه كنید بتوانید به صورت ناخودآگاه مطالب ساده را سریعتر و مطالب دشوار را آرامتر بخوانید. از آن جایی كه در این تمرین با هر بار خواندن قسمتهای خوانده شده راحتتر میشوند از روی آنها سریعتر میگذرید و مطالب جدید را آرامتر میخوانید و بدین گونه سرعت خواندنتان انعطافپذیر میشود.
تمرین شماره 2)
یک صفحه از یک کتاب را انتخاب کنید و با نگاه کردن به یک ساعت زمان شروع را در نظر داشته باشید. با روش دست بردن زیر خطوط و با فهم کلیاتی از آن، یک صفحه را به اتمام برسانید و زمان خواندن آن یک صفحه را یادداشت کنید. سپس سعی کنید یک صفحه دیگر را با زمان کمتری بخوانید و سپس صفحه دیگر را هم باز هم سریعتر بخوانید. این تمرین را بر روی4 صفحه انجام دهید. مثلا اگر صفحهی اول را در 40 ثانیه خواندید، سعی کنید صفحهی بعد را در چند ثانیه کمتر بخوانید و باز هم صفحهی بعدی را در زمان کمتری بخوانید.
تمرین شماره 3)
این تمرین، تمرین گسترش حوزه دید میباشد. به مربع وسط نگاه کنید و سعی کنید چهارگوشه آن را همزمان ببینید. بعد از آن به ترتیب مربعهای بعدی را نگاه کنید به گونهای که چهارگوشه را همزمان ببینید. لازم به ذکر است که مربعهای بزرگتر را احتمالا به صورت تار میبینید و این اشکال ندارد.
تمرین شماره 4)
كتاب داستانی و یا یك كتاب ساده را باز كنید و به مدت 1دقیقه با حداكثر سرعت با روش دست بردن بخوانید. چندان به درک مطلب توجه نكنید. به هر جای متن كه رسیدید یک علامت بگذارید. سرعت مطالعه خود را محاسبه كنید و در جدول تمرینات جلسهی سوم بنویسید. اكنون همان مطلب را برای بار دوم در 50 ثانیه بخوانید (برای انجام این تمرین صدای خودتان را ضبط كنید كه وقتی 10 ثانیه به پایان زمان مانده باشد اعلام كند كه 10 ثانیه مانده است تا حتماً در زمان مقرر آن را بخوانید). برای بار سوم همان مطلب را در 40 ثانیه و برای بار چهارم 30 و برای بار آخر در 25 ثانیه بخوانید.
احتمالاً در بار چهارم و پنجم دیگر نمیتوانید مطلب را بخوانید و فقط باید با سرعت زیر خطها دست بكشید و نگاهتان را تند تند از روز خطوط عبور دهید. شاید حتی مجبور شوید دو خط دو خط یا سه خط سه خط نگاه كنید. در پایان از ادامهی مطلب در 1 دقیقه بخوانید و دوباره سرعت را در جدول بنویسید.
هدف این تمرین نیز مانند تمرین درس قبل علاوه بر اصلاح حركت چشم، تمرین خواندن انعطافپذیر است. این تمرین را چندین بار و در روزهای مختلف انجام بدهید. به این نكتهی مهم هم توجه داشته باشید كه موفقیت نیاز به خویشتن انضباطی دارد؛ یعنی باید خودتان را به انجام تمرینات و كارهای مورد نظر مجبور كنید.
كار را به عنوان یك تفریح در نظر بگیرید و از انجام آن لذت ببرید. این جمله «مارتین لوتركینگ» را همیشه در نظر داشته باشید: یك رفتگر باید به گونهای خیابان را جارو كند كه شكسپیر شعر میسرود، بتهوون سمفونی مینواخت و میكل آنژ، نقاشی میكرد. در این صورت فرشتگان در آسمان میگویند تأمل كنید كسی دارد جارو میكند.
تمرین شماره 5)
تمرین تندخوانی A_B_C_D. یک متن انتخاب کنید و یک دقیقه زمان بگیرید و با روش دست بردن با درک حدود 20 درصد بخوانید. به جایی که رسیدید علامت A قرار بدهید. تعداد خطهایی که خواندهاید را بشمارید و بعد از آن از قسمتA به میزان همان تعداد خط به علاوه 5خط دیگر بشمارید و جلوتر بروید و علامتB قرار بدهید.
اکنون سعی کنید از AتاB را در یک دقیقه بخوانید. در یک دقیقه دیگر سعی کنید از B تا C بخوانید اما این قسمت نسبت به قسمت قبل باز هم 5 خط اضافه دارد. به همین ترتیب ازC تا D بخوانید. این تمرین باعث میشود که به مغز این پیام را بدهید که با سرعت بیشتری فعالیت کند و کمکم سرعت خواندن زیادتر شود. اینها تعداد اندکی از تمرینات تندخوانی هستند، اگر به آموزش تندخوانی علاقهمندید و تمایل دارید تکنیکهای پیشرفته تندخوانی، تمرکز حواس و تکنیکهای حافظه را یاد بگیرید کتاب تندخوانی با ذهن ناخودآگاه را مطالعه کنید.
خوشحال میشویم ایدهها و راهکارهای دیگری که برای افزایش تند خوانی میشناسید را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.
برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.
تکنیکهای تندخوانی!
چگونه میتوان در زمان کمتر، کتابهای بیشتری خواند؟
تندخوانی چیست و چطور سرعت مطالعه را چندین برابر میکند؟
چگونه میتوان در مطالعه، تمرکز بالاتری داشت و بدون خستگی زودهنگام مطالب بیشتری خواند؟
نقطه شروع تحولات، باز کردن کتابها و مطالعه آنهاست. در زمینه علمی و درس، موفقیتهای شغلی، بهبود روابط فردی، اجتماعی و خلاصه بهترین گنجها، کتابهایی هستند که در اختیارمان است. اگر بخواهیم از این گنجها مثالی بزنیم، همه پیامبران، دانشمندان، نویسندگان بزرگ و بسیاری که نامی از آنها بر جای مانده از خودشان کتابی به یادگار گذاشتهاند. از این رو قدرت کتاب و مطالعه کردن بسیار زیاد است.
بسیاری از مواقع شکایت میکنیم که زمان کمی برای خواندن مطالب مختلف از جمله روزنامه و کتابهای مورد علاقهمان داریم یا آنقدر کند میخوانیم که بعد از مدت کوتاهی خسته میشویم، در حالی که پیشرفت زیادی در مطالعه نداشتهایم. همانطور که میدانید برتری دنیای امروز ما، دستیابی به بیشترین حجم اطلاعات در کمترین زمان ممکن است. یکی از راههای کسب اطلاعات، «خواندن» است. بر خلاف تصور بسیاری از ما، خواندن هم نوعی مهارت است که با تکنیک و تمرین درست، قابل بهبود و سرعتبخشی است و افراد به جایی میرسند که در کنار تندخوانی، مطالب را فراموش نمیکنند. بنابراین میتوانیم بیشترین مطالب را در کمترین زمان ممکن بخوانیم اگر و فقط اگر به روشها و تکنیکهای درست مهارت تندخوانی آشنا باشیم.
خواندن مهارتی است که با چشمها، گوشها، دهان و مغز ما مرتبط است. «ریچارد نوردکوئیست» (Richard Nordquist) ، سرعت خواندن را سرعتی میداند که فرد، متن نوشتاری (چاپی یا الکترونیکی) را در واحد زمانی خاص میخواند. همچنین سرعت خواندن، به تخمین «استنلی دی.فرانک» (Stanley D. Frank) در سال 1990، برای اکثریت افراد، به طور متوسط بین 200 تا 250 کلمه در دقیقه است.
بنابراین، به نقل از «ابی مارکس بیل» (Abby Marks Beale) ، متخصص تندخوانی و نویسنده کتاب «چطور طی 10 روز، سریعتر بخوانیم؟» در سال 2001، میتوانیم تندخوانی را مجموعهای از استراتژیهای فعال، ذهنی و آگاهانه تعریف کنیم که به فرد اجازه میدهند در شرایط خاص سرعت مطالعه خود را بالا برده یا پایین آورد. این مهارت، به ما کمک میکند تا علاوه بر استفاده کارآمدتر و بهینهتر از چشمها، گوشها، دهان و مغزمان، سرعت مطالعه خود را به طرز چشمگیری افزایش دهیم و حتی تا دو الی سه برابر سرعت فعلی برسانیم در حالیکه درک مطلب خود را نیز بالاتر بردهایم.
تندخوانی فقط روشی برای کتابخوانی نیست بلکه تندخوانی در نهایت با تقویت و پرورش مغز، به یک سبک زندگی آرامتر و بدون تنش منجر میشود. تندخوانی ترکیبی از افزایش توانمندی چشم و قدرت ارتباط آن با مغز است که با تمارین متفاوت چشم و مغز در انسان شکل میگیرد.
پیشنهاد ما برای شما: "دورهی ابرمغز" اثر "جیم کوییک" (کلیک کنید)، به گونه ای طراحی شده است تا بتوانید حافظهی ابرانسانیِ خود را از بند محدودیتها رها کنید، و تمرکز و سرعتِ یادگیری را در خود افزایش دهید. دورهی ابرمغز یک برنامهی هشت هفتهای است که تنها با صرفِ 15 تا 20 دقیقه در روز، به همراه جیم کوییک میتوانید ابزارها و تکنیکهایِ مورد استفادهی وی را برای تقویتِ حافظه، تمرکز و ظرفیتِ یادگیریِ خود بیاموزید.
تا به حال پیش آمده کتابی را بخوانید و از آن لذت نبرید؟ افرادی را میشناسیم که کتاب خواندن را کنار گذاشتهاند، بخاطر یک تجربه بد. فقط به این دلیل که یک کتاب بد و کسالتآور خواندهاند. تندخواندن باعث میشود شما بیشتر کتاب بخوانید. حتما مرا بازخواست میکنید که بر چه مبنایی این ادعا را میکنم؟ باید بگوییم اولاً فراگیران زیادی داشتهایم و بسیار دیدهایم افرادی که پس از یادگیری این مهارت تحولی شگفتانگیز در مطالعاتشان ایجاد شده و در نتیجه زندگی و کیفیت زندگیشان به کلی بهبود و متعالی گشته است.
ثانیاً افرادی که تندخوانی بلدند، کتابهایی را انتخاب میکنند که از آن لذت میبرند. شما وقتی کندخوان باشید، نمیتوانید در عرض یک ساعت کل کتاب را مرور کنید و متوجه شوید آیا مناسب سلیقه شما هست یا خیر اما افراد تندخوان با پیشخوانی و مرور کلمات کلیدی، متوجه موضوع و فن نگارش نویسنده میشوند و در نتیجه تصمیم میگیرند آیا ارزش دارد روزهایشان را همراه با کتاب بگذرانند یا خیر؟
پیش از آنکه بدانیم چگونه تندخوانی کنیم باید با هدف از این کار آشنا شویم. افزایش سرعت مطالعه و درک مطلب، افزایش تمرکز و قدرت حافظه از جمله اهداف تندخوانی محسوب میشوند. میزان مهارت شما در تندخوانی، به تمرینهایی که انجام میدهید وابسته است. هر چه تمرین و تکرار شما بیشتر باشد، به همان میزان سرعتتان نیز افزایش پیدا میکند.
توجه کنید که در تندخوانی افزایش سرعت در کنار افزایش درک مطلب انجام میشود. تندخواندنی که در آن درک مطلب نداشته باشید، فایدهای ندارد. به طورکلی قرار است با این مهارت، مطالعه مؤثر داشته باشید. منظور از مطالعه مؤثر سرعت بالا، درک مطلب بالا، تمرکز بالا در هنگام مطالعه، سپردن مطالب به حافظه بلندمدت و بازیابی آنها است. میتوان گفت این تکنیک قابلیت اثرگذاری در تمام جوانب زندگی شما را دارد.
دانشمندان معتقدند که مراقبه بهترین تمرین برای رشد شخصی و افزایش عملکرد خود میباشد. برای اینکه بتوانید خودتان را متحول کنید و پیشرفتهای هیجانی، فکری و حتی معنوی در خود مشاهده کنید، و در عین حال از تمام مزایای مراقبه نیز بهرمند شوید، توصیه ما به شما "دورهی 6 فاز مراقبه" اثر "ویشن لاکیانی" (کلیک کنید)، میباشد که توسط تیم رویالمایند ترجمه و تهیه شده و در اختیار شما قرار داده شده است.
در نگاه اول بین خواندن و مطالعه کردن تفاوتی نیست. با جستجویی ساده میتوانیم متوجه این موضوع شویم که خواندن یعنی قرائت کردن یا بلندخوانی بدون درک مفهوم، ولی مطالعه کردن یعنی نگاه کردن به چیزی تا درک کردن و فهم آن مطلب. دانستن همین تفاوت کمک میکند تا بتوانیم تندخوانی را بسیار راحتتر بپذیریم و انجام دهیم. پس هدف از داشتن روش مطالعه، داشتن روشی است تا از زمان خود برای فهم بیشتر مطالب استفاده کنیم.
مراحل تندخوانی مقدماتی شامل ۴ مرحله اصلی است. با انجام همین مراحل شما میتوانید سرعت مطالعه خود را بین ۲ تا ۳ برابر افزایش دهید.
اولین قدم تندخوانی: گرم کردن چشمها.
۱ـ استفاده از برنامههای الکترونیک مخصوص این کار طراحی شده است.
۲ـ استفاده از انگشتان خود: یک هشت انگلیسی (۸) را به صورت برعکس (افقی) با انگشتان خود روبروی صورت ترسیم کنید. این تمرین را به مدت ۲ دقیقه قبل از شروع زمان مطالعه انجام دهید. ۱ دقیقه دوم را برعکس حالت اولی انجام دهید. پس یادتان باشد چشم هم مانند بقیه عضلات قبل از مسابقه، بایستی گرم شده و آماده مطالعه شود.
دومین قدم تندخوانی: توقف هنگام مطالعه ممنوع
هنگامیکه موقع مطالعه کردن به کلمهای میرسیم و متوجه آن نمیشویم، توقف میکنیم تا معنی آن را متوجه شویم. این عادت یکی از پر تکرارترین روشهای ناصحیح هنگام مطالعه است. حالا راه مقابله با این چنین عادتی چیست؟ هنگامیکه به این کلمات و عبارتها رسیدیم یک علامت زیر آن کشیده و رد میشویم.
بعد از اتمام زمان مطالعه، برگشته و روی نقاطی که علامتگذاری کردیم با تمرکز بیشتر وقت میگذاریم. پس یادتان باشد در هنگام مطالعه به روش تندخوانی، مکث و توقف روی کلمات ممنوع! است.
سومین قدم تندخوانی: هنگام مطالعه به عقب برنگردید.
دومین عادت ناصحیح هنگام مطالعه، برگشتن مداوم به عقب است. وقتی مشغول مطالعه هستیم، به اول فصل، اول صفحه، اول پاراگراف، اول جمله و … برمیگردیم تا متوجه منظور متن شویم. عبارتی که بسیار پرتکرار شنیدهام این است: خوب میخوام بیشتر متوجه بشم، هنوز کامل نفهمیدم.
پرسشی که از این افراد هنگام این سؤال میپرسیم این است، چه روشی برای آزمون گرفتن از خودت در هنگام مطالعه داری، که به صورت مداوم به عقب برمیگردی؟ پس هنگام تندخوانی یادتان باشد هنگام مطالعه، عدم برگشتن به عقب روی کتابها را باید رعایت کنیم.
چهارمین قدم تندخوانی: بلند نخوانید!
در سنین پایین (منظور اولین سالهای مدرسه است) برای اینکه بچهها بتوانند به راحتی بخوانند و بیشتر یاد بگیرند، به آنها یاد داده میشود تا کتابها را بلند بخوانند. دقیقا همین عادت تا بزرگسالی با بچهها مانده و با افزایش حجم کتابها میخواهند بلند بلند خوانده و یاد هم بگیرند! پس مورد چهارم که در تندخوانی لازم و ضروری است، عدم بلندخوانی، لب زدن، زمزمه کردن و … هنگام مطالعه است.
اگر به دنبال تغییر رفتار و عادتهای خود هستید، "دوره عادتهای اتمی" اثر "جیمز کلیر" (کلیک کنید)، که در سایت رویالمایند در اختیار شما قرار داده شده است، را از دست ندهید. در این دورهی شگفتانگیز راههای سادهای به شما آموزش داده خواهند شد، تا روتین روزانهتان را تغییر داده و به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید.
در مورد تندخوانی، حرفهای زیادی گفته میشود. چه موافق و چه مخالف. اما همه ما یک هدف داریم؛ میخواهیم در مطالعه قدرتمند شویم. کتاب در دستانمان مانند خمیری شود در دستان نانوا. متوجه باشیم این کتاب قرار است به کدام نیاز ما پاسخ دهد و قرار است با چه سرعتی خوانده شود؟ پس باید همه روشهای خواندن را فرابگیریم و ببینیم با کدام روش لذت بیشتری میبریم. اگر شما یک اتومیبیلران حرفهای باشید و اتومیبیلی داشته باشید که ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت برود، آیا همیشه با ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت با آن حرکت میکنید؟ نکته همینجاست…
حقیقت اول: این است که تندخوانی، به معنای واقعی تندخواندن نیست. بلکه حرفهای خواندن و با قدرت خواندن است. یعنی ما کتاب را طوری بخوانیم که هم متوجه شویم و هم در یادمان بسپاریم و هم زمانی را هدر ندهیم. این گونه است که راندمان مطالعه افزایش مییابد و در واقع ما نسبت به قبل تندتر میخوانیم.
حقیقت دوم: این است که کسی نمیتواند بگوید سرعت مطالعهاش فلان عدد است. چون سرعت مطالعه شما برای هر کتاب بسته به نوع نگارش و موضوع آن متفاوت خواهد بود. مثلا اگر روزنامه را با ۴۰۰ کلمه بر دقیقه میخوانید، ممکن است فلسفه را با ۱۰۰ کلمه، داستان را سیصد کلمه و متن انگلیسی را با ۲۵ کلمه بر دقیقه مطالعه کنید.
حقیقت سوم: این که قرار نیست تندخواندن جلوی لذت بردن مارا از مطالعه بگیرید. ممکن است ما با کتابی روبهرو باشیم که متنی زیبا و غنی دارد. شاید بخواهیم متوقف شویم؛ آن را یادداشت یاهایلایت کنیم؛ عکس بگیریم.
حقیقت چهارم: که میخواهیم با شما در میان بگذاریم تفاوت Study (مطالعه کردن) و reading (خواندن) است. ما در فارسی هر دو را به یک مفهوم استفاده میکنیم . اما باید بدانیم مطالعه کردن برای درس خواندن و تحقیقات است. جایی که لازم است همه کتاب را از اول تا آخر بخوانیم. اشتباه ما این است که فکر میکنیم همه کتابها را باید Study کنیم در حالی که اغلب کتابهایی که در زندگی یک فرد کتایخوان خوانده میشوند، reading میشوند. یعنی لزوماً از اول تا آخر خوانده نمیشود. لزوماً همهاش خوانده نمیشود. و اصلاً مهم نیست که محتوای آن را حفظ کنیم یا نه. مهم مفهومیاست که از آن وارد مغز ما میشود که یا قرار است مشکلی از ما را حل کند یا قرار است دانشی بدهد و یا لذتی!
در آموزش تندخوانی سرعت مطالعه را به صورت تعداد كلمات در دقیقه میسنجند. مثلاً میگویند فلانی در دقیقه 100 كلمه میخواند و یا شخص دیگر در دقیقه 2000 كلمه میخواند. برای افزایش سرعت خواندن باید دو کار را خوب انجام دهید:
1) افزایش حوزه دید
2) اصلاح حرکت چشم
هر چقدر حوزه دید شما بیشتر باشد، با یک نگاه کلمات بیشتری به ذهنتان میسپارید و سریعتر میخوانید. شما یاد گرفته اید که یک کلمه را با یک نگاه بخوانید، ولی اگر کمی تمرین کنید به راحتی چندین کلمه را با یک نگاه میبینید و سرعت خواندن خود را چند برابر میکنید. اگر حرکت چشم شما هم اصلاح شود، میتوانید توقفهای چشمیرا از بین ببرید و سرعت خواندن را به طرز معجزه آسایی زیاد کنید.
1) بیایید اولین قدم را در آموزش تندخوانی برداریم، در جایی بنشینید و بدون اینكه سر را تكان دهید تا آنجا كه میتوانید چشمها را به سمت راست بچرخانید و دید خود را به همان سمت متمركز كنید، سپس به آرامیچشمها را به سمت چپ ببرید و سمت چپ را نگاه كنید.
بعد از آن در حالی كه همچنان سر ثابت و رو به جلو است چشمها را بالا ببرید و بعد به آرامی پایین بیاورید. اكنون با شماره 1 به سمت راست، با 2 به سمت چپ، با 3 به بالا و با 4 به پایین نگاه كنید… با این كار چشمها ورزش میكنند و كمكم حوزهی دیدتان گستردهتر میشود. بعد از هر چند بار كه این تمرین را انجام دادید یك بار چشمها را باز و بسته كنید تا خستگی آنها رفع شود.
2) هر تمرینی که انجام میدهید، بعد از آن در یک دقیقه یک متن را با درک مطلب کم بخوانید و در جدول زیر بنویسید. توجه داشته باشید که در مراحل اولیه نیازی به توجه به معنا و مفهوم مطالب نیست. در این مراحل هدف این است که حرکت چشم اصلاح شود و سرعت بالا برود. بعد از این مراحل میتوانید با درک بالا و با سرعت بالا مطالب را بخوانید.
این تمرین تأثیر بسیار زیادی برای گسترش حوزه دید و تمركز شما دارد. بنابراین با جدیت تمام آن را انجام بدهید. یکی از دلایل مهم کندخواندن وجود توقفهای زیاد در بین کلمات است. روشی که ما برای از بین بردن توقفهای چشمی ایجاد کردهایم سیاه خوانی است.
1) تمرین سیاهخوانی
به اشکال و عبارات بیمفهوم زیر نگاه کنید. انگشت خود را زیر خطوط بگذارید و از راست به چپ، چشم خود را حرکت دهید. در این تمرین هدف این نیست که چیزی بفهمید، بلکه هدف این است که چشم یاد بگیرد بدون توقف حرکت کند.
2) تمرین سیاهخوانی
یك كتاب باز كنید. انگشت اشارهی خود را زیر اولین كلمهی اولین خط قرار بدهید و بدون درک مطلب دست را جلو ببرید و هم زمان بدون تكان خوردن سر، چشم را نیز از روی كلمات حركت بدهید تا سیاهیای از كلمات ببینید. فعلاً به درك مطالب توجه نكنید و فقط چشم را حركت بدهید و دست را به عنوان راهنمای چشم در نظر بگیرید. این تمرین بسیار مهم است، چون دست مثل یك افسار چشم را حركت میدهد.
انگار چشم سوار انگشت شده است و از روی كلمات عبور میكند. وقتی به پایان خط رسیدید، سریع انگشت را بردارید و زیر خط بعد بگذارید و با چشم آن خط را دنبال كنید به همین ترتیب به خطهای پایین بروید. تأكید میكنیم در این مرحله اصلاً به درک مطلب توجه نكنید.
برای این كه توجهتان به درك كلمات و مطلب معطوف نشود، بهتر است برای بار اول از یك صفحهی انگلیسی، عربی و یا هر زبان دیگری كه ناآشناست، استفاده كنید كه چیزی از معنای آن متوجه نشوید و فقط سیاهی كلمات را ببینید و دست را حركت دهید.
بعد از انجام چندین صفحه از این تمرین سرعت خواندن (فعلاً دیدن كلمات) را محاسبه كنید و در جدول زیر یادداشت كنید. توجه داشته باشید كه در این جا منظور از سرعت خواندن تعداد كلماتی است كه در یك دقیقه دیدهاید، بدون این كه توجهی به درك آنها داشته باشید.
3) اصلاح حركت چشم برای رفع توقفهای آن
یك كتاب داستانی و یا یك كتاب ساده كه كمتر عكس و نمودار داشته باشد باز كنید و انگشت اشارهی خو را زیر اولین خط قرار بدهید و زیر خطها دست ببرید و با چشم خطها را نگاه كنید. انگشت را به راحتی حركت بدهید و با چشم بالای انگشت كه نوشتهها هستند را دنبال كنید.
همچنان که قبلاً گفتهایم خواندن مربوط به مغز است و با این تمرینات میخواهیم چشم را عادت دهیم كه تصاویر بیشتری به مغز مخابره كند. بنابراین توجهی به درک مطالب نداشته باشید و فقط تمرین كنید تا پس از مدتی و در زمان مناسب مطالب را هم بفهمید.
پیشنهاد ما برای شما: دکتر "جو دیسپنزا" در کتاب "شکست عادتهای کهنه" (کلیک کنید)، اینگونه به احساسات اشاره میکند که: «ما هر بار که فکر میکنیم، پیامی به بدن داده میشود که مواد شیمیایی مخصوص و مرتبط با فکرمان تولید کند، این پیامها به غدههای بدنمان ارسال میشود، و هر کدام با توجه به فکر درون ذهن ما، مواد شیمیایی مربوطه را تولید میکند». بنابراین افکار ما احساسات و عواطف ما را تولید میکنند.
توجه:
1- هنگام دست بردن زیر خطوط به راحتی در جایی بنشینید و سعی كنید كه حركت دست و چشمتان را هماهنگ كنید تا هیچ كدام زودتر از دیگری حركت نكند.
2- فقط چشمها راحركت بدهید و سر و بدن را در حالت راحت و بدون حركت نگه دارید.
3- در ابتدا و برای سه چهار صفحهی اول هر خط را در سه ثانیه تمام كنید؛ یعنی در ذهن خود 1،3،2 بگویید و همزمان یك خط را تمام كنید، بعد از آن برای سه چهار صفحهی دیگر هر خط را در 2 ثانیه تمام كنید و نهایتاً پس از آن در یك ثانیه یك خط را تمام كنید. حدود 50 صفحه را با روش دست بردن و به همین صورت بخوانید (نگاه كنید) و بعد از آن تمرین زیر را انجام بدهید.
تمرین شماره 1)
یکی از تمریناتی که در کلاسهای آموزش تندخوانی به کار میبریم به این شرح است: ساعت زنگ دار و یا موبایل خود را برای دو دقیقه تنظیم كنید و یا از كسی بخواهید كه دو دقیقه زمان بگیرد. از ابتدای یكی از صفحات كتاب داستانی و یا یك كتاب ساده با روش دست بردن شروع به خواندن كنید و چندان به درك مطلب توجهی نكنید. فقط تلاش كنید كه كلمات را تشخیص دهید و یك دید خیلی كلی از مطالب به دست آورید.
در تمرین درس قبل فقط سیاهی كلمات را میدیدید، ولی اینجا آرامتر دست را جلو میبرید تا خیلی سریع كلمات را تشخیص دهید. نگران درك مطالب نباشید پس از مدتی با سرعت زیاد مطالب را به طور كامل یاد خواهید گرفت. پس از پایان دو دقیقه به هر جای مطلب كه رسیدید یک نقطه بگذارید و تعداد خطهایی را كه خواندهاید محاسبه كنید و كلمات دو تا از خطهای كامل را بشمارید و میانگین آنها را به دست آورید. تمام كلمات از جمله حروف اضافه و ربط را دو كلمه در نظر بگیرید.
اكنون تعداد خطهای كامل (هر دو نیم خط را یك خط كامل در نظر بگیرید) را در تعداد میانگین كلمات یك خط ضرب كنید و بر دو تقسیم كنید (چون دو دقیقه خواندهاید)، سرعت مطالعه در یك دقیقه به دست میآید: سرعت مطالعه:……………… این سرعت را در جدول پیشرفت تمرینات بنویسید.
این تمرین تأثیر بسیار زیادی برای اصلاح حركت چشم و از بین بردن توقفهای چشم دارد و سرعت خواندن را به طرز چشمگیری افزایش میدهد. زمان را برای یك دقیقه تنظیم كنید. یك صفحه را باز كنید و به همان روش قبلی و با حداكثر سرعتی كه میتوانید شروع به خواندن كنید و فقط در نظر داشته باشید كه چند نكتهی كلی از متن پیدا كنید.
توجه داشته باشید كه لب خوانی نكنید و یا با صدای بلند نخوانید. فقط با چشم به خطوطی كه تند و تند از بالای انگشت پرواز میكنند نگاه كنید. پس از یك دقیقه به هر جای متن كه رسیدید علامت 1 بگذارید و سرعت مطالعهی خود را محاسبه كنید و در جدول پیشرفت تمرینات جلسهی دوم بنویسید.
حال از شماره 1 به میزان 5 خط بشمارید و جلوتر بروید و شمارهی 2 بگذارید. اكنون باید دوباره همان مطلب را بخوانید ولی این بار 5 خط بیشتر بخوانید و به شماره 2 برسید. اگر زودتر از یك دقیقه به شمارهی 2 رسیدید دوباره برگردید و از اول به هر میزانی كه رسیدید از همان مطلب بخوانید ولی از شماره 2 جلوتر نروید.
اكنون از شمارهی 2 به میزان 5 خط جلوتر بروید و شماره 3 بگذارید. این بار نیز مثل دفعهی قبل از اول متن شروع به خواندن كنید و تا شمارهی 3 در عرض یك دقیقه بخوانید. بعد از آن از شماره 3 به میزان 5 خط جلوتر بروید و شمارهی 4 بگذارید و مطلب را تا شمارهی 4 در یك دقیقه بخوانید و بعد از آن 5 خط دیگر جلوتر بروید و شمارهی 5 بگذارید و تمام مطلب را در یك دقیقه بخوانید.
هدف از این تمرین علاوه بر بالا بردن سرعت، انعطافپذیر كردن خواندن نیز است؛ بدین معنی كه بعداً كه میخواهید مطالعه كنید بتوانید به صورت ناخودآگاه مطالب ساده را سریعتر و مطالب دشوار را آرامتر بخوانید. از آن جایی كه در این تمرین با هر بار خواندن قسمتهای خوانده شده راحتتر میشوند از روی آنها سریعتر میگذرید و مطالب جدید را آرامتر میخوانید و بدین گونه سرعت خواندنتان انعطافپذیر میشود.
تمرین شماره 2)
یک صفحه از یک کتاب را انتخاب کنید و با نگاه کردن به یک ساعت زمان شروع را در نظر داشته باشید. با روش دست بردن زیر خطوط و با فهم کلیاتی از آن، یک صفحه را به اتمام برسانید و زمان خواندن آن یک صفحه را یادداشت کنید. سپس سعی کنید یک صفحه دیگر را با زمان کمتری بخوانید و سپس صفحه دیگر را هم باز هم سریعتر بخوانید. این تمرین را بر روی4 صفحه انجام دهید. مثلا اگر صفحهی اول را در 40 ثانیه خواندید، سعی کنید صفحهی بعد را در چند ثانیه کمتر بخوانید و باز هم صفحهی بعدی را در زمان کمتری بخوانید.
تمرین شماره 3)
این تمرین، تمرین گسترش حوزه دید میباشد. به مربع وسط نگاه کنید و سعی کنید چهارگوشه آن را همزمان ببینید. بعد از آن به ترتیب مربعهای بعدی را نگاه کنید به گونهای که چهارگوشه را همزمان ببینید. لازم به ذکر است که مربعهای بزرگتر را احتمالا به صورت تار میبینید و این اشکال ندارد.
تمرین شماره 4)
كتاب داستانی و یا یك كتاب ساده را باز كنید و به مدت 1دقیقه با حداكثر سرعت با روش دست بردن بخوانید. چندان به درک مطلب توجه نكنید. به هر جای متن كه رسیدید یک علامت بگذارید. سرعت مطالعه خود را محاسبه كنید و در جدول تمرینات جلسهی سوم بنویسید. اكنون همان مطلب را برای بار دوم در 50 ثانیه بخوانید (برای انجام این تمرین صدای خودتان را ضبط كنید كه وقتی 10 ثانیه به پایان زمان مانده باشد اعلام كند كه 10 ثانیه مانده است تا حتماً در زمان مقرر آن را بخوانید). برای بار سوم همان مطلب را در 40 ثانیه و برای بار چهارم 30 و برای بار آخر در 25 ثانیه بخوانید.
احتمالاً در بار چهارم و پنجم دیگر نمیتوانید مطلب را بخوانید و فقط باید با سرعت زیر خطها دست بكشید و نگاهتان را تند تند از روز خطوط عبور دهید. شاید حتی مجبور شوید دو خط دو خط یا سه خط سه خط نگاه كنید. در پایان از ادامهی مطلب در 1 دقیقه بخوانید و دوباره سرعت را در جدول بنویسید.
هدف این تمرین نیز مانند تمرین درس قبل علاوه بر اصلاح حركت چشم، تمرین خواندن انعطافپذیر است. این تمرین را چندین بار و در روزهای مختلف انجام بدهید. به این نكتهی مهم هم توجه داشته باشید كه موفقیت نیاز به خویشتن انضباطی دارد؛ یعنی باید خودتان را به انجام تمرینات و كارهای مورد نظر مجبور كنید.
كار را به عنوان یك تفریح در نظر بگیرید و از انجام آن لذت ببرید. این جمله «مارتین لوتركینگ» را همیشه در نظر داشته باشید: یك رفتگر باید به گونهای خیابان را جارو كند كه شكسپیر شعر میسرود، بتهوون سمفونی مینواخت و میكل آنژ، نقاشی میكرد. در این صورت فرشتگان در آسمان میگویند تأمل كنید كسی دارد جارو میكند.
تمرین شماره 5)
تمرین تندخوانی A_B_C_D. یک متن انتخاب کنید و یک دقیقه زمان بگیرید و با روش دست بردن با درک حدود 20 درصد بخوانید. به جایی که رسیدید علامت A قرار بدهید. تعداد خطهایی که خواندهاید را بشمارید و بعد از آن از قسمتA به میزان همان تعداد خط به علاوه 5خط دیگر بشمارید و جلوتر بروید و علامتB قرار بدهید.
اکنون سعی کنید از AتاB را در یک دقیقه بخوانید. در یک دقیقه دیگر سعی کنید از B تا C بخوانید اما این قسمت نسبت به قسمت قبل باز هم 5 خط اضافه دارد. به همین ترتیب ازC تا D بخوانید. این تمرین باعث میشود که به مغز این پیام را بدهید که با سرعت بیشتری فعالیت کند و کمکم سرعت خواندن زیادتر شود. اینها تعداد اندکی از تمرینات تندخوانی هستند، اگر به آموزش تندخوانی علاقهمندید و تمایل دارید تکنیکهای پیشرفته تندخوانی، تمرکز حواس و تکنیکهای حافظه را یاد بگیرید کتاب تندخوانی با ذهن ناخودآگاه را مطالعه کنید.
خوشحال میشویم ایدهها و راهکارهای دیگری که برای افزایش تند خوانی میشناسید را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.
برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.