چگونه برنامه توسعه فردی (IDP) بنویسیم؟

زمان مطالعه :15 دقیقه

چکیده این مطلب : برنامه توسعه فردی به شما کمک می‌کند که برای آینده آماده شوید. به‌ این‌ ترتیب که چشم‌انداز مسیر شغلی خود را مشخص و برای استفاده از نقاط قوت خود در راستای توسعه شخصی، اهدافی را تعیین کنید. با کمک IDP می‌توانید مهارت‌ها، دانش و تجربه‌هایی که برای توسعه در مسیر شغلی خود نیاز دارید را کسب کنید.

 

 

چگونه برنامه توسعه فردی (IDP) بنویسیم؟

 

 

  • مهم‌ترین هدف شما در زندگی چیست؟

  • چرا رسیدن به این هدف برای شما اهمیت ویژه‌ای دارد؟

  • برای رسیدن به این هدف، باید چه مراحلی را طی کنید؟


- برنامه توسعه فردی (IDP) چیست؟

برنامه توسعه فردی (individual development plan)، نقشه مسیر شغلی شماست. با استفاده از IDP شما جایگاه فعلی خود را ارزیابی می‌کنید؛ مشخص می‌کنید که در کجا هستید و می‌خواهید به کجا برسید. در برنامه توسعه فردی، افراد مسئولیت یادگیری‌های خود را برعهده دارند و فعالیت‌های کلیدی جهت توسعه و یادگیری مشخص می‌شود.

 

- تعریف برنامه توسعه فردی (IDP):

این برنامه یک مدرک مدون رسمی است که اهداف یادگیری و توسعه مهارت‌ها و قابلیت‌های فرد را شناسایی و تعیین می‌کند. هر فرد (کارشناس) به همراه مدیرش بصورت مشترک این برنامه را تدوین می‌کنند. این برنامه شامل آموزش‌ها و برنامه‌های رسمی و غیررسمی پرورشی است، که کمک می‌کند تا مهارت‌ها و شایستگی‌های مورد نیاز برای تحقق اهداف IDP کسب و تقویت شود.

IDP یک فرآیند عملی و اجرایی است که از طریق شناسایی و تأمین نیازهای آموزشی و پرورشی فرد، مشارکت او در موفقیت سازمان متبوعش افزایش و ارتقاء می‌دهد. IDP یا برنامه توسعه شخصی، به معنی پذیرفتن سهم مهم و مؤثر فرد در یادگیری و پرورش قابلیت‌هایش از طریق فرآیندی شامل ارزیابی، عکس‌العمل و انجام اقدامات اصلاحی است.


پیشنهاد ما برای شما: اکهارت تل به عنوان یکی از الهام‌بخش‌ترین رهبران معنوی دنیای امروز شناخته می‌شود. "اکهارت تل" در "دوره آفرینش رؤیاها" (کلیک کنید)، به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه می‌توان با تغییر حالت آگاهی، شرایط بیرونی را تغییر داد. یاد می‌گیرید که چطور از اعماق وجودتان و با قدرتی نشأت گرفته از هوش خلاق کائنات، اهداف و خواسته‌های‌تان را خلق کنید.



- برنامه توسعه فردی (IDP) شامل چه مواردی می‌شود؟

  • اطلاعات فرد: مانند اسم، زمان برنامه‌ریزی، پست فعلی، زمان حضور در شرکت، خلاصه تجربیات قبلی، سابقه تحصیلی و آموزش‌هایی که فرد در سال گذشته گذرانده است.

  • خودارزیابی: خلاصه‌ای از مهارت‌ها و شایستگی‌ها. در این قسمت باید خود ارزیابی جامعی از خود انجام داده و توانمندی‌ها و نقاط قابل بهبود خود را ذکر کنید.

  • اهداف بلند‌مدت و کوتاه‌مدت: برای تعیین اهداف باید نکات زیر را در نظر گرفت. اهداف باید دقیق و قابل اندازه‌گیری، منطقی و قابل دستیابی باشد، ضمنا فرد نسبت به تحقق آن متعهد باشد. برای تعیین اهداف بلند‌مدت و کوتاه‌مدت کافی است از خود بپرسید که در پنج سال آتی؛ می‌خواهید کجا باشید و چه موفقیت‌هایی را کسب کنید. شاخص‌هایی برای سنجش پیشرفت اهداف تنظیم کنید.

  • نیازهای توسعه‌ای: برای رسیدن به اهداف بلند‌مدت و کوتاه‌مدت به شایستگی‌ها و مهارت‌هایی نیاز است که باید توسعه پیدا کنند. در این قسمت این نیازها شناسایی می‌شود. برای تعریف نیازهای توسعه‌ای خود بین یک تا سه نیاز را اولویت‌بندی کنید. این نیازها باید مبتنی بر نقاط بهبود باشد.

  • برنامه بهبود برای برطرف کردن نیازهای توسعه‌ای: در این قسمت باید برنامه‌ها، استراتژی‌ها و منابع اجرایی برای بهبود و توسعه مشخص شود. استراتژی‌های توسعه‌ای شامل تمرینات ویژه، آموزش‌های رسمی، گردش شغلی و..‌. هستند.

 

توسعه فردی


- مزایای استفاده از برنامه توسعه فردی(IDP):

برنامه توسعه فردی به شما کمک می‌کند که برای آینده آماده شوید. به‌ این‌ ترتیب که چشم‌انداز مسیر شغلی خود را مشخص و برای استفاده از نقاط قوت خود در راستای توسعه شخصی، اهدافی را تعیین کنید. با کمک IDP می‌توانید مهارت‌ها، دانش و تجربه‌هایی که برای توسعه در مسیر شغلی خود نیاز دارید را کسب کنید. به‌ طور کلی مهم‌ترین مزایای استفاده از برنامه توسعه فردی عبارتند از:

  • به شما کمک می‌کند تا نقاط قوت خود را شناسایی و هرگونه کمبود در دانش یا مهارت‌های‌تان را پیدا کنید.

  • یک ابزار ارتباطی تأثیرگذار بین شما (دانشجو/کارمند) و سرپرست‌تان (استاد/مدیر) خواهد بود.

  • برنامه زمان‌بندی‌ و نحوه تخصیص زمان برای دستیابی به اهداف‌تان را به صورت بصری با کمک نمودارها و جدول‌ها به شما نشان می‌دهد.

  • در طول مسیر، دستاوردهای‌تان را به شما نشان می‌دهد تا با احساس موفقیت و رضایت به برنامه خود متعهد و پایبند بمانید.

  • به شما کمک می‌کند اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خود را شناسایی کنید. اهدافی که شما را ترغیب می‌کنند تا برای رسیدن به آنچه که می‌خواهید، قدمی مؤثر بردارید.

  • به ارزیابی عملکرد و میزان توسعه شما پرداخته و تمام نتایج در آن مکتوب می‌شود.

 


پیشنهاد ما برای شما: برای خلق و دستیابی به اهداف و خواسته‌های‌تان، "متود سیلوا" از "ویشن لاکیانی" (کلیک کنید)، که توسط تیم رویال‌مایند ترجمه و تهیه شده است، را به شما پیشنهاد می‌کنیم. متود سیلوا به شما کمک می کند رسالت و اهداف‌تان را در زندگی کشف کنید. متوجه دلیل و هدف حقیقی حضورتان در این سیاره می‌شوید و در مسیری قدم بر می‌دارید که هر ثانیه، هر روز و هر لحظه شما را به این هدف نزدیک‌تر می‌کند. پس این اثر فوق‌العاده را از دست ندهید.



- اجزای اصلی یک برنامه توسعه فردی (IDP): 

برای پاسخ دادن به این سؤال که چگونه برنامه توسعه فردی (IDP) بنویسیم، اول باید با اجزای اصلی آن آشنا شویم. یک برنامه توسعه فردی برای کارمندان از ۴ بخش اصلی تشکیل می‌شود:

۱. اهداف شغلی

باید در برنامه IDP خود تمام اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدتی که در مسیر شغلی‌تان دارید را بنویسید. اگر اهداف‌تان را با تاریخ دستیابی به آن‌ها را مشخص کنید، بهتر می‌توانید آن‌ها را ارزیابی و برای رسیدن به آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

۲. نقاط قوت

با استفاده از گزارش‌های عملکرد سازمان، می‌توان نقاط قوت، استعدادها و مهارت‌های هر کارمند را به برنامه توسعه فردی‌اش اضافه کرد. چراکه تأکید بر این نقاط قوت، می‌تواند کارمندان را تشویق و ترغیب کند تا با اعتمادبه‌نفس بیشتری برای رسیدن به اهدافشان تلاش کنند.

۳. فرصت‌های توسعه

گفتیم که برنامه توسعه فردی به شما کمک می‌کند تا شکاف‌ها و کمبودها در مهارت‌ها و دانش‌های‌تان را پیدا کنید. با مشخص کردن این شکاف‌ها می‌توانید فرصت‌هایی را برای یادگیری آن‌ها در نظر بگیرید. برای مثال برای رسیدن به هدف «طراح گرافیک شدن» شما باید مهارت «شناخت رنگ» را در کنار سایر مهارت‌ها بدانید. اما متأسفانه هیچ آموزشی در این حوزه ندیده‌اید. در اینجا باید به دنبال فرصت‌های توسعه باشید و برای شرکت در یک کلاس آموزشی، برنامه‌ریزی کنید. 

۴. برنامه‌های عملیاتی

بعد از مشخص شدن اهداف، مهارت‌ها و فرصت‌های توسعه، حالا باید برای رسیدن به اهداف‌تان برنامه‌های عملیاتی قابل دسترسی در نظر بگیرید. شرکت کردن در دوره‌های آموزشی یا کنفرانس‌ها، استخدام یک مربی یا کوچ، گفت‌وگو با سایر همکاران که تجربه و دانش بیشتری دارند و بسیاری اقدامات دیگر می‌تواند به شما در رسیدن به اهداف‌تان کمک کند.


- یک برنامه توسعه فردی (IDP) چه تفاوتی با برنامه بهبود عملکرد دارد؟

برنامه بهبود عملکرد (performance improvement plan) یا PIP یک سند و مدرک رسمی است که نقاط نامطلوب و ضعیف عملکرد شغلی کارمندان را مشخص کرده و اقدامات لازم برای بهبود آن‌ها را بیان می‌کند. برنامه‌های بهبود عملکرد معمولاً به کارمندانی داده می‌شود که عملکرد خوبی از خود نشان نمی‌دهند. از سوی دیگر برنامه توسعه فردی سندی است که با شناسایی اهداف شغلی و اقداماتی که کارمند می‌تواند برای رسیدن به این اهداف انجام دهد، کارمندان را به رشد و توسعه تشویق می‌کند. برنامه‌های توسعه معمولاً به همه افراد درون سازمان داده می‌شود.

دانشمندان معتقدند که مراقبه بهترین تمرین برای رشد شخصی و افزایش عملکرد خود می‌باشد. برای اینکه بتوانید خودتان را متحول کنید و پیشرفت‌های هیجانی، فکری و حتی معنوی در خود مشاهده کنید، و در عین حال از تمام مزایای مراقبه نیز بهرمند شوید، توصیه ما به شما "دوره‌ی 6 فاز مراقبه" اثر "ویشن لاکیانی" (کلیک کنید)، می‌باشد که توسط مجموعه‌ی رویال‌مایند ترجمه و تهیه شده و در اختیار شما قرار داده شده است.


- چرا به یک برنامه توسعه فردی (IDP) نیاز دارید؟

با تمرکز کردن بر روی برنامه توسعه فردی (IDP) می‌توانید کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید، به آمال و آرزوهای‌تان برسید و استعدادهای‌تان را شکوفا کنید. برنامه توسعه فردی به شما کمک می‌کند تا زندگی‌تان را بهتر و بیشتر تحت کنترل داشته باشید و در نتیجه برای مشکلات و موانعی که ممکن است در آینده سر راه‌تان قرار بگیرند، کاملاً آماده خواهید بود. در واقع برنامه توسعه فردی همچون نقشه‌ای است که به شما می‌گوید برای آن که از نقطه الف به نقطه ب برسید، چه مسیری را باید طی کنید، چه موانعی را باید پشت سر بگذارید، کدام مسیرها بی‌راهه و کدام میان‌بر هستند. به علاوه با در دست داشتن چنین نقشه‌ای (برنامه توسعه فردی) می‌توانید زمان رسیدن به مقصد را تخمین بزنید یا اگر مسیر را اشتباه رفتید، کافی است نگاهی دقیق‌تر به این نقشه بیندازید تا دوباره در مسیر درست قرار بگیرید.

به برنامه توسعه فردی نیاز دارید تا تصمیم‌های بهتری بگیرید و همیشه یادتان باشد که چه هدفی در ذهن داری، وقتی خودتان را برای آینده آماده کرده باشید، احتمال موفقیت شما افزایش می‌یابد و خطرش خیلی کمتر است که اوضاع از کنترل شما خارج شود یا شکست بخورید. نوشتن برنامه توسعه فردی به شما کمک می‌کند تا با تمام توان بر روی اهداف‌تان متمرکز شوید و ببینید برای رسیدن به اهداف‌تان به چه مهارت‌ها و توانمندی‌هایی نیاز دارید. کدام یک از آن‌ها را باید کسب کنید و کدام یک از آن‌‌ها نیازمند توسعه و تقویت هستند. چه کارهایی را باید انجام دهید و چه کارهایی را باید از لیست برنامه روزانه‌تان حذف کنید.

 

توسعه فردی

 

- مراحل ایجاد یک برنامه توسعه فردی (IDP):

 

  • گام اول.

با یک هدف شروع کنید، برای توسعه فردی دلیل داشته باشید. دلیل اتخاذ رویکرد توسعه، احساس نیاز به آن است. اگر هیچ دلیل یا انگیزه‌ای برای بهبود وجود ندارد، می‌توان نتیجه گرفت دلیلی نیز برای تهیه یک برنامه توسعه فردی وجود ندارد. دلایل شما می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

- شما در شغل جدیدی شروع به کار کرده‌اید و قصد دارید با بالاترین سرعت ممکن در کار خود پیشرفت کنید.

- در حال تلاش در کار خود هستید و قصد بهبود وضعیت آن را دارید.

- قصد به عهده گرفتن نقشی جدید در شغل دارید و تصمیم دارید خود را برای این نقش آماده کنید.

- وضعیت فعلی شغل خوب است، اما قصد شما حرکت به سوی متعالی شدن است.

 

  • گام دوم.

آنچه می‌خواهید بیاموزید به خوبی شناسایی کنید. برای این کار بهتر است شایستگی‌های مورد نیاز(شامل دانش، مهارت و نگرش) برای دستیابی به هدف خود را به‌طور دقیق شناسایی کنید. اگر شما قرار باشد نقش جدیدی به عهده بگیرید، احتمالاً نیاز به کسب دانش و مهارت‌هایی ویژه برای نقش مورد نظر خواهید داشت. در این گام شما باید بتوانید دوره‌های آموزشی مورد نیاز، کتب و وب‌سایت‌هایی را که به توسعه فردی شما منجر می‌شوند، شناسایی کنید.

 

  • گام سوم.

اقدامات توسعه‌ای مورد نیاز خود را شناسایی کنید. معمول‌ترین اقدامات توسعه‌ای می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

- یادگیری حاصل از انتقال به شغلی جدید.

- بررسی چالش‌های موجود در شغل فعلی.

- یادگیری از دیگر افراد (مانند مدیر مستقیم، یک مربی یا متخصص).

- یادگیری از طریق گذراندن دوره‌های آموزشی.

 

  • گام چهارم.

برای تعهد خود به توسعه فردی، زمان و بودجه به آن اختصاص دهید. با در نظر گرفتن بودجه‌ای متناسب با اقدامات توسعه‌ای فردی و همچنین در نظر گرفتن زمان مشخص برای آن، خود را به‌ طور کامل به فرآیند توسعه فردی متعهد کنید. برای تعهد بیشتر بهتر است این بودجه و زمان به تأیید مدیر مستقیم شما نیز برسد.

 

  • گام پنجم.

در مورد IDP با مدیر مستقیم خود گفت‌وگو کنید. اگرچه معمولاً در تهیه برنامه‌های توسعه فردی مدیران همیشه ایفای نقش می‌کنند، با این وجود بهتر است قبل از شروع مسیر اجرای IDP از مدیر خود بازخوردها و نظرات نهایی وی را دریافت کنید.

 

  • گام ششم.

IDP را اجرا و پیگیری کنید، در مورد آنچه آموخته‌اید، تعمق کنید. طرح توسعه فردی را همیشه در مقابل خود و دردسترس داشته باشید. در کنار تمامی اقداماتی که انجام می‌شود علامت بزنید و به این ترتیب این برنامه را به‌ طور مستمر تحت پیگیری و اجرای خود داشته باشید.

اگر به دنبال تحقق اهداف خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم دوره‌ی فوق‌العاده "دوره‌ی جهش کوانتومی" اثر "برت گلدمن" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند در اختیار شما قرار داده شده است، را از دست ندهید. این دوره، یک برنامه آنلاین است که به کمک آن و به واسطه قدرت تجسم پیشرفته، مرحله به مرحله جهان‌های موازی را کاوش کرده، با خود برتر و نسخه‌های مختلف‌تان ملاقات کرده و از آن‌ها در خصوص تحقق اهداف و خواسته‌های‌تان راهنمایی دریافت می‌کنید.


- در تدوین برنامه توسعه فردی (IDP) به موارد زیر توجه کنید:

  • به صورت انفرادی IDP خود را تنظیم نکنید. حتما در حضور مربی یا مدیر خود به نوشتن IDP اقدام کنید.

  • تنها به برنامه‌های آموزشی کلاسیک برای برنامه‌های بهبود خود اکتفا نکنید. از فرصت‌هایی که هنگام کار برای یادگیری و بهبود پیش می‌آید حداکثر استفاده را ببرید.

  • در اجرای برنامه بهبود در عین پایبندی و تعهد، انعطاف لازم را داشته باشید.

  • نقش اساسی را در اجرای برنامه توسعه فردی (IDP) خودتان اجرا می‌کنید، لذا حتماً به‌ صورت خودآموز مطالعه داشته باشید.


- سخن پایانی:

چگونه یک برنامه توسعه فردی بنویسیم؟ این سؤالی است که دانشجویان و کارمندان زیادی برای رشد و توسعه خود در مسیر تحصیلی یا شغلی‌شان می‌پرسند. برای پاسخ دادن به این سؤال، اول باید با تعریف IDP آشنا شده، اجزای اصلی آن را بشناسید و سپس برای خود یک برنامه شخصی‌سازی شده بنویسید. فراموش نکنید که در طول مسیر باید خود را به چالش بکشید، یاد بگیرید و ارزیابی کنید. این رمز موفقیت یک برنامه توسعه فردی است.

برای رسیدن به توسعه فردی می‌بایست در وهله اول به خودشناسی برسید، توانمندی‌ها، نقاط قوت و پتانسیل‌های‌تان را به درستی درک کنید. در عین حال نباید از نقاط قابل بهبود خود غافل بمانید چرا که می‌توانند به بزرگ‌ترین مانع شما در راه رسیدن به اهداف‌تان تلقی شوند. برای آن‌ که مطمئن شوید در مسیر درستی گام برمی‌ دارید، به یک برنامه هوشمند نیاز دارید. برای داشتن یک برنامه توسعه فردی موفق باید هدفی برای خود تعیین کنید که شما را به حرکت وامی‌دارد و عزم‌تان را جزم می‌کند. برنامه توسعه فردی را می‌توان یک سرمایه‌گذاری بر روی توانمندی‌ ها و نقاط قوت فرد دانست که کیفیت زندگی او را در آینده بهبود می‌بخشد.

 


اگر از برنامه توسعه فردی استفاده کرده‌اید، خوشحال می‌شویم که تجربیات خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

 

 

چگونه برنامه توسعه فردی (IDP) بنویسیم؟

 

 

  • مهم‌ترین هدف شما در زندگی چیست؟

  • چرا رسیدن به این هدف برای شما اهمیت ویژه‌ای دارد؟

  • برای رسیدن به این هدف، باید چه مراحلی را طی کنید؟


- برنامه توسعه فردی (IDP) چیست؟

برنامه توسعه فردی (individual development plan)، نقشه مسیر شغلی شماست. با استفاده از IDP شما جایگاه فعلی خود را ارزیابی می‌کنید؛ مشخص می‌کنید که در کجا هستید و می‌خواهید به کجا برسید. در برنامه توسعه فردی، افراد مسئولیت یادگیری‌های خود را برعهده دارند و فعالیت‌های کلیدی جهت توسعه و یادگیری مشخص می‌شود.

 

- تعریف برنامه توسعه فردی (IDP):

این برنامه یک مدرک مدون رسمی است که اهداف یادگیری و توسعه مهارت‌ها و قابلیت‌های فرد را شناسایی و تعیین می‌کند. هر فرد (کارشناس) به همراه مدیرش بصورت مشترک این برنامه را تدوین می‌کنند. این برنامه شامل آموزش‌ها و برنامه‌های رسمی و غیررسمی پرورشی است، که کمک می‌کند تا مهارت‌ها و شایستگی‌های مورد نیاز برای تحقق اهداف IDP کسب و تقویت شود.

IDP یک فرآیند عملی و اجرایی است که از طریق شناسایی و تأمین نیازهای آموزشی و پرورشی فرد، مشارکت او در موفقیت سازمان متبوعش افزایش و ارتقاء می‌دهد. IDP یا برنامه توسعه شخصی، به معنی پذیرفتن سهم مهم و مؤثر فرد در یادگیری و پرورش قابلیت‌هایش از طریق فرآیندی شامل ارزیابی، عکس‌العمل و انجام اقدامات اصلاحی است.


پیشنهاد ما برای شما: اکهارت تل به عنوان یکی از الهام‌بخش‌ترین رهبران معنوی دنیای امروز شناخته می‌شود. "اکهارت تل" در "دوره آفرینش رؤیاها" (کلیک کنید)، به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه می‌توان با تغییر حالت آگاهی، شرایط بیرونی را تغییر داد. یاد می‌گیرید که چطور از اعماق وجودتان و با قدرتی نشأت گرفته از هوش خلاق کائنات، اهداف و خواسته‌های‌تان را خلق کنید.



- برنامه توسعه فردی (IDP) شامل چه مواردی می‌شود؟

  • اطلاعات فرد: مانند اسم، زمان برنامه‌ریزی، پست فعلی، زمان حضور در شرکت، خلاصه تجربیات قبلی، سابقه تحصیلی و آموزش‌هایی که فرد در سال گذشته گذرانده است.

  • خودارزیابی: خلاصه‌ای از مهارت‌ها و شایستگی‌ها. در این قسمت باید خود ارزیابی جامعی از خود انجام داده و توانمندی‌ها و نقاط قابل بهبود خود را ذکر کنید.

  • اهداف بلند‌مدت و کوتاه‌مدت: برای تعیین اهداف باید نکات زیر را در نظر گرفت. اهداف باید دقیق و قابل اندازه‌گیری، منطقی و قابل دستیابی باشد، ضمنا فرد نسبت به تحقق آن متعهد باشد. برای تعیین اهداف بلند‌مدت و کوتاه‌مدت کافی است از خود بپرسید که در پنج سال آتی؛ می‌خواهید کجا باشید و چه موفقیت‌هایی را کسب کنید. شاخص‌هایی برای سنجش پیشرفت اهداف تنظیم کنید.

  • نیازهای توسعه‌ای: برای رسیدن به اهداف بلند‌مدت و کوتاه‌مدت به شایستگی‌ها و مهارت‌هایی نیاز است که باید توسعه پیدا کنند. در این قسمت این نیازها شناسایی می‌شود. برای تعریف نیازهای توسعه‌ای خود بین یک تا سه نیاز را اولویت‌بندی کنید. این نیازها باید مبتنی بر نقاط بهبود باشد.

  • برنامه بهبود برای برطرف کردن نیازهای توسعه‌ای: در این قسمت باید برنامه‌ها، استراتژی‌ها و منابع اجرایی برای بهبود و توسعه مشخص شود. استراتژی‌های توسعه‌ای شامل تمرینات ویژه، آموزش‌های رسمی، گردش شغلی و..‌. هستند.

 

توسعه فردی


- مزایای استفاده از برنامه توسعه فردی(IDP):

برنامه توسعه فردی به شما کمک می‌کند که برای آینده آماده شوید. به‌ این‌ ترتیب که چشم‌انداز مسیر شغلی خود را مشخص و برای استفاده از نقاط قوت خود در راستای توسعه شخصی، اهدافی را تعیین کنید. با کمک IDP می‌توانید مهارت‌ها، دانش و تجربه‌هایی که برای توسعه در مسیر شغلی خود نیاز دارید را کسب کنید. به‌ طور کلی مهم‌ترین مزایای استفاده از برنامه توسعه فردی عبارتند از:

  • به شما کمک می‌کند تا نقاط قوت خود را شناسایی و هرگونه کمبود در دانش یا مهارت‌های‌تان را پیدا کنید.

  • یک ابزار ارتباطی تأثیرگذار بین شما (دانشجو/کارمند) و سرپرست‌تان (استاد/مدیر) خواهد بود.

  • برنامه زمان‌بندی‌ و نحوه تخصیص زمان برای دستیابی به اهداف‌تان را به صورت بصری با کمک نمودارها و جدول‌ها به شما نشان می‌دهد.

  • در طول مسیر، دستاوردهای‌تان را به شما نشان می‌دهد تا با احساس موفقیت و رضایت به برنامه خود متعهد و پایبند بمانید.

  • به شما کمک می‌کند اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خود را شناسایی کنید. اهدافی که شما را ترغیب می‌کنند تا برای رسیدن به آنچه که می‌خواهید، قدمی مؤثر بردارید.

  • به ارزیابی عملکرد و میزان توسعه شما پرداخته و تمام نتایج در آن مکتوب می‌شود.

 


پیشنهاد ما برای شما: برای خلق و دستیابی به اهداف و خواسته‌های‌تان، "متود سیلوا" از "ویشن لاکیانی" (کلیک کنید)، که توسط تیم رویال‌مایند ترجمه و تهیه شده است، را به شما پیشنهاد می‌کنیم. متود سیلوا به شما کمک می کند رسالت و اهداف‌تان را در زندگی کشف کنید. متوجه دلیل و هدف حقیقی حضورتان در این سیاره می‌شوید و در مسیری قدم بر می‌دارید که هر ثانیه، هر روز و هر لحظه شما را به این هدف نزدیک‌تر می‌کند. پس این اثر فوق‌العاده را از دست ندهید.



- اجزای اصلی یک برنامه توسعه فردی (IDP): 

برای پاسخ دادن به این سؤال که چگونه برنامه توسعه فردی (IDP) بنویسیم، اول باید با اجزای اصلی آن آشنا شویم. یک برنامه توسعه فردی برای کارمندان از ۴ بخش اصلی تشکیل می‌شود:

۱. اهداف شغلی

باید در برنامه IDP خود تمام اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدتی که در مسیر شغلی‌تان دارید را بنویسید. اگر اهداف‌تان را با تاریخ دستیابی به آن‌ها را مشخص کنید، بهتر می‌توانید آن‌ها را ارزیابی و برای رسیدن به آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

۲. نقاط قوت

با استفاده از گزارش‌های عملکرد سازمان، می‌توان نقاط قوت، استعدادها و مهارت‌های هر کارمند را به برنامه توسعه فردی‌اش اضافه کرد. چراکه تأکید بر این نقاط قوت، می‌تواند کارمندان را تشویق و ترغیب کند تا با اعتمادبه‌نفس بیشتری برای رسیدن به اهدافشان تلاش کنند.

۳. فرصت‌های توسعه

گفتیم که برنامه توسعه فردی به شما کمک می‌کند تا شکاف‌ها و کمبودها در مهارت‌ها و دانش‌های‌تان را پیدا کنید. با مشخص کردن این شکاف‌ها می‌توانید فرصت‌هایی را برای یادگیری آن‌ها در نظر بگیرید. برای مثال برای رسیدن به هدف «طراح گرافیک شدن» شما باید مهارت «شناخت رنگ» را در کنار سایر مهارت‌ها بدانید. اما متأسفانه هیچ آموزشی در این حوزه ندیده‌اید. در اینجا باید به دنبال فرصت‌های توسعه باشید و برای شرکت در یک کلاس آموزشی، برنامه‌ریزی کنید. 

۴. برنامه‌های عملیاتی

بعد از مشخص شدن اهداف، مهارت‌ها و فرصت‌های توسعه، حالا باید برای رسیدن به اهداف‌تان برنامه‌های عملیاتی قابل دسترسی در نظر بگیرید. شرکت کردن در دوره‌های آموزشی یا کنفرانس‌ها، استخدام یک مربی یا کوچ، گفت‌وگو با سایر همکاران که تجربه و دانش بیشتری دارند و بسیاری اقدامات دیگر می‌تواند به شما در رسیدن به اهداف‌تان کمک کند.


- یک برنامه توسعه فردی (IDP) چه تفاوتی با برنامه بهبود عملکرد دارد؟

برنامه بهبود عملکرد (performance improvement plan) یا PIP یک سند و مدرک رسمی است که نقاط نامطلوب و ضعیف عملکرد شغلی کارمندان را مشخص کرده و اقدامات لازم برای بهبود آن‌ها را بیان می‌کند. برنامه‌های بهبود عملکرد معمولاً به کارمندانی داده می‌شود که عملکرد خوبی از خود نشان نمی‌دهند. از سوی دیگر برنامه توسعه فردی سندی است که با شناسایی اهداف شغلی و اقداماتی که کارمند می‌تواند برای رسیدن به این اهداف انجام دهد، کارمندان را به رشد و توسعه تشویق می‌کند. برنامه‌های توسعه معمولاً به همه افراد درون سازمان داده می‌شود.

دانشمندان معتقدند که مراقبه بهترین تمرین برای رشد شخصی و افزایش عملکرد خود می‌باشد. برای اینکه بتوانید خودتان را متحول کنید و پیشرفت‌های هیجانی، فکری و حتی معنوی در خود مشاهده کنید، و در عین حال از تمام مزایای مراقبه نیز بهرمند شوید، توصیه ما به شما "دوره‌ی 6 فاز مراقبه" اثر "ویشن لاکیانی" (کلیک کنید)، می‌باشد که توسط مجموعه‌ی رویال‌مایند ترجمه و تهیه شده و در اختیار شما قرار داده شده است.


- چرا به یک برنامه توسعه فردی (IDP) نیاز دارید؟

با تمرکز کردن بر روی برنامه توسعه فردی (IDP) می‌توانید کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید، به آمال و آرزوهای‌تان برسید و استعدادهای‌تان را شکوفا کنید. برنامه توسعه فردی به شما کمک می‌کند تا زندگی‌تان را بهتر و بیشتر تحت کنترل داشته باشید و در نتیجه برای مشکلات و موانعی که ممکن است در آینده سر راه‌تان قرار بگیرند، کاملاً آماده خواهید بود. در واقع برنامه توسعه فردی همچون نقشه‌ای است که به شما می‌گوید برای آن که از نقطه الف به نقطه ب برسید، چه مسیری را باید طی کنید، چه موانعی را باید پشت سر بگذارید، کدام مسیرها بی‌راهه و کدام میان‌بر هستند. به علاوه با در دست داشتن چنین نقشه‌ای (برنامه توسعه فردی) می‌توانید زمان رسیدن به مقصد را تخمین بزنید یا اگر مسیر را اشتباه رفتید، کافی است نگاهی دقیق‌تر به این نقشه بیندازید تا دوباره در مسیر درست قرار بگیرید.

به برنامه توسعه فردی نیاز دارید تا تصمیم‌های بهتری بگیرید و همیشه یادتان باشد که چه هدفی در ذهن داری، وقتی خودتان را برای آینده آماده کرده باشید، احتمال موفقیت شما افزایش می‌یابد و خطرش خیلی کمتر است که اوضاع از کنترل شما خارج شود یا شکست بخورید. نوشتن برنامه توسعه فردی به شما کمک می‌کند تا با تمام توان بر روی اهداف‌تان متمرکز شوید و ببینید برای رسیدن به اهداف‌تان به چه مهارت‌ها و توانمندی‌هایی نیاز دارید. کدام یک از آن‌ها را باید کسب کنید و کدام یک از آن‌‌ها نیازمند توسعه و تقویت هستند. چه کارهایی را باید انجام دهید و چه کارهایی را باید از لیست برنامه روزانه‌تان حذف کنید.

 

توسعه فردی

 

- مراحل ایجاد یک برنامه توسعه فردی (IDP):

 

  • گام اول.

با یک هدف شروع کنید، برای توسعه فردی دلیل داشته باشید. دلیل اتخاذ رویکرد توسعه، احساس نیاز به آن است. اگر هیچ دلیل یا انگیزه‌ای برای بهبود وجود ندارد، می‌توان نتیجه گرفت دلیلی نیز برای تهیه یک برنامه توسعه فردی وجود ندارد. دلایل شما می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

- شما در شغل جدیدی شروع به کار کرده‌اید و قصد دارید با بالاترین سرعت ممکن در کار خود پیشرفت کنید.

- در حال تلاش در کار خود هستید و قصد بهبود وضعیت آن را دارید.

- قصد به عهده گرفتن نقشی جدید در شغل دارید و تصمیم دارید خود را برای این نقش آماده کنید.

- وضعیت فعلی شغل خوب است، اما قصد شما حرکت به سوی متعالی شدن است.

 

  • گام دوم.

آنچه می‌خواهید بیاموزید به خوبی شناسایی کنید. برای این کار بهتر است شایستگی‌های مورد نیاز(شامل دانش، مهارت و نگرش) برای دستیابی به هدف خود را به‌طور دقیق شناسایی کنید. اگر شما قرار باشد نقش جدیدی به عهده بگیرید، احتمالاً نیاز به کسب دانش و مهارت‌هایی ویژه برای نقش مورد نظر خواهید داشت. در این گام شما باید بتوانید دوره‌های آموزشی مورد نیاز، کتب و وب‌سایت‌هایی را که به توسعه فردی شما منجر می‌شوند، شناسایی کنید.

 

  • گام سوم.

اقدامات توسعه‌ای مورد نیاز خود را شناسایی کنید. معمول‌ترین اقدامات توسعه‌ای می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

- یادگیری حاصل از انتقال به شغلی جدید.

- بررسی چالش‌های موجود در شغل فعلی.

- یادگیری از دیگر افراد (مانند مدیر مستقیم، یک مربی یا متخصص).

- یادگیری از طریق گذراندن دوره‌های آموزشی.

 

  • گام چهارم.

برای تعهد خود به توسعه فردی، زمان و بودجه به آن اختصاص دهید. با در نظر گرفتن بودجه‌ای متناسب با اقدامات توسعه‌ای فردی و همچنین در نظر گرفتن زمان مشخص برای آن، خود را به‌ طور کامل به فرآیند توسعه فردی متعهد کنید. برای تعهد بیشتر بهتر است این بودجه و زمان به تأیید مدیر مستقیم شما نیز برسد.

 

  • گام پنجم.

در مورد IDP با مدیر مستقیم خود گفت‌وگو کنید. اگرچه معمولاً در تهیه برنامه‌های توسعه فردی مدیران همیشه ایفای نقش می‌کنند، با این وجود بهتر است قبل از شروع مسیر اجرای IDP از مدیر خود بازخوردها و نظرات نهایی وی را دریافت کنید.

 

  • گام ششم.

IDP را اجرا و پیگیری کنید، در مورد آنچه آموخته‌اید، تعمق کنید. طرح توسعه فردی را همیشه در مقابل خود و دردسترس داشته باشید. در کنار تمامی اقداماتی که انجام می‌شود علامت بزنید و به این ترتیب این برنامه را به‌ طور مستمر تحت پیگیری و اجرای خود داشته باشید.

اگر به دنبال تحقق اهداف خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم دوره‌ی فوق‌العاده "دوره‌ی جهش کوانتومی" اثر "برت گلدمن" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند در اختیار شما قرار داده شده است، را از دست ندهید. این دوره، یک برنامه آنلاین است که به کمک آن و به واسطه قدرت تجسم پیشرفته، مرحله به مرحله جهان‌های موازی را کاوش کرده، با خود برتر و نسخه‌های مختلف‌تان ملاقات کرده و از آن‌ها در خصوص تحقق اهداف و خواسته‌های‌تان راهنمایی دریافت می‌کنید.


- در تدوین برنامه توسعه فردی (IDP) به موارد زیر توجه کنید:

  • به صورت انفرادی IDP خود را تنظیم نکنید. حتما در حضور مربی یا مدیر خود به نوشتن IDP اقدام کنید.

  • تنها به برنامه‌های آموزشی کلاسیک برای برنامه‌های بهبود خود اکتفا نکنید. از فرصت‌هایی که هنگام کار برای یادگیری و بهبود پیش می‌آید حداکثر استفاده را ببرید.

  • در اجرای برنامه بهبود در عین پایبندی و تعهد، انعطاف لازم را داشته باشید.

  • نقش اساسی را در اجرای برنامه توسعه فردی (IDP) خودتان اجرا می‌کنید، لذا حتماً به‌ صورت خودآموز مطالعه داشته باشید.


- سخن پایانی:

چگونه یک برنامه توسعه فردی بنویسیم؟ این سؤالی است که دانشجویان و کارمندان زیادی برای رشد و توسعه خود در مسیر تحصیلی یا شغلی‌شان می‌پرسند. برای پاسخ دادن به این سؤال، اول باید با تعریف IDP آشنا شده، اجزای اصلی آن را بشناسید و سپس برای خود یک برنامه شخصی‌سازی شده بنویسید. فراموش نکنید که در طول مسیر باید خود را به چالش بکشید، یاد بگیرید و ارزیابی کنید. این رمز موفقیت یک برنامه توسعه فردی است.

برای رسیدن به توسعه فردی می‌بایست در وهله اول به خودشناسی برسید، توانمندی‌ها، نقاط قوت و پتانسیل‌های‌تان را به درستی درک کنید. در عین حال نباید از نقاط قابل بهبود خود غافل بمانید چرا که می‌توانند به بزرگ‌ترین مانع شما در راه رسیدن به اهداف‌تان تلقی شوند. برای آن‌ که مطمئن شوید در مسیر درستی گام برمی‌ دارید، به یک برنامه هوشمند نیاز دارید. برای داشتن یک برنامه توسعه فردی موفق باید هدفی برای خود تعیین کنید که شما را به حرکت وامی‌دارد و عزم‌تان را جزم می‌کند. برنامه توسعه فردی را می‌توان یک سرمایه‌گذاری بر روی توانمندی‌ ها و نقاط قوت فرد دانست که کیفیت زندگی او را در آینده بهبود می‌بخشد.

 


اگر از برنامه توسعه فردی استفاده کرده‌اید، خوشحال می‌شویم که تجربیات خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

نظر شما درباره این مطلب

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت رویال مایند ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت رویال مایند رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام