با قدرت شگفت‌انگیز قلب آشنا شوید

زمان مطالعه :15 دقیقه

چکیده این مطلب : در این مقاله سفری هیجان‌انگیز به قلب، ذهن و روح پیش روی شماست تا قدرت واقعی قلب‌تان را دریابید. قرار است با یکی از شگفت‌انگیز‌ترین موهبت‌های انسانی آشنا شوید: با پدیده‌ای به نام هوش قلبی! مقصد این سفر، زندگی هیجان‌انگیزی خواهد بود که در آن چشم‌تان به روی امکان‌های جدید باز شده و وجودتان، ذکاوت شهودی قلب را لمس خواهد کرد. و در چنین زندگی لذت‌بخشی، همه‌چیز به شکل دیگری رقم خواهد خورد. در این سفر راهکارها و تکنیک‌هایی را فرا خواهید گرفت که قدرت شگفت‌انگیز قلب را بشناسید و آرامش و فراوانی را به زندگی خود بیاورید. برای این تغییر بزرگ، آماده‌اید؟

 

با قدرت شگفت‌انگیز قلب آشنا شوید

 

این مقاله دعوتی است از جانب قلب شما تا برای اولین‌بار،
 
به‌جای آنکه تنها صدایش را بشنوید، عمیقاً به آن گوش کنید.
 
 
 
قبل از شروع، چند لحظه به سوالات زیر فکر کنید:
 
  • آیا تا به حال چیزی در مورد اصطلاح «مغز قلب» شنیده‌اید؟ می‌دانستید قلب، خود دارای مغز و هوش است؟
  • آیا می‌دانستید قلب یک مرکز مهم پردازش اطلاعات است که سیگنال‌های مهمی به مغز و بدن انسان ارسال می‌کند؟
  • از قدرت میدان مغناطیسی قلب چه اطلاعاتی دارید؟ می‌دانستید قلب قوی‌ترین میدان مغناطیسی بدن را تولید می‌کند که پنج هزار برابر قدرت میدان تولید شده در مغز است؟!


جواب این‌ سوال ها چه کمکی به ما می‌کند؟

اگر به قدرت قلب تان پی ببرید و اگر به صدای قلب‌تان گوش دهید، در مسیرها و چند راهی‌های زندگی همچون یک راهنما دستتان را می‌گیرد و به سمت سعادت و خوشبختی هدایت می کند.
در این مقاله یاد خواهیم گرفت که قلب چه قدرت درونی به ما می‌دهد که بتوانیم بر دنیای بیرونمان تأثیر بگذاریم و بهترین‌ها را خلق کنیم. با انواع احساسات آشنا می‌شویم تا بتوانیم با آگاهی از آن‌ها بهترین رفتار و عملکرد را داشته باشیم. همچنین تکنیک تنفس قلب‌محور را تمرین می‌کنیم تا به آرامش، انسجام و احساسات متعالی برسیم.

 
برای یک تغییر بزرگ و دلچسب، آماده‌اید؟
 
 

همه‌ی ما نیازمند یک تغییر بزرگ هستیم!

عمر ما انسان‌ها، زودتر از آن چه فرصت فکر کردن به آن را داشته‌باشیم، درحال گذر است. این روزها، پیچیدگی بیش‌ازحد زندگی مدرن و مسیر تکامل، باعث شده است ما انسان‌ها بیش‌ از پیش احساس تنهایی را تجربه کنیم و کمتر از قبل، لذت داشتن یک حال خوب دائمی را بچشیم.
درست است که این تغییرات، تحت اختیار و اراده‌ی شخصی ما ایجاد نشده است؛ اما ما نیز، نباید انتظار داشته باشیم خوبی ها به صورت اتفاقی به زندگی ما بیاید؛ بلکه باید یاد بگیریم آن چه را می‌خواهیم، خلق کنیم. کاری که همه‌ی ما در هر شرایطی، قدرتش را داریم.
یکی از مهم‌ترین ابعاد پیشرفت علم ودانش برای ما، کشف قدرتی ست که از ابتدا در وجودمان قرار داشته است؛ هرچند ما از آن غافل بوده‌ایم. قدرت نهفته در قلب‌مان!
پژوهشگران پی برده‌اند کلید ایجاد تغییرات شخصی و خلق تجربه‌ای جدید در زندگی، دست یافتن به هوش قلب است. هوشی که انسان امروز، رفته رفته توانسته است ابعادش را کشف کند و از آن بهره ببرد.
اگر انسان روزی بتواند قدرت درونی قلب را در دست بگیرد و هوش واقعی قلب را بشناسد، همه‌چیز دچار تغییر خواهد شد. تمام زندگی انسان‌ها از جمله فکر، احساس و حتی فعالیت‌های روزمره، به گونه‌ی دیگری خواهد بود و زندگی جدیدی پیش روی همه‌ی افراد قرار خواهد گرفت.
 
حال وقت آن است که با این مقاله همراه شوید تا مشاهده کنید چطور می‌توان با بهره گیری از قدرت شگفت‌انگیز قلب، از فرسودگی به ‌تازگی و از جدایی به ارتباط برسید. زمان آن رسیده تا بیشتر از هر وقت دیگری با خویشتن آشنا شوید؛ و این کاری ست که قلب‌تان، آن را به بهترین شکل برایتان انجام خواهد داد.

 

قدرت تحقق اهداف و رویاها
 
 

قلب، خود دارای مغز است!

اگر تا به امروز قلب را تنها یک عضله از بدن‌تان در نظر می‌گرفتید که کار پمپاژ خون را انجام می‌دهد و به شما حیات فیزیکی می‌بخشد، درحق این عضو از بدن تان حسابی بی‌انصافی کرده‌اید.
درست است که قلب از نظر زیست‌شناسی نیز یک عضو شگفت‌انگیز به حساب می‌آید و اگر از آن مراقبت کنیم می‌تواند حتی تا صد سال نیز بی‌وقفه کار کند؛ اما این عضو خارق‌العاده، ابعاد بسیار گسترده‌تری دارد که نباید از دیدمان دور بماند.
 
بیایید در ابتدا نگاهی به گذشته بیندازیم.
 
قلب انسان در دیدگاه پیشینیان، منبع هوش و هدایت درونی بوده‌است. انسان‌های قدیم می‌دانستند قلب بر روی عواطف، احساسات و انسانیت بشر اثر گذار است. حتی اصطلاحات عامیانه‌ای مانند دل به کار دادن، به‌دنبال دل رفتن، دل به دل راه دارد و… که نشانگر قدرت غیر فیزیکی قلب هستند، نیز از دیرباز بین مردم رواج داشته‌است.
امروزه نیز یافته‌های علمی، این اعتقادات قدیمی را تایید می‌کنند و قلب را یک مرکز مهم پردازش اطلاعات می‌دانند که سیگنال‌های مهمی به مغز و بدن انسان ارسال می‌کند. و از آن جالب‌تر این‌که قلب سیستم عصبی پیچیده‌ای مخصوص به خودش دارد که به آن مغز قلب گفته می‌شود.
 
اکنون ما می‌دانیم هوش قلب، چیزی بیشتر از یک پدیده‌ی صرفاً فیزیکی است و بسیاری از عواطف قدرتمند ما مانند احساس شکرگزاری، عشق، مهربانی، شرافت، شجاعت و عطوفت به قلب ما مربوط می‌شوند و از آن سرچشمه می‌گیرند.
علاوه بر آن دانشمندان دریافته‌اند که قلب انسان می‌تواند یک میدان الکترومغناطیسی قدرتمند پیرامون بدن ایجاد کند و این میدان راه ارتباطی قلب با منبع ژرف‌تری از حکمت است. نوعی ذکاوت شهودی که در وجودمان رخنه می‌کند و الگوهای فکری، خطی و منطق عادی ما را دور می‌زند؛ و این همان صدای شگفت‌انگیز قلب است! صدایی که در جریان زندگی، مسیرها و انتخاب‌های بهتری پیش روی ما قرار می‌دهد و در چند راهی‌ها، همچون یک راهنما دستان‌مان را می‌گیرد. این صدا، همان شهود قلب ما و همان خود حقیقی و اصیل ماست که شاید از دیدمان پنهان مانده باشد، اما وجود دارد. همان بخشی که ارتباط با آن می‌تواند دستاوردهای شگفت‌انگیزی در زندگی برایمان داشته باشد.
 
وقتی ما تصمیم می گیریم احساسات متعالی را تجربه کنیم، احساساتی همچون وقار، عزت، شجاعت، عطوفت، صبر و…؛ بازخورد متفاوتی از جهان خواهیم گرفت و زندگی به گونه‌ی دیگری با ما رفتار خواهد کرد.
نکته‌ی مهم اینجاست که تجربه‌ی این احساسات، راهی‌ست که می‌توانیم قدرت درونی قلب را فعال کنیم و روی چگونگی جهان پیرامون‌مان تاثیر بگذاریم.
اما با این وجود، وعلی رغم آنکه بیشتر مردم عمیقا احساس عشق و شکرگزاری را به تنفر و قدرنشناسی ترجیح می‌دهند، آنچه اغلب اتفاق می‌افتد چیزی غیر از تجربه‌ی این احساسات زیباست. در اکثر اوقات دنیای اطراف ما از کنترل‌مان خارج می‌شود و تلاش ما برای برقراری تعادل و داشتن احساس خوب، با وجود اتفاقات و محرک‌های بیرونی، بی‌نتیجه می‌ماند. اما اگر بتوانیم راهی پیدا کنیم تا قدرت شگفت‌انگیز قلب را فارغ از شرایط محیط اطراف‌مان فعال کنیم، ایجاد تعادل و در دست گرفتن کنترل احساسات و زندگی‌مان، دیگر کار سختی نخواهد بود.
خوشبختانه ما در زمانی زندگی می‌کنیم که راهکارهایی برای این مسئله ایجاد شده و مسیر دستیابی به پتانسیل نهفته‌ی قلب‌مان، از هر زمان دیگری در تاریخ هموارتر شده‌است.
 
 

قلب با مغز سخن می‌گوید!

قبلاً گفتیم که قلب انسان دارای یک سیستم عصبی مستقل است که مغز قلب نام دارد. سیگنال‌های ارسال‌شده از قلب به سمت مغز رفته و وارد بخش‌های آمیگدال و همچنین تالاموس مغز می‌شوند‌. بخش آمیگدال مرکز پردازش عواطف انسانی است و تالاموس با همگام کردن عملکردهای خاصی از قشر مخ، روی شفافیت فکر و شیوه‌ی تصمیم‌گیری ما اثر می‌گذارد.
یعنی آنچه در قلب رخ می‌دهد، در نهایت روی احساسات، عواطف، نحوه ی تفکر و حتی تصمیمات ما اثر گذار است.
 
 قلب و مغز ما پیوسته با یکدیگر در ارتباط هستند و نکته‌ی جالب‌توجه اینجاست که در این رابطه‌ی دوطرفه، اطلاعاتی که از سمت قلب به مغز ارسال می‌شود بسیار بیشتر از اطلاعاتی است که از مغز به سمت قلب ارسال می‌گردد. درواقع مغز و قلب پیوسته در حال ارتباط با یکدیگر هستند و در این ارتباط قلب ما حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد!
 
قدرت قلب ما، تنها به شبکه‌ی عصبی مستقل آن وسیگنال‌هایی که به مغزمان ارسال می‌کند، محدود نمی‌شود.
به این جملات خوب دقت کنید:
قلب انسان یک اندام الکتریکی است که با اختلاف، قوی‌ترین منبع بیو الکتریسیته‌ی ریتمیک به حساب می‌آید. انرژی قلب به اندازه‌ای است که می‌تواند یک میدان مغناطیسی 360 درجه در اطراف بدن ایجاد کند که از فاصله‌ی یک‌متری قابل‌اندازه‌گیری می‌باشد. به گفته‌ی دکتر جو دیسپنزا قلب قوی‌ترین میدان مغناطیسی بدن را تولید می‌کند که پنج هزار برابر قدرت میدان تولید شده در مغز است.
 
آنچه در رابطه با این ویژگی خارق‌العاده‌ی قلب اهمیت دارد، اطلاعاتی است که این میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط قلب، حامل آن است.
همه‌ی ما انسان‌ها در اطراف‌مان یک میدان مغناطیسی داریم که حاوی عواطف، احساسات و اطلاعات وجودیمان است. این میدان باعث ایجاد یک سیستم ارتباطی انرژیایی بین انسان‌ها می‌گردد. همان سیستم ارتباطی شگفت‌انگیزی که سبب مبادله‌ی اطلاعات، انرژی و احساس میان افرادی می‌شود که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند؛ بی‌آن‌که خودشان عملاً کار خاصی انجام داده باشند.
درست شبیه زمانی که در اولین ملاقات‌تان با یک شخص، احساس خوشایندی در وجودتان رخنه می‌کند درحالی‌که دیدار با شخصی دیگر یک احساس ناامنی در شما به وجود می‌آورد. به‌راستی که قلب ما بسیار شگفت‌انگیزتر از آن است که فکر می‌کنیم.
 

انسجام، اکسیر حیات‌بخش:

شاید تا به امروز کلمه‌ی انسجام را برای یک کار گروهی بی‌عیب‌ ونقص یا نظم حاکم بر جریان کاری اعضای یک گروه شنیده یا به کار برده باشید. به ‌طورکلی انسجام یعنی اعضای یک سیستم (مثل بدن ما) به گونه ای با یکدیگر در ارتباط باشند که تمامی اعضا و شاخه‌های فرعی آن (مثل اجزای بدن) به صورت هماهنگ با یکدیگر کار‌کنند.
اما انسجام در بدن ما، نوعی حالت سالم و قابل‌اندازه‌گیری است که اتحاد و همکاری میان قلب، ذهن و عواطف را نشان می‌دهد.
 
از نظر فیزیکی، زمانی که قلب انسان با یک الگوی ریتمیک و منظم کار می‌کند و سایر سیستم‌های بدن مانند تنفس، گوارش، ایمنی و حتی مغز با آن همگام می‌شوند، میزان انسجام بدن افزایش می‌یابد.
این انسجام فیزیکی با استفاده از فناوری‌هایی که تغییرات الگوهای تپش قلب را در تک‌تک ضربان‌های آن می‌سنجند، قابل‌اندازه‌گیری است. مؤسسه‌ی هارت‌مث با ارائه‌ی نمودارهایی نشان می‌دهد که می‌توان الگوهای ضربان قلب را اندازه‌گیری کرد.
به شکل زیر از کتاب ماورای طبیعی شدن نوشته‌ی دکتر جو دیسپنزا توجه کنید:
 
 
الگوهای ریتم قلبی
 
این نمودارها توسط مؤسسه‌ی هارت‌مث تهیه شده‌اند. همانطور که می‌بینید نمودار بالا ریتمی نامنظم دارد که درنتیجه‌ی احساساتی مانند تنفر، بی‌قراری، نگرانی و دلهره ایجاد شده است. اما در نمودار پایین ریتم قلب منظم است. این ریتمِ منظم، با احساساتی همچون شکرگزاری، عشق، ستایش و مهربانی ایجاد می‌شود و عملکرد را بهبود می‌بخشد. در این حالت قدرت تصمیم‌گیری و خونسردی بالا می‌رود و فرد می‌تواند در موقعیت‌های تنش‌زا بهترین عملکرد را از خود نشان دهد.
 
پس وجود یک انسجام فیزیکی در قلب و سایر اندام‌های بدن، تأثیر مستقیم روی سلامتی و عملکرد و رفتارهای ما دارد.
 
انسجام و نظم سبب می‌شود سیستم عصبی خودمختار نیز که مسئول بسیاری از اعمال غیرارادی بدن ماست، تقویت شود و در نتیجه‌ی آن سیستم ایمنی، گوارش، هورمون‌ها و تمام بخش‌های بدن در هماهنگی کامل با یکدیگر کار کنند. اتفاقی که بیشتر از هرچیز دیگری، سلامتی و قدرت عملکرد بهتر را برای ما به دنبال خواهد داشت.
 
اما انسجام تنها جنبه‌ی فیزیکی ندارد. بلکه می‌تواند روح و روان‌مان را نیز دربرگیرد و ما را تا آن‌جا پیش ببرد که علاوه ‌بر سلامتی، عشق و عواطف متعالی را نیز تجربه کنیم و از لذت زندگی سیراب شویم.
 

به کمک انسجام قلب، زندگی‌تان را دگرگون کنید

انسجام روانی نوعی احساس شگفت‌انگیز است که در اثر تجربه‌ی عواطف حیات‌بخش و متعالی ایجاد می‌شود. یعنی همان احساساتی که اصالت قلب ماست و جوهره‌ی وجودی‌مان را تشکیل می‌دهد.
انسجام روانی، حالت طبیعی ارتعاش بدن ماست و احساس عشق، عطوفت و سایر صفات اصیل قلب ما، ایجاد کننده‌ی آن هستند. اگر ما انسان‌ها به‌طور مستمر عواطف حیات‌بخش را تجربه کنیم، الگوی منظم و یکدستی درون‌مان ایجاد می‌شود که نتیجه‌ی آن، همان انسجام درونی ماست.
 
 
  • زمانی‌که انسجام درونی بر وجود ما حکم‌فرماست، همه‌ی سیستم‌های بدن ما باهم هماهنگ هستند و قلب‌مان نیز با ریتم منسجم و یکنواختی کار می‌کند. در نتیجه‌ی این انسجام، سیگنال‌های ارسالی مناسبی از قلب به سمت مغز جریان می‌یابد که توانایی‌های فکری ما را افزایش داده و حتی باعث می‌شود باهوش‌تر از همیشه باشیم. انسجام بالا، علاوه‌بر آنکه سبب ایجاد تعادل و آرامش درون ما می‌شود، کارکرد ذهن را نیز بهینه‌سازی کرده و شفافیت ذهنی، تمرکز، قدرت تفکر و حافظه را افزایش می‌دهد.

 

  • در سمت مقابل، تجربه‌ی مداوم عواطف تنش‌زا، انسجام قلب را کاهش داده و ریتم نامنسجمی در آن ایجاد می‌کند که قابلیت‌های تفکر پیشرفتی و توانایی‌های منحصربه‌فرد ذهنی را خاموش می‌کند. در همین زمان، قوه‌ی قضاوت ما نیز مخدوش می‌گردد و انتخاب‌هایمان نیز دیگر به‌خوبی سابق نخواهند بود.
 
این حجم از اتفاقات و نتایج چشمگیر تنها در نتیجه‌ی یک انتخاب ما رقم خواهد خورد. انتخاب یک احساس درست که نتیجه‌ی آن ایجاد یک انسجام درونی سازنده خواهد بود؛ یا انتخاب یک احساس نادرست که موجب به هم خوردن ریتم منظم قلب و کاهش قدرت درونی ما خواهد شد. و کیفیت این انتخاب، تحت اراده‌ی خود شماست.
 
 
 
نظم و انسجام به کمک قدرت قلب
 
 
 
* اما پرسش اصلی اینجاست که چطور می‌شود در جهانی که مملو از اتفاقات پیش‌بینی‌نشده است، تا این حد احساسات‌مان را مدیریت کنیم؟ آیا می‌شود آنچه درون ما در جریان است را از گزند هر آنچه در زندگی اطراف‌مان در حال رقم خوردن است، مصون نگه داریم؟
 
پاسخ بله است. و این بله یکی از بزرگ‌ترین موهبت‌های زندگی ماست.
 
در ادامه خواهید  فهمید چطور می‌شود این کار خارق العاده را انجام داد.
 

 تکنیک تنفس قلب محور، راهی به سوی انسجام 

تا این‌جا در ارتباط با فواید و شگفتی‌های ناشی از فعال کردن قدرت درونی قلب و ایجاد انسجام صحبت کردیم. اما به‌راستی چگونه باید این حس انسجام قلبی را ایجاد کرد؟ چگونه می‌توان کاری کرد تا قدرت درونی قلب‌مان، از گوشه‌های پنهان قلب سر بر‌آورد و در زندگی‌مان جریان ‌یابد؟
یکی از راهکارهایی که می‌توان برای فعال‌سازی هوش قلبی از آن استفاده کرد، تکنیک تنفس قلب محور است. تنفس قلب محور، اولین قدم برای ایجاد رابطه‌ی جدید و عمیق ما با قلب‌مان است.
 
اما این تنفس چطور انجام می‌شود؟
 
ابتدا باید تمام توجه‌تان را روی فضای قلب‌تان متمرکز کنید.
سپس به‌طور آرام، یکنواخت و عمیق شروع به نفس‌کشیدن کنید و تصور کنید دم و بازدم شما از داخل قلب یا قفسه سینه‌تان انجام می‌شود. تمرکزتان را در همین حالت حفظ کنید و کم‌کم احساس کنید انرژی حیاتی‌ای از سر شما به سمت قلب‌تان جریان می‌یابد. نفس‌کشیدن را به‌آرامی ادامه دهید، روی قلب‌تان متمرکز بمانید و به طور مداوم جریان انرژی را از سمت سر به سمت قلب‌تان احساس کنید. رفته‌رفته احساس آرامش و تعادل در شما ایجاد می‌شود و هوش قلبی‌تان کم‌کم خودش را به شما نشان خواهد داد.
 
در ویدیوی کوتاه زیر تنفس قلب‌محور را تمرین کنید:
 

 

زمانی‌که تنش یا اضطرابی را تجربه می‌کنید، لحظه‌ای بایستید و تنفس قلبی انجام دهید. خواهید دید چگونه قدرت درونی قلب‌تان، علاوه‌ بر آرام کردن شما، راه‌های تازه‌ای پیش رویتان خواهد گذاشت. راه‌هایی که پیش‌از این نیز وجود داشتند. اما شما قادر نبودید آن‌ها را ببینید یا درک کنید. کافیست در تمام لحظه‌های زندگی، به قلب‌تان اعتماد کنید و از هوش درونی آن آگاه شوید. مطمئن باشید اتفاقات زندگی‌تان به گونه‌ای متفاوت با گذشته ورق خواهند خورد. 

هر روز زمانی را به تمرین تنفس قلب‌محور اختصاص دهید تا بیشتر و بهتر به قلبتان متصل شوید و تصمیم‌گیری و عملکردتان را در زندگی بالا ببرید. این قدرت شگفت‌انگیز را دست کم نگیرید!
 

 پیشنهاد دوره: دوره پیشرفته دیسپنزا 


 

 
تا به حال قدرت شهود و هوش قلبی را تجربه کرده‌اید؟
در دو راهی‌ها و تردیدها، به ندای قلبتان گوش کرده‌اید؟ 
در بخش نظرات از الهاماتی که در زندگی به شما شده بگویید و تجربیات خود را با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید.
 
 
 
برای ثبت نظر ارزشمند خود، به پایین صفحه مراجعه کنید👇👇
سپیده دادخواه تهرانی
تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

 

با قدرت شگفت‌انگیز قلب آشنا شوید

 

این مقاله دعوتی است از جانب قلب شما تا برای اولین‌بار،
 
به‌جای آنکه تنها صدایش را بشنوید، عمیقاً به آن گوش کنید.
 
 
 
قبل از شروع، چند لحظه به سوالات زیر فکر کنید:
 
  • آیا تا به حال چیزی در مورد اصطلاح «مغز قلب» شنیده‌اید؟ می‌دانستید قلب، خود دارای مغز و هوش است؟
  • آیا می‌دانستید قلب یک مرکز مهم پردازش اطلاعات است که سیگنال‌های مهمی به مغز و بدن انسان ارسال می‌کند؟
  • از قدرت میدان مغناطیسی قلب چه اطلاعاتی دارید؟ می‌دانستید قلب قوی‌ترین میدان مغناطیسی بدن را تولید می‌کند که پنج هزار برابر قدرت میدان تولید شده در مغز است؟!


جواب این‌ سوال ها چه کمکی به ما می‌کند؟

اگر به قدرت قلب تان پی ببرید و اگر به صدای قلب‌تان گوش دهید، در مسیرها و چند راهی‌های زندگی همچون یک راهنما دستتان را می‌گیرد و به سمت سعادت و خوشبختی هدایت می کند.
در این مقاله یاد خواهیم گرفت که قلب چه قدرت درونی به ما می‌دهد که بتوانیم بر دنیای بیرونمان تأثیر بگذاریم و بهترین‌ها را خلق کنیم. با انواع احساسات آشنا می‌شویم تا بتوانیم با آگاهی از آن‌ها بهترین رفتار و عملکرد را داشته باشیم. همچنین تکنیک تنفس قلب‌محور را تمرین می‌کنیم تا به آرامش، انسجام و احساسات متعالی برسیم.

 
برای یک تغییر بزرگ و دلچسب، آماده‌اید؟
 
 

همه‌ی ما نیازمند یک تغییر بزرگ هستیم!

عمر ما انسان‌ها، زودتر از آن چه فرصت فکر کردن به آن را داشته‌باشیم، درحال گذر است. این روزها، پیچیدگی بیش‌ازحد زندگی مدرن و مسیر تکامل، باعث شده است ما انسان‌ها بیش‌ از پیش احساس تنهایی را تجربه کنیم و کمتر از قبل، لذت داشتن یک حال خوب دائمی را بچشیم.
درست است که این تغییرات، تحت اختیار و اراده‌ی شخصی ما ایجاد نشده است؛ اما ما نیز، نباید انتظار داشته باشیم خوبی ها به صورت اتفاقی به زندگی ما بیاید؛ بلکه باید یاد بگیریم آن چه را می‌خواهیم، خلق کنیم. کاری که همه‌ی ما در هر شرایطی، قدرتش را داریم.
یکی از مهم‌ترین ابعاد پیشرفت علم ودانش برای ما، کشف قدرتی ست که از ابتدا در وجودمان قرار داشته است؛ هرچند ما از آن غافل بوده‌ایم. قدرت نهفته در قلب‌مان!
پژوهشگران پی برده‌اند کلید ایجاد تغییرات شخصی و خلق تجربه‌ای جدید در زندگی، دست یافتن به هوش قلب است. هوشی که انسان امروز، رفته رفته توانسته است ابعادش را کشف کند و از آن بهره ببرد.
اگر انسان روزی بتواند قدرت درونی قلب را در دست بگیرد و هوش واقعی قلب را بشناسد، همه‌چیز دچار تغییر خواهد شد. تمام زندگی انسان‌ها از جمله فکر، احساس و حتی فعالیت‌های روزمره، به گونه‌ی دیگری خواهد بود و زندگی جدیدی پیش روی همه‌ی افراد قرار خواهد گرفت.
 
حال وقت آن است که با این مقاله همراه شوید تا مشاهده کنید چطور می‌توان با بهره گیری از قدرت شگفت‌انگیز قلب، از فرسودگی به ‌تازگی و از جدایی به ارتباط برسید. زمان آن رسیده تا بیشتر از هر وقت دیگری با خویشتن آشنا شوید؛ و این کاری ست که قلب‌تان، آن را به بهترین شکل برایتان انجام خواهد داد.

 

قدرت تحقق اهداف و رویاها
 
 

قلب، خود دارای مغز است!

اگر تا به امروز قلب را تنها یک عضله از بدن‌تان در نظر می‌گرفتید که کار پمپاژ خون را انجام می‌دهد و به شما حیات فیزیکی می‌بخشد، درحق این عضو از بدن تان حسابی بی‌انصافی کرده‌اید.
درست است که قلب از نظر زیست‌شناسی نیز یک عضو شگفت‌انگیز به حساب می‌آید و اگر از آن مراقبت کنیم می‌تواند حتی تا صد سال نیز بی‌وقفه کار کند؛ اما این عضو خارق‌العاده، ابعاد بسیار گسترده‌تری دارد که نباید از دیدمان دور بماند.
 
بیایید در ابتدا نگاهی به گذشته بیندازیم.
 
قلب انسان در دیدگاه پیشینیان، منبع هوش و هدایت درونی بوده‌است. انسان‌های قدیم می‌دانستند قلب بر روی عواطف، احساسات و انسانیت بشر اثر گذار است. حتی اصطلاحات عامیانه‌ای مانند دل به کار دادن، به‌دنبال دل رفتن، دل به دل راه دارد و… که نشانگر قدرت غیر فیزیکی قلب هستند، نیز از دیرباز بین مردم رواج داشته‌است.
امروزه نیز یافته‌های علمی، این اعتقادات قدیمی را تایید می‌کنند و قلب را یک مرکز مهم پردازش اطلاعات می‌دانند که سیگنال‌های مهمی به مغز و بدن انسان ارسال می‌کند. و از آن جالب‌تر این‌که قلب سیستم عصبی پیچیده‌ای مخصوص به خودش دارد که به آن مغز قلب گفته می‌شود.
 
اکنون ما می‌دانیم هوش قلب، چیزی بیشتر از یک پدیده‌ی صرفاً فیزیکی است و بسیاری از عواطف قدرتمند ما مانند احساس شکرگزاری، عشق، مهربانی، شرافت، شجاعت و عطوفت به قلب ما مربوط می‌شوند و از آن سرچشمه می‌گیرند.
علاوه بر آن دانشمندان دریافته‌اند که قلب انسان می‌تواند یک میدان الکترومغناطیسی قدرتمند پیرامون بدن ایجاد کند و این میدان راه ارتباطی قلب با منبع ژرف‌تری از حکمت است. نوعی ذکاوت شهودی که در وجودمان رخنه می‌کند و الگوهای فکری، خطی و منطق عادی ما را دور می‌زند؛ و این همان صدای شگفت‌انگیز قلب است! صدایی که در جریان زندگی، مسیرها و انتخاب‌های بهتری پیش روی ما قرار می‌دهد و در چند راهی‌ها، همچون یک راهنما دستان‌مان را می‌گیرد. این صدا، همان شهود قلب ما و همان خود حقیقی و اصیل ماست که شاید از دیدمان پنهان مانده باشد، اما وجود دارد. همان بخشی که ارتباط با آن می‌تواند دستاوردهای شگفت‌انگیزی در زندگی برایمان داشته باشد.
 
وقتی ما تصمیم می گیریم احساسات متعالی را تجربه کنیم، احساساتی همچون وقار، عزت، شجاعت، عطوفت، صبر و…؛ بازخورد متفاوتی از جهان خواهیم گرفت و زندگی به گونه‌ی دیگری با ما رفتار خواهد کرد.
نکته‌ی مهم اینجاست که تجربه‌ی این احساسات، راهی‌ست که می‌توانیم قدرت درونی قلب را فعال کنیم و روی چگونگی جهان پیرامون‌مان تاثیر بگذاریم.
اما با این وجود، وعلی رغم آنکه بیشتر مردم عمیقا احساس عشق و شکرگزاری را به تنفر و قدرنشناسی ترجیح می‌دهند، آنچه اغلب اتفاق می‌افتد چیزی غیر از تجربه‌ی این احساسات زیباست. در اکثر اوقات دنیای اطراف ما از کنترل‌مان خارج می‌شود و تلاش ما برای برقراری تعادل و داشتن احساس خوب، با وجود اتفاقات و محرک‌های بیرونی، بی‌نتیجه می‌ماند. اما اگر بتوانیم راهی پیدا کنیم تا قدرت شگفت‌انگیز قلب را فارغ از شرایط محیط اطراف‌مان فعال کنیم، ایجاد تعادل و در دست گرفتن کنترل احساسات و زندگی‌مان، دیگر کار سختی نخواهد بود.
خوشبختانه ما در زمانی زندگی می‌کنیم که راهکارهایی برای این مسئله ایجاد شده و مسیر دستیابی به پتانسیل نهفته‌ی قلب‌مان، از هر زمان دیگری در تاریخ هموارتر شده‌است.
 
 

قلب با مغز سخن می‌گوید!

قبلاً گفتیم که قلب انسان دارای یک سیستم عصبی مستقل است که مغز قلب نام دارد. سیگنال‌های ارسال‌شده از قلب به سمت مغز رفته و وارد بخش‌های آمیگدال و همچنین تالاموس مغز می‌شوند‌. بخش آمیگدال مرکز پردازش عواطف انسانی است و تالاموس با همگام کردن عملکردهای خاصی از قشر مخ، روی شفافیت فکر و شیوه‌ی تصمیم‌گیری ما اثر می‌گذارد.
یعنی آنچه در قلب رخ می‌دهد، در نهایت روی احساسات، عواطف، نحوه ی تفکر و حتی تصمیمات ما اثر گذار است.
 
 قلب و مغز ما پیوسته با یکدیگر در ارتباط هستند و نکته‌ی جالب‌توجه اینجاست که در این رابطه‌ی دوطرفه، اطلاعاتی که از سمت قلب به مغز ارسال می‌شود بسیار بیشتر از اطلاعاتی است که از مغز به سمت قلب ارسال می‌گردد. درواقع مغز و قلب پیوسته در حال ارتباط با یکدیگر هستند و در این ارتباط قلب ما حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد!
 
قدرت قلب ما، تنها به شبکه‌ی عصبی مستقل آن وسیگنال‌هایی که به مغزمان ارسال می‌کند، محدود نمی‌شود.
به این جملات خوب دقت کنید:
قلب انسان یک اندام الکتریکی است که با اختلاف، قوی‌ترین منبع بیو الکتریسیته‌ی ریتمیک به حساب می‌آید. انرژی قلب به اندازه‌ای است که می‌تواند یک میدان مغناطیسی 360 درجه در اطراف بدن ایجاد کند که از فاصله‌ی یک‌متری قابل‌اندازه‌گیری می‌باشد. به گفته‌ی دکتر جو دیسپنزا قلب قوی‌ترین میدان مغناطیسی بدن را تولید می‌کند که پنج هزار برابر قدرت میدان تولید شده در مغز است.
 
آنچه در رابطه با این ویژگی خارق‌العاده‌ی قلب اهمیت دارد، اطلاعاتی است که این میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط قلب، حامل آن است.
همه‌ی ما انسان‌ها در اطراف‌مان یک میدان مغناطیسی داریم که حاوی عواطف، احساسات و اطلاعات وجودیمان است. این میدان باعث ایجاد یک سیستم ارتباطی انرژیایی بین انسان‌ها می‌گردد. همان سیستم ارتباطی شگفت‌انگیزی که سبب مبادله‌ی اطلاعات، انرژی و احساس میان افرادی می‌شود که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند؛ بی‌آن‌که خودشان عملاً کار خاصی انجام داده باشند.
درست شبیه زمانی که در اولین ملاقات‌تان با یک شخص، احساس خوشایندی در وجودتان رخنه می‌کند درحالی‌که دیدار با شخصی دیگر یک احساس ناامنی در شما به وجود می‌آورد. به‌راستی که قلب ما بسیار شگفت‌انگیزتر از آن است که فکر می‌کنیم.
 

انسجام، اکسیر حیات‌بخش:

شاید تا به امروز کلمه‌ی انسجام را برای یک کار گروهی بی‌عیب‌ ونقص یا نظم حاکم بر جریان کاری اعضای یک گروه شنیده یا به کار برده باشید. به ‌طورکلی انسجام یعنی اعضای یک سیستم (مثل بدن ما) به گونه ای با یکدیگر در ارتباط باشند که تمامی اعضا و شاخه‌های فرعی آن (مثل اجزای بدن) به صورت هماهنگ با یکدیگر کار‌کنند.
اما انسجام در بدن ما، نوعی حالت سالم و قابل‌اندازه‌گیری است که اتحاد و همکاری میان قلب، ذهن و عواطف را نشان می‌دهد.
 
از نظر فیزیکی، زمانی که قلب انسان با یک الگوی ریتمیک و منظم کار می‌کند و سایر سیستم‌های بدن مانند تنفس، گوارش، ایمنی و حتی مغز با آن همگام می‌شوند، میزان انسجام بدن افزایش می‌یابد.
این انسجام فیزیکی با استفاده از فناوری‌هایی که تغییرات الگوهای تپش قلب را در تک‌تک ضربان‌های آن می‌سنجند، قابل‌اندازه‌گیری است. مؤسسه‌ی هارت‌مث با ارائه‌ی نمودارهایی نشان می‌دهد که می‌توان الگوهای ضربان قلب را اندازه‌گیری کرد.
به شکل زیر از کتاب ماورای طبیعی شدن نوشته‌ی دکتر جو دیسپنزا توجه کنید:
 
 
الگوهای ریتم قلبی
 
این نمودارها توسط مؤسسه‌ی هارت‌مث تهیه شده‌اند. همانطور که می‌بینید نمودار بالا ریتمی نامنظم دارد که درنتیجه‌ی احساساتی مانند تنفر، بی‌قراری، نگرانی و دلهره ایجاد شده است. اما در نمودار پایین ریتم قلب منظم است. این ریتمِ منظم، با احساساتی همچون شکرگزاری، عشق، ستایش و مهربانی ایجاد می‌شود و عملکرد را بهبود می‌بخشد. در این حالت قدرت تصمیم‌گیری و خونسردی بالا می‌رود و فرد می‌تواند در موقعیت‌های تنش‌زا بهترین عملکرد را از خود نشان دهد.
 
پس وجود یک انسجام فیزیکی در قلب و سایر اندام‌های بدن، تأثیر مستقیم روی سلامتی و عملکرد و رفتارهای ما دارد.
 
انسجام و نظم سبب می‌شود سیستم عصبی خودمختار نیز که مسئول بسیاری از اعمال غیرارادی بدن ماست، تقویت شود و در نتیجه‌ی آن سیستم ایمنی، گوارش، هورمون‌ها و تمام بخش‌های بدن در هماهنگی کامل با یکدیگر کار کنند. اتفاقی که بیشتر از هرچیز دیگری، سلامتی و قدرت عملکرد بهتر را برای ما به دنبال خواهد داشت.
 
اما انسجام تنها جنبه‌ی فیزیکی ندارد. بلکه می‌تواند روح و روان‌مان را نیز دربرگیرد و ما را تا آن‌جا پیش ببرد که علاوه ‌بر سلامتی، عشق و عواطف متعالی را نیز تجربه کنیم و از لذت زندگی سیراب شویم.
 

به کمک انسجام قلب، زندگی‌تان را دگرگون کنید

انسجام روانی نوعی احساس شگفت‌انگیز است که در اثر تجربه‌ی عواطف حیات‌بخش و متعالی ایجاد می‌شود. یعنی همان احساساتی که اصالت قلب ماست و جوهره‌ی وجودی‌مان را تشکیل می‌دهد.
انسجام روانی، حالت طبیعی ارتعاش بدن ماست و احساس عشق، عطوفت و سایر صفات اصیل قلب ما، ایجاد کننده‌ی آن هستند. اگر ما انسان‌ها به‌طور مستمر عواطف حیات‌بخش را تجربه کنیم، الگوی منظم و یکدستی درون‌مان ایجاد می‌شود که نتیجه‌ی آن، همان انسجام درونی ماست.
 
 
  • زمانی‌که انسجام درونی بر وجود ما حکم‌فرماست، همه‌ی سیستم‌های بدن ما باهم هماهنگ هستند و قلب‌مان نیز با ریتم منسجم و یکنواختی کار می‌کند. در نتیجه‌ی این انسجام، سیگنال‌های ارسالی مناسبی از قلب به سمت مغز جریان می‌یابد که توانایی‌های فکری ما را افزایش داده و حتی باعث می‌شود باهوش‌تر از همیشه باشیم. انسجام بالا، علاوه‌بر آنکه سبب ایجاد تعادل و آرامش درون ما می‌شود، کارکرد ذهن را نیز بهینه‌سازی کرده و شفافیت ذهنی، تمرکز، قدرت تفکر و حافظه را افزایش می‌دهد.

 

  • در سمت مقابل، تجربه‌ی مداوم عواطف تنش‌زا، انسجام قلب را کاهش داده و ریتم نامنسجمی در آن ایجاد می‌کند که قابلیت‌های تفکر پیشرفتی و توانایی‌های منحصربه‌فرد ذهنی را خاموش می‌کند. در همین زمان، قوه‌ی قضاوت ما نیز مخدوش می‌گردد و انتخاب‌هایمان نیز دیگر به‌خوبی سابق نخواهند بود.
 
این حجم از اتفاقات و نتایج چشمگیر تنها در نتیجه‌ی یک انتخاب ما رقم خواهد خورد. انتخاب یک احساس درست که نتیجه‌ی آن ایجاد یک انسجام درونی سازنده خواهد بود؛ یا انتخاب یک احساس نادرست که موجب به هم خوردن ریتم منظم قلب و کاهش قدرت درونی ما خواهد شد. و کیفیت این انتخاب، تحت اراده‌ی خود شماست.
 
 
 
نظم و انسجام به کمک قدرت قلب
 
 
 
* اما پرسش اصلی اینجاست که چطور می‌شود در جهانی که مملو از اتفاقات پیش‌بینی‌نشده است، تا این حد احساسات‌مان را مدیریت کنیم؟ آیا می‌شود آنچه درون ما در جریان است را از گزند هر آنچه در زندگی اطراف‌مان در حال رقم خوردن است، مصون نگه داریم؟
 
پاسخ بله است. و این بله یکی از بزرگ‌ترین موهبت‌های زندگی ماست.
 
در ادامه خواهید  فهمید چطور می‌شود این کار خارق العاده را انجام داد.
 

 تکنیک تنفس قلب محور، راهی به سوی انسجام 

تا این‌جا در ارتباط با فواید و شگفتی‌های ناشی از فعال کردن قدرت درونی قلب و ایجاد انسجام صحبت کردیم. اما به‌راستی چگونه باید این حس انسجام قلبی را ایجاد کرد؟ چگونه می‌توان کاری کرد تا قدرت درونی قلب‌مان، از گوشه‌های پنهان قلب سر بر‌آورد و در زندگی‌مان جریان ‌یابد؟
یکی از راهکارهایی که می‌توان برای فعال‌سازی هوش قلبی از آن استفاده کرد، تکنیک تنفس قلب محور است. تنفس قلب محور، اولین قدم برای ایجاد رابطه‌ی جدید و عمیق ما با قلب‌مان است.
 
اما این تنفس چطور انجام می‌شود؟
 
ابتدا باید تمام توجه‌تان را روی فضای قلب‌تان متمرکز کنید.
سپس به‌طور آرام، یکنواخت و عمیق شروع به نفس‌کشیدن کنید و تصور کنید دم و بازدم شما از داخل قلب یا قفسه سینه‌تان انجام می‌شود. تمرکزتان را در همین حالت حفظ کنید و کم‌کم احساس کنید انرژی حیاتی‌ای از سر شما به سمت قلب‌تان جریان می‌یابد. نفس‌کشیدن را به‌آرامی ادامه دهید، روی قلب‌تان متمرکز بمانید و به طور مداوم جریان انرژی را از سمت سر به سمت قلب‌تان احساس کنید. رفته‌رفته احساس آرامش و تعادل در شما ایجاد می‌شود و هوش قلبی‌تان کم‌کم خودش را به شما نشان خواهد داد.
 
در ویدیوی کوتاه زیر تنفس قلب‌محور را تمرین کنید:
 

 

زمانی‌که تنش یا اضطرابی را تجربه می‌کنید، لحظه‌ای بایستید و تنفس قلبی انجام دهید. خواهید دید چگونه قدرت درونی قلب‌تان، علاوه‌ بر آرام کردن شما، راه‌های تازه‌ای پیش رویتان خواهد گذاشت. راه‌هایی که پیش‌از این نیز وجود داشتند. اما شما قادر نبودید آن‌ها را ببینید یا درک کنید. کافیست در تمام لحظه‌های زندگی، به قلب‌تان اعتماد کنید و از هوش درونی آن آگاه شوید. مطمئن باشید اتفاقات زندگی‌تان به گونه‌ای متفاوت با گذشته ورق خواهند خورد. 

هر روز زمانی را به تمرین تنفس قلب‌محور اختصاص دهید تا بیشتر و بهتر به قلبتان متصل شوید و تصمیم‌گیری و عملکردتان را در زندگی بالا ببرید. این قدرت شگفت‌انگیز را دست کم نگیرید!
 

 پیشنهاد دوره: دوره پیشرفته دیسپنزا 


 

 
تا به حال قدرت شهود و هوش قلبی را تجربه کرده‌اید؟
در دو راهی‌ها و تردیدها، به ندای قلبتان گوش کرده‌اید؟ 
در بخش نظرات از الهاماتی که در زندگی به شما شده بگویید و تجربیات خود را با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید.
 
 
 
برای ثبت نظر ارزشمند خود، به پایین صفحه مراجعه کنید👇👇
سپیده دادخواه تهرانی
تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند
مقالات پیشنهادی

نظر شما درباره این مطلب

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت رویال مایند ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت رویال مایند رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام