چگونه آرزوهای خود را به واقعیت تبدیل کنیم؟

زمان مطالعه :10 دقیقه

چکیده این مطلب : بی‌شک، مسیر زندگی هر فرد در دنیای واقعی، بازتابی از تصاویر ذهنی آن فرد در طول زندگی‌اش بوده، هست و خواهد بود. زیرا تصاویر ذهنی مستقیماً بر ضمیر ناخودآگاه شخص تأثیر گذاشته و سبب می‌شود باورها و اطلاعات نهفته در این ناخدایِ پرقدرتِ زندگی، با آن تصاویر هماهنگ شوند. آن‌چه مسلم است، هماهنگی کامل کیفیت زندگی شما با اطلاعات ذخیره شده در ضمیر ناخودآگاه شماست. پس نهایتاً زندگی شما، معادل همان تصاویر ذهنی شما خواهد شد. در این مقاله سعی داریم، چگونگی این مسیر و شیوه‌ی استفاده‌ی مفید از این روند طبیعی و خارق‌العاده را برای شما شرح دهیم، و امیدوار هستیم شما نیز با به‌کارگیری آن، قدمی در راستای نزدیک‌تر شدن به رؤیاهای‌تان بردارید.

 

 

"چگونه آرزوهای خود را به واقعیت تبدیل کنیم؟"

 

 

آرزوها و خواسته‌‌های خود را تجسم کنید؛ باور کنید؛
 سپس آن را زندگی کنید!

 

 

بی‌شک، مسیر زندگی هر فرد در دنیای واقعی، بازتابی از تصاویر ذهنی آن فرد در طول عمر خود بوده، هست و خواهد بود. زیرا تصاویر ذهنی مستقیماً بر ضمیر ناخودآگاهِ شخص تأثیر گذاشته، و سبب می‌شود باورها و اطلاعات نهفته در این ناخدایِ پرقدرتِ زندگی، با آن تصاویر هماهنگ شوند. آن‌چه مسلم است، هماهنگی کامل کیفیت زندگی شما با اطلاعات ذخیره شده در ضمیر ناخودآگاه شماست. پس نهایتاً زندگی شما، معادل همان تصاویر ذهنی شما خواهد شد. در این مقاله چگونگی این مسیر و شیوه‌ی استفاده‌ی مفید از این روند طبیعی و خارق‌العاده را برای‌تان شرح خواهیم داد؛ و امیدوار هستیم، شما نیز با به‌ کارگیری آن، قدمی در راستای جذب خواسته‌ها و آرزوهای‌تان بردارید. 

 

واقعیت امروز، تصویر آرزو و خواسته‌های دیروز:

 اجازه دهید مقاله را با درخواستی از شما شروع کنیم. از شما می‌خواهیم برای چند لحظه با خودتان خلوت کنید، و به ابعادی از زندگی‌تان فکر کنید که در گذشته جزء خواسته‌ها، اهداف و آرزوهای شما بوده‌اند؛ و این روزها بخشی از روزمرگی‌های شما هستند. احتمالاً قبول دارید که در زندگی همه‌ی ما انسان‌ها، موهبت‌هایی جریان دارد، که روزی به شکل تصویر یک آرزو در ذهن‌ ما حضور داشته و با گذشت زمان به واقعیت تبدیل شده ‌است. نعمت‌هایی که در گذر زمان، آنقدر به وجودشان عادت کرده‌ایم، که از خاطر برده‌ایم، روزی در آرزوی داشتن‌ آن‌ها، چقدر بیقرار بوده‌ایم. 

 حال سؤال اصلی این‌جاست که اگر یک، دو یا چند خواسته یا آرزوی شما توانسته‌اند، در لحظه‌ی کنونی واقعیت‌های زندگی‌تان باشند، چرا سایر آن‌ها نتوانند؟ واقعیت این است که میان تصاویر ذهنی همه‌ی ما، و واقعیت‌های زندگی‌ ما پلی وجود دارد، که باید از روی آن عبور کنیم تا به آرزوها و خواسته‌های‌ خود دست یابیم. به هر چیزی که دقت کنید، هر چیزی که به شکل یک تصویر زیبا در اعماق ذهن و قلب شما وجود دارد، می‌تواند در زندگی‌تان حضور پیدا کند.

 اگر این روزها شرایط مالی خوبی ندارید، اما تصویری در ذهن‌تان است که در آن ثروتمند شده‌اید؛ اگر از بیماری رنج می‌برید اما تصویری در ذهن‌تان است که در آن سالم و سرحال هستید، و اگر هر مشکلی در زندگی‌تان جریان دارد اما تصویری در ذهن‌تان دارید، که در آن مشکل‌تان به‌کلی حل‌شده است؛ نگران نباشید. آن تصاویر ذهنی، آن افکارِ زیبا و لذت‌بخش و آن آرزوهایی که در اعماق ذهن‌تان جای خوش کرده‌اند، می‌توانند روزی به واقعیت‌های زندگی‌تان تبدیل شوند.

ایمان داشته باشید که برای تمام تصاویر ذهنی شما، اتفاقی از جنس واقعیت در این جهان وجود دارد. کافی است یاد بگیرید چگونه این تصاویر را به زندگی‌تان دعوت کنید و به آن‌ها لباسی از واقعیت بپوشانید. دست‌تان را به دست ما بدهید، تا از روی پلی که میان آرزوها و خواسته‌ها و واقعیت‌هاست، عبور کنیم. به شما یاد خواهیم داد چگونه این فاصله را طی کنید. آرزوهای‌تان در آن‌ سوی پل، چشم‌انتظار شما هستند!

 

کلید دستیابی به آرزوها و خواسته‌ها با قدرت ذهن تصویرساز:

ذهن انسان به‌ گونه‌ای طراحی‌ شده است که، با تصاویر کار می‌کند. به‌ عنوان مثال، زمانی‌ که شخصی از شما بخواهد به حساب بانکی‌تان فکر کنید، احتمالاً تصویری از میزان موجودی حساب‌تان، بانکی که در آن افتتاح حساب کرده‌اید و یا کارت بانکی‌تان در ذهن‌تان تداعی می‌شود. هم‌چنین اگر شخصی سؤالی در ارتباط با اتومبیل‌تان از شما بپرسد، سریعاً تصویر آن در ذهن‌تان نقش می‌بندد. قدرت ذهن و تصویرسازی آن، می‌تواند تا آن‌جا پیش برود که شما، تنها با ساخت تصویری ذهنی از یک اتفاق، آن را احساس کرده و واکنشی در بدن‌تان ایجاد کنید که، گویی این تصویر ساخته شده در ذهن، کاملاً حقیقت دارد. 

به عنوان مثال تصور کنید یک شب در خانه‌تان تنها هستید، و ناگهان احساس می‌کنید صدایی از اطراف به گوش‌تان می‌رسد. احتمالاً خیلی سریع در ذهن‌ خود یک سناریوی ترسناک طراحی می‌کنید، که در آن فردی برای دزدی وارد خانه‌ی شما شده و هم‌اکنون آن‌جا حضور دارد. با گذشت چند ثانیه از ساخت این تصویر، ضربان قلب شما تندتر می‌شود، دهان‌تان خشک شده و حس ترس سراسر وجودتان را در برمی‌گیرد. هیچ دزدی وجود ندارد و شما هنوز شخص غریبه‌ای را درخانه ندیده‌اید. اما همان تصویر ذهنی کافی‌ست تا همه چیز پیش چشمان‌تان، به شکل یک واقعیت تمام عیار جلوه کند!

این مسئله کارکرد طبیعی ذهن همه‌ی انسان‌هاست. ذهن ما از طریق تولید تصاویر فعالیت می‌کند و به ‌همین شکل نیز به تفکر می‌پردازد. آن‌چه اهمیت دارد این است که، تصاویر ذهنیِ هر فرد می‌توانند مثبت یا منفی باشند. مثلاً شما می‌توانید تصویری از اولین سخنرانی عمومی‌تان در ذهن‌تان داشته باشید که در آن، تمام حضار شما را تحقیر و یا مسخره می‌کنند و سخنرانی‌تان به بدترین شکل ممکن پیش می‌رود و به اتمام می‌رسد. در عین‌ حال می‌توانید تصویری از این سخنرانی در ذهن‌تان ایجاد کنید که در آن، حضار در پایان برنامه شما را تشویق می‌کنند و همه‌ چیز به‌ خوبی و خوشی پایان می‌یابد.

ایجاد تصاویر مثبت و منفی ذهنی، بیشتر از آن‌که فکر آن را هم بکنید، بر اتفاقات زندگی‌تان اثر گذاشته و در جریان تحقق خواسته‌های شما نقش بسیار مهمی برعهده دارد. متأسفانه اغلب افراد از این ویژگی ذهنی اطلاع دقیقی نداشته و بی آن‌که بدانند، به جای بهره بردن از این قابلیت فوق‌العاده، در راستای ادامه‌ی جریان شکست‌ها و ناکامی‌ها، از آن استفاده می‌کنند. آن‌ها به طور مداوم در ذهن‌شان تصاویر کمبود، ناامیدی و نارضایتی ایجاد می‌کنند و درنهایت، عیناً آن‌ها را تجربه خواهند کرد!

نکته‌ی قابل ‌توجهی که در این‌جا وجود دارد، این است که ذهن شما هیچ اراده و قدرتی برای این‌ که وادارتان کند یکی از تصاویر مثبت یا منفی را انتخاب کنید ندارد. همه‌ چیز بستگی به خود شما دارد، که ذهن‌تان را به محلی برای تداعی تصاویر مثبت تبدیل کنید یا به جایگاهی برای ساخت تصاویر منفی! شما یا می‌توانید ذهن‌ را وادار کنید به خواسته‌های شما فکر کند و تصاویری را تجسم کند که در آن‌ها این خواسته‌ها تحقق یافته‌اند، یا می‌توانید تصاویر نا‌امیدکننده‌ای را ایجاد کنید، که در آن‌ها هیچ‌گاه به اهداف‌تان دست نمی‌یابید. انتخاب با شماست؛ درست مانند همیشه!

 

چگونگی تأثیر ضمیر ناخودآگاه در رسیدن به خواسته‌ها و آرزوها:

تا این‌جا متوجه شدید که قدرت ذهن‌ شما چگونه به واسطه‌ی ساخت تصاویر، مفاهیم مورد نظرتان را تداعی می‌کند. هم‌چنین دانستید که می‌توانید کیفیت و چگونگی این تصویرسازی‌های ذهنی را شخصاً و با اراده‌ی خود تعیین کنید. احتمالاً اکنون این سؤال برای‌تان ایجاد شده ‌است که، این تصاویر ذهنی چگونه بر کل زندگی شما اثر می‌گذارند؟ چه چیزی باعث می‌شود تنها یک تصویر ساخته‌ شده در ذهن، که اغلب اوقات با واقعیت‌های کنونی زندگی فاصله‌‎ی بسیاری دارد؛ روزی به یک تجربه تبدیل شود؟ 

بهتر است بدانید همه‌ چیز زیر سر ضمیر ناخودآگاه شماست! قسمتی از ذهن‌تان که کم‌تر از آن‌که فکرش را بکنید، خود را به شما نشان می‌دهد و درعین حال بیش‌تر از آن‌چه تصور بکنید، زندگی‌تان را کنترل می‌کند. ضمیر ناخودآگاه همان مسیری است که تصاویر ذهنی شما، تا تبدیل شدن به واقعیت زندگی‌تان باید آن را طی کنند. همان پلی که باید از روی آن عبور کنید تا آرزوهای‌تان را جذب کرده و به تجربه‌های‌تان تبدیل کنید. سؤال اصلی این‌جاست، که عبور از این مسیر، چگونه و به چه روشی انجام می‌شود؟

 

بگذارید مسئله را کمی روشن‌تر کنیم:

همه‌ی ما نسبت‌ به تمام خواسته‌ها، رؤیاها و آرزوهای‌مان، کدهای اطلاعاتی مخصوصی در ضمیر ناخودآگاه‌مان داریم، که می‌توانند شامل باورهای سازنده یا مخرب و افکار منفی یا مثبت باشند. به عنوان مثال، اگر رؤیای شما این است که ثروتمند شوید، اما در فرهنگی رشد یافته‌اید که در آن ثروتمند شدن یک هدف سخت و دست‌نیافتنی شمرده می‌شود، شما نسبت‌ به خواسته‌ی کسب ثروت، کدهای منفی‌ای در ضمیر ناخودآگاه‌تان دارید. 

هم‌چنین اگر در زمان کودکی، والدین شما اختلافات بسیار زیادی بر سر مسائل مالی داشته‌اند و در محل زندگی شما، پول همیشه موضوعی برای ایجاد دلخوری و ناراحتی بوده است، بعید است باور مثبتی نسبت به کسب ثروت در ذهن شما ایجاد شده باشد. این کدها و باورهای منفی، ذهن شما را به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که درنتیجه‌ی آن رسیدن به خواسته‌های مالی‌تان عملاً امری غیرممکن خواهد بود. (برای مطالعه و یادگیری باورهای ثروت‌ساز و برنامه‌ریزی ضمیرناخودآگاه خود، می‌توانید در دوره‌های رایگان "تو ثروتمند زاده شده‌ای" و "آزادی مالی به سبک ژاپنی" شرکت کرده، یا کتاب الکترونیکی "اسرار ذهن ثروتمند" نوشته "تی هارو اکر" (کلیک کنید)، که توسط مجموعه رویال مایند ترجمه و تهیه شده است را مطالعه کنید و از آن لذت ببرید).

از طرفی، طبیعی است که بسیاری از افراد در رابطه با بسیاری از خواسته‌های خود، کدهای منفی و باورهای مخربی در ذهن داشته باشند که مانع از تحقق خواسته‌ها و دستیابی به آرزوها و اهداف‌شان خواهد شد. پس با وجود این مسأله، چگونه می‌توان راه رسیدن به خواسته‌ها را هموار و آرزوها را به‌ اتفاقات زندگی تبدیل کرد؟ دقیقاً همین‌جاست که تصویرسازی ذهنی به کمک شما می‌آید، تا در تغییر کدهای اطلاعاتی و باورهای ضمیر ناخودآگاه‌تان به شما کمک کند. 

 

با تمرکز بر خواسته‌ها آن‌ها را وارد ضمیر ناخودآگاه خود کنید

 

ممکن است در زندگی‌ با افرادی مواجه شده باشید، که در نظر شما بسیار خوش‌شانس هستند. زیرا بسیاری از جریانات زندگی به نفع آن‌ها پیش می‌رود و موقعیت‌های بسیار خوب، یکی پس از دیگری، جلوی پای آن‌ها سبز می‌شود. اما آن‌چه از دید شما پنهان می‌ماند، باورهای سازنده و کدهای اطلاعاتی مثبت حک شده در ناخودآگاه این افراد است، که به آن‌ها کمک می‌کند همواره اتفاقات خوب را به زندگی‌شان دعوت کنند. آن‌چه در ذهن شما به خوش‌شانسی تعبیر می‌شود، تنها شیوه‌ی درستِ بهره‌گیری از قدرتی درونی است که در ذات شما نیز وجود دارد. قدرتی که تنها لازم است به درستی از آن استفاده شود تا شما نیز در زندگی‌تان طعم این خوش‌شانسی‌ها را بچشید!

در همین راستا، "جیک دوسی" معتقد است، هنگامی ‌که شما یک تصویر مثبت و زیبا از آرزوها و رؤیاهای خود را در ذهن‌تان ایجاد کنید، و سپس از نظر عاطفی نیز با آن درگیر شوید، می‌توانید تنظیمات کدهای موجود در ضمیر ناخودآگاه‌تان را تغییر دهید و آرزوها و خواسته‌های‌تان را به زندگی‌ خود جذب کنید. (برای اثبات این موضوع که آرزوها و خواسته‌های شما دور از دسترس نیستند و ترس‌ها و باورهای محدودکننده نمی‌توانند شما را در مسیر رسیدن به خواسته‌ها و آرزوهای‌تان متوقف کنند، کتاب الکترونیکی و صوتی "اصول هدفمندی" اثر "جیک دوسی" (کلیک کنید)، را از دست ندهید).

با این روش، تصاویر ذهنی‌تان به ضمیر ناخودآگاه راه‌ می‌یابند و تغییرات شگفت‌انگیزی را در زندگی‌ ایجاد خواهند کرد. حال که دریافته‌اید تصویرسازی ذهنی چگونه می‌تواند ضمیر ناخودآگاه‌تان را تغییر دهد، و شما را در رسیدن به آرزوها و خواسته‌ها یاری رساند، قصد داریم یکی از مؤثرترین روش‌ها و راهکارهای دستیابی به آرزوها و خواسته‌های‌تان را، به شما معرفی کنیم. می‌خواهیم به شما بیاموزیم که برای رسیدن به خواسته‌ها و آرزوهای‌ خود یک تابلو بسازید؛ زمان آن رسیده که یک تابلوی آرزوها داشته باشید!

 

تابلوی آرزوها، قوی‌ترین روش تجسم خواسته‌ها و آرزوها:

قبل ‌از هر چیز اجازه دهید یک مفهوم بسیار مهم را با هم بررسی کنیم. مفهومی به نام تلقینِ خودکار! فرض کنید تصویر پس‌زمینه‌ی تلفن همراه شما، اتومبیلی است که آرزو دارید روزی صاحب آن باشید. هر بار که شما به سراغ تلفن همراه‌تان می‌روید، این تصویر جلوی چشمان‌تان قرار می‌گیرد و هر بار که شما به این تصویر نگاه می‌کنید، آرزوها و خواسته‌های شما به‌ طور خودکار به ضمیر ناخودآگاه شما تلقین می‌شود. در نهایت پس‌ از مدتی، در نتیجه‌ی این کار، کدها و اطلاعات موجود در ضمیر ناخودآگاه شما تغییر خواهد یافت.

با گذشت زمان شما رفته‌ رفته تصور می‌کنید که تحقق آرزوها و خواسته‌تان حتمی است، و احساس می‌کنید از هم‌اکنون صاحب اتومبیل مورد علاقه‌تان هستید. خبر خوب این‌که هر زمان به این مرحله‌ی ذهنی دست یافتید، آرزوها و خواسته‌تان در چند قدمی شما خواهد بود. به این مکانیسم "تلقینِ خودکار" گفته می‌شود. تابلوی آرزوها دقیقاً با استفاده از "تکنیک تلقین خودکار" باعث می‌شود، تصاویر ذهنی‌تان به شکلی مؤثرتر در ضمیر ناخودآگاه‌ حک شوند و ساختار آن را تغییر دهند.

این تابلو در واقع جایگاهی است برای تصاویر تمام خواسته‌ها و آرزوهای شما. تصاویری که باید جلوی چشمان شما باشند. کاری که باید انجام دهید این است که یک تابلو درست کنید. لازم نیست حتماً از یک تابلوی دیواری استفاده کنید. پس‌زمینه‌ی لپ‌تاپ یا تلفن‌همراه، صفحه‌ی اول دفترچه‌ی برنامه‌ریزی روزانه‌تان یا هر مکانی که روزانه بارها و بارها با نگاه‌تان تلاقی می‌کند، می‌تواند تابلوی آرزوهای شما باشد.

بعد از آن‌که تابلوی‌تان را مشخص کردید، تصویری برای هر یک از آرزوها و خواسته‌ها انتخاب کنید. این تصویر می‌تواند یک خانه‌ی رؤیایی، یک اقامت‌گاه شگفت‌انگیز برای گذراندن تعطیلات یا حتی عکسی از خودتان باشد، درحالی ‌که به خواسته‌های‌تان دست یافته‌اید. تنها کافی است شما آرزوهای خود را با دیدن آن تصویر حس کنید و از نگاه کردن به آن لذت ببرید.

یکی از دلایل مهم برای انجام این روش، این است که داشتن یک تصویر ذهنی مناسب برای ابعاد مختلف زندگی، لازمه‌ی موفقیت شماست. زیرا اگر ذهن شما تصویر آماده شده و پرداخته شده‌ای برای یادآوری یک برنامه یا هدف نداشته باشد، سریعاً تصاویر نهفته در ناخودآگاه‌تان را بازیابی می‌کند. مشکل این‌جاست که این تصاویر اغلب منفی و ناکامل هستند. پس باید دست به کار شوید و تصاویر آرزوها و خواسته‌های‌تان را، همان‌گونه که آرزوی تحقق‌شان را دارید، روی تابلوی آرزوهای مخصوص به خودتان قرار دهید و اجازه دهید آرزوهای شما، همیشه جلوی چشمان‌تان باشند. درنهایت، تلقین خودکار ذهن‌تان، تغییراتی شگفت‌انگیز را برای شما رقم خواهد زد. باور ندارید؟ امتحان‌اش کنید! 

 

علاوه بر داشتن تصویر ذهنی باید به آن احساس و باور نیز داشت


ذهن‌، تصویر می‌سازد و ناخود‌آگاه‌، تقدیر:

تصویرسازی ذهنی، زندگی شما را به‌ طور کلی تغییر خواهد داد. این تکنیک به اندازه‌ای قدرتمند است که می‌تواند بارها و بارها شما را در زندگی شگفت‌زده کند. هنگامی که خواسته‌هایتان تحقق می‌یابند، آن‌ هم دقیقاً به همان شکل که تصوراش را کرده بودید. احساس بی‌نظیری را تجربه خواهید کرد. هیچ‌گاه فراموش نکنید؛ تا زمانی‌ که کدنویسی‌های ناخودآگاه شما هم‌جهت با اهداف‌تان نباشند، رسیدنی در کار نخواهد بود. احتمالاً دیده‌اید افرادی را که برنده‌ی لاتاری بوده‌اند یا ثروت زیادی را به شکل ارث و میراث کسب کرده بودند؛ اما بعد از مدتی همه‎‌ی آن ثروت را از دست داده و به شرایط مالی سابق‌ بازگشته‌اند.

تا به‌ حال فکر کرده‌اید چرا چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟ به این دلیل که عادات رفتاری و باورهای ناخودآگاه این اشخاص با شرایط زندگی جدید سازگار نبوده است و به ‌مرور زمان اتفاقاتی را رقم می‌زنند که این افراد به شرایط قبلی‌شان بازگردند. شرایطی که کاملاً با کدها و اطلاعات ضمیر ناخودآگاه‌ مطابقت داشته باشد! پس بدانید که در تمام زندگی‌، یک ناخدای تمام ‌عیار حضور دارد که تمام رخدادهای اطراف‌تان را کنترل کرده و شکل می‌دهد. شما قادر هستید با استفاده از تابلوی آرزوها و به کارگیری تکنیک تجسم خلاق، این ناخدا را با تمام آرزوها، خواسته‌ها و اهداف‌تان همسو کنید و از قدرت بی‌اندازه‌ی آن، برای تحقق آرزوها و خواسته‌های خود نهایت استفاده را ببرید.

همین امروز تابلوی آرزوهای‌تان را تهیه کنید. به چیزهایی فکر کنید که می‌خواهید در زندگی‌ داشته باشید؛ و تصویری از تک‌ تک آن‌ها بر تابلوی‌تان نصب کنید. هر روز زمان کوتاهی را به ‌مرورِ تصاویر تابلوی آرزوها اختصاص دهید. یک تا دو دقیقه به هر تصویر خوب نگاه کنید، آن را احساس کنید و بابت این‌که به ‌زودی به آن خواسته می‌رسید، خوشحال باشید. با گذشت هر روز از انجام این تکنیک، ضمیر ناخودآگاه‌تان را بیش ‌از پیش برای پذیرش زندگی جدید آماده‌ کنید. سپس بنشینید و نظاره کنید که چگونه تصاویری که روزی آرزوی شما بوده‌اند، به تجربه‌های شما تبدیل می‌شوند.

 

تابلوی آرزوها، زندگی آینده‌ی شماست 
ساختن آینده‌تان را از همین امروز شروع کنید
همان‌طور که می خواهید، همان‌طور که آرزوی‌اش را دارید

 


آیا تا به حال در زندگی‌، تجربه‌ی رسیدن به آرزو یا خواسته‌ای که مدت‌ها تصویر آن را در ذهن‌تان مرور می‌کردید، داشته‌اید؟ زمانی که به آن آرزو یا خواسته دست یافته‌اید چه احساسی داشتید؟ خودتان فکر می کنید رعایت چه اصولی باعث شده تا آن تصویر ذهنی در زندگی شما عینیت یابد؟ در بخش نظرات تجربیات شخصی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

سپیده دادخواه تهرانی
تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

 

 

"چگونه آرزوهای خود را به واقعیت تبدیل کنیم؟"

 

 

آرزوها و خواسته‌‌های خود را تجسم کنید؛ باور کنید؛
 سپس آن را زندگی کنید!

 

 

بی‌شک، مسیر زندگی هر فرد در دنیای واقعی، بازتابی از تصاویر ذهنی آن فرد در طول عمر خود بوده، هست و خواهد بود. زیرا تصاویر ذهنی مستقیماً بر ضمیر ناخودآگاهِ شخص تأثیر گذاشته، و سبب می‌شود باورها و اطلاعات نهفته در این ناخدایِ پرقدرتِ زندگی، با آن تصاویر هماهنگ شوند. آن‌چه مسلم است، هماهنگی کامل کیفیت زندگی شما با اطلاعات ذخیره شده در ضمیر ناخودآگاه شماست. پس نهایتاً زندگی شما، معادل همان تصاویر ذهنی شما خواهد شد. در این مقاله چگونگی این مسیر و شیوه‌ی استفاده‌ی مفید از این روند طبیعی و خارق‌العاده را برای‌تان شرح خواهیم داد؛ و امیدوار هستیم، شما نیز با به‌ کارگیری آن، قدمی در راستای جذب خواسته‌ها و آرزوهای‌تان بردارید. 

 

واقعیت امروز، تصویر آرزو و خواسته‌های دیروز:

 اجازه دهید مقاله را با درخواستی از شما شروع کنیم. از شما می‌خواهیم برای چند لحظه با خودتان خلوت کنید، و به ابعادی از زندگی‌تان فکر کنید که در گذشته جزء خواسته‌ها، اهداف و آرزوهای شما بوده‌اند؛ و این روزها بخشی از روزمرگی‌های شما هستند. احتمالاً قبول دارید که در زندگی همه‌ی ما انسان‌ها، موهبت‌هایی جریان دارد، که روزی به شکل تصویر یک آرزو در ذهن‌ ما حضور داشته و با گذشت زمان به واقعیت تبدیل شده ‌است. نعمت‌هایی که در گذر زمان، آنقدر به وجودشان عادت کرده‌ایم، که از خاطر برده‌ایم، روزی در آرزوی داشتن‌ آن‌ها، چقدر بیقرار بوده‌ایم. 

 حال سؤال اصلی این‌جاست که اگر یک، دو یا چند خواسته یا آرزوی شما توانسته‌اند، در لحظه‌ی کنونی واقعیت‌های زندگی‌تان باشند، چرا سایر آن‌ها نتوانند؟ واقعیت این است که میان تصاویر ذهنی همه‌ی ما، و واقعیت‌های زندگی‌ ما پلی وجود دارد، که باید از روی آن عبور کنیم تا به آرزوها و خواسته‌های‌ خود دست یابیم. به هر چیزی که دقت کنید، هر چیزی که به شکل یک تصویر زیبا در اعماق ذهن و قلب شما وجود دارد، می‌تواند در زندگی‌تان حضور پیدا کند.

 اگر این روزها شرایط مالی خوبی ندارید، اما تصویری در ذهن‌تان است که در آن ثروتمند شده‌اید؛ اگر از بیماری رنج می‌برید اما تصویری در ذهن‌تان است که در آن سالم و سرحال هستید، و اگر هر مشکلی در زندگی‌تان جریان دارد اما تصویری در ذهن‌تان دارید، که در آن مشکل‌تان به‌کلی حل‌شده است؛ نگران نباشید. آن تصاویر ذهنی، آن افکارِ زیبا و لذت‌بخش و آن آرزوهایی که در اعماق ذهن‌تان جای خوش کرده‌اند، می‌توانند روزی به واقعیت‌های زندگی‌تان تبدیل شوند.

ایمان داشته باشید که برای تمام تصاویر ذهنی شما، اتفاقی از جنس واقعیت در این جهان وجود دارد. کافی است یاد بگیرید چگونه این تصاویر را به زندگی‌تان دعوت کنید و به آن‌ها لباسی از واقعیت بپوشانید. دست‌تان را به دست ما بدهید، تا از روی پلی که میان آرزوها و خواسته‌ها و واقعیت‌هاست، عبور کنیم. به شما یاد خواهیم داد چگونه این فاصله را طی کنید. آرزوهای‌تان در آن‌ سوی پل، چشم‌انتظار شما هستند!

 

کلید دستیابی به آرزوها و خواسته‌ها با قدرت ذهن تصویرساز:

ذهن انسان به‌ گونه‌ای طراحی‌ شده است که، با تصاویر کار می‌کند. به‌ عنوان مثال، زمانی‌ که شخصی از شما بخواهد به حساب بانکی‌تان فکر کنید، احتمالاً تصویری از میزان موجودی حساب‌تان، بانکی که در آن افتتاح حساب کرده‌اید و یا کارت بانکی‌تان در ذهن‌تان تداعی می‌شود. هم‌چنین اگر شخصی سؤالی در ارتباط با اتومبیل‌تان از شما بپرسد، سریعاً تصویر آن در ذهن‌تان نقش می‌بندد. قدرت ذهن و تصویرسازی آن، می‌تواند تا آن‌جا پیش برود که شما، تنها با ساخت تصویری ذهنی از یک اتفاق، آن را احساس کرده و واکنشی در بدن‌تان ایجاد کنید که، گویی این تصویر ساخته شده در ذهن، کاملاً حقیقت دارد. 

به عنوان مثال تصور کنید یک شب در خانه‌تان تنها هستید، و ناگهان احساس می‌کنید صدایی از اطراف به گوش‌تان می‌رسد. احتمالاً خیلی سریع در ذهن‌ خود یک سناریوی ترسناک طراحی می‌کنید، که در آن فردی برای دزدی وارد خانه‌ی شما شده و هم‌اکنون آن‌جا حضور دارد. با گذشت چند ثانیه از ساخت این تصویر، ضربان قلب شما تندتر می‌شود، دهان‌تان خشک شده و حس ترس سراسر وجودتان را در برمی‌گیرد. هیچ دزدی وجود ندارد و شما هنوز شخص غریبه‌ای را درخانه ندیده‌اید. اما همان تصویر ذهنی کافی‌ست تا همه چیز پیش چشمان‌تان، به شکل یک واقعیت تمام عیار جلوه کند!

این مسئله کارکرد طبیعی ذهن همه‌ی انسان‌هاست. ذهن ما از طریق تولید تصاویر فعالیت می‌کند و به ‌همین شکل نیز به تفکر می‌پردازد. آن‌چه اهمیت دارد این است که، تصاویر ذهنیِ هر فرد می‌توانند مثبت یا منفی باشند. مثلاً شما می‌توانید تصویری از اولین سخنرانی عمومی‌تان در ذهن‌تان داشته باشید که در آن، تمام حضار شما را تحقیر و یا مسخره می‌کنند و سخنرانی‌تان به بدترین شکل ممکن پیش می‌رود و به اتمام می‌رسد. در عین‌ حال می‌توانید تصویری از این سخنرانی در ذهن‌تان ایجاد کنید که در آن، حضار در پایان برنامه شما را تشویق می‌کنند و همه‌ چیز به‌ خوبی و خوشی پایان می‌یابد.

ایجاد تصاویر مثبت و منفی ذهنی، بیشتر از آن‌که فکر آن را هم بکنید، بر اتفاقات زندگی‌تان اثر گذاشته و در جریان تحقق خواسته‌های شما نقش بسیار مهمی برعهده دارد. متأسفانه اغلب افراد از این ویژگی ذهنی اطلاع دقیقی نداشته و بی آن‌که بدانند، به جای بهره بردن از این قابلیت فوق‌العاده، در راستای ادامه‌ی جریان شکست‌ها و ناکامی‌ها، از آن استفاده می‌کنند. آن‌ها به طور مداوم در ذهن‌شان تصاویر کمبود، ناامیدی و نارضایتی ایجاد می‌کنند و درنهایت، عیناً آن‌ها را تجربه خواهند کرد!

نکته‌ی قابل ‌توجهی که در این‌جا وجود دارد، این است که ذهن شما هیچ اراده و قدرتی برای این‌ که وادارتان کند یکی از تصاویر مثبت یا منفی را انتخاب کنید ندارد. همه‌ چیز بستگی به خود شما دارد، که ذهن‌تان را به محلی برای تداعی تصاویر مثبت تبدیل کنید یا به جایگاهی برای ساخت تصاویر منفی! شما یا می‌توانید ذهن‌ را وادار کنید به خواسته‌های شما فکر کند و تصاویری را تجسم کند که در آن‌ها این خواسته‌ها تحقق یافته‌اند، یا می‌توانید تصاویر نا‌امیدکننده‌ای را ایجاد کنید، که در آن‌ها هیچ‌گاه به اهداف‌تان دست نمی‌یابید. انتخاب با شماست؛ درست مانند همیشه!

 

چگونگی تأثیر ضمیر ناخودآگاه در رسیدن به خواسته‌ها و آرزوها:

تا این‌جا متوجه شدید که قدرت ذهن‌ شما چگونه به واسطه‌ی ساخت تصاویر، مفاهیم مورد نظرتان را تداعی می‌کند. هم‌چنین دانستید که می‌توانید کیفیت و چگونگی این تصویرسازی‌های ذهنی را شخصاً و با اراده‌ی خود تعیین کنید. احتمالاً اکنون این سؤال برای‌تان ایجاد شده ‌است که، این تصاویر ذهنی چگونه بر کل زندگی شما اثر می‌گذارند؟ چه چیزی باعث می‌شود تنها یک تصویر ساخته‌ شده در ذهن، که اغلب اوقات با واقعیت‌های کنونی زندگی فاصله‌‎ی بسیاری دارد؛ روزی به یک تجربه تبدیل شود؟ 

بهتر است بدانید همه‌ چیز زیر سر ضمیر ناخودآگاه شماست! قسمتی از ذهن‌تان که کم‌تر از آن‌که فکرش را بکنید، خود را به شما نشان می‌دهد و درعین حال بیش‌تر از آن‌چه تصور بکنید، زندگی‌تان را کنترل می‌کند. ضمیر ناخودآگاه همان مسیری است که تصاویر ذهنی شما، تا تبدیل شدن به واقعیت زندگی‌تان باید آن را طی کنند. همان پلی که باید از روی آن عبور کنید تا آرزوهای‌تان را جذب کرده و به تجربه‌های‌تان تبدیل کنید. سؤال اصلی این‌جاست، که عبور از این مسیر، چگونه و به چه روشی انجام می‌شود؟

 

بگذارید مسئله را کمی روشن‌تر کنیم:

همه‌ی ما نسبت‌ به تمام خواسته‌ها، رؤیاها و آرزوهای‌مان، کدهای اطلاعاتی مخصوصی در ضمیر ناخودآگاه‌مان داریم، که می‌توانند شامل باورهای سازنده یا مخرب و افکار منفی یا مثبت باشند. به عنوان مثال، اگر رؤیای شما این است که ثروتمند شوید، اما در فرهنگی رشد یافته‌اید که در آن ثروتمند شدن یک هدف سخت و دست‌نیافتنی شمرده می‌شود، شما نسبت‌ به خواسته‌ی کسب ثروت، کدهای منفی‌ای در ضمیر ناخودآگاه‌تان دارید. 

هم‌چنین اگر در زمان کودکی، والدین شما اختلافات بسیار زیادی بر سر مسائل مالی داشته‌اند و در محل زندگی شما، پول همیشه موضوعی برای ایجاد دلخوری و ناراحتی بوده است، بعید است باور مثبتی نسبت به کسب ثروت در ذهن شما ایجاد شده باشد. این کدها و باورهای منفی، ذهن شما را به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که درنتیجه‌ی آن رسیدن به خواسته‌های مالی‌تان عملاً امری غیرممکن خواهد بود. (برای مطالعه و یادگیری باورهای ثروت‌ساز و برنامه‌ریزی ضمیرناخودآگاه خود، می‌توانید در دوره‌های رایگان "تو ثروتمند زاده شده‌ای" و "آزادی مالی به سبک ژاپنی" شرکت کرده، یا کتاب الکترونیکی "اسرار ذهن ثروتمند" نوشته "تی هارو اکر" (کلیک کنید)، که توسط مجموعه رویال مایند ترجمه و تهیه شده است را مطالعه کنید و از آن لذت ببرید).

از طرفی، طبیعی است که بسیاری از افراد در رابطه با بسیاری از خواسته‌های خود، کدهای منفی و باورهای مخربی در ذهن داشته باشند که مانع از تحقق خواسته‌ها و دستیابی به آرزوها و اهداف‌شان خواهد شد. پس با وجود این مسأله، چگونه می‌توان راه رسیدن به خواسته‌ها را هموار و آرزوها را به‌ اتفاقات زندگی تبدیل کرد؟ دقیقاً همین‌جاست که تصویرسازی ذهنی به کمک شما می‌آید، تا در تغییر کدهای اطلاعاتی و باورهای ضمیر ناخودآگاه‌تان به شما کمک کند. 

 

با تمرکز بر خواسته‌ها آن‌ها را وارد ضمیر ناخودآگاه خود کنید

 

ممکن است در زندگی‌ با افرادی مواجه شده باشید، که در نظر شما بسیار خوش‌شانس هستند. زیرا بسیاری از جریانات زندگی به نفع آن‌ها پیش می‌رود و موقعیت‌های بسیار خوب، یکی پس از دیگری، جلوی پای آن‌ها سبز می‌شود. اما آن‌چه از دید شما پنهان می‌ماند، باورهای سازنده و کدهای اطلاعاتی مثبت حک شده در ناخودآگاه این افراد است، که به آن‌ها کمک می‌کند همواره اتفاقات خوب را به زندگی‌شان دعوت کنند. آن‌چه در ذهن شما به خوش‌شانسی تعبیر می‌شود، تنها شیوه‌ی درستِ بهره‌گیری از قدرتی درونی است که در ذات شما نیز وجود دارد. قدرتی که تنها لازم است به درستی از آن استفاده شود تا شما نیز در زندگی‌تان طعم این خوش‌شانسی‌ها را بچشید!

در همین راستا، "جیک دوسی" معتقد است، هنگامی ‌که شما یک تصویر مثبت و زیبا از آرزوها و رؤیاهای خود را در ذهن‌تان ایجاد کنید، و سپس از نظر عاطفی نیز با آن درگیر شوید، می‌توانید تنظیمات کدهای موجود در ضمیر ناخودآگاه‌تان را تغییر دهید و آرزوها و خواسته‌های‌تان را به زندگی‌ خود جذب کنید. (برای اثبات این موضوع که آرزوها و خواسته‌های شما دور از دسترس نیستند و ترس‌ها و باورهای محدودکننده نمی‌توانند شما را در مسیر رسیدن به خواسته‌ها و آرزوهای‌تان متوقف کنند، کتاب الکترونیکی و صوتی "اصول هدفمندی" اثر "جیک دوسی" (کلیک کنید)، را از دست ندهید).

با این روش، تصاویر ذهنی‌تان به ضمیر ناخودآگاه راه‌ می‌یابند و تغییرات شگفت‌انگیزی را در زندگی‌ ایجاد خواهند کرد. حال که دریافته‌اید تصویرسازی ذهنی چگونه می‌تواند ضمیر ناخودآگاه‌تان را تغییر دهد، و شما را در رسیدن به آرزوها و خواسته‌ها یاری رساند، قصد داریم یکی از مؤثرترین روش‌ها و راهکارهای دستیابی به آرزوها و خواسته‌های‌تان را، به شما معرفی کنیم. می‌خواهیم به شما بیاموزیم که برای رسیدن به خواسته‌ها و آرزوهای‌ خود یک تابلو بسازید؛ زمان آن رسیده که یک تابلوی آرزوها داشته باشید!

 

تابلوی آرزوها، قوی‌ترین روش تجسم خواسته‌ها و آرزوها:

قبل ‌از هر چیز اجازه دهید یک مفهوم بسیار مهم را با هم بررسی کنیم. مفهومی به نام تلقینِ خودکار! فرض کنید تصویر پس‌زمینه‌ی تلفن همراه شما، اتومبیلی است که آرزو دارید روزی صاحب آن باشید. هر بار که شما به سراغ تلفن همراه‌تان می‌روید، این تصویر جلوی چشمان‌تان قرار می‌گیرد و هر بار که شما به این تصویر نگاه می‌کنید، آرزوها و خواسته‌های شما به‌ طور خودکار به ضمیر ناخودآگاه شما تلقین می‌شود. در نهایت پس‌ از مدتی، در نتیجه‌ی این کار، کدها و اطلاعات موجود در ضمیر ناخودآگاه شما تغییر خواهد یافت.

با گذشت زمان شما رفته‌ رفته تصور می‌کنید که تحقق آرزوها و خواسته‌تان حتمی است، و احساس می‌کنید از هم‌اکنون صاحب اتومبیل مورد علاقه‌تان هستید. خبر خوب این‌که هر زمان به این مرحله‌ی ذهنی دست یافتید، آرزوها و خواسته‌تان در چند قدمی شما خواهد بود. به این مکانیسم "تلقینِ خودکار" گفته می‌شود. تابلوی آرزوها دقیقاً با استفاده از "تکنیک تلقین خودکار" باعث می‌شود، تصاویر ذهنی‌تان به شکلی مؤثرتر در ضمیر ناخودآگاه‌ حک شوند و ساختار آن را تغییر دهند.

این تابلو در واقع جایگاهی است برای تصاویر تمام خواسته‌ها و آرزوهای شما. تصاویری که باید جلوی چشمان شما باشند. کاری که باید انجام دهید این است که یک تابلو درست کنید. لازم نیست حتماً از یک تابلوی دیواری استفاده کنید. پس‌زمینه‌ی لپ‌تاپ یا تلفن‌همراه، صفحه‌ی اول دفترچه‌ی برنامه‌ریزی روزانه‌تان یا هر مکانی که روزانه بارها و بارها با نگاه‌تان تلاقی می‌کند، می‌تواند تابلوی آرزوهای شما باشد.

بعد از آن‌که تابلوی‌تان را مشخص کردید، تصویری برای هر یک از آرزوها و خواسته‌ها انتخاب کنید. این تصویر می‌تواند یک خانه‌ی رؤیایی، یک اقامت‌گاه شگفت‌انگیز برای گذراندن تعطیلات یا حتی عکسی از خودتان باشد، درحالی ‌که به خواسته‌های‌تان دست یافته‌اید. تنها کافی است شما آرزوهای خود را با دیدن آن تصویر حس کنید و از نگاه کردن به آن لذت ببرید.

یکی از دلایل مهم برای انجام این روش، این است که داشتن یک تصویر ذهنی مناسب برای ابعاد مختلف زندگی، لازمه‌ی موفقیت شماست. زیرا اگر ذهن شما تصویر آماده شده و پرداخته شده‌ای برای یادآوری یک برنامه یا هدف نداشته باشد، سریعاً تصاویر نهفته در ناخودآگاه‌تان را بازیابی می‌کند. مشکل این‌جاست که این تصاویر اغلب منفی و ناکامل هستند. پس باید دست به کار شوید و تصاویر آرزوها و خواسته‌های‌تان را، همان‌گونه که آرزوی تحقق‌شان را دارید، روی تابلوی آرزوهای مخصوص به خودتان قرار دهید و اجازه دهید آرزوهای شما، همیشه جلوی چشمان‌تان باشند. درنهایت، تلقین خودکار ذهن‌تان، تغییراتی شگفت‌انگیز را برای شما رقم خواهد زد. باور ندارید؟ امتحان‌اش کنید! 

 

علاوه بر داشتن تصویر ذهنی باید به آن احساس و باور نیز داشت


ذهن‌، تصویر می‌سازد و ناخود‌آگاه‌، تقدیر:

تصویرسازی ذهنی، زندگی شما را به‌ طور کلی تغییر خواهد داد. این تکنیک به اندازه‌ای قدرتمند است که می‌تواند بارها و بارها شما را در زندگی شگفت‌زده کند. هنگامی که خواسته‌هایتان تحقق می‌یابند، آن‌ هم دقیقاً به همان شکل که تصوراش را کرده بودید. احساس بی‌نظیری را تجربه خواهید کرد. هیچ‌گاه فراموش نکنید؛ تا زمانی‌ که کدنویسی‌های ناخودآگاه شما هم‌جهت با اهداف‌تان نباشند، رسیدنی در کار نخواهد بود. احتمالاً دیده‌اید افرادی را که برنده‌ی لاتاری بوده‌اند یا ثروت زیادی را به شکل ارث و میراث کسب کرده بودند؛ اما بعد از مدتی همه‎‌ی آن ثروت را از دست داده و به شرایط مالی سابق‌ بازگشته‌اند.

تا به‌ حال فکر کرده‌اید چرا چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟ به این دلیل که عادات رفتاری و باورهای ناخودآگاه این اشخاص با شرایط زندگی جدید سازگار نبوده است و به ‌مرور زمان اتفاقاتی را رقم می‌زنند که این افراد به شرایط قبلی‌شان بازگردند. شرایطی که کاملاً با کدها و اطلاعات ضمیر ناخودآگاه‌ مطابقت داشته باشد! پس بدانید که در تمام زندگی‌، یک ناخدای تمام ‌عیار حضور دارد که تمام رخدادهای اطراف‌تان را کنترل کرده و شکل می‌دهد. شما قادر هستید با استفاده از تابلوی آرزوها و به کارگیری تکنیک تجسم خلاق، این ناخدا را با تمام آرزوها، خواسته‌ها و اهداف‌تان همسو کنید و از قدرت بی‌اندازه‌ی آن، برای تحقق آرزوها و خواسته‌های خود نهایت استفاده را ببرید.

همین امروز تابلوی آرزوهای‌تان را تهیه کنید. به چیزهایی فکر کنید که می‌خواهید در زندگی‌ داشته باشید؛ و تصویری از تک‌ تک آن‌ها بر تابلوی‌تان نصب کنید. هر روز زمان کوتاهی را به ‌مرورِ تصاویر تابلوی آرزوها اختصاص دهید. یک تا دو دقیقه به هر تصویر خوب نگاه کنید، آن را احساس کنید و بابت این‌که به ‌زودی به آن خواسته می‌رسید، خوشحال باشید. با گذشت هر روز از انجام این تکنیک، ضمیر ناخودآگاه‌تان را بیش ‌از پیش برای پذیرش زندگی جدید آماده‌ کنید. سپس بنشینید و نظاره کنید که چگونه تصاویری که روزی آرزوی شما بوده‌اند، به تجربه‌های شما تبدیل می‌شوند.

 

تابلوی آرزوها، زندگی آینده‌ی شماست 
ساختن آینده‌تان را از همین امروز شروع کنید
همان‌طور که می خواهید، همان‌طور که آرزوی‌اش را دارید

 


آیا تا به حال در زندگی‌، تجربه‌ی رسیدن به آرزو یا خواسته‌ای که مدت‌ها تصویر آن را در ذهن‌تان مرور می‌کردید، داشته‌اید؟ زمانی که به آن آرزو یا خواسته دست یافته‌اید چه احساسی داشتید؟ خودتان فکر می کنید رعایت چه اصولی باعث شده تا آن تصویر ذهنی در زندگی شما عینیت یابد؟ در بخش نظرات تجربیات شخصی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

سپیده دادخواه تهرانی
تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند
مقالات پیشنهادی

نظر شما درباره این مطلب

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت رویال مایند ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت رویال مایند رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام