قانون 5 ثانیه - مل رابینز

همه ما دوست داریم در زندگی مان تغییراتی ایجاد کنیم، اما با خود فکر می کنیم برای تغییر باید حس و حال تغییر کردن باشد. اما واقعیت این است که هیچ گاه زمانی فرا نخواهد رسید که حس و حال انجام کارهای سخت را داشته باشید. به بیان دیگر اینکه تصور کنید بلاخره روزی فرا می رسد که صبح از خواب بیدار می شوید و با حداکثر انگیزه به دنبال تحقق اهداف تان بروید، تنها یک خیال باطل است. چرا؟

زیرا مغز شما اینگونه طراحی نشده است. وظیفه مغز حفاظت از شماست، به همین دلیل شما را از هرگونه درد و رنج احتمالی باز می دارد. فرض کنید یکی از اهداف ما این باشد که طی سه ماه آینده هر روز به باشگاه برویم و اندام خود را زیبا کنیم. به این منظور تصمیم می گیریم از شنبه به باشگاه برویم، اما هنگامی که شنبه صبح از خواب بیدار می شویم این صدا در سر ما طنین انداز می شوند:

 

- امروز حس خوبی ندارم و خسته ام، از فردا شروع می کنم.

 

تمام شد! آن روز بیخیال باشگاه می شویم! به همین راحتی مغز می تواند ما را منصرف کند! می توانید موارد مشابه را در جنبه های مختلف زندگی خود پیدا کنید از جمله  کسب و کار، تحصیل، فروش، یادگیری مهارت جدید و... . بنابراین مغز تمام تلاش خود را می کند تا شما را از انجام کار سخت منصرف کند. وظیفه مغز این است که شما را از هرگونه رنج و درد احتمالی دور نگه دارد. مغز تا جایی که می تواند شما را از انجام دادن کارهای سخت بازمی دارد. مغز انسان قدرتمندترین و در عین حال بهینه ترین ماشین است، یعنی به گونه ای طراحی شده است که به طور پیش فرض شما را در حالتی قرار می دهد که کمترین انرژی را مصرف کنید. پس این انتظار بیهوده را نداشته باشید که بلاخره یک روز از خواب بیدار می شوید و بدون هیچ تردیدی به باشگاه ورزشی می روید و سپس با حداکثر انگیزه کارهای آن روز را به پایان می رسانید. اما شما می توانید با یک ترفند ساده روند پیش فرض مغز را عوض کنید.


قانون 5 ثانیه می گوید:

 

همه ی ما در ذهن خود لیستی از کارهایی داریم که میخواهیم هر روز انجام دهیم و فقط 5 ثانیه یا کمتر، زمان داریم تا دست به کار شویم و آن کار را انجام دهیم، قبل از اینکه مغزمان خرابکاری کند و ما را منصرف کند !

 

این قانون را اولین بار خانم مل رابینز در کتابش به نام «قانون ۵ ثانیه» منتشر کرد. خانم مل رابینز زندگی سختی را از سر گذرانده اما اکنون وی در کنار کار اصلی‌اش که مجری‌گری در شبکه‌ی CNN است به عنوان سخنران انگیزشی و همچنین نویسنده شناخته می‌شود و کتاب «قانون ۵ ثانیه» بهترین اثر اوست که بازخوردهای خوبی در دنیا داشته است.

 

فرض کنید می خواهید صبح ساعت 5 صبح از خواب بیدار شوید. ساعت شما 5 صبح به صدا در می آید. بلافاصله مغز به صورت پیش فرض می خواهد این عادت را فعال کند که صدای زنگ را خاموش کنید و دوباره بخوابید. اما شما با یک ترفند ساده مانع فعال شدن این عادت می شوید. بلافاصله تا صدای زنگ ساعت را شنیدید با صورت معکوس از 5 تا 1 می شمارید: 5 4 3 2 1 و بلافاصله از تخت بلند می شوید. به همین سادگی! شما موفق شدید و اجازه ندادید عادت پیش فرض مغز فعال شود.

 

می خواهید پروژه ای را شروع کنید، بلافاصله مغز می خواهد این عادت را فعال کند که شروع کار چند ساعت به تعویق بینداز. اما شما حقه را بلد هستید: 5 4 3 2 1 و بلافاصله پروژه را شروع می کنید. این شمارش معکوس، باعث ایجاد اختلال در عادت تان می شود، و مغزتان نمی تواند بر روی کار دیگری غیر از شمردن، تمرکز کند، بنابراین حلقه عادت به تعویق انداختن کار شکسته می شود.


به نظر خیلی ساده است اما تاثیر فوق العاده ای دارد و تا به حال، هزاران نفر در سراسر جهان توانسته اند با انجام این کار کوچک در زندگی شان تغییراتی بزرگ ایجاد کنند. پس از همین حالا تصمیم بگیرید تا با استفاده از قانون 5 ثانیه، زندگی تان را تغییر دهید و به جمع افراد موفق و عملگرا بپیوندید.

 

بخشی از این مصاحبه:

مدت این برنامه: 50 دقیقه

حجم فایل: 264 مگابایت

 

آنچه در این سمینار خواهید دید:

افراد زیادی در جهان هستند که ایده‌های فوق‌العاده‌ای دارند. شاید فکر کنید چیزی که کم دارید، انگیزه است اما اینطور نیست. چون مغز ما سعی دارد تا ما را زنده نگه دارد، برای همین در برابر چیزهای سخت از ما محافظت می‌کند. برای تغییر کردن، باید کارهایی انجام دهید که می‌دانید سخت هستند. انگیزه به تنهایی به درد نمی‌خورد. فقط هنگام انجام کارهای آسان انگیزه دارید.

 

ذهن‌مان اینگونه طراحی شده است که ما را به هر قیمتی شده از انجام کاری که باعث رنجش ما می‌شود بازدارد. همه‌ی ما عادت به تعویق انداختن کارها را داریم. وقتی تعلل می‌کنید، در آن لحظه سیگنال استرسی به مغزتان ارسال می‌کنید که مغزتان را بیدار می‌کند. مغزتان وارد عمل می‌شود تا از شما محافظت کند. مغز میلیون‌ها روش متفاوت برای محافظت از شما دارد. یکی از آن‌ها «تاثیر نورافکن» نام دارد. پدیده‌ای شناخته شده است که در آن مغزتان خطر را بزرگ می‌کند.

 

پس می‌توانید هر مشکل و شکایت در زندگی‌تان را به سکوت و تعلل ربط دهید. آن‌ها تصمیم هستند. هرگز حوصله انجام کارهای سخت، دشوار و نامطمئن را نخواهید داشت. بنابراین باید از صبر کردن برای اینکه حوصله‌اش را پیدا کنید، دست بردارید. می‌توانید یاد بگیرید که آن لحظه‌ی کوتاه را کنترل کنید. زندگی‌تان به تصمیمات‌تان بستگی دارد. اگر تصمیم‌هایتان را تغییر دهید، همه چیز را تغییر می‌دهید. 


چگونه باید از فکر کردن در مورد کاری که باید انجام دهید دست بردارید و واقعاً انجامش دهید؟ همه‌ی ما هوش طبیعی داریم. وقتی قصد دارید چیزی را در زندگی‌تان تغییر دهید. مغزتان لیستی آماده می‌کند و سعی می‌کند هدفی را که تنظیم کرده‌اید را به شما یادآوری کند. خیلی مهم است که این مهارت را توسعه دهید. «مهارت» اینکه چگونه آن خرد درونی را بشنوید و چگونه خیلی سریع به سمت آن حرکت کنید.

 

هر انسانی روزنه‌ی 5 ثانیه‌ای دارد. قبل از اینکه مغزتان وارد عمل شود و جلوی تغییر شما را بگیرد، باید یاد بگیرید که چگونه از آن ایده‌ها که می‌توانند همه چیز را تغییر دهند، به عمل طبق آن‌ها حرکت کنید. وقتی بفهمید که می‌توانید از خلبان خودکار به تصمیم گیرنده بروید، همه چیز در زندگی‌تان تغییر می‌کند. همه چیز به تصمیم‌هایی که می‌گیرید بستگی دارد. وقتی به صورت معکوس می‌شمارید، پنج، چهار، سه، دو و یک، باعث ایجاد وقفه در حلقه‌ی عادت می‌شوید و اتفاق فکر کردن متوقف می‌شود و قشر جلویی مغز بیدار می‌شود.

 

وقتی رفتاری را تغییر می‌دهید، یک برانگیختگی صورت می‌گیرد. وقتی قانون 5 ثانیه را تمرین می‌کنید، تبدیل به روال آغاز کردن می‌شود طوری که می‌توانید با اطمینان عمل کنید. این قانون شما را برانگیخته می‌کند تا کاری را انجام می‌دهید تغییر دهید. اگر از کوچک به بزرگ بشمارید تاثیری ندارد، چون می‌توانید به شمردن ادامه دهید و نیازی به تمرکز ندارید. در ابتدا الگوهای رفتاری که به طور خودکار انجام می‌شود توسط مغز متوقف می‌شود. به شما کمک می‌کند تا کنترل را به دست بگیرید.

 

چیزی که فوق‌العاده است این است که در عرض 5 ثانیه شک به خود می‌تواند غلبه کند و قدرت را از شما بگیرد. عمیق‌ترین فایده‌ی قانون 5 ثانیه، کنترل ذهن است. «عادت» یک الگوی رفتاری یا فکری است که بدون اینکه به آن فکر کنید آن را تکرار می‌کنید. از این قانون می‌توانید برای کنترل الگوی افکاری نیز استفاده کنید. تغییر به تصمیمات 5 ثانیه‌ای بستگی دارد. باید خودتان را مجبور به انجام دادن کنید. تنها چیزی که واقعاً شما را متوقف می‌کند، الگوهای محدودکننده‌ای هستند که به آن‌ها فکر می‌کنید. می‌توانید عادت‌های خود را در عرض 5 ثانیه بشکنید. 

 

 

راهنمای دانلود: 

بر روی دانلود از سرور اصلی کلیک سمت راست کنید و گزینه save link as را انتخاب کنید. در صورت نصب نرم‌افزار IDM بر روی سیستم خود، گزینه Download with IDM را انتخاب کنید. در صورت استفاده از موبایل، انگشت خود را بر روی دانلود از سرور اصلی چند ثانیه نگه دارید و گزینه Download Link را انتخاب کنید. همچنین پیشنهاد می کنیم برای دانلود از طریق موبایل، اپلیکیشن ADM را نصب کنید.

 

برای دسترسی به محتوای این بخش باید اشتراک کلوب سحرخیزان را تهیه کنید.

در صورتی که اشتراک الماس سایت رویال مایند را خریداری کنید، یکسال عضویت کلوب سحرخیزان را هدیه خواهید گرفت.

راهنمای خرید اشتراک الماس ثبت نام

نظر شما

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت رویال مایند ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت رویال مایند رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام

نظرات کاربران

  • زهرا
    چهار شنبه 18 مهر 1397
    سلام ببخشید قسمت های جدی این مجموعه یا مجموعه مدرسه بزرگان قرار داده نمی شود؟ خیلی کار قشنگی بود. ممنون مرسی
    رویال مایند

    بله از این هفته قرار داده خواهد شد

  • benyamin
    پنج شنبه 5 مهر 1397
    سلام واقعا با تمام وجود میگم این برنامه از زیباترین برنامه هایی که بود در زندگی ام دیدم خواهش میکنم بیشتر از از برنامه impact theory بزارید ازتون ممنونم
    رویال مایند

    چشم حتماً

  • بهشت
    شنبه 24 شهریور 1397
    سلام به رویال مایندی های عزیز بالاخره موفق شدم این ویدئو رو دانلود کنم و واقعا فوق العاده بود و دقیقا مشکلی که من باهاش روبرو بودم رو توضیح داد بسیار عالی مل رابینز بی نظیرهست. خدا قوت و موقیت های شما روز افزون و پایدار
    رویال مایند

    ممنون از لطف شما، حتماً کتاب ایشان را از محتوای ویژه دانلود کنید و مطالعه کنید

  • حسین دادخواه
    سه شنبه 20 شهریور 1397
    سلام سلسله برنامه های impact theory هر هفته آپلود نمیشه؟ مشخص شده برنامه بعدی کی هست؟ ممنون از سایت خوبتون
    رویال مایند

    معمولاً هر هفته پخش می شود اما بعضی از هفته ها به جای impact theory برنامه هفتگی مدرسه بزرگان را می گذاریم.

  • susan
    یکشنبه 18 شهریور 1397
    سايت رويال مايند بهترين سايت انگيزشي و موفقيتي هست كه تا به حال ديدم . واقعا خدا قوت و اميدوارم هميشه با همين قدرت و كيفيت به كار خودتون ادامه بدين.
    رویال مایند

    ممنون از لطف و حمایت شما

  • رضا رفیعی
    یکشنبه 11 شهریور 1397
    واقعا استفاده کردم و از فردا برای بلند شدن راس ساعت 5 صبح بدون تاخیر از این تکنیک استفاده می کنم
    رویال مایند

    بله تکنیک عالی است

  • Sepehr
    یکشنبه 11 شهریور 1397
    درود بر همه مخصوصا سایت رویال مایند یه چند وقتی بود که یک مقدار کم کار شده بودید البته واقعا کار سخت و وقت گیری دارید ولی منظورم این بود که مثلا کتابی رو داشتید به اشتراک می زاشتید که من خوشم نمی یومد ازش یا به درد من در اون لحظه نمی خورد ولی بعد ۲ تا ۳ هفته برگشتم به سایت و یک نگاهی انداختم و دیدم کلی مطلب جدید گذاشیتد و واقعا از شما تشکر می کنم به خاطر زحمت هایی که می کشید . و واقعا این برنامه ی impact theory واقعا اموزنده هستش با قدرت بیشتر از پیش پیش برید ارزو ی موفقیت های روز افزون برای شما دارم.
    رویال مایند

    ممنون از لطف و حمایت شما

  • مهدی
    یکشنبه 11 شهریور 1397
    سلام واقعا خسته نباشید داره، کلوپ سحرخیزان فوق العاده است. انشاا.. همیشه ما رو با مطالب جدید شگفت زده کنید.
    رویال مایند

    ممنون از لطف شما

  • خسرو
    یکشنبه 11 شهریور 1397
    با سلام و تشکر از تیم رویال مایند، به امید موفقیتهای روز افزون برای شما.
    رویال مایند

    ممنون از لطف شما

  • Marziye Mohammadi
    یکشنبه 11 شهریور 1397
    چرا انقد شما فوق العاده این. عالی هستییییین. عالی. روزمونو میسازین با تلاشاتون
    رویال مایند

    ممنون از لطف شما

  • سمیه
    یکشنبه 11 شهریور 1397
    سلام کتاب قانون 5 ثانیه مل رابینز رو هم اگه امکان داره بصورت الکترونیکی یا صوتی بذارید لطفا. ممنون از تلاشهاتون
    رویال مایند

    انشاالله از هفته آینده

  • حمیدرضا
    شنبه 10 شهریور 1397
    سلام خسته نباشید کارتوووون عالیه.. این مصاحبه بی نظیر بود چندتا مورد... 1- قصدی برای ترجمه کتاب قانون 5ثانیه ندارید؟ 2- میدونم کارتون سخته ولی یکم توی زیرنویس ها دقت کنید بعضی جاهاش واقعا گنگ میشه! ترجمه به زبان فارسی سخت!! 3- قسمتی که یا ابوالفضل ترجمه شده بود عالی بود. حق مطلب ادا شد. سپااااااااااس
    رویال مایند

    بله از هفته آینده انشاالله کتاب به اشتراک گذاشته می شود. در مورد ترجمه هم گاهی اوقات سخنران بسیار با سرعت و سخت صخبت می کند و امکان ترجمه روان وجود ندارد، اما مثلاً در یک کلیپ 50 دقیقه ای شاید در کل 5جمله روان نباشد.

  • ناهیده لاهوتی
    شنبه 10 شهریور 1397
    با سلام ،فوق العاده هست .یکی از یکی بهتر، واقعا سپاسگزارم
    رویال مایند

    ممنون از لطف شما

  • احسان میردامادی
    شنبه 10 شهریور 1397
    سلام سلام سلام وقتتون به خیر و شادی عالی بود به موارد خوبی اشاره کرد اینکه زیاد روی تصمیمی که میگیرد فکر نکنید ( وسواس نداشته باشید ) که باعث بشه از انجامش مصرف بشید و اینکه نکته جالبش این بود که از بردن موبایل یا هر وسیله که باعث میشه آرامشتون را در اتاق خواب بگیره خودداری کنید ( من اینطور برداشت کردم ) شاد باشید و تندرست
    رویال مایند

    بله، نکاتی بسیار مهمی در این کلیپ مطرح شد

  • بهشت
    شنبه 10 شهریور 1397
    سلام و وقت بخیر و خدا قوت قانون ۵ثاتیه رو نمی تونم داتلود کنم ۵۰دقیقه یک فیلم کامل هست؟؟؟ و اینکه فرمتش شبیه دیگر فیلمهای موجود در سایته؟؟
    رویال مایند

    بله فرمتش شبیه بقیه کلیپ ها است. لطف کنید به بخش پشتیبانی در تلگرام پیام دهید تا مشکل شما را بررسی کنند

  • سلام
    شنبه 10 شهریور 1397
    لطفا همین جوری کامل بزارید ،،بخش بخش نکنید ،،واگه امکانش هست کیفیت فیلم ها رو به 480 ارتقا بدین
    رویال مایند

    کیفیت 480 حجم فایل را دو برابر می کند و از لحاظ منابع سرور برای ما محدودیت ایجاد می کند چون تعداد کاربران سایت زیاد است. کیفیت 360 برای تماشا در موبایل، تبلت و لپ تاپ عالی است

  • عرفان
    شنبه 10 شهریور 1397
    صبح ميليون دلاري كه توي مصاحبه اشاره شد رو هم لطفا بزارين و واقعا زيبا و تاثير گذار بود
    رویال مایند

    آخر این هفته به اشتراک خواهیم گذاشت

  • فهیمه
    جمعه 9 شهریور 1397
    عالییییییییییی بود. فوق العادهههههههههههه.. مرسی که هستین..
    رویال مایند

    ممنون از لطف شما