چگونه داشتن روتین، روابط را بهبود می‌بخشد؟

زمان مطالعه :10 دقیقه

چکیده این مطلب : فکر این که برای رابطه‌تان برنامه‌ریزی یا روتین داشته باشید به نظر خسته‌کننده می‌رسد. اما داشتن برنامه برای رابطه به این معنا نیست که نسبت به آن سهل‌انگاری می‌کنید و در نتیجه رابطه محکوم به فناست. سابرینا رومانوف، روانشناس بالینی و متخصص در روابط، می‌گوید که داشتن روتین زمینه‌سازی، ساختار، استحکام و ثبات را در روابط فراهم می‌کند. بعلاوه، داشتن یک روتین ثابت می‌تواند باعث شود شما و شریک زندگی‌تان مشتاقانه منتظر چیزی باشید. در غیر این صورت، اگر برای قرارها و سایر برنامه‌های معمول با شریک زندگی‌تان برنامه‌ریزی نکنید، ممکن است نتوانید آنقدر که می‌خواهید با هم وقت بگذرانید.


 

چگونه داشتن روتین، روابط را بهبود می‌بخشد؟

 

 

  • به نظر شما آیا داشتن روتین‌ در زندگی، می‌تواند برای رابطه‌ی شما مفید باشد؟

  • آیا چیزی به نام روتین بیش از حد در یک رابطه وجود دارد؟ 

  • اگر از روتین خود خسته شدید، چه کاری باید انجام داد؟


بله، داشتن روتین و قرارهای شبانه‌ی از قبل تعیین‌شده واقعاً می‌توانند لذت‌بخش باشند. وقتی تازه با کسی آشنا می‌شوید اغلب همه چیز جدید و مهیج است. همه‌ی ارتباط‌ها هیجان‌انگیز هستند زیرا چیزی است که قبلاً انجام نداده‌اید. سپس به آرامی و با گذشت زمان، برنامه‌های‌تان را تنظیم می‌کنید، شب قرار را تعیین می‌کنید و کارهای خانه را تقسیم می‌کنید؛ و در یک روتین راحت قرار می‌گیرید.

فکر این که برای رابطه‌تان برنامه‌ریزی یا روتین داشته باشید به نظر خسته‌کننده می‌رسد. اما داشتن برنامه برای رابطه به این معنا نیست که نسبت به آن سهل‌انگاری می‌کنید و در نتیجه رابطه محکوم به فناست. سابرینا رومانوف، روانشناس بالینی و متخصص در روابط، می‌گوید که داشتن روتین زمینه‌سازی، ساختار، استحکام و ثبات را در روابط فراهم می‌کند.

بعلاوه، داشتن یک روتین ثابت می‌تواند باعث شود شما و شریک زندگی‌تان مشتاقانه منتظر چیزی باشید. در غیر این صورت، اگر برای قرارها و سایر برنامه‌های معمول با شریک زندگی‌تان برنامه‌ریزی نکنید، ممکن است نتوانید آنقدر که می‌خواهید با هم وقت بگذرانید. کلودیا دی لیانو، درمانگر ازدواج و خانواده و نویسندهی کتاب «هفت سرنوشت عشق» می‌گوید: «تعهدات زندگی ممکن است یک زوج را منتظر اتفاقات خودجوش یا بدون برنامه‌ریزی قبلی نگه دارد که هرگز اتفاق نمی‌افتد یا برای تقویت رابطه کافی نیست».

ما در این مقاله بررسی می‌کنیم که چگونه روتین‌ها می‌توانند برای رابطه‌ی شما مفید باشند و یک سری عوامل را پیشنهاد می‌کنیم که می‌توانید برای بهبود رابطه‌تان به روتین‌ خود اضافه کنید. همچنین در مورد اینکه آیا چیزی به نام روتین بیش از حد در یک رابطه وجود دارد یا خیر و این که اگر از روتین خود خسته شده‌اید چه کاری باید انجام دهید بحث می‌کنیم.

 


پیشنهاد کتاب: برای ایجاد روابط عاشقانه‌ی پایدار و موفق، و رسیدن به حالتی از خوشی، وجد، انرژی و سلامتی که از یک عشق عظیم ناشی می‌شود، کتاب "اثر ماه عسل" نوشته‌ی دکتر بروس لیپتون (کلیک کنید)، که توسط مجموعه‌ی رویال مایند ترجمه و تهیه شده است را به شما پیشنهاد می‌کنیم.


 

رابطه عاطفی

 

چگونه روتین‌ها می‌توانند برای رابطه‌ی شما مفید باشند؟ روتین‌ها نشان می‌دهند که چگونه همسران زندگی‌های‌شان را با هم در می‌آمیزند و یکپارچه می‌کنند. آن‌ها نقاطی را برای هماهنگی و همسو شدن با یکدیگر فراهم می‌کنند. در زیر برخی از راه‌هایی که به واسطه‌ی آن روتین‌ها می‌توانند برای رابطه‌تان مفید باشند آمده است:

  • افزایش استحکام: با اینکه خودجوشی می‌تواند هیجان‌انگیز باشد، از طرف دیگر پیش‌بینی‌ناپذیری می‌تواند استرس‌زا باشد. دکتر رومانوف می‌گوید: روتین آرامش‌ به همراه دارد زیرا باعث ثبات و صمیمیت می‌شود. ثبات یک عنصر کلیدی در حفظ یک رابطه‌ی متعهدانه‌ی بلند مدت است.

  • پیوند قوی‌تر: زمانی که شما و شریک زندگی‌تان در روتین قرار می‌گیرید، می‌توانید آن را طوری تنظیم کنید که برای هر دوی شما کارساز باشد و انتظارات هر دوی‌تان را برآورده کند. این فرآیند می‌تواند به تقویت پیوند شما و بهبود رابطه‌تان کمک کند.

  • زمان با کیفیت‌تر و بامعناتر: روتین‌ها می‌توانند به شما و شریک زندگی‌تان کمک کنند که در حین انجام فعالیت‌هایی که برای‌تان لذت‌بخش هستند با هم وقت بگذرانید. این می‌تواند به معنی‌دارتر شدن زمان با هم بودن‌تان کمک کند.

  • تعهد بیشتر: دی لیانو می‌گوید، روتین یک تعهد خودخواسته و آگاهانه در قبال شریک زندگی و رابطه ایجاد می‌کند.

  • صمیمیت عاطفی بیشتر: تجربیات مشترک و درگیر شدن در فعالیت‌ها با شریک زندگی حس با هم بودن را ایجاد می‌کند و منجر به افزایش صمیمیت می‌شود.

  • افزایش اعتماد: روتین به ایجاد حس ثبات و اطمینانپذیری در رابطه کمک می‌کند. این امر می‌تواند منجر به اعتماد بیشتر به شریک زندگی و رابطه شود.

  • استرس و تعارض کمتر: غیرقابل پیش بینی بودن می‌تواند استرس‌زا باشد و اگر انتظارات هر یک از طرفین برآورده نشود، گاهی منجر به درگیری می‌شود. داشتن یک روتین ثابت می‌تواند به از بین بردن استرس و تعارض کمک کند.


روانشناسان و محققان چندین نظریه‌ی متفاوت از عشق ارائه داده‌اند تا چگونگی شکل‌گیری و همچنین نحوه‌ی دوام آوردن آن را توضیح دهند. در مقاله "5 اصل روانشناسی در مورد عشق" به نظریه‌‌های برتری که برای توضیح عشق و دیگر دلبستگی‌های عاطفی ارائه شده‌اند، می‌پردازیم.

 

روتین‌هایی که می‌توانند کیفیت زمان با هم بودن‌تان را بالا ببرند:

  • با هم پیاده‌روی صبحگاهی داشته باشید: دکتر رومانوف می‌گوید: پیاده‌روی صبحگاهی می‌تواند کیفیت زمانی را که با هم می‌گذرانید افزایش دهد و در عین حال باعث شود ورزش کنید و زمان بیشتری را در طبیعت بگذرانید. اگر برنامه‌تان در طول هفته اجازه نمی‌دهد، می‌توانید آخر هفته‌ها این کار را انجام دهید.

  • با هم شام بخورید: هر شب با هم شام خوردن می‌تواند یک مراسم مهم هر روزه باشد که به شما کمک می‌کند احساس ارتباط و نزدیکی بیشتری به هم داشته باشید. می‌توانید تصمیم بگیرید که با هم آشپزی کنید یا مسئولیت‌های آشپزی و نظافت را تقسیم کنید.

  • با هم مسواک بزنید: دکتر رومانوف می‌گوید حتی چیزهای کوچکی مانند مسواک زدن با هم در پایان شب یک روتین است که می‌تواند حس پیوند و تعلق ایجاد کند.

  • با هم تلویزیون تماشا کنید: فیلم‌ها و برنامه‌هایی را پیدا کنید که هر دو از آن‌ها لذت می‌برید تا بتوانید با هم تماشا کنید. شما و همسرتان می‌توانید برنامه‌ها را به نوبت انتخاب کنید.

  • هفته‌ای یک بار برای قرار ملاقات شبانه برنامه‌ریزی کنید: تلاش کنید تا برای قرار شبانه با همسرتان لباس بپوشید. حتی اگر با هم زندگی می‌کنید و هر روز با هم شام می‌خورید، این کار می‌تواند یک مراسم مهم باشد، زیرا دیدن شریک زندگی‌تان به عنوان یک دوست و نه فقط یک هم اتاقی می‌تواند به زنده نگه داشتن جرقه در رابطه‌تان کمک کند. دکتر رومانوف می‌گوید: این کار همچنین می‌تواند راهی عینی برای نشان دادن میزان تلاش و انرژی شما برای رابطه باشد.

  • چیزهای جدید را امتحان کنید: دکتر رومانوف می‌گوید: سعی کنید چیزهای جدید را با هم امتحان کنید و به عنوان یک زوج ریسک کنید تا تجربیاتی ایجاد کنید که به شما این فرصت را می‌دهد که بدون گارد گرفتن در مورد یکدیگر بیشتر بدانید. می‌توانید غذاهای جدید، رستوران‌های جدید یا فعالیت‌های جدید را امتحان کنید.

  • با هم سفر کنید: هدف‌تان این باشد که هر سال یک یا دو سفر با هم داشته باشید. روزهای تعطیلات خود را بر این اساس برنامه‌ریزی کنید و به دنبال مقصدهای جدیدی باشید که بتوانید با هم کشف کنید.

 

ما انسان‌‌ها برای تنهایی زندگی کردن ساخته نشده‌‌ایم؛ روابط بخش مهمی از زندگی هر فردی است؛ زیرا هیچ‌‌کس دوست ندارد در سیاره‌‌ای زندگی کند که هیچ آدم دیگری وجود نداشته باشد! با خواندن مقاله "اسرارِ عاشقی" (کلیک کنید)، شما قوانین خلق روابط دلخواه‌تان را یاد می‌‌گیرید و با عملی کردنشان در زندگی، روابطی سرشار از عشق و محبت را تجربه خواهید کرد و از بهشتی که در همین دنیا برای خودتان می‌‌سازید، لذت می‌‌برید.

 

روتین‌هایی برای بهبود ارتباط شما با شریک زندگی‌تان:

  • برنامه‌های‌تان را با هم در میان بگذارید: به شریک زندگی‌تان اجازه دهید در مورد برنامه‌های روزانه‌تان و آنچه که منتظر یا نگران آن هستید مطلع شود تا بتواند اطلاعات بیشتری در مورد دنیای درونی و بیرونی شما داشته باشد. این عادت می‌تواند به ایجاد صمیمیت و نزدیکی در رابطه کمک کند.

  • در طول روز اعلام حضور کنید: وقتی که به شریک زندگی‌تان فکر می‌کنید یا در زمانی از روز مثل زمان استراحت ناهار به همسرتان پیامک ارسال کنید. دانستن این موضوع که به او فکر می‌کنید می‌تواند روز او را بسازد و حتی از راه دور احساس صمیمیت ایجاد کند.

  • آخرین اطلاعات روزتان را به یکدیگر بگویید: هر شب زمانی را به صحبت در مورد روزتان اختصاص دهید. این کار می‌تواند به شما و شریک زندگی‌تان فرصتی بدهد تا رویدادها، احساسات، آموخته‌ها و چالش‌های روز را با یکدیگر در میان بگذارید. در این مدت شما این شانس را دارید که از یکدیگر مراقبت و حمایت کنید و یکدیگر را تشویق کرده و برای هم جشن بگیرید.

  • «صبح بخیر» و «شب بخیر» بگویید: حتی اگر با هم زندگی نمی‌کنید یا برنامه‌های متفاوتی دارید، می‌توانید وقتی که از خواب بیدار می‌شوید «صبح بخیر» و قبل از رفتن به رختخواب به یکدیگر «شب بخیر» بگویید. شروع و پایان روز با یکدیگر می‌تواند به شما کمک کند حتی اگر در مکان‌های مختلف هستید یا زمان‌های متفاوتی دارید احساس ارتباط داشته باشید.

 

رابطه عاطفی


روتین‌هایی برای بهبود صمیمیت:

  • وقتی از خواب بیدار می‌شوید به سراغ شریک زندگی‌تان بروید: به جای اینکه اول صبح سراغ گوشی تلفن‌تان بروید به شریک زندگی‌تان برسید. اگر قبل از اینکه بلند شوید و روزتان را شروع کنید برای چند دقیقه یکدیگر را در آغوش بگیرید یا در چشمان یکدیگر خیره شوید ارتباط‌تان نزدیک‌تر می‌شود.

  • قبل از خواب همسرتان را ببوسید: قبل از خواب همسرتان را ببوسید. حتی اگر هر شب رابطه جنسی ندارید یک بوسه‌ی خوب قبل از خواب می‌تواند به شما کمک کند که با شریک زندگی‌تان نزدیک و صمیمی شوید.

  • در حین تماشای تلویزیون همدیگر را در آغوش بگیرید: اگر شب‌ها یا آخر هفته‌ها با هم تلویزیون تماشا می‌کنید، با همسرتان هم آغوشی کنید. این کار می‌تواند صمیمیت‌تان را بیشتر کند.

  • وقتی از سر کار به خانه برگشتید، او را در آغوش بگیرید: وقتی خودتان یا شریک زندگی‌تان از سر کار به خانه می‌آیید، یک دقیقه وقت بگذارید و او را محکم بغل کنید و به او نشان دهید که در طول روز دلتنگش شده‌اید.

  • وقتی با هم بیرون هستید دست همدیگر را بگیرید: وقتی با هم بیرون هستید دست شریک زندگی‌تان را بگیرید. این حرکت ساده به افراد نشان می‌دهد که با هم هستید و به همدیگر اهمیت می‌دهید.

  • برای رابطه‌ی جنسی‌تان یک برنامه‌ی ثابت تعیین کنید: د لیانو می‌گوید نحوه‌ی تعریف و بیان رابطه‌ی جنسی از زوجی به زوج دیگر فرق می‌کند و به همین دلیل می‌توانند در مورد آن صحبت و برنامه‌ریزی کنند. برای رابطه‌ی جنسی روتینی تعیین کنید که برای هر دوی‌تان جواب بدهد. به عنوان مثال ممکن است ترجیح دهید به جای شب صبح ها رابطه جنسی داشته باشید. یا اگر در طول هفته‌ سرتان خیلی شلوغ است، در آخر هفته زمانی را برای داشتن رابطه جنسی و هم آغوشی در رختخواب اختصاص دهید.

 

آیا چیزی به نام روتین بیش از حد وجود دارد؟

بله، داشتن روتین بیش از حد می‌تواند معایب خود را نیز داشته باشد، از جمله:

  1. یکنواختی: اگر شما و شریک زندگی‌تان بدون هیچ گونه خودجوشی یا غافلگیری وارد یک روتین یکنواخت شوید، ممکن است رابطه‌تان به تدریج یکنواخت و کسل‌کننده شود.

  2. رکود: پایبند ماندن به یک روتین یکسان بدون هیچ تجربه‌ی جدیدی می‌تواند باعث ایجاد احساس رکود در رابطه شود.

  3. وابستگی: وابستگی بیش از حد به شریک زندگی‌و روتین‌تان با او می‌تواند باعث از دست دادن فردیت و استقلال شما شود.

  4. ارتباط ضعیف: اگر فقط از روی روتین با شریک زندگی‌تان ارتباط برقرار کنید و هیچ زمانی را صرف برقراری ارتباط عاطفی یا فیزیکی نکنید رابطه‌تان آسیب می‌بیند.

  5. انعطاف‌نا‌پذیری: راحت بودن بیش از حد در روتین می‌تواند باعث شود در برابر هر تغییری مقاومت کنید. انعطاف‌ناپذیری معمولاً نتیجه‌ی مثبتی در روابط ندارد. ما باید یاد بگیریم در زندگی انعطاف‌پذیر باشیم.

 


پیشنهاد ما برای شما: اگر به دنبال تغییر رفتار و عادت‌‌های‌ خود هستید، "دوره‌ عادت‌های اتمی" اثر "جیمز کلیر" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند در اختیار شما قرار داده شده است، را از دست ندهید. در این دوره‌ی شگفت‌انگیز راه‌های ساده‌ای به شما آموزش داده خواهند شد، تا روتین روزانه‌تان را تغییر داده و به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید.


 

اگر از روتین خسته شدید، چکار باید بکنید؟

  • روتین را از نو طراحی کنید: دی‌لیانو می‌گوید: اگر از این روتین خسته شده‌اید، وقت آن رسیده است که آن را با شریک زندگی‌تان در میان بگذارید و بازنگری کنید. «این فرصتی است برای بحث، بررسی و دانستن در مورد خودتان و یکدیگر. از طراحی دوباره‌ی زندگی، رابطه و رشد فردی‌تان استقبال کنید».

  • چیزهایی را که جواب نمی‌دهند جایگزین کنید: به گفته‌ی دی‌لیانو، روتینی را که دیگر برای شما مفید نیست کنار بگذارید و روتین جدیدی ایجاد کنید. دکتر رومانوف می‌گوید: سپری کردن زمان بیشتر با هم و در نهایت شکستن روتین‌هایی که برای‌تان عادی شده‌اند می‌تواند راهی برای شروع فعالیت‌های جدید شود. «اگر همیشه برای صبحانه تخم مرغ درست می‌کنید، بیرون بروید و نان شیرینی بخورید. قرار شب جمعه را رها کنید و شب را در خانه بگذرانید».

  • واقعیت‌های مشترک ایجاد کنید: دکتر رومانوف می گوید: از طریق تجربیاتی که برای هر دوی شما هیجان و راحتی به ارمغان می‌آورند راه‌هایی برای پیوند با یکدیگر پیدا کنید؛ به عنوان مثال امتحان یک قهوه‌ی جدید با هم، درست کردن صبحانه‌ی همسرتان در رختخواب، یا امتحان کردن یک سرگرمی جدید یا فعالیت اجتماعی در آخر هفته.

  • جنبه‌های جدید خود را با هم به اشتراک بگذارید: دکتر رومانوف توصیه می‌کند روتین‌های جدیدی ایجاد کنید که به شما امکان می‌دهد جنبه‌های مختلف خود را با هم به اشتراک بگذارید و همچنین چیزهایی در مورد شریک زندگی‌تان بیاموزید که قبلاً نمی‌دانستید. برای مثال می‌توانید لیستی از آهنگ‌های مورد علاقه‌‌ی سال‌های نوجوانی‌تان‌ برای یکدیگر درست کنید و سپس به یکی از کنسرت‌های گروه مورد علاقه‌تان بروید.

 


خوشحال می‌شویم نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

  • برای بهبود رابطه‌تان چه روتین‌های دیگری به ذهن‌تان می‌رسد، که می‌توان به زندگی خود اضافه کرد؟

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند


 

چگونه داشتن روتین، روابط را بهبود می‌بخشد؟

 

 

  • به نظر شما آیا داشتن روتین‌ در زندگی، می‌تواند برای رابطه‌ی شما مفید باشد؟

  • آیا چیزی به نام روتین بیش از حد در یک رابطه وجود دارد؟ 

  • اگر از روتین خود خسته شدید، چه کاری باید انجام داد؟


بله، داشتن روتین و قرارهای شبانه‌ی از قبل تعیین‌شده واقعاً می‌توانند لذت‌بخش باشند. وقتی تازه با کسی آشنا می‌شوید اغلب همه چیز جدید و مهیج است. همه‌ی ارتباط‌ها هیجان‌انگیز هستند زیرا چیزی است که قبلاً انجام نداده‌اید. سپس به آرامی و با گذشت زمان، برنامه‌های‌تان را تنظیم می‌کنید، شب قرار را تعیین می‌کنید و کارهای خانه را تقسیم می‌کنید؛ و در یک روتین راحت قرار می‌گیرید.

فکر این که برای رابطه‌تان برنامه‌ریزی یا روتین داشته باشید به نظر خسته‌کننده می‌رسد. اما داشتن برنامه برای رابطه به این معنا نیست که نسبت به آن سهل‌انگاری می‌کنید و در نتیجه رابطه محکوم به فناست. سابرینا رومانوف، روانشناس بالینی و متخصص در روابط، می‌گوید که داشتن روتین زمینه‌سازی، ساختار، استحکام و ثبات را در روابط فراهم می‌کند.

بعلاوه، داشتن یک روتین ثابت می‌تواند باعث شود شما و شریک زندگی‌تان مشتاقانه منتظر چیزی باشید. در غیر این صورت، اگر برای قرارها و سایر برنامه‌های معمول با شریک زندگی‌تان برنامه‌ریزی نکنید، ممکن است نتوانید آنقدر که می‌خواهید با هم وقت بگذرانید. کلودیا دی لیانو، درمانگر ازدواج و خانواده و نویسندهی کتاب «هفت سرنوشت عشق» می‌گوید: «تعهدات زندگی ممکن است یک زوج را منتظر اتفاقات خودجوش یا بدون برنامه‌ریزی قبلی نگه دارد که هرگز اتفاق نمی‌افتد یا برای تقویت رابطه کافی نیست».

ما در این مقاله بررسی می‌کنیم که چگونه روتین‌ها می‌توانند برای رابطه‌ی شما مفید باشند و یک سری عوامل را پیشنهاد می‌کنیم که می‌توانید برای بهبود رابطه‌تان به روتین‌ خود اضافه کنید. همچنین در مورد اینکه آیا چیزی به نام روتین بیش از حد در یک رابطه وجود دارد یا خیر و این که اگر از روتین خود خسته شده‌اید چه کاری باید انجام دهید بحث می‌کنیم.

 


پیشنهاد کتاب: برای ایجاد روابط عاشقانه‌ی پایدار و موفق، و رسیدن به حالتی از خوشی، وجد، انرژی و سلامتی که از یک عشق عظیم ناشی می‌شود، کتاب "اثر ماه عسل" نوشته‌ی دکتر بروس لیپتون (کلیک کنید)، که توسط مجموعه‌ی رویال مایند ترجمه و تهیه شده است را به شما پیشنهاد می‌کنیم.


 

رابطه عاطفی

 

چگونه روتین‌ها می‌توانند برای رابطه‌ی شما مفید باشند؟ روتین‌ها نشان می‌دهند که چگونه همسران زندگی‌های‌شان را با هم در می‌آمیزند و یکپارچه می‌کنند. آن‌ها نقاطی را برای هماهنگی و همسو شدن با یکدیگر فراهم می‌کنند. در زیر برخی از راه‌هایی که به واسطه‌ی آن روتین‌ها می‌توانند برای رابطه‌تان مفید باشند آمده است:

  • افزایش استحکام: با اینکه خودجوشی می‌تواند هیجان‌انگیز باشد، از طرف دیگر پیش‌بینی‌ناپذیری می‌تواند استرس‌زا باشد. دکتر رومانوف می‌گوید: روتین آرامش‌ به همراه دارد زیرا باعث ثبات و صمیمیت می‌شود. ثبات یک عنصر کلیدی در حفظ یک رابطه‌ی متعهدانه‌ی بلند مدت است.

  • پیوند قوی‌تر: زمانی که شما و شریک زندگی‌تان در روتین قرار می‌گیرید، می‌توانید آن را طوری تنظیم کنید که برای هر دوی شما کارساز باشد و انتظارات هر دوی‌تان را برآورده کند. این فرآیند می‌تواند به تقویت پیوند شما و بهبود رابطه‌تان کمک کند.

  • زمان با کیفیت‌تر و بامعناتر: روتین‌ها می‌توانند به شما و شریک زندگی‌تان کمک کنند که در حین انجام فعالیت‌هایی که برای‌تان لذت‌بخش هستند با هم وقت بگذرانید. این می‌تواند به معنی‌دارتر شدن زمان با هم بودن‌تان کمک کند.

  • تعهد بیشتر: دی لیانو می‌گوید، روتین یک تعهد خودخواسته و آگاهانه در قبال شریک زندگی و رابطه ایجاد می‌کند.

  • صمیمیت عاطفی بیشتر: تجربیات مشترک و درگیر شدن در فعالیت‌ها با شریک زندگی حس با هم بودن را ایجاد می‌کند و منجر به افزایش صمیمیت می‌شود.

  • افزایش اعتماد: روتین به ایجاد حس ثبات و اطمینانپذیری در رابطه کمک می‌کند. این امر می‌تواند منجر به اعتماد بیشتر به شریک زندگی و رابطه شود.

  • استرس و تعارض کمتر: غیرقابل پیش بینی بودن می‌تواند استرس‌زا باشد و اگر انتظارات هر یک از طرفین برآورده نشود، گاهی منجر به درگیری می‌شود. داشتن یک روتین ثابت می‌تواند به از بین بردن استرس و تعارض کمک کند.


روانشناسان و محققان چندین نظریه‌ی متفاوت از عشق ارائه داده‌اند تا چگونگی شکل‌گیری و همچنین نحوه‌ی دوام آوردن آن را توضیح دهند. در مقاله "5 اصل روانشناسی در مورد عشق" به نظریه‌‌های برتری که برای توضیح عشق و دیگر دلبستگی‌های عاطفی ارائه شده‌اند، می‌پردازیم.

 

روتین‌هایی که می‌توانند کیفیت زمان با هم بودن‌تان را بالا ببرند:

  • با هم پیاده‌روی صبحگاهی داشته باشید: دکتر رومانوف می‌گوید: پیاده‌روی صبحگاهی می‌تواند کیفیت زمانی را که با هم می‌گذرانید افزایش دهد و در عین حال باعث شود ورزش کنید و زمان بیشتری را در طبیعت بگذرانید. اگر برنامه‌تان در طول هفته اجازه نمی‌دهد، می‌توانید آخر هفته‌ها این کار را انجام دهید.

  • با هم شام بخورید: هر شب با هم شام خوردن می‌تواند یک مراسم مهم هر روزه باشد که به شما کمک می‌کند احساس ارتباط و نزدیکی بیشتری به هم داشته باشید. می‌توانید تصمیم بگیرید که با هم آشپزی کنید یا مسئولیت‌های آشپزی و نظافت را تقسیم کنید.

  • با هم مسواک بزنید: دکتر رومانوف می‌گوید حتی چیزهای کوچکی مانند مسواک زدن با هم در پایان شب یک روتین است که می‌تواند حس پیوند و تعلق ایجاد کند.

  • با هم تلویزیون تماشا کنید: فیلم‌ها و برنامه‌هایی را پیدا کنید که هر دو از آن‌ها لذت می‌برید تا بتوانید با هم تماشا کنید. شما و همسرتان می‌توانید برنامه‌ها را به نوبت انتخاب کنید.

  • هفته‌ای یک بار برای قرار ملاقات شبانه برنامه‌ریزی کنید: تلاش کنید تا برای قرار شبانه با همسرتان لباس بپوشید. حتی اگر با هم زندگی می‌کنید و هر روز با هم شام می‌خورید، این کار می‌تواند یک مراسم مهم باشد، زیرا دیدن شریک زندگی‌تان به عنوان یک دوست و نه فقط یک هم اتاقی می‌تواند به زنده نگه داشتن جرقه در رابطه‌تان کمک کند. دکتر رومانوف می‌گوید: این کار همچنین می‌تواند راهی عینی برای نشان دادن میزان تلاش و انرژی شما برای رابطه باشد.

  • چیزهای جدید را امتحان کنید: دکتر رومانوف می‌گوید: سعی کنید چیزهای جدید را با هم امتحان کنید و به عنوان یک زوج ریسک کنید تا تجربیاتی ایجاد کنید که به شما این فرصت را می‌دهد که بدون گارد گرفتن در مورد یکدیگر بیشتر بدانید. می‌توانید غذاهای جدید، رستوران‌های جدید یا فعالیت‌های جدید را امتحان کنید.

  • با هم سفر کنید: هدف‌تان این باشد که هر سال یک یا دو سفر با هم داشته باشید. روزهای تعطیلات خود را بر این اساس برنامه‌ریزی کنید و به دنبال مقصدهای جدیدی باشید که بتوانید با هم کشف کنید.

 

ما انسان‌‌ها برای تنهایی زندگی کردن ساخته نشده‌‌ایم؛ روابط بخش مهمی از زندگی هر فردی است؛ زیرا هیچ‌‌کس دوست ندارد در سیاره‌‌ای زندگی کند که هیچ آدم دیگری وجود نداشته باشد! با خواندن مقاله "اسرارِ عاشقی" (کلیک کنید)، شما قوانین خلق روابط دلخواه‌تان را یاد می‌‌گیرید و با عملی کردنشان در زندگی، روابطی سرشار از عشق و محبت را تجربه خواهید کرد و از بهشتی که در همین دنیا برای خودتان می‌‌سازید، لذت می‌‌برید.

 

روتین‌هایی برای بهبود ارتباط شما با شریک زندگی‌تان:

  • برنامه‌های‌تان را با هم در میان بگذارید: به شریک زندگی‌تان اجازه دهید در مورد برنامه‌های روزانه‌تان و آنچه که منتظر یا نگران آن هستید مطلع شود تا بتواند اطلاعات بیشتری در مورد دنیای درونی و بیرونی شما داشته باشد. این عادت می‌تواند به ایجاد صمیمیت و نزدیکی در رابطه کمک کند.

  • در طول روز اعلام حضور کنید: وقتی که به شریک زندگی‌تان فکر می‌کنید یا در زمانی از روز مثل زمان استراحت ناهار به همسرتان پیامک ارسال کنید. دانستن این موضوع که به او فکر می‌کنید می‌تواند روز او را بسازد و حتی از راه دور احساس صمیمیت ایجاد کند.

  • آخرین اطلاعات روزتان را به یکدیگر بگویید: هر شب زمانی را به صحبت در مورد روزتان اختصاص دهید. این کار می‌تواند به شما و شریک زندگی‌تان فرصتی بدهد تا رویدادها، احساسات، آموخته‌ها و چالش‌های روز را با یکدیگر در میان بگذارید. در این مدت شما این شانس را دارید که از یکدیگر مراقبت و حمایت کنید و یکدیگر را تشویق کرده و برای هم جشن بگیرید.

  • «صبح بخیر» و «شب بخیر» بگویید: حتی اگر با هم زندگی نمی‌کنید یا برنامه‌های متفاوتی دارید، می‌توانید وقتی که از خواب بیدار می‌شوید «صبح بخیر» و قبل از رفتن به رختخواب به یکدیگر «شب بخیر» بگویید. شروع و پایان روز با یکدیگر می‌تواند به شما کمک کند حتی اگر در مکان‌های مختلف هستید یا زمان‌های متفاوتی دارید احساس ارتباط داشته باشید.

 

رابطه عاطفی


روتین‌هایی برای بهبود صمیمیت:

  • وقتی از خواب بیدار می‌شوید به سراغ شریک زندگی‌تان بروید: به جای اینکه اول صبح سراغ گوشی تلفن‌تان بروید به شریک زندگی‌تان برسید. اگر قبل از اینکه بلند شوید و روزتان را شروع کنید برای چند دقیقه یکدیگر را در آغوش بگیرید یا در چشمان یکدیگر خیره شوید ارتباط‌تان نزدیک‌تر می‌شود.

  • قبل از خواب همسرتان را ببوسید: قبل از خواب همسرتان را ببوسید. حتی اگر هر شب رابطه جنسی ندارید یک بوسه‌ی خوب قبل از خواب می‌تواند به شما کمک کند که با شریک زندگی‌تان نزدیک و صمیمی شوید.

  • در حین تماشای تلویزیون همدیگر را در آغوش بگیرید: اگر شب‌ها یا آخر هفته‌ها با هم تلویزیون تماشا می‌کنید، با همسرتان هم آغوشی کنید. این کار می‌تواند صمیمیت‌تان را بیشتر کند.

  • وقتی از سر کار به خانه برگشتید، او را در آغوش بگیرید: وقتی خودتان یا شریک زندگی‌تان از سر کار به خانه می‌آیید، یک دقیقه وقت بگذارید و او را محکم بغل کنید و به او نشان دهید که در طول روز دلتنگش شده‌اید.

  • وقتی با هم بیرون هستید دست همدیگر را بگیرید: وقتی با هم بیرون هستید دست شریک زندگی‌تان را بگیرید. این حرکت ساده به افراد نشان می‌دهد که با هم هستید و به همدیگر اهمیت می‌دهید.

  • برای رابطه‌ی جنسی‌تان یک برنامه‌ی ثابت تعیین کنید: د لیانو می‌گوید نحوه‌ی تعریف و بیان رابطه‌ی جنسی از زوجی به زوج دیگر فرق می‌کند و به همین دلیل می‌توانند در مورد آن صحبت و برنامه‌ریزی کنند. برای رابطه‌ی جنسی روتینی تعیین کنید که برای هر دوی‌تان جواب بدهد. به عنوان مثال ممکن است ترجیح دهید به جای شب صبح ها رابطه جنسی داشته باشید. یا اگر در طول هفته‌ سرتان خیلی شلوغ است، در آخر هفته زمانی را برای داشتن رابطه جنسی و هم آغوشی در رختخواب اختصاص دهید.

 

آیا چیزی به نام روتین بیش از حد وجود دارد؟

بله، داشتن روتین بیش از حد می‌تواند معایب خود را نیز داشته باشد، از جمله:

  1. یکنواختی: اگر شما و شریک زندگی‌تان بدون هیچ گونه خودجوشی یا غافلگیری وارد یک روتین یکنواخت شوید، ممکن است رابطه‌تان به تدریج یکنواخت و کسل‌کننده شود.

  2. رکود: پایبند ماندن به یک روتین یکسان بدون هیچ تجربه‌ی جدیدی می‌تواند باعث ایجاد احساس رکود در رابطه شود.

  3. وابستگی: وابستگی بیش از حد به شریک زندگی‌و روتین‌تان با او می‌تواند باعث از دست دادن فردیت و استقلال شما شود.

  4. ارتباط ضعیف: اگر فقط از روی روتین با شریک زندگی‌تان ارتباط برقرار کنید و هیچ زمانی را صرف برقراری ارتباط عاطفی یا فیزیکی نکنید رابطه‌تان آسیب می‌بیند.

  5. انعطاف‌نا‌پذیری: راحت بودن بیش از حد در روتین می‌تواند باعث شود در برابر هر تغییری مقاومت کنید. انعطاف‌ناپذیری معمولاً نتیجه‌ی مثبتی در روابط ندارد. ما باید یاد بگیریم در زندگی انعطاف‌پذیر باشیم.

 


پیشنهاد ما برای شما: اگر به دنبال تغییر رفتار و عادت‌‌های‌ خود هستید، "دوره‌ عادت‌های اتمی" اثر "جیمز کلیر" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند در اختیار شما قرار داده شده است، را از دست ندهید. در این دوره‌ی شگفت‌انگیز راه‌های ساده‌ای به شما آموزش داده خواهند شد، تا روتین روزانه‌تان را تغییر داده و به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید.


 

اگر از روتین خسته شدید، چکار باید بکنید؟

  • روتین را از نو طراحی کنید: دی‌لیانو می‌گوید: اگر از این روتین خسته شده‌اید، وقت آن رسیده است که آن را با شریک زندگی‌تان در میان بگذارید و بازنگری کنید. «این فرصتی است برای بحث، بررسی و دانستن در مورد خودتان و یکدیگر. از طراحی دوباره‌ی زندگی، رابطه و رشد فردی‌تان استقبال کنید».

  • چیزهایی را که جواب نمی‌دهند جایگزین کنید: به گفته‌ی دی‌لیانو، روتینی را که دیگر برای شما مفید نیست کنار بگذارید و روتین جدیدی ایجاد کنید. دکتر رومانوف می‌گوید: سپری کردن زمان بیشتر با هم و در نهایت شکستن روتین‌هایی که برای‌تان عادی شده‌اند می‌تواند راهی برای شروع فعالیت‌های جدید شود. «اگر همیشه برای صبحانه تخم مرغ درست می‌کنید، بیرون بروید و نان شیرینی بخورید. قرار شب جمعه را رها کنید و شب را در خانه بگذرانید».

  • واقعیت‌های مشترک ایجاد کنید: دکتر رومانوف می گوید: از طریق تجربیاتی که برای هر دوی شما هیجان و راحتی به ارمغان می‌آورند راه‌هایی برای پیوند با یکدیگر پیدا کنید؛ به عنوان مثال امتحان یک قهوه‌ی جدید با هم، درست کردن صبحانه‌ی همسرتان در رختخواب، یا امتحان کردن یک سرگرمی جدید یا فعالیت اجتماعی در آخر هفته.

  • جنبه‌های جدید خود را با هم به اشتراک بگذارید: دکتر رومانوف توصیه می‌کند روتین‌های جدیدی ایجاد کنید که به شما امکان می‌دهد جنبه‌های مختلف خود را با هم به اشتراک بگذارید و همچنین چیزهایی در مورد شریک زندگی‌تان بیاموزید که قبلاً نمی‌دانستید. برای مثال می‌توانید لیستی از آهنگ‌های مورد علاقه‌‌ی سال‌های نوجوانی‌تان‌ برای یکدیگر درست کنید و سپس به یکی از کنسرت‌های گروه مورد علاقه‌تان بروید.

 


خوشحال می‌شویم نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

  • برای بهبود رابطه‌تان چه روتین‌های دیگری به ذهن‌تان می‌رسد، که می‌توان به زندگی خود اضافه کرد؟

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

نظر شما درباره این مطلب

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت رویال مایند ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت رویال مایند رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام