چاکرا چیست و چه تأثیری بر سلامت ما دارد؟

زمان مطالعه :10 دقیقه

چکیده این مطلب : چاکراها به عنوان مراکز انرژی در بدن در نظر گرفته می‌شوند. آنها مکان‌هایی را که انرژی‌های معنوی در آن تلاقی می‌کنند، مشخص می‌کنند. مفهوم چاکرا بر بسیاری از شیوه‌های پزشکی جامع در سراسر جهان تأثیر گذاشته است، از جمله یوگا، آیورودا، و برخی درمان‌های مدرن، مانند حمام صوتی. این مقاله بیشتر در مورد اینکه چاکراها چه هستند، از کجا آمده‌اند، سیستم هفت چاکرا و ارتباط آنها با سلامتی را بررسی می‌کند.

 

چاکرا چیست و چه تأثیری بر سلامت ما دارد؟

 

 

  • آیا تا به حال در مورد مراکز انرژی موجود در بدن خود، چیزی شنیده‌اید؟

  • به نظر شما، چاکراها می‌توانند بر سلامت جسم ما تأثیر بگذارند؟


در این مقاله با ما همراه باشید، چرا که قصد داریم پاسخ روشنی به این قبیل سؤالات‌تان بدهیم. در آیین هندو و بودیسم، چاکراها نقاط کانونی انرژی یا پرانا در بدن هستند. تعداد و مکان دقیق آن‌ها بستگی به آیینی دارد که شخص از آن پیروی می‌کند. درمان‌های مبتنی بر چاکرا می‌توانند به بهبود تندرستی کمک کنند. در بودیسم چهار چاکرای اصلی وجود دارد. در بسیاری از اشکال هندوئیسم، هفت مورد است. اعتقاد بر این است که این هفت چاکرا از طریق نادی یا کانال‌های انرژی به هم متصل هستند.

مفهوم چاکرا بر بسیاری از شیوه‌های پزشکی جامع در سراسر جهان تأثیر گذاشته است، از جمله یوگا، آیورودا، و برخی درمان‌های مدرن، مانند حمام صوتی. این مقاله بیشتر در مورد اینکه چاکراها چه هستند، از کجا آمده‌اند، سیستم هفت چاکرا و ارتباط آنها با سلامتی را بررسی می‌کند.


- چاکرا چیست؟

در آیین هندو و بودیسم، چاکراها به عنوان مراکز انرژی در بدن در نظر گرفته می‌شوند. آنها مکان‌هایی را که انرژی‌های معنوی در آن تلاقی می‌کنند، مشخص می‌کنند. کلمه سانسکریت "چاکرا" در انگلیسی به معنی "چرخ" است. بر اساس بررسی‌ای که در سال 2019 از تاریخچه‌ی چاکراها انجام شد، این موضوع به این اشاره دارد که چاکراها شبیه چرخ یا دیسک‌های چرخان هستند.

در بین این چرخ‌ها، کانال‌های انرژی وجود دارد که به انرژی اجازه می‌دهد از جایی به جایی دیگر جریان یابد. مفهوم چاکراها با مفاهیم اولیه‌ی هندو در مورد یک بدن فیزیکی و یک بدن نامحسوس ارتباط دارد. در حالی که بدن فیزیکی از جرم تشکیل شده و قابل مشاهده است، بدن نامحسوس که شامل ذهن و احساسات است، از انرژی تشکیل شده و نامرئی است. در این سیستم، انرژی روحی یا روانی از بدن نامحسوس بر بدن فیزیکی تأثیر می‌گذارد و بالعکس. این بدان معنی است که:

 

وضعیت چاکراهای یک فرد،

می‌تواند سلامت و آسایش کلی او را شکل دهد.
 

- چاکراها کجا قرار دارند؟

مردم عموماً بر این باورند که چاکراها در امتداد ستون فقرات، از سر تا پایین ستون فقرات وجود دارند. تعداد چاکراها بسته به آیینی که فرد از آن پیروی می‌کند، متفاوت است. در بودیسم چهار چاکرای اصلی وجود دارد. در هندوئیسم معمولاً هفت چاکرا وجود دارد. آیین‌های دیگر بر این باورند که هزاران مرکز انرژی وجود دارد، اما تعداد کمی از آنها از بقیه مهم‌تر هستند. در غرب، شناخته شده‌ترین مدل، سیستم هفت چاکرا است.


پیشنهاد رایگان:  کندالینی را بیدار کنید (دکتر جو دیسپنزا + تکنیک تنفس)  


 

چاکراها مراکز انرژی در بدن هستند.


- چاکراها از کجا نشأت می‌گیرند؟

اولین گزارش مکتوب چاکراها از وداها آمده است، که متون هندی قدیمی هستند که فلسفه‌ی یوگا را توصیف می‌کنند. سن دقیق وداها ناشناخته است، اما آنها هزاران سال قدمت دارند. با گذشت زمان، مفهوم چاکرا تکامل پیدا کرد و بر آیین‌های مختلف هندو و بودایی و درمان‌های شفابخش تأثیر گذاشت. چاکراها به مجموعه‌ای از باورها تعلق دارند که در مجموع به عنوان تانترا شناخته می‌شوند.

در اوایل قرن بیستم، معنویت‌گرایان و معتقدین به علوم غریبه در اروپا شروع به انتشار کتاب‌هایی در مورد ابعاد تانترا، از جمله چاکراها کردند. امروزه این کتاب‌ها اساس درک غربی‌ها از چاکراها هستند. به نظر می‌رسد ارتباط بین چاکراها و رنگ‌های رنگین‌کمان از اندیشمندان غربی قرن بیستم نشأت گرفته باشد. از آن زمان، چاکراها با موارد زیر نیز مرتبط شده اند:

• فلزات

• نشانه‌های نجومی

• غذاها یا گیاهان دارویی

• کریستال‌ها یا مواد معدنی

•کارت‌های تاروت

برخی از این طرز تفکر نسبتاً جدید در مورد چاکراها، به عنوان سیستم چاکرای غربی یاد می‌کنند. این روش بر شیوه های مختلف درمان جایگزین عصر جدید، مانند بلور‌درمانی و هومیوپاتی تأثیر گذاشته است.


- هفت چاکرای بدن:

فلسفه‌ی هندو هفت چاکرای اولیه و تعداد زیادی چاکرای فرعی دیگر را شناسایی می‌کند. عمده آنها عبارتند از:

چاکرای ریشه: این چاکرا در پایین ستون فقرات، بین مقعد و اندام تناسلی قرار دارد. این چاکرا ظاهراً بر تمایلات اولیه‌ی جنسی، غذا، خواب و محافظت ازخود تأثیر می‌گذارد.

چاکرای خاجی: این چاکرا در ناحیه‌ی لگن قرار دارد و بر تنظیم احساسات و تمایلات تأثیر می‌گذارد.

چاکرای ناف: این چاکرا درست زیر ناف است. قدرت موجود در این چاکرا به هضم غذا و توانایی پردازش اتفاقات زندگی کمک می‌کند.

چاکرای قلب: این چاکرا در قلب قرار دارد و هدفش این است که به فرد کمک کند به عشق بی‌قید و شرط وصل شود.

چاکرای گلو: عملکرد این چاکرا که در حفره‌ی گلو قرار دارد، اصالت و ابراز وجود است.

چاکرای چشم سوم: این چاکرا که ما بین ابروها قرار دارد، جایگاه دانش و آگاهی درونی است.

چاکرای تاج: این چاکرا درست بالای سر قرار دارد، نقش این چاکرا ترویج رویکرد روشنگرانه‌تر به جهان است.

برای تقویت چاکرای هفتم، مدیتیشن را وارد روال زندگی خود کنید و در سکوت شاهد خودتان باشید. اگر تا به حال هیچ مراقبه‌ای انجام نداده‌اید، می‌توانید در دوره اسرار مراقبه (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند در اختیار شما قرار داده شده است، شرکت کنید و مراقبه کردن را از زمان‌های کوتاه 5 دقیقه‌ای شروع کرده و به مرور آن را افزایش دهید.


- چاکراها و سلامتی:

افرادی که به چاکراها اعتقاد دارند، ادعا می‌کنند که عدم تعادل در چاکراهای افراد ممکن است سلامت آنها را تضعیف کند. به عنوان مثال، عدم تعادل در چاکرای ناف ممکن است بر هضم غذا یا توانایی فرد در مدیریت احساسات تأثیر بگذارد. هر درمانگر بسته به جهت‌گیری فلسفی و معنوی خود ممکن است، انرژی چاکرای سالم‌تری را با طیف وسیعی از درمان‌های مبتنی بر چاکرا پیش ببرد، مثلاً:

طب آیورودا: که ممکن است توصیه‌هایی برای تغذیه و سایر شیوه‌های زندگی ارائه دهد.

یوگا: از جمله استفاده از حرکات خاص یوگا برای بالا بردن جریان انرژی

مراقبه: برای تجسم رفع انسداد چاکراها

ریکی: که نوعی انرژی درمانی است


- علم در مورد چاکراها چه می‌گوید؟

هیچ مدرک علمی وجود چاکراها به معنای معنوی را تأیید نمی‌کند. با این حال، برخی از دانشمندان ادعا دارند که چاکراها با اجزای فیزیکی بدن، به ویژه در سیستم عصبی مطابقت دارند. سیستم عصبی از مغز و ستون فقرات فرد تشکیل شده است که اعصاب را در بر می‌گیرد. این اعصاب از ستون فقرات به صورت دسته‌هایی (پلکسوس) منشعب می‌شوند و به سایر نواحی بدن وصل می‌شوند.

چاکراهای اولیه، که در پایین ستون فقرات قرار دارند، ممکن است با سیستم عصبی مرکزی مطابقت داشته باشند. ارتباط آنها با جنبه‌های خاصی از سلامتی ممکن است مربوط به شبکه‌های عصبی مختلف باشد. به عنوان مثال، در سال 2017 یک مطالعه بر روی جسد نشان داد که چاکرای ریشه ممکن است به شبکه‌ی هیپوگاستر تحتانی مرتبط باشد، که سیگنال‌هایی را به اندام‌های تولید‌مثل و رکتوم (دو مورد از عملکردهایی که این چاکرا قرار است بر آن‌ها تأثیر بگذارد) ارسال می‌کند.

این موضوع می‌تواند نشان دهد که چگونه سیستم چاکرا به اینگونه که هست گسترش پیدا کرد و آنچه را که دانشمندان اکنون در مورد بدن انسان می‌دانند، منعکس می‌کند. اما همه با این تفسیر موافق نیستند و کارشناسان باید تحقیقات علمی بیشتری انجام دهند.

 

چاکرا


- آیا درمان‌های مبتنی بر چاکرا مؤثر هستند؟

شواهد قطعی وجود ندارد که درمان‌های مبتنی بر چاکرا مؤثر باشند، زیرا آن‌ها چاکراها را هدف قرار می‌دهند. با این حال، بسیاری از افراد از انجام آنها بهره می‌برند. فهم دلیل این موضوع مشکل است، زیرا تحقیقات تجربی در مورد این زمینه وجود ندارد. مقاله‌های متعددی بر ارزش درمان‌های مبتنی بر چاکرا تأکید می‌کنند، اما تعداد کمی از آنها واقعاً کارآمد هستند.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2021، چاکراهای افرادی را که در یک کلینیک طب سوزنی تحت درمان قرار داشتند، ارزیابی کرد. به گفته‌ی نویسندگان، 89٪ از آن‌ها هیچ انرژی‌ای در مریدین چاکراهای‌شان نداشتند. محققان استدلال کردند که این مسأله افراد را شدیداً در معرض خطر شدید COVID-19 قرار می‌دهد.

اما این مطالعه هیچ آزمایشی روی اینکه آیا درمان‌های مبتنی بر چاکرا به پیشگیری یا درمان COVID-19 کمک می کند یا خیر انجام نداد، و شرکت‌کنندگان در این مطالعه افراد مبتلا به COVID-19 نبودند؛ بلکه طیفی از علائم رایج اما نامرتبط مانند اضطراب، کمردرد و زانو درد داشتند. از منظر طب غربی، ممکن است درمان‌های مبتنی بر چاکرا به دلایل مختلفی محبوبیت داشته باشند. برای مثال، ممکن است این درمان‌ها از طرفدار ریلکسیشن باشند و حس آسایش و تندرستی را رواج دهند.


- مراقبه:

مراقبه اغلب بخشی از رفع انسداد چاکرا است. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که این کار دارای فواید سلامت روانی و جسمی است.  منابع کارشناسی موثق اعلام می‌کنند که این مزایا عبارتند از:

• کاهش استرس

• کاهش اضطراب و افسردگی

• کاهش فشار خون

به نظر می‌رسد بسیاری از انواع مراقبه این تأثیر را دارند، از جمله مراقبه‌ی مبتنی بر چاکرا. در یک مطالعه در سال 2020، 223 شرکت‌کننده در برنامه‌های مراقبه‌ی مبتنی بر چاکرا ثبت‌نام کردند. شرکت‌کنندگان گزارش دادند که اضطرابشان بطور کلی کاهش یافته و درک بهتری از سلامتی خود پیدا کردند. اما این مطالعه این نتایج را با گروه کنترل مقایسه نکرد و ثابت نکرد که چاکراها دلیل بهبود اوضاع هستند.


پیشنهاد ما برای شما: دوره پیشرفته‌ی دیسپنزا (کلیک کنید)، ترکیبی است از جدیدترین اطلاعات علمی، بررسی‌های موردی و مراقبه‌های پیشرفته‌ای که می توانید برای غلبه کردن بر چالش‌های مختلف در جنبه‌های گوناگون زندگی از آن‌ها بهره بگیرید. دکتر جو دیسپنزا به شما یاد می‌دهد که میدان کوانتوم، میدانی نامرئی از جنس نور، اطلاعات و فرکانس است که در ورای مکان و زمان وجود دارد. شما خواهید آموخت انرژی خود را تغییر دهید و آن را با امکانی که از قبل در میدان کوانتوم وجود دارد، هم‌ارتعاش کرده و آینده‌ی مورد نظرتان را جذب کنید. 



- آرامش:

بسیاری از درمان‌هایی که چاکراها را هدف قرار می‌دهند، می‌توانند آرامش‌بخش باشند. به عنوان مثال، یوگا شامل ترکیبی از حرکت و تنفس آگاهانه است که می‌تواند به آرامش سیستم عصبی کمک کند. مراقبه، ریکی و سایر اعمال ممکن است اثرات مشابهی داشته باشند. آرام‌سازی به طور کلی برای سلامتی مفید است، به ویژه برای افرادی که اغلب استرس دارند.


- حس آسایش و تندرستی:

احساس آسایش معنوی نیز ممکن است بر سلامت روانی یا جسمی تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که بزرگسالان تایوانی مسن‌تر که از نظر روحی در آسایش بودند، افسردگی کمتر و سلامتی بیشتری داشتند. شرکت‌کنندگان گزارش کردند که برای بهبود سلامت روحی خود تمرینات ورزشی و تکنیک‌های تمدد اعصاب انجام می‌دهند. هر دوی اینها برای سلامت جسمی نیز مفید هستند.


- اثر دارونما:

همچنین ممکن است درمان‌های مبتنی بر چاکرا از طریق اثر دارونما، آسایش را بهبود ببخشند. این زمانی است که فرد باور دارد که یک درمان کمک خواهد کرد و در نتیجه، نتیجه‌ی مثبت خواهد داشت. این بدین معنا نیست که فواید آن جعلی هستند. دارونماها واقعاً می‌توانند علائم را پایین بیاورند. محققان هنوز در حال یادگیری چگونگی عملکرد این موضوع هستند، اما اگر فردی پی‌ببرد که چیزی مفید است و هیچ عارضه بدی ندارد، آن چیز می‌تواند بخش ارزشمندی از خود مراقبتی او باشد.


- سخن پایانی:

چاکراها یک مفهوم معنوی هستند که در چندین دین برتر و برخی از اقدامات پزشکیِ جایگزین، نقش دارند. به گفته‌ی طرفداران، چاکراها چرخ‌هایی از انرژی هستند که مکان‌هایی را که نیروی حیات در آنها تلاقی می‌کند، مشخص می‌کنند. کار با این چاکراها یا تسلط بر آنها بخشی از تلاش برای رسیدن به روشنگری معنوی در هندوئیسم است.

در حالی که شواهد علمی قانع‌کننده‌ای برای حمایت از نقش چاکراها در سلامتی و تندرستی وجود ندارد، تعدادی از شیوه‌هایی که افراد برای متعادل کردن یا رفع انسداد چاکراها استفاده می‌کنند، فواید سلامتی را تأیید کرده‌اند. به عنوان مثال، یوگا و مراقبه می‌توانند به آرامش سیستم عصبی کمک کنند، که این موضوع می‌تواند بر شرایط مختلف سلامتی تأثیر بگذارد. درمان‌های ایمن مبتنی بر چاکرا می‌توانند مکمل مراقبت‌های پزشکی باشند و به افراد احساس آسایش و آرامش دهند. با این حال، آنها جایگزینی برای درمان پزشکی نیستند.

 


خوشحال می‌شویم برای ما بنویسید:

  • آیا به وجود مراکز انرژی و چاکراها در بدن، اعتقاد دارید؟

  • آیا تأثیراتی که چاکراها و مدیتیشن ممکن است بر سلامت و زندگی انسان داشته باشد را تجربه کرده‌اید؟

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

 

چاکرا چیست و چه تأثیری بر سلامت ما دارد؟

 

 

  • آیا تا به حال در مورد مراکز انرژی موجود در بدن خود، چیزی شنیده‌اید؟

  • به نظر شما، چاکراها می‌توانند بر سلامت جسم ما تأثیر بگذارند؟


در این مقاله با ما همراه باشید، چرا که قصد داریم پاسخ روشنی به این قبیل سؤالات‌تان بدهیم. در آیین هندو و بودیسم، چاکراها نقاط کانونی انرژی یا پرانا در بدن هستند. تعداد و مکان دقیق آن‌ها بستگی به آیینی دارد که شخص از آن پیروی می‌کند. درمان‌های مبتنی بر چاکرا می‌توانند به بهبود تندرستی کمک کنند. در بودیسم چهار چاکرای اصلی وجود دارد. در بسیاری از اشکال هندوئیسم، هفت مورد است. اعتقاد بر این است که این هفت چاکرا از طریق نادی یا کانال‌های انرژی به هم متصل هستند.

مفهوم چاکرا بر بسیاری از شیوه‌های پزشکی جامع در سراسر جهان تأثیر گذاشته است، از جمله یوگا، آیورودا، و برخی درمان‌های مدرن، مانند حمام صوتی. این مقاله بیشتر در مورد اینکه چاکراها چه هستند، از کجا آمده‌اند، سیستم هفت چاکرا و ارتباط آنها با سلامتی را بررسی می‌کند.


- چاکرا چیست؟

در آیین هندو و بودیسم، چاکراها به عنوان مراکز انرژی در بدن در نظر گرفته می‌شوند. آنها مکان‌هایی را که انرژی‌های معنوی در آن تلاقی می‌کنند، مشخص می‌کنند. کلمه سانسکریت "چاکرا" در انگلیسی به معنی "چرخ" است. بر اساس بررسی‌ای که در سال 2019 از تاریخچه‌ی چاکراها انجام شد، این موضوع به این اشاره دارد که چاکراها شبیه چرخ یا دیسک‌های چرخان هستند.

در بین این چرخ‌ها، کانال‌های انرژی وجود دارد که به انرژی اجازه می‌دهد از جایی به جایی دیگر جریان یابد. مفهوم چاکراها با مفاهیم اولیه‌ی هندو در مورد یک بدن فیزیکی و یک بدن نامحسوس ارتباط دارد. در حالی که بدن فیزیکی از جرم تشکیل شده و قابل مشاهده است، بدن نامحسوس که شامل ذهن و احساسات است، از انرژی تشکیل شده و نامرئی است. در این سیستم، انرژی روحی یا روانی از بدن نامحسوس بر بدن فیزیکی تأثیر می‌گذارد و بالعکس. این بدان معنی است که:

 

وضعیت چاکراهای یک فرد،

می‌تواند سلامت و آسایش کلی او را شکل دهد.
 

- چاکراها کجا قرار دارند؟

مردم عموماً بر این باورند که چاکراها در امتداد ستون فقرات، از سر تا پایین ستون فقرات وجود دارند. تعداد چاکراها بسته به آیینی که فرد از آن پیروی می‌کند، متفاوت است. در بودیسم چهار چاکرای اصلی وجود دارد. در هندوئیسم معمولاً هفت چاکرا وجود دارد. آیین‌های دیگر بر این باورند که هزاران مرکز انرژی وجود دارد، اما تعداد کمی از آنها از بقیه مهم‌تر هستند. در غرب، شناخته شده‌ترین مدل، سیستم هفت چاکرا است.


پیشنهاد رایگان:  کندالینی را بیدار کنید (دکتر جو دیسپنزا + تکنیک تنفس)  


 

چاکراها مراکز انرژی در بدن هستند.


- چاکراها از کجا نشأت می‌گیرند؟

اولین گزارش مکتوب چاکراها از وداها آمده است، که متون هندی قدیمی هستند که فلسفه‌ی یوگا را توصیف می‌کنند. سن دقیق وداها ناشناخته است، اما آنها هزاران سال قدمت دارند. با گذشت زمان، مفهوم چاکرا تکامل پیدا کرد و بر آیین‌های مختلف هندو و بودایی و درمان‌های شفابخش تأثیر گذاشت. چاکراها به مجموعه‌ای از باورها تعلق دارند که در مجموع به عنوان تانترا شناخته می‌شوند.

در اوایل قرن بیستم، معنویت‌گرایان و معتقدین به علوم غریبه در اروپا شروع به انتشار کتاب‌هایی در مورد ابعاد تانترا، از جمله چاکراها کردند. امروزه این کتاب‌ها اساس درک غربی‌ها از چاکراها هستند. به نظر می‌رسد ارتباط بین چاکراها و رنگ‌های رنگین‌کمان از اندیشمندان غربی قرن بیستم نشأت گرفته باشد. از آن زمان، چاکراها با موارد زیر نیز مرتبط شده اند:

• فلزات

• نشانه‌های نجومی

• غذاها یا گیاهان دارویی

• کریستال‌ها یا مواد معدنی

•کارت‌های تاروت

برخی از این طرز تفکر نسبتاً جدید در مورد چاکراها، به عنوان سیستم چاکرای غربی یاد می‌کنند. این روش بر شیوه های مختلف درمان جایگزین عصر جدید، مانند بلور‌درمانی و هومیوپاتی تأثیر گذاشته است.


- هفت چاکرای بدن:

فلسفه‌ی هندو هفت چاکرای اولیه و تعداد زیادی چاکرای فرعی دیگر را شناسایی می‌کند. عمده آنها عبارتند از:

چاکرای ریشه: این چاکرا در پایین ستون فقرات، بین مقعد و اندام تناسلی قرار دارد. این چاکرا ظاهراً بر تمایلات اولیه‌ی جنسی، غذا، خواب و محافظت ازخود تأثیر می‌گذارد.

چاکرای خاجی: این چاکرا در ناحیه‌ی لگن قرار دارد و بر تنظیم احساسات و تمایلات تأثیر می‌گذارد.

چاکرای ناف: این چاکرا درست زیر ناف است. قدرت موجود در این چاکرا به هضم غذا و توانایی پردازش اتفاقات زندگی کمک می‌کند.

چاکرای قلب: این چاکرا در قلب قرار دارد و هدفش این است که به فرد کمک کند به عشق بی‌قید و شرط وصل شود.

چاکرای گلو: عملکرد این چاکرا که در حفره‌ی گلو قرار دارد، اصالت و ابراز وجود است.

چاکرای چشم سوم: این چاکرا که ما بین ابروها قرار دارد، جایگاه دانش و آگاهی درونی است.

چاکرای تاج: این چاکرا درست بالای سر قرار دارد، نقش این چاکرا ترویج رویکرد روشنگرانه‌تر به جهان است.

برای تقویت چاکرای هفتم، مدیتیشن را وارد روال زندگی خود کنید و در سکوت شاهد خودتان باشید. اگر تا به حال هیچ مراقبه‌ای انجام نداده‌اید، می‌توانید در دوره اسرار مراقبه (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند در اختیار شما قرار داده شده است، شرکت کنید و مراقبه کردن را از زمان‌های کوتاه 5 دقیقه‌ای شروع کرده و به مرور آن را افزایش دهید.


- چاکراها و سلامتی:

افرادی که به چاکراها اعتقاد دارند، ادعا می‌کنند که عدم تعادل در چاکراهای افراد ممکن است سلامت آنها را تضعیف کند. به عنوان مثال، عدم تعادل در چاکرای ناف ممکن است بر هضم غذا یا توانایی فرد در مدیریت احساسات تأثیر بگذارد. هر درمانگر بسته به جهت‌گیری فلسفی و معنوی خود ممکن است، انرژی چاکرای سالم‌تری را با طیف وسیعی از درمان‌های مبتنی بر چاکرا پیش ببرد، مثلاً:

طب آیورودا: که ممکن است توصیه‌هایی برای تغذیه و سایر شیوه‌های زندگی ارائه دهد.

یوگا: از جمله استفاده از حرکات خاص یوگا برای بالا بردن جریان انرژی

مراقبه: برای تجسم رفع انسداد چاکراها

ریکی: که نوعی انرژی درمانی است


- علم در مورد چاکراها چه می‌گوید؟

هیچ مدرک علمی وجود چاکراها به معنای معنوی را تأیید نمی‌کند. با این حال، برخی از دانشمندان ادعا دارند که چاکراها با اجزای فیزیکی بدن، به ویژه در سیستم عصبی مطابقت دارند. سیستم عصبی از مغز و ستون فقرات فرد تشکیل شده است که اعصاب را در بر می‌گیرد. این اعصاب از ستون فقرات به صورت دسته‌هایی (پلکسوس) منشعب می‌شوند و به سایر نواحی بدن وصل می‌شوند.

چاکراهای اولیه، که در پایین ستون فقرات قرار دارند، ممکن است با سیستم عصبی مرکزی مطابقت داشته باشند. ارتباط آنها با جنبه‌های خاصی از سلامتی ممکن است مربوط به شبکه‌های عصبی مختلف باشد. به عنوان مثال، در سال 2017 یک مطالعه بر روی جسد نشان داد که چاکرای ریشه ممکن است به شبکه‌ی هیپوگاستر تحتانی مرتبط باشد، که سیگنال‌هایی را به اندام‌های تولید‌مثل و رکتوم (دو مورد از عملکردهایی که این چاکرا قرار است بر آن‌ها تأثیر بگذارد) ارسال می‌کند.

این موضوع می‌تواند نشان دهد که چگونه سیستم چاکرا به اینگونه که هست گسترش پیدا کرد و آنچه را که دانشمندان اکنون در مورد بدن انسان می‌دانند، منعکس می‌کند. اما همه با این تفسیر موافق نیستند و کارشناسان باید تحقیقات علمی بیشتری انجام دهند.

 

چاکرا


- آیا درمان‌های مبتنی بر چاکرا مؤثر هستند؟

شواهد قطعی وجود ندارد که درمان‌های مبتنی بر چاکرا مؤثر باشند، زیرا آن‌ها چاکراها را هدف قرار می‌دهند. با این حال، بسیاری از افراد از انجام آنها بهره می‌برند. فهم دلیل این موضوع مشکل است، زیرا تحقیقات تجربی در مورد این زمینه وجود ندارد. مقاله‌های متعددی بر ارزش درمان‌های مبتنی بر چاکرا تأکید می‌کنند، اما تعداد کمی از آنها واقعاً کارآمد هستند.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2021، چاکراهای افرادی را که در یک کلینیک طب سوزنی تحت درمان قرار داشتند، ارزیابی کرد. به گفته‌ی نویسندگان، 89٪ از آن‌ها هیچ انرژی‌ای در مریدین چاکراهای‌شان نداشتند. محققان استدلال کردند که این مسأله افراد را شدیداً در معرض خطر شدید COVID-19 قرار می‌دهد.

اما این مطالعه هیچ آزمایشی روی اینکه آیا درمان‌های مبتنی بر چاکرا به پیشگیری یا درمان COVID-19 کمک می کند یا خیر انجام نداد، و شرکت‌کنندگان در این مطالعه افراد مبتلا به COVID-19 نبودند؛ بلکه طیفی از علائم رایج اما نامرتبط مانند اضطراب، کمردرد و زانو درد داشتند. از منظر طب غربی، ممکن است درمان‌های مبتنی بر چاکرا به دلایل مختلفی محبوبیت داشته باشند. برای مثال، ممکن است این درمان‌ها از طرفدار ریلکسیشن باشند و حس آسایش و تندرستی را رواج دهند.


- مراقبه:

مراقبه اغلب بخشی از رفع انسداد چاکرا است. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که این کار دارای فواید سلامت روانی و جسمی است.  منابع کارشناسی موثق اعلام می‌کنند که این مزایا عبارتند از:

• کاهش استرس

• کاهش اضطراب و افسردگی

• کاهش فشار خون

به نظر می‌رسد بسیاری از انواع مراقبه این تأثیر را دارند، از جمله مراقبه‌ی مبتنی بر چاکرا. در یک مطالعه در سال 2020، 223 شرکت‌کننده در برنامه‌های مراقبه‌ی مبتنی بر چاکرا ثبت‌نام کردند. شرکت‌کنندگان گزارش دادند که اضطرابشان بطور کلی کاهش یافته و درک بهتری از سلامتی خود پیدا کردند. اما این مطالعه این نتایج را با گروه کنترل مقایسه نکرد و ثابت نکرد که چاکراها دلیل بهبود اوضاع هستند.


پیشنهاد ما برای شما: دوره پیشرفته‌ی دیسپنزا (کلیک کنید)، ترکیبی است از جدیدترین اطلاعات علمی، بررسی‌های موردی و مراقبه‌های پیشرفته‌ای که می توانید برای غلبه کردن بر چالش‌های مختلف در جنبه‌های گوناگون زندگی از آن‌ها بهره بگیرید. دکتر جو دیسپنزا به شما یاد می‌دهد که میدان کوانتوم، میدانی نامرئی از جنس نور، اطلاعات و فرکانس است که در ورای مکان و زمان وجود دارد. شما خواهید آموخت انرژی خود را تغییر دهید و آن را با امکانی که از قبل در میدان کوانتوم وجود دارد، هم‌ارتعاش کرده و آینده‌ی مورد نظرتان را جذب کنید. 



- آرامش:

بسیاری از درمان‌هایی که چاکراها را هدف قرار می‌دهند، می‌توانند آرامش‌بخش باشند. به عنوان مثال، یوگا شامل ترکیبی از حرکت و تنفس آگاهانه است که می‌تواند به آرامش سیستم عصبی کمک کند. مراقبه، ریکی و سایر اعمال ممکن است اثرات مشابهی داشته باشند. آرام‌سازی به طور کلی برای سلامتی مفید است، به ویژه برای افرادی که اغلب استرس دارند.


- حس آسایش و تندرستی:

احساس آسایش معنوی نیز ممکن است بر سلامت روانی یا جسمی تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که بزرگسالان تایوانی مسن‌تر که از نظر روحی در آسایش بودند، افسردگی کمتر و سلامتی بیشتری داشتند. شرکت‌کنندگان گزارش کردند که برای بهبود سلامت روحی خود تمرینات ورزشی و تکنیک‌های تمدد اعصاب انجام می‌دهند. هر دوی اینها برای سلامت جسمی نیز مفید هستند.


- اثر دارونما:

همچنین ممکن است درمان‌های مبتنی بر چاکرا از طریق اثر دارونما، آسایش را بهبود ببخشند. این زمانی است که فرد باور دارد که یک درمان کمک خواهد کرد و در نتیجه، نتیجه‌ی مثبت خواهد داشت. این بدین معنا نیست که فواید آن جعلی هستند. دارونماها واقعاً می‌توانند علائم را پایین بیاورند. محققان هنوز در حال یادگیری چگونگی عملکرد این موضوع هستند، اما اگر فردی پی‌ببرد که چیزی مفید است و هیچ عارضه بدی ندارد، آن چیز می‌تواند بخش ارزشمندی از خود مراقبتی او باشد.


- سخن پایانی:

چاکراها یک مفهوم معنوی هستند که در چندین دین برتر و برخی از اقدامات پزشکیِ جایگزین، نقش دارند. به گفته‌ی طرفداران، چاکراها چرخ‌هایی از انرژی هستند که مکان‌هایی را که نیروی حیات در آنها تلاقی می‌کند، مشخص می‌کنند. کار با این چاکراها یا تسلط بر آنها بخشی از تلاش برای رسیدن به روشنگری معنوی در هندوئیسم است.

در حالی که شواهد علمی قانع‌کننده‌ای برای حمایت از نقش چاکراها در سلامتی و تندرستی وجود ندارد، تعدادی از شیوه‌هایی که افراد برای متعادل کردن یا رفع انسداد چاکراها استفاده می‌کنند، فواید سلامتی را تأیید کرده‌اند. به عنوان مثال، یوگا و مراقبه می‌توانند به آرامش سیستم عصبی کمک کنند، که این موضوع می‌تواند بر شرایط مختلف سلامتی تأثیر بگذارد. درمان‌های ایمن مبتنی بر چاکرا می‌توانند مکمل مراقبت‌های پزشکی باشند و به افراد احساس آسایش و آرامش دهند. با این حال، آنها جایگزینی برای درمان پزشکی نیستند.

 


خوشحال می‌شویم برای ما بنویسید:

  • آیا به وجود مراکز انرژی و چاکراها در بدن، اعتقاد دارید؟

  • آیا تأثیراتی که چاکراها و مدیتیشن ممکن است بر سلامت و زندگی انسان داشته باشد را تجربه کرده‌اید؟

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

نظر شما درباره این مطلب

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت رویال مایند ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت رویال مایند رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام