10 روش افزایش اعتماد به نفس مالی

زمان مطالعه :15 دقیقه

چکیده این مطلب : اعتماد به نفس مالی، به این معنی است که متوجه شوید آنچه را که برای مدیریت پول‌تان لازم است، دارید و باید عاداتی را ایجاد کنید که به شما کمک می‌کنند پول‌تان را مدیریت کنید. برای شروع، لازم نیست چیز زیادی در مورد پول بدانید. فقط درک اینکه می‌توانید به جایی که می‌خواهید، برسید کافی است. و نگاهی صادقانه به پول، خود می‌تواند تصویر روشنی از آنچه خوب پیش می‌رود و آنچه نیاز به کار کردن دارد، به شما بدهد.

 

10 روش افزایش اعتماد به نفس مالی

 

 

آیا وقتی به پول فکر می‌کنید، احساس سردرگمی می‌کنید؟

اگر اینطور است، شما تنها نیستید. بسیاری از افراد ایده‌های مالی را سخت و دشوار می‌دانند. مفاهیم مالی زیادی هستند که ما باید به خاطر بسپاریم، اما اصول اولیه آنقدرها هم که به نظر می‌رسد، پیچیده نیستند. با کمی تمرین، می‌توانید اعتماد به نفس مالی خود را بهبود ببخشید، با این کار برای بودجه‌بندی، سرمایه‌گذاری و اهدافِ پس‌انداز خود آماده می‌شوید.

 

داشتنِ اعتماد به نفس مالی به چه معناست؟

اعتماد به نفس مالی، به این معنی است که متوجه شوید آنچه را که برای مدیریت پول‌تان لازم است، دارید و باید عاداتی را ایجاد کنید که به شما کمک می‌کنند پول‌تان را مدیریت کنید. برای شروع، لازم نیست چیز زیادی در مورد پول بدانید. فقط درک اینکه می‌توانید به جایی که می‌خواهید، برسید کافی است. و نگاهی صادقانه به پول، خود می‌تواند تصویر روشنی از آنچه خوب پیش می‌رود و آنچه نیاز به کار کردن دارد، به شما بدهد.

(برای یادگیری باورهای ثروت‌ساز، ایجاد ذهنیت رفاه و فراوانی و دستیابی به ثروت پایدار، "دوره‌ی هوش هیجانی مالی «Money EQ»" (کلیک کنید)، بسیار مفید خواهد بود که توسط مجموعه‌ی رویال مایند ترجمه و تهیه شده است).

همچنین شما می‌توانید به مرور زمان اعتماد به نفس مالی‌تان را بالا ببرید. همینطور که در مورد وضعیت مالی خاص خود بیشتر می‌آموزید، می‌توانید شرایط خود را بهبود ببخشید و انتخاب های مالی راحت‌تری داشته باشید. بیایید به 10 روش برای بهبود اهداف پولی خود و اینکه چگونه می‌توانید بفهمید که قادر به دستیابی به آنها هستید، نگاهی بیاندازیم.


1. شجاعت داشته باشید:

فارغ از این که وضعیت مالی شما در چه وضعیتی است، چه مقدار بدهی دارید و چقدر احساس می‌کنید دانش لازم را ندارید، شما می‌توانید شجاع باشید. با ترس‌های مالی خود روبرو شوید و شهامت انجام کاری جدید برای بهبود وضعیت خود را داشته باشید.

مهمتر از همه، مایل به گسترش دادن کار و فعالیت خود باشید. حتی اگر در گذشته پول را با موفقیت مدیریت نکرده‌اید، لازم نیست همه چیز را در مورد آن بدانید، فقط از جایی شروع کنید. شما می‌توانید همینطور که پیش می‌روید، مهارت‌های خود را بهبود ببخشید.

 

چگونگی شجاع بودن در امور مالی:

  •  باور داشته باشید که رفتار خوبی با پول دارید. این یک مرحله ضروری است. شما باید باور داشته باشید که آنچه را باید، به خوبی انجام دهید و مهارت‌های لازم برای بهتر شدن را دارید. شروع کنید به خودتان بگویید که رفتار خوبی با پول دارید.

  •  بدانید که اشکالی ندارد پاسخ‌ها را نداشته باشید. اعتماد به نفس همیشه به این معنی نیست که همه چیز را می‌دانید. این فقط به این معنی است که شما مطمئن هستید، می‌توانید آن را کشف کنید. بنابراین داشتن همه‌ی پاسخ‌ها برای شروع ضروری نیست.

  •  بر چیزهایی که دانستنشان مربوط به موقعیت شماست، تمرکز کنید. اطلاعات زیادی در مورد سرمایه‌گذاری‌ها، حساب‌های پس‌انداز و موارد دیگر وجود دارد. ممکن است متوجه شوید که بخواهید همه چیز را یکجا یاد بگیرید. به جای آن روی اصول اولیه تمرکز کنید. به عبارت دیگر، اگر شما یک بودجه‌دار مبتدی هستید، قبل از شروع به تحقیق در مورد بهترین گزینه‌های سهام، در مورد آن اطلاعات کسب کنید.


2. در مورد امور مالی آموزش ببینید:

بهترین راه برای اینکه بفهمید با پول‌تان چه کنید، این است که خودتان را آموزش دهید. یک راه خوب برای شروع این است که چند متخصص مالی پیدا کنید که بتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید و شروع به گوش دادن به پادکست‌های آنها یا خواندن کتاب‌ها یا وبلاگ‌های آنها کنید. در حین یادگیری اگر اصطلاحی وجود دارد که نمی‌فهمید، آن را جستجو کنید. آن را به خاطر بسپارید. وقتی به موضوعی علاقه دارید، دنبال منابع بیشتری که در مورد آن بحث می‌کنند، بگردید.

همچنین، در مورد آنچه یاد می‌گیرید، با دیگران صحبت کنید. شما مجبور نیستید اعداد خاصی را در مورد بودجه یا برنامه‌های خود به اشتراک بگذارید، اما صحبت با دوستان یا خانواده در مورد موضوعات کلی پول کمک‌کننده خواهد کرد. چیزهایی که از تحقیق بدست می آورید، در ذهن‌تان خواهند ماند.

فرض کنید این کار برای‌تان راحت نیست. شما همچنین می‌توانید آنچه را که یاد می‌گیرید، در یک دفترچه یا ژورنال به عنوان راهی برای نگهداری اطلاعات بنویسید. در نهایت، آموزش پول (معروف به سواد مالی شخصی) را به بخشی از برنامه‌ی روزانه‌ی زندگی‌تان تبدیل کنید. به عنوان مثال، در راهِ رفتن به محل کار به یک پادکست گوش دهید یا هر روز صبح پست‌های وبلاگ جدیدی را جستجو کنید که در مورد سؤالات مالی جاری بحث می‌کنند. راهی بیابید تا این شکل از آموزش را بخشی از روال زندگی‌تان کنید، تا مرتباً در حال یادگیری و بهبود اعتماد به نفس مالی خود باشید.

 

برای ثروتمند شدن باید ابتدا ذهن ثروتمند داشت.


3. سرمایه‌گذاری کنید:

اگر سرمایه‌گذاری نکرده‌اید، امروز زمان خوبی برای شروع است. فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، بنابراین لطفاً فکر نکنید که باید همه‌ی آنها را امتحان کنید. بلکه، مدتی را صرف بررسی گزینه‌های‌تان کنید تا تصمیم بگیرید چه کاری انجام دهید.

انواع مختلفی از ابزارهای سرمایه گذاری وجود دارد که به شما کمک می‌کنند برای بازنشستگی پس انداز کنید. فرصت‌های سرمایه‌گذاری مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سهام، اوراق قرضه و سایر سرمایه‌گذاری ها می‌شوند. شما همچنین می‌توانید در یک حساب بازنشستگی و برخی دارایی‌های دیگر سرمایه‌گذاری کنید.

هر انسانی منحصر به فرد است و سطوح مختلفی از ریسک برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. شما می‌توانید هر چیزی را که با آن راحت هستید، انتخاب کنید. این مهم است که همیشه قبل از سرمایه‌گذاری به طور کامل تحقیق کنید. من همیشه توصیه می‌کنم قبل از هر حرکتی با پول خود با یک مشاور مالی معتبر دیدار کنید.


4. مهارت‌هایی را برای پیشرفت در شغل خود به دست بیاورید:

یک راه عالی برای به دست آوردن اعتماد به نفس مالی، کسب درآمد بیشتر است. و یک برنامه خوب برای رسیدن به این هدف، این است که در شرکت خود پیشرفت کنید یا به شغل دیگری در جای دیگر بروید. اگر کاری را که انجام می‌دهید دوست دارید، اما دوست دارید مسئولیت بیشتر و دستمزد بالاتری داشته باشید، زمانی را به فکر کردن در مورد نحوه‌ی آماده شدن برای ترفیع اختصاص دهید.

 

ترکیبی از داشتن پول نقد بیشتر و دانستن اینکه با آن چه کاری انجام دهید،

برای شما الهام‌بخش خواهد بود.

 

می‌توانید با یادگیری چیزهایی که برای پُست مورد نظرتان لازم است، شروع کنید. سپس، در صورت نیاز، در کلاس شرکت کنید یا برای این کار مدرک بگیرید. وقتی احساس کردید که بر مهارت‌ها مسلط شده‌اید، ببینید آیا می‌توانید با فردی در شرکت در مورد ارتقاء یا انتقال به یک پست جدید صحبت کنید. مهم است که در شغل فعلی خود نیز کارتان عالی انجام دهید، تا شما را برای فرصت‌های دیگر در نظر بگیرند.

اگر می‌خواهید شغل خود را تغییر دهید، اول تصمیم بگیرید چه کاری می‌خواهید انجام دهید. پس از آن، دانش مورد نیازتان را کسب کنید. این امر ممکن است نیاز به کلاس‌های شبانه، خواندن کتاب یا گرفتن مدرک داشته باشد. سپس، به دنبال فرصت‌های شغلی متناسب با شغل مورد نظر خود باشید. در نهایت، به ارتباط برقرار کردن ادامه دهید و در مصاحبه‌ها شرکت کنید تا زمانی مناسب را پیدا کنید.

از اینکه برای مقدار پولی که می‌خواهید به دست آورید، کمی مذاکره کنید نترسید. اگر مهارت‌های شما بهبود یافته است، پس منطقی است که باید درآمد بیشتری کسب کنید. برای حقوق جدید خود انتظاراتی داشته باشید. هنگامی که در شغل مورد نظرتان قرار گرفتید، ادامه‌ی یادگیری و پیشرفت ضروری است. هرچه تجربه‌ی بیشتری داشته باشید، احتمال افزایش حقوق یا ارتقای شغلی در آینده بیشتر می‌شود.


5. یک بودجه‌بندی درست کنید:

بودجه‌بندی چیزی است که باعث می‌شود امور مالی پیش برود. به این موضوع فکر کنید: اگر زندگی مالی شما یک خانه است، بودجه‌ی شما چارچوبی است که همه چیز را در کنار هم نگه می‌دارد. بنابراین باید بودجه‌بندی خود را روتین کنید و به آن پایبند باشید.

بودجه‌بندی می‌تواند شامل مقداری فرآیند آزمون و خطا باشد. ممکن است چند ماه یا بیشتر طول بکشد تا سیستمی را که بیشتر دوست دارید، پیدا کنید. اما هنگامی که این کار را انجام دادید، به یاد داشته باشید که دیدن نتایج به زمان نیاز دارد، بنابراین باید مدتی از بودجه‌بندی‌تان استفاده کنید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید. در اینجا اولین گام‌ها برای درست کردن بودجه‌بندی آورده شده است.

بودجه‌بندی مؤثر به شما کمک می‌کند، پول خود را کنترل کنید. به این ترتیب، مقداری را که می‌خواهید پس‌انداز می‌کنید، خرج می‌کنید و سرمایه‌گذاری می‌کنید. وقتی بر این کار مسلط شوید، احساس خواهید کرد که اعتماد به نفس مالی‌تان بهبود یافته و می‌توانید به راحتی برنامه‌ی پولی خود را اجرا کنید.


روش‌های بودجه‌بندی:

  •  خودکار:  بودجه‌بندی خودکار به این معنی است که شما چیزها را با توجه به پول‌تان تنظیم می‌کنید، با این کار از فکر کردن بیش از حد در مورد آن خلاص می‌شوید. قبض‌ها و اقساط‌‌تان را طوری تنظیم کنید، که به طور خودکار کسر شوند. به این ترتیب، دائماً به بودجه‌بندی‌تان نگاه نمی‌کنید و مجبور نیستید آن را دوباره به کار بیندازید.

  • بودجه‌بندی 50/30/20 :  این یک سیستم بودجه‌بندی ساده است که در اینجا بیشتر در مورد آن صحبت می‌کنیم. اصول اولیه‌ی آن این است که شما 50 درصد از حقوق خود را برای چیزهایی که باید پرداخت کنید، مانند صورتحساب‌ها استفاده می‌کنید. 30 درصد بعدی را صرف چیزهایی می‌کنید، که ضروری نیستند اما داشتنشان خوب است. و در نهایت، 20٪ آخر پس‌انداز یا هر چیزی است که بیشترین کمک مالی را به شما می‌کند. این سیستم برای همه کار نمی‌کند، اما شما می‌توانید درصدها را تا زمانی که برای زندگی‌تان کار کنند، تغییر دهید.

  • روش نیمه پس‌انداز:  اگر درآمد زیادی دارید یا هزینه‌های‌تان پایین است، سعی کنید نیمی از درآمد خود را پس‌انداز کنید. می‌توانید از پول پس‌انداز شده برای سرمایه‌گذاری یا بودجه‌ی اضطراری استفاده کنید. این یک ایده‌ی بودجه‌بندی نیست بلکه یک انتخاب سبک زندگی برای زندگی با حداقل امکانات است، اما می‌تواند بدهی‌ها را تا حد زیادی تسویه کند.


6. یک صندوق اضطراری بسازید:

دفتر تحلیل اقتصادی اعلام کرد که مبالغ پس‌انداز شده توسط آمریکایی‌ها در حال حاضر بسیار زیاد است. بیش از 27٪ در ماه مارس! وقت آن رسیده این راه را دنبال کنید و شروع به جمع کردن مقداری پس‌انداز کنید. اگر بودجه‌بندی چارچوب یک خانه باشد، صندوق اضطراری سقف است. این صندوق از شما در برابر عناصر طبیعی محافظت می‌کند، تضمین می‌کند که شما سرپناهی دارید. مبلغ صندوق اضطراری شما می‌تواند بسته به درآمد و هزینه‌های ماهانه شما متفاوت باشد.

بسیاری از افراد می‌گویند که یک صندوق اضطراری بین 3 تا 6 ماه هزینه ایده‌آل است. اگر زیاد به نظر می‌رسد، از کوچک شروع کنید. سعی کنید چند هزار دلار پس‌انداز کنید. بعد به تدریج آن را تا 3 ماه بیشتر کنید و سپس اگر احساس کردید به مقدار بیشتری نیاز دارید، آرام آرام به پس‌انداز کردن ادامه دهید. بعد از این که هزینه‌ی چند ماه را پس‌انداز کردید، واقعاً به راحتی شما بستگی دارد. برخی از افراد حتی ممکن است با یک صندوق اضطراری 12 ماهه احساس بهتری داشته باشند، در حالی که این برای برخی دیگر خیلی زیاد است.

 

عادت به پس‌انداز کردن، یک آموزش است.


7. ایده‌های از پیش تعیین شده در مورد پول را کنار بگذارید:

برخی افراد پول را خوب یا بد می‌دانند. هیچکدام نیست. مهم این است که چگونه پولی را که داریم اداره کنیم. هر باوری که در مورد پول دارید کنار بگذارید و به جای آن سعی کنید دانش کسب کنید. با دیدن روی دیگر سکه ایده‌های خود را در مورد پول به چالش بکشید. (اگر سعی دارید مجموعه‌ای از باورها و عادت‌های جدید را در خود ایجاد کنید تا به کمکشان به ‌سادگی پول بیشتری به دست آورید، پیشنهاد ما به شما دوره فوق‌العاده "برنده شدن در بازی پول" اثر "جان آساراف" (کلیک کنید)، که توسط مجموعه‌ی رویال‌مایند ترجمه و تهیه شده است، می‌باشد). 

برای مثال، اگر با این تفکر بزرگ شده‌اید که به ‌دست آوردن پول سخت است، شروع به این باور کنید که پول درآوردن ممکن است. اگر همیشه فکر می‌کردید که فقط از ارث پول به دست‌تان می‌رسد، حالا به فکر کسب کردن آن باشید.

 

اجازه دهید ایده‌های جدید در مورد پول، به ذهن‌تان راه یابند

و ببینید چه تغییری در زندگی‌تان به همراه خواهد داشت.

 


چگونه متوجه می‌شوید که در مورد پول چه فکر می‌کنید؟

  •  آن را بنویسید: کلمه پول را یادداشت کنید، و سپس هر چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد را آزادانه بنویسید. از این رو، باید دیدگاهی در مورد آنچه که واقعاً در مورد امور مالی فکر می‌کنید، به دست بیاورید. احتمالاً خواهید دید که کلمات به سمت مثبت یا منفی منحرف می‌شوند. بدانید که می‌توانید این موضوع را بدون توجه به آنچه فکر می‌کنید، تغییر دهید. بنابراین نیازی نیست نگران ایده‌های از پیش تعیین شده باشید. این فقط یک نقطه شروع است.

  •  تصمیم بگیرید که می‌خواهید در مورد پول چه باوری داشته باشید: مهم نیست که در حال حاضر چه فکری می‌کنید، تعیین کنید که می‌خواهید در مورد پول چگونه فکر کنید و شروع کنید آن را به خودتان یادآوری کنید. به جای کارهایی که غیرقابل تغییر به نظر می‌رسند به کارهایی که می‌توانید انجام دهید، فکر کنید. (برای دستیابی به ثروت، بهبود وضعیت مالی و ایجاد ذهنیت رفاه و فراوانی پیشنهاد ما به شما دوره‌ی فوق‌العاده "میراث باب پراکتور" (کلیک کنید)، می‌باشد).


8. یک برنامه‌ی بلندمدت تهیه کنید:

خوب است که یک بودجه‌بندی ماهانه داشته باشید و بدانید برای امسال چه چیزی پس‌انداز می‌کنید. اما بعد از آن چه؟  آن "یک روزی" بالاخره فرا می‌رسد. من این را به مراحل مختلف تقسیم می‌کنم.

 

  • برنامه‌ی پنج ساله

این برنامه‌ای است که اغلب روی آن تمرکز خواهید کرد، زیرا کوتاه‌مدت است. رؤیاهایی که دوست دارید در پنج سال آینده به آنها برسید، را بنویسید. این رؤیاها می‌توانند چیزهایی مانند خرید خانه، نقل مکان به یک شهر جدید یا پس‌انداز مقدار مشخصی پول باشند. سپس، این اهداف را به یک رویکرد سال به سال تقسیم کنید.

به عنوان مثال، هدف بزرگ شما ممکن است پس‌انداز 50000 دلار در پنج سال باشد. شما می توانید با صرفه‌جویی 10000 دلار در سال، کار را ساده کنید. و حتی می توانید این را به اهداف ماهانه تقسیم کنید. این باعث می‌شود مدت زمانی که برای این اهداف می‌گذرد، قابل کنترل‌تر باشد.

 

  • اهداف ده ساله

این اهداف دورتر هستند و می‌توانند حتی بزرگتر از اهداف پنج ساله باشند که به عنوان اهداف مالی میانی نیز شناخته می‌شوند. بزرگ فکر کنید. مواردی مانند بازپرداخت وام مسکن یا سرمایه‌گذاری 100000 دلاری برای یک برنامه ده ساله کارساز خواهد بود. باز هم، اینها را به اهداف کوچکتر و یک ساله تقسیم کنید تا راحت‌تر به آنها دست یابید.

 

  • بازنشستگی

این احتمالاً دورتر از دو هدف دیگر است، اما اگر اینطور نیست، می‌توانید به جای آنها از این استفاده کنید. وقتی جوان‌تر هستید، بازنشستگی یک هدف مالی بلندمدت در نظر گرفته می‌شود. به کاری که می‌خواهید در زمان بازنشستگی انجام دهید و پولی که برای رسیدن به آن نیاز دارید، فکر کنید. سپس به این فکر کنید که تا رسیدن به بازنشستگی چه نوع پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری را ممکن است شروع کنید.


9. پرداخت بدهی:

بسته به موقعیت شما، پرداخت بدهی می‌تواند سخت یا آسان باشد. اما مقدار آن مهم نیست. آنچه مهم است این است که مصمم بودن و مایل باشید، سخت تلاش کنید که بدهی خود را بپردازید. درست مثل اینکه هدفی برای پس‌انداز تعیین می‌کنید و تا زمانی که به آن برسید، به آن پول اضافه می‌کنید، می‌توانید یک هدف بازپرداخت بدهی داشته باشید.

ابتدا، بدهی خود را بیابید و سپس تا حد امکان شروع به پرداخت بیشتر کنید. پیگیری حساب به شما کمک می‌کند متمرکز بمانید و هر چه سخت‌تر کار کنید، سریعتر به اهداف خود می‌رسید. در اینجا چند ایده برای پرداخت بدهی آمده است:

  • شغل دوم داشته باشید یا ساعات بیشتری کار کنید. کار بیشتر به شما پولی را که برای رسیدن به اهداف مالی خود نیاز دارید می‌دهد و می‌تواند پرداخت بدهی‌تان را سریع‌تر کند. شما حتی می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌ها درآمد کسب کنید.

  •  استفاده از کارت‌های اعتباری را متوقف کنید. اگر می‌خواهید از بدهی‌های خود خلاص شوید، دیگر به کارت‌های اعتباری اعتماد نکنید. بودجه‌بندی را شروع کنید و فقط آنچه را که می‌توانید بخرید تا بدهی‌تان اضافه نشود.

  • صورت‌حساب‌های‌تان را پایین بیاورید و از موارد اضافی برای پرداخت بدهی استفاده کنید. در بودجه‌بندی‌تان به چیزهایی که نیازی ندارید نگاه کنید و سعی کنید فعلاً به سراغ مدلی بروید که بر اساس نیازهای اولیه است. فقط آنچه را که نیاز دارید بخرید و بدانید که پول‌های اضافی شما را از بدهی بیرون می‌آورد.


10. اعتبارتان را بررسی کنید:

نظارت بر اعتبار خود یک عادت خیلی خوب است که تا حدودی ترس را از امتیازهای اعتباری دور می‌کند. وقتی همه‌ی اطلاعات را داشته باشید، راحت‌تر می‌توانید آن‌ها را بهبود ببخشید. در اینجا چگونگی انجام این کار آمده است. در مورد چگونگی بهبود امتیاز اعتباری خود تحقیق کنید. با گذشت زمان، می‌توانید امتیاز اعتباری خود را بهتر کنید. این به شما در رهن، اجاره و موارد دیگر کمک می‌کند. پرداخت‌ها را به موقع انجام دهید. این یک راه مشخص برای بهبود اعتبار و محافظت از خودتان در مقابل بدهی بیشتر است. اگر هر بار به موقع پرداخت کنید، در طول ماه‌ها و سال‌های بعد رکورد خوبی ایجاد خواهید کرد.


شما می‌توانید اعتماد به نفس مالی خود را بهبود ببخشید!

با استفاده از این نکات می‌توانید اعتماد به نفس مالی خود را بهبود ببخشید. فارغ از اینکه حس کنید چقدر باید یاد بگیرید، بدانید که می‌توانید این کار را انجام دهید! درک اینکه با پول چه کاری انجام دهید یک مهارت است و مانند بسیاری از مهارت‌های دیگر می‌توانید در آن پیشرفت کنید.

به یاد داشته باشید که در مورد پول با عبارات مثبت فکر کنید، زیرا می‌دانید که با تلاش و سازماندهی می‌توانید از آنچه دارید بهترین استفاده را ببرید. مواردی مانند بودجه‌بندی، سرمایه‌گذاری و تماشای امتیاز اعتباری به شما کمک می‌کند تا وضعیت مالی خود را در وضعیت خوبی نگه دارید. اعتماد مالی شما می‌تواند از امروز بهبود یابد. شروع به یادگیری در مورد پولِ خود کنید و بدانید که رسیدن به رؤیاهای‌تان آسان‌تر می‌شود و برای هر چیزی احساس آمادگی می‌کنید زیرا این عادت را به شما تبدیل می‌کند.


  • آیا شما هم جزء آن دسته از افراد هستید، که مدیریت امور مالی‌ برای‌تان دشوار است؟

  • آیا در انتخاب‌های مالی خود مردد هستید و تصمیم‌گیری برای‌تان سخت است؟

  • تا به حال از روش‌های گفته شده در این مقاله، استفاده کرده‌اید؟ تأثیری در امور مالی‌تان داشته است؟

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

 

10 روش افزایش اعتماد به نفس مالی

 

 

آیا وقتی به پول فکر می‌کنید، احساس سردرگمی می‌کنید؟

اگر اینطور است، شما تنها نیستید. بسیاری از افراد ایده‌های مالی را سخت و دشوار می‌دانند. مفاهیم مالی زیادی هستند که ما باید به خاطر بسپاریم، اما اصول اولیه آنقدرها هم که به نظر می‌رسد، پیچیده نیستند. با کمی تمرین، می‌توانید اعتماد به نفس مالی خود را بهبود ببخشید، با این کار برای بودجه‌بندی، سرمایه‌گذاری و اهدافِ پس‌انداز خود آماده می‌شوید.

 

داشتنِ اعتماد به نفس مالی به چه معناست؟

اعتماد به نفس مالی، به این معنی است که متوجه شوید آنچه را که برای مدیریت پول‌تان لازم است، دارید و باید عاداتی را ایجاد کنید که به شما کمک می‌کنند پول‌تان را مدیریت کنید. برای شروع، لازم نیست چیز زیادی در مورد پول بدانید. فقط درک اینکه می‌توانید به جایی که می‌خواهید، برسید کافی است. و نگاهی صادقانه به پول، خود می‌تواند تصویر روشنی از آنچه خوب پیش می‌رود و آنچه نیاز به کار کردن دارد، به شما بدهد.

(برای یادگیری باورهای ثروت‌ساز، ایجاد ذهنیت رفاه و فراوانی و دستیابی به ثروت پایدار، "دوره‌ی هوش هیجانی مالی «Money EQ»" (کلیک کنید)، بسیار مفید خواهد بود که توسط مجموعه‌ی رویال مایند ترجمه و تهیه شده است).

همچنین شما می‌توانید به مرور زمان اعتماد به نفس مالی‌تان را بالا ببرید. همینطور که در مورد وضعیت مالی خاص خود بیشتر می‌آموزید، می‌توانید شرایط خود را بهبود ببخشید و انتخاب های مالی راحت‌تری داشته باشید. بیایید به 10 روش برای بهبود اهداف پولی خود و اینکه چگونه می‌توانید بفهمید که قادر به دستیابی به آنها هستید، نگاهی بیاندازیم.


1. شجاعت داشته باشید:

فارغ از این که وضعیت مالی شما در چه وضعیتی است، چه مقدار بدهی دارید و چقدر احساس می‌کنید دانش لازم را ندارید، شما می‌توانید شجاع باشید. با ترس‌های مالی خود روبرو شوید و شهامت انجام کاری جدید برای بهبود وضعیت خود را داشته باشید.

مهمتر از همه، مایل به گسترش دادن کار و فعالیت خود باشید. حتی اگر در گذشته پول را با موفقیت مدیریت نکرده‌اید، لازم نیست همه چیز را در مورد آن بدانید، فقط از جایی شروع کنید. شما می‌توانید همینطور که پیش می‌روید، مهارت‌های خود را بهبود ببخشید.

 

چگونگی شجاع بودن در امور مالی:

  •  باور داشته باشید که رفتار خوبی با پول دارید. این یک مرحله ضروری است. شما باید باور داشته باشید که آنچه را باید، به خوبی انجام دهید و مهارت‌های لازم برای بهتر شدن را دارید. شروع کنید به خودتان بگویید که رفتار خوبی با پول دارید.

  •  بدانید که اشکالی ندارد پاسخ‌ها را نداشته باشید. اعتماد به نفس همیشه به این معنی نیست که همه چیز را می‌دانید. این فقط به این معنی است که شما مطمئن هستید، می‌توانید آن را کشف کنید. بنابراین داشتن همه‌ی پاسخ‌ها برای شروع ضروری نیست.

  •  بر چیزهایی که دانستنشان مربوط به موقعیت شماست، تمرکز کنید. اطلاعات زیادی در مورد سرمایه‌گذاری‌ها، حساب‌های پس‌انداز و موارد دیگر وجود دارد. ممکن است متوجه شوید که بخواهید همه چیز را یکجا یاد بگیرید. به جای آن روی اصول اولیه تمرکز کنید. به عبارت دیگر، اگر شما یک بودجه‌دار مبتدی هستید، قبل از شروع به تحقیق در مورد بهترین گزینه‌های سهام، در مورد آن اطلاعات کسب کنید.


2. در مورد امور مالی آموزش ببینید:

بهترین راه برای اینکه بفهمید با پول‌تان چه کنید، این است که خودتان را آموزش دهید. یک راه خوب برای شروع این است که چند متخصص مالی پیدا کنید که بتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید و شروع به گوش دادن به پادکست‌های آنها یا خواندن کتاب‌ها یا وبلاگ‌های آنها کنید. در حین یادگیری اگر اصطلاحی وجود دارد که نمی‌فهمید، آن را جستجو کنید. آن را به خاطر بسپارید. وقتی به موضوعی علاقه دارید، دنبال منابع بیشتری که در مورد آن بحث می‌کنند، بگردید.

همچنین، در مورد آنچه یاد می‌گیرید، با دیگران صحبت کنید. شما مجبور نیستید اعداد خاصی را در مورد بودجه یا برنامه‌های خود به اشتراک بگذارید، اما صحبت با دوستان یا خانواده در مورد موضوعات کلی پول کمک‌کننده خواهد کرد. چیزهایی که از تحقیق بدست می آورید، در ذهن‌تان خواهند ماند.

فرض کنید این کار برای‌تان راحت نیست. شما همچنین می‌توانید آنچه را که یاد می‌گیرید، در یک دفترچه یا ژورنال به عنوان راهی برای نگهداری اطلاعات بنویسید. در نهایت، آموزش پول (معروف به سواد مالی شخصی) را به بخشی از برنامه‌ی روزانه‌ی زندگی‌تان تبدیل کنید. به عنوان مثال، در راهِ رفتن به محل کار به یک پادکست گوش دهید یا هر روز صبح پست‌های وبلاگ جدیدی را جستجو کنید که در مورد سؤالات مالی جاری بحث می‌کنند. راهی بیابید تا این شکل از آموزش را بخشی از روال زندگی‌تان کنید، تا مرتباً در حال یادگیری و بهبود اعتماد به نفس مالی خود باشید.

 

برای ثروتمند شدن باید ابتدا ذهن ثروتمند داشت.


3. سرمایه‌گذاری کنید:

اگر سرمایه‌گذاری نکرده‌اید، امروز زمان خوبی برای شروع است. فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، بنابراین لطفاً فکر نکنید که باید همه‌ی آنها را امتحان کنید. بلکه، مدتی را صرف بررسی گزینه‌های‌تان کنید تا تصمیم بگیرید چه کاری انجام دهید.

انواع مختلفی از ابزارهای سرمایه گذاری وجود دارد که به شما کمک می‌کنند برای بازنشستگی پس انداز کنید. فرصت‌های سرمایه‌گذاری مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سهام، اوراق قرضه و سایر سرمایه‌گذاری ها می‌شوند. شما همچنین می‌توانید در یک حساب بازنشستگی و برخی دارایی‌های دیگر سرمایه‌گذاری کنید.

هر انسانی منحصر به فرد است و سطوح مختلفی از ریسک برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. شما می‌توانید هر چیزی را که با آن راحت هستید، انتخاب کنید. این مهم است که همیشه قبل از سرمایه‌گذاری به طور کامل تحقیق کنید. من همیشه توصیه می‌کنم قبل از هر حرکتی با پول خود با یک مشاور مالی معتبر دیدار کنید.


4. مهارت‌هایی را برای پیشرفت در شغل خود به دست بیاورید:

یک راه عالی برای به دست آوردن اعتماد به نفس مالی، کسب درآمد بیشتر است. و یک برنامه خوب برای رسیدن به این هدف، این است که در شرکت خود پیشرفت کنید یا به شغل دیگری در جای دیگر بروید. اگر کاری را که انجام می‌دهید دوست دارید، اما دوست دارید مسئولیت بیشتر و دستمزد بالاتری داشته باشید، زمانی را به فکر کردن در مورد نحوه‌ی آماده شدن برای ترفیع اختصاص دهید.

 

ترکیبی از داشتن پول نقد بیشتر و دانستن اینکه با آن چه کاری انجام دهید،

برای شما الهام‌بخش خواهد بود.

 

می‌توانید با یادگیری چیزهایی که برای پُست مورد نظرتان لازم است، شروع کنید. سپس، در صورت نیاز، در کلاس شرکت کنید یا برای این کار مدرک بگیرید. وقتی احساس کردید که بر مهارت‌ها مسلط شده‌اید، ببینید آیا می‌توانید با فردی در شرکت در مورد ارتقاء یا انتقال به یک پست جدید صحبت کنید. مهم است که در شغل فعلی خود نیز کارتان عالی انجام دهید، تا شما را برای فرصت‌های دیگر در نظر بگیرند.

اگر می‌خواهید شغل خود را تغییر دهید، اول تصمیم بگیرید چه کاری می‌خواهید انجام دهید. پس از آن، دانش مورد نیازتان را کسب کنید. این امر ممکن است نیاز به کلاس‌های شبانه، خواندن کتاب یا گرفتن مدرک داشته باشد. سپس، به دنبال فرصت‌های شغلی متناسب با شغل مورد نظر خود باشید. در نهایت، به ارتباط برقرار کردن ادامه دهید و در مصاحبه‌ها شرکت کنید تا زمانی مناسب را پیدا کنید.

از اینکه برای مقدار پولی که می‌خواهید به دست آورید، کمی مذاکره کنید نترسید. اگر مهارت‌های شما بهبود یافته است، پس منطقی است که باید درآمد بیشتری کسب کنید. برای حقوق جدید خود انتظاراتی داشته باشید. هنگامی که در شغل مورد نظرتان قرار گرفتید، ادامه‌ی یادگیری و پیشرفت ضروری است. هرچه تجربه‌ی بیشتری داشته باشید، احتمال افزایش حقوق یا ارتقای شغلی در آینده بیشتر می‌شود.


5. یک بودجه‌بندی درست کنید:

بودجه‌بندی چیزی است که باعث می‌شود امور مالی پیش برود. به این موضوع فکر کنید: اگر زندگی مالی شما یک خانه است، بودجه‌ی شما چارچوبی است که همه چیز را در کنار هم نگه می‌دارد. بنابراین باید بودجه‌بندی خود را روتین کنید و به آن پایبند باشید.

بودجه‌بندی می‌تواند شامل مقداری فرآیند آزمون و خطا باشد. ممکن است چند ماه یا بیشتر طول بکشد تا سیستمی را که بیشتر دوست دارید، پیدا کنید. اما هنگامی که این کار را انجام دادید، به یاد داشته باشید که دیدن نتایج به زمان نیاز دارد، بنابراین باید مدتی از بودجه‌بندی‌تان استفاده کنید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید. در اینجا اولین گام‌ها برای درست کردن بودجه‌بندی آورده شده است.

بودجه‌بندی مؤثر به شما کمک می‌کند، پول خود را کنترل کنید. به این ترتیب، مقداری را که می‌خواهید پس‌انداز می‌کنید، خرج می‌کنید و سرمایه‌گذاری می‌کنید. وقتی بر این کار مسلط شوید، احساس خواهید کرد که اعتماد به نفس مالی‌تان بهبود یافته و می‌توانید به راحتی برنامه‌ی پولی خود را اجرا کنید.


روش‌های بودجه‌بندی:

  •  خودکار:  بودجه‌بندی خودکار به این معنی است که شما چیزها را با توجه به پول‌تان تنظیم می‌کنید، با این کار از فکر کردن بیش از حد در مورد آن خلاص می‌شوید. قبض‌ها و اقساط‌‌تان را طوری تنظیم کنید، که به طور خودکار کسر شوند. به این ترتیب، دائماً به بودجه‌بندی‌تان نگاه نمی‌کنید و مجبور نیستید آن را دوباره به کار بیندازید.

  • بودجه‌بندی 50/30/20 :  این یک سیستم بودجه‌بندی ساده است که در اینجا بیشتر در مورد آن صحبت می‌کنیم. اصول اولیه‌ی آن این است که شما 50 درصد از حقوق خود را برای چیزهایی که باید پرداخت کنید، مانند صورتحساب‌ها استفاده می‌کنید. 30 درصد بعدی را صرف چیزهایی می‌کنید، که ضروری نیستند اما داشتنشان خوب است. و در نهایت، 20٪ آخر پس‌انداز یا هر چیزی است که بیشترین کمک مالی را به شما می‌کند. این سیستم برای همه کار نمی‌کند، اما شما می‌توانید درصدها را تا زمانی که برای زندگی‌تان کار کنند، تغییر دهید.

  • روش نیمه پس‌انداز:  اگر درآمد زیادی دارید یا هزینه‌های‌تان پایین است، سعی کنید نیمی از درآمد خود را پس‌انداز کنید. می‌توانید از پول پس‌انداز شده برای سرمایه‌گذاری یا بودجه‌ی اضطراری استفاده کنید. این یک ایده‌ی بودجه‌بندی نیست بلکه یک انتخاب سبک زندگی برای زندگی با حداقل امکانات است، اما می‌تواند بدهی‌ها را تا حد زیادی تسویه کند.


6. یک صندوق اضطراری بسازید:

دفتر تحلیل اقتصادی اعلام کرد که مبالغ پس‌انداز شده توسط آمریکایی‌ها در حال حاضر بسیار زیاد است. بیش از 27٪ در ماه مارس! وقت آن رسیده این راه را دنبال کنید و شروع به جمع کردن مقداری پس‌انداز کنید. اگر بودجه‌بندی چارچوب یک خانه باشد، صندوق اضطراری سقف است. این صندوق از شما در برابر عناصر طبیعی محافظت می‌کند، تضمین می‌کند که شما سرپناهی دارید. مبلغ صندوق اضطراری شما می‌تواند بسته به درآمد و هزینه‌های ماهانه شما متفاوت باشد.

بسیاری از افراد می‌گویند که یک صندوق اضطراری بین 3 تا 6 ماه هزینه ایده‌آل است. اگر زیاد به نظر می‌رسد، از کوچک شروع کنید. سعی کنید چند هزار دلار پس‌انداز کنید. بعد به تدریج آن را تا 3 ماه بیشتر کنید و سپس اگر احساس کردید به مقدار بیشتری نیاز دارید، آرام آرام به پس‌انداز کردن ادامه دهید. بعد از این که هزینه‌ی چند ماه را پس‌انداز کردید، واقعاً به راحتی شما بستگی دارد. برخی از افراد حتی ممکن است با یک صندوق اضطراری 12 ماهه احساس بهتری داشته باشند، در حالی که این برای برخی دیگر خیلی زیاد است.

 

عادت به پس‌انداز کردن، یک آموزش است.


7. ایده‌های از پیش تعیین شده در مورد پول را کنار بگذارید:

برخی افراد پول را خوب یا بد می‌دانند. هیچکدام نیست. مهم این است که چگونه پولی را که داریم اداره کنیم. هر باوری که در مورد پول دارید کنار بگذارید و به جای آن سعی کنید دانش کسب کنید. با دیدن روی دیگر سکه ایده‌های خود را در مورد پول به چالش بکشید. (اگر سعی دارید مجموعه‌ای از باورها و عادت‌های جدید را در خود ایجاد کنید تا به کمکشان به ‌سادگی پول بیشتری به دست آورید، پیشنهاد ما به شما دوره فوق‌العاده "برنده شدن در بازی پول" اثر "جان آساراف" (کلیک کنید)، که توسط مجموعه‌ی رویال‌مایند ترجمه و تهیه شده است، می‌باشد). 

برای مثال، اگر با این تفکر بزرگ شده‌اید که به ‌دست آوردن پول سخت است، شروع به این باور کنید که پول درآوردن ممکن است. اگر همیشه فکر می‌کردید که فقط از ارث پول به دست‌تان می‌رسد، حالا به فکر کسب کردن آن باشید.

 

اجازه دهید ایده‌های جدید در مورد پول، به ذهن‌تان راه یابند

و ببینید چه تغییری در زندگی‌تان به همراه خواهد داشت.

 


چگونه متوجه می‌شوید که در مورد پول چه فکر می‌کنید؟

  •  آن را بنویسید: کلمه پول را یادداشت کنید، و سپس هر چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد را آزادانه بنویسید. از این رو، باید دیدگاهی در مورد آنچه که واقعاً در مورد امور مالی فکر می‌کنید، به دست بیاورید. احتمالاً خواهید دید که کلمات به سمت مثبت یا منفی منحرف می‌شوند. بدانید که می‌توانید این موضوع را بدون توجه به آنچه فکر می‌کنید، تغییر دهید. بنابراین نیازی نیست نگران ایده‌های از پیش تعیین شده باشید. این فقط یک نقطه شروع است.

  •  تصمیم بگیرید که می‌خواهید در مورد پول چه باوری داشته باشید: مهم نیست که در حال حاضر چه فکری می‌کنید، تعیین کنید که می‌خواهید در مورد پول چگونه فکر کنید و شروع کنید آن را به خودتان یادآوری کنید. به جای کارهایی که غیرقابل تغییر به نظر می‌رسند به کارهایی که می‌توانید انجام دهید، فکر کنید. (برای دستیابی به ثروت، بهبود وضعیت مالی و ایجاد ذهنیت رفاه و فراوانی پیشنهاد ما به شما دوره‌ی فوق‌العاده "میراث باب پراکتور" (کلیک کنید)، می‌باشد).


8. یک برنامه‌ی بلندمدت تهیه کنید:

خوب است که یک بودجه‌بندی ماهانه داشته باشید و بدانید برای امسال چه چیزی پس‌انداز می‌کنید. اما بعد از آن چه؟  آن "یک روزی" بالاخره فرا می‌رسد. من این را به مراحل مختلف تقسیم می‌کنم.

 

  • برنامه‌ی پنج ساله

این برنامه‌ای است که اغلب روی آن تمرکز خواهید کرد، زیرا کوتاه‌مدت است. رؤیاهایی که دوست دارید در پنج سال آینده به آنها برسید، را بنویسید. این رؤیاها می‌توانند چیزهایی مانند خرید خانه، نقل مکان به یک شهر جدید یا پس‌انداز مقدار مشخصی پول باشند. سپس، این اهداف را به یک رویکرد سال به سال تقسیم کنید.

به عنوان مثال، هدف بزرگ شما ممکن است پس‌انداز 50000 دلار در پنج سال باشد. شما می توانید با صرفه‌جویی 10000 دلار در سال، کار را ساده کنید. و حتی می توانید این را به اهداف ماهانه تقسیم کنید. این باعث می‌شود مدت زمانی که برای این اهداف می‌گذرد، قابل کنترل‌تر باشد.

 

  • اهداف ده ساله

این اهداف دورتر هستند و می‌توانند حتی بزرگتر از اهداف پنج ساله باشند که به عنوان اهداف مالی میانی نیز شناخته می‌شوند. بزرگ فکر کنید. مواردی مانند بازپرداخت وام مسکن یا سرمایه‌گذاری 100000 دلاری برای یک برنامه ده ساله کارساز خواهد بود. باز هم، اینها را به اهداف کوچکتر و یک ساله تقسیم کنید تا راحت‌تر به آنها دست یابید.

 

  • بازنشستگی

این احتمالاً دورتر از دو هدف دیگر است، اما اگر اینطور نیست، می‌توانید به جای آنها از این استفاده کنید. وقتی جوان‌تر هستید، بازنشستگی یک هدف مالی بلندمدت در نظر گرفته می‌شود. به کاری که می‌خواهید در زمان بازنشستگی انجام دهید و پولی که برای رسیدن به آن نیاز دارید، فکر کنید. سپس به این فکر کنید که تا رسیدن به بازنشستگی چه نوع پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری را ممکن است شروع کنید.


9. پرداخت بدهی:

بسته به موقعیت شما، پرداخت بدهی می‌تواند سخت یا آسان باشد. اما مقدار آن مهم نیست. آنچه مهم است این است که مصمم بودن و مایل باشید، سخت تلاش کنید که بدهی خود را بپردازید. درست مثل اینکه هدفی برای پس‌انداز تعیین می‌کنید و تا زمانی که به آن برسید، به آن پول اضافه می‌کنید، می‌توانید یک هدف بازپرداخت بدهی داشته باشید.

ابتدا، بدهی خود را بیابید و سپس تا حد امکان شروع به پرداخت بیشتر کنید. پیگیری حساب به شما کمک می‌کند متمرکز بمانید و هر چه سخت‌تر کار کنید، سریعتر به اهداف خود می‌رسید. در اینجا چند ایده برای پرداخت بدهی آمده است:

  • شغل دوم داشته باشید یا ساعات بیشتری کار کنید. کار بیشتر به شما پولی را که برای رسیدن به اهداف مالی خود نیاز دارید می‌دهد و می‌تواند پرداخت بدهی‌تان را سریع‌تر کند. شما حتی می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌ها درآمد کسب کنید.

  •  استفاده از کارت‌های اعتباری را متوقف کنید. اگر می‌خواهید از بدهی‌های خود خلاص شوید، دیگر به کارت‌های اعتباری اعتماد نکنید. بودجه‌بندی را شروع کنید و فقط آنچه را که می‌توانید بخرید تا بدهی‌تان اضافه نشود.

  • صورت‌حساب‌های‌تان را پایین بیاورید و از موارد اضافی برای پرداخت بدهی استفاده کنید. در بودجه‌بندی‌تان به چیزهایی که نیازی ندارید نگاه کنید و سعی کنید فعلاً به سراغ مدلی بروید که بر اساس نیازهای اولیه است. فقط آنچه را که نیاز دارید بخرید و بدانید که پول‌های اضافی شما را از بدهی بیرون می‌آورد.


10. اعتبارتان را بررسی کنید:

نظارت بر اعتبار خود یک عادت خیلی خوب است که تا حدودی ترس را از امتیازهای اعتباری دور می‌کند. وقتی همه‌ی اطلاعات را داشته باشید، راحت‌تر می‌توانید آن‌ها را بهبود ببخشید. در اینجا چگونگی انجام این کار آمده است. در مورد چگونگی بهبود امتیاز اعتباری خود تحقیق کنید. با گذشت زمان، می‌توانید امتیاز اعتباری خود را بهتر کنید. این به شما در رهن، اجاره و موارد دیگر کمک می‌کند. پرداخت‌ها را به موقع انجام دهید. این یک راه مشخص برای بهبود اعتبار و محافظت از خودتان در مقابل بدهی بیشتر است. اگر هر بار به موقع پرداخت کنید، در طول ماه‌ها و سال‌های بعد رکورد خوبی ایجاد خواهید کرد.


شما می‌توانید اعتماد به نفس مالی خود را بهبود ببخشید!

با استفاده از این نکات می‌توانید اعتماد به نفس مالی خود را بهبود ببخشید. فارغ از اینکه حس کنید چقدر باید یاد بگیرید، بدانید که می‌توانید این کار را انجام دهید! درک اینکه با پول چه کاری انجام دهید یک مهارت است و مانند بسیاری از مهارت‌های دیگر می‌توانید در آن پیشرفت کنید.

به یاد داشته باشید که در مورد پول با عبارات مثبت فکر کنید، زیرا می‌دانید که با تلاش و سازماندهی می‌توانید از آنچه دارید بهترین استفاده را ببرید. مواردی مانند بودجه‌بندی، سرمایه‌گذاری و تماشای امتیاز اعتباری به شما کمک می‌کند تا وضعیت مالی خود را در وضعیت خوبی نگه دارید. اعتماد مالی شما می‌تواند از امروز بهبود یابد. شروع به یادگیری در مورد پولِ خود کنید و بدانید که رسیدن به رؤیاهای‌تان آسان‌تر می‌شود و برای هر چیزی احساس آمادگی می‌کنید زیرا این عادت را به شما تبدیل می‌کند.


  • آیا شما هم جزء آن دسته از افراد هستید، که مدیریت امور مالی‌ برای‌تان دشوار است؟

  • آیا در انتخاب‌های مالی خود مردد هستید و تصمیم‌گیری برای‌تان سخت است؟

  • تا به حال از روش‌های گفته شده در این مقاله، استفاده کرده‌اید؟ تأثیری در امور مالی‌تان داشته است؟

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

نظر شما درباره این مطلب

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت رویال مایند ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت رویال مایند رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام