انواع ثروت چیست؟ 100 ثروت مهم که باید شکرگزارشان باشید

زمان مطالعه : 15 دقیقه

چکیده این مطلب : اگر می‌خواهید پیشرفت کنید و وفور ثروت را در زندگیتان ببینید عادت کنید که برای داشته‌هایتان شکرگزاری کنید و آن‌ها را ارزشمند بشمار بیاورید. به هیچ عنوان نمی‌توانید با نادیده گرفتن داشته‌های نعمت‌های الانتان ثروتمند شوید. اگر می‌خواهید به ثروتمند بزرگی تبدیل بشوید باید در ابتدا از داشته ها و ثروت خود آگاه شوید و بابت آن‌ها احساس شکرگزاری و عشق داشته باشید. در این مقاله 100 ثروت بسیار مهم آورده شده است که می‌توانید بابت وجود آن‌ها احساس خوشبختی و شکرگزاری کنید.

انواع ثروت چیست؟

100 ثروت مهم که باید شکرگزارشان باشید

 

پول بهتر است یا ثروت؟
اگر این سوال در نگاه اول به نظر شما خنده دار آمد؛ پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا شما هم به این نتیجه برسید که ثروت فقط پول نیست و چه ثروتهای بزرگی داریم که از آنها غافلیم.
مفهوم ثروتمند با پولدار متفاوت است. پولدار به کسی گفته می‌شود که صرفا امکانات مالی زیادی دارد. ولی ثروتمند شخصی است که می‌تواند پرقدرت بیندیشد و ثروت خلق کند. این ثروت به‌جز پول می‌تواند شامل ارتباطات موفق، معنویت، دانش، سلامتی و تفریح باشد. درواقع افراد در بعدهای مختلفی می‌توانند ثروتمند باشند. به‌عبارت‌دیگر اگر بتوانید تعادلی میان قسمت‌های مختلف زندگی خود برقرار کرده و احساس خوبی داشته باشید؛ لقب ثروتمند واقعی برازنده شما است.

بسیارخوب در ابتدا 6 دسته مهم از انواع ثروت را معرفی میکنیم و سپس به سراغ لیست 100 ثروت مهم برای شکرگزاری می رویم:

 

انواع ثروت چیست؟

درتمام ابعاد زندگی شما می‌توانید ثروتمند باشید. بیایید با انواع ثروت را آشنا شویم تا تبدیل به یک ثروتمند واقعی شویم. کسی که از همه لحاظ ثروت و خوشبختی را درونش احساس می‌کند.

1. ثروت مالی 

شامل کلیه‌ی درآمدها، دارایی‌ها، املاک، طلا، ارز دیجیتال و… می‌شود. عموما به کسی که از نظر مالی به دیگری احتیاج نداشته باشد؛ ثروتمند می‌گویند. چه بخواهید چه نخواهید پول، شرط لازم برای ثروتمند بودن است؛ ولی شرط کافی نیست. تابه‌حال چند بار این جمله را شنیده‌اید: "پول خوشبختی نمیاره ولی بی‌پولی قطعا بدبختی میاره." فقط به این نکته دقت کنی که برای هر ذره از پولتان می‌توانید شکرگزار باشید. نیازی نیست که منتظر بمانید تا سیل پول به زندگی شما سرازیر شود. از همین حالا برای هر مقدار سرمایه‌ای که دارید قدردان باشید تا ثروتمندتر و ثروتمندتر شوید.


 این مقاله را حتما بخوانید: تکنیک آریگاتو، رازی که شما را ثروتمندتر می‌کند 


2. ثروت سلامتی 

تا به حال شنیده‌ایم که هیچ ثروتی بالاتر از سلامتی نیست. واقعا هم همینطور است اهمیت سلامتی از نظر جسمی و روحی در ثروتمند بودن از هیچ‌کس پوشیده نیست. شما اگر هزاران هزار پول و سرمایه داشته باشید اما از سلامتی خوبی برخوردار نباشید احساس خوشبختی نخواهید کرد. پس همیشه قدردان سلامتی خود باشید چرا که بدون سلامتی آرامش‌تان در زندگی کمرنگ می‌شود.

3. ثروت اجتماعی

داشتن افراد مناسبتان در زندگی از بزرگترین ثروت‌های دنیاست. اگر شما دوستان و روابط خوبی دارید قطعا ثروتمند هستید. دوست خوب ثروت بزرگی است که نه تنها شما را به جلو هل می‌دهد بلکه آرامش و سلامت روان نیز برای شما به ارمغان می‌آورد. همچنین اگر روابط کاری خوبی داشته باشید باز هم شما ثروتمندید. داشتن خانواده خوب، دوستان خوب، روابط کاری و عاطفی خوب خود ثروت است. پس اگر حتی یک دوست خوب دارید قدردان او باشید.

4. ثروت زمانی

عمری که در این دنیا داریم ثروت بزرگی است. اگر از زمانتان به بهترین نحو ممکن استفاده می‌کنید و وقت خود را به بطالت نمی‌گذرانید؛ می‌توان شما را از نظر زمان، ثروتمند دانست. همه‌ی ما افراد بسیاری را می‌شناسیم، چه پول‌دار و چه بی‌پول؛ که به‌وقت پیری تنها حسرتشان این است که چرا از زمانشان استفاده‌ی بهتری نکرده‌اند، چرا مدام حسرت گذشته و دغدغه‌ی آینده داشتند و از زمان حال لذت نبردند.

5. ثروت معنوی 

اگر شما با دنیایتان و هر آنچه در آن است در صلح هستید قطعا از نظر معنوی در ثروتمندید. اگر به دنیا عشق می‌دهید، اگر می‌توانید از طبیعت عشق بگیرید شما ثروتمندید. یک طلوع یا غروب خورشید، یا حتی دیدن یک برگ می‌تواند حال شما را دگرگون کند و آتش شوق و اشتیاق شما را روشن کند. اگر از لحاظ معنوی ثروتمند باشید عاشقانه با طبیعت رفتار می‌کنید، به زمانبندی الهی اعتماد دارید و تقلا نمی‌کنید. شما رهای رها هستید. می‌دانید که دنیا یک بازی است اما جانانه بازی می‌کنید.

6. ثروت خودتان! (مهم‌ترین و بزرگترین ثروت)

«تو یک ثروت بزرگی! تو هدیه‌ای از جانب عشق الهی هستی» این را همیشه به یاد داشته باشید. حضور هر یک از ما در تغییر این دنیا لازم و ضروری است. وجود هر یک از ما ارزشمند است. اگر قدر خودتان را نمی‌دانید هیچگاه ثروتمند نخواهید بود. چرا که تمام ثروت‌های دیگر نیز برایتان بی‌معنی می‌شود. هر مقدار پول داشته باشید باز هم برایتان کافی نیست چون از درون کافی نیستید. ثروت سلامتی را از دست خواهید داد چون خودتان برای خودتان اهمیتی ندارید. ارتباطات و ثروت اجتماعی شما خراب می‌شود. از زمان‌تان درست استفاده نمی‌کنید چون خودتان را با ارزش نمی‌دانید و ثروت زمانتان را از دست می‌دهید. و در آخر نه با خودتان و نه با دنیای اطرافتان در صلح نخواهید بود. پس مهم‌ترین ثروت شما خودتان هستید. قدر خودتان را بدانید، خودتان را دوست‌ داشته باشید و عزت‌نفس خود را بالا ببرید تا از همه لحاظ ثروتمند شوید. همچنین بابت استعدادها و مهارت‌هایتان قدردان باشید.

اصل اول ثروت و فراوانی، آگاهی از داشته‌ها در زندگی‌تان است.

بدون توجه به آن‌ها، شما ثروتمند نخواهید شد

 

شکرگزاری انواع ثروت اکهارت تول

 

 تمرین روزانه شکرگزاری تمام ثروتها 

خب حالا که با انواع ثروت آشنا شدیم وقت آن رسیده که برای شما راهکاری برای افزایش این ثروت‌ها ارائه دهیم. بهترین راهکار توجه به داشته‌ها و شکرگزاری به‌خاطر داشتنشان است. به چیزهایی که شایسته شکرگزاری هستند؛ توجه کنید و قدرت شکرگزاری را دست کم نگیرید. توجه به ثروتی که دارید؛ باعث می‌شود که در لحظه‌‌ی حال زندگی کنید و از آن لذت ببرید. همین یک مورد اضطراب شما را کاهش می‌دهد و وضوح ذهنیتان را بالاتر می‌برد به‌طوری‌که تصمیم‌های بهتر و سریع‌تری خواهید گرفت. با انجام این کار بیشترین سطح انرژی را تجربه می کنید و همچنین در راه رسیدن به هدف، سرسختی بیشتری از خود نشان خواهید داد.

اما تمرین چگونه خواهد بود: 

صبحها بعد از بیدارشدن و شبها قبل از خوابیدن ۷ بار این جمله را با خود تکرار کنید: 
من خدا را شکر می‌کنم به‌خاطر .................. .
و داخل جای خالی ثروتی را که دارید بیان کنید. می توانید یک ثروت را 7 بار شکرگزاری کنید، و یا 7 ثروت جداگانه را انتخاب کنید.

شاید الان با خود بگویید من که ثروتی ندارم. اما اشتباه می کنید. در ادامه لیستی از ثروت‌های مهم ارائه می‌کنیم که همه‌ی شما قطعا بالای ۵۰ درصد این ثروتها را خواهید داشت. فقط این موضوع را مدنظر داشته باشید که هدف ما از این تمرین راضی شدن از وضع فعلی نیست؛ بلکه شما با انجام این تمرین یاد خواهید گرفت که از دارایی هایتان لذت ببرید. چرا که کسی که از وضع فعلی خود راضی نیست و مدام در حال غرزدن است؛ با هیچ پولی نمیتوان طرز تفکرش را عوض کرد. به قول سقراط، فیلسوف بزرگ یونانی، «کسی که از آنچه اکنون دارد راضی نیست؛ از آنچه در آینده به دست خواهد آورد نیز راضی نخواهد بود.»
 

رضایت و لذت از انواع ثروت

 

 لیست 100 ثروت مهم که باید شکرگزارشان باشید 

این لیست را یک‌بار کامل بخوانید. سپس هر روز ۷ تا از آنها را انتخاب کنید و صبح و شب بابت آنها از خداوند سپاس‌گزار باشید.

1.    هوش برتر
حضور یک هوش برتر و الهی در زندگی تک‌تک ما بزرگ‌ترین ثروت است. تصمیم با خود شماست که این حضور را پررنگ‌تر یا کم‌رنگ‌تر کنید. به این قدرت برتر متصل شوید و بابت حضورش و معجزاتی که در زندگی دیده‌ایم سپاسگزاری کنید. متصل شدن به هوش برتر ایده‌ها و الهاماتی را به زندگی شما می‌آورد که شگفت‌زده می‌شوید.

2.    خود
اگر از شما بپرسیم خود را تعریف کنید؛ چه می‌گویید؟ آیا جوابتان اسم، سن، شغل، رشته تحصیلی یا محل زندگی‌تان خواهد بود؟ پاسختان هر چیز که باشد؛ شایسته ی شکرگزاری است. وجود خود شما همانگونه که هستید ارزشمند است. می توانید خدا را بابت همین که در این دنیا حضور دارید شکرگزاری کنید. 

3.    اعضای بدن
درمورداعضای بدن خیلی می‌شود توضیح داد اما همین حالا چگونه دارید این متن را می‌خوانید؟ با چشما‌یتان و مغز و هزاران نورون و مدار عصبی! شاید فرد دیگری دارد برایتان می‌خواند و شما با گوش‌هایتان می‌شنوید. دست خود را ببینید که با آن گوشی موبایل را نگه‌داشته‌اید. این عضو بدن شما به بهترین نحو ممکن خلق شده است. به‌درستی که خالقش شایسته ی شکرگزاری است. به بدن خود نگاهی بیندازید. در بدن خود عمیق شوید. قلب شما در هر دقیقه 6 لیتر خون پمپاژ می‌کند! در هر ثانیه بدن 25 میلیون سلول از دست می‌دهد! دقت کنید! در هر ثانیه یعنی همین الان در همین لحظه شما 25 میلیون خون جایگزین کردید! آیا حواسمان به این اتفاقات هست؟!


حتما ویدیوی دکتر دیسپنزا را در مقاله‌ی کوتاه به «هوش کیهانی وصل شوید» ببینید تا درمورد نعمت بدن بیشتر شگفت زده شوید.


دست‌ها، پاها، انگشتان، صورت، موها چشمها، گوشها، بینی، دهان، دندان‌ها، زبان، گردن، کمر، مفاصل، قلب، ریه ها، کبد و... همگی در بهترین حالتشان خلق شده اند و در اختیار شما قرار دارند. این اعضا در درون و بیرون بدنتان دست‌به‌دست هم داده اند تا شما بتوانید رسالت خود را در این دنیا انجام دهید. بدنی که خدا به‌ رایگان در اختیارتان قرار داده است؛ ثروتی است غیر قابل قیمت‌گذاری. پس بیش از پیش قدردان بدن و سلامتی‌مان باشیم.

4.    احساسات
تمام احساساتی که تجربه میکنیم برای زندگی در این دنیا لازم است. بابت همین تجربه احساس شکرگزاری نیز شکرگزاری کنید.

5.    اشک و گریه
برای تمام اشکهایی که ریخته اید شکرگزاری کنید. برای حس رهایی بعد از گریه و سبک شدن.

6.    خنده و لبخندتان
برای تمام خنده ها و حس شادی و فرح بخشی که داشتید شکرگزاری کنید. برای حس شادی و لذت بعد از خنده. برای آن لبخند زیبا و آن قهقه از ته دل.

7.    عشق
باید خدا را شکر کنیم که عاشق شدیم، عاشق هستیم و یا عاشق خواهیم شد. باید خدا را شکر کنیم که توانایی دادن و گرفتن عشق را داریم. باید خدا را شکر کنیم که عشق وجود دارد. حتی اگر عاشقانه می‌توانید به یک گل سرخ نگاه کنید شما ثروت بزرگی دارید.

8.    بودن در لحظه‌ی حال:
به قول دکتر جو دیسپنزا ما طوری شرطی شده‌ایم که فکر می‌کنیم برای شاد بودن و شکرگزاری دلیل لازمه! (ویدیوی 
شکرگزاری پیش از تحقق خواسته‌ها را ببینید) در حالیکه بدون هیچ دلیلی و تنها با بودن در لحظه‌ی حال می‌توانید احساس عشق و سپاسگزاری را درونتان بیاورید. توانایی بودن در لحظه‌ی حال نعمت بزرگی است که همگان ندارند. لحظه‌ای را تصور کنید که حسرت گذشته و دغدغه‌ی آینده را ندارید، چه لحظه‌ی باشکوهی است! بابت این لحظه احساس عشق و شکرگزاری را با تمام وجود حس کنید.

 

وقتی عمیقاً به زمان حال می روید، قدردانی خود به خود به وجود می آید،
حتی اگر فقط شکرگزاری برای نفس کشیدن باشد.
وارد یک شکرگزاری عمیق می‌شوید که برای سرزندگی در بدن خود احساس می‌کنید
درواقع  قدردانی زمانی وجود دارد که از زنده بودن لحظه حال آگاه شوید.

-اکهارت تول

 


 شکرگزاری پیش از تحقق خواسته‌ها + ویدیو دکتر دیسپنزا  (حتما ببینید) 


 

9.    آرامش
اگر در زندگی‌تان احساس آرامش دارید؛ بدانید که افراد بسیاری هستند که حسرت داشتن زندگی شما را میخورند.

10.    امنیت
خدا را شکر کنید که حس امنیت دارید و یا برای اطرافیانتان احساس امنیت ایجاد می‌کنید.

11.    صبر
آرامش شما در گروی صبوری شما است. اگر صبور هستید بابت این ثروت بزرگ خدا را شکر کنید. صبر نعمت بزرگی است که لذت بودن در لحظه‌ی حال را به شما می‌دهد. بدون دغدغه و نگرانی به جلو حرکت می‌کنید چرا که به زمانبندی الهی ایمان دارید و با قدرت صبر آرامش و اطمینان را به درونتان می‌آورید.

12.    امید 
در سخت‌ترین شرایط این امید است که شما را زنده نگه می‌دارد. امید باعث می‌شود که شما بلند شوید و به حرکت ادامه دهید. پس اگر امید دارید خدا را سپاس بگویید.

13.    عدالت
اگر انسان عادلی هستید و یا در خانواده و محل کار و... با شما عادلانه رفتار می‌شود؛ خدا را شاکر باشید.


14.    حواس
قدرت درک هر یک از حس‌های موجود در زندگی را نمی‌توان با هیچ‌چیز دیگری عوض کرد. تجربه ی تمام حواس پنجگانه به صورت همزمان یک لذت بزرگ به همراه دارد. حتما تمرین کنید تا بتوانید این 5 حس را به طور همزمان به کار بگیرید. یک تمرین خوب این است که هر گاه چیزی می‌خورید از تمام حواستان بهره بگیرید. به عنوان مثال یک سیب را در نظر بگیرید، آن را با تمام وجود ببینید، ببویید، مزه کنید، لمس کنید، صدای گاز زدن‌تان را بشنوید و از این لحظه لذت ببرید. در ادامه 5 حواس را به اختصار توضیح می‌دهیم.

15.    بینایی
این که می‌توانید چهره‌ی کسی که دوستش دارید را ببینید چه‌قدر لذت‌بخش است؟ این ثروت را با چه میزان پول حاضرید معاوضه کنید؟ اینکه می‌توانید یک منظره‌ی بکر را ببینید و از تمام رنگ‌ها لذت ببرید چه نعمت بزرگی است!

16.    شنوایی
شنیدن صدای طبیعت، شنیدن صدای موسیقی لذت‌بخش و شنیدن صدای مادر، ثروت نیست؟ صدای حیوانات و آواز پرنده‌ها، رودخانه و دریا، صدای باد و باران.... 

17.    لامسه 
حاضرید در ازای چه مقدار پول، اجازه نداشته باشید دستان شریک زندگی‌تان را لمس کنید؟ برای چند ثانیه لحظه‌ای را تصور کنید که دستانتان هیچ حسی ندارند... خدایا شکرت بابت حس لامسه که می‌توانم عزیزانم را در آغوش بگیرم. که می‌توانم لمس کنم و بافت اشیا را تشخیص دهم و از آن‌ها استفاده کنم. شکرت که می‌توانم لطافت پوست نوزاد را درک کنم. که می‌توانم لطافت یک گلبرگ گل را حس کنم.

18.    چشایی
همه‌ی شما وقتی که سرماخورده بودید؛ اهمیت ثروت درک مزه‌ها را با تمام وجود حس کرده‌اید. پس چرا حالا که مزه‌ی غذای موردعلاقه‌تان را حس می‌کنید؛ شکرگزار نیستید؟ 

19.    بویایی 
قدرت درک بوی عطرها، گل‌ها، غذاها و... چقدر ارزش دارد؟ بوی لطیف یک گل سرخ روح هر فردی را نوازش می‌کند.

 

بدنی که به‌ رایگان در اختیارتان گذاشته شده؛ ثروتی است غیر قابل قیمت‌گذاری

کمی به آن فکر کنید... 

 

شکرگزاری 100 ثروت مهم


20.    حس ششم و قدرت شهود
قدرت شهود در همه‌ی ما وجود دارد اما آن را فراموش کرده‌ایم. همه‌ی ما تجربه‌ی حس ششم را داشته‌ایم. افرادی که به این قدرت باور دارند و ذهنشان را تقویت کرده‌اند بیشتر معجزات آن را دیده‌اند و قدردان این قدرت درونی‌شان هستند. بابت دل آگاهی خود شکرگزاری کنید.


پیشنهاد مقاله: آزادسازی قدرت شهود با دو تکنیک از متود سیلوا 


21.    توانایی
همه ی انسانها دارای یک سری تواناییهای عام هستند و بعضی دارای تواناییها و استعدادهای خاص خودشان. حتما حتما لیستی از توانایی‌های خود تهیه کنید و بابت این توانایی‌ها از خداوند تشکر کنید.

22.    قدرت تکلم 
خدا را بابت قدرت ارتباط خود با افراد دیگر شکر کنید.

23.    قدرت تحرک
برای توانایی راه‌رفتن، دویدن، ورزش‌کردن خدا را شکر کنید.

24.    قدرت هوش 
هوش انسان‌ها، نعمتی قابل‌ستایش است. این طور نیست؟

25.    قدرت استعداد
اگر در کاری استعداد دارید؛ به آن بچسبید. این نعمت را به‌راحتی رها نکنید.

26.    قدرت آموزش‌پذیری
این که هنوز می‌توانید آموزش ببینید؛ یک نعمت است. همه‌ی شما در اطرافتان کسانی را می‌شناسید که مغزشان مثل سنگ، سخت شده است. و یا کسانی که قدرت آموزش دیدن را دست کم می‌گیرند. اگر عاشق یادگیری هستید بسیار شکرگزار این ویژگی‌تان باشید و به خودتان افتخار کنید.

27.    قدرت رشد و تکامل 
اگر در هر کاری خوب نیستید؛ از همین امروز اراده کنید و برای آن قدمی بردارید. روزبه‌روز رشد می‌کنید و در آن کار به تکامل می‌رسید. آیا این قدرت، قابل‌ستایش و شکرگزاری نیست؟

28.    قدرت تخیل 
هر چیزی که تا به امروز خلق شده، به‌خاطر وجود این قدرت در انسان‌هاست. آیا تابه‌حال به این موضوع توجه کرده‌اید که بدون این که قبل از هر کاری تخیل کنید؛ قادر به انجام آن کار نیستید؟ برای مثال حتی برای باز کردن یک در هم باید اول تصویر باز کردن در را در ذهن خود بسازید.

29.    قدرت خلاقیت
اگر انسان خلاقی هستید؛ بدانید که خدا به شما یک برگ برنده‌ی بزرگ داده است. پس شکرگزار این موضوع باشید. البته خلاقیت فقط خدادادی نیست بلکه می‌توانید مغزتان را پرورش دهید و خلاقیت را یاد بگیرید. به هر حال خلاق بودن نعمت بزرگی است.

30.    هنر
هوشنگ ابتهاج، شاعر معاصر ایرانی، در یکی از مصاحبه‌هایش از او سوال شد که از زندگی راضی است؟ پاسخ داد: "فوق‌العاده؛ من این شانسو پیدا کردم که یه چیز به اسم سمفونی نه بتهوون گوش کنم. کجا میتونستم گوش کنم اینو؟... جز در زندگی؟"
وجود هنر در زندگی نعمت است! بدون هنر دنیا هیچ رنگی نداشت. اگر هنرمند هستید و یا اگر شاهکارهای هنری را می‌بینید و لذت میبرید شاکر باشید. اگر یک شاهکار هنری را کشیدید و یا نواختید با تمام وجودتان حس عشق و شکرگزاری را درونتان تجربه کنید.

 


 اگر عاشق یادگیری هستید بسیار شکرگزار این ویژگی‌تان باشید و به خودتان افتخار کنید. 


 

31.    سرمایه های درونی
برای سرمایه‌گذاری‌هایی که روی خود کردید؛ شکرگزار باشید.

32.    کتاب ها
تا به امروز چه کتاب‌هایی خوانده‌اید. همه‌ی آنها سرمایه‌ی عظیمی است که درون شما نهفته است.

33.    دوره های آموزشی 
اگر در دوره‌های آموزشی شرکت کردید؛ روی خود سرمایه‌گذاری کردید. پس بابت تمام آن‌ها و چیزهایی که یاد گرفتید شکرگزار باشید.

34.    مدارک تحصیلی 
مدرک تحصیلی که دارید چه‌قدر تابه‌حال شما را از بقیه جلو برده است؟ شاید بگویید هیچ! تا حدی درست است چرا که تجربه مهم‌تر از داشتن مدرک است. اما روابطی که دارید، دوستانی که پیدا کردید، تجربیاتی که در مدرسه و دانشگاه و کلاس‌های مختلف پیدا کردید به یک دنیا می‌ارزد.

35.    مهارتهای کاربردی
مهارتهای کاربردی معمولا با کارکردن و کارآموزی به دست می‌آیند. اگر شما فردی باتجربه هستید؛ شایسته است که خدا را شکر کنید و به خودتان افتخار کنید.

36.    مهارت‌های ورزشی
اگر مهارت‌های ورزشی حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای شما باعث شده که شما فردی ورزشکار و سالم‌تر باشید؛ شما ثروتمند هستید. اگر در روتین زندگی‌تان ورزش جای خود را دارد به خودتان ببالید و بابت این ویژگی خدا را شکر بگویید.

37.    زبان فارسی
نعمتت بار خدایا ز عدد بیرونست / شکر انعام تو هرگز نکند شکرگزار        "سعدی"
این که می توانید این شعر از سعدی و یا اشعار حافظ و مولانا و ... را بخوانید و معنای آنرا کامل درک کنید چه قدر می ارزد؟

38.    زبان‌ های دیگر
اگر به‌غیراز زبان مادری، زبان دیگری بلد هستید؛ شکرگزار باشید. این یک مهارت و توانایی فوق العاده است. پس به خودتان ببالید که می توانید به راحتی با افراد بیشتری ارتباط بگیرید و به اهداف بزرگتری بیندیشید.

39.    لهجه 
برای توضیح همین یک جمله از هانریش بل نویسنده‌ی بزرگ آلمانی کافی‌ست:
«پسرم، وقتی می‌بینی کسی لهجه دارد؛ معنایش این است که از تو یک زبان بیشتر می‌داند.»

40.    فیلم‌های مفید
تمامی فیلم‌هایی که دیدید؛ یک تجربه به شما افزوده است. فیلم‌های خوب و ارزشمند می‌توانند شما را به اندازه‌ی چندین سال جلو بیندازند و درس‌های بزرگی به شما بدهند. حتی اگر فیلمی را دوست نداشتید متوجه شدید که دیگر این ژانر را نگاه نکنید چرا که باورهای اشتباه به ذهن شما منتقل می‌کنند. تمام این تجربه‌ها ارزشمندند و قابل ستایش.

41.    موفقیت‌ها 
هر موفقیتی را که تا به الان کسب کرده‌اید؛ مرور کنید و سعی کنید همان حسی را که در زمان کسب آن موفقیت داشتید دوباره در خود ایجاد کنید و شکرگزار آن باشید. یک تمرن خوب این است که تمام موفقیت‌ها و تایید هایی که از کارفرما یا اطرافیانتان گرفتید را در جایی دم دستتان یادداشت کنید. همه را در یک پوشه بریزیرد که در وقت نیاز به سرعت آن‌ها را مرور کنید و در چاه بی‌کفایتی فرو نروید. یادتان بیاید که چقدر خوب  هستید.

42.    مسافرت‌ها 
تمام سفرهایی که در طول عمر خود، کردید؛ سرمایه‌های زندگی شما هستند. تمام تجربیاتی که از سفرها داشتید نعمتند. تمام لحظات آن پر از درس و خاطره‌های جالب است

43.    مردم
خود را در دنیایی را تصور کنید که تمام پول‌هایش برای شماست ولی هیچ‌کسی جز شما در آن زندگی نمی‌کند. آیا خود را ثروتمند می‌بینید؟ داشتن افرادی مناسب خودتان نعمت بزرگی است. برای دایره ی روابطتان شکرگزاری کنید. و اگر ارتباطی سمی دارید آن را تا جای ممکن از زندگی‌تان حذف کنید.

44.    خانواده 
افراد خانواده‌تان را چه‌قدر دوست دارید. به همان اندازه برای داشتنشان شکرگزار باشید.

45.    فرزندان
اگر فرزند دارید خدا را شاکر باشید. اگر فکر می‌کنید داشتن فرزند ثروت کمی است کافی است سری به بخش درمان ناباروری بیمارستان‌ها بزنید. اما بهتر از آن می‌توانید شکرگزار این باشید که پدر و مادر خوبی باشید. پس تا می‌توانید با همسرتان درمورد فرزندآوری و تربیت فرزندان آموزش ببینید تا نعمت بزرگی را به جهان تحویل دهید.

46.    دوستان 
دوست خوب می‌تواند شما را از تنهایی در آورد؛ باعث پیشرفت شما شود و در مسیر زندگی همراه شما باشد. قدر آن‌ها را بدانید.

47.    افراد سمی
بله شکرگزار حضور این افراد هم باشید. کسی که به شما زخم زده شما را قدرتمندتر کرده. درس بزرگی پشت ارتباط با این افراد است. پس درستان را به خوبی یاد بگیرید و این افراد را کنار بگذارید.

48.    همکاران
همکار خوب و با انرژی مثبت، بخش بزرگی از روز شما را لذت‌بخش می‌کند.

49.    رئیس خوب
اگر کارمند هستید و یا با یک تیم کار می‌کنید؛ می توانید خدا را بابت کارفرمای خوبی که دارید؛ شکر کنید.

50.    همسایه‌ها
همسایه‌هایی که شما را درک می‌کنند واقعا نعمت هستند.

51.    صاحب‌خانه خوب
حتی اگر اجاره‌نشین هستید؛ خدا را بابت صاحب‌خانه خوبی که دارید شکر کنید. و اگر خودتان صاحب خانه خوبی هستید خدا را شکر کنید.

52.    معلم خوب
خدا را بابت تمام انسان‌هایی که به شما چیزی آموختند؛ شکر کنید. در زندگی‌تان بگردید و از بهترین اساتید دنیا آموزش ببینید.

 

شکرگزاری ثروت روابط و عشق

 

53.    اموال
حالا به سراغ اموال و سرمایه‌های خود می‌رویم. همین حالا قبل از اینکه با جزئیات سرمایه های خود را بررسی کنیم، بابت هر چیزی که به ذهنتان می رسد شکرگزاری کنید. هر چیزی که فکر می کنید به عنوان سرمایه برایتان مهم و ارزشمند است. تمام وسایل و همین موبایل و گوشی خود را ببینید و خوشحال باشید از داشتن شان.

54.    درآمد
خدا را بابت امنیتی که با درآمد ماهانه به شما داده است؛ شکر کنید. به قول کن هوندا (میلیونر ذن ژاپنی) می‌توانید بابت دریافت و خرج هر مقدار پولی آریگاتو کنید و قدردان باشید.

55.    خوراک
هر غذایی که تا به امروز خوردید؛ باعث شده که این‌چنین سرزنده بمانید. شکرگزار تک‌تک لقمه‌هایش باشید. 

56.    مسکن 
سقفی که بالای سر شماست شایسته‌ی شکرگزاری نیست؟

57.    پوشاک
خدا را بابت تمامی لباس‌هایی که تا به امروز داشتید؛ شکر کنید.

58.    اتومبیل
اگر یک وسیله نقلیه دارید، حتما قدرش را بدانید. چون زندگی برای شما از خیلی‌ها راحت‌تر است.

59.    تواناییِ بخشیدن 
اگر به میزانی پول دارید که می‌توانید گره از کار کسی باز کنید؛ خدا را شاکر باشید.

60.    اموال مازاد 
خدا را بابت سرمایه های مازاد خود مثل املاک، طلا و... شکر کنید. بابت اینکه می توانید سرمایه گذاری کنید هر چند اندک، شکرگزاری کنید و در صورت مقدور بودن مقداری از آن را به افراد فقیر ببخشید.


پیشنهاد رایگان کتاب:  کتاب پول شاد از کن هوندا 


61.    منابع طبیعی
این منابع ثروتی است که خداوند در اختیار همه‌ی ما قرار داده است. بابت استفاده هایی که از این منابع در صنعت و تکنولوژی و راحتی زندگی داریم احساس شکرگزاری و خوشبختی کنید.

62.    خورشید
اهمیت نور خورشید نیاز به معرفی ندارد!

63.    آب
آب مایه‌ی حیات است. یک لیوان آب خنک می‌تواند خستگی یک روز کاری را از جسمتان خارج کند. حتی می‌توانید بابت تمام زحماتی که برای آب سالم کشیده می‌شود تا به دستمان برسد نیز شکرگزاری کنید.

64.    درختان
خدا را شکر کنیم بابت سایه، چوب و میوه درختان. بابت هوای پاکی که درختان تولید می‌کنند. بابت زیبایی که به زندگی‌مان بخشیده‌اند.

65.    باد
هر نسیمی که به صورتتان می‌خورد را شکر کنید. چرا که اگر همین نسیم نبود هوا به‌قدری آلوده می‌شد که ادامه زندگی برایتان غیرممکن بود.

66.    باران
خدا را شکر بابت بارانی که به کمک درختان سیل نمی‌شود. خدا را شکر بابت زیبایی غیرقابل‌وصف باران.

67.    برف
خدا را شکر برای آبی که برف برای ما روی نوک قله‌ها ذخیره می‌کند.

68.    منابع غذایی
منابع غذای گیاهی، حیوانی، دریایی و... 

69.    حیوانات
شهری را تصور کنید که در آن گربه وجود ندارد. صدای پرندگان نمی‌آید. کسل‌کننده نیست؟

70.    حیوانات خانگی
اگر تجربه‌ی داشتن حیوان خانگی داشته باشید؛ حتما می‌دانید که آنها عشق واقعی را به شما هدیه می‌دهند.

71.    حیوانات حیات‌وحش
تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که چرا برای جلوگیری از انقراض گونه‌های حیات‌وحش، این مقدار هزینه می‌شود؟ حتی اگر هیچ چیز از مفید بودن آن ها در اکوسیستم ندانیم، همین زیبایی و ابهت حیوانات حیات وحش کافی است تا با تمام وجود از دیدن آن‌ها لذت ببریم و مراقب باشیم به آن‌ها آسیب نرسانیم.

72.    حیوانات آزمایشگاهی
علم پزشکی بدون حیوانات آزمایشگاهی هیچ‌گاه به سطح کنونی نمی‌رسید.

73.    زمان
تک‌تک ثانیه‌های پیش روی شما از طلا باارزش‌تر هستند.

74.    زمین
خدا را شکر بابت زمینی که به‌رایگان در اختیار ما انسان‌ها قرار داده است.

75.    آسمان
آسمان بالای سر همه‌ی افراد یکی است. بابت ابر و تمام رنگ‌هایی که در آسمان می‌بینید حس شکرگزاری را درونتان بیاورید. کافیست غروب یا طلوع خورشید را به تماشا بنشینید.

 

شکرگزاری ثروت طبیعت

76.    علم و قوانین زیبای جهان هستی
با وجود علم زندگی ما را بسیار راحت شده است. اما چون به آن عادت کرده‌ایم قدرشان را نمی‌دانیم. تا به حال آزمایشهای جذاب فیزیک و شیمی را دیده اید؟ تا به حال شگفتی قوانین فیزیک کوانتوم را درک کرده اید؟ از قوانین هندسه و ریاضیات و اخترشناسی لذت می برید؟ به راستی که تمام علوم شگفت آور هستند.


پیشنهاد مقاله: میدان کوانتومی چیست + ویدیو دکتر جو دیسپنزا 


77.    الکتریسیته
امروزه زندگی بدون برق دیگر قابل‌تصور نیست. خانه‌ی بدون لامپ، کولر و... دیگر خانه به‌حساب نمی‌آید. تابه‌حال خدا را به‌خاطر روشن بودن خانه‌تان شکر کرده‌اید؟ آیا می‌دانستید که این ثروت شما را حتی پادشاهان هم در قرن پیش نداشتند؟  

78.    اینترنت
این که الان شما می‌توانید این مقاله را بخوانید در درجه اول مدیون وجود اینترنت است. اینترنت به‌قدری زندگی ما را تحت¬تاثیر قرار داده است که حتی لحظه‌ای قطع‌شدنش خسارت عظیمی به بخش اقتصادی و... وارد می‌کند. چه‌قدر به اینترنت وابسته هستید؟ خیلی زیاد، نه؟ پس چرا شکرگزار وجود این نعمت نیستید؟

79.    دانشمندان و محققان:
ما می‌توانیم شکرگزار تمام افراد و دانشمندانی باشیم که چیزهای زیادی از علم راکشف کردند و وسایل بسیاری را برای استفاده از آن‌ها اختراع کردند، مانند توماس ادیسون، مایکل فارادی، نیکولا تسلا و .... تا دانشمندان و محققان امروزی...

80.    زندگی در عصر جدید و تکنولوژی
تابه‌حال شده خدا را بابت این که در عصر شکوفایی ارتباطات و تکنولوژی به دنیا آمده‌اید؛ شکر کنید؟
تکنولوژی زندگی ما را به‌شدت ساده کرده است. کامپیوتر، موبایل، تلویزیون، ماشین لباسشویی و... زندگی‌کردن را برای ما لذت‌بخش‌تر و راحت‌تر از قبل کرده است. تکنولوژی به‌شدت در حال پیشرفت است و این موضوع، نویدبخش این است که زندگی قرار است برای ما انسان‌ها از این هم راحت‌تر شود. شگفت‌انگیز نیست؟

81.    ارتباطات
امروز در کسری از ثانیه می‌توان با هر کسی در هر نقطه‌ای از جهان ارتباط برقرار کنید. قدر این نعمت را مادری می‌داند که فرزندش در یک کشور دیگر زندگی می‌کند.

82.    اطلاع‌رسانی
در عصری که زندگی می‌کنیم با فاصله‌ی چند دقیقه می‌توانید اخبار تمامی کشورها را با جزئیات داشته باشید. این مهم تا چند دهه پیش غیرممکن بود.

83.    بهداشت
رشد بهداشت نعمتی است که باید هر روز بابت آن خدا را شکر کرد. با رشد بهداشت بسیاری از بیماری‌ها ریشه‌کن شدند و جان افراد بسیاری از بدو تولد و زایمان تا کهنسالی نجات یافته. به‌طورکلی زندگی بهداشتی امروز، شرایطی را برای ما فراهم آورده که پرداختن به مزایای بسیار زیاد آن از حوصله‌ی این مقاله خارج است.

84.    دسترسی به اطلاعات
کاری که در قدیم با سال‌ها تحقیق بین هزاران کتاب به نتیجه می‌رسید؛ امروز با چند کلیک در گوگل انجام می‌شود. اگر از اساتید قدیمی دانشگاه بپرسید؛ همگی به شرایط دسترسی آسان دانشجویان جدید به اطلاعات غبطه می‌خورند.

85.    پزشکی
امروزه علم پزشکی به‌قدری پیشرفت کرده که بیماری‌هایی که چند دهه پیش مثل کابوس بشریت بودند؛ با چند عدد قرص درمان می‌شوند. بسیاری از بیماری‌ها واکسن یا راه پیشگیری دارند. بیماری‌هایی که نیاز به جراحی دارند با پیشرفت علم جراحی به‌راحتی قابل‌حل هستند.

86.    مهندسی 
علم مهندسی همواره در خدمت انسان‌هاست تا زندگی بهتری داشته باشند؛ بنابراین پیشرفت این علم هم به نفع همه‌ی ماست.

87.    ابزارهای بهره‌وری
امروزه ساعت‌های هوشمند، اپلیکیشن‌ها، سایت‌ها و... زندگی را برای ما خیلی‌خیلی راحت‌تر کرده است. تنها ده سال پیش یادگرفتن زبان انگلیسی خیلی سخت‌تر از الان بود. برای اثبات این ادعا کافی است سری به ابزار‌ها و برنامه‌های آموزش زبان انگلیسی بزنید.

88.    آموزش
با پیشرفت بشریت، آموزش هم رشد کرد. شما به راحتی میتوانید از هر کجای این جهان آموزشهای حرفه ای ببینید و به فرزندان خود نیز آموزش بدهید.

89.    سیستم سرمایش و گرمایش
در گرمای تابستان، خانه‌ی خود را بدون کولر، اسپیلت و... تصور کنید. احساس بدی دارید نه؟ پس داشتن سیستم خنک‌کننده ثروت بزرگی است. در زمستان هم اگر دستانتان یخ زده باشد نعمت گرما را با تمام وجود حس می‌کنید.

90.    حمام
تا چند دهه پیش هر چند روز یک‌بار حمام‌کردن رویایی بود که فقط برای قشر کوچکی از جامعه قابل دستیابی بود. شما در این رویا زندگی می‌کنید؛ پس خدا را شاکر باشید. زمانی که زیر دوش ایستادید و قطره های آب طراوت را به جسم و روحتان می بخشند، شکرگزاری کنید. این لذت بزرگی است.

91.    حمل‌ونقل
امروزه در عرض چند ساعت می‌توانیم از جایی که هستیم به دورترین نقطه‌ی دنیا برسیم. حمل‌ونقل شهری و بین‌شهری هم زندگی را برای اکثر افراد جامعه شیرین و دل‌چسب کرده است.

92.    نگهداری مواد غذایی
با پیشرفت علم و تکنولوژی و تولید یخچال‌ها و سردخانه‌ها ما می‌توانیم مواد غذایی را به مدت طولانی¬تری نگهداری کنیم. از این به بعد وقتی یک ماده‌ی غذایی را از یخچال خانه‌ی خود بیرون می‌آورید و آن را تازه نوش‌جان می‌کنید؛ خدا را شکر کنید.

93.    تضاد
تابه‌حال به این فکر کرده بودید که وجود چیز‌هایی که در تضاد با خواسته‌های شماست مفید و حتی ضروری هستند؟! یک تضاد که خیلی به آن توجه نمی کنیم وجود روز و شب است. به هر چه نگاه کنید تضادی در آن وجود دارد که هر دوی آنها به سود ماست.

94.    درد
اگر حس ناخوشایند درد نبود؛ به فکر درمان نمی‌افتادیم. گاهی دردهایی به سراغمان می‌آید که بعدا متوجه می‌شویم که خیریت آن چه بوده است.

95.    حس نیاز 
احساس نیاز به غذا (گرسنگی) ما را به تلاش برای غذاخوردن وامی‌دارد و...

96.   نداشته ها و حس فقدان
اگر که نداشتن چیزی، در شما احساس بدی ایجاد نمی‌کرد؛ هیچ‌گاه برای به دست آوردنش تلاش می‌کردید؟

97.    حس فراموشی 
اگر فراموشی وجود نداشت؛ چطور می‌توانستید با درد ازدست‌دادن و یا فوت همسر، مادر و... کنار بیایید.

98.    نیاز انسان‌ها به شما
اکثر شما درآمدتان از نیاز مردم به خودتان و یا تخصصتان به دست می‌آید.

99.    به‌طورکلی هر حس بد (البته به ظاهر بد)
حس بد به‌هیچ‌وجه بد نیست! درواقع حس بد وجود ندارد بلکه تمام احساسات برای زندگی در این دنیا ضروری است. بلکه یک سیستم هشداردهنده است که خدا درون بدن ما قرار داده است. در واقع حس به اصطلاح بد مانند آژیر مسیریاب اتومبیل، به شما هشدار می‌دهد که مسیر را اشتباه می‌روید. کافی است در مسیر درست قرار بگیرید آژیر خودبه‌خود قطع می‌شود. برای مثال وقتی به فقر فکر می‌کنید بدن شما با حس بد به شما هشدار می‌دهد که فکرکردن به فقر، عمل اشتباهی است. وقتی که شما دست از فکرکردن به فقر بردارید و به داشته‌هایتان توجه کنید حس بد هم جای خود را به حس خوب می‌‌دهد و این حس خوب شما را به سمت رشد پیشرفت سوق می‌دهد. دقیقا همین کاری که دارید در این تمرین‌ها انجام می‌دهید. 

شکرگزار احساساتِ به ظاهر بد باشید.
چرا که نوری هستند تا شما را به بهترین مسیر هدایت کنند.
این احساسات به شما هشدار می‌دهند تا در بهترین مسیر حرکت کنید.

 

100. نوبت شماست. ثروت شماره 100 را شما بگویید: .................................................

 


در پایان این بحث بهتر است بگوییم برای شکر‌گزاری دلیل بتراشید؛ نیازی نیست که حتما دلیل خیلی محکمی برای لذت‌بردن از زندگی داشته باشید. از نوشیدن یک لیوان چای یا قهوه چه‌قدر می‌توانید لذت ببرید؟ حتی می‌توانید بدون هیچ دلیلی احساس شکرگزاری را به درون خود بیاورید.

پس خدایا شکرت بی‌دلیل و به هزار و یک دلیل...

خب اگر بخواهیم می‌توانیم این لیست را تا ابد ادامه دهیم. قدیمی‌ها راست گفته‌اند که اگر بخواهیم شکرگزار واقعی باشیم باید برای هر نفسی که می‌کشیم خدا را شکر کنیم.
از شما می‌خواهیم که این تمرین را حداقل برای هفت روز انجام دهید و به داشته‌هایتان توجه کنید. نیازی نیست عبارت خدایا شکرت را به زبان بیاورید. تنها احساس شکرگزاری و عشق و لذت را درونتان تجربه کنید. مطمئنیم که اگر این کار را مرتب ادامه دهید به‌قدری در زندگی پیشرفت خواهید کرد که هرگز آن را رها نمی‌کنید.


لطفا نظر خود را در رابطه‌ با مقاله برای ما بنویسید تا بتوانیم در تولید محتوای مطابق با نیاز شما عزیزان قدم برداریم. پیشاپیش از نظرات خوب شما سپاس‌گزاریم. آیا می‌توانید چند ثروت دیگر را که در این مقاله ازقلم‌افتاده است، نام ببرید؟ ثروت شماره 100 به اختیار شماست. حتما در بخش نظرات یک مورد هم شما اضافه کنید.

 

برای ثبت نظر ارزشمند خود، به پایین صفحه مراجعه کنید. 👇👇

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

انواع ثروت چیست؟

100 ثروت مهم که باید شکرگزارشان باشید

 

پول بهتر است یا ثروت؟
اگر این سوال در نگاه اول به نظر شما خنده دار آمد؛ پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا شما هم به این نتیجه برسید که ثروت فقط پول نیست و چه ثروتهای بزرگی داریم که از آنها غافلیم.
مفهوم ثروتمند با پولدار متفاوت است. پولدار به کسی گفته می‌شود که صرفا امکانات مالی زیادی دارد. ولی ثروتمند شخصی است که می‌تواند پرقدرت بیندیشد و ثروت خلق کند. این ثروت به‌جز پول می‌تواند شامل ارتباطات موفق، معنویت، دانش، سلامتی و تفریح باشد. درواقع افراد در بعدهای مختلفی می‌توانند ثروتمند باشند. به‌عبارت‌دیگر اگر بتوانید تعادلی میان قسمت‌های مختلف زندگی خود برقرار کرده و احساس خوبی داشته باشید؛ لقب ثروتمند واقعی برازنده شما است.

بسیارخوب در ابتدا 6 دسته مهم از انواع ثروت را معرفی میکنیم و سپس به سراغ لیست 100 ثروت مهم برای شکرگزاری می رویم:

 

انواع ثروت چیست؟

درتمام ابعاد زندگی شما می‌توانید ثروتمند باشید. بیایید با انواع ثروت را آشنا شویم تا تبدیل به یک ثروتمند واقعی شویم. کسی که از همه لحاظ ثروت و خوشبختی را درونش احساس می‌کند.

1. ثروت مالی 

شامل کلیه‌ی درآمدها، دارایی‌ها، املاک، طلا، ارز دیجیتال و… می‌شود. عموما به کسی که از نظر مالی به دیگری احتیاج نداشته باشد؛ ثروتمند می‌گویند. چه بخواهید چه نخواهید پول، شرط لازم برای ثروتمند بودن است؛ ولی شرط کافی نیست. تابه‌حال چند بار این جمله را شنیده‌اید: "پول خوشبختی نمیاره ولی بی‌پولی قطعا بدبختی میاره." فقط به این نکته دقت کنی که برای هر ذره از پولتان می‌توانید شکرگزار باشید. نیازی نیست که منتظر بمانید تا سیل پول به زندگی شما سرازیر شود. از همین حالا برای هر مقدار سرمایه‌ای که دارید قدردان باشید تا ثروتمندتر و ثروتمندتر شوید.


 این مقاله را حتما بخوانید: تکنیک آریگاتو، رازی که شما را ثروتمندتر می‌کند 


2. ثروت سلامتی 

تا به حال شنیده‌ایم که هیچ ثروتی بالاتر از سلامتی نیست. واقعا هم همینطور است اهمیت سلامتی از نظر جسمی و روحی در ثروتمند بودن از هیچ‌کس پوشیده نیست. شما اگر هزاران هزار پول و سرمایه داشته باشید اما از سلامتی خوبی برخوردار نباشید احساس خوشبختی نخواهید کرد. پس همیشه قدردان سلامتی خود باشید چرا که بدون سلامتی آرامش‌تان در زندگی کمرنگ می‌شود.

3. ثروت اجتماعی

داشتن افراد مناسبتان در زندگی از بزرگترین ثروت‌های دنیاست. اگر شما دوستان و روابط خوبی دارید قطعا ثروتمند هستید. دوست خوب ثروت بزرگی است که نه تنها شما را به جلو هل می‌دهد بلکه آرامش و سلامت روان نیز برای شما به ارمغان می‌آورد. همچنین اگر روابط کاری خوبی داشته باشید باز هم شما ثروتمندید. داشتن خانواده خوب، دوستان خوب، روابط کاری و عاطفی خوب خود ثروت است. پس اگر حتی یک دوست خوب دارید قدردان او باشید.

4. ثروت زمانی

عمری که در این دنیا داریم ثروت بزرگی است. اگر از زمانتان به بهترین نحو ممکن استفاده می‌کنید و وقت خود را به بطالت نمی‌گذرانید؛ می‌توان شما را از نظر زمان، ثروتمند دانست. همه‌ی ما افراد بسیاری را می‌شناسیم، چه پول‌دار و چه بی‌پول؛ که به‌وقت پیری تنها حسرتشان این است که چرا از زمانشان استفاده‌ی بهتری نکرده‌اند، چرا مدام حسرت گذشته و دغدغه‌ی آینده داشتند و از زمان حال لذت نبردند.

5. ثروت معنوی 

اگر شما با دنیایتان و هر آنچه در آن است در صلح هستید قطعا از نظر معنوی در ثروتمندید. اگر به دنیا عشق می‌دهید، اگر می‌توانید از طبیعت عشق بگیرید شما ثروتمندید. یک طلوع یا غروب خورشید، یا حتی دیدن یک برگ می‌تواند حال شما را دگرگون کند و آتش شوق و اشتیاق شما را روشن کند. اگر از لحاظ معنوی ثروتمند باشید عاشقانه با طبیعت رفتار می‌کنید، به زمانبندی الهی اعتماد دارید و تقلا نمی‌کنید. شما رهای رها هستید. می‌دانید که دنیا یک بازی است اما جانانه بازی می‌کنید.

6. ثروت خودتان! (مهم‌ترین و بزرگترین ثروت)

«تو یک ثروت بزرگی! تو هدیه‌ای از جانب عشق الهی هستی» این را همیشه به یاد داشته باشید. حضور هر یک از ما در تغییر این دنیا لازم و ضروری است. وجود هر یک از ما ارزشمند است. اگر قدر خودتان را نمی‌دانید هیچگاه ثروتمند نخواهید بود. چرا که تمام ثروت‌های دیگر نیز برایتان بی‌معنی می‌شود. هر مقدار پول داشته باشید باز هم برایتان کافی نیست چون از درون کافی نیستید. ثروت سلامتی را از دست خواهید داد چون خودتان برای خودتان اهمیتی ندارید. ارتباطات و ثروت اجتماعی شما خراب می‌شود. از زمان‌تان درست استفاده نمی‌کنید چون خودتان را با ارزش نمی‌دانید و ثروت زمانتان را از دست می‌دهید. و در آخر نه با خودتان و نه با دنیای اطرافتان در صلح نخواهید بود. پس مهم‌ترین ثروت شما خودتان هستید. قدر خودتان را بدانید، خودتان را دوست‌ داشته باشید و عزت‌نفس خود را بالا ببرید تا از همه لحاظ ثروتمند شوید. همچنین بابت استعدادها و مهارت‌هایتان قدردان باشید.

اصل اول ثروت و فراوانی، آگاهی از داشته‌ها در زندگی‌تان است.

بدون توجه به آن‌ها، شما ثروتمند نخواهید شد

 

شکرگزاری انواع ثروت اکهارت تول

 

 تمرین روزانه شکرگزاری تمام ثروتها 

خب حالا که با انواع ثروت آشنا شدیم وقت آن رسیده که برای شما راهکاری برای افزایش این ثروت‌ها ارائه دهیم. بهترین راهکار توجه به داشته‌ها و شکرگزاری به‌خاطر داشتنشان است. به چیزهایی که شایسته شکرگزاری هستند؛ توجه کنید و قدرت شکرگزاری را دست کم نگیرید. توجه به ثروتی که دارید؛ باعث می‌شود که در لحظه‌‌ی حال زندگی کنید و از آن لذت ببرید. همین یک مورد اضطراب شما را کاهش می‌دهد و وضوح ذهنیتان را بالاتر می‌برد به‌طوری‌که تصمیم‌های بهتر و سریع‌تری خواهید گرفت. با انجام این کار بیشترین سطح انرژی را تجربه می کنید و همچنین در راه رسیدن به هدف، سرسختی بیشتری از خود نشان خواهید داد.

اما تمرین چگونه خواهد بود: 

صبحها بعد از بیدارشدن و شبها قبل از خوابیدن ۷ بار این جمله را با خود تکرار کنید: 
من خدا را شکر می‌کنم به‌خاطر .................. .
و داخل جای خالی ثروتی را که دارید بیان کنید. می توانید یک ثروت را 7 بار شکرگزاری کنید، و یا 7 ثروت جداگانه را انتخاب کنید.

شاید الان با خود بگویید من که ثروتی ندارم. اما اشتباه می کنید. در ادامه لیستی از ثروت‌های مهم ارائه می‌کنیم که همه‌ی شما قطعا بالای ۵۰ درصد این ثروتها را خواهید داشت. فقط این موضوع را مدنظر داشته باشید که هدف ما از این تمرین راضی شدن از وضع فعلی نیست؛ بلکه شما با انجام این تمرین یاد خواهید گرفت که از دارایی هایتان لذت ببرید. چرا که کسی که از وضع فعلی خود راضی نیست و مدام در حال غرزدن است؛ با هیچ پولی نمیتوان طرز تفکرش را عوض کرد. به قول سقراط، فیلسوف بزرگ یونانی، «کسی که از آنچه اکنون دارد راضی نیست؛ از آنچه در آینده به دست خواهد آورد نیز راضی نخواهد بود.»
 

رضایت و لذت از انواع ثروت

 

 لیست 100 ثروت مهم که باید شکرگزارشان باشید 

این لیست را یک‌بار کامل بخوانید. سپس هر روز ۷ تا از آنها را انتخاب کنید و صبح و شب بابت آنها از خداوند سپاس‌گزار باشید.

1.    هوش برتر
حضور یک هوش برتر و الهی در زندگی تک‌تک ما بزرگ‌ترین ثروت است. تصمیم با خود شماست که این حضور را پررنگ‌تر یا کم‌رنگ‌تر کنید. به این قدرت برتر متصل شوید و بابت حضورش و معجزاتی که در زندگی دیده‌ایم سپاسگزاری کنید. متصل شدن به هوش برتر ایده‌ها و الهاماتی را به زندگی شما می‌آورد که شگفت‌زده می‌شوید.

2.    خود
اگر از شما بپرسیم خود را تعریف کنید؛ چه می‌گویید؟ آیا جوابتان اسم، سن، شغل، رشته تحصیلی یا محل زندگی‌تان خواهد بود؟ پاسختان هر چیز که باشد؛ شایسته ی شکرگزاری است. وجود خود شما همانگونه که هستید ارزشمند است. می توانید خدا را بابت همین که در این دنیا حضور دارید شکرگزاری کنید. 

3.    اعضای بدن
درمورداعضای بدن خیلی می‌شود توضیح داد اما همین حالا چگونه دارید این متن را می‌خوانید؟ با چشما‌یتان و مغز و هزاران نورون و مدار عصبی! شاید فرد دیگری دارد برایتان می‌خواند و شما با گوش‌هایتان می‌شنوید. دست خود را ببینید که با آن گوشی موبایل را نگه‌داشته‌اید. این عضو بدن شما به بهترین نحو ممکن خلق شده است. به‌درستی که خالقش شایسته ی شکرگزاری است. به بدن خود نگاهی بیندازید. در بدن خود عمیق شوید. قلب شما در هر دقیقه 6 لیتر خون پمپاژ می‌کند! در هر ثانیه بدن 25 میلیون سلول از دست می‌دهد! دقت کنید! در هر ثانیه یعنی همین الان در همین لحظه شما 25 میلیون خون جایگزین کردید! آیا حواسمان به این اتفاقات هست؟!


حتما ویدیوی دکتر دیسپنزا را در مقاله‌ی کوتاه به «هوش کیهانی وصل شوید» ببینید تا درمورد نعمت بدن بیشتر شگفت زده شوید.


دست‌ها، پاها، انگشتان، صورت، موها چشمها، گوشها، بینی، دهان، دندان‌ها، زبان، گردن، کمر، مفاصل، قلب، ریه ها، کبد و... همگی در بهترین حالتشان خلق شده اند و در اختیار شما قرار دارند. این اعضا در درون و بیرون بدنتان دست‌به‌دست هم داده اند تا شما بتوانید رسالت خود را در این دنیا انجام دهید. بدنی که خدا به‌ رایگان در اختیارتان قرار داده است؛ ثروتی است غیر قابل قیمت‌گذاری. پس بیش از پیش قدردان بدن و سلامتی‌مان باشیم.

4.    احساسات
تمام احساساتی که تجربه میکنیم برای زندگی در این دنیا لازم است. بابت همین تجربه احساس شکرگزاری نیز شکرگزاری کنید.

5.    اشک و گریه
برای تمام اشکهایی که ریخته اید شکرگزاری کنید. برای حس رهایی بعد از گریه و سبک شدن.

6.    خنده و لبخندتان
برای تمام خنده ها و حس شادی و فرح بخشی که داشتید شکرگزاری کنید. برای حس شادی و لذت بعد از خنده. برای آن لبخند زیبا و آن قهقه از ته دل.

7.    عشق
باید خدا را شکر کنیم که عاشق شدیم، عاشق هستیم و یا عاشق خواهیم شد. باید خدا را شکر کنیم که توانایی دادن و گرفتن عشق را داریم. باید خدا را شکر کنیم که عشق وجود دارد. حتی اگر عاشقانه می‌توانید به یک گل سرخ نگاه کنید شما ثروت بزرگی دارید.

8.    بودن در لحظه‌ی حال:
به قول دکتر جو دیسپنزا ما طوری شرطی شده‌ایم که فکر می‌کنیم برای شاد بودن و شکرگزاری دلیل لازمه! (ویدیوی 
شکرگزاری پیش از تحقق خواسته‌ها را ببینید) در حالیکه بدون هیچ دلیلی و تنها با بودن در لحظه‌ی حال می‌توانید احساس عشق و سپاسگزاری را درونتان بیاورید. توانایی بودن در لحظه‌ی حال نعمت بزرگی است که همگان ندارند. لحظه‌ای را تصور کنید که حسرت گذشته و دغدغه‌ی آینده را ندارید، چه لحظه‌ی باشکوهی است! بابت این لحظه احساس عشق و شکرگزاری را با تمام وجود حس کنید.

 

وقتی عمیقاً به زمان حال می روید، قدردانی خود به خود به وجود می آید،
حتی اگر فقط شکرگزاری برای نفس کشیدن باشد.
وارد یک شکرگزاری عمیق می‌شوید که برای سرزندگی در بدن خود احساس می‌کنید
درواقع  قدردانی زمانی وجود دارد که از زنده بودن لحظه حال آگاه شوید.

-اکهارت تول

 


 شکرگزاری پیش از تحقق خواسته‌ها + ویدیو دکتر دیسپنزا  (حتما ببینید) 


 

9.    آرامش
اگر در زندگی‌تان احساس آرامش دارید؛ بدانید که افراد بسیاری هستند که حسرت داشتن زندگی شما را میخورند.

10.    امنیت
خدا را شکر کنید که حس امنیت دارید و یا برای اطرافیانتان احساس امنیت ایجاد می‌کنید.

11.    صبر
آرامش شما در گروی صبوری شما است. اگر صبور هستید بابت این ثروت بزرگ خدا را شکر کنید. صبر نعمت بزرگی است که لذت بودن در لحظه‌ی حال را به شما می‌دهد. بدون دغدغه و نگرانی به جلو حرکت می‌کنید چرا که به زمانبندی الهی ایمان دارید و با قدرت صبر آرامش و اطمینان را به درونتان می‌آورید.

12.    امید 
در سخت‌ترین شرایط این امید است که شما را زنده نگه می‌دارد. امید باعث می‌شود که شما بلند شوید و به حرکت ادامه دهید. پس اگر امید دارید خدا را سپاس بگویید.

13.    عدالت
اگر انسان عادلی هستید و یا در خانواده و محل کار و... با شما عادلانه رفتار می‌شود؛ خدا را شاکر باشید.


14.    حواس
قدرت درک هر یک از حس‌های موجود در زندگی را نمی‌توان با هیچ‌چیز دیگری عوض کرد. تجربه ی تمام حواس پنجگانه به صورت همزمان یک لذت بزرگ به همراه دارد. حتما تمرین کنید تا بتوانید این 5 حس را به طور همزمان به کار بگیرید. یک تمرین خوب این است که هر گاه چیزی می‌خورید از تمام حواستان بهره بگیرید. به عنوان مثال یک سیب را در نظر بگیرید، آن را با تمام وجود ببینید، ببویید، مزه کنید، لمس کنید، صدای گاز زدن‌تان را بشنوید و از این لحظه لذت ببرید. در ادامه 5 حواس را به اختصار توضیح می‌دهیم.

15.    بینایی
این که می‌توانید چهره‌ی کسی که دوستش دارید را ببینید چه‌قدر لذت‌بخش است؟ این ثروت را با چه میزان پول حاضرید معاوضه کنید؟ اینکه می‌توانید یک منظره‌ی بکر را ببینید و از تمام رنگ‌ها لذت ببرید چه نعمت بزرگی است!

16.    شنوایی
شنیدن صدای طبیعت، شنیدن صدای موسیقی لذت‌بخش و شنیدن صدای مادر، ثروت نیست؟ صدای حیوانات و آواز پرنده‌ها، رودخانه و دریا، صدای باد و باران.... 

17.    لامسه 
حاضرید در ازای چه مقدار پول، اجازه نداشته باشید دستان شریک زندگی‌تان را لمس کنید؟ برای چند ثانیه لحظه‌ای را تصور کنید که دستانتان هیچ حسی ندارند... خدایا شکرت بابت حس لامسه که می‌توانم عزیزانم را در آغوش بگیرم. که می‌توانم لمس کنم و بافت اشیا را تشخیص دهم و از آن‌ها استفاده کنم. شکرت که می‌توانم لطافت پوست نوزاد را درک کنم. که می‌توانم لطافت یک گلبرگ گل را حس کنم.

18.    چشایی
همه‌ی شما وقتی که سرماخورده بودید؛ اهمیت ثروت درک مزه‌ها را با تمام وجود حس کرده‌اید. پس چرا حالا که مزه‌ی غذای موردعلاقه‌تان را حس می‌کنید؛ شکرگزار نیستید؟ 

19.    بویایی 
قدرت درک بوی عطرها، گل‌ها، غذاها و... چقدر ارزش دارد؟ بوی لطیف یک گل سرخ روح هر فردی را نوازش می‌کند.

 

بدنی که به‌ رایگان در اختیارتان گذاشته شده؛ ثروتی است غیر قابل قیمت‌گذاری

کمی به آن فکر کنید... 

 

شکرگزاری 100 ثروت مهم


20.    حس ششم و قدرت شهود
قدرت شهود در همه‌ی ما وجود دارد اما آن را فراموش کرده‌ایم. همه‌ی ما تجربه‌ی حس ششم را داشته‌ایم. افرادی که به این قدرت باور دارند و ذهنشان را تقویت کرده‌اند بیشتر معجزات آن را دیده‌اند و قدردان این قدرت درونی‌شان هستند. بابت دل آگاهی خود شکرگزاری کنید.


پیشنهاد مقاله: آزادسازی قدرت شهود با دو تکنیک از متود سیلوا 


21.    توانایی
همه ی انسانها دارای یک سری تواناییهای عام هستند و بعضی دارای تواناییها و استعدادهای خاص خودشان. حتما حتما لیستی از توانایی‌های خود تهیه کنید و بابت این توانایی‌ها از خداوند تشکر کنید.

22.    قدرت تکلم 
خدا را بابت قدرت ارتباط خود با افراد دیگر شکر کنید.

23.    قدرت تحرک
برای توانایی راه‌رفتن، دویدن، ورزش‌کردن خدا را شکر کنید.

24.    قدرت هوش 
هوش انسان‌ها، نعمتی قابل‌ستایش است. این طور نیست؟

25.    قدرت استعداد
اگر در کاری استعداد دارید؛ به آن بچسبید. این نعمت را به‌راحتی رها نکنید.

26.    قدرت آموزش‌پذیری
این که هنوز می‌توانید آموزش ببینید؛ یک نعمت است. همه‌ی شما در اطرافتان کسانی را می‌شناسید که مغزشان مثل سنگ، سخت شده است. و یا کسانی که قدرت آموزش دیدن را دست کم می‌گیرند. اگر عاشق یادگیری هستید بسیار شکرگزار این ویژگی‌تان باشید و به خودتان افتخار کنید.

27.    قدرت رشد و تکامل 
اگر در هر کاری خوب نیستید؛ از همین امروز اراده کنید و برای آن قدمی بردارید. روزبه‌روز رشد می‌کنید و در آن کار به تکامل می‌رسید. آیا این قدرت، قابل‌ستایش و شکرگزاری نیست؟

28.    قدرت تخیل 
هر چیزی که تا به امروز خلق شده، به‌خاطر وجود این قدرت در انسان‌هاست. آیا تابه‌حال به این موضوع توجه کرده‌اید که بدون این که قبل از هر کاری تخیل کنید؛ قادر به انجام آن کار نیستید؟ برای مثال حتی برای باز کردن یک در هم باید اول تصویر باز کردن در را در ذهن خود بسازید.

29.    قدرت خلاقیت
اگر انسان خلاقی هستید؛ بدانید که خدا به شما یک برگ برنده‌ی بزرگ داده است. پس شکرگزار این موضوع باشید. البته خلاقیت فقط خدادادی نیست بلکه می‌توانید مغزتان را پرورش دهید و خلاقیت را یاد بگیرید. به هر حال خلاق بودن نعمت بزرگی است.

30.    هنر
هوشنگ ابتهاج، شاعر معاصر ایرانی، در یکی از مصاحبه‌هایش از او سوال شد که از زندگی راضی است؟ پاسخ داد: "فوق‌العاده؛ من این شانسو پیدا کردم که یه چیز به اسم سمفونی نه بتهوون گوش کنم. کجا میتونستم گوش کنم اینو؟... جز در زندگی؟"
وجود هنر در زندگی نعمت است! بدون هنر دنیا هیچ رنگی نداشت. اگر هنرمند هستید و یا اگر شاهکارهای هنری را می‌بینید و لذت میبرید شاکر باشید. اگر یک شاهکار هنری را کشیدید و یا نواختید با تمام وجودتان حس عشق و شکرگزاری را درونتان تجربه کنید.

 


 اگر عاشق یادگیری هستید بسیار شکرگزار این ویژگی‌تان باشید و به خودتان افتخار کنید. 


 

31.    سرمایه های درونی
برای سرمایه‌گذاری‌هایی که روی خود کردید؛ شکرگزار باشید.

32.    کتاب ها
تا به امروز چه کتاب‌هایی خوانده‌اید. همه‌ی آنها سرمایه‌ی عظیمی است که درون شما نهفته است.

33.    دوره های آموزشی 
اگر در دوره‌های آموزشی شرکت کردید؛ روی خود سرمایه‌گذاری کردید. پس بابت تمام آن‌ها و چیزهایی که یاد گرفتید شکرگزار باشید.

34.    مدارک تحصیلی 
مدرک تحصیلی که دارید چه‌قدر تابه‌حال شما را از بقیه جلو برده است؟ شاید بگویید هیچ! تا حدی درست است چرا که تجربه مهم‌تر از داشتن مدرک است. اما روابطی که دارید، دوستانی که پیدا کردید، تجربیاتی که در مدرسه و دانشگاه و کلاس‌های مختلف پیدا کردید به یک دنیا می‌ارزد.

35.    مهارتهای کاربردی
مهارتهای کاربردی معمولا با کارکردن و کارآموزی به دست می‌آیند. اگر شما فردی باتجربه هستید؛ شایسته است که خدا را شکر کنید و به خودتان افتخار کنید.

36.    مهارت‌های ورزشی
اگر مهارت‌های ورزشی حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای شما باعث شده که شما فردی ورزشکار و سالم‌تر باشید؛ شما ثروتمند هستید. اگر در روتین زندگی‌تان ورزش جای خود را دارد به خودتان ببالید و بابت این ویژگی خدا را شکر بگویید.

37.    زبان فارسی
نعمتت بار خدایا ز عدد بیرونست / شکر انعام تو هرگز نکند شکرگزار        "سعدی"
این که می توانید این شعر از سعدی و یا اشعار حافظ و مولانا و ... را بخوانید و معنای آنرا کامل درک کنید چه قدر می ارزد؟

38.    زبان‌ های دیگر
اگر به‌غیراز زبان مادری، زبان دیگری بلد هستید؛ شکرگزار باشید. این یک مهارت و توانایی فوق العاده است. پس به خودتان ببالید که می توانید به راحتی با افراد بیشتری ارتباط بگیرید و به اهداف بزرگتری بیندیشید.

39.    لهجه 
برای توضیح همین یک جمله از هانریش بل نویسنده‌ی بزرگ آلمانی کافی‌ست:
«پسرم، وقتی می‌بینی کسی لهجه دارد؛ معنایش این است که از تو یک زبان بیشتر می‌داند.»

40.    فیلم‌های مفید
تمامی فیلم‌هایی که دیدید؛ یک تجربه به شما افزوده است. فیلم‌های خوب و ارزشمند می‌توانند شما را به اندازه‌ی چندین سال جلو بیندازند و درس‌های بزرگی به شما بدهند. حتی اگر فیلمی را دوست نداشتید متوجه شدید که دیگر این ژانر را نگاه نکنید چرا که باورهای اشتباه به ذهن شما منتقل می‌کنند. تمام این تجربه‌ها ارزشمندند و قابل ستایش.

41.    موفقیت‌ها 
هر موفقیتی را که تا به الان کسب کرده‌اید؛ مرور کنید و سعی کنید همان حسی را که در زمان کسب آن موفقیت داشتید دوباره در خود ایجاد کنید و شکرگزار آن باشید. یک تمرن خوب این است که تمام موفقیت‌ها و تایید هایی که از کارفرما یا اطرافیانتان گرفتید را در جایی دم دستتان یادداشت کنید. همه را در یک پوشه بریزیرد که در وقت نیاز به سرعت آن‌ها را مرور کنید و در چاه بی‌کفایتی فرو نروید. یادتان بیاید که چقدر خوب  هستید.

42.    مسافرت‌ها 
تمام سفرهایی که در طول عمر خود، کردید؛ سرمایه‌های زندگی شما هستند. تمام تجربیاتی که از سفرها داشتید نعمتند. تمام لحظات آن پر از درس و خاطره‌های جالب است

43.    مردم
خود را در دنیایی را تصور کنید که تمام پول‌هایش برای شماست ولی هیچ‌کسی جز شما در آن زندگی نمی‌کند. آیا خود را ثروتمند می‌بینید؟ داشتن افرادی مناسب خودتان نعمت بزرگی است. برای دایره ی روابطتان شکرگزاری کنید. و اگر ارتباطی سمی دارید آن را تا جای ممکن از زندگی‌تان حذف کنید.

44.    خانواده 
افراد خانواده‌تان را چه‌قدر دوست دارید. به همان اندازه برای داشتنشان شکرگزار باشید.

45.    فرزندان
اگر فرزند دارید خدا را شاکر باشید. اگر فکر می‌کنید داشتن فرزند ثروت کمی است کافی است سری به بخش درمان ناباروری بیمارستان‌ها بزنید. اما بهتر از آن می‌توانید شکرگزار این باشید که پدر و مادر خوبی باشید. پس تا می‌توانید با همسرتان درمورد فرزندآوری و تربیت فرزندان آموزش ببینید تا نعمت بزرگی را به جهان تحویل دهید.

46.    دوستان 
دوست خوب می‌تواند شما را از تنهایی در آورد؛ باعث پیشرفت شما شود و در مسیر زندگی همراه شما باشد. قدر آن‌ها را بدانید.

47.    افراد سمی
بله شکرگزار حضور این افراد هم باشید. کسی که به شما زخم زده شما را قدرتمندتر کرده. درس بزرگی پشت ارتباط با این افراد است. پس درستان را به خوبی یاد بگیرید و این افراد را کنار بگذارید.

48.    همکاران
همکار خوب و با انرژی مثبت، بخش بزرگی از روز شما را لذت‌بخش می‌کند.

49.    رئیس خوب
اگر کارمند هستید و یا با یک تیم کار می‌کنید؛ می توانید خدا را بابت کارفرمای خوبی که دارید؛ شکر کنید.

50.    همسایه‌ها
همسایه‌هایی که شما را درک می‌کنند واقعا نعمت هستند.

51.    صاحب‌خانه خوب
حتی اگر اجاره‌نشین هستید؛ خدا را بابت صاحب‌خانه خوبی که دارید شکر کنید. و اگر خودتان صاحب خانه خوبی هستید خدا را شکر کنید.

52.    معلم خوب
خدا را بابت تمام انسان‌هایی که به شما چیزی آموختند؛ شکر کنید. در زندگی‌تان بگردید و از بهترین اساتید دنیا آموزش ببینید.

 

شکرگزاری ثروت روابط و عشق

 

53.    اموال
حالا به سراغ اموال و سرمایه‌های خود می‌رویم. همین حالا قبل از اینکه با جزئیات سرمایه های خود را بررسی کنیم، بابت هر چیزی که به ذهنتان می رسد شکرگزاری کنید. هر چیزی که فکر می کنید به عنوان سرمایه برایتان مهم و ارزشمند است. تمام وسایل و همین موبایل و گوشی خود را ببینید و خوشحال باشید از داشتن شان.

54.    درآمد
خدا را بابت امنیتی که با درآمد ماهانه به شما داده است؛ شکر کنید. به قول کن هوندا (میلیونر ذن ژاپنی) می‌توانید بابت دریافت و خرج هر مقدار پولی آریگاتو کنید و قدردان باشید.

55.    خوراک
هر غذایی که تا به امروز خوردید؛ باعث شده که این‌چنین سرزنده بمانید. شکرگزار تک‌تک لقمه‌هایش باشید. 

56.    مسکن 
سقفی که بالای سر شماست شایسته‌ی شکرگزاری نیست؟

57.    پوشاک
خدا را بابت تمامی لباس‌هایی که تا به امروز داشتید؛ شکر کنید.

58.    اتومبیل
اگر یک وسیله نقلیه دارید، حتما قدرش را بدانید. چون زندگی برای شما از خیلی‌ها راحت‌تر است.

59.    تواناییِ بخشیدن 
اگر به میزانی پول دارید که می‌توانید گره از کار کسی باز کنید؛ خدا را شاکر باشید.

60.    اموال مازاد 
خدا را بابت سرمایه های مازاد خود مثل املاک، طلا و... شکر کنید. بابت اینکه می توانید سرمایه گذاری کنید هر چند اندک، شکرگزاری کنید و در صورت مقدور بودن مقداری از آن را به افراد فقیر ببخشید.


پیشنهاد رایگان کتاب:  کتاب پول شاد از کن هوندا 


61.    منابع طبیعی
این منابع ثروتی است که خداوند در اختیار همه‌ی ما قرار داده است. بابت استفاده هایی که از این منابع در صنعت و تکنولوژی و راحتی زندگی داریم احساس شکرگزاری و خوشبختی کنید.

62.    خورشید
اهمیت نور خورشید نیاز به معرفی ندارد!

63.    آب
آب مایه‌ی حیات است. یک لیوان آب خنک می‌تواند خستگی یک روز کاری را از جسمتان خارج کند. حتی می‌توانید بابت تمام زحماتی که برای آب سالم کشیده می‌شود تا به دستمان برسد نیز شکرگزاری کنید.

64.    درختان
خدا را شکر کنیم بابت سایه، چوب و میوه درختان. بابت هوای پاکی که درختان تولید می‌کنند. بابت زیبایی که به زندگی‌مان بخشیده‌اند.

65.    باد
هر نسیمی که به صورتتان می‌خورد را شکر کنید. چرا که اگر همین نسیم نبود هوا به‌قدری آلوده می‌شد که ادامه زندگی برایتان غیرممکن بود.

66.    باران
خدا را شکر بابت بارانی که به کمک درختان سیل نمی‌شود. خدا را شکر بابت زیبایی غیرقابل‌وصف باران.

67.    برف
خدا را شکر برای آبی که برف برای ما روی نوک قله‌ها ذخیره می‌کند.

68.    منابع غذایی
منابع غذای گیاهی، حیوانی، دریایی و... 

69.    حیوانات
شهری را تصور کنید که در آن گربه وجود ندارد. صدای پرندگان نمی‌آید. کسل‌کننده نیست؟

70.    حیوانات خانگی
اگر تجربه‌ی داشتن حیوان خانگی داشته باشید؛ حتما می‌دانید که آنها عشق واقعی را به شما هدیه می‌دهند.

71.    حیوانات حیات‌وحش
تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که چرا برای جلوگیری از انقراض گونه‌های حیات‌وحش، این مقدار هزینه می‌شود؟ حتی اگر هیچ چیز از مفید بودن آن ها در اکوسیستم ندانیم، همین زیبایی و ابهت حیوانات حیات وحش کافی است تا با تمام وجود از دیدن آن‌ها لذت ببریم و مراقب باشیم به آن‌ها آسیب نرسانیم.

72.    حیوانات آزمایشگاهی
علم پزشکی بدون حیوانات آزمایشگاهی هیچ‌گاه به سطح کنونی نمی‌رسید.

73.    زمان
تک‌تک ثانیه‌های پیش روی شما از طلا باارزش‌تر هستند.

74.    زمین
خدا را شکر بابت زمینی که به‌رایگان در اختیار ما انسان‌ها قرار داده است.

75.    آسمان
آسمان بالای سر همه‌ی افراد یکی است. بابت ابر و تمام رنگ‌هایی که در آسمان می‌بینید حس شکرگزاری را درونتان بیاورید. کافیست غروب یا طلوع خورشید را به تماشا بنشینید.

 

شکرگزاری ثروت طبیعت

76.    علم و قوانین زیبای جهان هستی
با وجود علم زندگی ما را بسیار راحت شده است. اما چون به آن عادت کرده‌ایم قدرشان را نمی‌دانیم. تا به حال آزمایشهای جذاب فیزیک و شیمی را دیده اید؟ تا به حال شگفتی قوانین فیزیک کوانتوم را درک کرده اید؟ از قوانین هندسه و ریاضیات و اخترشناسی لذت می برید؟ به راستی که تمام علوم شگفت آور هستند.


پیشنهاد مقاله: میدان کوانتومی چیست + ویدیو دکتر جو دیسپنزا 


77.    الکتریسیته
امروزه زندگی بدون برق دیگر قابل‌تصور نیست. خانه‌ی بدون لامپ، کولر و... دیگر خانه به‌حساب نمی‌آید. تابه‌حال خدا را به‌خاطر روشن بودن خانه‌تان شکر کرده‌اید؟ آیا می‌دانستید که این ثروت شما را حتی پادشاهان هم در قرن پیش نداشتند؟  

78.    اینترنت
این که الان شما می‌توانید این مقاله را بخوانید در درجه اول مدیون وجود اینترنت است. اینترنت به‌قدری زندگی ما را تحت¬تاثیر قرار داده است که حتی لحظه‌ای قطع‌شدنش خسارت عظیمی به بخش اقتصادی و... وارد می‌کند. چه‌قدر به اینترنت وابسته هستید؟ خیلی زیاد، نه؟ پس چرا شکرگزار وجود این نعمت نیستید؟

79.    دانشمندان و محققان:
ما می‌توانیم شکرگزار تمام افراد و دانشمندانی باشیم که چیزهای زیادی از علم راکشف کردند و وسایل بسیاری را برای استفاده از آن‌ها اختراع کردند، مانند توماس ادیسون، مایکل فارادی، نیکولا تسلا و .... تا دانشمندان و محققان امروزی...

80.    زندگی در عصر جدید و تکنولوژی
تابه‌حال شده خدا را بابت این که در عصر شکوفایی ارتباطات و تکنولوژی به دنیا آمده‌اید؛ شکر کنید؟
تکنولوژی زندگی ما را به‌شدت ساده کرده است. کامپیوتر، موبایل، تلویزیون، ماشین لباسشویی و... زندگی‌کردن را برای ما لذت‌بخش‌تر و راحت‌تر از قبل کرده است. تکنولوژی به‌شدت در حال پیشرفت است و این موضوع، نویدبخش این است که زندگی قرار است برای ما انسان‌ها از این هم راحت‌تر شود. شگفت‌انگیز نیست؟

81.    ارتباطات
امروز در کسری از ثانیه می‌توان با هر کسی در هر نقطه‌ای از جهان ارتباط برقرار کنید. قدر این نعمت را مادری می‌داند که فرزندش در یک کشور دیگر زندگی می‌کند.

82.    اطلاع‌رسانی
در عصری که زندگی می‌کنیم با فاصله‌ی چند دقیقه می‌توانید اخبار تمامی کشورها را با جزئیات داشته باشید. این مهم تا چند دهه پیش غیرممکن بود.

83.    بهداشت
رشد بهداشت نعمتی است که باید هر روز بابت آن خدا را شکر کرد. با رشد بهداشت بسیاری از بیماری‌ها ریشه‌کن شدند و جان افراد بسیاری از بدو تولد و زایمان تا کهنسالی نجات یافته. به‌طورکلی زندگی بهداشتی امروز، شرایطی را برای ما فراهم آورده که پرداختن به مزایای بسیار زیاد آن از حوصله‌ی این مقاله خارج است.

84.    دسترسی به اطلاعات
کاری که در قدیم با سال‌ها تحقیق بین هزاران کتاب به نتیجه می‌رسید؛ امروز با چند کلیک در گوگل انجام می‌شود. اگر از اساتید قدیمی دانشگاه بپرسید؛ همگی به شرایط دسترسی آسان دانشجویان جدید به اطلاعات غبطه می‌خورند.

85.    پزشکی
امروزه علم پزشکی به‌قدری پیشرفت کرده که بیماری‌هایی که چند دهه پیش مثل کابوس بشریت بودند؛ با چند عدد قرص درمان می‌شوند. بسیاری از بیماری‌ها واکسن یا راه پیشگیری دارند. بیماری‌هایی که نیاز به جراحی دارند با پیشرفت علم جراحی به‌راحتی قابل‌حل هستند.

86.    مهندسی 
علم مهندسی همواره در خدمت انسان‌هاست تا زندگی بهتری داشته باشند؛ بنابراین پیشرفت این علم هم به نفع همه‌ی ماست.

87.    ابزارهای بهره‌وری
امروزه ساعت‌های هوشمند، اپلیکیشن‌ها، سایت‌ها و... زندگی را برای ما خیلی‌خیلی راحت‌تر کرده است. تنها ده سال پیش یادگرفتن زبان انگلیسی خیلی سخت‌تر از الان بود. برای اثبات این ادعا کافی است سری به ابزار‌ها و برنامه‌های آموزش زبان انگلیسی بزنید.

88.    آموزش
با پیشرفت بشریت، آموزش هم رشد کرد. شما به راحتی میتوانید از هر کجای این جهان آموزشهای حرفه ای ببینید و به فرزندان خود نیز آموزش بدهید.

89.    سیستم سرمایش و گرمایش
در گرمای تابستان، خانه‌ی خود را بدون کولر، اسپیلت و... تصور کنید. احساس بدی دارید نه؟ پس داشتن سیستم خنک‌کننده ثروت بزرگی است. در زمستان هم اگر دستانتان یخ زده باشد نعمت گرما را با تمام وجود حس می‌کنید.

90.    حمام
تا چند دهه پیش هر چند روز یک‌بار حمام‌کردن رویایی بود که فقط برای قشر کوچکی از جامعه قابل دستیابی بود. شما در این رویا زندگی می‌کنید؛ پس خدا را شاکر باشید. زمانی که زیر دوش ایستادید و قطره های آب طراوت را به جسم و روحتان می بخشند، شکرگزاری کنید. این لذت بزرگی است.

91.    حمل‌ونقل
امروزه در عرض چند ساعت می‌توانیم از جایی که هستیم به دورترین نقطه‌ی دنیا برسیم. حمل‌ونقل شهری و بین‌شهری هم زندگی را برای اکثر افراد جامعه شیرین و دل‌چسب کرده است.

92.    نگهداری مواد غذایی
با پیشرفت علم و تکنولوژی و تولید یخچال‌ها و سردخانه‌ها ما می‌توانیم مواد غذایی را به مدت طولانی¬تری نگهداری کنیم. از این به بعد وقتی یک ماده‌ی غذایی را از یخچال خانه‌ی خود بیرون می‌آورید و آن را تازه نوش‌جان می‌کنید؛ خدا را شکر کنید.

93.    تضاد
تابه‌حال به این فکر کرده بودید که وجود چیز‌هایی که در تضاد با خواسته‌های شماست مفید و حتی ضروری هستند؟! یک تضاد که خیلی به آن توجه نمی کنیم وجود روز و شب است. به هر چه نگاه کنید تضادی در آن وجود دارد که هر دوی آنها به سود ماست.

94.    درد
اگر حس ناخوشایند درد نبود؛ به فکر درمان نمی‌افتادیم. گاهی دردهایی به سراغمان می‌آید که بعدا متوجه می‌شویم که خیریت آن چه بوده است.

95.    حس نیاز 
احساس نیاز به غذا (گرسنگی) ما را به تلاش برای غذاخوردن وامی‌دارد و...

96.   نداشته ها و حس فقدان
اگر که نداشتن چیزی، در شما احساس بدی ایجاد نمی‌کرد؛ هیچ‌گاه برای به دست آوردنش تلاش می‌کردید؟

97.    حس فراموشی 
اگر فراموشی وجود نداشت؛ چطور می‌توانستید با درد ازدست‌دادن و یا فوت همسر، مادر و... کنار بیایید.

98.    نیاز انسان‌ها به شما
اکثر شما درآمدتان از نیاز مردم به خودتان و یا تخصصتان به دست می‌آید.

99.    به‌طورکلی هر حس بد (البته به ظاهر بد)
حس بد به‌هیچ‌وجه بد نیست! درواقع حس بد وجود ندارد بلکه تمام احساسات برای زندگی در این دنیا ضروری است. بلکه یک سیستم هشداردهنده است که خدا درون بدن ما قرار داده است. در واقع حس به اصطلاح بد مانند آژیر مسیریاب اتومبیل، به شما هشدار می‌دهد که مسیر را اشتباه می‌روید. کافی است در مسیر درست قرار بگیرید آژیر خودبه‌خود قطع می‌شود. برای مثال وقتی به فقر فکر می‌کنید بدن شما با حس بد به شما هشدار می‌دهد که فکرکردن به فقر، عمل اشتباهی است. وقتی که شما دست از فکرکردن به فقر بردارید و به داشته‌هایتان توجه کنید حس بد هم جای خود را به حس خوب می‌‌دهد و این حس خوب شما را به سمت رشد پیشرفت سوق می‌دهد. دقیقا همین کاری که دارید در این تمرین‌ها انجام می‌دهید. 

شکرگزار احساساتِ به ظاهر بد باشید.
چرا که نوری هستند تا شما را به بهترین مسیر هدایت کنند.
این احساسات به شما هشدار می‌دهند تا در بهترین مسیر حرکت کنید.

 

100. نوبت شماست. ثروت شماره 100 را شما بگویید: .................................................

 


در پایان این بحث بهتر است بگوییم برای شکر‌گزاری دلیل بتراشید؛ نیازی نیست که حتما دلیل خیلی محکمی برای لذت‌بردن از زندگی داشته باشید. از نوشیدن یک لیوان چای یا قهوه چه‌قدر می‌توانید لذت ببرید؟ حتی می‌توانید بدون هیچ دلیلی احساس شکرگزاری را به درون خود بیاورید.

پس خدایا شکرت بی‌دلیل و به هزار و یک دلیل...

خب اگر بخواهیم می‌توانیم این لیست را تا ابد ادامه دهیم. قدیمی‌ها راست گفته‌اند که اگر بخواهیم شکرگزار واقعی باشیم باید برای هر نفسی که می‌کشیم خدا را شکر کنیم.
از شما می‌خواهیم که این تمرین را حداقل برای هفت روز انجام دهید و به داشته‌هایتان توجه کنید. نیازی نیست عبارت خدایا شکرت را به زبان بیاورید. تنها احساس شکرگزاری و عشق و لذت را درونتان تجربه کنید. مطمئنیم که اگر این کار را مرتب ادامه دهید به‌قدری در زندگی پیشرفت خواهید کرد که هرگز آن را رها نمی‌کنید.


لطفا نظر خود را در رابطه‌ با مقاله برای ما بنویسید تا بتوانیم در تولید محتوای مطابق با نیاز شما عزیزان قدم برداریم. پیشاپیش از نظرات خوب شما سپاس‌گزاریم. آیا می‌توانید چند ثروت دیگر را که در این مقاله ازقلم‌افتاده است، نام ببرید؟ ثروت شماره 100 به اختیار شماست. حتما در بخش نظرات یک مورد هم شما اضافه کنید.

 

برای ثبت نظر ارزشمند خود، به پایین صفحه مراجعه کنید. 👇👇

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند
مقالات پیشنهادی

نظر شما درباره این مطلب

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت رویال مایند ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت رویال مایند رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام