چگونه پولمان را شاد کنیم؟ + دانلود کتاب پول شاد (رایگان)

زمان مطالعه : 15 دقیقه

چکیده این مطلب : چرا باید پولمان را شاد کنیم؟ اصلا پول شاد به چه معنی است؟ چگونه باعث وفور ثروت و پول به زندگیمان می‌شود؟ چگونه میتوانیم رابطه بین خودمان و پول را تغییر دهیم تا پولهایمان شاد باشند؟ پول غمگین چیست؟ دو تمرین این مقاله را انجام دهید تا رابطه خود را با پول تغییر دهید

پول شاد چیست؟

چگونه پولمان را شاد کنیم؟
 

 


مشاهده فهرست مطالب

1. پول شاد و پول غمگین چیست؟ آیا پولها احساس دارند؟

2. رابطه ثروتمند بودن و پول شاد چیست؟

3. چگونه پولهایمان را شاد کنیم؟ آیا برای شاد بودن حتماً باید میلیاردر بود؟

4. چه احساساتی جلوی جریان پول شاد را میگیرند؟ دلایل اصلی انسداد جریان پول شاد به زندگی ما چیست؟

5. از کجا بفهمیم پولهایمان شاد هستند یا غمگین؟

  • تمرین اول: تصور کنید پول یک شخص است (تغییر رابطه با پول)
  •  تمرین دوم: تمرین کیف پول شاد (تغییر احساس پول)


 

طبق گفته کِن هوندا، نویسنده ی پرفروش‌ترین کتاب‌های پول‌ساز در ژاپن  _یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان_ احساستان نسبت به پول بیشتر از استراتژیهای سرمایه‌گذاری در ثروتمند شدنتان موثر است. یعنی کمتر هوش مالی (money IQ) و بیشتر به هوش هیجانی مالی (money EQ). چرا که ما تصمیمات اشتباه زیادی را بر اساس EQ مالی خود می‌گیریم. از روی ترس و طمع و استرس دست به انجام کاری می‌زنیم و تمام سرمایه خود را از دست می‌دهیم. پس اگر به دنبال سود مالی بسیار زیاد حتی بیشتر از سرمایه‌گذاری هستید؛ در ادامه همراه ما باشید تا با کمک این متخصص روان‌شناسی پول، ارتباط و احساسمان را نسبت پول بهبود ببخشیم و پول شاد را وارد زندگی خود کنیم.
فراموش نکنید که حتما تمرین‌های ساده و مؤثر آخر مقاله را انجام دهید تا رابطه جدیدی با پول پیدا کنید.

 

پول شاد و پول غمگین چیست؟

آیا برای شاد بودن حتماً باید خیلی پول‌دار بود؟ 
همانطور که در مقاله ثروت واقعی خواندیم خیر، دلیل آن هم وجود افراد زیادی در اطراف ماست که با وجود پول فراوانی که دارند؛ شاد نیستند و برعکس افرادی که با پول کم خود، مقدار فراوانی شادی می خرند. این به معنی بد بودن پول نیست. بلکه شما می‌توانید هم پول داشته باشید و هم شاد باشید. پس برای ثروتمند واقعی بودن باید پول شاد داشته باشید.

برای درک بهتر این موضوع بهتر است که با مبحث انواع احساس پول آشنا شوید.بیایید درمورد پول شاد و پول غمگین که کن هوندا بسیار به آن تاکید دارد صحبت کنیم. به طور خلاصه:

  • پول شاد، پولی است که حس خوبی به همراه دارد.
  • پول ناراحت اما با اکراه و ناراحتی همراه است.

پرداخت و دریافت پول شاد حس خوبی دارد؛ اما پول ناراحت اینطور نیست. پول شاد، به‌راحتی خرج لذت‌هایمان می‌شود؛ پول شاد همان پولی است که کودکی به گل‌فروش می‌دهد و برای مادرش یک شاخه گل می خرد. ولی اگر هنگام خرج‌کردن ناراحت باشیم، این پول همان پول ناراحت است. در این حالت خرج‌کردن را دوست نداریم. این پول معمولاً صرف پرداخت مالیات و قبض‌ها و بدهی‌هایمان می‌شود. 
همچنین پول شاد را از کاری به دست می‌آوریم که از آن لذت می‌بریم؛ ولی پول ناراحت از کلاهبرداری و... به دست می‌آید.

 

وفور ثروت با پول شاد

 

رابطه‌ی ثروتمند شدن و پول شاد چیست؟

برای شروع زندگی مالی جدید و ثروتمند واقعی شدن باید پول را دوست خود بدانید و پول‌هایتان را شاد کنید. تنها در این حالت است که میتوانید در آرامش و خوشبختی زندگی کنید. اگر پولدار باشید اما پولهایتان غمگین باشند، هیچ لذتی در این دنیا نخواهید برد. همیشه نگرانید و استرس دارید. فشار فکر و اضطراب درون شما بسیار زیاد خواهد شد. ترس و تردید در شما رخنه میکند و آرامش نخواهید داشت. شما برای اینکه ثروتمند شوید و بهترین زندگی را داشته باشید باید رابطه خود را با پول و سرمایه تان تغییر دهید. باید احساستان را نسبت به پول تغییر دهید و آن را دوست خود بدانید.

درک هوش هیجانی مالی باعث کاهش نگرانی‌های مالی‌تان می‌شود و به‌جای تمرکز روی مسائل مالی، روی زندگی کردن تمرکز می‌کنید. روی خودتان و مهارت‌هایتان سرمایه‌گذاری تمرکز می‌کنید و ثروت به دنبال شما می‌آید. با تمرکز روی علایقتان لذت می‌برید. با تلاش برای شادکردن دیگران شادی و پول را به زندگی خود وارد می‌کنید.

 


 پیشنهاد دوره: دوره MoneyEQ  (در این دوره، هوش هیجانی مالی خود را بالا ببرید تا بر ترسهای مالی خود چیره شوید و به سطحی از شجاعت، وضوح و اعتماد به نفس دست یابید که درآمد سالانه خود را به درآمد ماهانه‌تان تبدیل کنید.)  


 

چگونه پولهایمان را شاد کنیم؟

اما پول شاد از چه طریقی به دست می آید؟ چه کار کنیم که هم خودمان و هم پولمان همه با هم شاد باشیم؟ راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانیم پول‌هایمان را به «پول شاد» تبدیل کنیم. به عنوان مثال: 

  • کمک کردن به یکی از اعضای خانواده که با مشکلات و مسائل مالی دست‌ و پنجه نرم می‌کند.
  • خرید هدیه برای خوشحالی یک عزیز
  • دریافت هدیه
  • شکرگزاری نسبت به هر مقدار پولی که داریم
  • ارسال کردن کمک مالی برای کسانی که بر اثر حوادث طبیعی آسیب‌ دیده‌اند.
  • جمع‌ آوری کردن پول با فروش کلوچه برای کمک به افراد بی‌خانمان.
  • سرمایه‌گذاری در یک پروژه تجاری یا عام‌ المنفعه.
  • دریافت کردن پول در ازای کار یا خدماتی که مشتری کاملاً از آن‌ها راضی است.

در واقع هر پولی که با عشق، توجه، و دوستی در گردش باشد، «پول شاد» است و ثروت واقعی را برایتان به ارمغان می‌آورد. «پول شاد» باعث می‌شود خودتان و افراد دیگر لبخند بزنید و احساس کنید عمیقاً مورد توجه، علاقه و محبت دیگران قرار گرفته‌اید.

برعکس پول غمگین پولی است که با نارضایتی و از روی اجبار و اکراه برای پرداخت اجاره‌ خانه، قبوض و مالیات استفاده می‌کنیم. مثل:

  • پرداخت یا دریافت پول به‌ عنوان نفقه پس ‌از طلاق و جدایی.
  • دریافت حقوق از کارفرمایی که از کار کردن با او لذت نمی‌برید، اما به‌ خاطر شرایط نامطلوب اقتصادی مجبورید با او و در کنارش کار کنید‌.
  • پرداخت وام با بهره بالا.
  • دریافت پول از کسی که با اکراه به شما پول پرداخت می‌کند. از خدماتی که به او ارائه داده‌اید رضایت ندارد و می‌گوید: «متاسفانه شایستگی دریافت کردن این پول را ندارید. اما به‌ هر حال صرفا برای رعایت کردن مفاد قرارداد این پول را پرداخت می‌کنم!» 
  • سرقت و دزدی پول. 

برای تبدیل پول غمگین به پول شاد یا باید از پرداخت و دریافت آن جلوگیری کنیم یا احساس اکراه و اجبار را برطرف کنیم. اگر می‌خواهید ثروتمند شوید باید پول شاد را وارد زندگی‌تان کنید. باید تمام پول‌هایتان را تبدیل به پول شاد کنید و احساسات منفی را نسبت به پول از خودتان دور کنید. برای ثروتمند شدن باید پول را دوست خودتان بدانید. انرژی عشق و دوستی را به پولتان منتقل کنید تا این انرژی در زندگی خودتان و همه جا به جریان بیفتد. یکی از تکنیک‌هایی که باعث جذب ثروت و پول شاد می‌شود و احساستان را نسبت به پول دگوگون می‌کند تکنیک آریگاتو و شکرگزاری به سبک ژاپنی است. حتما مقاله‌ی تکنیک آریگاتو را بخوانید و این تکنیک جذاب را یاد بگیرید.


 این مقاله را حتما بخوانید:  تکنیک آریگاتو، رازی که شما را ثروتمندتر می کند 


 

با پول شاد ثروتمند شوید

 

چه احساساتی جلوی جریان «پول شاد» را می‌گیرد؟

ماهیت پول انرژی است! درون هر اسکناس یا کارت بانکی و یا هر چیزی که بتوانیم اسم پول را روی آن بگذاریم؛ یک انرژی نهفته است که ما این انرژی را می‌توانیم دریافت کنیم. این انرژی می تواند دریافت پول را سخت و یا آسان کند. برای مثال وقتی پولی سخت به دست می آید؛ یعنی انرژی این پول خوب نیست. در مقابل پول با انرژی خوب، خودش به سمت ما جاری می شود. همچنین این انرژی روی پرداخت پول هم تاثیر می گذارد. پولی که انرژی مثبت داشته باشد؛ به‌آسانی خرج نیازهای ما می‌شود؛ اما پول منفی خرج کردنش همراه با حس بد ماست. 

مسدودکننده‌های جریان پول چی هستند؟ تا به حال به احساسات خودتان موقع پرداخت یا دریافت پول توجه کرده‌اید؟ بیایید چند مورد مهم انسداد جریان پول رو بررسی کنیم:

1. احساس گناه: ممکن است باورهایی داشته باشیم که احساس گناه و عذاب وجدان را درون خود حس کنیم. دو باور زیر از مهم‌ترین باورهای اشتباه ثروت هستند که اکثر افراد به آن‌ها دچارند:

  • به دست آوردن پول را حق خود نمی‌دانیم و بابت آن احساس گناه می‌کنیم
  • از اینکه دیگران به سطح مالی ما نرسیده‌اند؛ احساس گناه می‌کنیم

 بزرگترین عامل انسداد جریان پول در زندگی‌تان احساس گناه است. بسیاری از ما بعد از به‌دست‌آوردن پول احساس گناه می کنیم و آن را حق خود نمی دانیم. خودمان را کمتر از دریافت آن میزان پول می‌بینیم. و یا از اینکه دیگران به اندازه‌ی ما پول ندارند؛ احساس گناه می‌کنیم. با خودمان می‌گوییم «چرا درحالی‌که عده ای از مردم فقیر هستند؛ من ثروتمند و پولدارم!» باید بدانید که این‌ها افکار و باورهای اشتباهی هستند که جریان پول را مسدود می کند. اگر پذیرش پول سخت باشد؛ متوقف می‌شود‌.

۲. احساس خجالت: خجالتی بودن باعث می‌شود در مورد مسائل مالی صحبتی نکنید و سکوت کنید. در نتیجه نمی‌توانید حق خود را بگیرید و درآمد خود را افزایش دهید. اگر پول را در ذهنتان یک چیز بد و اشتباه درنظر بگیرید از صحبت کردن درمورد آن طفره می‌روید و خجالت می‌کشید درمورد آن صحبت کنید.

۳. اهمیت‌دادن بیش از حد به نظر دیگران.

یک باور اشتباه: کسانی که درباره پول حرف می‌زنند افراد طمع‌کار و پول‌پرست هستند!
همه می‌خواهیم در نظر دیگران خوب باشیم و فکر می‌کنیم با صحبت‌کردن در مورد مسائل مالی، دیگران به چشم انسانی طماع به ما نگاه می‌کنند. این افکار باعث می‌شود که هیچگاه در مورد این‌گونه مسائل صحبت نکنیم. حتی شاید وقتی حرفی از پول و ثروت شد آن را رد کنیم و بگوییم پول و ثروت خوب نیست و این‌گونه باورهای محدودکننده را در ناخودآگاه خود تثبیت کنیم.

این سه عامل به دوران کودکی ما باز می‌گردد. باورهای اشتباهی که از کودکی در ذهن ما حک شده است. این زخم‌های کهنه‌ی مالی باعث می‌شود که برای خوشحال بودن پول بیشتری طلب کنیم. باعث می‌شوند خوشحالی را تنها در پول زیاد ببینیم. از طرف دیگر باور داریم که پول می‌تواند به ما آسیب بزند. پس درآن‌واحد هم عاشق پولیم و هم از آن متنفر. با این بلاتکلیفی جریان ثروت متوقف می‌شود. بیایید رابطه‌ی جدیدی با پول ایجاد کنیم که در آن هر دو شاد باشیم.


اکثر افراد درآن‌واحد هم عاشق پولند و هم از آن متنفرند

این بلاتکلیفی جریان پول را متوقف می‌کند


مسدودکننده های پول شاد

 

از کجا بفهمیم پول‌هایمان شاد هستند یا غمگین؟

خیلی راحت از پولتان بپرسید و در صورت نیاز آن را تغییر دهید!

دو تمرین در ادامه آمده است که به سادگی متوجه می‌شوید رابطه‌تان با پول چگونه است و تلاش می‌کنیم رابطه‌ی جدیدی با پول برقرار کنیم. بسیار خوب بیایید تمرین کنیم. از اینجا به بعد با این دو تمرین مباحث بالا را در عمل استفاده می کنید.

 

 تمرین اول: (تغییر رابطه با پول)   تصور کنید پول یک شخص است.

مدت‌زمان موردنیاز : ۱۰ دقیقه.

  • در جایی آرام و راحت و بدون مزاحمت بنشینید. بهتر است چشمانتان را ببندید و چند نفس عمیق بکشید. روی نفس‌کشیدنتان تمرکز کنید. این کار باعث می‌شود عمیقاً با خودتان ارتباط برقرار کنید.

  • پول را در هیبت یک فرد ببینید که در یک کافه روی صندلی روبه‌رویتان  نشسته است. انرژی پول را احساس کنید. احساس پول را دریافت کنید. (درگیر درست یا غلط‌ بودن این اتفاقات نباشید. هر چه که باشد درست‌ترین است.)

  • اجازه دهید پول خودش، خودش را به شما نشان دهد. این کار باعث می‌شود برای اولین‌بار از پول درک بصری داشته باشید. او چگونه است؟ پول را زیر نظر بگیرید و در مورد شکل ظاهری و باطنی پول از خود سؤال بپرسید‌. در مورد فاصله پول با خودتان، راحت بودن پول با شما و... اطلاعات کسب کنید. سعی کنید توصیف کاملی از پول داشته باشید. می‌توانید خود را به‌جای پول بگذارید. خود را از طریق چشمان پول ببینید. پول چه فکری در مورد شما می‌کند؟

  • چشمانتان را باز کنید، خودتان را تکان دهید. کاری متفاوت انجام دهید. با این کار به مدار انرژی پول پا می‌گذارید. این فضا را نفس بکشید.

  • تجربه خود را از این تمرین توصیف کنید. چه حسی به پول داشتید؟ او چه حسی به شما داشت؟ آیا احساساتتان با هم متفاوت بود؟ ممکن است احساسی خنثی داشته باشید. اغلب ما مسائل مالی را از والدینمان یاد می‌گیریم؛ پس ممکن است تجربه مالی ما مشابه اجدادمان یا در تضاد با آن‌ها باشد. در ادامه با انجام یک سری پاکسازی، به تجربه مالی شفافی دست خواهید یافت.

  • اگر احساس پول به شما خنثی نبود به احساس خود، رنگ دهید. می‌توانید برای این احساس، علاوه بر رنگ، اسم هم در نظر بگیرید. تمام این احساس رنگی را از درون خود بیرون آورده و مقابل خود به‌اندازه یک توپ جمع کنید. دوباره بدنتان را اسکن کنید و باقی انرژی را به توپ بازگردانید. نگه‌داشتن این انرژی چه حسی دارد؟

  • حالا تصور کنید سمت چپ شما صندلی نیاکانتان قرار دارد .این صندلی متعلق به تمام اعضای خانواده است که این انرژی را از آن‌ها گرفتیم. حال می‌خواهیم این انرژی را به آن‌ها بازگردانیم. مهم نیست او چه کسی است؛ فقط انرژی را تحویل بدهید. با احترام به او بگویید «این درد و باورها متعلق به شما بود نه من. این درد به خودتان بازگردانده می‌شود.»

  • حال با انجام دم عمیق به خودتان و انرژی پولتان بازگردید. ببینید که این انرژی تغییر کرده است. در صورت خنثی‌نشدن احساس پول به خودتان‌ دوباره چند مرحله قبل را (حتی یک‌لحظه) برای هر احساس تکرار کنید.

  • حالا به خودمان برمی‌گردیم و اطلاعات جدید را درون خودمان بازمی‌گردانیم. نفس بکشید و اجازه دهید یکپارچگی شما را در بر بگیرد. چند نفس دیگر بکشید و به زمان مقدس حال برگردید. می‌توانید در صورت آمادگی بایستید و حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه راه بروید. راه‌رفتن باعث یکپارچگی نیمکره سمت راست و چپ شما می‌شود و اطلاعات جدید را در ذهن شما تثبیت می‌کند. و بعد از اتمام قدم‌زدن در دفترچه یادداشت خود در مورد این اطلاعات جدید توصیفی بنویسید. در مورد تغییر رابطه‌تان با پول چندخطی  بنویسید.

 

 تمرین دوم: تمرین پول شاد (تغییر احساس پول)

همین حالا کیف پول خود را بیاورید. اگر کیف پول شما یک انسان باشد؛ به شما چه می‌گوید؟ آیا با لبخند صحبت می‌کند یا با ناراحتی؟ آیا از شما به‌خاطر رفتار مناسب تشکر می‌کند؟ یا شما را به‌خاطر بی‌اعتنایی شماتت می‌کند؟ برای مثال ممکن است به شما بگوید زندگی‌ات را فدای من نکن. من مهمم اما نه آن‌قدر. یا آیا من دوستت هستم یا دشمنت؟
ممکن است به شما بگوید اگر کارت را دوست نداری ترکش کن یا در مقابل بگوید که من عاشق خودم می‌شوم وقتی تو فلان شغل را داری‌.
آیا از شما فاصله می‌گیرد یا اوقات خوشی را با شما می‌گذراند؟

*تعجب نکنید! این سؤالات مهم است؛ چون رابطه شما با پول تعیین‌کننده‌ی کیفیت زندگی شماست. شما باید بدانید چه احساسی به پول دارید تا بتوانید آن را به پول شاد تبدیل کنید. متأسفانه اغلب ما نسبت به احساسمان به پول بی‌توجهیم و به همین دلیل است که به جایی نمی‌رسیم.  پس به‌صورت ذهنی با آن صحبت کنید و به احساسی که می‌گیرید توجه کنید. از او در مورد احساسش بپرسید و صبر کنید تا ببینید که چه می‌گوید. اگر فکر می‌کنید باید از او به هر دلیلی عذرخواهی کنید این کار را با کمال احترام انجام دهید.

در ذهنتان به این فکر کنید که چه رفتاری با او داشتید؟ او چه احساسی را در شما ایجاد می‌کند؟ منتظر جواب باشید. پاسخ هرچه باشد متعلق به خود شماست و جدید نیست؛ بلکه سال‌هاست این احساس با شماست. شاید احساس گناه یا شرم کنید. خودتان را ببخشید. شرمساری را بابت تمام احساسات و افکاری که سد راه شما شدند کنار بگذارید. احساسات خوب خود را هم بیشتر کنید. از امروز پول را دوست خود بدانید. موقع خرج‌کردن پول خود، به احساس خود توجه کنید و سعی کنید روزبه‌روز آن را بهتر کنید. کاملا به احساستان توجه کنید. هر احساسی که دارید خوب یا بد، احساس شماست و این را بدانید که با تغییر این احساسات مالی، زندگی‌تان متحول می‌شود. پس لطفاً به احساساتتان توجه کنید و با پولتان حرف بزنید.

خبر خوب این است که شما دارید رابطه عاطفی جدیدی با پول برقرار می کنید و شک نکنید که زندگی‌تان دگرگون خواهد شد. یک‌نفس عمیق بکشید. لبخند بزنید. به زندگی جدیدتان خوشامد بگویید.

 


 پیشنهاد رایگان: دانلود کتاب پول شاد از کن هوندا 



در این مقاله، کن هوندا به‌خوبی هرچه‌تمام‌تر ما را با مقدمات مبحث هوش هیجانی مالی آشنا کرد و به‌طورکلی بیان کرد: اگر پول را دوست خود بدانیم؛ می‌توانیم زندگی خود را متحول کنیم.
اما باید بدانید که دانستن این اطلاعات گرچه کمک‌کننده است؛ اما کافی نیست؛ بلکه باید به این دانسته‌ها عمل کرد. پس از همین‌الان شروع کنید و تمرینهای بالا را انجام دهید تا از دیدگاه مالی و باورهای اشتباهتان باخبر شوید. همین آگاهی و تغییر باورها و دیدگاهتان شما را سال‌ها از نظر مالی جلو می‌اندازد. شاید به‌خاطر همین است که منبع علمی این مقاله یعنی کن هوندا در ۲۹ سالگی خود را بازنشسته کرد!

 


بسیار خب، برای شروع رابطه عاطفی جدید با پول و تحول زندگی‌تان آماده هستید؟
لطفاً همین حالا تمرینات این مقاله را انجام دهید. چه باوری جلوی جریان پول را در زندگی شما گرفته است؟

 

برای ثبت نظر ارزشمند خود، به پایین صفحه مراجعه کنید. 👇👇

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

پول شاد چیست؟

چگونه پولمان را شاد کنیم؟
 

 


مشاهده فهرست مطالب

1. پول شاد و پول غمگین چیست؟ آیا پولها احساس دارند؟

2. رابطه ثروتمند بودن و پول شاد چیست؟

3. چگونه پولهایمان را شاد کنیم؟ آیا برای شاد بودن حتماً باید میلیاردر بود؟

4. چه احساساتی جلوی جریان پول شاد را میگیرند؟ دلایل اصلی انسداد جریان پول شاد به زندگی ما چیست؟

5. از کجا بفهمیم پولهایمان شاد هستند یا غمگین؟

  • تمرین اول: تصور کنید پول یک شخص است (تغییر رابطه با پول)
  •  تمرین دوم: تمرین کیف پول شاد (تغییر احساس پول)


 

طبق گفته کِن هوندا، نویسنده ی پرفروش‌ترین کتاب‌های پول‌ساز در ژاپن  _یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان_ احساستان نسبت به پول بیشتر از استراتژیهای سرمایه‌گذاری در ثروتمند شدنتان موثر است. یعنی کمتر هوش مالی (money IQ) و بیشتر به هوش هیجانی مالی (money EQ). چرا که ما تصمیمات اشتباه زیادی را بر اساس EQ مالی خود می‌گیریم. از روی ترس و طمع و استرس دست به انجام کاری می‌زنیم و تمام سرمایه خود را از دست می‌دهیم. پس اگر به دنبال سود مالی بسیار زیاد حتی بیشتر از سرمایه‌گذاری هستید؛ در ادامه همراه ما باشید تا با کمک این متخصص روان‌شناسی پول، ارتباط و احساسمان را نسبت پول بهبود ببخشیم و پول شاد را وارد زندگی خود کنیم.
فراموش نکنید که حتما تمرین‌های ساده و مؤثر آخر مقاله را انجام دهید تا رابطه جدیدی با پول پیدا کنید.

 

پول شاد و پول غمگین چیست؟

آیا برای شاد بودن حتماً باید خیلی پول‌دار بود؟ 
همانطور که در مقاله ثروت واقعی خواندیم خیر، دلیل آن هم وجود افراد زیادی در اطراف ماست که با وجود پول فراوانی که دارند؛ شاد نیستند و برعکس افرادی که با پول کم خود، مقدار فراوانی شادی می خرند. این به معنی بد بودن پول نیست. بلکه شما می‌توانید هم پول داشته باشید و هم شاد باشید. پس برای ثروتمند واقعی بودن باید پول شاد داشته باشید.

برای درک بهتر این موضوع بهتر است که با مبحث انواع احساس پول آشنا شوید.بیایید درمورد پول شاد و پول غمگین که کن هوندا بسیار به آن تاکید دارد صحبت کنیم. به طور خلاصه:

  • پول شاد، پولی است که حس خوبی به همراه دارد.
  • پول ناراحت اما با اکراه و ناراحتی همراه است.

پرداخت و دریافت پول شاد حس خوبی دارد؛ اما پول ناراحت اینطور نیست. پول شاد، به‌راحتی خرج لذت‌هایمان می‌شود؛ پول شاد همان پولی است که کودکی به گل‌فروش می‌دهد و برای مادرش یک شاخه گل می خرد. ولی اگر هنگام خرج‌کردن ناراحت باشیم، این پول همان پول ناراحت است. در این حالت خرج‌کردن را دوست نداریم. این پول معمولاً صرف پرداخت مالیات و قبض‌ها و بدهی‌هایمان می‌شود. 
همچنین پول شاد را از کاری به دست می‌آوریم که از آن لذت می‌بریم؛ ولی پول ناراحت از کلاهبرداری و... به دست می‌آید.

 

وفور ثروت با پول شاد

 

رابطه‌ی ثروتمند شدن و پول شاد چیست؟

برای شروع زندگی مالی جدید و ثروتمند واقعی شدن باید پول را دوست خود بدانید و پول‌هایتان را شاد کنید. تنها در این حالت است که میتوانید در آرامش و خوشبختی زندگی کنید. اگر پولدار باشید اما پولهایتان غمگین باشند، هیچ لذتی در این دنیا نخواهید برد. همیشه نگرانید و استرس دارید. فشار فکر و اضطراب درون شما بسیار زیاد خواهد شد. ترس و تردید در شما رخنه میکند و آرامش نخواهید داشت. شما برای اینکه ثروتمند شوید و بهترین زندگی را داشته باشید باید رابطه خود را با پول و سرمایه تان تغییر دهید. باید احساستان را نسبت به پول تغییر دهید و آن را دوست خود بدانید.

درک هوش هیجانی مالی باعث کاهش نگرانی‌های مالی‌تان می‌شود و به‌جای تمرکز روی مسائل مالی، روی زندگی کردن تمرکز می‌کنید. روی خودتان و مهارت‌هایتان سرمایه‌گذاری تمرکز می‌کنید و ثروت به دنبال شما می‌آید. با تمرکز روی علایقتان لذت می‌برید. با تلاش برای شادکردن دیگران شادی و پول را به زندگی خود وارد می‌کنید.

 


 پیشنهاد دوره: دوره MoneyEQ  (در این دوره، هوش هیجانی مالی خود را بالا ببرید تا بر ترسهای مالی خود چیره شوید و به سطحی از شجاعت، وضوح و اعتماد به نفس دست یابید که درآمد سالانه خود را به درآمد ماهانه‌تان تبدیل کنید.)  


 

چگونه پولهایمان را شاد کنیم؟

اما پول شاد از چه طریقی به دست می آید؟ چه کار کنیم که هم خودمان و هم پولمان همه با هم شاد باشیم؟ راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانیم پول‌هایمان را به «پول شاد» تبدیل کنیم. به عنوان مثال: 

  • کمک کردن به یکی از اعضای خانواده که با مشکلات و مسائل مالی دست‌ و پنجه نرم می‌کند.
  • خرید هدیه برای خوشحالی یک عزیز
  • دریافت هدیه
  • شکرگزاری نسبت به هر مقدار پولی که داریم
  • ارسال کردن کمک مالی برای کسانی که بر اثر حوادث طبیعی آسیب‌ دیده‌اند.
  • جمع‌ آوری کردن پول با فروش کلوچه برای کمک به افراد بی‌خانمان.
  • سرمایه‌گذاری در یک پروژه تجاری یا عام‌ المنفعه.
  • دریافت کردن پول در ازای کار یا خدماتی که مشتری کاملاً از آن‌ها راضی است.

در واقع هر پولی که با عشق، توجه، و دوستی در گردش باشد، «پول شاد» است و ثروت واقعی را برایتان به ارمغان می‌آورد. «پول شاد» باعث می‌شود خودتان و افراد دیگر لبخند بزنید و احساس کنید عمیقاً مورد توجه، علاقه و محبت دیگران قرار گرفته‌اید.

برعکس پول غمگین پولی است که با نارضایتی و از روی اجبار و اکراه برای پرداخت اجاره‌ خانه، قبوض و مالیات استفاده می‌کنیم. مثل:

  • پرداخت یا دریافت پول به‌ عنوان نفقه پس ‌از طلاق و جدایی.
  • دریافت حقوق از کارفرمایی که از کار کردن با او لذت نمی‌برید، اما به‌ خاطر شرایط نامطلوب اقتصادی مجبورید با او و در کنارش کار کنید‌.
  • پرداخت وام با بهره بالا.
  • دریافت پول از کسی که با اکراه به شما پول پرداخت می‌کند. از خدماتی که به او ارائه داده‌اید رضایت ندارد و می‌گوید: «متاسفانه شایستگی دریافت کردن این پول را ندارید. اما به‌ هر حال صرفا برای رعایت کردن مفاد قرارداد این پول را پرداخت می‌کنم!» 
  • سرقت و دزدی پول. 

برای تبدیل پول غمگین به پول شاد یا باید از پرداخت و دریافت آن جلوگیری کنیم یا احساس اکراه و اجبار را برطرف کنیم. اگر می‌خواهید ثروتمند شوید باید پول شاد را وارد زندگی‌تان کنید. باید تمام پول‌هایتان را تبدیل به پول شاد کنید و احساسات منفی را نسبت به پول از خودتان دور کنید. برای ثروتمند شدن باید پول را دوست خودتان بدانید. انرژی عشق و دوستی را به پولتان منتقل کنید تا این انرژی در زندگی خودتان و همه جا به جریان بیفتد. یکی از تکنیک‌هایی که باعث جذب ثروت و پول شاد می‌شود و احساستان را نسبت به پول دگوگون می‌کند تکنیک آریگاتو و شکرگزاری به سبک ژاپنی است. حتما مقاله‌ی تکنیک آریگاتو را بخوانید و این تکنیک جذاب را یاد بگیرید.


 این مقاله را حتما بخوانید:  تکنیک آریگاتو، رازی که شما را ثروتمندتر می کند 


 

با پول شاد ثروتمند شوید

 

چه احساساتی جلوی جریان «پول شاد» را می‌گیرد؟

ماهیت پول انرژی است! درون هر اسکناس یا کارت بانکی و یا هر چیزی که بتوانیم اسم پول را روی آن بگذاریم؛ یک انرژی نهفته است که ما این انرژی را می‌توانیم دریافت کنیم. این انرژی می تواند دریافت پول را سخت و یا آسان کند. برای مثال وقتی پولی سخت به دست می آید؛ یعنی انرژی این پول خوب نیست. در مقابل پول با انرژی خوب، خودش به سمت ما جاری می شود. همچنین این انرژی روی پرداخت پول هم تاثیر می گذارد. پولی که انرژی مثبت داشته باشد؛ به‌آسانی خرج نیازهای ما می‌شود؛ اما پول منفی خرج کردنش همراه با حس بد ماست. 

مسدودکننده‌های جریان پول چی هستند؟ تا به حال به احساسات خودتان موقع پرداخت یا دریافت پول توجه کرده‌اید؟ بیایید چند مورد مهم انسداد جریان پول رو بررسی کنیم:

1. احساس گناه: ممکن است باورهایی داشته باشیم که احساس گناه و عذاب وجدان را درون خود حس کنیم. دو باور زیر از مهم‌ترین باورهای اشتباه ثروت هستند که اکثر افراد به آن‌ها دچارند:

  • به دست آوردن پول را حق خود نمی‌دانیم و بابت آن احساس گناه می‌کنیم
  • از اینکه دیگران به سطح مالی ما نرسیده‌اند؛ احساس گناه می‌کنیم

 بزرگترین عامل انسداد جریان پول در زندگی‌تان احساس گناه است. بسیاری از ما بعد از به‌دست‌آوردن پول احساس گناه می کنیم و آن را حق خود نمی دانیم. خودمان را کمتر از دریافت آن میزان پول می‌بینیم. و یا از اینکه دیگران به اندازه‌ی ما پول ندارند؛ احساس گناه می‌کنیم. با خودمان می‌گوییم «چرا درحالی‌که عده ای از مردم فقیر هستند؛ من ثروتمند و پولدارم!» باید بدانید که این‌ها افکار و باورهای اشتباهی هستند که جریان پول را مسدود می کند. اگر پذیرش پول سخت باشد؛ متوقف می‌شود‌.

۲. احساس خجالت: خجالتی بودن باعث می‌شود در مورد مسائل مالی صحبتی نکنید و سکوت کنید. در نتیجه نمی‌توانید حق خود را بگیرید و درآمد خود را افزایش دهید. اگر پول را در ذهنتان یک چیز بد و اشتباه درنظر بگیرید از صحبت کردن درمورد آن طفره می‌روید و خجالت می‌کشید درمورد آن صحبت کنید.

۳. اهمیت‌دادن بیش از حد به نظر دیگران.

یک باور اشتباه: کسانی که درباره پول حرف می‌زنند افراد طمع‌کار و پول‌پرست هستند!
همه می‌خواهیم در نظر دیگران خوب باشیم و فکر می‌کنیم با صحبت‌کردن در مورد مسائل مالی، دیگران به چشم انسانی طماع به ما نگاه می‌کنند. این افکار باعث می‌شود که هیچگاه در مورد این‌گونه مسائل صحبت نکنیم. حتی شاید وقتی حرفی از پول و ثروت شد آن را رد کنیم و بگوییم پول و ثروت خوب نیست و این‌گونه باورهای محدودکننده را در ناخودآگاه خود تثبیت کنیم.

این سه عامل به دوران کودکی ما باز می‌گردد. باورهای اشتباهی که از کودکی در ذهن ما حک شده است. این زخم‌های کهنه‌ی مالی باعث می‌شود که برای خوشحال بودن پول بیشتری طلب کنیم. باعث می‌شوند خوشحالی را تنها در پول زیاد ببینیم. از طرف دیگر باور داریم که پول می‌تواند به ما آسیب بزند. پس درآن‌واحد هم عاشق پولیم و هم از آن متنفر. با این بلاتکلیفی جریان ثروت متوقف می‌شود. بیایید رابطه‌ی جدیدی با پول ایجاد کنیم که در آن هر دو شاد باشیم.


اکثر افراد درآن‌واحد هم عاشق پولند و هم از آن متنفرند

این بلاتکلیفی جریان پول را متوقف می‌کند


مسدودکننده های پول شاد

 

از کجا بفهمیم پول‌هایمان شاد هستند یا غمگین؟

خیلی راحت از پولتان بپرسید و در صورت نیاز آن را تغییر دهید!

دو تمرین در ادامه آمده است که به سادگی متوجه می‌شوید رابطه‌تان با پول چگونه است و تلاش می‌کنیم رابطه‌ی جدیدی با پول برقرار کنیم. بسیار خوب بیایید تمرین کنیم. از اینجا به بعد با این دو تمرین مباحث بالا را در عمل استفاده می کنید.

 

 تمرین اول: (تغییر رابطه با پول)   تصور کنید پول یک شخص است.

مدت‌زمان موردنیاز : ۱۰ دقیقه.

  • در جایی آرام و راحت و بدون مزاحمت بنشینید. بهتر است چشمانتان را ببندید و چند نفس عمیق بکشید. روی نفس‌کشیدنتان تمرکز کنید. این کار باعث می‌شود عمیقاً با خودتان ارتباط برقرار کنید.

  • پول را در هیبت یک فرد ببینید که در یک کافه روی صندلی روبه‌رویتان  نشسته است. انرژی پول را احساس کنید. احساس پول را دریافت کنید. (درگیر درست یا غلط‌ بودن این اتفاقات نباشید. هر چه که باشد درست‌ترین است.)

  • اجازه دهید پول خودش، خودش را به شما نشان دهد. این کار باعث می‌شود برای اولین‌بار از پول درک بصری داشته باشید. او چگونه است؟ پول را زیر نظر بگیرید و در مورد شکل ظاهری و باطنی پول از خود سؤال بپرسید‌. در مورد فاصله پول با خودتان، راحت بودن پول با شما و... اطلاعات کسب کنید. سعی کنید توصیف کاملی از پول داشته باشید. می‌توانید خود را به‌جای پول بگذارید. خود را از طریق چشمان پول ببینید. پول چه فکری در مورد شما می‌کند؟

  • چشمانتان را باز کنید، خودتان را تکان دهید. کاری متفاوت انجام دهید. با این کار به مدار انرژی پول پا می‌گذارید. این فضا را نفس بکشید.

  • تجربه خود را از این تمرین توصیف کنید. چه حسی به پول داشتید؟ او چه حسی به شما داشت؟ آیا احساساتتان با هم متفاوت بود؟ ممکن است احساسی خنثی داشته باشید. اغلب ما مسائل مالی را از والدینمان یاد می‌گیریم؛ پس ممکن است تجربه مالی ما مشابه اجدادمان یا در تضاد با آن‌ها باشد. در ادامه با انجام یک سری پاکسازی، به تجربه مالی شفافی دست خواهید یافت.

  • اگر احساس پول به شما خنثی نبود به احساس خود، رنگ دهید. می‌توانید برای این احساس، علاوه بر رنگ، اسم هم در نظر بگیرید. تمام این احساس رنگی را از درون خود بیرون آورده و مقابل خود به‌اندازه یک توپ جمع کنید. دوباره بدنتان را اسکن کنید و باقی انرژی را به توپ بازگردانید. نگه‌داشتن این انرژی چه حسی دارد؟

  • حالا تصور کنید سمت چپ شما صندلی نیاکانتان قرار دارد .این صندلی متعلق به تمام اعضای خانواده است که این انرژی را از آن‌ها گرفتیم. حال می‌خواهیم این انرژی را به آن‌ها بازگردانیم. مهم نیست او چه کسی است؛ فقط انرژی را تحویل بدهید. با احترام به او بگویید «این درد و باورها متعلق به شما بود نه من. این درد به خودتان بازگردانده می‌شود.»

  • حال با انجام دم عمیق به خودتان و انرژی پولتان بازگردید. ببینید که این انرژی تغییر کرده است. در صورت خنثی‌نشدن احساس پول به خودتان‌ دوباره چند مرحله قبل را (حتی یک‌لحظه) برای هر احساس تکرار کنید.

  • حالا به خودمان برمی‌گردیم و اطلاعات جدید را درون خودمان بازمی‌گردانیم. نفس بکشید و اجازه دهید یکپارچگی شما را در بر بگیرد. چند نفس دیگر بکشید و به زمان مقدس حال برگردید. می‌توانید در صورت آمادگی بایستید و حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه راه بروید. راه‌رفتن باعث یکپارچگی نیمکره سمت راست و چپ شما می‌شود و اطلاعات جدید را در ذهن شما تثبیت می‌کند. و بعد از اتمام قدم‌زدن در دفترچه یادداشت خود در مورد این اطلاعات جدید توصیفی بنویسید. در مورد تغییر رابطه‌تان با پول چندخطی  بنویسید.

 

 تمرین دوم: تمرین پول شاد (تغییر احساس پول)

همین حالا کیف پول خود را بیاورید. اگر کیف پول شما یک انسان باشد؛ به شما چه می‌گوید؟ آیا با لبخند صحبت می‌کند یا با ناراحتی؟ آیا از شما به‌خاطر رفتار مناسب تشکر می‌کند؟ یا شما را به‌خاطر بی‌اعتنایی شماتت می‌کند؟ برای مثال ممکن است به شما بگوید زندگی‌ات را فدای من نکن. من مهمم اما نه آن‌قدر. یا آیا من دوستت هستم یا دشمنت؟
ممکن است به شما بگوید اگر کارت را دوست نداری ترکش کن یا در مقابل بگوید که من عاشق خودم می‌شوم وقتی تو فلان شغل را داری‌.
آیا از شما فاصله می‌گیرد یا اوقات خوشی را با شما می‌گذراند؟

*تعجب نکنید! این سؤالات مهم است؛ چون رابطه شما با پول تعیین‌کننده‌ی کیفیت زندگی شماست. شما باید بدانید چه احساسی به پول دارید تا بتوانید آن را به پول شاد تبدیل کنید. متأسفانه اغلب ما نسبت به احساسمان به پول بی‌توجهیم و به همین دلیل است که به جایی نمی‌رسیم.  پس به‌صورت ذهنی با آن صحبت کنید و به احساسی که می‌گیرید توجه کنید. از او در مورد احساسش بپرسید و صبر کنید تا ببینید که چه می‌گوید. اگر فکر می‌کنید باید از او به هر دلیلی عذرخواهی کنید این کار را با کمال احترام انجام دهید.

در ذهنتان به این فکر کنید که چه رفتاری با او داشتید؟ او چه احساسی را در شما ایجاد می‌کند؟ منتظر جواب باشید. پاسخ هرچه باشد متعلق به خود شماست و جدید نیست؛ بلکه سال‌هاست این احساس با شماست. شاید احساس گناه یا شرم کنید. خودتان را ببخشید. شرمساری را بابت تمام احساسات و افکاری که سد راه شما شدند کنار بگذارید. احساسات خوب خود را هم بیشتر کنید. از امروز پول را دوست خود بدانید. موقع خرج‌کردن پول خود، به احساس خود توجه کنید و سعی کنید روزبه‌روز آن را بهتر کنید. کاملا به احساستان توجه کنید. هر احساسی که دارید خوب یا بد، احساس شماست و این را بدانید که با تغییر این احساسات مالی، زندگی‌تان متحول می‌شود. پس لطفاً به احساساتتان توجه کنید و با پولتان حرف بزنید.

خبر خوب این است که شما دارید رابطه عاطفی جدیدی با پول برقرار می کنید و شک نکنید که زندگی‌تان دگرگون خواهد شد. یک‌نفس عمیق بکشید. لبخند بزنید. به زندگی جدیدتان خوشامد بگویید.

 


 پیشنهاد رایگان: دانلود کتاب پول شاد از کن هوندا 



در این مقاله، کن هوندا به‌خوبی هرچه‌تمام‌تر ما را با مقدمات مبحث هوش هیجانی مالی آشنا کرد و به‌طورکلی بیان کرد: اگر پول را دوست خود بدانیم؛ می‌توانیم زندگی خود را متحول کنیم.
اما باید بدانید که دانستن این اطلاعات گرچه کمک‌کننده است؛ اما کافی نیست؛ بلکه باید به این دانسته‌ها عمل کرد. پس از همین‌الان شروع کنید و تمرینهای بالا را انجام دهید تا از دیدگاه مالی و باورهای اشتباهتان باخبر شوید. همین آگاهی و تغییر باورها و دیدگاهتان شما را سال‌ها از نظر مالی جلو می‌اندازد. شاید به‌خاطر همین است که منبع علمی این مقاله یعنی کن هوندا در ۲۹ سالگی خود را بازنشسته کرد!

 


بسیار خب، برای شروع رابطه عاطفی جدید با پول و تحول زندگی‌تان آماده هستید؟
لطفاً همین حالا تمرینات این مقاله را انجام دهید. چه باوری جلوی جریان پول را در زندگی شما گرفته است؟

 

برای ثبت نظر ارزشمند خود، به پایین صفحه مراجعه کنید. 👇👇

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند
مقالات پیشنهادی

نظر شما درباره این مطلب

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت رویال مایند ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت رویال مایند رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام