ثروت واقعی چیست؟ 3 معیار مهم اندازه گیری ثروتتان + تمرین ذهن ثروتمند

زمان مطالعه : 15 دقیقه

چکیده این مطلب : آیا شما خودتان را ثروتمند می‌دانید؟ اگر ثروت واقعی را برای خود درست معنا نکنید در تله‌ی بزرگی می‌افتید. به جایی می‌رسید که هرچقدر پول داشته باشید برایتان کافی نیست و احساس ناکافی بودن و بی‌کفایتی خواهید کرد. چرا که هیچ حد و مرزی ندارد و آسایش را تجربه نخواهید کرد. پس حتما این مقاله را بخوانید تا با ثروت واقعی آشنا شوید و خودتان نیز تبدیل به یک ثروتمند واقعی شوید

ثروت واقعی چیست؟

3 معیار مهم اندازه‌گیری ثروتتان

 

ثروت... ثروت واقعی....

با خواندن این عبارات اولین تصویری که در ذهن شما نقش می‌بندد؛ چیست؟
خانه بزرگ؟ ماشین لوکس؟ لباسهای برند؟ رستوران لوکس؟ هتل چند ستاره؟ 
یا اینکه به خانواده ای آرام یا مقوله ی سلامتی و آرامش فکر می کنید؟
به‌طورکلی این تصویر ذهنیتان مادی است یا معنوی؟ ظاهری است یا درونی؟
آیا قادر به تغییر این تصویر هستید؟
اصلا کدام یک از این تصاویر درست است؟
ثروت واقعی چی هست؟ تعریف صحیح ثروت چیست؟
چه مقدار پول کافی است تا ثروتمند بشوید؟

برای رسیدن به پاسخ صحیح هر سوالی باید زمینه ی سوال را مشخص کنید و به متخصص آن زمینه مراجعه کنید. به همین دلیل در این مقاله پاسخ این سوالات را از کِن هوندا، کارشناس نامدار امور مالی و هوش هیجانی مالی، می خوانیم.
به نظر آقای هوندا لازم است تعریفی از ثروت برای اغلب مردم ارائه بدهیم؛ چون در غیر این صورت در تقلا کردن برای رسیدن به ثروت خودشان را گم می کنند. پس باید بدانید ثروت برای شما چه معنایی دارد.

 


 پیشنهاد رایگان: مستر کلاس آزادی مالی به سبک ژاپنی (فایل ویدیویی) 


 

ثروت واقعی در ذهن ما چگونه است؟

اغلب ما در مورد ثروت به‌اشتباه راهنمایی شدیم! از دوران کودکی به ما گفته اند که باید بهترین نمرات را کسب کنید تا خوشبخت باشید؛ اما چرا؟ تا بتوانید به مدرسه های خوب بروید. چون با رفتن به این مدرسه ها شغل خوبی پیدا می کنید و به این صورت یک روز بالاخره «پول‌دار» می شوید. به‌عبارت‌دیگر، چیزهایی که در زندگی به دست می آوریم را به‌ عنوان ثروت واقعی، به ما شناسانده اند! اپول و دستاوردها می توانند جزو انواع ثروت باشند اما ثروت واقعی چیزی درونی است.

ثروت واقعی و خوشبختی

 

ثروت واقعی چیست؟

درمورد معنای ثروت باید مراقب باشید. اگر ثروت واقعی را درست برای خود معنا نکنید در دام بزرگی می‌افتید. به جایی می‌رسید که هرچقدر پول داشته باشید برایتان کافی نیست و احساس ناکافی بودن و بی‌کفایتی خواهید کرد. حال بهترین تعریفی که از ثروت واقعی می‌توانیم داشته باشیم چیست؟

جواب: ثروت واقعی این است که خودتان را همانطور که هستید؛ دوست داشته باشید و از موقعیت و شرایط و داشته‌هایتان استفاده کنید و از آن‌ها لذت ببرید.

بله، پول یکی از انواع ثروت است اما برای «ثروتمند واقعی بودن» مهم نیست که چقدر پول دارید. قطعا زندگی بدون پول در این دنیای مدرن سخت است؛ اما شادی و احساس ثروت در گرو داشتن پول زیاد نیست. چه‌بسا افراد پولداری که احساس ثروتمندی نمی‌کنند؛ ولی افرادی هم هستند که با وجودی که پول هنگفتی به دست نمی‌آورند؛ احساس می کنند ثروتمندترین عالم هستند. پس سه معیار مهم وجود دارد که شما را تبدیل به یک ثروتمند واقعی می‌کند. ثروت واقعی دوست‌داشتن سه چیز است؛

  • همانی که هستیم،
  • جایی که قرار داریم
  • و چیزی که داریم.

 

چگونه تبدیل به یک ثروتمند واقعی شویم؟

جواب: داشته‌هایتان را ببینید!

بله داشته‌هایتان مهم‌ترین چیزهایی هستند که در این دنیا می‌توانید بابتشان سپاسگزار باشید. اگر می‌خواهید یک ثروتمند واقعی و شوید، اگر می‌خواهید ثروت واقعی را درک کنید و ببینید چه ثروت عظیمی دارید، شکرگزاری کنید. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا متوجه ثروتتان شوید، شکرگزاری داشته‌هاست. اگر همانی که هستید، جایی که قرار دارید و چیزهایی که دارید را دوست داشته باشید و بابت آن‌ها سپاسگزار باشید ثروت عظیمی را درک خواهید کرد. اینگونه شما به چشم می‌بینید که چه نعمت‌هایی درونتان و چه نعمت‌هایی در زندگی‌تان دارید و داشته‌هایتان چیست. از آن‌ها استفاده می کنید و در جهت رشد و پیشرفتتان حرکت می‌کنید.

 

چگونه شکرگزاری باعث می‌شود یک ثروتمند واقعی شویم؟

فراموش نکنید که شکرگزاری به معنای ماندن در همان حالت نیست. درون مفهوم شکرگزاری رشد و پیشرفت قرار گرفته است. شما اگر کسی را دوست داشته باشید و خدا را بابت حضور او در زندگی‌تان شکر کنید، بهترین‌ها را نیز برایش می‌خواهید. پس اگر خودتان و داشته‌هایتان را دوست داشته باشید در مسیر رشد قرار خواهید گرفت چرا که می‌خواهید هر روز بهتر از روز قبلتان باشید. پس شکرگزاری شما را هدفمند هم می‌کند. به عبارت دیگر، هم کسی که در این لحظه هستید را دوست دارید و هم فردی را که دارید به آن تبدیل می‌شوید. و اینگونه به ثروتمندترین ورژن خود تبدیل خواهید شد.
پس:

  • شکرگزاری شما را هدفمند می‌کند. شما می‌خواهید هر روز بهتر از دیروز باشید. می‌خواهید هر روز به لیست داشته‌هایتان بیفزایید. پس در مسیر رشد قرار می‌گیرید.
  • وقتی هر روز لیست اهداف و شکرگزاری‌تان را می‌خوانید انگیزه‌ای قوی برای بیدار شدن در صبح دارید. این انگیزه شما را به جلو سوق می‌دهد. 
  • زمانی که دیگران ناراحتند و ناله می‌کنند، شما تلاش می‌کنید. 
  • زمانی که دیگران از نداشته‌هایشان گله و شکایت می‌کنند شما برای داشته‌هایتان سپاسگزارید و به شکرانه‌ی داشتنشان بهترین استفاده را از آن‌ها می‌کنید.
  • شما خودتان را دوست دارید و به توانایی‌هایتان ایمان می‌آورید. زمانی که دیگران به دنبال راهی برای فرار از وظایف خود می‌گردند، شما در پی یادگیری و فرصت‌های جدید هستید.
  • شکرگزاری ابزار قدرتمندی است که ثروت واقعی‌تان را به شما نشان می‌دهد. عشق به خودتان و داشته‌هایتان و جایی که هستید را درک می‌کنید و هر روز ثروتمندتر از روز قبل خواهید شد.

 

 تمرین ذهن ثروتمند 

متعهد شوید هر روز لیستی از داشته‌هایتان را بنویسید تا ذهنتان را برای ثروتمند بودن و دیدن ثروت‌های زندگی‌تان عادت دهید. می توانید متعهد شوید که تنها 10 مورد بنویسید.

ثروت‌های شما می‌تواند هر چیزی باشد. از مادیات گرفته تا رفتار و ویژگیهایتان و معنویات:
وسایلی که دارید. سلامتی‌تان، پول و دارایی‌هایتان، ویژگی‌های خوب خودتان، تلاشتان برای بهبود حال روحی، تلاشتان برای تغییر زندگی، شخصیت با ارده و هدفمند، مهارت‌هایی که بلد شده‌اید، رشد و پیشرفت شغلی‌تان، طبیعتی که در آن قدم می‌زنید... برای همه و همه احساس شکرگزاری را به درونتان بیاورید و با تمام وجود سپاسگزاری کنید. و در آخر برای تجربه‌ی این احساس شکرگزاری و ثروت باز نیز شکرگزاری کنید.

 

 

چه مقدار ثروت برای ثروتمند واقعی بودن کافی است؟

غربی ها اغلب می‌خواهند بدانند که چطور می‌توانند ثروتمندتر بشوند؛ اما شرقی‌ها بیشتر کنجکاو هستند که بدانند چطور می‌توانند از داشته‌هایشان حتی داشته های کمشان هم بیشترین لذت را ببرند. تا اینجای مقاله باید به این موضوع پی برده باشید که دیدگاه شرقی صحیح تر است. بپذیرید که اگر روابطی عالی، دوستانی خوب و کار امنی دارید؛ شما ثروتمندید. هیچوقت با خودتان فکر نکنید که تنها در صورتی ثروتمند هستید که فلان مقدار پول داشته باشید. ثروت را برای خودتان درست معنی کنید. ثروت از دید بعضی افراد روابط مستحکم خانوادگی است و برای برخی بیشتر جنبه بیزینسی دارد. پولدار بودن می‌تواند یکی از ثروت‌های شما باشد. اما اگر دیدگاه درستی نداشته باشید عاملی می‌شود برای نارضایتی و لذت نبردن از این پول‌هایتان. دوباره تاکید می‌کنیم که اگر خوشبختی و ثروت را فقط و فقط در گرو پول داشتن بدانید در تله‌ی بزرگی گیر افتاده‌اید. چرا که هیچ حد و مرزی ندارد و آسایش را تجربه نخواهید کرد.


مثالی واقعی از ثروتمند ناواقعی!

به مثال زیر دقت کنید:
در یک مصاحبه ی جالب، کن هوندا از یک میلیونر که شرکت سهامی عام دارد پرسیده است که چه موقع حس می کنی که همه ی ثروت دنیا را داری؟ او گفت فعلا این احساس را ندارم؛ چون خودم را آدم ثروتمندی نمی‌دانم. طبق معیارها او خیلی ثروتمند بود؛ اما خودش را ثروتمند نمی دانست اما می‌دانید چرا؟ چون او هنوز جت شخصی نداشت! با وجود میلیون‌ها دلاری که در بانک داشت فقط به‌خاطر نداشتن جت شخصی خودش را ثروتمند نمی‌دانست و رضایت درونی نداشت.

سوال: آیا به نظر شما این مرد با این تفکر حتی اگر جت شخصی داشته باشد احساس ثروتمندی می کند؟
جواب: قطعا خیر؛ مسلما بعد از خرید جت شخصی به دنبال بهانه ی جدیدی می گشت تا خود را ثروتمند نداند برای مثال گلایه جدید او می تواند این باشد که جت شخصی او شش‌نفره است؛ چرا که قطعا با داشتن جت شخصی دوازده‌نفره می تواند ثروتمندتر باشد. بدانید که هیچ حد و مرزی برای ثروت وجود ندارد.


ثروت را برای خودتان درست معنی کنید. پولدار بودن می‌تواند یکی از ثروت‌های شما باشد اما هیچگاه با خودتان فکر نکنید که تنها در صورتی ثروتمند هستید که فلان مقدار پول داشته باشید. اگر خودتان را دوست دارید، روابطی عالی، دوستانی خوب و کار امنی دارید؛ شما ثروتمندید. اگر درک درستی از ثروت نداشته باشید؛ هر مقدار پول برای احساس ثروتمندی و رضایتمندی شما ناکافی است.


 

چرا افراد نسبت به «ثروت واقعی» بی توجهند و فقط پول زیاد می‌خواهند؟

چرا دوست داریم ثروت مالی زیادی داشته باشیم؟ همه برای ثروتمند شدن و شاد بودن سخت کار می کنند. اما چرا؟

•    احساس امنیت
 احساس امنیت حاصل از داشتن مقدار مشخصی پول را در بانک تصور کنید؛ اما سوال اصلی این است که چه‌قدر پول برای ایجاد این احساس لازم است؟ میزان پولی که گرسنه و بی‌سرپناه نمانید یا به مقداری که بتوانید جت شخصی دوازده‌نفره بخرید؟

•    احساس قدرت.
داشتن پول و مادیات به ما قدرت می دهد برای همین مردم برای پول‌دار شدن تقلی می¬کنند. با چه مقدار پول قدرتمند می شوید؟

•    احساس شهرت.
مردم فکر می کنند که یکی از راه های شناخته‌شدن توسط دیگران ثروتمند بودن است. فکر می کنند که پول آن ها را به فردی سرشناس و بزرگ تبدیل می کند برای همین ماشین و خانه لوکس می خرند و بچه‌هایشان را به مدارس خصوصی می فرستند.

پول زیاد داشتن به هیچ عنوان بد نیست بلکه بسیار پسندیده است. اما نیاز است پولدار بودن را با ثروتمند بودن اشتباه نگیریم. افرادی هستند که فقط پول و سرمایه زیادی دارند اما ثروتمند نیستند. پس ثروت را دوباره تعریف کردیم تا تبدیل به یک ثروتمند واقعی شویم. تا در این دام نیفتیم که فکر کنیم برای خوشبخت بودن لزوما باید خیلی ثروتمند باشیم و پول هنگفت یا دارایی‌های چشمگیری داشته باشیم. (اشتباه نکنید؛ پول داشتن بسیار خوب است اما برای خوشبخت و ثروتمند بودن نیاز به پول هنگفت نیست.) یک بعدازظهر خنک را تصور کنید. نسیم خنک و چای عصرانه. تجربه‌ی این لحظه خود یک ثروت است. 

تعریف ثروت برای هر کسی متفاوت است اما کسی که بتواند که خود را همان طور که هست دوست بدارد و از موقعیت و شرایط و داشته‌هایش استفاده کند و لذت ببرد واقعا ثروتمند است.  چنین فردی هر مقدار پول هم که بخواهد می‌تواند به دست آورد چون ثروت واقعی را دارد. شما می‌توانید هم پولدار باشید و هم ثروتمند اما بسیارند کسانی که فقط پول زیاد دارند و ثروت خود را فراموش کرده‌اند. آن‌ها درگیر لذت‌های آنی و زودگذر شده‌اند و لذت واقعی و همیشگی را تجربه نمی‌کنند.

 

احساس ثروتمندی و ثروت واقعی نسخه ی واحدی ندارد!

جالب است که مفهوم ثروت برای افراد مختلف متفاوت است. سبک زندگی ایده‌آل برای هر فرد متفاوت است و برای رسیدن به این سبک زندگی باید مقدارهای متفاوتی پول به دست آورد. اگر سبک زندگی یک فرد، ساده و بی‌آلایش باشد؛ برای شادی به ثروت زیادی نیاز ندارد؛ ولی سبک زندگی تجملی نیازمند ثروت هنگفتی است. معمولا بدون درک این موضوع، درخواست پول زیاد می کنیم و اصرار داریم که میلیونر یا میلیاردر باشیم. پس اگر بتوانید برای خودتان تعریف جدیدی از ثروت داشته باشید؛ متوجه می شوید که با هر سبک زندگی شما ثروتمند هستید. درواقع برای ثروتمند بودن به سخت کارکردن و پول هنگفت نیاز ندارید؛ بلکه شما همین‌ الان هم ثروتمند هستید.

 


پس اگر ثروت واقعی داریم دیگر نیازی به پول نیست؟

 اشتباه نکنید!  این به این معنی نیست که چون ثروت واقعی را درک کردید دیگر تلاشی برای کسب درآمد و پول نکنید. اتفاقا برعکس، کسی که ثروت واقعی را درونش حس کند به این معنی است که با خودش در صلح است و از موقعیت و شرایط و داشته‌هایش استفاده می‌کند. پس مسیری جز پولدار شدن برایش باقی نمی‌ماند. هدفمند می‌شود و به دنبال رسالت شخصی و اهداف رویاهای شخصی خود می‌رود. چنین فردی به دلیل این که ثروت دوست داشتن خود را دارد، صلحی درونی را هم دارد و می‌داند از دنیا چه می‌خواهد و چگونه از داشته‌هایش استفاده کند. 
پول داشتن و ثروتمندی هیچ منافاتی با هم ندارند. شما می‌توانید پول خود را جزو ثروتتان بدانید و بابت آن بسیار سپاسگزار باشید. اما عکس قضیه اشتباه است. اگر خوشبختی و ثروت واقعی را در گرو پول بدانید هیچگاه آرامش نخواهید یافت. چرا که چرخه‌ی رضایت و پول تمامی ندارد.

پس از همین حالا تعریف خود از ثروت را تصحیح کنید تا زندگیان تغییر کند. یادتان باشد ما چیزی جز احساس درونی‌مان نیستیم و تعریف ما از ثروت، تمام احساسات حال و آینده ی ما را تعریف می کند. پس داشته‌هایتان را بنویسید تا متوجه ثروت‌های عظیم خود شوید. نگران نباشید آنقدر نعمت اطرافتان وجود دارد که فقط کافی است آن‌ها را ببینید.  ثروت واقعی خود را درک کنید. به این معنی که شکرگزار خودتان، شرایط و داشته‌هایتان باشید و احساس و باورهایتان را همسو با ثروتمند واقعی بودن تغییر دهید.


در این مقاله، به کمک کِن هوندا و دوره هوش هیجانی مالی یا MoneyEQ، با شناخت تعریف جدید ثروت و درک نسبی بودن آن یک پله دیگر از نردبان هوش هیجانی مالی بالا رفتیم. حال می دانیم چه مقدار پول برای احساس ثروتمندی ما می تواند کافی باشد و به این آگاهی هم دست یافتیم که اگر درک درستی از ثروت نداشته باشیم؛ هر مقدار پول برای احساس ثروتمندی و رضایتمندی ما ناکافی است. حال که دانستید تعریف ثروت واقعی این قدر مهم است؛ آن را این بار با صدای بلند بخوانید:

ثروت واقعی دوست‌داشتن سه چیز است؛ همانی که هستیم، جایی که قرار داریم و چیزی که داریم.

 


شما بگویید، تا قبل از خواندن این مقاله نظرتان درمورد ثروت واقعی چه بود؟ آیا احساس ثروتمندی داشتید؟
بعد از خواندن مطالب این مقاله چه احساسی دارید؟ حتما نظرتان را با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید

 

برای ثبت نظر ارزشمند خود، به پایین صفحه مراجعه کنید. 👇👇

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

ثروت واقعی چیست؟

3 معیار مهم اندازه‌گیری ثروتتان

 

ثروت... ثروت واقعی....

با خواندن این عبارات اولین تصویری که در ذهن شما نقش می‌بندد؛ چیست؟
خانه بزرگ؟ ماشین لوکس؟ لباسهای برند؟ رستوران لوکس؟ هتل چند ستاره؟ 
یا اینکه به خانواده ای آرام یا مقوله ی سلامتی و آرامش فکر می کنید؟
به‌طورکلی این تصویر ذهنیتان مادی است یا معنوی؟ ظاهری است یا درونی؟
آیا قادر به تغییر این تصویر هستید؟
اصلا کدام یک از این تصاویر درست است؟
ثروت واقعی چی هست؟ تعریف صحیح ثروت چیست؟
چه مقدار پول کافی است تا ثروتمند بشوید؟

برای رسیدن به پاسخ صحیح هر سوالی باید زمینه ی سوال را مشخص کنید و به متخصص آن زمینه مراجعه کنید. به همین دلیل در این مقاله پاسخ این سوالات را از کِن هوندا، کارشناس نامدار امور مالی و هوش هیجانی مالی، می خوانیم.
به نظر آقای هوندا لازم است تعریفی از ثروت برای اغلب مردم ارائه بدهیم؛ چون در غیر این صورت در تقلا کردن برای رسیدن به ثروت خودشان را گم می کنند. پس باید بدانید ثروت برای شما چه معنایی دارد.

 


 پیشنهاد رایگان: مستر کلاس آزادی مالی به سبک ژاپنی (فایل ویدیویی) 


 

ثروت واقعی در ذهن ما چگونه است؟

اغلب ما در مورد ثروت به‌اشتباه راهنمایی شدیم! از دوران کودکی به ما گفته اند که باید بهترین نمرات را کسب کنید تا خوشبخت باشید؛ اما چرا؟ تا بتوانید به مدرسه های خوب بروید. چون با رفتن به این مدرسه ها شغل خوبی پیدا می کنید و به این صورت یک روز بالاخره «پول‌دار» می شوید. به‌عبارت‌دیگر، چیزهایی که در زندگی به دست می آوریم را به‌ عنوان ثروت واقعی، به ما شناسانده اند! اپول و دستاوردها می توانند جزو انواع ثروت باشند اما ثروت واقعی چیزی درونی است.

ثروت واقعی و خوشبختی

 

ثروت واقعی چیست؟

درمورد معنای ثروت باید مراقب باشید. اگر ثروت واقعی را درست برای خود معنا نکنید در دام بزرگی می‌افتید. به جایی می‌رسید که هرچقدر پول داشته باشید برایتان کافی نیست و احساس ناکافی بودن و بی‌کفایتی خواهید کرد. حال بهترین تعریفی که از ثروت واقعی می‌توانیم داشته باشیم چیست؟

جواب: ثروت واقعی این است که خودتان را همانطور که هستید؛ دوست داشته باشید و از موقعیت و شرایط و داشته‌هایتان استفاده کنید و از آن‌ها لذت ببرید.

بله، پول یکی از انواع ثروت است اما برای «ثروتمند واقعی بودن» مهم نیست که چقدر پول دارید. قطعا زندگی بدون پول در این دنیای مدرن سخت است؛ اما شادی و احساس ثروت در گرو داشتن پول زیاد نیست. چه‌بسا افراد پولداری که احساس ثروتمندی نمی‌کنند؛ ولی افرادی هم هستند که با وجودی که پول هنگفتی به دست نمی‌آورند؛ احساس می کنند ثروتمندترین عالم هستند. پس سه معیار مهم وجود دارد که شما را تبدیل به یک ثروتمند واقعی می‌کند. ثروت واقعی دوست‌داشتن سه چیز است؛

  • همانی که هستیم،
  • جایی که قرار داریم
  • و چیزی که داریم.

 

چگونه تبدیل به یک ثروتمند واقعی شویم؟

جواب: داشته‌هایتان را ببینید!

بله داشته‌هایتان مهم‌ترین چیزهایی هستند که در این دنیا می‌توانید بابتشان سپاسگزار باشید. اگر می‌خواهید یک ثروتمند واقعی و شوید، اگر می‌خواهید ثروت واقعی را درک کنید و ببینید چه ثروت عظیمی دارید، شکرگزاری کنید. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا متوجه ثروتتان شوید، شکرگزاری داشته‌هاست. اگر همانی که هستید، جایی که قرار دارید و چیزهایی که دارید را دوست داشته باشید و بابت آن‌ها سپاسگزار باشید ثروت عظیمی را درک خواهید کرد. اینگونه شما به چشم می‌بینید که چه نعمت‌هایی درونتان و چه نعمت‌هایی در زندگی‌تان دارید و داشته‌هایتان چیست. از آن‌ها استفاده می کنید و در جهت رشد و پیشرفتتان حرکت می‌کنید.

 

چگونه شکرگزاری باعث می‌شود یک ثروتمند واقعی شویم؟

فراموش نکنید که شکرگزاری به معنای ماندن در همان حالت نیست. درون مفهوم شکرگزاری رشد و پیشرفت قرار گرفته است. شما اگر کسی را دوست داشته باشید و خدا را بابت حضور او در زندگی‌تان شکر کنید، بهترین‌ها را نیز برایش می‌خواهید. پس اگر خودتان و داشته‌هایتان را دوست داشته باشید در مسیر رشد قرار خواهید گرفت چرا که می‌خواهید هر روز بهتر از روز قبلتان باشید. پس شکرگزاری شما را هدفمند هم می‌کند. به عبارت دیگر، هم کسی که در این لحظه هستید را دوست دارید و هم فردی را که دارید به آن تبدیل می‌شوید. و اینگونه به ثروتمندترین ورژن خود تبدیل خواهید شد.
پس:

  • شکرگزاری شما را هدفمند می‌کند. شما می‌خواهید هر روز بهتر از دیروز باشید. می‌خواهید هر روز به لیست داشته‌هایتان بیفزایید. پس در مسیر رشد قرار می‌گیرید.
  • وقتی هر روز لیست اهداف و شکرگزاری‌تان را می‌خوانید انگیزه‌ای قوی برای بیدار شدن در صبح دارید. این انگیزه شما را به جلو سوق می‌دهد. 
  • زمانی که دیگران ناراحتند و ناله می‌کنند، شما تلاش می‌کنید. 
  • زمانی که دیگران از نداشته‌هایشان گله و شکایت می‌کنند شما برای داشته‌هایتان سپاسگزارید و به شکرانه‌ی داشتنشان بهترین استفاده را از آن‌ها می‌کنید.
  • شما خودتان را دوست دارید و به توانایی‌هایتان ایمان می‌آورید. زمانی که دیگران به دنبال راهی برای فرار از وظایف خود می‌گردند، شما در پی یادگیری و فرصت‌های جدید هستید.
  • شکرگزاری ابزار قدرتمندی است که ثروت واقعی‌تان را به شما نشان می‌دهد. عشق به خودتان و داشته‌هایتان و جایی که هستید را درک می‌کنید و هر روز ثروتمندتر از روز قبل خواهید شد.

 

 تمرین ذهن ثروتمند 

متعهد شوید هر روز لیستی از داشته‌هایتان را بنویسید تا ذهنتان را برای ثروتمند بودن و دیدن ثروت‌های زندگی‌تان عادت دهید. می توانید متعهد شوید که تنها 10 مورد بنویسید.

ثروت‌های شما می‌تواند هر چیزی باشد. از مادیات گرفته تا رفتار و ویژگیهایتان و معنویات:
وسایلی که دارید. سلامتی‌تان، پول و دارایی‌هایتان، ویژگی‌های خوب خودتان، تلاشتان برای بهبود حال روحی، تلاشتان برای تغییر زندگی، شخصیت با ارده و هدفمند، مهارت‌هایی که بلد شده‌اید، رشد و پیشرفت شغلی‌تان، طبیعتی که در آن قدم می‌زنید... برای همه و همه احساس شکرگزاری را به درونتان بیاورید و با تمام وجود سپاسگزاری کنید. و در آخر برای تجربه‌ی این احساس شکرگزاری و ثروت باز نیز شکرگزاری کنید.

 

 

چه مقدار ثروت برای ثروتمند واقعی بودن کافی است؟

غربی ها اغلب می‌خواهند بدانند که چطور می‌توانند ثروتمندتر بشوند؛ اما شرقی‌ها بیشتر کنجکاو هستند که بدانند چطور می‌توانند از داشته‌هایشان حتی داشته های کمشان هم بیشترین لذت را ببرند. تا اینجای مقاله باید به این موضوع پی برده باشید که دیدگاه شرقی صحیح تر است. بپذیرید که اگر روابطی عالی، دوستانی خوب و کار امنی دارید؛ شما ثروتمندید. هیچوقت با خودتان فکر نکنید که تنها در صورتی ثروتمند هستید که فلان مقدار پول داشته باشید. ثروت را برای خودتان درست معنی کنید. ثروت از دید بعضی افراد روابط مستحکم خانوادگی است و برای برخی بیشتر جنبه بیزینسی دارد. پولدار بودن می‌تواند یکی از ثروت‌های شما باشد. اما اگر دیدگاه درستی نداشته باشید عاملی می‌شود برای نارضایتی و لذت نبردن از این پول‌هایتان. دوباره تاکید می‌کنیم که اگر خوشبختی و ثروت را فقط و فقط در گرو پول داشتن بدانید در تله‌ی بزرگی گیر افتاده‌اید. چرا که هیچ حد و مرزی ندارد و آسایش را تجربه نخواهید کرد.


مثالی واقعی از ثروتمند ناواقعی!

به مثال زیر دقت کنید:
در یک مصاحبه ی جالب، کن هوندا از یک میلیونر که شرکت سهامی عام دارد پرسیده است که چه موقع حس می کنی که همه ی ثروت دنیا را داری؟ او گفت فعلا این احساس را ندارم؛ چون خودم را آدم ثروتمندی نمی‌دانم. طبق معیارها او خیلی ثروتمند بود؛ اما خودش را ثروتمند نمی دانست اما می‌دانید چرا؟ چون او هنوز جت شخصی نداشت! با وجود میلیون‌ها دلاری که در بانک داشت فقط به‌خاطر نداشتن جت شخصی خودش را ثروتمند نمی‌دانست و رضایت درونی نداشت.

سوال: آیا به نظر شما این مرد با این تفکر حتی اگر جت شخصی داشته باشد احساس ثروتمندی می کند؟
جواب: قطعا خیر؛ مسلما بعد از خرید جت شخصی به دنبال بهانه ی جدیدی می گشت تا خود را ثروتمند نداند برای مثال گلایه جدید او می تواند این باشد که جت شخصی او شش‌نفره است؛ چرا که قطعا با داشتن جت شخصی دوازده‌نفره می تواند ثروتمندتر باشد. بدانید که هیچ حد و مرزی برای ثروت وجود ندارد.


ثروت را برای خودتان درست معنی کنید. پولدار بودن می‌تواند یکی از ثروت‌های شما باشد اما هیچگاه با خودتان فکر نکنید که تنها در صورتی ثروتمند هستید که فلان مقدار پول داشته باشید. اگر خودتان را دوست دارید، روابطی عالی، دوستانی خوب و کار امنی دارید؛ شما ثروتمندید. اگر درک درستی از ثروت نداشته باشید؛ هر مقدار پول برای احساس ثروتمندی و رضایتمندی شما ناکافی است.


 

چرا افراد نسبت به «ثروت واقعی» بی توجهند و فقط پول زیاد می‌خواهند؟

چرا دوست داریم ثروت مالی زیادی داشته باشیم؟ همه برای ثروتمند شدن و شاد بودن سخت کار می کنند. اما چرا؟

•    احساس امنیت
 احساس امنیت حاصل از داشتن مقدار مشخصی پول را در بانک تصور کنید؛ اما سوال اصلی این است که چه‌قدر پول برای ایجاد این احساس لازم است؟ میزان پولی که گرسنه و بی‌سرپناه نمانید یا به مقداری که بتوانید جت شخصی دوازده‌نفره بخرید؟

•    احساس قدرت.
داشتن پول و مادیات به ما قدرت می دهد برای همین مردم برای پول‌دار شدن تقلی می¬کنند. با چه مقدار پول قدرتمند می شوید؟

•    احساس شهرت.
مردم فکر می کنند که یکی از راه های شناخته‌شدن توسط دیگران ثروتمند بودن است. فکر می کنند که پول آن ها را به فردی سرشناس و بزرگ تبدیل می کند برای همین ماشین و خانه لوکس می خرند و بچه‌هایشان را به مدارس خصوصی می فرستند.

پول زیاد داشتن به هیچ عنوان بد نیست بلکه بسیار پسندیده است. اما نیاز است پولدار بودن را با ثروتمند بودن اشتباه نگیریم. افرادی هستند که فقط پول و سرمایه زیادی دارند اما ثروتمند نیستند. پس ثروت را دوباره تعریف کردیم تا تبدیل به یک ثروتمند واقعی شویم. تا در این دام نیفتیم که فکر کنیم برای خوشبخت بودن لزوما باید خیلی ثروتمند باشیم و پول هنگفت یا دارایی‌های چشمگیری داشته باشیم. (اشتباه نکنید؛ پول داشتن بسیار خوب است اما برای خوشبخت و ثروتمند بودن نیاز به پول هنگفت نیست.) یک بعدازظهر خنک را تصور کنید. نسیم خنک و چای عصرانه. تجربه‌ی این لحظه خود یک ثروت است. 

تعریف ثروت برای هر کسی متفاوت است اما کسی که بتواند که خود را همان طور که هست دوست بدارد و از موقعیت و شرایط و داشته‌هایش استفاده کند و لذت ببرد واقعا ثروتمند است.  چنین فردی هر مقدار پول هم که بخواهد می‌تواند به دست آورد چون ثروت واقعی را دارد. شما می‌توانید هم پولدار باشید و هم ثروتمند اما بسیارند کسانی که فقط پول زیاد دارند و ثروت خود را فراموش کرده‌اند. آن‌ها درگیر لذت‌های آنی و زودگذر شده‌اند و لذت واقعی و همیشگی را تجربه نمی‌کنند.

 

احساس ثروتمندی و ثروت واقعی نسخه ی واحدی ندارد!

جالب است که مفهوم ثروت برای افراد مختلف متفاوت است. سبک زندگی ایده‌آل برای هر فرد متفاوت است و برای رسیدن به این سبک زندگی باید مقدارهای متفاوتی پول به دست آورد. اگر سبک زندگی یک فرد، ساده و بی‌آلایش باشد؛ برای شادی به ثروت زیادی نیاز ندارد؛ ولی سبک زندگی تجملی نیازمند ثروت هنگفتی است. معمولا بدون درک این موضوع، درخواست پول زیاد می کنیم و اصرار داریم که میلیونر یا میلیاردر باشیم. پس اگر بتوانید برای خودتان تعریف جدیدی از ثروت داشته باشید؛ متوجه می شوید که با هر سبک زندگی شما ثروتمند هستید. درواقع برای ثروتمند بودن به سخت کارکردن و پول هنگفت نیاز ندارید؛ بلکه شما همین‌ الان هم ثروتمند هستید.

 


پس اگر ثروت واقعی داریم دیگر نیازی به پول نیست؟

 اشتباه نکنید!  این به این معنی نیست که چون ثروت واقعی را درک کردید دیگر تلاشی برای کسب درآمد و پول نکنید. اتفاقا برعکس، کسی که ثروت واقعی را درونش حس کند به این معنی است که با خودش در صلح است و از موقعیت و شرایط و داشته‌هایش استفاده می‌کند. پس مسیری جز پولدار شدن برایش باقی نمی‌ماند. هدفمند می‌شود و به دنبال رسالت شخصی و اهداف رویاهای شخصی خود می‌رود. چنین فردی به دلیل این که ثروت دوست داشتن خود را دارد، صلحی درونی را هم دارد و می‌داند از دنیا چه می‌خواهد و چگونه از داشته‌هایش استفاده کند. 
پول داشتن و ثروتمندی هیچ منافاتی با هم ندارند. شما می‌توانید پول خود را جزو ثروتتان بدانید و بابت آن بسیار سپاسگزار باشید. اما عکس قضیه اشتباه است. اگر خوشبختی و ثروت واقعی را در گرو پول بدانید هیچگاه آرامش نخواهید یافت. چرا که چرخه‌ی رضایت و پول تمامی ندارد.

پس از همین حالا تعریف خود از ثروت را تصحیح کنید تا زندگیان تغییر کند. یادتان باشد ما چیزی جز احساس درونی‌مان نیستیم و تعریف ما از ثروت، تمام احساسات حال و آینده ی ما را تعریف می کند. پس داشته‌هایتان را بنویسید تا متوجه ثروت‌های عظیم خود شوید. نگران نباشید آنقدر نعمت اطرافتان وجود دارد که فقط کافی است آن‌ها را ببینید.  ثروت واقعی خود را درک کنید. به این معنی که شکرگزار خودتان، شرایط و داشته‌هایتان باشید و احساس و باورهایتان را همسو با ثروتمند واقعی بودن تغییر دهید.


در این مقاله، به کمک کِن هوندا و دوره هوش هیجانی مالی یا MoneyEQ، با شناخت تعریف جدید ثروت و درک نسبی بودن آن یک پله دیگر از نردبان هوش هیجانی مالی بالا رفتیم. حال می دانیم چه مقدار پول برای احساس ثروتمندی ما می تواند کافی باشد و به این آگاهی هم دست یافتیم که اگر درک درستی از ثروت نداشته باشیم؛ هر مقدار پول برای احساس ثروتمندی و رضایتمندی ما ناکافی است. حال که دانستید تعریف ثروت واقعی این قدر مهم است؛ آن را این بار با صدای بلند بخوانید:

ثروت واقعی دوست‌داشتن سه چیز است؛ همانی که هستیم، جایی که قرار داریم و چیزی که داریم.

 


شما بگویید، تا قبل از خواندن این مقاله نظرتان درمورد ثروت واقعی چه بود؟ آیا احساس ثروتمندی داشتید؟
بعد از خواندن مطالب این مقاله چه احساسی دارید؟ حتما نظرتان را با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید

 

برای ثبت نظر ارزشمند خود، به پایین صفحه مراجعه کنید. 👇👇

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند
مقالات پیشنهادی

نظر شما درباره این مطلب

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت رویال مایند ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت رویال مایند رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام