چاکرای هفتم | تقویت و پاکسازی چاکرای تاج + مراقبه صوتی

زمان مطالعه : 15 دقیقه

چکیده این مطلب : درست مانند تاج پادشاهی که نشان‌دهنده مرتبه و مقام پادشاه است، چاکرای تاج نیز نمایانگر اصل حاکم بر زندگی است؛ «مکانی که در آن نظم و مفهوم اساسی همه چیز درک می‌شود.» این چاکرا در خودشناسی و خداشناسی ما نقش مهمی دارد، در این مقاله می‌خواهیم با استفاده از آموزه‌های آنودیا جودیث به شناخت این چاکرا بپردازیم. «مراقبه صوتی» آخر مقاله را فراموش نکنید.

شناخت چاکرای هفتم | تاج

 

به سوالات زیر فکر کنید:

  • تا به حال چند بار تصمیم گرفتید که مراقبه را در روال زندگی‌تان قرار دهید اما نتوانسته‌اید؟
  • نظر شما درمورد معنویات چیست؟
  • به مسائل معنوی شک دارید؟ یا نسبت به آن متعصب هستید؟
  • ایا مفاهیم عرفانی مانند «وحدت وجود» را به خودبی درک می‌کنید؟
  • آیا می‌دانید رسالت شما در زندگی چیست؟
  • به معنای واقعی کلمه، احساس خوشبختی می‌کنید؟
    ​​

برای رسیدن به جواب بهترین جوابها باید چاکرای هفتم خود را بررسی کنیم. در این مقاله با چاکرای هفتم آشنا می‌شویم و تلاش می‌کنیم تاج زندگی خود را زیباتر از همیشه بر سر بگذاریم. ابتدا به نحوه‌ی شکل‌گیری این چاکرا می‌پردازیم، سپس با تمرین‌هایی آن را پاکسازی و تقویت می‌کنیم و در آخر با یک مراقبه صوتی از ریشه به تاج می‌رویم و قدرت درون خود را در دست می‌گیریم.

 

چاکرای هفتم یا چاکرای تاج چیست؟

در چاکرای هفتم ما از آستانه‌مان عبور می‌کنیم و وارد قلمروی آگاهی ناب می‌شویم. چاکراهای پایینی پله‌هایی برای رسیدن به بالاترین سطح آگاهی شما هستند. در مقاله‌های قبل خواندیم که چطور با عمیق شدن ریشه‌هایمان در زمین رشد می‌کنیم (چاکرای اول) و چگونه ریشه‌هایمان را آبیاری می‌کنیم و از تمایل آب برای جاری شدن گفتیم (چاکرای دوم)، اینکه چطور شعله‌های آتش قدرت‌مان را کنترل کنیم تا آن را به هسته و مرکز بدن‌مان بیاوریم (چاکرای سوم)، چگونه قلب‌مان را شکوفا کنیم (چاکرای چهارم)، چطور در گلو خودمان را هماهنگ کنیم (چاکرای پنجم) و چگونه ویژن‌مان برای آینده را ببینیم (چاکرای ششم).

و حال می‌رسیم به آخرین چاکرا، چاکرای هفتم یا چاکرای تاج.

 

چاکرای تاج کجا قرار دارد؟

این چاکرا در فرق سر، روی خط وسط بدن قرار گرفته است؛ در واقع می‌توان گفت روی ملاج سر قرار دارد. غده مرتبط با این چاکرا غده هیپوفیز است. بسیاری از اساتید این چاکرا را در خارج از بدن در نظر می‌گیرند و می‌گویند این چاکرا مانند یک تاج روی سر قرار می‌گیرد. این مکان گیرنده میدان یکپارچه آگاهی است که منبع ما است، و شامل ذهنیتی است که می‌اندیشد، استدلال می‌کند و به تجربیات ما شکل می‌دهد. در این بخش ما آگاهی خود را پرورش می‌دهیم که جوهره‌ی واقعیِ ما را به عنوان آگاهی الهی دوباره آشکار می‌کند. المان این چاکرا آگاهی و فکر ما است.

فعالسازی چاکرای هفتم می‌تواند غده هیپوفیز، غدد پینه‌آل و همچنین غده هیپوتالاموس را تحت تاثیر قرار بدهد. حتما می‌دانید که هیپوتالاموس و هیپوفیز برای تنظیم سیستم غدد درون‌ریز باهم کار می‌کنند. چاکرای تاج به خاطر قرارگیری در نزدیکی سیستم عصبی و مغز، اهمیت زیادی دارد.
این چاکرا در خودشناسی و خداشناسی نقش بسیار مهمی دارد و به واسطه‌ی فعالیت آن، انسان می‌تواند به حقیقت جهان هستی پی ببرد و وحدت موجود در خلقت را درک کند. بنابراین هدف از فعال کردن این چاکرا رسیدن به کمال معنوی است.

 

 خصوصیات چاکرای هفتم در یک نگاه 

  • اسم چاکرای هفتم: تاج
  • مکان چاکرای هفتم کجاست: غشای مغزی
  • المان چاکرای تاج: آگاهی و فکر
  • نام اصلی چاکرای تاج: «ساهاسرارا» به معنای «هزار برگ»
  • رنگ چاکرای تاج: بنفش
  • چالش چاکرای هفتم: وابستگی
  • موهبت چاکرای هفتم: رهایی.
  • غده‌ی مربوط به چاکرای هفتم: غده هیپوفیز

 

نشانه فعالیت یا انسداد چاکرای هفتم (تاج) چیست؟

فعالیت زیاد چاکرای هفتم: اکثر اوقات در افکار خود غرق می‌شوید به طوری که بدن خود را فراموش می‌کنید. معمولا در حال کشف چیزهای مختلف هستید. در تمرکز کردن مشکل دارید. بیش‌ازاندازه در اوهام و خیالات خودتان سیر می‌‌کنید. زندگی مادی را فراموش می‌کنید و در امور معنوی، متعصب می‌شوید. بیش از حد به جنبه‌ی معنوی خود وابسته هستید. 

فعالیت کم چاکرای هفتم: در این حالت ممکن است بیش از حد درگیر دنیا و امورات آن باشید. نسبت به معنویات شکاک می‌شوید. انسداد این چاکرا باعث تشدید احساس تنهایی، جدایی و جداافتادگی می‌شود. در این حالت، فرد ارتباطش را با عالم معنویت از دست می‌دهد و از کسب تجربیات معنوی محروم می‌شود. چنین فردی ممکن است در زندگی به احساس پوچی برسد. همچنین فرد ممکن است در یادگیری دچار مشکل شود و اعتقادات سفت و سختی در زندگی داشته باشد. 

تعادل در چاکرای هفتم: کسانی که چاکرای هفتم‌شان فعال است، افرادی باهوشند و هوش آن‌ها متجلی می‌شود. احساس می‌کنند با نیرویی بزرگتر از خودشان در ارتباطند. این افراد مستقل هستند، به وضوح فکر می‌کنند و از خرد و آگاهی خوبی برخوردار هستند. در مسیر کمال معنوی حرکت می‌کنند و درک‌شان از دنیا بر وحدت و یکپارچگی استوار است. متعادل بودن چاکرای هفتم باعث می‌شود که فرد احساس خوشبختی واقعی را در زندگی تجربه کند. این افراد خلوت کردن و تنهایی را ترجیح می‌دهند تا بتوانند از تجربیات معنوی لذت ببرند.


این چاکرا دروازه ی آگاهی است، اما منظور است آگاهی چیست؟ از خودتان بپرسید که آن چه کسی است که در درون شما زندگی می‌کند؟ با چشمان شما می‌بیند، کلمات‌تان را می‌شنود، در کالبدتان زندگی می‌کند و برایتان تصمیم می‌گیرد، او چه کسی است و چگونه آن را بشناسیم؟ او، آگاهی ماست. آگاهی ماست که می‌بیند، می‌شنود مفهوم می‌بخشد، آگاهی است که می‌خواهد ارتباط بگیرد و می‌داند چه کاری بهتراست. بنابراین ورود به هفتمین چاکرا به معنای استفاده از این آگاهی برای آزمودن خودمان و آگاهی‌مان است، تا در نهایت از آگاهی خودمان، آگاه شویم. یکی از مواردی که می‌توانید در شکرگزاری‌هایتان نام ببرید و با تمام وجود سپاس‌گزار آن باشید، آگاهی است. این کار تمرینی است تا ما را به اوج کمال برساند.

حال این سوال پیش می‌آید که اصلاً چرا رسیدن به آگاهی اهمیت دارد؟
به این دلیل که آگاهی تجربیات ما را ایجاد و می‌تواند آن‌ها را مدیریت کند. در واقع اگر آگاهی نباشد، ما متوجه چیزی نخواهیم شد. آگاهی نامحدود است، فراتر از بعد مکان و زمان است، آگاهی می‌تواند به صورت نامحدود گسترش پیدا کند و به ما اجازه دیدن کهکشان‌ها و دیدن درون‌مان را بدهد. پس مهم است که از آگاهی خود آگاه باشیم تا بتوانیم در بهترین مسیر قدم بگذاریم.
حال که با این چاکرا آشنا شدید، مثل همیشه به نحوه شکل‌گیری این چاکرا می‌پردازیم و با این چاکرا بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

انسداد چاکرای تاج

 

چاکرای تاج از کی و چگونه شکل میگیرد؟

این چاکرا همانند چاکراهای قبل نیست که در دورانی مخصوص از کودکی یا نوجوانی شکل بگیرد. در اصل شکل‌گیری این چاکرا به مراحل رشد مربوط نمی‌شود، زیرا ما همیشه در حال یادگیری در این دنیا هستیم، افکارمان را پردازش، مطالعه می‌کنیم، یاد می‌گیریم و نقشه و راه درونی خودمان را از دنیای اطراف‌مان می‌سازیم. اما زمانی فرا می‌رسد که با پشت سر گذاشتن دوران کودکی، آنقدر بزرگ می‌شویم که خانه را ترک می‌کنیم و مستقل می‌شویم. آن زمان است که جهان‌بینی خودمان را می‌سازیم که الزاماً آن چیزی نیست که والدین به ما گفتند. ممکن است ایده‌ها و دیدگاه‌های شما تغییر کند و بپرسید «من کی هستم؟»، «برای چی خلق شدم؟» «هدف من از زندگی چیست؟» «رسالت من چیست؟ چرا در این دنیا حضور دارم». با پرسیدن این سوالات جهان‌بینی خودتان را می‌سازید.

وقتی بزرگ می‌شویم، چیزهای مختلفی یاد می‌گیریم و موارد مختلفی را در دنیای بیرون کشف می‌کنیم آگاهی ما وسیع می‌شود. ما متوجه می‌شویم که این آگاهی است که ما را وادار به حرکت می‌کند. پس چه بهتر که تکنیک‌هایی را برای گسترش آگاهی‌مان یاد بگیریم.
یکی از جنبه‌های آگاهی در سطوح بالاتر، قدرت برتر نام دارد. یعنی چی؟ تا به حال برایتان پیش آمده که الهاماتی به شما شود؟ انگار که حکمتی به ما اعطا می‌شود که گویی از چیزی فراتر از خود ما می‌آید. می‌توانید این حکمت را خدا، راهنما یا ذهن برتر خودتان بخوانید، مهم نیست چه اسمی روی آن گذاشته می شود، مهم این است که بدانید نیرو و قدرتی وجود دارد که حامی و هدایتگر شماست. قابل درک است که این کار می‌تواند برای خیلی از افراد سخت باشد.
مادر و پدر شما، نخستین تجربه‌تان از قدرت برتر بودند. زمانی که نوزاد کوچکی بودید، آن‌ها راهنما و حامی شما بودند و از شما مراقبت می‌کردند. اما اگر به هر دلیلی نتوانستید به آن‌ها اعتماد کنید، ممکن است چاکرای تاج شما کمی بسته شده باشد و نتوانید به آن قدرت برتر اعتماد کنید.
بنابراین تعابیر ما از افراد و دنیای اطراف ما مهم است. ذهن همواره تجربیات را تفسیر می‌کند و می‌خواهد که معنا و مفهوم تمام اتفاقات را درک کند. با هر بار تکرار شدن یک اتفاق در زندگی شما، شما تعبیر خاصی از آن اتفاق می‌کنید که الزاماً هم درست نیستند. اما در هر حال برداشت شما اینطور بوده است. زمانی که این تعابیر را کنار هم می‌چینیم آن‌ها به باور ما تبدیل می‌شوند. برای مثال اگر به مرور ناراحت بودن پدر یا مادرتان را به اشتباهات خودتان تفسیر کردید، با تکرار شدن آن به این باور منفی و محدودکننده می‌رسید که اشکال و ایراد از جانب شما است. بنابراین مراقب تعابیر و تفاسیری که از زندگی داریم، باشیم؛ چرا که آن‌ها به باورهای ما تبدیل می‌شوند.

حال که با نحوه شکل‌گیری چاکرای تاج و تأثیر آگاهی و ذهن ما بر این چاکرا آشنا شدید، در ادامه می‌خواهیم با چالش‌ها و موانع این چاکرا آشنا شویم.

 

موانع و انسداد چاکرای تاج چیست؟

آگاهی گسترده‌ی ما می‌خواهد تا ابد شادی کند. می‌خواد رها باشد و رها باشیم. اما وابستگی‌های ما و نبود اعتماد به زمانبندی جهان و نیروی برتر، اجازه‌ی این کار را به او نمی‌دهند. حال بیایید ببینیم انسداد چاکرای تاج چه تأثیری بر ذهن و روان و همچنین بدن ما می‌گذارند.

سوال 1: انسداد چاکرای هفتم، چه تأثیری در ذهن، روان و رفتار ما دارند؟

  • وابستگی: وابستگی‌ها همیشه بد نیستند، آن‌ها می‌توانند برای اجرا کردن تعهدات‌مان ضروری باشند و ما را در چاکراهای پایین‌مان متمرکز نگه‌دارند. اما باید تعادل را حفظ کنیم. کاملا طبیعی است که مسئولیت فرزندان را به عهده بگیریم و به کار و شغلمان و عزیزانمان وابسته باشیم، اما وابستگی‌های دیگری نیز وجود دارند که مانعی برای رهایی هستند. مثلا وابستگی به افکار دیگران درمورد خودتان. شاید به پول و ثروت و ظاهر خوب و جوانی‌تان وابسته شده‌اید. این‌ها به خودی خود بد نیستن، جایی مشکل‌ساز می شوند که شور و شادی ما به عوامل بیرونی گره خورده باشد. حتی اگر بهترین زندگی را داشته باشیم وابستگی ما باعث می‌شود مدام به دنبال چیزهایی در بیرون بگردیم تا شاد باشیم و اینگونه تا ابد در رنج و عذاب خواهیم ماند. نکته‌ای که باید همیشه به خودمان یادآور شویم این است که از زیبایی‌های دنیا لذت ببر، تلاش کن، موفق شو و به خودت افتخار کن اما در عین حال رها باش. 

(در بخش پاکسازی تمرینی برای آگاه شدن از وابستگی‌هایمان آمده است

  • عدم اعتماد به نیروی برتر: در این چاکرا می‌خواهیم ذهن برترمان را توسعه دهیم، می‌خواهیم رشد کنیم و به آگاهی برسیم، هرچه بیشتر دلبستگی‌ها را رها کنیم، آزادی بیشتری حس خواهیم کرد و بیشتر تسلیم فیض و ذهنی برتر خواهیم شد. گفتیم که اگر پدر و مادر شما که اولین قدرت‌های زندگی‌تان بودند به هر دلیلی اعتماد شما به آن‌ها خدشه‌دار شود چاکرای تاج شما بسته خواهد شد. به عنوان مثال اگر والدینتان افکار درستی نداشتند یا با آن‌ها راحت نبودید، در مسیر زندگی به درستی راهنمایی‌تان نکردند یا به خرد آن‌ها اعتماد نداشتید، اعتماد خود را به دیگران و در نهایت وجود قدرت برتر از دست خواهید داد.

سوال 2:  انسداد چاکرای هفتم باعث چه مشکلاتی را در بدن می‌شود؟

تعادل و عدم تعادل این چاکرای هفتم در بدن دیده نمی‌شود.

 

نیروی شفابخش کندالینی

کندالینی نیرویی بسیار قدرتمند و عصاره ی نیروی پراناست که با آن شارژ یا شاکتی (shakti) نیز می‌گویند. شاکتی الهه‌ی انرژی در کیهان‌شناسی هندو است. اسم کندالینی از کندالا به معنای مارپیچ آمده است. انرژی کندالینی بسیار متمرکز است. ما نیز در چاکراهای خود گره‌هایی داریم که در زبان سنسکریت به آن گرانتی (Granthi) می‌گویند. این گره‌ها جلوی عبور انرژی را می‌گیرند و به جریان انرژی اجازه‌ی حرکت نمی‌دهند. گره‌هایی مثل «ندارم»، «نیستم»، «نمی‌تونم». کندالینی چاکراها را با یکدیگر هماهنگ می‌کند تا اینکه به تاج می‌رسید. این نیروی شفابخش و بیدارکننده‌ای قوی است. اما در عین حال نیرویی سرسخت و غیرقابل پیش‌بینی است.

ما می‌توانیم با مدیتیشن و یوگا این نیرو را دعوت کنیم. البته این اتفاق ممکن است برای همه رخ ندهد و از طرفی نیز افرادی بدون تلاش صاحب این انرژی می‌شوند. می‌توانیم آن را فرابخوانیم اما بسیاری قادر به کنترل کردن آن نیستند. اما در اینجا به شما آموزش می‌دهیم که اگر نیرو درونتان بیدار شد با آن چه کار کنید و چگونه آن را کنترل کنید.

نشانه های کندالینی: انرژی بالا، افزایش هوشیاری، بصیرت ناگهانی، بینش، احساس سعادت متعالی و بی وزنی.

 

اگر انرژی کندالیتی بیدار شود چگونه آن را کنترل کنیم؟

اگر نشانه های انرژی کندالینی را در خود حس کردید جای هیچ نگرانی نیست. اگر چنین اتفاقی افتاد بدانید که این انرژی شفابخش سعی دارد از تمام چاکراهای شما عبور کند و شما را به تمامیت برساند. ممکن است تصاویری ببینید، چیزهایی بشنوید و یا ناگهان بیدار شوید. اما جای هیچ ترس و نگرانی نیست. مشکل اکثر افراد ارتباط نداشتن با زمین است. این انرژی رو به بالا و به سمت رهایی حرکت می‌کند اما اگر آزادی زیاد باشد هرج و مرج می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید انرژی چاکرای هفتم با انرژی چاکرای اول در ارتباط است. دلیل این واقعیت هم قرارگیری هر دو چاکرا در دوسر انتهایی جریان چاکراهای اصلی است. پس باید به سمت زمین و چاکراهای پایین بدنتان بروید. ممکن است نیاز پیدا کنید که چیزی بخورید یا کسی بغلتان کند تا انرژی به سمت چاکراهای پایینی به حرکت درآید.
یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که خودتان چاکراهای بدن را از ریشه تا چاکراهای بالاتر پاکسازی کنید تا اگر کندالینی بیدار شد بدون مانع یا موانع کمتری از چاکراها عبور کند و بتوانید از این انرژی معنوی لذت ببرید. اگر بتوانید این نیرو را بیدار کنید بسیار آگاهی‌دهنده و شفابخش است.


  پیشنهاد رایگان:   کندالینی را بیدار کنید (دکتر جو دیسپنزا + تکنیک تنفس)  


 

تعادل در چاکرای هفتم

 

 پاکسازی و تقویت چاکرای هفتم 

همچنان که ما تکامل یافته‌ایم، پیچیده تر، قدرتمندتر و هوشمندتر شده‌ایم. پس زمان آن است که خردمان را به زندگی بیاوریم. پس باید از وابستگی‌هایمان آگاه شویم و به سوی رهایی حرکت کنیم. چند دقیقه زمان بگذارید و دو تمرین زیر را انجام دهید.

1. آگاهی از وابستگی‌های خود: در ادامه لیستی از وابستگی‌ها آمده است که شاید تا به حال به آن‌ها فکر نکرده باشید:

مردم/  جوان ماندن /  آنچه که دیگران در مورد ما فکر می کنند /  مکان ها /  دارایی  / خانه /  پول  /  رنج کشیدن /  ظاهر خوب (از نظر فیزیکی) /  لذت / رضایت از خود / قدرت / موجه بودن / تمرین معنوی / دانستن پاسخ‌ها / موفقیت / گذشته / آینده

مواردی که برایتان آشناست یادداشت کنید. و از خودتان بپرسید برای رها کردن این وابستگی باید چه‌کار کنید. باید چگونه باشید که هم لذت ببرید و هم رهایی را تجربه کنید؟ چگونه تعادل را برقرار کنید؟
فرض کنید شما به رنج کشیدن و غم وابسته شده‌اید؛ به تأیید دیگران وابسته‌اید، به اندوختن ثروت و دارایی وابسته‌اید و اگر روزی کمی از دارایی‌تان از بین برود نابود می‌شوید. اگر کسی شما را تأیید نکند افسرده می‌شوید. اگر رنج نکشید مدام خودتان را در گذشته و آینده‌ای که هنوز وهم و خیال است رنج می‌دهید تا بدنتان آرام گیرد. اما به محض اینکه طناب وابستگی را رها می‌کنید توجه‌تان را از روی آن برمی‌دارید و برای تغییر مسیرتان به آگاهی لازم می‌رسید. می‌توانید به درستی با رنج‌هایتان برخورد کنید، به درستی از تأیید دیگران شاد شوید اما وابسته ی آن نباشید و می‌توانید بخاطر ثروتتان به خودتان افتخار کنید اما وابستگی نداشته باشید و با آرامش‌خاطر زندگی کنید. این همان رهایی است. شما درواقع «توجه» بیش از حد خودتان را از روی وابستگی‌ها برمی‌دارید. توجه جنبه‌ای از آگاهی ما است. اینگونه می‌توانید توجه‌تان را به سمت دیگری ببرید و رهایی را تجربه کنید.

2. اتصال به خرد برتر: به مشکلی که در زندگی‌تان دارید، فکر کنید، برای آن مراقبه کنید و به خرد برتر متصل شوید. از خودتان سوال کنید، این کار مانند سرچ کردن است و لیستی از نتایج برای شما می‌آور تا بتوانید به جواب برسید، بنابراین زمانی که از خودتان سوال می‌پرسید، در واقع اطلاعات را فراخوانی می‌کنید. آرام باشید و هر پاسخی را بی‌طرفانه و بدون قضاوت قبول کنید، مانند یک نظاره‌گر ساکت باشید که اجازه می‌دهد این اطلاعات به سمتش بیایند. اطلاعات ممکن است همان لحظه یا چند روز بعد بیاید. ممکن است در هنگام خواب، پیاده روی، هنگامی که با کسی صحبت می‌کنید یا هر موقعیت دیگری در قالب کتاب یا سمینار و فیلم این اطلاعات به شما برسد. هر چه بیشتر سوال کنید، اطلاعات بیشتر و کامل‌تری را نیز به سمت خودتان فرا می‌خوانید. بالافاصله منتظر جواب نباشید، اما ایمانی درونی داشته باشید که به پاسخ خواهید رسید. به گونه‌ای فکر کنید که آن پاسخ هم‌اکنون وجود دارد.
گاهی باید پیش از رسیدن به جواب، اطلاعات زیادی را جمع‌آوری کنید. به خودتان اجازه دهید مدتی سردرگم باشید، زیرا اگر خیلی زود به جواب برسید، از خیلی چیزها محروم می‌شوید.

اما اگر از این کار نتیجه ای ندیدیم، چه می‌شود؟ به این فرایند اعتماد کنید. زمانی که آمادگی لازم را داشته باشید، پاسخ‌ها خود را به شما نشان خواهند داد. اجازه دهید زمان آن فرا برسد. بنابراین دریچه ذهن‌تان را به روی پاسخ‌ها باز کنید. به یاد داشته باشید ذهن الهی همیشه برای رشد کردن شما، آن هم به بهترین شکل ممکن، برنامه‌هایی دارد. مشکلات را به عنوان فرصت‌هایی که برای یادگیری شما طراحی شده‌اند، در آغوش بگیرید.

3. جملات تأکیدی چاکرای هفتم:

  • من بیدار و آگاه هستم.
  • جهان، آموزگار من است.
  • من توسط هوش برتر هدایت می‌شوم.
  • من توسط خرد درونی‌ام هدایت می‌شوم.
  • اولوهیت در درون من است.
  • همه چیز یکی است
  • نیروی برتر و ذهن الهی، همیشه بهترین برنامه را برای رشد شما دارد

* نکته مهم در خصوص جملات تأکیدی: یادتان باشد تکرار طوطی‌وار جملات تأکیدی کمکی به شما نمی‌کند. بلکه باید آن را احساس کنید و خودتان را در آن حالت جدید تصور کنید و با حالت وجودی جدید زندگی کنید.

4. با طبیعت آشتی کنید
بودن در طبیعت یکی از بهترین روش‌ها برای فعالسازی تمام چاکراهاست. برای چاکرای هفتم نیز که همانند چاکرای ریشه در دو سر خط چاکراها قرار دارند، طبیعت بسیار شفابخش خواهد بود. سعی کنید به طبیعت متصل شوید. در جنگل یا کوهستان و باران قدم بزنید و به صدای طبیعت گوش کنید. وحدت خود را با طبیعت حس کنید. خودتان را جزیی متصل به کل طبیعت بدانید و از این حس سرشار از لذت شوید.

 

  مدیتیشن رسیدن از ریشه به تاج  

همانطور که گفتیم چاکرای هفتم کار زیادی با بدن ندارد و بیشتر به آگاهی مربوط می‌شود. پس به جای تمرینات بیوانرژیک یک مراقبه را با هم انجام می‌دهیم. یک مراقبه‌ی عمیق و لذتبخش:

مکانی آرام و مناسب پیدا کنید. صاف بنشینید و سرتان را بالا و همتراز بدن بگیرید. ستون فقرات را صاف کنید و در حالی که ریشه‌های خود را پایین نگه ‌می‌دارید با مراقبه‌ی زیر، تاج سرتان را به آسمان ببرید:

مدیتیشن خودآگاهی - رسیدن به چاکرای هفتم

 


به شما تبریک می‌گوییم! اگر با مقالات چاکراها همراه بوده باشید، تا الان با تمام 7 چاکرا اشنا شده اید، تمریناتی برای پاکسازی و ازادسازی انرژی در آن‌ها یاد گرفتید و دیدید که انسداد این چاکراها چقدر بر زندگی ما تأثیر می‌گذارد. برای تقویت چاکرای هفتم مدیتیشن را وارد روال زندگی خود کنید و در سکوت شاهد خودتان باشید. از خودتان بپرسید کی هست که فکر می‌کند، کیه که متوجه احساسم می‌شود. کیه که این سوال‌ها را می‌پرسد؟ چطور می‌توانم این‌ها را بفهمم؟ تمرین کنید که در سکوت و بدون احساس و قضاوت و بدون تلاش برای تغییر، تنها نظاره‌گر خودتان باشید.

اگر تا به حال هیچ مراقبه ای انجام ندادید در ابتدا زمانی کوتاه را مشخص کنید، یک دقیقه در روز فقط به نفس هایتان گوش دهید. اگر در حال حاضر شرایط رفتن به طبیعت را ندارید می توانید صدای طبیعت را پخش کنید. سعی کنید هر روز تمریناتی را که گفته شد انجام دهید تا از قدرت درونی خود آگاه شوید.

همچنین می توانید در دوره اسرار مراقبه شرکت کنید و مراقبه کردن را از زمان های کوتاه 5 دقیقه ای شروع کنید. هر روز زمان کمی به طول مراقبه های صوتی افزوده می شود تا بتوانید به آرامی ذهن و بدن خود را به مراقبه کردن عادت دهید و طی 12 هفته به 45 دقیقه برسید. به صفحه ی اسرار مراقبه بروید و از این دوره ی اسرارامیز به اضافه 3 آپدیت فوق العاده آن لذت ببرید. برای آشنایی بیشتر با چاکراها و تغییر تمام جنبه های زندگیتان، «کتاب چرخ های زندگی» نوشته آنودیا جودیث مطالعه کنید. این کتاب یکی از 3 آپدیت دوره اسرار مراقبه است.  اسرار مراقبه، سفری به دنیای درون (کلیک کنید).



نظر شما درمورد چاکرای هفتم چیست؟ آیا شما رسالت خود را پیدا کرده اید؟ آیا به زمانبندی و هوش الهی اعتماد دارید؟ نظر خود را برای ما و دوستانتان بنویسید.

همچنین اگر شما نیز تا به حال توانستید چاکرای تاج خود را متعادل کنید و آگاهی و خرد را به زندگی‌تان بیاورید، یا قصد دارید از همین الآن روی آگاهی خودتان کار کرده و خرد و سعادت را به زندگی خود ببخشید، حتماً در قسمت نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید.

 

برای ثبت نظر ارزشمند خود، به پایین صفحه مراجعه کنید. 👇👇

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

شناخت چاکرای هفتم | تاج

 

به سوالات زیر فکر کنید:

  • تا به حال چند بار تصمیم گرفتید که مراقبه را در روال زندگی‌تان قرار دهید اما نتوانسته‌اید؟
  • نظر شما درمورد معنویات چیست؟
  • به مسائل معنوی شک دارید؟ یا نسبت به آن متعصب هستید؟
  • ایا مفاهیم عرفانی مانند «وحدت وجود» را به خودبی درک می‌کنید؟
  • آیا می‌دانید رسالت شما در زندگی چیست؟
  • به معنای واقعی کلمه، احساس خوشبختی می‌کنید؟
    ​​

برای رسیدن به جواب بهترین جوابها باید چاکرای هفتم خود را بررسی کنیم. در این مقاله با چاکرای هفتم آشنا می‌شویم و تلاش می‌کنیم تاج زندگی خود را زیباتر از همیشه بر سر بگذاریم. ابتدا به نحوه‌ی شکل‌گیری این چاکرا می‌پردازیم، سپس با تمرین‌هایی آن را پاکسازی و تقویت می‌کنیم و در آخر با یک مراقبه صوتی از ریشه به تاج می‌رویم و قدرت درون خود را در دست می‌گیریم.

 

چاکرای هفتم یا چاکرای تاج چیست؟

در چاکرای هفتم ما از آستانه‌مان عبور می‌کنیم و وارد قلمروی آگاهی ناب می‌شویم. چاکراهای پایینی پله‌هایی برای رسیدن به بالاترین سطح آگاهی شما هستند. در مقاله‌های قبل خواندیم که چطور با عمیق شدن ریشه‌هایمان در زمین رشد می‌کنیم (چاکرای اول) و چگونه ریشه‌هایمان را آبیاری می‌کنیم و از تمایل آب برای جاری شدن گفتیم (چاکرای دوم)، اینکه چطور شعله‌های آتش قدرت‌مان را کنترل کنیم تا آن را به هسته و مرکز بدن‌مان بیاوریم (چاکرای سوم)، چگونه قلب‌مان را شکوفا کنیم (چاکرای چهارم)، چطور در گلو خودمان را هماهنگ کنیم (چاکرای پنجم) و چگونه ویژن‌مان برای آینده را ببینیم (چاکرای ششم).

و حال می‌رسیم به آخرین چاکرا، چاکرای هفتم یا چاکرای تاج.

 

چاکرای تاج کجا قرار دارد؟

این چاکرا در فرق سر، روی خط وسط بدن قرار گرفته است؛ در واقع می‌توان گفت روی ملاج سر قرار دارد. غده مرتبط با این چاکرا غده هیپوفیز است. بسیاری از اساتید این چاکرا را در خارج از بدن در نظر می‌گیرند و می‌گویند این چاکرا مانند یک تاج روی سر قرار می‌گیرد. این مکان گیرنده میدان یکپارچه آگاهی است که منبع ما است، و شامل ذهنیتی است که می‌اندیشد، استدلال می‌کند و به تجربیات ما شکل می‌دهد. در این بخش ما آگاهی خود را پرورش می‌دهیم که جوهره‌ی واقعیِ ما را به عنوان آگاهی الهی دوباره آشکار می‌کند. المان این چاکرا آگاهی و فکر ما است.

فعالسازی چاکرای هفتم می‌تواند غده هیپوفیز، غدد پینه‌آل و همچنین غده هیپوتالاموس را تحت تاثیر قرار بدهد. حتما می‌دانید که هیپوتالاموس و هیپوفیز برای تنظیم سیستم غدد درون‌ریز باهم کار می‌کنند. چاکرای تاج به خاطر قرارگیری در نزدیکی سیستم عصبی و مغز، اهمیت زیادی دارد.
این چاکرا در خودشناسی و خداشناسی نقش بسیار مهمی دارد و به واسطه‌ی فعالیت آن، انسان می‌تواند به حقیقت جهان هستی پی ببرد و وحدت موجود در خلقت را درک کند. بنابراین هدف از فعال کردن این چاکرا رسیدن به کمال معنوی است.

 

 خصوصیات چاکرای هفتم در یک نگاه 

  • اسم چاکرای هفتم: تاج
  • مکان چاکرای هفتم کجاست: غشای مغزی
  • المان چاکرای تاج: آگاهی و فکر
  • نام اصلی چاکرای تاج: «ساهاسرارا» به معنای «هزار برگ»
  • رنگ چاکرای تاج: بنفش
  • چالش چاکرای هفتم: وابستگی
  • موهبت چاکرای هفتم: رهایی.
  • غده‌ی مربوط به چاکرای هفتم: غده هیپوفیز

 

نشانه فعالیت یا انسداد چاکرای هفتم (تاج) چیست؟

فعالیت زیاد چاکرای هفتم: اکثر اوقات در افکار خود غرق می‌شوید به طوری که بدن خود را فراموش می‌کنید. معمولا در حال کشف چیزهای مختلف هستید. در تمرکز کردن مشکل دارید. بیش‌ازاندازه در اوهام و خیالات خودتان سیر می‌‌کنید. زندگی مادی را فراموش می‌کنید و در امور معنوی، متعصب می‌شوید. بیش از حد به جنبه‌ی معنوی خود وابسته هستید. 

فعالیت کم چاکرای هفتم: در این حالت ممکن است بیش از حد درگیر دنیا و امورات آن باشید. نسبت به معنویات شکاک می‌شوید. انسداد این چاکرا باعث تشدید احساس تنهایی، جدایی و جداافتادگی می‌شود. در این حالت، فرد ارتباطش را با عالم معنویت از دست می‌دهد و از کسب تجربیات معنوی محروم می‌شود. چنین فردی ممکن است در زندگی به احساس پوچی برسد. همچنین فرد ممکن است در یادگیری دچار مشکل شود و اعتقادات سفت و سختی در زندگی داشته باشد. 

تعادل در چاکرای هفتم: کسانی که چاکرای هفتم‌شان فعال است، افرادی باهوشند و هوش آن‌ها متجلی می‌شود. احساس می‌کنند با نیرویی بزرگتر از خودشان در ارتباطند. این افراد مستقل هستند، به وضوح فکر می‌کنند و از خرد و آگاهی خوبی برخوردار هستند. در مسیر کمال معنوی حرکت می‌کنند و درک‌شان از دنیا بر وحدت و یکپارچگی استوار است. متعادل بودن چاکرای هفتم باعث می‌شود که فرد احساس خوشبختی واقعی را در زندگی تجربه کند. این افراد خلوت کردن و تنهایی را ترجیح می‌دهند تا بتوانند از تجربیات معنوی لذت ببرند.


این چاکرا دروازه ی آگاهی است، اما منظور است آگاهی چیست؟ از خودتان بپرسید که آن چه کسی است که در درون شما زندگی می‌کند؟ با چشمان شما می‌بیند، کلمات‌تان را می‌شنود، در کالبدتان زندگی می‌کند و برایتان تصمیم می‌گیرد، او چه کسی است و چگونه آن را بشناسیم؟ او، آگاهی ماست. آگاهی ماست که می‌بیند، می‌شنود مفهوم می‌بخشد، آگاهی است که می‌خواهد ارتباط بگیرد و می‌داند چه کاری بهتراست. بنابراین ورود به هفتمین چاکرا به معنای استفاده از این آگاهی برای آزمودن خودمان و آگاهی‌مان است، تا در نهایت از آگاهی خودمان، آگاه شویم. یکی از مواردی که می‌توانید در شکرگزاری‌هایتان نام ببرید و با تمام وجود سپاس‌گزار آن باشید، آگاهی است. این کار تمرینی است تا ما را به اوج کمال برساند.

حال این سوال پیش می‌آید که اصلاً چرا رسیدن به آگاهی اهمیت دارد؟
به این دلیل که آگاهی تجربیات ما را ایجاد و می‌تواند آن‌ها را مدیریت کند. در واقع اگر آگاهی نباشد، ما متوجه چیزی نخواهیم شد. آگاهی نامحدود است، فراتر از بعد مکان و زمان است، آگاهی می‌تواند به صورت نامحدود گسترش پیدا کند و به ما اجازه دیدن کهکشان‌ها و دیدن درون‌مان را بدهد. پس مهم است که از آگاهی خود آگاه باشیم تا بتوانیم در بهترین مسیر قدم بگذاریم.
حال که با این چاکرا آشنا شدید، مثل همیشه به نحوه شکل‌گیری این چاکرا می‌پردازیم و با این چاکرا بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

انسداد چاکرای تاج

 

چاکرای تاج از کی و چگونه شکل میگیرد؟

این چاکرا همانند چاکراهای قبل نیست که در دورانی مخصوص از کودکی یا نوجوانی شکل بگیرد. در اصل شکل‌گیری این چاکرا به مراحل رشد مربوط نمی‌شود، زیرا ما همیشه در حال یادگیری در این دنیا هستیم، افکارمان را پردازش، مطالعه می‌کنیم، یاد می‌گیریم و نقشه و راه درونی خودمان را از دنیای اطراف‌مان می‌سازیم. اما زمانی فرا می‌رسد که با پشت سر گذاشتن دوران کودکی، آنقدر بزرگ می‌شویم که خانه را ترک می‌کنیم و مستقل می‌شویم. آن زمان است که جهان‌بینی خودمان را می‌سازیم که الزاماً آن چیزی نیست که والدین به ما گفتند. ممکن است ایده‌ها و دیدگاه‌های شما تغییر کند و بپرسید «من کی هستم؟»، «برای چی خلق شدم؟» «هدف من از زندگی چیست؟» «رسالت من چیست؟ چرا در این دنیا حضور دارم». با پرسیدن این سوالات جهان‌بینی خودتان را می‌سازید.

وقتی بزرگ می‌شویم، چیزهای مختلفی یاد می‌گیریم و موارد مختلفی را در دنیای بیرون کشف می‌کنیم آگاهی ما وسیع می‌شود. ما متوجه می‌شویم که این آگاهی است که ما را وادار به حرکت می‌کند. پس چه بهتر که تکنیک‌هایی را برای گسترش آگاهی‌مان یاد بگیریم.
یکی از جنبه‌های آگاهی در سطوح بالاتر، قدرت برتر نام دارد. یعنی چی؟ تا به حال برایتان پیش آمده که الهاماتی به شما شود؟ انگار که حکمتی به ما اعطا می‌شود که گویی از چیزی فراتر از خود ما می‌آید. می‌توانید این حکمت را خدا، راهنما یا ذهن برتر خودتان بخوانید، مهم نیست چه اسمی روی آن گذاشته می شود، مهم این است که بدانید نیرو و قدرتی وجود دارد که حامی و هدایتگر شماست. قابل درک است که این کار می‌تواند برای خیلی از افراد سخت باشد.
مادر و پدر شما، نخستین تجربه‌تان از قدرت برتر بودند. زمانی که نوزاد کوچکی بودید، آن‌ها راهنما و حامی شما بودند و از شما مراقبت می‌کردند. اما اگر به هر دلیلی نتوانستید به آن‌ها اعتماد کنید، ممکن است چاکرای تاج شما کمی بسته شده باشد و نتوانید به آن قدرت برتر اعتماد کنید.
بنابراین تعابیر ما از افراد و دنیای اطراف ما مهم است. ذهن همواره تجربیات را تفسیر می‌کند و می‌خواهد که معنا و مفهوم تمام اتفاقات را درک کند. با هر بار تکرار شدن یک اتفاق در زندگی شما، شما تعبیر خاصی از آن اتفاق می‌کنید که الزاماً هم درست نیستند. اما در هر حال برداشت شما اینطور بوده است. زمانی که این تعابیر را کنار هم می‌چینیم آن‌ها به باور ما تبدیل می‌شوند. برای مثال اگر به مرور ناراحت بودن پدر یا مادرتان را به اشتباهات خودتان تفسیر کردید، با تکرار شدن آن به این باور منفی و محدودکننده می‌رسید که اشکال و ایراد از جانب شما است. بنابراین مراقب تعابیر و تفاسیری که از زندگی داریم، باشیم؛ چرا که آن‌ها به باورهای ما تبدیل می‌شوند.

حال که با نحوه شکل‌گیری چاکرای تاج و تأثیر آگاهی و ذهن ما بر این چاکرا آشنا شدید، در ادامه می‌خواهیم با چالش‌ها و موانع این چاکرا آشنا شویم.

 

موانع و انسداد چاکرای تاج چیست؟

آگاهی گسترده‌ی ما می‌خواهد تا ابد شادی کند. می‌خواد رها باشد و رها باشیم. اما وابستگی‌های ما و نبود اعتماد به زمانبندی جهان و نیروی برتر، اجازه‌ی این کار را به او نمی‌دهند. حال بیایید ببینیم انسداد چاکرای تاج چه تأثیری بر ذهن و روان و همچنین بدن ما می‌گذارند.

سوال 1: انسداد چاکرای هفتم، چه تأثیری در ذهن، روان و رفتار ما دارند؟

  • وابستگی: وابستگی‌ها همیشه بد نیستند، آن‌ها می‌توانند برای اجرا کردن تعهدات‌مان ضروری باشند و ما را در چاکراهای پایین‌مان متمرکز نگه‌دارند. اما باید تعادل را حفظ کنیم. کاملا طبیعی است که مسئولیت فرزندان را به عهده بگیریم و به کار و شغلمان و عزیزانمان وابسته باشیم، اما وابستگی‌های دیگری نیز وجود دارند که مانعی برای رهایی هستند. مثلا وابستگی به افکار دیگران درمورد خودتان. شاید به پول و ثروت و ظاهر خوب و جوانی‌تان وابسته شده‌اید. این‌ها به خودی خود بد نیستن، جایی مشکل‌ساز می شوند که شور و شادی ما به عوامل بیرونی گره خورده باشد. حتی اگر بهترین زندگی را داشته باشیم وابستگی ما باعث می‌شود مدام به دنبال چیزهایی در بیرون بگردیم تا شاد باشیم و اینگونه تا ابد در رنج و عذاب خواهیم ماند. نکته‌ای که باید همیشه به خودمان یادآور شویم این است که از زیبایی‌های دنیا لذت ببر، تلاش کن، موفق شو و به خودت افتخار کن اما در عین حال رها باش. 

(در بخش پاکسازی تمرینی برای آگاه شدن از وابستگی‌هایمان آمده است

  • عدم اعتماد به نیروی برتر: در این چاکرا می‌خواهیم ذهن برترمان را توسعه دهیم، می‌خواهیم رشد کنیم و به آگاهی برسیم، هرچه بیشتر دلبستگی‌ها را رها کنیم، آزادی بیشتری حس خواهیم کرد و بیشتر تسلیم فیض و ذهنی برتر خواهیم شد. گفتیم که اگر پدر و مادر شما که اولین قدرت‌های زندگی‌تان بودند به هر دلیلی اعتماد شما به آن‌ها خدشه‌دار شود چاکرای تاج شما بسته خواهد شد. به عنوان مثال اگر والدینتان افکار درستی نداشتند یا با آن‌ها راحت نبودید، در مسیر زندگی به درستی راهنمایی‌تان نکردند یا به خرد آن‌ها اعتماد نداشتید، اعتماد خود را به دیگران و در نهایت وجود قدرت برتر از دست خواهید داد.

سوال 2:  انسداد چاکرای هفتم باعث چه مشکلاتی را در بدن می‌شود؟

تعادل و عدم تعادل این چاکرای هفتم در بدن دیده نمی‌شود.

 

نیروی شفابخش کندالینی

کندالینی نیرویی بسیار قدرتمند و عصاره ی نیروی پراناست که با آن شارژ یا شاکتی (shakti) نیز می‌گویند. شاکتی الهه‌ی انرژی در کیهان‌شناسی هندو است. اسم کندالینی از کندالا به معنای مارپیچ آمده است. انرژی کندالینی بسیار متمرکز است. ما نیز در چاکراهای خود گره‌هایی داریم که در زبان سنسکریت به آن گرانتی (Granthi) می‌گویند. این گره‌ها جلوی عبور انرژی را می‌گیرند و به جریان انرژی اجازه‌ی حرکت نمی‌دهند. گره‌هایی مثل «ندارم»، «نیستم»، «نمی‌تونم». کندالینی چاکراها را با یکدیگر هماهنگ می‌کند تا اینکه به تاج می‌رسید. این نیروی شفابخش و بیدارکننده‌ای قوی است. اما در عین حال نیرویی سرسخت و غیرقابل پیش‌بینی است.

ما می‌توانیم با مدیتیشن و یوگا این نیرو را دعوت کنیم. البته این اتفاق ممکن است برای همه رخ ندهد و از طرفی نیز افرادی بدون تلاش صاحب این انرژی می‌شوند. می‌توانیم آن را فرابخوانیم اما بسیاری قادر به کنترل کردن آن نیستند. اما در اینجا به شما آموزش می‌دهیم که اگر نیرو درونتان بیدار شد با آن چه کار کنید و چگونه آن را کنترل کنید.

نشانه های کندالینی: انرژی بالا، افزایش هوشیاری، بصیرت ناگهانی، بینش، احساس سعادت متعالی و بی وزنی.

 

اگر انرژی کندالیتی بیدار شود چگونه آن را کنترل کنیم؟

اگر نشانه های انرژی کندالینی را در خود حس کردید جای هیچ نگرانی نیست. اگر چنین اتفاقی افتاد بدانید که این انرژی شفابخش سعی دارد از تمام چاکراهای شما عبور کند و شما را به تمامیت برساند. ممکن است تصاویری ببینید، چیزهایی بشنوید و یا ناگهان بیدار شوید. اما جای هیچ ترس و نگرانی نیست. مشکل اکثر افراد ارتباط نداشتن با زمین است. این انرژی رو به بالا و به سمت رهایی حرکت می‌کند اما اگر آزادی زیاد باشد هرج و مرج می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید انرژی چاکرای هفتم با انرژی چاکرای اول در ارتباط است. دلیل این واقعیت هم قرارگیری هر دو چاکرا در دوسر انتهایی جریان چاکراهای اصلی است. پس باید به سمت زمین و چاکراهای پایین بدنتان بروید. ممکن است نیاز پیدا کنید که چیزی بخورید یا کسی بغلتان کند تا انرژی به سمت چاکراهای پایینی به حرکت درآید.
یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که خودتان چاکراهای بدن را از ریشه تا چاکراهای بالاتر پاکسازی کنید تا اگر کندالینی بیدار شد بدون مانع یا موانع کمتری از چاکراها عبور کند و بتوانید از این انرژی معنوی لذت ببرید. اگر بتوانید این نیرو را بیدار کنید بسیار آگاهی‌دهنده و شفابخش است.


  پیشنهاد رایگان:   کندالینی را بیدار کنید (دکتر جو دیسپنزا + تکنیک تنفس)  


 

تعادل در چاکرای هفتم

 

 پاکسازی و تقویت چاکرای هفتم 

همچنان که ما تکامل یافته‌ایم، پیچیده تر، قدرتمندتر و هوشمندتر شده‌ایم. پس زمان آن است که خردمان را به زندگی بیاوریم. پس باید از وابستگی‌هایمان آگاه شویم و به سوی رهایی حرکت کنیم. چند دقیقه زمان بگذارید و دو تمرین زیر را انجام دهید.

1. آگاهی از وابستگی‌های خود: در ادامه لیستی از وابستگی‌ها آمده است که شاید تا به حال به آن‌ها فکر نکرده باشید:

مردم/  جوان ماندن /  آنچه که دیگران در مورد ما فکر می کنند /  مکان ها /  دارایی  / خانه /  پول  /  رنج کشیدن /  ظاهر خوب (از نظر فیزیکی) /  لذت / رضایت از خود / قدرت / موجه بودن / تمرین معنوی / دانستن پاسخ‌ها / موفقیت / گذشته / آینده

مواردی که برایتان آشناست یادداشت کنید. و از خودتان بپرسید برای رها کردن این وابستگی باید چه‌کار کنید. باید چگونه باشید که هم لذت ببرید و هم رهایی را تجربه کنید؟ چگونه تعادل را برقرار کنید؟
فرض کنید شما به رنج کشیدن و غم وابسته شده‌اید؛ به تأیید دیگران وابسته‌اید، به اندوختن ثروت و دارایی وابسته‌اید و اگر روزی کمی از دارایی‌تان از بین برود نابود می‌شوید. اگر کسی شما را تأیید نکند افسرده می‌شوید. اگر رنج نکشید مدام خودتان را در گذشته و آینده‌ای که هنوز وهم و خیال است رنج می‌دهید تا بدنتان آرام گیرد. اما به محض اینکه طناب وابستگی را رها می‌کنید توجه‌تان را از روی آن برمی‌دارید و برای تغییر مسیرتان به آگاهی لازم می‌رسید. می‌توانید به درستی با رنج‌هایتان برخورد کنید، به درستی از تأیید دیگران شاد شوید اما وابسته ی آن نباشید و می‌توانید بخاطر ثروتتان به خودتان افتخار کنید اما وابستگی نداشته باشید و با آرامش‌خاطر زندگی کنید. این همان رهایی است. شما درواقع «توجه» بیش از حد خودتان را از روی وابستگی‌ها برمی‌دارید. توجه جنبه‌ای از آگاهی ما است. اینگونه می‌توانید توجه‌تان را به سمت دیگری ببرید و رهایی را تجربه کنید.

2. اتصال به خرد برتر: به مشکلی که در زندگی‌تان دارید، فکر کنید، برای آن مراقبه کنید و به خرد برتر متصل شوید. از خودتان سوال کنید، این کار مانند سرچ کردن است و لیستی از نتایج برای شما می‌آور تا بتوانید به جواب برسید، بنابراین زمانی که از خودتان سوال می‌پرسید، در واقع اطلاعات را فراخوانی می‌کنید. آرام باشید و هر پاسخی را بی‌طرفانه و بدون قضاوت قبول کنید، مانند یک نظاره‌گر ساکت باشید که اجازه می‌دهد این اطلاعات به سمتش بیایند. اطلاعات ممکن است همان لحظه یا چند روز بعد بیاید. ممکن است در هنگام خواب، پیاده روی، هنگامی که با کسی صحبت می‌کنید یا هر موقعیت دیگری در قالب کتاب یا سمینار و فیلم این اطلاعات به شما برسد. هر چه بیشتر سوال کنید، اطلاعات بیشتر و کامل‌تری را نیز به سمت خودتان فرا می‌خوانید. بالافاصله منتظر جواب نباشید، اما ایمانی درونی داشته باشید که به پاسخ خواهید رسید. به گونه‌ای فکر کنید که آن پاسخ هم‌اکنون وجود دارد.
گاهی باید پیش از رسیدن به جواب، اطلاعات زیادی را جمع‌آوری کنید. به خودتان اجازه دهید مدتی سردرگم باشید، زیرا اگر خیلی زود به جواب برسید، از خیلی چیزها محروم می‌شوید.

اما اگر از این کار نتیجه ای ندیدیم، چه می‌شود؟ به این فرایند اعتماد کنید. زمانی که آمادگی لازم را داشته باشید، پاسخ‌ها خود را به شما نشان خواهند داد. اجازه دهید زمان آن فرا برسد. بنابراین دریچه ذهن‌تان را به روی پاسخ‌ها باز کنید. به یاد داشته باشید ذهن الهی همیشه برای رشد کردن شما، آن هم به بهترین شکل ممکن، برنامه‌هایی دارد. مشکلات را به عنوان فرصت‌هایی که برای یادگیری شما طراحی شده‌اند، در آغوش بگیرید.

3. جملات تأکیدی چاکرای هفتم:

  • من بیدار و آگاه هستم.
  • جهان، آموزگار من است.
  • من توسط هوش برتر هدایت می‌شوم.
  • من توسط خرد درونی‌ام هدایت می‌شوم.
  • اولوهیت در درون من است.
  • همه چیز یکی است
  • نیروی برتر و ذهن الهی، همیشه بهترین برنامه را برای رشد شما دارد

* نکته مهم در خصوص جملات تأکیدی: یادتان باشد تکرار طوطی‌وار جملات تأکیدی کمکی به شما نمی‌کند. بلکه باید آن را احساس کنید و خودتان را در آن حالت جدید تصور کنید و با حالت وجودی جدید زندگی کنید.

4. با طبیعت آشتی کنید
بودن در طبیعت یکی از بهترین روش‌ها برای فعالسازی تمام چاکراهاست. برای چاکرای هفتم نیز که همانند چاکرای ریشه در دو سر خط چاکراها قرار دارند، طبیعت بسیار شفابخش خواهد بود. سعی کنید به طبیعت متصل شوید. در جنگل یا کوهستان و باران قدم بزنید و به صدای طبیعت گوش کنید. وحدت خود را با طبیعت حس کنید. خودتان را جزیی متصل به کل طبیعت بدانید و از این حس سرشار از لذت شوید.

 

  مدیتیشن رسیدن از ریشه به تاج  

همانطور که گفتیم چاکرای هفتم کار زیادی با بدن ندارد و بیشتر به آگاهی مربوط می‌شود. پس به جای تمرینات بیوانرژیک یک مراقبه را با هم انجام می‌دهیم. یک مراقبه‌ی عمیق و لذتبخش:

مکانی آرام و مناسب پیدا کنید. صاف بنشینید و سرتان را بالا و همتراز بدن بگیرید. ستون فقرات را صاف کنید و در حالی که ریشه‌های خود را پایین نگه ‌می‌دارید با مراقبه‌ی زیر، تاج سرتان را به آسمان ببرید:

مدیتیشن خودآگاهی - رسیدن به چاکرای هفتم

 


به شما تبریک می‌گوییم! اگر با مقالات چاکراها همراه بوده باشید، تا الان با تمام 7 چاکرا اشنا شده اید، تمریناتی برای پاکسازی و ازادسازی انرژی در آن‌ها یاد گرفتید و دیدید که انسداد این چاکراها چقدر بر زندگی ما تأثیر می‌گذارد. برای تقویت چاکرای هفتم مدیتیشن را وارد روال زندگی خود کنید و در سکوت شاهد خودتان باشید. از خودتان بپرسید کی هست که فکر می‌کند، کیه که متوجه احساسم می‌شود. کیه که این سوال‌ها را می‌پرسد؟ چطور می‌توانم این‌ها را بفهمم؟ تمرین کنید که در سکوت و بدون احساس و قضاوت و بدون تلاش برای تغییر، تنها نظاره‌گر خودتان باشید.

اگر تا به حال هیچ مراقبه ای انجام ندادید در ابتدا زمانی کوتاه را مشخص کنید، یک دقیقه در روز فقط به نفس هایتان گوش دهید. اگر در حال حاضر شرایط رفتن به طبیعت را ندارید می توانید صدای طبیعت را پخش کنید. سعی کنید هر روز تمریناتی را که گفته شد انجام دهید تا از قدرت درونی خود آگاه شوید.

همچنین می توانید در دوره اسرار مراقبه شرکت کنید و مراقبه کردن را از زمان های کوتاه 5 دقیقه ای شروع کنید. هر روز زمان کمی به طول مراقبه های صوتی افزوده می شود تا بتوانید به آرامی ذهن و بدن خود را به مراقبه کردن عادت دهید و طی 12 هفته به 45 دقیقه برسید. به صفحه ی اسرار مراقبه بروید و از این دوره ی اسرارامیز به اضافه 3 آپدیت فوق العاده آن لذت ببرید. برای آشنایی بیشتر با چاکراها و تغییر تمام جنبه های زندگیتان، «کتاب چرخ های زندگی» نوشته آنودیا جودیث مطالعه کنید. این کتاب یکی از 3 آپدیت دوره اسرار مراقبه است.  اسرار مراقبه، سفری به دنیای درون (کلیک کنید).



نظر شما درمورد چاکرای هفتم چیست؟ آیا شما رسالت خود را پیدا کرده اید؟ آیا به زمانبندی و هوش الهی اعتماد دارید؟ نظر خود را برای ما و دوستانتان بنویسید.

همچنین اگر شما نیز تا به حال توانستید چاکرای تاج خود را متعادل کنید و آگاهی و خرد را به زندگی‌تان بیاورید، یا قصد دارید از همین الآن روی آگاهی خودتان کار کرده و خرد و سعادت را به زندگی خود ببخشید، حتماً در قسمت نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید.

 

برای ثبت نظر ارزشمند خود، به پایین صفحه مراجعه کنید. 👇👇

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

نظر شما درباره این مطلب

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت رویال مایند ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت رویال مایند رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام