قدرت شگفت‌انگیز جملات تأکیدی

زمان مطالعه :10 دقیقه

چکیده این مطلب : اگر تا به حال، فرصت آشنایی با یکی از ترفندهای فوق‌العاده‌ی پرورش ذهن، یعنی بهره‌گیری از جملات تأکیدی را نداشته‌اید، مطالعه این مقاله را به شدت به شما توصیه می‌کنیم. عبارت‌های تأکیدی یک راه‌کار عالی برای ایجاد تغییرات مثبت و پایدار در ضمیر ناخودآگاه شماست، که می‌توانید با استفاده از آن، خودتان را در مسیر دستیابی به اهداف‌تان قرار دهید و از قدرت تعجب‌برانگیز این راه‌کار در تحقق خواسته‌ها، به نفع خودتان و جریان زندگی‌َتان استفاده کنید. در این مقاله روشی در اختیار شما قرار داده خواهد است، که افراد موفق جهان، افراد مختلف از آیین‌های متفاوت در سرتاسر دنیا و بسیاری از افرادی که به رؤیاهای‌شان دست یافته‌اند، از آن استفاده کرده و نتایج شگفت‌انگیزی کسب کرده‌اند. پس به نظر می‌رسد زمان آن رسیده شما نیز دست به کار شوید، تا از فواید چنین تکنیک قدرت‌مندی بی‌بهره نمانید.

 


"قدرت شگفت‌انگیز جملات تأکیدی"


 

تکرار کنید،
سپس، دریافت کنید!

 

 

اگر تا به امروز، فرصت آشنایی با یکی از ترفندهای فوق‌العاده‌ی پرورش ذهن، یعنی بهره‌گیری از جملات تأکیدی را نداشته‌اید، این مقاله برای شماست! جملات تأکیدی، یک راه‌کار عالی برای ایجاد تغییرات مثبت و پایدار در ضمیر ناخودآگاه شماست، که می‌توانید با استفاده از آن، خودتان را در مسیر دستیابی به اهداف‌تان قرار دهید و از قدرت فوق‌العاده و تعجب‌برانگیز جملات تأکیدی برای رسیدن به آرزوها و خواسته‌ها و تغییر زندگی‌تان، به نفع خود و جریان زندگی‌تان استفاده کنید.

 

معجزه‌ی تکرار جملات تأکیدی:

تا به‌ حال به صدای ذهن‌تان و کلمات و جملاتی که روزانه بارها و بارها در افکارتان تکرار می‌شوند دقت کرده‌اید؟ احتمالاً متوجه شده‌اید که برخی از این گفت‌وگوهای درونی تا چه حد آزاردهنده هستند، و هر زمان که شما مرتکب خطا یا اشتباهی می‌شوید با حضوری فرصت‌طلبانه، به سراغ‌تان می‌آیند و حس تلخ را دو چندان می‌کنند. اما مشکل اصلی از آن‌جا شروع می‌شود که این مزاحم‌های همیشگی، تنها به‌ همین حضور گاه‌ و بی‌گاه بسنده نمی‌کنند و روزها، ماه‌ها و یا حتی سال‌های زیادی در ذهن شما تکرار می‌شوند، و این تکرار سبب می شود تا شما رفته‌رفته باورشان کنید و احساس کنید که واقعیت دارند. چقدر ناجوان‌مردانه!

برای مثال، ممکن است نجوایی که می‌گوید شما انسان بی‌عرضه‌ای هستید، در ذهن‌تان لانه کرده باشد و با کوچک‌ترین رخدادی سرش را بالا بیاورد، نیش‌خندی زده و بگوید: «من که گفته بودم تو از اول انسان بی‌عرضه‌ای بودی و تا آخر عمر هم بی‌عرضه خواهی ماند!». شما نیز ممکن است در روزهای ابتدایی تولدِ این نجوا، در ذهن‌تان اندکی با آن مبارزه کرده باشید. اما پس ‌از گذشت زمان مشخصی رفته‌رفته بی‌ آن‌که متوجه باشید، در برابر آن تسلیم شده‌اید و اگر با خودتان صادق باشید، اعتراف خواهید کرد که تصور می‌کنید در زندگی امروزتان، واقعاً انسان بی‌عرضه‌ای هستید.

از شما می‌خواهیم، کمی به عقب بازگردید و ببینید در زندگی‌تان چه کارهای موفقیت‌آمیزی انجام داده‌اید. زیرا یقین داریم اگر خوب فکر کنید، روزهایی را به‌ خاطر می‌آورید که مورد تشویق همگان واقع شده‌اید. روزهایی که به خودتان افتخار کرده‌اید و روزهایی که در مسیر اهداف‌تان یکه‌تاز پیش رفته‌اید. اما اکنون آن‌ها را از خاطر برده‌اید و حق هم دارید. نجوای بی‌عرضگی آن‌قدر در ذهن‌تان تکرار شده که فرصت جلوه‌گری را از تمام توانایی‌های شما ربوده ‌است. و این اتفاق، معجزه‌ی تکرار است!

احتمالاً می‌پرسید، چرا باید اسم چنین اتفاق ناخوشایندی را معجزه گذاشت؟ مگر نه این‌که چنین رخدادی تنها باعث ایجاد احساس یأس و به وجود آوردن نوعی ناتوانی در برداشت منطقی از توانایی‌های ما می‌شود؟ پس چه‌طور چنین چیزی می‌تواند یک معجزه باشد؟ پاسخ این است که آن‌چه تا این‌جا بیان کرده‌ایم، تنها یک روی سکه‌ی ماجراست. اگر با ما همراه باشید، خواهید دید که چگونه این فرآیند می‌تواند به نفع شما نیز کار کند. آن روی سکه دیدنی است؛ کافی‌ست صبور باشید!

 

تأثیر جملات تأکیدی بر جذب خواسته‌های‌تان، یک شمشیر دولبه است:

جملات تأکیدی، عبارت‌هایی تکرارشونده هستند که اگر آگاهانه به کار گرفته شوند، می‌توانند یک ترفند بسیار مؤثر در جهت تحقق خواسته‌ها و اهداف شما باشند. در این ترفند، ضمیر ناخودآگاه شما به وسیله‌ی تکرار یک جمله‌ی مثبت که بیانگر خواسته‌ی شماست، تحت تأثیر قرار می‌گیرد و اگر احساس هماهنگ با آن خواسته نیز درون‌تان ایجاد شود، ضمیر ناخودآگاه تغییر کرده و شما را در تحقق خواسته‌ی مورد نظرتان همراهی می‌کند. 

به خاطر دارید که ذهن‌تان با تکرار عبارت «تو یک بی‌عرضه‌ای»، چه‌طور احساس شما را تغییر داده و توانایی‌های شما را تحت تأثیر قرار داده بود؟ خب! نظرتان چیست که بیاییم و آگاهانه مفهوم این عبارت را برعکس کنیم؟ مثلاً از همین فردا با صرف کمی انرژی عبارتی را که بیانگر قدرت و توانایی شماست، با عبارت قبلی جایگزین کنیم تا این بار برعکس دفعات قبل، هر بار که شما موفقیت‌ی کسب کردید؛ خودی نشان بدهد و بگوید: «آفرین! همین است! من به تو گفته بودم، تو از پس هر چیز برخواهی آمد».

اگر عبارت قبل، به‌ مرور زمان در ذهن شما حک شده و باورِ ناتوانی را درون‌تان ایجاد کرده بود، هیچ بعید نیست که این عبارت هم پس ‌از مدتی در ذهن‌تان نهادینه شود و باور توانمند بودن را درون‌تان ایجاد کند. منطقی به ‌نظر می‌رسد؛ این‌طور نیست؟ شیوه‌ی عمل کردن جملات تأکیدی دقیقاً به همین‌ شکل است، و این همان اتفاقی است که استفاده‌ی درست از جملات تأکیدی آن را رقم می‌زند. حال متوجه شدید چرا جملات تأکیدی هم‌چون یک شمشیر دولبه هستند؟ ما قصد داریم در این مقاله به شما بگوییم چطور می‌توان از لبه‌ی سازنده و غیر برنده‌ی جملات تأکیدی، به نفع خود و رؤیاها استفاده کرد.

 

تبدیل ذهن و ضمیر ناخودآکاه به واقعیت

 

جملات تأکیدی، کارآمد و مؤثر؛ اما نه برای همه!

احتمالاً با خواندن این جمله، احساس خوبی به شما دست نداده باشد. بی‌شک مشتاقانه در انتظار یادگیریِ روش استفاده از جملات تأکیدی بوده‌اید، و حال که متوجه شدید این راه‌کار برای همه‌ی افراد کارساز نیست، به این فکر می‌کنید که ممکن است برای شما نیز مؤثر نباشد. اما خبر خوب این است که کارآمد بودن یا نبودن تکنیک جملات تأکیدی تنها به خود شما بستگی دارد. اگر بتوانید اصول استفاده از آن را رعایت کنید و به شیوه‌ی درست آن‌ها را به کار ببرید، شما نیز جزء افرادی خواهید بود که از نتایج شگفت‌انگیز آن بهره‌مند می‌شوند. خب اگر موافق باشید به سراغ اصول و قوانین استفاده از جملات تأکیدی برویم تا بیش از این، زمان برای بهره‌گیری از قدرت واقعی این ترفند خارق‌العاده، از دست نرود.

 

چگونه یک جملات تأکیدی مؤثر بسازیم:

گفتیم جملات تأکیدی، جملاتی هستند که خواسته‌های شما را در برمی‌گیرند و تکرار آن‌ها به‌دفعات زیاد، شما را در مسیر دستیابی به این خواسته‌ها قرار خواهند داد. در واقع جملات تأکیدی با تغییرات مؤثر در ضمیر ناخودآگاه‌تان و ارسال ارتعاشات خواسته‌های شما به جهان، به شما در تحقق اهداف‌تان کمک بزرگی خواهند کرد. البته اگر جملات تأکیدی را به شیوه‌ی درست، ایجاد کرده و به کار ببرید! (برای یادگیری بیشتر در مورد نحوه‌ی کارکرد امواج مغزی و ضمیرناخودآگاه، می‌توانید کتاب "ماورای طبیعی شدن" اثر "دکتر جو دیسپنزا" (کلیک کنید)، که توسط مجموعه‌ی رویال مایند ترجمه و تهیه شده است، را مطالعه کنید).
 

به این مثال‌ها توجه کنید:

- من موفق هستم.

- من لیاقت موفقیت را دارم.

- من هر روز ثروت بیشتری کسب می‌کنم.

- کسب‌وکار من هر روز، پررونق‌تر از گذشته پیش می‌رود.

تمام این جملات نمونه‌هایی از جملات تأکیدی مؤثر و اصولی هستند، که اگر خوب به محتوای آن‌ها توجه کنید، خواهید دید تمام‌شان به زبان حال بیان شده‌اند. درست است؟ مشکل اصلی اغلب افراد این است که جملات تأکیدی را به گونه‌ای به کار می‌برند، که نشان‌دهنده‌ی عدم وجود خواسته‌های‌شان در لحظه‌ی کنونی است. مثلاً وقتی شما مدام تکرار کنید که: «من پول بیش‌تری می‌خواهم.» یا «ای کاش پول بیش‌تری داشته باشم.»، در واقع در حال تأکید بر روی این مسئله هستید که در حال حاضر در شرایط کمبود ثروت به سر می‌برید. و همین اشتباه به ظاهر کوچک، کل فرآیند تکرار جملات تأکیدی را با خطا مواجه می‌کند و شما در نهایت نه‌ تنها ثروتی کسب نمی‌کنید، بلکه هر روز احساس کمبود بیش‌تری را نیز تجربه خواهید کرد.


 پس نکته‌ای که باید حواس‌تان را حسابی به آن جمع کنید، این است که:

به کار بردن جملات تأکیدی در زمان حال و به گونه‌ای است که نشان‌دهنده‌ی تحقق خواسته‌ی شما در همین لحظه‌ی کنونی باشد!


علاوه ‌بر این، باید دقت کنید که در زمان تکرار عبارت‌های تأکیدی احساس‌تان کاملاً مطابق با آن ‌چیزی باشد که بیان می‌کنید. زیرا زمانی ‌که شما از جملات تأکیدی مربوط به خواسته‌های‌تان استفاده می‌کنید، و هم‌زمان احساس رسیدن به آن را نیز تجربه می‌کنید، ضمیر ناخودآگاه شما تفاوت میان آن‌چه در دنیای بیرون شما در جریان است را با آن‌چه درون‌تان می‌گذرد، متوجه نمی‌شود؛ و به گونه‌ای عمل می‌کند که هر چه زودتر درخواست شما را در زندگی‌تان مهیا کند.

یادتان باشد از به کار بردن کلماتی مانند ای ‌کاش، امیدوارم، در آینده می‌خواهم و... خودداری کنید. زیرا این کلمات نشان‌دهنده‌ی این مسئله هستند، که شما در حال حاضر خواسته‌ی مورد نظرتان را در اختیار ندارید و مطمئن هم نیستید که بتوانید آن را بدست بیاورید؛ و در این صورت بازتاب انرژی درونی شما چیزی جز ناکامی و عدم تحقق خواسته‌تان نخواهد بود. پس اگر تا به امروز جملات تأکیدی را به این شیوه بیان می‌کردید، لازم است در اولین فرصت نوع بیان‌تان را تغییر دهید. 

 

جملات تأکیدی، نقطه‌ی اشتراک موفق‌ها:

احتمالاً نام "آرنولد" به گوش‌تان آشناست. آرنولد یکی از بزرگ‌ترین ورزشکاران و بازیگران جهان است که در شهر کوچکی در اروپا متولد شده ‌است. آرنولد در دوران کودکی در خانه‌ای زندگی می‌کرد، که بسیار کوچک بود و تنها یک چراغ داشت! اما با این وجود، زمانی ‌که هشت‌ سال بیش‌تر نداشت، کاغذی را همیشه همراه خودش داشت که بر روی آن نوشته ‌شده بود: «من یک بازیگر و بدن‌ساز بین‌المللی هستم!»

سال‌ها بعد، آرنولد دقیقاً همان کسی شد که در کودکی احساس می‌کرد هست! یک بازیگر و بدن‌ساز بین‌المللی! زمانی که آرنولد رؤیای بزرگ‌اش را بر روی کاغذ نوشته بود، برای او مهم نبود، که هیچ‌کدام از خواسته‌های‌اش را به چشم نمی‌بیند و حتی کوچک‌ترین نشانه‌ای نیز از تحقق آن‌ها در اطراف او وجود ندارد. او خواسته‌اش را باور کرده و به شکل یک جمله‌ی تأکیدی مثبت و در زمان حال آن را نوشته و همیشه همراه داشت. درست مانند این‌‌که این آرزو در همان روزهای کودکی نیز در زندگی‌اش جریان داشت و او در آن رؤیا قبل از آن‌که به واقعیت تبدیل شود، زندگی کرده بود.

بسیاری از انسان‌های موفق دنیا، همانند آرنولد، مدت‌هاست از این تکنیک استفاده می‌کنند. آن‌ها این کار را از زمانی ‌که فرد معروف و ثروت‌مندی نبوده‌اند، اما قصد داشتند بی‌پولی‌ها و کمبودها را پشت سر بگذارند و به رؤیاهای‌شان دست یابند، شروع کرده‌اند. این افراد در آن زمان نیز جملات تأکیدی‌شان را به زبان حال تهیه و تکرار می‌کرده‌اند. زیرا این مسأله را رمز تأثیرگذاریِ این جملات می‌دانسته‌اند.

"جیک دوسی" معتقد است رمز موفقیت جملات تأکیدی، در به‌ کارگیری جمله‌ی «من ... هستم» نهفته‌ است. یعنی جملات تأکیدی مربوط به خواسته‌ی شما باید به این شکل بیان شود:
من موفق هستم.
من ثروت‌مند هستم.
من زیبا هستم و ... .

این شیوه‌ی استفاده از جملات تأکیدی، روشی کاملاً اصولی و کارآمد برای به‌کارگیری این راه‌کار می‌باشد. زیرا در عین‌ حال که به زبان حال بیان‌شده، کوتاه نیز هست و می‌تواند به ‌سادگی در تغییر باورهای ناخودآگاه و ایجاد تلقین‌های مثبت ذهنی به شما کمک کند. شما نیز می‌توانید برای هر یک از خواسته‌های‌تان، در قالب جمله‌ی «من ... هستم» جملات تأکیدی بسازید، و با استفاده از آن در مسیر رسیدن به آن خواسته قرار بگیرید. (برای آشنایی بیشتر با "جیک دوسی" و آموزه‌های او، می‌توانید کتاب الکترونیکی و صوتی "اصول هدفمندی" اثر "جیک دوسی" (کلیک کنید)، که توسط مجموعه‌ی رویال مایند ترجمه و تهیه شده است را در بخش محتوای ویژه سایت مطالعه کنید).

 

 

برای تغییر زندگی و آینده‌تان ذهن خود را تغییر دهید

 

سخن پایانی:

استفاده از جملات تأکیدی، آن‌قدر تأثیرگذار و نتیجه‌بخش است، که در سرتاسر دنیا از گذشته تا به امروز مورد استقبال گرایش‌ها و افراد متفاوتی قرار گرفته است. حتی اگر سری به آیین‌های بودایی، هندو، جینو و ... نیز بزنید، جملات تأکیدی تحت عنوان «مانترا» در آن‌ها حضور دارد.

در این مقاله، روشی در اختیار شما قرار داده شده است، که افراد موفق جهان، افراد مختلف از آیین‌های متفاوت در سرتاسر دنیا و بسیاری از افرادی که به رویاهای‌شان دست یافته‌اند، از آن استفاده کرده و نتایج شگفت‌انگیزی کسب کرده‌اند. پس به نظر می‌رسد زمان آن رسیده، شما نیز دست به کار شوید تا از فواید چنین تکنیک قدرت‌مندی بی‌بهره نمانید.

کاغذ و قلم‌تان را بردارید، و اصلی‌ترین خواسته‌های‌تان را بنویسید. سپس یک عبارت تأکیدی طراحی کنید، که بیان‌گر تحقق خواسته‌ی شما در زمان حال باشد و احساس خوبی در شما ایجاد کند. می‌توانید از قالب «من ... هستم» که "جیک دوسی" معرفی کرده بود نیز استفاده کنید. سپس سعی کنید زمان‌هایی در برنامه‌ی روزانه‌تان را به تکرار این جملات تأکیدی اختصاص دهید. حتی می‌توانید زمانی که در ترافیک یا در صف انتظار هستید نیز این کار را انجام دهید. یادتان باشد احساس‌تان باید مطابق با گفته‌های‌تان باشد. 

 

"بدون احساسِ مناسب، هیچ اتفاق خاصی در زندگی‌تان رخ نخواهد داد.

حتی اگر میلیون‌ها بار جملات تأکیدی را تکرار کنید"

 

هم‌چنین لازم است در زمان تکرار جملات تأکیدی، تنها به تصویر درون ذهن‌تان توجه کنید و دنیای اطراف‌تان را رها کنید. به آن‌چه چشم‌های‌تان می‌بیند و گوش‌های‌تان می‌شنود، کمتر توجه کنید و سعی کنید تا جایی که می‌توانید وجودتان را با آن‌چه تکرار می‎‌کنید، هماهنگ کنید. پس از مدتی که جملات تأکیدی معجزه‌شان را به شما نشان دادند، همان چیزی را خواهید دید و خواهید شنید که روزی تنها متعلق به دنیای درونی ذهن‌تان بوده است.

شاید پدیده‌ی تکرار در زندگی روزمره اتفاقی کسل‌کننده باشد، که هیچ‌کس نسبت به آن مشتاق نیست. اما به شما قول خواهیم داد، اگر از تکنیک تکرار جملات تأکیدی استفاده کنید و نتایج‌اش را مشاهده کنید، این روند تکراری به لذت‌بخش‌ترین و دلچسب‌ترین فرآیند زندگی‌تان تبدیل خواهد شد. این تکرار رمز رسیدن است. آن را آغاز کنید!


 

- آیا در ذهن شما، جمله یا عبارتی وجود دارد که روازنه بارها آن را تکرار کنید؟ این عبارت مثبت است یا منفی؟
- آیا بیان‌گر یک واقعیت وجودی در شماست، یا تنها حامل یک برداشت سطحی و غلط از شخصیت شماست که وارد ناخودآگاه‌تان شده است؟
- پاسخ خود به این سؤالات، و هم‌چنین دیدگاه‌تان در رابطه با این مقاله را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

 

سپیده دادخواه تهرانی
تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

 


"قدرت شگفت‌انگیز جملات تأکیدی"


 

تکرار کنید،
سپس، دریافت کنید!

 

 

اگر تا به امروز، فرصت آشنایی با یکی از ترفندهای فوق‌العاده‌ی پرورش ذهن، یعنی بهره‌گیری از جملات تأکیدی را نداشته‌اید، این مقاله برای شماست! جملات تأکیدی، یک راه‌کار عالی برای ایجاد تغییرات مثبت و پایدار در ضمیر ناخودآگاه شماست، که می‌توانید با استفاده از آن، خودتان را در مسیر دستیابی به اهداف‌تان قرار دهید و از قدرت فوق‌العاده و تعجب‌برانگیز جملات تأکیدی برای رسیدن به آرزوها و خواسته‌ها و تغییر زندگی‌تان، به نفع خود و جریان زندگی‌تان استفاده کنید.

 

معجزه‌ی تکرار جملات تأکیدی:

تا به‌ حال به صدای ذهن‌تان و کلمات و جملاتی که روزانه بارها و بارها در افکارتان تکرار می‌شوند دقت کرده‌اید؟ احتمالاً متوجه شده‌اید که برخی از این گفت‌وگوهای درونی تا چه حد آزاردهنده هستند، و هر زمان که شما مرتکب خطا یا اشتباهی می‌شوید با حضوری فرصت‌طلبانه، به سراغ‌تان می‌آیند و حس تلخ را دو چندان می‌کنند. اما مشکل اصلی از آن‌جا شروع می‌شود که این مزاحم‌های همیشگی، تنها به‌ همین حضور گاه‌ و بی‌گاه بسنده نمی‌کنند و روزها، ماه‌ها و یا حتی سال‌های زیادی در ذهن شما تکرار می‌شوند، و این تکرار سبب می شود تا شما رفته‌رفته باورشان کنید و احساس کنید که واقعیت دارند. چقدر ناجوان‌مردانه!

برای مثال، ممکن است نجوایی که می‌گوید شما انسان بی‌عرضه‌ای هستید، در ذهن‌تان لانه کرده باشد و با کوچک‌ترین رخدادی سرش را بالا بیاورد، نیش‌خندی زده و بگوید: «من که گفته بودم تو از اول انسان بی‌عرضه‌ای بودی و تا آخر عمر هم بی‌عرضه خواهی ماند!». شما نیز ممکن است در روزهای ابتدایی تولدِ این نجوا، در ذهن‌تان اندکی با آن مبارزه کرده باشید. اما پس ‌از گذشت زمان مشخصی رفته‌رفته بی‌ آن‌که متوجه باشید، در برابر آن تسلیم شده‌اید و اگر با خودتان صادق باشید، اعتراف خواهید کرد که تصور می‌کنید در زندگی امروزتان، واقعاً انسان بی‌عرضه‌ای هستید.

از شما می‌خواهیم، کمی به عقب بازگردید و ببینید در زندگی‌تان چه کارهای موفقیت‌آمیزی انجام داده‌اید. زیرا یقین داریم اگر خوب فکر کنید، روزهایی را به‌ خاطر می‌آورید که مورد تشویق همگان واقع شده‌اید. روزهایی که به خودتان افتخار کرده‌اید و روزهایی که در مسیر اهداف‌تان یکه‌تاز پیش رفته‌اید. اما اکنون آن‌ها را از خاطر برده‌اید و حق هم دارید. نجوای بی‌عرضگی آن‌قدر در ذهن‌تان تکرار شده که فرصت جلوه‌گری را از تمام توانایی‌های شما ربوده ‌است. و این اتفاق، معجزه‌ی تکرار است!

احتمالاً می‌پرسید، چرا باید اسم چنین اتفاق ناخوشایندی را معجزه گذاشت؟ مگر نه این‌که چنین رخدادی تنها باعث ایجاد احساس یأس و به وجود آوردن نوعی ناتوانی در برداشت منطقی از توانایی‌های ما می‌شود؟ پس چه‌طور چنین چیزی می‌تواند یک معجزه باشد؟ پاسخ این است که آن‌چه تا این‌جا بیان کرده‌ایم، تنها یک روی سکه‌ی ماجراست. اگر با ما همراه باشید، خواهید دید که چگونه این فرآیند می‌تواند به نفع شما نیز کار کند. آن روی سکه دیدنی است؛ کافی‌ست صبور باشید!

 

تأثیر جملات تأکیدی بر جذب خواسته‌های‌تان، یک شمشیر دولبه است:

جملات تأکیدی، عبارت‌هایی تکرارشونده هستند که اگر آگاهانه به کار گرفته شوند، می‌توانند یک ترفند بسیار مؤثر در جهت تحقق خواسته‌ها و اهداف شما باشند. در این ترفند، ضمیر ناخودآگاه شما به وسیله‌ی تکرار یک جمله‌ی مثبت که بیانگر خواسته‌ی شماست، تحت تأثیر قرار می‌گیرد و اگر احساس هماهنگ با آن خواسته نیز درون‌تان ایجاد شود، ضمیر ناخودآگاه تغییر کرده و شما را در تحقق خواسته‌ی مورد نظرتان همراهی می‌کند. 

به خاطر دارید که ذهن‌تان با تکرار عبارت «تو یک بی‌عرضه‌ای»، چه‌طور احساس شما را تغییر داده و توانایی‌های شما را تحت تأثیر قرار داده بود؟ خب! نظرتان چیست که بیاییم و آگاهانه مفهوم این عبارت را برعکس کنیم؟ مثلاً از همین فردا با صرف کمی انرژی عبارتی را که بیانگر قدرت و توانایی شماست، با عبارت قبلی جایگزین کنیم تا این بار برعکس دفعات قبل، هر بار که شما موفقیت‌ی کسب کردید؛ خودی نشان بدهد و بگوید: «آفرین! همین است! من به تو گفته بودم، تو از پس هر چیز برخواهی آمد».

اگر عبارت قبل، به‌ مرور زمان در ذهن شما حک شده و باورِ ناتوانی را درون‌تان ایجاد کرده بود، هیچ بعید نیست که این عبارت هم پس ‌از مدتی در ذهن‌تان نهادینه شود و باور توانمند بودن را درون‌تان ایجاد کند. منطقی به ‌نظر می‌رسد؛ این‌طور نیست؟ شیوه‌ی عمل کردن جملات تأکیدی دقیقاً به همین‌ شکل است، و این همان اتفاقی است که استفاده‌ی درست از جملات تأکیدی آن را رقم می‌زند. حال متوجه شدید چرا جملات تأکیدی هم‌چون یک شمشیر دولبه هستند؟ ما قصد داریم در این مقاله به شما بگوییم چطور می‌توان از لبه‌ی سازنده و غیر برنده‌ی جملات تأکیدی، به نفع خود و رؤیاها استفاده کرد.

 

تبدیل ذهن و ضمیر ناخودآکاه به واقعیت

 

جملات تأکیدی، کارآمد و مؤثر؛ اما نه برای همه!

احتمالاً با خواندن این جمله، احساس خوبی به شما دست نداده باشد. بی‌شک مشتاقانه در انتظار یادگیریِ روش استفاده از جملات تأکیدی بوده‌اید، و حال که متوجه شدید این راه‌کار برای همه‌ی افراد کارساز نیست، به این فکر می‌کنید که ممکن است برای شما نیز مؤثر نباشد. اما خبر خوب این است که کارآمد بودن یا نبودن تکنیک جملات تأکیدی تنها به خود شما بستگی دارد. اگر بتوانید اصول استفاده از آن را رعایت کنید و به شیوه‌ی درست آن‌ها را به کار ببرید، شما نیز جزء افرادی خواهید بود که از نتایج شگفت‌انگیز آن بهره‌مند می‌شوند. خب اگر موافق باشید به سراغ اصول و قوانین استفاده از جملات تأکیدی برویم تا بیش از این، زمان برای بهره‌گیری از قدرت واقعی این ترفند خارق‌العاده، از دست نرود.

 

چگونه یک جملات تأکیدی مؤثر بسازیم:

گفتیم جملات تأکیدی، جملاتی هستند که خواسته‌های شما را در برمی‌گیرند و تکرار آن‌ها به‌دفعات زیاد، شما را در مسیر دستیابی به این خواسته‌ها قرار خواهند داد. در واقع جملات تأکیدی با تغییرات مؤثر در ضمیر ناخودآگاه‌تان و ارسال ارتعاشات خواسته‌های شما به جهان، به شما در تحقق اهداف‌تان کمک بزرگی خواهند کرد. البته اگر جملات تأکیدی را به شیوه‌ی درست، ایجاد کرده و به کار ببرید! (برای یادگیری بیشتر در مورد نحوه‌ی کارکرد امواج مغزی و ضمیرناخودآگاه، می‌توانید کتاب "ماورای طبیعی شدن" اثر "دکتر جو دیسپنزا" (کلیک کنید)، که توسط مجموعه‌ی رویال مایند ترجمه و تهیه شده است، را مطالعه کنید).
 

به این مثال‌ها توجه کنید:

- من موفق هستم.

- من لیاقت موفقیت را دارم.

- من هر روز ثروت بیشتری کسب می‌کنم.

- کسب‌وکار من هر روز، پررونق‌تر از گذشته پیش می‌رود.

تمام این جملات نمونه‌هایی از جملات تأکیدی مؤثر و اصولی هستند، که اگر خوب به محتوای آن‌ها توجه کنید، خواهید دید تمام‌شان به زبان حال بیان شده‌اند. درست است؟ مشکل اصلی اغلب افراد این است که جملات تأکیدی را به گونه‌ای به کار می‌برند، که نشان‌دهنده‌ی عدم وجود خواسته‌های‌شان در لحظه‌ی کنونی است. مثلاً وقتی شما مدام تکرار کنید که: «من پول بیش‌تری می‌خواهم.» یا «ای کاش پول بیش‌تری داشته باشم.»، در واقع در حال تأکید بر روی این مسئله هستید که در حال حاضر در شرایط کمبود ثروت به سر می‌برید. و همین اشتباه به ظاهر کوچک، کل فرآیند تکرار جملات تأکیدی را با خطا مواجه می‌کند و شما در نهایت نه‌ تنها ثروتی کسب نمی‌کنید، بلکه هر روز احساس کمبود بیش‌تری را نیز تجربه خواهید کرد.


 پس نکته‌ای که باید حواس‌تان را حسابی به آن جمع کنید، این است که:

به کار بردن جملات تأکیدی در زمان حال و به گونه‌ای است که نشان‌دهنده‌ی تحقق خواسته‌ی شما در همین لحظه‌ی کنونی باشد!


علاوه ‌بر این، باید دقت کنید که در زمان تکرار عبارت‌های تأکیدی احساس‌تان کاملاً مطابق با آن ‌چیزی باشد که بیان می‌کنید. زیرا زمانی ‌که شما از جملات تأکیدی مربوط به خواسته‌های‌تان استفاده می‌کنید، و هم‌زمان احساس رسیدن به آن را نیز تجربه می‌کنید، ضمیر ناخودآگاه شما تفاوت میان آن‌چه در دنیای بیرون شما در جریان است را با آن‌چه درون‌تان می‌گذرد، متوجه نمی‌شود؛ و به گونه‌ای عمل می‌کند که هر چه زودتر درخواست شما را در زندگی‌تان مهیا کند.

یادتان باشد از به کار بردن کلماتی مانند ای ‌کاش، امیدوارم، در آینده می‌خواهم و... خودداری کنید. زیرا این کلمات نشان‌دهنده‌ی این مسئله هستند، که شما در حال حاضر خواسته‌ی مورد نظرتان را در اختیار ندارید و مطمئن هم نیستید که بتوانید آن را بدست بیاورید؛ و در این صورت بازتاب انرژی درونی شما چیزی جز ناکامی و عدم تحقق خواسته‌تان نخواهد بود. پس اگر تا به امروز جملات تأکیدی را به این شیوه بیان می‌کردید، لازم است در اولین فرصت نوع بیان‌تان را تغییر دهید. 

 

جملات تأکیدی، نقطه‌ی اشتراک موفق‌ها:

احتمالاً نام "آرنولد" به گوش‌تان آشناست. آرنولد یکی از بزرگ‌ترین ورزشکاران و بازیگران جهان است که در شهر کوچکی در اروپا متولد شده ‌است. آرنولد در دوران کودکی در خانه‌ای زندگی می‌کرد، که بسیار کوچک بود و تنها یک چراغ داشت! اما با این وجود، زمانی ‌که هشت‌ سال بیش‌تر نداشت، کاغذی را همیشه همراه خودش داشت که بر روی آن نوشته ‌شده بود: «من یک بازیگر و بدن‌ساز بین‌المللی هستم!»

سال‌ها بعد، آرنولد دقیقاً همان کسی شد که در کودکی احساس می‌کرد هست! یک بازیگر و بدن‌ساز بین‌المللی! زمانی که آرنولد رؤیای بزرگ‌اش را بر روی کاغذ نوشته بود، برای او مهم نبود، که هیچ‌کدام از خواسته‌های‌اش را به چشم نمی‌بیند و حتی کوچک‌ترین نشانه‌ای نیز از تحقق آن‌ها در اطراف او وجود ندارد. او خواسته‌اش را باور کرده و به شکل یک جمله‌ی تأکیدی مثبت و در زمان حال آن را نوشته و همیشه همراه داشت. درست مانند این‌‌که این آرزو در همان روزهای کودکی نیز در زندگی‌اش جریان داشت و او در آن رؤیا قبل از آن‌که به واقعیت تبدیل شود، زندگی کرده بود.

بسیاری از انسان‌های موفق دنیا، همانند آرنولد، مدت‌هاست از این تکنیک استفاده می‌کنند. آن‌ها این کار را از زمانی ‌که فرد معروف و ثروت‌مندی نبوده‌اند، اما قصد داشتند بی‌پولی‌ها و کمبودها را پشت سر بگذارند و به رؤیاهای‌شان دست یابند، شروع کرده‌اند. این افراد در آن زمان نیز جملات تأکیدی‌شان را به زبان حال تهیه و تکرار می‌کرده‌اند. زیرا این مسأله را رمز تأثیرگذاریِ این جملات می‌دانسته‌اند.

"جیک دوسی" معتقد است رمز موفقیت جملات تأکیدی، در به‌ کارگیری جمله‌ی «من ... هستم» نهفته‌ است. یعنی جملات تأکیدی مربوط به خواسته‌ی شما باید به این شکل بیان شود:
من موفق هستم.
من ثروت‌مند هستم.
من زیبا هستم و ... .

این شیوه‌ی استفاده از جملات تأکیدی، روشی کاملاً اصولی و کارآمد برای به‌کارگیری این راه‌کار می‌باشد. زیرا در عین‌ حال که به زبان حال بیان‌شده، کوتاه نیز هست و می‌تواند به ‌سادگی در تغییر باورهای ناخودآگاه و ایجاد تلقین‌های مثبت ذهنی به شما کمک کند. شما نیز می‌توانید برای هر یک از خواسته‌های‌تان، در قالب جمله‌ی «من ... هستم» جملات تأکیدی بسازید، و با استفاده از آن در مسیر رسیدن به آن خواسته قرار بگیرید. (برای آشنایی بیشتر با "جیک دوسی" و آموزه‌های او، می‌توانید کتاب الکترونیکی و صوتی "اصول هدفمندی" اثر "جیک دوسی" (کلیک کنید)، که توسط مجموعه‌ی رویال مایند ترجمه و تهیه شده است را در بخش محتوای ویژه سایت مطالعه کنید).

 

 

برای تغییر زندگی و آینده‌تان ذهن خود را تغییر دهید

 

سخن پایانی:

استفاده از جملات تأکیدی، آن‌قدر تأثیرگذار و نتیجه‌بخش است، که در سرتاسر دنیا از گذشته تا به امروز مورد استقبال گرایش‌ها و افراد متفاوتی قرار گرفته است. حتی اگر سری به آیین‌های بودایی، هندو، جینو و ... نیز بزنید، جملات تأکیدی تحت عنوان «مانترا» در آن‌ها حضور دارد.

در این مقاله، روشی در اختیار شما قرار داده شده است، که افراد موفق جهان، افراد مختلف از آیین‌های متفاوت در سرتاسر دنیا و بسیاری از افرادی که به رویاهای‌شان دست یافته‌اند، از آن استفاده کرده و نتایج شگفت‌انگیزی کسب کرده‌اند. پس به نظر می‌رسد زمان آن رسیده، شما نیز دست به کار شوید تا از فواید چنین تکنیک قدرت‌مندی بی‌بهره نمانید.

کاغذ و قلم‌تان را بردارید، و اصلی‌ترین خواسته‌های‌تان را بنویسید. سپس یک عبارت تأکیدی طراحی کنید، که بیان‌گر تحقق خواسته‌ی شما در زمان حال باشد و احساس خوبی در شما ایجاد کند. می‌توانید از قالب «من ... هستم» که "جیک دوسی" معرفی کرده بود نیز استفاده کنید. سپس سعی کنید زمان‌هایی در برنامه‌ی روزانه‌تان را به تکرار این جملات تأکیدی اختصاص دهید. حتی می‌توانید زمانی که در ترافیک یا در صف انتظار هستید نیز این کار را انجام دهید. یادتان باشد احساس‌تان باید مطابق با گفته‌های‌تان باشد. 

 

"بدون احساسِ مناسب، هیچ اتفاق خاصی در زندگی‌تان رخ نخواهد داد.

حتی اگر میلیون‌ها بار جملات تأکیدی را تکرار کنید"

 

هم‌چنین لازم است در زمان تکرار جملات تأکیدی، تنها به تصویر درون ذهن‌تان توجه کنید و دنیای اطراف‌تان را رها کنید. به آن‌چه چشم‌های‌تان می‌بیند و گوش‌های‌تان می‌شنود، کمتر توجه کنید و سعی کنید تا جایی که می‌توانید وجودتان را با آن‌چه تکرار می‎‌کنید، هماهنگ کنید. پس از مدتی که جملات تأکیدی معجزه‌شان را به شما نشان دادند، همان چیزی را خواهید دید و خواهید شنید که روزی تنها متعلق به دنیای درونی ذهن‌تان بوده است.

شاید پدیده‌ی تکرار در زندگی روزمره اتفاقی کسل‌کننده باشد، که هیچ‌کس نسبت به آن مشتاق نیست. اما به شما قول خواهیم داد، اگر از تکنیک تکرار جملات تأکیدی استفاده کنید و نتایج‌اش را مشاهده کنید، این روند تکراری به لذت‌بخش‌ترین و دلچسب‌ترین فرآیند زندگی‌تان تبدیل خواهد شد. این تکرار رمز رسیدن است. آن را آغاز کنید!


 

- آیا در ذهن شما، جمله یا عبارتی وجود دارد که روازنه بارها آن را تکرار کنید؟ این عبارت مثبت است یا منفی؟
- آیا بیان‌گر یک واقعیت وجودی در شماست، یا تنها حامل یک برداشت سطحی و غلط از شخصیت شماست که وارد ناخودآگاه‌تان شده است؟
- پاسخ خود به این سؤالات، و هم‌چنین دیدگاه‌تان در رابطه با این مقاله را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

 

سپیده دادخواه تهرانی
تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند
مقالات پیشنهادی

نظر شما درباره این مطلب

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت رویال مایند ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت رویال مایند رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام